#مقدمات_ورود_به_فلسفه
1️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#مقدمات_ورود_به_فلسفه 1️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد https://eitaa.
1️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔺آسیب فقدان نگاه کلان در حوزه
🔸کسانی که پیشرفت و تحولی در علوم به وجود آوردند، کسانی بودند که در اثر ممارست، مسلط بر جغرافیای آن علم بودند.
👈بر همین اساس است که روند پیشرفت علوم کم شده است.
🔺دو رشته که به نگاه درجه دو می پردازند
🔸دو رشته در دنیا در این زمینه وجود دارد:
1- فلسفه آن دانش و
2- تاریخ آن دانش و علم
🔸در فلسفه این ها را باید داشته باشیم و مورد بررسی قرار دهیم و برای همین نیاز به بحث هایی مانند فلسفه ی فلسفه و فلسفه ی فلسفه اسلامی داریم و نیز تاریخ فلسفه و تاریخ فلسفه اسلامی.
🔺فلسفه ی فلسفه
شناخت واژگان فلسفه و سیر تطور این واژگان داشته چه بوده است؟
منظور مان از فلسفه اسلامی چیست ؟
بعد از مشخص شدن این فلسفه باید چیستی فلسفه را بدانیم؟
نسبت فلسفه با بقیه علوم چگونه است؟
تاثیر فلسفه در دانش های متعدد چیست؟
تاثیر فلسفه در دانش های نزدیک مانند منطق، معرفت شناسی و ... چیست؟
روشی که در فلسفه استفاده می کنیم چیست؟
می شود فلسفه بر پایه ی نقل درست کرد؟
چیستی فلسفه اسلامی؟
اسلامیت یعنی چه؟
نسبت فلسفه با دین چیست؟
کارکردهای فلسفه و به ویژه فلسفه اسلامی چیست؟ در کدام حوزه از اندیشه و جامعه و کار ما تاثیر ایجاد می شود؟
ساختار های فلسفی کدام اند؟ هر کدام چه کار می کنند؟
🔺تاریخ فلسفه
🔸تاریخ عالمان و اصحاب آن دانش
🔸تاریخ کلیت آن علم؛ یعنی پرداختن تاریخی به خود علم، چه تحولاتی در آن علم ایجاد شده است؟
🔸نگاه تاریخی به مسائل دانش؛ یعنی هر مسئله در آن علم یک تاریخی دارد، مثلا ذهنیتی شکل گرفته است و کسی نقد کرده و کسی جواب داده و همینطور آن مساله و موضوع تکمیل شده است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
💢نسبت برهان و عرفان
🔺بدان كه ايمان غير از علم و ادراك است؛ زيرا كه علم و ادراك، حظّ عقل است و ايمان حظّ قلب است.
🔸انسان به مجرَّد آن كه علم پيدا كند به خدا و ملائكه و پيغمبران و يوم القيامه، او را نتوان مؤمن گفت؛
🔸چنانچه ابليس تمام اين امور را علماً و ادراكاً مى دانست و حق تعالى او را كافر خواند.
⚠️چه بسا باشد فيلسوفى به برهان هاى فلسفى، شعَب توحيد و مراتب آن را مُبرهن كند و خود، مؤمن باللَّه نباشد؛
👈زيرا كه علمش از مرتبه عقل و كليّت و تعقّل، به مرتبه قلب و جزئيّت و وجدان نرسيده باشد.
📚شرح حديث جنود عقل و جهل 88
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مدرسه غیر متمرکز امام صادق (علیه السلام) تحت اشراف اساتید یزدانپناه، امینی نژاد و فلاح (زید عزهم) #دروس_آزاد حکمت و عرفان به شرحی که در عکس آمده است برگزار می نماید.
کانال مدرسه امام صادق (ع) در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰سلسله نشست های اندیشه ورزی #ورثه_الانبیاء با موضوع
"الگوی نقش آفرینی طلاب در دولت سازی اسلامی" (فصل اول)
ویژه «برادران طلاب» برگزار می شود.
💠این دوره حدود 15 جلسه و به همت مرکز راهبری ورثه الانبیاء و بسیج طلاب مشکات با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی در پاییز سال ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود.
🌐 جهت ثبت نام اولیه (نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد) خود را به سامانه #10004124615576 ارسال کنید.
▪️مکان برگزاری دوره: قم
🔸زمان شروع دوره: 23 آبان به مدت 6 هفته (فقط پنجشنبه ها)
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
.
هدایت شده از خانه طلاب جوان
⚫️ اولین سالگرد عروج #هنرمند_جهادگر سید محمد ساجدی، همسر و سه فرزندش ⚫️
📢 سخنران: #استاد_پناهیان
🔊 مداح: حاج #مهدی_تدینی
📣 به همراه شعر خوانی آئینی و خاطره گویی پیشکسوتان جهاد و خدمت
🗓 #زمان: سه شنبه ١۴ آبان ١٣٩٨/ ساعت ١٨
🏡 #مکان: قم، بلوار امین، مسجدِ مدرسه معصومیه
🏴 هیئت هنر و رسانه
🏴 گروه جهادی محبین ائمه (ع)
💠💠 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🎤مصاحبه مجله رهنامه پژوهش با استاد یزدانپناه
1️⃣
🔰موضوع مصاحبه: رابطه فلسفه و دین
❇️ویژگی های فلسفه
✅هستی شناسی عقلانی
🔺رهنامه پژوهش: فلسفه چیست و چه نسبتی با اسلام دارد؟
🔻استاد: برای اینکه بدانیم آیا فلسفه، اسلامی است یا نه، باید نخست ویژگی های فلسفه را بشناسیم.
🔸برای فلسفه یک معنای عام می توان در نظر گرفت که شامل همه بحث های فلسفه اعم از فلسفه اخلاق، سیاست و مانند آن می شود؛
🔹ولی فلسفه موجود که در سنت اسلامی کمال یافته است، فلسفه به معنای خاص آن است که می توان آن را هستی شناسی عقلانی دانست.
❇️روش این فلسفه خاص، عقلانی است.
🔸روش عقلانی را برخی عقل استدلالی نامیده اند و من نام آن را عقلِ انتقالی، یعنی از دیده به نادیده منتقل شدن می گذارم؛
🔹ولی گمان نمی کنم تمام کاری که در فلسفه می شود، همین مقدار باشد.
🔸استدلال یکی از ویژگی های کار عقلانی است؛ ولی امور دیگری از جمله عقل شهودی، عقل انتزاعی، عقل توصیفی، عقل انسجام بخش و عقل تحلیلی هم در فلسفه وجود دارد.
❇️پس استدلال، تنها روش فلسفه نیست؛
🔹برای مثال فیلسوف اسلامی که می خواهد لذت را توضیح دهد، می گوید لذت سه عنصر دارد. او در اینجا از عقل تحلیلی بهره می گیرد؛
🔸کار عقلِ انسجام بخش این است که مباحث فلسفی را به صورت دستگاهی سازوار به هم مرتبط می کند و در یک فضای انسجام یافته درونی به آن می نگرد.
🔹متأسفانه گاهی به دلیل غلبه روش استدلال و عقلِ انتقالی در فلسفه اسلامی، در ضمن طرح استدلال و نتیجه گیری از آن، توجه نداریم که این نتیجه چه فضایی را روشن می کند یا چه عناصری در خود دارد و یا چه ویژگی هایی دارد، حتی وقتی به توصیف و تحلیل آن می پردازیم، به صورت دستگاهی بدان نگاه نمی کنیم.
🔸بیشتر کسانی که برای نخستین بار با فلسفه اسلامی آشنا می شوند و کتاب هایی مانند بدایه الحکمه و نهایه الحکمه را می خوانند، توجه نمی کنند که مثلاً تشکیک چه لوازمی دارد. بعضی لوازم را علامه طباطبایی گسترش داده اند.
❇️اگر با این مسئله جدی تر برخورد کنیم، تقریباً فلسفه ما غنای خاصی می یابد.
🔹همه آنچه به عنوان روش عقلانی می گوییم، در فلسفه ما وجود دارد؛ همه مواردی که ذکر شد، کار عقلانی است.
🔸برای آنکه فضا عقلی باشد، معمولاً می گویند باید با مقدمات ضروری که همان بدیهیات اولیه است، آغاز کنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_آیت_الله_یزدانپناه
#مصاحبه
#فلسفه_و_دین
#ویژگی_های_فلسفه
#هستی_شناسی_عقلانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️بیانات استاد فلاح شیروانی
⭕️به مناسبت سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
💢بخش اول
🔺ما از فلسفه و امثال این آموزهها توقعمان این است که جهان معنایی ما را تغییر بدهند. به خصوص اگر تغییر جهان معنایی را از زاویهی یک فعل به او نگاه بکنیم در ناحیهی افعال هم تقریباً کار بزرگی است و نظیر ندارد. یک مقدارصریحتر بگویم، فلسفه میخوانیم که روی رفتارمان هم تأثیر بگذارد.
🔸من اگر واقعاً یک فهم متعالی پیدا بکنم، کاملاً رفتار من را به انضباط میکشد. این کاملاً واقعیت دارد. یعنی به تدریج دست و پای من را هم جمع میکند و میبرد در دنیای جدید. به تعبیری انسان را از ناحیه سرش میشود به این طرف و آن طرف کشید. شما زمانی که او را از ناحیهی سر و سینه بکشید، دست و پای او هم میآید، رفتار او هم کاملاً تغییر میکند و متناسب میشود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️بیانات استاد فلاح شیروانی
⭕️به مناسبت سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
💢بخش دوم
🔺نکتهی دوم اینکه در فلسفه غایت رشدی که به دست میآوریم، یک فهم الهی و توحیدی است. طبیعتاً رفتار مترقی که به دست میآید، رفتار توحیدی است. رفتار توحیدی اعم از جنبههای تنزیهی و تشبیهی است.
🔸یعنی اگر فلسفه خیلی خوب اتفاق بیفتد خیلی خوب هم اثر بگذارد، ما را باید شبیه آقا رسول اکرم(ص) بکند. شبیه آقا امیر المؤمنین(ع) بکند. ما مسیر دیگری که نمیخواهیم طی بکنیم. امیدمان این است که اگر این کارها را داریم میکنیم، شباهتهایمان به این حضرات بیشتر شود. فاصلههایمان با این حضرات کمتر بشود.
🔹شاید کسانی که به این معارف دسترسی ندارند باید مسیر دیگری را طی بکنند. ولی مسیر منتخب ما این است. ما نهایتاً باید مانند آقارسول اکرم(ص) بشویم، مانند آقا امیر المؤمنین(ع) بشویم. که چه کار کنیم؟ ایشان چه کار کرد؟
🔸در اُفتادند و صفبندیهایی درست کردند، سمت و سوی اجتماعی درست کردند، همه برمبنای توحید بود. با طاغوت زمان خودش درافتاد، اساسی هم درافتاد. یک لحظه هم کوتاهی نکرد ایشان. هیچ کوتاهی و تردید در ایشان ندیدند. آقا امیر المؤنین(ع) هم همین طور، فرزندان ایشان هم همین طور، همسر ایشان هم همین طور بود، همهی متعلقات ایشان، شیعیان ایشان هم همین طور بودند. هر جا هم[که شیعیان] تردید کردند، در روایتی نقدی به آنها وارد شد که چرا اینجا کوتاه آمدی؟
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️بیانات استاد فلاح شیروانی
⭕️به مناسبت سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
💢بخش سوم
🔺نکتهی بعدی اینکه تلقی ما از انقلاب اسلامی همین رفتار توحیدی است، همین رفتار توحیدی که از آقا امیر المؤمنین(ع) مشاهده کردیم و امید داریم از آقا امام زمان(عج) مشاهده بکنیم. تلقی ما این است که ایشان یک مصلح بزرگ جهانی است و همین درگیریها را راه میاندازد. اگر ما به سمت ایشان هستیم، رفتار ما بایدیک شباهتی داشته باشد.
✅تلقی ما از انقلاب یک حیات توحیدی است.
🔹این انقلاب فهم شده، بعد القا شده و مورد استقبال قرار گرفته و الآن ما سر سفرهی این انقلاب هستیم. خیلی حادثهی بزرگی است به خصوص در سمتوسویی که الآن بشر در جهان گرفته است. یعنی در جامعهی بینالمللی که ما الآن داریم مشاهده میکنیم، انقلاب اسلامی با این جوهره و معنایی که دارد، خیلی حادثهی بزرگی است. یعنی حتی با زاویه فیلسوفانه هم که نگاه بکنیم، فلاسفه همه باید غش بکنند که این حادثه اتفاق افتاده است.
🔸عرض من این است که شما در این مسیر، وقتی قبله این باشد، اگر شروع کنید به معماری کردن، واقعاً در دنیای امروز چقدر موفق هستید؟ یک نمونه همین داستان سیزده آبان که روز مبارزه با استکبار است. همین را که کلی شعور در آن است، اگر بنا باشد بقیه چیزها را در ایران حذف کنید، هر چه که در ایران داریم را حذف کنید، اصلاً خود اسم ایران را هم حذف کنید، یک کشور جهان سومیکه چندصد سال به او ظلم شده است. فقط این را در نظر بگیرید؛ فقط اگر بنا بود که ما بر اساس یک شعور مترقی و درک واقعیتهای حیات بشر که کِی به کِی دارد ظلم میکند و... ما فقط یک رفتار ملی تولید بکنیم، واقعا چقدر موفق بودهایم؟
🔹همین قضیه[13 آبان] را شما بخواهید در یک کشور دیگر پدید بیاورید، چقدر موفق هستید؟ الآن همهی ما میدانیم که در تمام شهرهای ایران این تظاهرات هست. حالا یک جایی سردتر است و جایی یک مقدار گرمتر. به این توجه کنید که چقدر هزینه شده و چقدر معنا به خورد این حادثه رفته است. ما که مفت و مجانی تظاهرات رفتیم و آمدیم! اصلا[این حرکت] نهادینه شده، یک عده زحمت هایش را کشیده اند.
🔸انصافاً جدی عرض میکنم و واقعا درخواست دارم نمیخواهم صرفاً انجام وظیفه کرده باشم. واقعا درخواست دارم که به این قضیه نگاه کنید، این واقعا خیلی نعمت است. الآن ما جمع طلابی که در قم هستیم به این نعمتها هیچ ربطی نداریم. ماها در قم، هیچ خاصیتی برای قم نداریم، این همان چیزی است که برایش حاضریم ریش و سبیل این و آن را بتراشیم؛ همین انقلاب اسلامی به سرمایه های انقلابی در قم هیچ ربطی ندارد.
🙏به این فکر کنید.
📍مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🗓13 آبانماه 1398
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⏹طلبگی مطلوب / استاد فلاح شیروانی
◀️تصویر کلی از طلبه مطلوب
#️⃣مطلوبیت ها
🔰مؤمن و علاقهمند به خداوند متعال باشد. خدا را نزديک خود احساس كند.
✅تجربههاي شيريني از اوصاف جلالي و جمالي متعدد خداوند داشته باشد.
✅دلداده و مست محبت او باشد. با او راز بگويد. از او مدد بگيرد.
✅به او تكيه نمايد و نسبت به هر بنيبشري استغنا پيشه كند، بلكه از آنها تبري بجويد.
#طلبگی_مطلوب
#استاد_فلاح_شیروانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺مکتب امام (ره) بهشت اندیشه است و محروم شدن از این مکتب، محروم شدن از بهشت اندیشه است.
🔸اساسا اندیشه ی توحیدی بهشت اندیشه و اندیشه ی بهشتیان است.
🔺اندیشه ی امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهام ها، دشمنی ها و گره های فراوان عبور دهد و با کمترین هزینه ها به مقاصد بلند خود نزدیک کند.
🔸این اندیشه از بستر نظری «تراث علمی-معنوی» حوزه ی شیعه و «مدرسه ی معرفتی آیت الله شاه آبادی» تغذیه کرده است و خود یک مدرسه معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایه های تاریخی پدید آورده است.
🔸اسلامی که امام عزیز ما و مدرسه ی معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی زنده و حیات بخش بود.
🔸ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرات علمی چند سده و برآمده از اخلاص ها و جد و جهدهای فراوان حوزه ی علمیه ی شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایش ها را نیز از نظر دور نداریم.
🔺بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک محصول حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که می تواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند، نشان بدهیم.
⏳بزودی صوت های دوره مدرسه معرفتی امام خمینی از طریق کانال موسسه منتشر میشود...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
1️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
2️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
2️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔺چیستی فلسفه / تحول معنایی واژه ی فلسفه
🔸راجع به اینکه "فلسفه چیست؟" در آثار فیلسوفان ما ده ها تعریف مطرح شده است.
1️⃣فلسفه در آغاز با کمی مسامحه مساوی با علم بوده است. تسامح از این جهت که علوم حقیقی را در برمی گیرد یا علوم اعتباری؛ علوم حصولی یا حضوری... فعلا به این ها توجهی نداریم.
🔸این فلسفه که مساوی با علم بود را تقسیم به حکمت نظری و حکمت عملی می کردند. تابع دو نیروی درّاکه انسانی که عقل نظری و عقل عملی باشد.
◀️فلسفه یا حکمت که مساوی علم بود تقسیم می شد به:
↩️حکمت نظری: طبیعات، ریاضیات، الهیات؛
↩️حکمت عملی: اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مدن؛
🔸در دوره ترجمه که فلسفه وارد حوزه ی اسلامی شد، این اصطلاح خیلی جدی بود.
👈اهمیت این واژه شناسی از جهت تاریخی و مطالعات ناظر به فلسفه در روایات بسیار زیاد است.
2️⃣اولین تحول در واژه ی فلسفه که باعث شد فلسفه و علم از هم جدا شود، اینگونه بود که به تدریج به یک شاخه از فلسفه و حکمت نظری که الهیات بود، اطلاق فلسفه کردند و این اصطلاح شایع شد.
🔸این تقسیم بندی یا باید بگوییم که بار ارزشی نداشت، یا اگر بار ارزشی داشت، به نفع فضای الهیات بود. یعنی الهیات را اعلی العلوم می دانستند و علم بسیار عالی این بود.
🔹برای اینکه این تقسیم بندی مشخص شود، فلسفه به معنای علم را «فلسفه عام» گرفتند و به فلسفه به معنای الهیات «فلسفه خاص» گفتند. چندین اصطلاح ساخته شد و به فلسفه خاص، فسلفه اُولی، علم کلی، علم اعلی هم می گفتند.
3️⃣تحول دومی که در واژه فلسفه اتفاق افتاد در دوره ی رنسانس بود. بعد از اینکه فضای تجربه گرایی و حس گرایی جدی شد.
🔸گفتند تمام دانش هایی که حاصل روش تجربی و حسی باشد، علم است. دانش هایی که حاصل روش تجربی نیست مثلا متافیزیک و الهیات و ... فلسفه است.
🔹این تقسیم بندی با بار ارزشی سنگین همراه بود. یعنی چیزهایی که با تجربه و حس کشف نمی شد و با ابزار عقلی محض به دست می آمد، چون عقل تضعیف شده بود، فلسفه می گفتند، که بار منفی داشت.
🔸این تمام فضای علمی دنیا را فراگرفت و آسیب های بسیار شدیدی را به جوامع متعدد زد. گرچه از جهتی روش تجربی فوائد بسیار زیادی را هم برای بشر داشت، ولی در ضمن، آفت ها و آسیب های شدیدی را هم ایجاد کرد. فضاهای دینی و وحیانی و ماورائی و عقلانی محض، همه ی این ها غیر علمی تلقی شد. هر بحثی که مطرح می شد می گفتند که از نظر علمی چه جوابی باید به این بحث داد!
⚠️بعدا بعضی آمدند فضاهای عقلانی محض را در قالب علم به جوامع غالب کردند! مثلا اندیشه های ماتریالیستی، فلسفه بود ولی این ها در قالب علم جوامع را گرفت. یعنی اندیشه ها را دور زدند، ابتدا فلسفه را از علم بیرون کردند و سپس بسیاری از فلسفه ها را به اسم علم به جوامع و اندیشه ها غالب کردند.
4️⃣اصطلاح دیگری هم در فلسفه هست. فلسفه یعنی هر چیزی که با روش عقلی به دست می آید. این واقعه بعد از این است که هِیمنه حس گرایی از بین رفت و گرایش های فراوانی در دانش ها پدید آمد.
🔸فلسفه یعنی هر مطالعه عقلی. بیشترِ فضای فلسفه های مضاف، یا فلسفه ی هر دانش، یا فلسفه ی هر چیزی به همین معنا است، یعنی به هر چیزی که با مطالعات عقلی کل نگرانه راجع به هر متعلَّقی بتوانیم بگوییم، اطلاق فلسفه می شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
💢جایگاه کتب فلسفی و عرفانی
🔺در هر حال كتب فلسفى خصوصاً از فلاسفه اسلام و كتب اهل حال و عرفان هر كدام اثرى دارد.
🔸اوّلى ها، انسان را ولو به طور دورنما آشنا مى كند با ما وراء طبيعت،
🔹و دوّمى ها خصوصاً بعضى از آن ها چون «منازل السائرين» و «مصباح الشريعه» كه گويى از عارفى است كه به نام حضرت صادق- عليه السلام- به طور روايت نوشته است، دل ها را مهيّا مى كنند براى رسيدن به محبوب
🔸و از همه دلانگيزتر مناجات و ادعيه ائمه مسلمين است كه راهبرند به سوى مقصود نه راهنما، و دست انسان حقجو را مى گيرند و به سوى او مى برند، افسوس و صد افسوس كه ما از آن ها فرسنگ ها دور هستيم و مهجور.
🌸دخترم!
⚠️سعى كن اگر اهلش نيستى و نشدى، انكار مقامات عارفين و صالحين را نكنى و معاندت با آنان را از وظايف دينى نشمرى.
🔸بسيارى از آنچه آنان گفته اند در قرآن كريم به طور رمز و سربسته، و در ادعيه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما جاهلان از آن ها محروميم با آن به معارضه برخاستيم.
🔺گويند صدر المتألّهين ديد در جوار حضرت معصومه- سلام اللَّه عليها- شخصى او را لعن مى كند،
پرسيد: چرا صدر را لعن مى كنى؟
جواب داد: او قائل به وحدت واجب الوجود است،
گفت: پس او را لعن كن!
🔸اين امر اگر قصه هم باشد حكايت از يك واقعيت دارد. واقعيت دردناكى كه من خود قصه هايى را ديده يا شنيده ام كه در زمان ما بوده است.
🔹من نمى خواهم تطهير مدعيان را بكنم كه: «اى بسا خرقه كه مستوجب آتش باشد». مى خواهم اصل معنى و معنويت را انكار نكنى، همان معنويتى كه كتاب و سنّت نيز از آن ياد كرده اند و مخالفان آن يا آن ها را ناديده گرفته و يا به توجيه عاميانه پرداخته اند.
🔸و من به تو توصيه مى كنم كه اول قدم، بيرون آمدن از حجاب ضخيم انكار است كه مانع هر رشد و هر قدم مثبت است. اين قدمْ كمال نيست، لكن راهگشاى به سوى كمال است چنانچه «يقظه» را كه در منازل سالكان اول منزل محسوب شده است، از منازل نتوان شمرد، بلكه مقدمه و راهگشاى منازل سالكين است. در هر صورت با روح انكار نتوان راهى به سوى معرفت يافت.
🔹آنان كه انكار مقامات عارفان و منازل سالكان كنند، چون خودخواه و خودپسند هستند هر چه را ندانستند حمل به جهل خود نكنند و انكار آن كنند تا به خودخواهى و خودبينى شان خدشه وارد نشود «مادر بُتها بُتِ نفس شماست» تا اين بت بزرگ و شيطان قوى از ميان برداشته نشود راهى به سوى او- جلّ و علا- نيست، و هيهات كه اين بت شكسته و اين شيطان رام گردد.
📚صحيفه امام ج18 / 454
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه مجله رهنامه پژوهش با استاد یزدانپناه
2️⃣
🔰موضوع مصاحبه: رابطه فلسفه و دین
❇️ویژگی های فلسفه
✅بهره گیری از شهود عقلی
🔺به باور من، افزون بر این امر، در فلسفه اسلامی امر دیگری هم به عنوان اوّلی وجود دارد که سهروردی به اجمال بدان اشاره کرده است و در عمل نیز در کارهای فیلسوفان ما بوده و آن، شهودِ عقلی است.
🔸اینکه علامه طباطبایی می فرماید: «واقعیتٌ مایی» وجود دارد، بنیاد آن به شهودِ عقلی برمی گردد که خیلی هم جای کار دارد.
🔹باید دانست که سهروردی «شهود قلبی» را در فلسفه مطرح کرد؛ ولی به اجمال می توان از آن، اصل شهود را برداشت کرد؛
👈اما «شهود عقلی» امری جدی در فلسفه است.
🔸به باور من برای سامان دادن به فلسفه اسلامی و تبیین بخشی از مطالبی که ملاصدرا و فیلسوفان ما دارند، باید به شهود عقلی تن دهیم؛
🔹برای مثال در اثبات علم حضوری می گویند «من خود را به صورت جزئی می یابم نه کلی» و «خود را حاضر می یابم نه غایب». بنیاد این سخن، بر همان شهود عقلی استوار است.
❇️پس فلسفه، هستی شناسی عقلانی است که از ابزار مفهومی خاصی مانند معقول ثانی استفاده می کند و روش آن هم عقلانی است و اقسام متعددی دارد که همگی نیز عقلانی اند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_آیت_الله_یزدانپناه
#مصاحبه
#فلسفه_و_دین
#ویژگی_های_فلسفه
#شهود_عقلی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺کتابچه «مقام مردم» به قلم استاد محمدرضا فلاح شیروانی در 50 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد.
#استاد_فلاح_شیروانی
#مقام_مردم
#اندیشه_اجتماعی
#مکتب_امام
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
.
▪️در توضیح محتوای این کتابچه آمده است:
🔰طی سالهای حیات حضرت امام رحمةاللهعلیه آنچه از ایشان در باب مردم دیدیم و شنیدیم واقعاً عجیب و نادر بود. این موضع متفاوت شامل نوع نگاه به مردم و نقش، جایگاه و اقتدارات آنها، عواطفی ویژه و پیامبرگونه نسبت به ایشان، تعاملی بسیار کریمانه و انسانی با آنها و در کنار همه اعتماد شگفتانگیزی بود که به تعهد، تحرک و همراهی مردم داشت.با نظر به دیدگاههای مردممحور حضرت امام و نقش مؤثر این نگاه در ویرایش زندگی معاصر کشور ما، با این که از اهتمامهای عمیق ایشان به فلسفۀ فطرت یا فلسفۀ ولایت و موضوعاتی از این دست باخبریم، میتوانیم ایشان را «#فیلسوف_مردم» بخوانیم و نگاههای جدی الهیاتی ایشان به انسان، جامعه، عیال الله و مردم را جدی بگیریم.
🔰 حضرت امام رحمةاللهعلیه سالهای طولانی بود(حداقل بیش از چهار دهه) که به مردم بسیار میاندیشید و دربارۀ آنها تحلیلها، ایدهها و اندیشههایی عمیق داشت و این اندیشهها به واسطۀ جنس معرفتی این اندیشمند از پایگاه قطعی حِکمی و هستیشناختی بهرهمند بود. این مقاله تنها سطور مختصری از نگاه او به مردم و مردمسالاری را بدون توجه به سطوح راقی هستیشناختی به تصویر کشیده است.
#استاد_فلاح_شیروانی
#مقام_مردم
#اندیشه_اجتماعی
#مکتب_امام
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
.