eitaa logo
گفتمان فقه دولت اسلامی
336 دنبال‌کننده
596 عکس
317 ویدیو
19 فایل
گفتمان سازی فقه دولت اسلامی بازتاب فعالیت‌های موسسه فتوح اندیشه اصفهان ✉️نظرات و پیشنهادات: @Ahmadsadeghy 📢تبادل: @Mojtaba_tabatabaei
مشاهده در ایتا
دانلود
6️⃣4️⃣ بما هو مبین یا بما هو حاکم 🔸آیا امیرالمؤمنین علیه السلام مطالب داخل نامه مالک اشتر را بماهو حاکم نوشتند یا بماهو مبین شریعت الهی، این دو در درس ما فرق می‌کند، گاهی امام مبین شریعت هستند و از خودشان چیزی نمی‌گویند، 🔸 اما گاهی بماهو حاکم یا بماهو مصلح اجتماعی مطالبی می‌گویند لذا احکامش هم می‌شود احکام اجتماعی حکومتی، بنابراین برخی می‌گویند ما نیاز به سند نداریم چون احکامش عقلی عقلایی است و برخی می‌گویند نیاز به سند نداریم چون بما هو حاکم صادر شده است. 🔸ما هم یک مبنایی داریم که ادله‌ای که مفادش عقلی عقلایی است را نباید تعبدی کرد و از آن اطلاق‌گیری کرد، ما با این روشی که آقایان دارند که اطلاق و تقیید و عام و خاص من‌وجه مخالف هستیم و می‌گوییم برای اخبار غیر عقلی عقلایی است و اخبار عقلی عقلایی را باید با همان عقل و عقلا سنجید و دید که آیا اطلاق دارد یا نه. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 نسبت جریان قرآن‌گریان و انقلاب اسلامی؛ تقرب در زمان خفقان، تبعد در زمان آزادی سیاسی. 🔹 وجود تعبیر حکومت اسلامی در اساسنامه حزب ملل اسلامی و فدائیان اسلام. 🔻 قسمت ( 14 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 معنای انعطاف پذیری 🔹سر قضیه‌ی قصاص به ما اعتراض می‌کنند و فشار می‌آورند، سر قضیه‌ی دیه به ما فشار می‌آورند، سر قضایای گوناگون در مسائل مختلف به ما فشار می‌آورند؛ لذا ما تسلیم شویم؛ انعطاف به این معنا باشد. نه، این انحراف است؛ این انعطاف نیست. باید توجه کنیم، همان آیه‌ی شریفه‌ی «و إن تُطِع اَکثَر مَن فی الارض» این‌جا هم جاری است. 🔹نباید به خاطـر این‌که رادیوهای بیگانه و تبلیغات خصـمانه و اتاق‌های فکر دشمن و کمربسته‌ی علیه نظام اسلامی، راجع به فلان حکم، راجع به فلان مبنا اعتراض می‌کنند، فریاد می‌کشند، ما بیائیم بگوئیم حالا تجدید نظر کنیم برای این‌که با دنیا هماهنگ شویم؛ نه، این خطاست، این انحراف است؛ به این انحراف نباید دچار شد. 2️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 در دهه 20 و اوائل دهه 30 جریان قرآن‌گرایان دو فرد(خرقانی_شریعت سنگلجی) شاخص خود را از دست می‌دهد و چهره‌های(حکمی‌زاده-کسروی_برقعی) بعدی این جریان هم به دلیل افراطی بودن و انحراف شدید مورد اقبال جامعه نیستند. 🔹 در این مقطع زمانی آیت الله کاشانی به عرصه سیاست ورود می‌کند و حضور ایشان سبب سایه انداختن بر جریانات و گروه‌های دیگر می‌شود. 🔻 قسمت ( 15 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔰 نشست علمی «سیاست خارجی و تمدن» 🌸 از سلسله نشستهای علمی «رويكرد تمدنی در مسائل راهبردی» 🔹 مشاهده آنلاين: dte.bz/224 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت هجدهم 🔷حوزه اسلامی سازی علوم انسانی بی ثمر مانده است !! 🔶 دانش های انسانی محصول یک تغیر در رویکرد الهیاتی و فلسفی بوده است 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 عالم دیگری که به مبارزه فکری با جریان قرآن‌گرایی پرداخته سید نورالدین هاشمی است، ایشان مناظره‌های مکتوبی با کسروی دارد که در کتابی به نام کسر کسروی چاپ شده. 🔹 چهره دیگر این جریان آیت الله طالقانی است که ایشان دارای گرایشات دیگری هم بوده‌اند از جمله گرایش به گفتمان انقلاب اسلامی. 🔻 قسمت ( 16 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
7️⃣4️⃣ لزوم بررسی سند عهدنامه 🔸با توجه به مطالبی که قبلا بیان شد، ممکن است کسی بگوید بررسی سند نامه مالک اشتر لازم نیست. 🔸اولاً اگرچه ما قبول داریم، ولی همه قبول ندارند و جلسه‌ی درس خارج هم جلسه‌ی استفتاء نیست بلکه جلسه‌ای است که باید اضربوا بعض الرأی ببعض صورت بگیرد. ثانیاً انسان یک مرتبه در عهدنامه یک عبارت می‌بیند و می‌خواهد بگوید امیرالمؤمنین هم این را فرمودند، اگر بگوییم عقلی عقلایی است، قابل قبول است، اما دیگر به حساب امیرالمؤمنین نمی‌توانیم بگذاریم چون هر حرف خوبی را امام نزده‌اند. این که ما بخواهیم به امام نسبت بدهیم باید سند درست باشد. 🔸من این حرف را فقط در این جا هم نمی‌گویم، صحیفه‌ی سجادیه هم همین‌طور است،یک مرتبه می‌خواهید به امام سجاد نسبت بدهیم، در این جا باید سند آن را درست کنید ولو از طریق بلندی متن و محتوا باشد. پس بررسی سند عهدنامه لازم است. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 آیا جریان قرآن گرایان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جهت تامین دغدغه‌ها و اهدافش، در انقلاب هضم شد یا هم‌چنان تمایز خود را حفظ کرد؟ 🔹 آیا امروز می‌توان از افرادی نام بُرد که متعلق به این جریان باشند و در این مکتب فکری سلوک کنند؟ 🔻 قسمت ( 17 ) قسمت پایانی ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 کرسی های بحث آزاد فقهی 🔹در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل تازه‌ای وجود دارد. مثلاً ما بانک‌داری اسلامی را به وجود آورده‌ایم. امروز مسائل تازه‌ای در زمینه‌ی پول و بانک‌داری وجود دارد؛ این‌ها را بایستی حل کرد؛ باید این‌ها را در بانک‌داری اسلامی - بانک‌داری بدون ربا - دید. 🔹کی باید این‌ها را انجام بدهد؟ فقه متکفل این چیزهاست. البته من همین‌جا عرض بکنم که نیاز ما به کرسی‌های بحث آزاد فقهی در حوزه‌ی قم - که مهمترین حوزه‌هاست - برآورده نشده است. 3️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔰 «قرآن‌شناسی سید محمد فضل‌الله» 🎙 🎬 برنامه «سوره» 🎬 «سوره، فصل قرآن کریم» 🔺 سید محمدحسین فضل‌الله از پایه‌گذاران جنبش شیعی دعوةالاسلامیة در عراق در کنار شهيد صدر و از مفسران نوگرای قرآن است. او بیش از فتاوای بحث برانگیز درباره‌ی وحدت مسلمین و زنان، با تفسیر «من وحی القرآن» شناخته می‌شود. 📌 بعد از مهاجرت به لبنان، فضل‌الله درس‌های تفسیر قرآن خود را برای گروهی از دانشجویان و طلاب علوم دینی آغاز کرد. این تفسیر به دلیل ارائه‌ی برداشت‌های نو و مفهوم‌یابی جدید از آیات قرآن به عنوان اثری متفاوت از سایر تفاسیر شیعی موجود تا آن زمان شناخته شد. فضل‌الله در این تفسیر رویکرد اجتماعی و سیاسی سیدقطب در «فی ظل القرآن» را دنبال کرد و همانند برخی معاصرانش چون علامه طباطبایی روش تفسیر قرآن به قرآن را در پیش گرفت. 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت نوزدهم 🔷 فلسفه مضاف باید تابع فلسفه محض باشد . 🔶 شما به چه دلیل میگویید نظریه ای که مطرح میکنید یک نظریه اسلامی است ؟ 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن کریم) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 وجه اهمیت علامه فضل‌الله و اهمیت بررسی قرآن‌شناسی او چیست؟ 🔹علامه فضل‌الله بیش از هرچیز دیگری امام القوم است او بین اندیشه و عمل خود یک پیوند وثیقی ایجاد کرده. 🔸 استنباط تنها کار فقیه نیست بلکه تحقق فقه هم کار فقهی و کار فقیه است. 🔻 قسمت ( 2 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
8️⃣4️⃣ تفاوت در متن عهدنامه 🔸نکته‌ی دیگر این است که آیا بین آنچه که به عنوان عهدنامه الآن معروف است کدام متن کلام امام است؟ 🔸عهدنامه در تحف العقول یا عهدنامه در نهج البلاغه یا عهدنامه در دعائم الاسلام، اینها با هم متفاوت است، البته نسخه‌های دیگری هم هست و این تفاوت‌ها گاهی یک کلمه و دو کلمه هم نیست. 🔸لذا اگر سند هم درست شد خواستیم استناد کنیم باید بدانیم که این همان نامه است و مورد تصرف واقع نشده است. مثل کتاب کافی، اگر چند نسخه داشته باشد در بازار باید دید کدامش برای کلینی است و کدامش در آن تصرف شده است. در مورد عهدنامه ما این مطلب را داریم. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن کریم) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 علامه فضل‌الله اندیشه‌هایش را در ساحت اندیشه رها نکرده و به تحقق اجتماعی آن فکر کرده و برای امتداد اجتماعی آن تلاش کرده. 🔹نظریه اسلام در یک موضوع، نه رای اسلام در یک مسئله برای او مهم بوده است. 🔸 فضل‌الله به رغم داشتن رویکرد اجتماعی در پارادایم دین پژوهی خود ولی در عین حال در داخل این پارادایم عقل‌گراست. 🔻 قسمت ( 3 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📣 پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار می‌کند. 🔴 کرسی‌های نقد، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی ،کرسی یازدهم: 🔘 بایسته‌های تحول در گفتمان تقریب و وحدت مذاهب اسلامی برای کنشگری تمدنی در گام دوم انقلاب 👤 ارائه‌دهنده حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار (رئیس موسسه فتوح اندیشه) 👤 ناقد: حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی اسکندری 🗓 شنبه ۲۶ تیرماه ⏰ ساعت ۱۱ الی ۱۳ 🏢 مکان: بلوار ۱۵ خرداد نبش کوچه ۴ پژوهشگاه مطالعات تقریبی 🌐 لینک ورود به نشست: 🆔 https://b2n.ir/b64359 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 نیاز به درس خارج فقه حکومتی 🔹در قم باید درس‌های خارجِ استدلالىِ قویی مخصوصِ فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدید حکومتی و چالش‌هایی را که بر سر راه حکومت قرار می‌گیرد و مسائل نو به نو را ، که هی برای ما دارد پیش می‌آید، از لحاظ فقهی مشخص کنند، روشن کنند، بحث کنند، بحث‌های متین فقهی انجام بگیرد؛ 🔹 بعد این بحث‌ها می‌آید دست روشن‌فکران و نخبگان گوناگون دانشگاهی و غیر دانشگاهی، این‌ها را به فرآورده‌هایی تبدیل می‌کنند که برای افکار عموم، برای افکار دانشجویان، برای افکار ملت‌های دیگر قابل استفاده است. 🔹 این کار بایستی انجام بگیرد، ما این را لازم داریم. محصول این کاوش‌های عالمانه می‌تواند در معرض استفاده‌ی ملت‌ها و نخبگان دیگر کشورها هم قرار بگیرد. 4️⃣1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل قرآن کریم) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : 🔸 علامه فضل‌الله به دنبال کشف نظریه اسلام در موضوعات مختلف بود. 🔹چگونگی تبدیل یک مسئله به موضوع و طرح نظریه اسلام در مورد آن. 🔻 قسمت ( 4 ) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔰نهمین نشست مدرسه غرب‌شناسی با حضور؛ ⬅️ استاد اصغرطاهرزاده؛ ✅عنوان: انقلاب اسلامی و مواجهه با خرد مدرن با نظر به نهایی‌ترین انسان 🕓زمان؛ یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۰، ساعت هفده 📝📲 لینک شرکت آنلاین در جلسه؛ https://www.skyroom.online/ch/mfhr/eshragh ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
هدایت شده از فتوح کلیپ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت بیستم 🔷 چرا یکی از شاخص های مومن کَیس و فَتن بودن سیاسی نیست !!؟ 🔶 فقه و کلام و اخلاق ما امتداد منابع وحیانی ما نبوده است !! 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔰 نشست علمی برخط «مسئله نظم و آشوب در جهان» 🌸 از سلسله نشست‌های علمی «رويكرد تمدنی در مسائل راهبردی» 🔹 مشاهده آنلاين: dte.bz/224 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
آیینه سکندر .mp3
36.18M
🎙 (مدرسه غرب‌شناسی روزگار نو) ▫️انقلاب اسلامی و مواجهه با خرد مدرن با نظر به نهایی‌ترین انسان ▫️ 📆یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۰ ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
9️⃣4️⃣ طرح یک شبهه در مورد عهدنامه 🔸حدود سال 1978تقریبا 25سال پیش یک خانمی به اصطلاح پژوهشی انجام داد به نام وداد قاضی، ایشان گفت آن‌چه به عنوان عهدنامه معروف است از علی‌بن‌ابیطالب علیه السلام نیست، بلکه یکی از حاکمان فاطمیون مصر به نام مهدی عبدالله یا مهدی عبیدالله یک جنایتی کرد و می‌خواست آن را اصلاح کند، با کمک قاضی‌اش به نام افلح‌بن‌قارون این نامه را نوشتند، بعد قاضی‌نعمان‌مصری که اسماعیلی مذهب بود، این را وارد کتابش به نام دعائم‌الاسلام کرد و بعد انتساب داده شد به پیامبر یا امیرالمؤمنین . 🔸این گذشت مرحوم رضی جمع کننده نهج البلاغ،این را از دعائم گرفت و تغییراتی هم در آن داد و این شد عهـدنامـه‌ی مالک اشتر در نهج البلاغه. 🔸این خانم مبتکر این حرف‌ها نیست، قبل از ایشان من پیدا کردم سه نفر از مسلمانان و مستشرقان هم، همین حرف‌ها را دارند و این شبهه را انداخته‌اند. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1