♨️بیانات استاد فلاح شیروانی
⭕️به مناسبت سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
💢بخش اول
🔺ما از فلسفه و امثال این آموزهها توقعمان این است که جهان معنایی ما را تغییر بدهند. به خصوص اگر تغییر جهان معنایی را از زاویهی یک فعل به او نگاه بکنیم در ناحیهی افعال هم تقریباً کار بزرگی است و نظیر ندارد. یک مقدارصریحتر بگویم، فلسفه میخوانیم که روی رفتارمان هم تأثیر بگذارد.
🔸من اگر واقعاً یک فهم متعالی پیدا بکنم، کاملاً رفتار من را به انضباط میکشد. این کاملاً واقعیت دارد. یعنی به تدریج دست و پای من را هم جمع میکند و میبرد در دنیای جدید. به تعبیری انسان را از ناحیه سرش میشود به این طرف و آن طرف کشید. شما زمانی که او را از ناحیهی سر و سینه بکشید، دست و پای او هم میآید، رفتار او هم کاملاً تغییر میکند و متناسب میشود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️بیانات استاد فلاح شیروانی
⭕️به مناسبت سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
💢بخش دوم
🔺نکتهی دوم اینکه در فلسفه غایت رشدی که به دست میآوریم، یک فهم الهی و توحیدی است. طبیعتاً رفتار مترقی که به دست میآید، رفتار توحیدی است. رفتار توحیدی اعم از جنبههای تنزیهی و تشبیهی است.
🔸یعنی اگر فلسفه خیلی خوب اتفاق بیفتد خیلی خوب هم اثر بگذارد، ما را باید شبیه آقا رسول اکرم(ص) بکند. شبیه آقا امیر المؤمنین(ع) بکند. ما مسیر دیگری که نمیخواهیم طی بکنیم. امیدمان این است که اگر این کارها را داریم میکنیم، شباهتهایمان به این حضرات بیشتر شود. فاصلههایمان با این حضرات کمتر بشود.
🔹شاید کسانی که به این معارف دسترسی ندارند باید مسیر دیگری را طی بکنند. ولی مسیر منتخب ما این است. ما نهایتاً باید مانند آقارسول اکرم(ص) بشویم، مانند آقا امیر المؤمنین(ع) بشویم. که چه کار کنیم؟ ایشان چه کار کرد؟
🔸در اُفتادند و صفبندیهایی درست کردند، سمت و سوی اجتماعی درست کردند، همه برمبنای توحید بود. با طاغوت زمان خودش درافتاد، اساسی هم درافتاد. یک لحظه هم کوتاهی نکرد ایشان. هیچ کوتاهی و تردید در ایشان ندیدند. آقا امیر المؤنین(ع) هم همین طور، فرزندان ایشان هم همین طور، همسر ایشان هم همین طور بود، همهی متعلقات ایشان، شیعیان ایشان هم همین طور بودند. هر جا هم[که شیعیان] تردید کردند، در روایتی نقدی به آنها وارد شد که چرا اینجا کوتاه آمدی؟
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️بیانات استاد فلاح شیروانی
⭕️به مناسبت سیزده آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
💢بخش سوم
🔺نکتهی بعدی اینکه تلقی ما از انقلاب اسلامی همین رفتار توحیدی است، همین رفتار توحیدی که از آقا امیر المؤمنین(ع) مشاهده کردیم و امید داریم از آقا امام زمان(عج) مشاهده بکنیم. تلقی ما این است که ایشان یک مصلح بزرگ جهانی است و همین درگیریها را راه میاندازد. اگر ما به سمت ایشان هستیم، رفتار ما بایدیک شباهتی داشته باشد.
✅تلقی ما از انقلاب یک حیات توحیدی است.
🔹این انقلاب فهم شده، بعد القا شده و مورد استقبال قرار گرفته و الآن ما سر سفرهی این انقلاب هستیم. خیلی حادثهی بزرگی است به خصوص در سمتوسویی که الآن بشر در جهان گرفته است. یعنی در جامعهی بینالمللی که ما الآن داریم مشاهده میکنیم، انقلاب اسلامی با این جوهره و معنایی که دارد، خیلی حادثهی بزرگی است. یعنی حتی با زاویه فیلسوفانه هم که نگاه بکنیم، فلاسفه همه باید غش بکنند که این حادثه اتفاق افتاده است.
🔸عرض من این است که شما در این مسیر، وقتی قبله این باشد، اگر شروع کنید به معماری کردن، واقعاً در دنیای امروز چقدر موفق هستید؟ یک نمونه همین داستان سیزده آبان که روز مبارزه با استکبار است. همین را که کلی شعور در آن است، اگر بنا باشد بقیه چیزها را در ایران حذف کنید، هر چه که در ایران داریم را حذف کنید، اصلاً خود اسم ایران را هم حذف کنید، یک کشور جهان سومیکه چندصد سال به او ظلم شده است. فقط این را در نظر بگیرید؛ فقط اگر بنا بود که ما بر اساس یک شعور مترقی و درک واقعیتهای حیات بشر که کِی به کِی دارد ظلم میکند و... ما فقط یک رفتار ملی تولید بکنیم، واقعا چقدر موفق بودهایم؟
🔹همین قضیه[13 آبان] را شما بخواهید در یک کشور دیگر پدید بیاورید، چقدر موفق هستید؟ الآن همهی ما میدانیم که در تمام شهرهای ایران این تظاهرات هست. حالا یک جایی سردتر است و جایی یک مقدار گرمتر. به این توجه کنید که چقدر هزینه شده و چقدر معنا به خورد این حادثه رفته است. ما که مفت و مجانی تظاهرات رفتیم و آمدیم! اصلا[این حرکت] نهادینه شده، یک عده زحمت هایش را کشیده اند.
🔸انصافاً جدی عرض میکنم و واقعا درخواست دارم نمیخواهم صرفاً انجام وظیفه کرده باشم. واقعا درخواست دارم که به این قضیه نگاه کنید، این واقعا خیلی نعمت است. الآن ما جمع طلابی که در قم هستیم به این نعمتها هیچ ربطی نداریم. ماها در قم، هیچ خاصیتی برای قم نداریم، این همان چیزی است که برایش حاضریم ریش و سبیل این و آن را بتراشیم؛ همین انقلاب اسلامی به سرمایه های انقلابی در قم هیچ ربطی ندارد.
🙏به این فکر کنید.
📍مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🗓13 آبانماه 1398
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⏹طلبگی مطلوب / استاد فلاح شیروانی
◀️تصویر کلی از طلبه مطلوب
#️⃣مطلوبیت ها
🔰مؤمن و علاقهمند به خداوند متعال باشد. خدا را نزديک خود احساس كند.
✅تجربههاي شيريني از اوصاف جلالي و جمالي متعدد خداوند داشته باشد.
✅دلداده و مست محبت او باشد. با او راز بگويد. از او مدد بگيرد.
✅به او تكيه نمايد و نسبت به هر بنيبشري استغنا پيشه كند، بلكه از آنها تبري بجويد.
#طلبگی_مطلوب
#استاد_فلاح_شیروانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺مکتب امام (ره) بهشت اندیشه است و محروم شدن از این مکتب، محروم شدن از بهشت اندیشه است.
🔸اساسا اندیشه ی توحیدی بهشت اندیشه و اندیشه ی بهشتیان است.
🔺اندیشه ی امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهام ها، دشمنی ها و گره های فراوان عبور دهد و با کمترین هزینه ها به مقاصد بلند خود نزدیک کند.
🔸این اندیشه از بستر نظری «تراث علمی-معنوی» حوزه ی شیعه و «مدرسه ی معرفتی آیت الله شاه آبادی» تغذیه کرده است و خود یک مدرسه معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایه های تاریخی پدید آورده است.
🔸اسلامی که امام عزیز ما و مدرسه ی معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی زنده و حیات بخش بود.
🔸ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرات علمی چند سده و برآمده از اخلاص ها و جد و جهدهای فراوان حوزه ی علمیه ی شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایش ها را نیز از نظر دور نداریم.
🔺بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک محصول حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که می تواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند، نشان بدهیم.
⏳بزودی صوت های دوره مدرسه معرفتی امام خمینی از طریق کانال موسسه منتشر میشود...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
1️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
2️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
2️⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔺چیستی فلسفه / تحول معنایی واژه ی فلسفه
🔸راجع به اینکه "فلسفه چیست؟" در آثار فیلسوفان ما ده ها تعریف مطرح شده است.
1️⃣فلسفه در آغاز با کمی مسامحه مساوی با علم بوده است. تسامح از این جهت که علوم حقیقی را در برمی گیرد یا علوم اعتباری؛ علوم حصولی یا حضوری... فعلا به این ها توجهی نداریم.
🔸این فلسفه که مساوی با علم بود را تقسیم به حکمت نظری و حکمت عملی می کردند. تابع دو نیروی درّاکه انسانی که عقل نظری و عقل عملی باشد.
◀️فلسفه یا حکمت که مساوی علم بود تقسیم می شد به:
↩️حکمت نظری: طبیعات، ریاضیات، الهیات؛
↩️حکمت عملی: اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مدن؛
🔸در دوره ترجمه که فلسفه وارد حوزه ی اسلامی شد، این اصطلاح خیلی جدی بود.
👈اهمیت این واژه شناسی از جهت تاریخی و مطالعات ناظر به فلسفه در روایات بسیار زیاد است.
2️⃣اولین تحول در واژه ی فلسفه که باعث شد فلسفه و علم از هم جدا شود، اینگونه بود که به تدریج به یک شاخه از فلسفه و حکمت نظری که الهیات بود، اطلاق فلسفه کردند و این اصطلاح شایع شد.
🔸این تقسیم بندی یا باید بگوییم که بار ارزشی نداشت، یا اگر بار ارزشی داشت، به نفع فضای الهیات بود. یعنی الهیات را اعلی العلوم می دانستند و علم بسیار عالی این بود.
🔹برای اینکه این تقسیم بندی مشخص شود، فلسفه به معنای علم را «فلسفه عام» گرفتند و به فلسفه به معنای الهیات «فلسفه خاص» گفتند. چندین اصطلاح ساخته شد و به فلسفه خاص، فسلفه اُولی، علم کلی، علم اعلی هم می گفتند.
3️⃣تحول دومی که در واژه فلسفه اتفاق افتاد در دوره ی رنسانس بود. بعد از اینکه فضای تجربه گرایی و حس گرایی جدی شد.
🔸گفتند تمام دانش هایی که حاصل روش تجربی و حسی باشد، علم است. دانش هایی که حاصل روش تجربی نیست مثلا متافیزیک و الهیات و ... فلسفه است.
🔹این تقسیم بندی با بار ارزشی سنگین همراه بود. یعنی چیزهایی که با تجربه و حس کشف نمی شد و با ابزار عقلی محض به دست می آمد، چون عقل تضعیف شده بود، فلسفه می گفتند، که بار منفی داشت.
🔸این تمام فضای علمی دنیا را فراگرفت و آسیب های بسیار شدیدی را به جوامع متعدد زد. گرچه از جهتی روش تجربی فوائد بسیار زیادی را هم برای بشر داشت، ولی در ضمن، آفت ها و آسیب های شدیدی را هم ایجاد کرد. فضاهای دینی و وحیانی و ماورائی و عقلانی محض، همه ی این ها غیر علمی تلقی شد. هر بحثی که مطرح می شد می گفتند که از نظر علمی چه جوابی باید به این بحث داد!
⚠️بعدا بعضی آمدند فضاهای عقلانی محض را در قالب علم به جوامع غالب کردند! مثلا اندیشه های ماتریالیستی، فلسفه بود ولی این ها در قالب علم جوامع را گرفت. یعنی اندیشه ها را دور زدند، ابتدا فلسفه را از علم بیرون کردند و سپس بسیاری از فلسفه ها را به اسم علم به جوامع و اندیشه ها غالب کردند.
4️⃣اصطلاح دیگری هم در فلسفه هست. فلسفه یعنی هر چیزی که با روش عقلی به دست می آید. این واقعه بعد از این است که هِیمنه حس گرایی از بین رفت و گرایش های فراوانی در دانش ها پدید آمد.
🔸فلسفه یعنی هر مطالعه عقلی. بیشترِ فضای فلسفه های مضاف، یا فلسفه ی هر دانش، یا فلسفه ی هر چیزی به همین معنا است، یعنی به هر چیزی که با مطالعات عقلی کل نگرانه راجع به هر متعلَّقی بتوانیم بگوییم، اطلاق فلسفه می شود.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac