☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
🔻 بخش 1️⃣
📝سوال: فلسفه خوانی چه نقشی در حیات علمی، معنوی و فرهنگی طلبه دارد؟ آیا خواندن فلسفه، فقط به عنوان یک حسن است یا اینکه برای طلبه یک ضرورت است و برای هر تخصصی هم که میخواهد در حوزه کسب کند، باید نسبتی با فلسفه برقرار کند؟
✅ پاسخ: [بخش اول]
🔹 طلبه برای بسیاری از کارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی میآید، در کنار بحث احکام، به رشتهی معقول نیز احتیاج دارد. همان گونه که ما برای دانستن احکام شریعت، باید یک سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث بخوانیم، برای کارهای معارف و عقاید دینی به طور اعم که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنت فلسفی نیاز داریم.
🔹سنت فلسفی ما، اشاره به یک تلاش هزار و چند ساله دارد و ما بر سر یک سفرهی آماده نشسته ایم. من نمیگویم اینجا پایان راه است، ولی این سفرهای است که راه فهم معارف را باز کرده است.
🔹ما در برابر این سنت معقول فیلسوفان و عارفان، دو راه دیگر هم داشتیم: یکی راه حدیث و نگاه به ظاهر متون بود که صرفاً تبدیل به «ظاهرگرایی» شد؛ راه دیگر همان حرکت متکلمان در طول تاریخ به ویژه آن سدههای نخست است که میخواستند تلاشهای زیادی در دفاع از معارف دینی، ولی با یک سبک خاص کنند. حرکت ظاهرگرایی، عملاً با مشکلات زیادی مواجه شد و بیشترین مشکل، در بحث تشبیه و تجسیم آن بود. ظاهرگرایی این حرکت را به سمتی سوق داد که تقریباً از عمل معارف دینی تهی شد و عملاً این روش جواب نداد و بسیاری از آن حذر کردند.
🔹حرکت و جنبش دیگر، سبک کلامی بود که در دورههای گذشته طی شد. در روش کلامی، بنا بر این بود که از دین دفاع کنند و چون محور، فقط دفاع از دین در نظر گرفته شد نه یافت حقایق دینی آن گونه که هست، مجدداً با مشکلاتی رو به رو شد و باز هم این روش جوابگو نشد؛ چون فهم معارف آن گونه که بایسته و شایسته و عمقی باشد، حاصل نشد و تقریبا سعی شد فقط یک خِرَد سطح پایین را به کار بگیرند که از آن به «خرد جدلی» تعبیر میشود.
🔹چون بنای این خرد جدلی بر اقناع بود، با دو مشکل جدی برخورد کرد: یکی از ناحیه فهم متون دینی؛ چرا که متون دینی ناظر به تبیین واقع، آن گونه که هست، بودند؛ ولی اینها با روشی که در پیش گرفتند عملا در فهم متون دینی موفق نبودند؛ مشکل دیگر هم در حل و فصل واقع آن گونه که هست، به لحاظ مستقل عقلانی بود که موفق نبودن و راه آ«نها هویت برهانی نداشت.
🔹ولی سنت فلسفی که در نهایت با عرفان نظری گره خورد، عملاً جواب داد و خیلی خوب توانست به بسیاری از اسرار دین دست پیدا کند و بسیاری از متون و روایاتی که در ظاهر اولیه با یکدیگر تفاوت داشتند را جمع کرده و به حقیقت مطابق همهی این آیات و روایات برسد از فارابی تاکنون، آهسته آهسته تلاشی صورت گرفت که بتواند هم واقع را آن گونه که هست و هم متون دینی را بفهمد. بسیاری از مسائل باب توحید با تمام ریزه کارهای ها، مانند قرب وریدی حضرت حق، توحید افعالی، توحید صفاتی، باب معاد و ... در این روش بررسی شد. اگر کسی به بحث معاد متکلمین نگاه کند و در کنار معاد صدرا در جلد 9 اسفار قرار دهد، آن وقت میتواند بفهمد که اینها چقدر با هم فاصله دارند؛ حتی در کمیت پرداختن به مسائل.
🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگوییم بیش از ده هزار گزاره میشود، اغراق نیست که آن دو، عملاً به اینها نپرداخته اند؛ اما در این سنت فلسفی که بُعد عرفان نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی که عرفان نظری با حکمت متعالیه آمیخته شد، به اینها پرداخته شده است. آنها در عین اینکه سر سفرهی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهمیدند.
📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه
#كاركردهاي_فلسفه_خوانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی
💠 #داشتن_سوگیری_اساسی
🔺ما در زندگی یک سری سوگیریهای اساسی داریم، که در لحظه متوجه آن سوگیری اساسی نیستیم؛ ما در لحظه در افعال بسیار خُرد، عواطف بسیار خُرد و برداشتهای بسیار خُرد غوطه ور هستیم؛ اگر مراقب نباشیم اندازه بزرگی ما همان میشود. ماها ناچار از برداشت لحظهای هستیم، عواطف لحظهای حضور دارد و افعال هم الان یک کار میتوانم بکنم؛ ولی ما گاهی بی دقتی میکنیم به صورت بالفعل همینقدر هستیم. بعضیها به خاطر اینکه اهل توجه هستند این لایه ظاهری وجودشان باطن پیدا میکند.
🔺مثل اینکه آدم با یک کسی میخواهد برخورد کند، عصبانیاش میکند؛ یک حسابی میکند میگوید کار من دست این گیر است، میگوید در این اداره درست است که این خیلی دارد خباثت میکند اما کار من دست این گیر است. اگر بخواهد به عواطف خودش بسپارد همین الان صندلی را بر سر او میزند، اما نگاه که میکند میگوید نه! دارد در بازه بازتری نگاه میکند.
🔺بعضیها اینطوری زندگی میکنند، وجود در لحظهای ندارند، وسیعتر از لحظات هستند؛ به نظر میرسد دین کلا دنبال این قضیه است اما وسعتی که میخواهد پدید بیاورد وسعت فطری است.
ما در زندگیمان یک سری سوگیریهای اصلی و اساسی داریم که در لحظه انسان متوجه آنها نمیشود، از لحظه باید بیرون بیاید تا متوجه سوگیریها بشود. رفتار خودش را در یک هفته یا در ده حادثه مواجهات خودش را بررسی میکند متوجه میشود که حواس من به یک چیزی نیست.
🔺اگر سوگیریهای اساسی در زندگی مهم است، یافتن چارچوبها اصلی و انس عمیق و استقرار در آنها مهم است. انسانهای کمی هستند که اهل این داستان هستند، خیلیها اینطور چیزها را خواب و خیال میدانند، موقعی که به این ساحت میخواهی او را بکشی حوصلهاش سر میرود. انسانهای کمی هستند که میتوانند این ساختارها را بببیند و در این ساختارها مستقر بشوند.
🔺به لحاظ اجتماعی سهم اینها و اثر اجتماعی اینها فرق میکند؛ مثل اینکه داریم میرویم مسافرت یک نوسان که پیش میآید آن پزشک شناخته میشود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و خلاصه جلسه 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1780
صوت و خلاصه جلسه 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1833
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج2-980711-LQ.mp3
14.4M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
📝جلسه دوم
🗓 تاریخ جلسه: #11_07_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📗#فقه_اقتصاد_مقاومتی (حمایت از کالای ایرانی)
👤#استاد_یوسفی
⬛️#خلاصه #جلسه_دوم
در این جلسه دو موضوع در کلاس ارائه شد:
🔘محور اول- جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران
☑️اهمیت بحث: مقام معظم رهبری بعد از طرح جنگ تمام عیار اقتصادی بحث حمایت از کالای ایرانی را مطرح فرمودند.
از طرفی تاریخ نشان می دهد، هر گاه حوزه و علما درک روشنی از اقدامات اقتصادی دشمن داشتند، واکنشان هم مناسب بوده و هرگاه درک روشنی از فعالیت دشمن نداشته اند، ساکت و آرام بوده اند.
⬜️گزارش تاریخی جنگ اقتصادی:
◻️1. دوره جنگ تحمیلی
▫️منع همه کشورها از فروش کلیه تجهیزات نظامی به ایران
▫️تحریم های وسیع اقتصادی، علمی، نظامی در آبان 66؛
◻️2. دوران بعد از جنگ تحمیلی
▫️منع گسترش تجهیزات نظامی و تحریم ایران از طرف امریکا و متحدانش در سال 72
▫️قطع تمام ارتباطات تجاری با ایران از جمله خرید نفت در سال 73
▫️منع سایر کشورها برای معاملات تجاری و سرمایه گذاری با ایران با تصویب داماتو
▫️بعد از 11 سپتامپر ایران محور شرارت خوانده شد و تحریم های جدید شکل گرفت
▫️از سال 2004 به بعد تحریم های هسته ای با مصوبه شورای امنیت شکل گرفت
▫️در سال 2006 ده نفز از دانشمندان ایرانی که به دعوت امریکا به گردهمایی علمی رفته بودند بازداشت شدند
▫️سال 2007 شرکت های نرم افزاری امریکایی مثل مایکروسافت و یاهو ایران را از لیست خدمات خود خارج کردند
▫️در همین سال تعدادی از بانک های ایرانی و شرکتهای سپاه توسط امریکا و بانک جهانی تحریم شدند
▫️در سال 2009 تحریم های جدیدی برای فشار بیشتر به برنامه های هسته ای شکل گرفت. در این تحریم ها، هرگونه همکاری با شرکت های مرتبط به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و بانک مرکزی ممنوع شد. و برای کمک به ایران برای فروش نفت خام و دور زدن تحریم ها مجازات اعلام شد.
در اینجا بود که رهبری تعبیر جنگ اقتصادی را به کار بردند.
◼️اعتراف آمریکایی ها به جنگ اقتصادی
▪️هیلاری کلینتون: هدف ما این بود که آنقدر فشار مالی به رهبران ایران وارد کنیم تا هیچ راهی نداشته باشند، جز اینکه با یک پیشنهاد جدی به میز مذاکره برگردند. [...] این یک حمله همه جانبه بود.
▪️معاون وزیر خارجه امریکا: آمریکا مصمم است از تمامی امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارد برای تضعیف تواناییهای مالی و اقتصادی ایران استفاده نماید.
▪️ریچارد نفیو: به رغم تحریم کالاهای مورد نیاز ایرانیان، مانع واردات کالای لوکس به ایران نشدیم تا ذخیره ارزی ایران با سرعت بیشتری تحلیل برود.
▪️استارت لوی رییس سازمان مقابله با تروریسم و تامین مالی امریکا می گوید تعداد اقتصاددانان این سازمان از 7 نفر به 700 نفر رسیده که مسئولیت کار روی اقتصاد کشورهای هدف از جمله ایران را دارند. تا مانع از معامله تجاری سایر کشورها با کشورهای هدف شوند.
🔘محور دوم- تبیین مفهومی «حمایت» از کالای ایرانی
برای بررسی حکم فقهی حمایت، باید ابعاد مختلف این موضوع دقیقا مشخص شود. یکی از این ابعاد هدف از ایجاد پدیده، موضوع و واژه است.
☑️هدف از ارائه موضوع حمایت از کالای ایرانی، مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی است. بر این اساس باید به گونه ای حمایت اتفاق بیفد که بتواند با این جنگ مقابله کند. پس صرف مسمای این عمل کفایت نمی کند.
🔸مراد از کالا، اعم از کالای اولیه، واسطه ای و نهایی است.
🔹تعریف حمایت: خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی، توسط هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی.
🔶الزامات پایداری در خرید و مصرف
🔹1. تولید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده.
تولید بر اساس نیاز واقعی و ذائقه مصرف کننده و حتی ذائقه سازی بر اساس معارف اسلامی.
🔸2. تولید با کیفیت مناسب
مقابله با تولید کنندگانی که از حمایت از کالای داخلی سوء استفاده می کنند از طریق جریان مطالبه گری.
🔹3. مصرف متعصبانه
این مورد تعبیر دقیق رهبری است: آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمیگویم.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ #کلام_استاد
🔻 #استاد_يزدانپناه
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت / بخش 2️⃣
🔘این ادعا که عرفان اسلامی در قرآن و سنت ریشه دارد، با شواهد متعددی همراه است:
1️⃣ شاهد نخست، تصریح و پافشاری مشایخ عرفان در طی سده ها، به ویژه سدههای نخستین بر این امر است.
🔺عارفان بارها به زبان آورده اند که حقایق سلوکی و معرفتی را در سایهی تأمل و تدبر معنوی در کتاب و سنت و عمل به دستورات دینی یافته اند. جنبید بغدادی (م297) گوید: «این راه کسی رود که کتاب خدای عزوجل بر دست راست گرفته باشد و سنت مصطفی بر دست چپ گرفته و به روشنایی این دو شمع میرود تا نه در مغاک شبهت افتد و نه در ظلمت بدعت». همو گوید: «شیخ ما در اصول و فروع و بلا کشیدن، امیرالمؤمنین علی (ع) است». وی گفته است: «این علم عرفان ما مقید به کتاب و سنت است». ابوسلیمان دارانی (م215) گفته است: «چه بسا نکتهای از نکات عرفا روزگاری در دلم بود؛ آن را نمیپذیرفتم مگر به دو شاهد عدل که همان کتاب و سنت است.». تستری (م283) گوید: «هر وجدی که کتاب و سنت بر آن شهادت ندهد، باطل است».
2️⃣ شاهد دوم، وجود نکات عرفانی بسیار در آیات و روایات است که در فکر و ذهن و جان هر مسلمان حضور دارد. ابعاد معنوی، سیر و سلوکی و معرفتی در شریعت به اندازهای است که هر تشنهی معنویتی را سیراب میکند. به گفتهی شهید مطهری در کتاب علوم اسلامی: «مایههای اول اسلامی بسی غنیتر است از آنچه این گروه به جهل یا به عمد فرض کرده اند. نه توحید اسلامی به آن سادگی و بی محتوایی است که اینها فرض کرده اند؛ و نه معنویت انسان در اسلام، منحصر به زهد خشک است؛ و نه نیکان صحابهی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آنچنان بوده اند که توصیف شده؛ و نه آداب اسلامی محدود است به اعمال و جوارح و اعضا».
آموزههای فراوانی مانند مجاهده با نفس، تزکیهی نفس، عبادت احرار، قرب نوافل و فرایض، لقای الهی، رضوان حق، کمال انقطاع الی الله، شهود دل، ولی خدا و مقرب درگاه دوست شدن و نیز آیت بودن هستی برای حق، قرب وریدی خداوند به اشیاء، احدیت ذات و واحد قهار بودن خداوند، بینونت وصفی نه عزلی و حصر ظهور و بطون در خداوند، میتوانست الهام بخش معنویتی عظیم و گسترده شود.
📖منبع: نشریه حکمت عرفانی، بهار 1391، شماره 3
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
🔴بخش8️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1147
🔴بخش9️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1207
🔴بخش 0⃣1⃣
📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1237
🔴بخش1️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت اول)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1272
🔴بخش2️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت دوم)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1276
🔴بخش3️⃣1️⃣
📝فلسفه های مضاف
https://eitaa.com/fvtt_ir/1310
🔴بخش 4️⃣1️⃣
📝 قرآن خواندن و استفاده از قرآن
https://eitaa.com/fvtt_ir/1770
🔴بخش5⃣1⃣
📝 روش تحصیل
https://eitaa.com/fvtt_ir/1816
🔴بخش 6⃣1⃣ (بخش پایانی)
📝 دغدغه های اجتماعی طلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/1844
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac