eitaa logo
🔹🔸کانال فرقان🔹🔸
33 دنبال‌کننده
172 عکس
219 ویدیو
7 فایل
💠 یادمان باشد عالم محضر خداست و ما در همه لحظات زندگی خود در محضر خداوندیم پس باید مراقب رفتار،گفتار و افکار خود باشیم و همیشه و در همه حال فقط رضایت خداوند برای ما مهم باشد. ┏━━━🍃🍂━━━┓ @for_ghan_1401 ┗━━━🍂🍃━━━┛
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پيامبر أعظم (صلّی الله علیه و آله): 🔸 «هر کس در این ماه (رمضان) زیاد بر من صلوات بفرستد، خداوند ترازوی اعمال او را سنگین می‌گرداند در روزی که ترازوی اعمال سبک باشد» 🌷 https://eitaa.com/for_ghan_1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بلژیکی ها یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری خود را به رنگ پرچم درآوردند. 🔹 بلژیکی ها با رنگ آمیزی پلکان معروف شهر بورن حمایت خود را از مردم مظلوم غزه اعلام نمودند. کم کم مردم دارند جایگاه ظالم و مظلوم رو متوجه میشوند. https://eitaa.com/for_ghan_1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تغییر نعمت ذلِکَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ«۵۳ سوره انفال» آن(کیفر)بدین سبب است که خداوند،نعمتی را که به قومی عطا کرده، تغییر نمی دهد،مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند،و همانا خداوند،بسیار شنوا و داناست. در احادیث متعدّدی عواملی مانند:ظلم و گناه،سبب تغییر نعمت های الهی به حساب آمده اند،چنانکه بازگشت از گناه و انحراف و حرکت در مسیر حقّ،موجب سرازیر شدن انواع نعمت های الهی است گناهان و ستم ها،انسان را از لیاقت بهره وری از لطف الهی دور می کند.چنانکه حضرت علی علیه السلام در خطبه قاصعه بدان اشاره کرده و در دعای کمیل می خوانیم: الّلهم اغفر لی الذنوب الّتی تهتک العصم…الّلهم اغفر لی الذّنوب الّتی تغیّر النّعم… * در نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر می خوانیم:«هیچ چیز مانند ظلم وستم،نعمت های الهی را تغییر نمی دهد،چون خداوند ناله ی مظلوم را می شنود،در کمین ظالمان است».تاری های روز و شب که عقوبت معصیت و گناهان شماست،به خدا پناه ببرید». پیام ها: ۱-زوال نعمت ها،از ناحیه ی خودماست،وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت هاست. ذلِکَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً … حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ ۲-دادن ها و گرفتن ها از سوی خدا،قانونمند و حکیمانه است. لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً … حَتّی یُغَیِّرُوا … ۳-رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا» ۴-در اسلام علاوه بر کیفر فردی،کیفرهای اجتماعی نیز قانون دارد. «عَلی قَوْمٍ» ۵-فطرت انسان،بر ایمان و پاکی استوار است و این انسان است که خود را تغییر می دهد. «یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ۶-انسان،تاریخ را می سازد،نه آنکه اقتصاد،جبر تاریخ و محیط،انسان را بسازد. حَتّی یُغَیِّرُوا …البتّه محیط و اقتصاد بی اثر نیست،لیکن نقش اصلی با اراده ی انسان است،و هیچ یک از آنها انسان را مجبور نمی کند. ۷-افراد،جامعه را می سازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفی در جامعه،بر پایه ی تحوّلِ فکری و فرهنگی افراد است. قَوْمٍ … یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ ۸-سعادت و شقاوت ملّت ها،در گرو تحوّلات درونی آنهاست،نه قدرت و ثروت. «حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ۹-در تحلیل سرنوشت جوامع،محور،روحیّه ی مردم است،نه شانس،خرافات، نظام های حاکم،جبر تاریخ و… «یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» ۱۰-همه ی ما در نظر خدا هستیم و کیفر کفّار متّکی بر علم گسترده خداوند است. «أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» https://eitaa.com/for_ghan_1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨️بِسمِ اللهِ الرَحمنِ الرَحیم✨️ 🍀ولَا تَهِنُوا ولَا تَحزَنُوا وَاَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُّومِنِینَ🍀آیه ۱۳۹ سوره آل عمران ✨️نه درباره ی آینده نگران و ناامید باشید ونه برای گذشته حسرت زده و ناراحت،چرا که شما همیشه برتر و پیروزید؛ به شرطی که مومن واقعی باشید... ✨️ https://eitaa.com/for_ghan_1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 سی روز سی آیه (۱۰) 💠 اهداف شیاطین (۲) ایجاد کینه و دشمنی إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ(المائدة : ۹۱) ✍ ترجمه: مسلماً شيطان مى‏خواهد با شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه [سخت‏] اندازد. نکات: 🔹 ۱- همانطور که در آیه قبل از آیه فوق آمده است شراب و قمار امور پلید و شیطانی هستند و شیطان این امور را برای ایجاد دشمنی و کینه در بین بشر رواج می دهد. پس یکی از اهداف شیطان ایجاد دشمنی و کینه در بین انسانهاست و از مهمترین ابزارهای آن ترویج شراب و قمار است. 🔹 ۲- این هدف شیطانی در حوزه روابط اجتماعی دقیقاً در مقابل آن چیزی است که خداوند متعال در ساخت جامعه الهی اراده کرده است: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‏ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (آل عمران:۱۰۳) «و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده و گروه گروه نشويد؛ و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد آن گاه كه با يكديگر دشمن بوديد، پس ميان دل‏هاى شما پيوند و الفت برقرار كرد، در نتيجه به رحمت و لطف او با هم برادر شديد، و بر لب گودالى از آتش بوديد، ولى شما را از آن نجات داد؛ خدا اين گونه، نشانه‏هاى [قدرت، لطف و رحمت‏] خود را براى شما روشن مى‏سازد تا هدايت شويد.» 🔹 ۳- با توجه به این دو سیاست کلی، جامعه شیطانی و جامعه الهی به لحاظ کیفیت پیوند اجتماعی تفاوت مهمی با یکدیگر دارند. در جامعه شیطانی قلوب از یکدیگر جداست و اساساً هدف مشترکی دنبال نمی شود هر چند ممکن است برای رسیدن به نفع شخصی، یکدیگر را تحمل کنند: «تَحْسَبُهُمْ جَميعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى‏»(حشر:۱۴) و حال آنکه در جامعه الهی رابطه اخوت برقرار است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» (حجرات:۱۰) و مؤمنین در مقابل یکدیگر فروتن هستند: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرين‏»(مائده:۵۴). 🔹 ۴- عداوت و بغضاء در واقع از جمله عقوبتهای الهی است که یک امت یا جامعه ممکن است به آن دچار شوند و شیطان در صدد این است که انسان را به ورطه این عقاب الهی بکشاند، کما اینکه یهود و نصاری به آن مبتلا شدند: « وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ» (مائده:۶۴) و «وَ مِنَ الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ أَخَذْنا ميثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ» (مائده:۱۴). 🔹 5- اینکه در جامعه مؤمنین عداوت و دشمنی وجود ندارد به معنای این نیست که اساساً چنین روحیه ای نسبت به هیچ کس در نهاد و ضمیر مؤمنین وجود ندارد و به قول معروف مؤمنین صلح کل هستند. به هیچ وجه اینگونه نیست. مؤمنین در بین خود که دلهای متوجه به خداوند متعال دارند عداوت و دشمنی ندارند ولی در برابر شیطان و شیطانیان کاملاً دارای روحیه دشمنی و کینه هستند: «إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا» (فاطر:۶) و «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في‏ إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ» (ممتحنه:۴) https://eitaa.com/for_ghan_1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا