eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
978 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 با رویکرد تمدنی 💠 ☑️ یادداشت شماره 6️⃣ 🌐 مقدمه 6️⃣ ▫️آثار نگرش توحیدی 1️⃣ تأثیرات روحی ـ عاطفی روی شخص 🌐 تعالی عبادت 🔺در فرهنگ دینی عبادت و بندگی فلسفۀ آفرینش انسان و جن خوانده شده است. وَ مٰا خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاّٰ لِيَعْبُدُونِ ﴿الذاريات‏، 56﴾ 🔺این گزاره ابتدا به ذهن ما غریب می‌رسد. وقتی عنوان فلسفۀ آفرینش به گوشمان می‌خورد با هیجانی فطری منتظر شنیدن یک سخن فیلسوفانۀ هوش‌بر و دل‌انگیز می‌شویم، ولی هنگامی که در مقام پاسخ می‌شنویم هدف آن بوده که خدا را بپرستیم به جای خود می‌نشینیم و آن احساسات را خاموش می‌کنیم. 🔺این به خاطر درک نارسای ما از حقیقت هستی، حقیقت حق تعالی، حقیقت انسان و حقیقت بندگی است. بندگی در اوج رفتار فیلسوفانه، حقیقت‌جویانه، اصالت‌خواه و تعالی و تعادل‌خواه انسان است(توضیح آن در جایی مستقل). 🔺ذکر و دعا دو رفتار دینی، معنوی و پرستش‌گرانه است. هر دو با تعالی معرفت به تعالی کشیده می‌شوند. البته مشروط بر آن که شخص عابد درد الهی و قصد عبادت داشته باشد. 💠 توضیحی در این باب: 🔹ذکر 🔺ذکر که در فرهنگ دینی به معنای یاد کردن «خدا» است، یک برنامۀ رشد و تربیت مبتنی بر دسته‌ای اصول تربیتی است. اصول تربیتی به عنوان بایدهای کلی تربیتی، همچنان که برآمده از یک یا چند مبنای تربیتی از جمله دسته‌ای مبانی انسان‌شناختی است، برآورندۀ دسته‌ای روش‌های تربیتی متناسب با چارچوب و انضباطی است که ارائه می‌نماید. 🔺یکی از مبانی تربیتی این است که انسان ضعیف آفریده شده است و یکی از معانی آن که انسان ضعیف است این است که انسان به شدّت خوپذیر است. «خُلِقَ اَلْإِنْسٰانُ ضَعِيفاً.»﴿النساء، 28﴾ یعنی انسان ظریف و اثرپذیر آفریده شده است. 🔺معاشرت باعث خوگیری در انسان می شود. بر همین اساس یکی از روشهای تربیتی روش معاشرت است. معاشرت تنها حضوری نیست بلکه گاهی معاشرت ذهنی است و معاشرت ذهنی نیز چون معاشرت خارجی روی انسان اثر تربیتی دارد. به همین جهت مطالعۀ احوالات و زندگینامه‌های بزرگان را به عنوان یک برنامۀ تربیتی توصیه می‌کنند. 🔺ذکر معاشرت ذهنی است و از آنجا که هنگام ذکر انسان همنشین خدا می‌شود می‌توان امید داشت که از خدا اثربپذیرد. عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ : «إِنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ لَمَّا نَاجَى رَبَّهُ قَالَ «يَا رَبِّ أَ بَعِيدٌ أَنْتَ مِنِّي فَأُنَادِيَكَ أَمْ قَرِيبٌ فَأُنَاجِيَكَ؟» فَأَوْحَى اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِلَيْهِ : «أَنَا جَلِيسُ‏ مَنْ ذَكَرَنِي‏.» فَقَالَ مُوسَى : «يَا رَبِّ إِنِّي أَكُونُ فِي حَالٍ أُجِلُّكَ أَنْ أَذْكُرَكَ فِيهَا.» فَقَالَ : «يَا مُوسَى اذْكُرْنِي عَلَى كُلِّ حَالٍ.» (التوحيد (للصدوق)، ص182) 🔺و از آنجا که خدا بالاترین اخلاق را دارد و از بشر خواسته شده دنبال اخلاق خدایی باشد. پس، یاد خدا برترین یادها است. «وَ لَذِكْرُ اَللّٰهِ أَكْبَرُ وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ مٰا تَصْنَعُونَ.»﴿العنكبوت، 45﴾ 🔺یاد خدا عنصری عزیز است که سکوی پرشهای بلند انسانی است و انسان چون عبد است تعالی طلب است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2536 💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2576 💢بخش 5️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2625 💢بخش 6️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2647 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐 علی وجهٍ کلی (1) 🏷 متن نهایه: فإذا بحثنا هذا النوع من البحث أمكننا أن نستنتج به أن كذا موجود و كذا ليس بموجود و لكن البحث عن الجزئيات خارج من وسعنا على أن البرهان لا يجري في الجزئي بما هو متغير زائل.و لذلك بعينه ننعطف في هذا النوع من البحث إلى البحث عن حال الموجود على وجه كلي فنستعلم به أحوال الموجود المطلق بما أنه كلي ❇️ توضیح قید علی وجهٍ کلی و اینکه در فلسفه از جزئیات بحث نمی شود 🔺دو دلیل برای عدم بحث از جزئیات در فلسفه می‌آورد 1. جزئی قابل احصاء نیست. از وسع ما خارج است. 2. جزئی متغیر زائل است. در جزئی برهان راه ندارد. 🔹منظور از جزئی چیست؟ 1. منظور قضیه جزئیه نیست. (جزیئه در مقابل کلیه که در سور قضایا می‌گویند) 2. منظور قضیه شخصیه است. 1️⃣ راه اول: جزئی نه کاسب است نه مکتسب 🔺جزئی نه کاسب است نه مکتسب، کاسب یعنی او بیاید اعطا نتیجه‌ای کند اعطاء یک امر دیگری کند؛ مکتسب نیست یعنی هیچ گاه جزئی هم از دل یک قیاس به دست نمی‌دهد. 🔺کاسب نیست: از جزئی نمی‌شود نتیجه‌ای گرفت؛ ده بار هم ببینی می‌خندد نمی‌توانی نتیجه خندان بودن را بگیری. و نمی‌توان خندان بودن غیر زید را نتیجه گرفت. 🔺مکتسب نیست: هیچگاه از دل قضایا قضیه شخصیه به دست نمی‌آید. ممکن است موجبه جزئیه یا سالبه جزئیه به دست بیاید ولی شخصیه به دست نمی‌آید. 🔺قضیه شخصیه در هیچ یک از علوم برهانی به کار نمی‌رود و حتی بحث فلسفه هم نیست. 🔺این کاسب و مکتسب را ما روی قیاس مطرح کردیم اگر در حد و تعریف ببرید باید عبارت را تغییر بدهید. 🔺در قضیه شخصیه ما آن را با حس می‌یابیم و نمی‌دانیم مبرر آن چیست، لذا قابل تغییر است و فی حد ذاته فساد پذیر است و نمی‌شود گفت الا و لابد اینچنین است؛ اما اگر علت را دانستیم از فضای شخصیه خارج می‌شود و به کلی باب برهان وارد می‌شود. 🔺موقعی که بعض الانسان گفته می‌شود به جزئی بما هو کلی نگاه شده است. 🔺نه تنها از جزئی نمی‌شود جزئی نتیجه گرفت بلکه حتی از کلی نیز نمی‌توان یک جزئی (به معنای شخصی) نتیجه گرفت. 2️⃣ راه دوم: کلی بودن مقدمات به معنای کلی باب برهان (در پست بعد خواهد آمد) 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣ 🌐 معنای اصطلاحی تصوف 🔘 تعریف 1 معروف کرخی 🔺 التصوّف الاخذ بالحقائق والیأس ممّا فی ایدی الخلائق؛«تصوف، گرفتن و یافتن حقایق هستی و مأیوس گشتن از دنیای مردم است». 🔘ویژگی مهم تعریف معروف کرخی 🔺جامعیت آن نسبت به دو بُعد اصلی عرفان اسلامی یعنی بُعد معرفتی و عملی است. 🔘 تعریف 2 جنید بغدادی 🔺 «تصوف آن است که خدا تو را از خودت بمیراند و به خود زنده گرداند». 🔘 تعریف 3 ابوبکر کتانی 🔺التصوف صفاءٌ و مشاهدة. یعنی تصوف از دو حقیقت تشکیل شده است؛ نخست صفای قلب و تطهیر باطن، که به عرفان عملی و سلوک اشاره دارد و دوم مشاهدۀ حقایق و رسیدن به معارف شهودی که به عرفان نظری و معرفت نظر دارد. 🔘تعریف 4 ابن عربی 🔺التصوّف الوقوف مع الآداب الشرعیّة ظاهراً و باطناً و هی الخلق الالهیّة؛ «تصوف، پایبندی به آداب شریعت در ظاهر و باطن است ک همان اخلاق الهی می‌باشد». 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 41-43 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ انقلاب اسلامی حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7) https://eitaa.com/fvtt_ir/2514 0️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8) https://eitaa.com/fvtt_ir/2547 1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9) https://eitaa.com/fvtt_ir/2606 🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید. https://eitaa.com/fvtt_ir/2579 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 0️⃣2️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (8) ✅ (7) 🌐ضرورت اندیشه (4) 🔘 انقلاب اسلامی 5️⃣ از پر نشدن این خلأ توسط جامعۀ علمی 🔺 ما را داشتیم بعد از فتنه‌ی 88 آقای حجاریان؛ آمد گفت که این فتنه زیر سر بود. ما واقعاً نفهمیدیم این به خاطر زرنگی بود یا چیز دیگری؛ البته بعد این مصاحبه آزادش کردند، نفهمیدیم زرنگی کرد بالاخره هیچ‌چیز را گردن نگرفت ولی یک حرف خیلی اساسی زد. 🔺 بعدش حضرت آقا این سخنرانی را کرد، یعنی به‌سرعت حضرت آقا استقبال کردند انگار یک‌چیزی گلویش گیرکرده بود تا این را گفت حضرت آقا یک سخنرانی علیه علوم انسانی کرد؛ 🏷 حضرت آقا: «آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به است، به خاطر اين است كه سياسى و نظريه‌پردازى در همه‌ى جریان‌های اداره‌ى يك ملت و يك كشور در به عهده‌ى علماى دين است. آن‌کسانی مي‌توانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند. اگر جاى اين نظريه‌پردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريه‌هاى غربى، نظريه‌هاى غيردينى، نظريه‌هاى مادى جاى آن‌ها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعه‌اى در خلأ نمي‌تواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساخته‌وپرداخته‌ی اذهان مادى است، مى‌آيد جايگزين مي‌شود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.» «اينكه بنده درباره‌ى علوم انسانى در دانشگاه‌ها و خطر اين
دانش‌هاى ذاتاً مسموم 
هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانى‌اى كه امروز رایج است، محتواهایی دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهان‌بينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى این‌ها رایج شد، مديران بر اساس آن‌ها تربيت مي‌شوند؛ همين مديران مى‌آيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار مي‌گيرند. حوزه‌هاى علميه و علماى دين پشتوانه‌هایی هستند كه موظف‌اند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آن‌ها را در اختيار بگذارند، براى برنامه‌ريزى، براى زمينه‌سازى‌هاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانه‌اش علماى دين و علماى صاحب‌نظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزه‌هاى علميه است، چون تكيه‌گاه اوست.» 📚 (29/ 07/ 1389) بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 فهرستی از مطالب کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🌐 مطالب در حال بارگذاری 1️⃣ آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 2️⃣ بریده هایی از درس خارج نهایه - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 3️⃣ دیدگاه ها و باورداشت های اسلامی_انقلابی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 4️⃣ فلسفه فلسفه اسلامی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 5️⃣ یادداشت های کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 6️⃣ آشنایی با حکمت اشراق - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 7️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کردفیروزجایی 🔗 لینک فهرست 8️⃣ الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 9️⃣ تاریخ فلسفه 🔗 لینک فهرست 🔟 نکات اخلاقی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 1️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خمینی (ره) 🔗 نمونه: 1 2 3 2️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خامنه ای (مدظله) 🔗 نمونه: 1 2 3 3️⃣1️⃣ پست های مناسبتی 🔗 نمونه: 1 23 4 4️⃣1️⃣ اطلاع رسانی برگزاری نشست های تخصصی فلسفی مؤسسه 🔗 نمونه: 1 2 3 5️⃣1️⃣ معرفی مؤسسه 🔗 لینک فهرست 6️⃣1️⃣ صوت بیانات اخلاقی - استاد فلاح 🔗لینک فهرست 7️⃣1️⃣معرفی کتاب 🔗لینک فهرست 🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 🌐 مطالب به پایان رسیده 1️⃣بعد تربيتي عرفان اسلامي - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 2️⃣مؤلفه هاي مكتب عرفاني ناب و برتر - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 3️⃣ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 4️⃣جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 5️⃣راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 6️⃣عرفان نظری از نگاه امام خمینی (ره) - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 7️⃣ کارکردهای فلسفه خوانی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 8️⃣ مقدماتی برای ورود به فلسفه - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 9️⃣ مصاحبه امتداد حکمت - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 🔟فایل صوتی دروس اخلاق برگزار شده در مؤسسه - اساتید اخلاق 🔗 نمونه: 1 2 3 4 1️⃣1️⃣ بیانات اخلاق استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 2️⃣1️⃣ فقه اقتصاد مقاومتی - استاد یوسفی 🔗 لینک فهرست 3️⃣1️⃣ فقه نظام اقتصادی اسلامی - استاد یوسفی 🔗 لینک فهرست 4️⃣1️⃣ الگویی ایرانی اسلامی پیشرفت - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 5️⃣1️⃣ اندیشه های نظام ساز اصول فقه - استاد اسدپور 🔗 لینک فهرست ❇️ صوت تدریس بدایه الحکمه دوره جامع و اشارات استاد امینی نژاد در کانال بانک صوتی 🔗 لینک فهرست ⭐️⭐️⭐️ ⭐️ ثبت نام دوره های حضوری و مجازی حکمت اسلامی برادران و خواهران 🔗 لینک ثبت نام —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣ 🌐کلیاتی در باب حکمت اشراقی 1️⃣نمای فلسفۀ اسلامی پیش از شیخ اشراق 🔺منطق و فلسفۀ ارسطویی و آموزه‌های بسیاری دیگر از اندیشمندان یونانی، پس از ورود به حوزۀ اندیشه اسلامی در قرن دوم هجری و گذار از مرحلۀ انتقال و ترجمه، از سوی کسانی همچون یعقوب‌بن‌اسحاق کندی(م260ق)، ابونصر فاربی(م339ق) و ابن‌سینا (م428ق)، یعنی از سده سوم تا نیمه نخست سدۀ پنجم، نه تنها پیام‌های آن دریافت شد، بلکه آنچنان شرح و بسط یافت که در بازگشت مجدد خود به اروپا، به‌عنوان بهترین منابع تفسیر فلسفۀ ارسطویی تلقّی شد؛ تا آنجا که تحت تأثیر ساختارهای کلی شریعت اسلامی، حذف‌ها و به‌ویژه افزوده‌های گسترده‌ای در آن صورت پذیرفت که باید از آن با نام «قرائت اسلامی از فلسفه یونانی» یاد کرد. 🔺 اما این همه نتوانست پاسخگوی حل و هضم همۀ جنبه‌های مطرح شده در شریعت اسلامی باشد و انتظارها را برآورده سازد. از همین‌رو، به تدریج ضعف‌های فلسفۀ مشّاء اسلامی، در اوج تثبیت و بالندگی و شکوفایی _ هم از نظر روشی و هم از لحاظ محتوایی _ بروز یافت و مخالفت‌ها از هرسو آغاز شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 5 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 1️⃣ دانش تاریخ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2499 2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2556 3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2585 4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2631 5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2664 6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2697 7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2707 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💢بخش2️⃣ 🌐 نخستین ایام در فلسفۀ اسلامی 🔘 سنتهای فلسفی پیش از اسلام 🔺 برای سخن گفتن از ایام نخستین فلسفۀ اسلامی، شایسته است به دوران پیش از اسلام بازگردیم و به سنتهای فلسفی آن روزگاران نظری کوتاه بیفکنیم. 🔘 تفاوت سنت فلسفی شرق با غرب 🔺 نباید مفهوم و حال و هوایی را که از اصطلاح فلسفه در سنت فکری غرب و یا حتی فلسفۀ اسلامی در ذهن داریم، به فلسفه های شرقی از قبیل آنچه در هند و چین و ایران پیش از اسلام تحقق یافته است، سرایت دهیم. 🔺 در سنت غربی، منظور از فلسفه تأمل نظری درباۀ واقعیتی است که فراروی ذهن کنجکاو بشر قرار دارد. 🔺 جریان غالب سنت فلسفۀ غربی، تأمل و تفکر دربارۀ اموری است که خارج از نفس انسان و مستقل از آن است و در این فرایند عقل نقش برجسته ای دارد. 🔺اما در اندیشه شرقی، اولاً عقل آن نقش ممتاز و برتری را که در غرب واجد آن است ندارد، بلکه همواره از سرچشمه های دیگری مدد می جوید و در این سنتها باورهای دینی و عناصر عاطفی و قلبی تأثیر نظر گیری دارند. 🔺ثانیاً تأمل نظری دربارۀ امور در سنتهای فکری شرق همواره معطوف به اغراض است و مانند سنت فکری مغرب زمین، حقیقت فقط از آن حیث که حقیقت است مراد و مطلوب متفکر نیست و مقدمۀ عمل است. 🌐فلسفه هندی پیش از اسلام 🔘دورانهای چهار گانۀ فلسفۀ هندی 1️⃣دورۀ ودایی 🔺به معنای فنی کلمه، نمی توان این دوره را دوره ای فلسفی نامید.در این دوران _ که در واقع دورۀ شکوفه زدن و رشد آیینهای هندی است _ فلسفه و خرافات، به نحوی، در هم تنیده و به هم پیوسته بود؛ اما از این نظر که در این دوران، آموزه های خام فلسفی در اوپانیشادها طرح و عرضه شده اند، می توان آن را دورۀ تکوین و شکل گیری فلسفۀ هندی دانست. 🔺از جمله عناصر اصلی فلسفۀ هندی قول به وحدت و جود روحانی و نیز این ایده است که راه رسیدن به حقیقت نهایی شهود است، نه عقل. 2️⃣دورۀ حماسی 🔺خصیصۀ این دوره این است که آموزه های فلسفی در متون غیر فنی و غیر نظام مند حماسی، به ویژه در رامایانا و مهابهاراتا به نحو غیر مستقیم عرضه شده اند. 🔺این دوران، دروان کشمکشها و نزاعهای فکری است. در این دوران بود که مکاتب بودیسم و جینیسم در واکنش به آیین برهمنی و در پی انکار سندیت آسمانی وداها به تدریج شکل گرفتند. 3️⃣دورۀ سوتراها 🔺آغاز این دوره را به طور تقریبی قرنهای نخستین ظهور مسیحیت تخمین می زنند. در این دوره رساله ها و کتب نظام مند مکاتب مختلف نگاشته شد، و این مکتبها شکلی اساسی به خود گرفتند و پس از آن نیز بر همان شکل باقی ماندند. آموزه های هر یک از این نظامهای فکری در قالب مجموعه کلمات قصاری ارائه شده بود که مرتب، نظام مند، فوق العاده موجز و گاه معماگونه و رمزی بودند، هر یک از این مجموعه های کلمات قصار سوترا نامیده شد. 4️⃣دورۀ مدرسی 🔺در این دوره اندیشه وران درصدد بر آمدند تا دربارۀ سوتره ها بیندیشند و آنها را تفسیر و تبیین کنند؛ چرا که سوتره ها نامفهوم و نیازمند تفسیر بودند. 🔺این دورۀ فلسفی که تقریباً، از زمان نوشتن سوتره ها آغاز شده و تا قرن هفدهم ادامه یافته بود، گرچه خصلت سنتی بودن فلسفۀ هندی و پایبندی به دستاوردهای فکری گذشتگان را نشان می دهد، مشتمل بر عناصر ابتکاری نیز بود و از همین رو، فیلسوفان بزرگی را در دامان خود پرورد. 🔺پس از قرنهای شانزدهم و هفدهم، سنت بومی فلسفۀ هندی از نفس افتاد و بر اثر سلطۀ مسلمانان و سپس اروپاییان و نیز به سبب نفوذ اندیشه های فلسفی اسلامی به حاشیه رانده شد. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 86_90 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣ 🌐 مشرب های سه گانه فلسفی 🔺فلسفه اسلامی در دل خود سه مشرب مهم فلسفی را جای داده است: مشرب فلسفی مشائی، اشراقی و حکمت متعالیه. هر یک از مشرب ها به حکم آنکه مشربی فلسفی اند، بر برهان عقلی تکیه می کنند و با روش استدلال عقلی پیش می روند. 🔘وجه ممیزه فلسفه مشاء از سایر مکاتب فلسفه اسلامی 🔺 آنچه مایه امتیاز مشرب فلسفی مشائی از مشرب های دیگر است، تکیه آن بر برهان محض به تنهایی است؛ درحالی که در فلسفه های اشراقی و متعالیه، افزون بر برهان و استدلال عقلی، بر شهود عرفانی نیز تکیه می شود. 🔺توضیح آنکه، در فلسفه با یک مسئله در دو مقام مواجه می شویم: مقام طرح مسئله ( گردآوری) و مقام اثبات مسئله ( داوری). 🔺مشرب مشائی در مقام طرح مسئله از کشف و شهود بهره نمی برد، ولی حکمت های اشراقی و متعالیه از کشف و شهود نیز سود می برند. استشهاد به آیات قرآن و روایات در فلسفه مشائی بسیار کم است، ولی در حکمت اشرق و حکمت متعالیه فراوان است. فلسفه اسلامی با مشرب مشائی شکل گرفته است و در ادامه، مشرب های اشراقی و متعالیه ظاهر شدند. پیشینه فلسفه مشائی اسلامی ، فلسفه مشائی یونانی است. 🔘فلاسفه مشائی 🔺مهم ترین مشائیان قبل از اسلام عبارت اند از : ارسطو، تئوفراستوس (شاگرد وی) و اسکندر افرودیسی. پس از نهضت ترجمه و آشنایی مسلمانان با فلسفه، کندی نخستین کسی بود که با الهام از معارف اسلامی درصدد برآمد فلسفه ای نو و هماهنگ با معارف اسلامی ارائه کند و به دنبال او، این فارابی بود که به تأسیس فلسفه اسلامی موفق شد، ولی کسی که موفق شد در موضوعات گوناگون نظریه پردازی کند، فروعات متفرع بر اصول را استخراج نماید و به بسط و تفصیل مباحث فلسفی بپردازد، ابن سینا بود. 🔺فیلسوفانی مانند بهمنیار، ابوالعباس لوکری و خواجه نصیرالدین طوسی مهم ترین شارحان فلسفه مشائی ابن سینا هستند و فیلسوفانی مانند ابوالبرکات بغدادی و فخرالدین رازی در کنار متکلمانی مانند غزالی و شهرستانی از منتقدان آن به شمار می آیند. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 24_26 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 🔺 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2226 🔺 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2311 🔺 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2382 🔺 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2434 🔺 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2523 🔺 بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2566 ⌛️ پایان پست های معرفی مؤسسه ⌛️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 9️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 4️⃣ تلاش‌ها و دست‌آوردها 1️⃣ تعلیم و تربیت [در پست های قبل توضیح داده شد.] 2️⃣ پژوهش ❇️ منظومۀ دغدغه‌های پژوهشی مؤسسه تا کنون در قالب سه گروه علمی و یک اندیشکدۀ داخلی به شرح ذیل دنبال شده است: 1. گروه مطالعات پایه تمدنی: 2. گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن: 3. گروه مطالعات کاربردی تمدن: (همین پست) 3️⃣ گروه مطالعات کاربردی تمدن: ➖ کارگروه گفتمان مکتب امام: این کارگروه که به استعداد یک مرکز در حال فعالیّت است تمرکز خود را بر «گفتمان‌سازی مکتب امام» گذاشته است، ولی برای انجام این کار لازم دیده که ابتدا کار پژوهشی جدی روی اندیشۀ امام و رهبری صورت بدهد. مأموریتی که برای خود تعریف کرده تلاش جهت ایجاد «نهضت گفتمان‌سازی مکتب امام» است. به منظور توجیه کامل این مأموریت مجموعه‌ای از مباحث را تحت عنوان «اندیشۀ پشتیبان نهضت گفتمان‌سازی» سامان داده است. به همین منظور برای پیشبرد این مأموریت لازم می‌بیند که گروه‌پروژه‌های «اندیشۀ توحیدی»، «مکتب سیاسی»، «اندیشۀ راهبردی»، «راهبردهای رهبری»، «میدان انقلاب» و «اندیشۀ پشتیبان» را فعال نماید. تاکنون موفق به فعال نمودن چهار گروه‌پروژه از موارد فوق شده است. این کارگروه موفق به تنظیم کتاب «مکتب امام به روایت رهبری» که تدوین بیانات رهبری در 14 خردادهای پس از قبول مسؤولیّت رهبری ایشان است و در آن به تبیین مکتب امام پرداخته‌اند، شده است. ➖ کارگروه آزاداندیشی مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی آزاداندیشی را عامل انحصاری رشد علمی و رشد اجتماعی می‌داند. آزاداندیشی مثل هر عنصر فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی دیگر برای آن که در تراز مناسبی دیده و پیموده شود نیازمند پشتیبانی یک اندیشۀ راقی از آن است. به این منظور این کارگروه ضمن تشکیل جلسۀ هفتگی مباحثۀ آزاداندیشی از چند پروژه برای کمیتۀ مرکزی آزاداندیشی حوزه استقبال نموده است؛ «آزاداندیشی در نگاه رهبری»، «فلسفۀ آزاداندیشی» و «آزاداندیشی از نگاه نخبگان». ➖ کارگروه طرح تحول حوزه سالهاست که نخبگان حوزه به ضرورت تحول همه‌جانبه در حوزه رسیده‌اند؛ تحولی که بهره‌وری حوزه را افزایش دهد و آن را با رسالتهای امروزی خود منطبق‌تر نماید. بر این تحول مقام معظم رهبری حفظه‌الله‌تعالی تأکید بسیار فرموده‌اند و بیانات مفصلی در این باب دارند. از جمله کسانی که در این باب تأملات بسیار نموده و از منظومه‌ای فکری که همخوان با رهبری است برخوردار است مدیر فعلی حوزه علمیه جناب آیت الله اعرافی حفظه‌الله می‌باشد. به سفارش «اندیشکدۀ حوزه‌های علمیه» طرح پژوهشی «تحول حوزه مبتنی بر دیدگاهها و منویات رهبری و مدیریت محترم حوزه» به این کارگروه سپرده شده و پژوهش آن آغاز گردیده است. در ضمن این کارگروه طرحی راهبردی را به عنوان «نسبت مؤسسه با مسؤولیت تحول حوزه» آماده و چندین مرتبه آن را برای فضلای متعددی ارائه نموده است. ➖ کارگروه اقتصاد مقاومتی ➖ کارگروه طرح تحول حوزه ➖ کارگروه زن و خانواده ➖ کارگروه بازخوانی راهبرد و سیاست‌گذاری تولید علوم انسانی اسلامی ⌛️ پایان پست های معرفی مؤسسه ⌛️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac