eitaa logo
فتوح اندیشه
1.3هزار دنبال‌کننده
957 عکس
146 ویدیو
3 فایل
🔰 کانال رسمیِ 🏢 ⟨مؤسسهٔ پژوهشی فُتوح اندیشه⟩ 🔻 با ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین 🔘 دکتر احمد رهدار 📢 اطلاع‌رسانی پیرامون: ➕ «فقه دولت» ➕ «فقه نظام» ➕ «فقه حکومتی» ➕ «تمدّن اسلامی» ➕ سایر موضوعات مرتبط 🌐 www.Fotooh.ir ←ارتباط با مؤسسه: @azizzohoor
مشاهده در ایتا
دانلود
فتوح اندیشه
🔰 تعلیم و تربیت در بیانیه گام دوم انقلاب 🔘 موضوع نشست: تربیت عاطفی، زیبا شناختی و هنری بامحوریت بیا
📣 مهمترین محورهای نشست: تربیت عاطفی، زیبا شناختی و هنری بامحوریت بیانیه گام دوم انقلاب 🔘 سهم عمده و اساسی الگوی تربیتی؛ باید از سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام استیعاد شود. 🔺 غرب غالباً به دنبال امیال کاذب و به‌دوراز عقل حرکت می‌کند؛ ولی انبیاء به دنبال حرکت دادن ما به دنبال امیال صادق هستند. تربیت اسلامی با هارمونی وجود انسان نسبت دارد و این هارمونی را تقویت می‌کند. 🔺 انسان را می‌توان از سه جهت برش داد؛ برش طولی، عرضی و عمودی 🔺 در برش طولی انسان دارای ساحت‌های فرد، اجتماع و تاریخ است که در تفکر اسلامی؛ علاوه بر موارد یادشده، دارای ساحت فراتاریخی نیز هست. افرادی وجود دارند که از زمانه خود جلوتر هستند مانند حضرت امام که فرمایشات ایشان تا سال‌ها پاسخگوی سؤالات ما است. این افراد دارای حیث فراتاریخی هستند. انسان‌شناسی غربی ساحت تاریخی و فراتاریخی را مورد بررسی قرار نداده است. 🔺 برش عرضی انسان؛ شامل ساحت طبع، غریزه و فطرت می‌شود. انسان در غرب دو ساحت طبع و غریزه را موردبررسی قرار داده و فطرت انسان، چون قابل کشف با عقل نیست در علوم عربی‌ها، مورد شناسایی قرار نگرفته است. این ساحت از طریق میراث نقلی و وحیانی به ما رسیده است. 🔺 انسان در برش عمودی به ساحت جسم، روح و روان تقسیم می‌شود. ساحت روح غیر از ساحت روان است. روح یکی از عناصر عالم غیب است و در انسان‌شناسی غربی کشف نشده است. 🔺 بنابراین ساحت‌های اختصاصی انسان‌شناسی اسلامی، ساحت تاریخی و فراتاریخی، ساحت فطرت و ساحت روحانی وجود انسان است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم تکیه بر علوم انسان‌شناسی و تربیتی غرب کنیم، الگوی غربی نه‌تنها ناقص، بلکه غلط است. 🔺 تربیت اگر به‌صورت کامل بخواهد صورت گیرد؛ باید با توجه به روح انسانی صورت گیرد. تربیت عاطفی، مختصاتی دارد که دین به تمامه آن مختصات را در اختیار ما گذاشته است. 🔈 صوت کامل جلسه در ذیل این پیام بارگذاری خواهد شد.👇👇👇 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
260999 _ تربیت عاطفی.mp3
22.13M
🔈 صوت نشست: تربیت عاطفی، زیبا شناختی و هنری بامحوریت بیانیه گام دوم انقلاب 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6️⃣ پیشینه شناسی فقه سیاسی 🔹در متون فقهی ما چیزی تحت عنوان یا نداریم، فقط شهید اول مباحث فقهی را در چهار رکن اساسی بیان می‌کند، 🔹رکن عبادات، رکن عقود، رکن ایقاعات و سیاسات و از سیاسات تعبیر می‌کند به الاحکام بالمعنی الاخص. 🔹ایشان فقه السیاسات را که می‌آورد می‌توانیم بگوییم مرادش فقه سیاسی هم است چون این مباحث نه در بخش عبادات است، نه عقود، و نه ایقاعات ،پس تحت عنوان سیاسات می‌رود، مثلا جایگاه بیعت یا مشروعیت دموکراسی. 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 نهمین نشست آموزشی دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی با موضوع «روش‌شناسی فقه حکومتی فرهنگستان علوم اسلامی» 🔺 به گزارش معاونت اطلاع‌رسانی مؤسسه فتوح اندیشه، نهمین جلسه دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی، در ساختمان پردیس حکمت مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد. در این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد متقیان در موضوع «روش‌شناسی فقه حکومتی فرهنگستان علوم اسلامی قم» مطالبی را بیان کردند. این دوره، به‌صورت مشترک توسط مؤسسه فتوح اندیشه و دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) برگزار شده است. 📝 مشروح گزارش این جلسه را از لینک زیر بخوانید: 🌐 fotooh.ir/3462 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7️⃣ سیر تکامل فقه سیاسی 🔸 مرحله‌ی تکوین؛ همان مرحله‌ای است که فقه سیاسی گزاره‌هایش شکل می‌گیرد و از همان زمان پیامبر عظیم الشأن است. 🔸 مرحله‌ی تدوین؛ مرحله‌ای است که فقها دست به کار می‌شوند و کتاب‌هایی را تدوین می‌کنند مثلا کتاب امر به معروف نوشته می‌شود یا اهل تسنن، الاحکام السلطانیة را می‌نویسند. 🔸 مرحله‌ی تثبیت؛ یعنی فقه سیاسی داخل متن جامعه می‌شود و تئوری سیاسی درست می‌شود. 🔸 مرحله ی تحقق؛ یعنی عملی کردن و عملیاتی کردن فقه، مثل بعد از انقلاب که یک فقیه در رأس قرار می‌گیرد و می‌خواهد فقه را اجرا کند. 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 محورهای اصلی سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب اول دهه اول فاطمیه هیأت الشهدای شاهرود 🔘 نقش حدیث در شکل‌گیری جامعه اسلامی 🔘 وجود دو رویکرد بین تشیع: 🔺 در زمان معصوم، اجتهاد کمتر صورت می‌گرفت و اصطلاحاً مخصوص «فقهای بادیه» بود، فقهایی که به معصوم دسترسی نداشتند. بعد از شروع دوران غیبت معصوم علیه‌السلام در همان سده اول بعد از غیبت، علمای ما شروع به جمع‌آوری و بعضاً طبقه‌بندی روایات معصومین علیهم‌السلام کردند که مکتب «محدثین قم» نام گرفتند. 🔺 بعدازاین جریان دوباره در قرن یازده قمری در زمان صفویه جریانی به اسم «اخباریون» ظهور کرد که عقیده به اجرای عینی و بدون تغییر روایت در مرحله عمل داشتند و قرآن را صرفاً جهت تقویت عقیده و باور قبول داشتند و عقل را در عمل به روایات راه نمی دادند. 🔺 علامه وحید بهبهانی در نجف به مخالفت با این جریان پرداخت. وی عقل، زمان و مکان را در عمل به روایات وارد کرد و قائل به اجرای محکم قوانین علم رجال بود. 🔺 در دوره معاصر مکتب سومی در مشهد به نام مکتب «تفکیک» به وجود آمد که نه قائل به کنار گذاشتن عقل بود و نه قائل به حجیت تمام و کمال عقل. 🔺 جریان بعدی که تفکر شیعی هست. در فهم حکم صحیح باید هم قرآن و هم سنت را مد نظر داشته باشیم. در صورت تعارض، بعضی قائل به تقدم حدیث و بعضی قائل به تقدم قرآن هستند که هر گروه دلایل خود را دارند. اکثر علمای ما قائل به تفسیر قرآن با روایات هستند. 🔘 در مقابل اخباریون، گروه اصولیون قرار دارند که مبنای فهم دین را علم اصول فقه می‌دانند. 🔈 صوت کامل جلسه در ذیل این پیام بارگذاری خواهد شد.👇👇👇 🆔 @fotooh
4_6019443862739617910.mp3
8.54M
🔈 صوت سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب اول دهه اول فاطمیه هیأت الشهدای شاهرود 🔘 نقش حدیث در شکل‌گیری جامعه اسلامی 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا