☘ آن روز میدانید خداى متعال از این حادثه در قرآن به چه تعبیرى یاد کرده؟ این آیهى معروف و آیات اوّل سورهى «اِنّا فَتَحنا» که میفرماید: اِنّا فَتَحنا لَکَ فَتحًا مُبینًا، راجع به همین #صلح است.
🍀 این #فتح_مبینى که در قرآن یادآورى شده، این فتح مبین جنگ بدر و حنین و اُحد و احزاب نیست؛ #صلح_حدیبیّه است. اِنّا فَتَحنا لَکَ فَتحًا مُبینًا؛ ما فتح آشکارى را براى تو تدارک دیدیم.
آن وقت مسلمانها نمیفهمیدند. همین آیهاى که در اوّل خطبهى اوّل خواندم، این مطلب را بیان میکند: فَعَلِمَ مالَم تَعلَموا؛ خدا چیزى را میدانست که شما نمیدانستید. پیغمبر فرمود صبر کنید، تحمّل کنید، نتیجه معلوم خواهد شد.
🌼 در تاریخ اسلام مینویسند #برکاتى که بر #صلح_حدیبیّه مترتّب شد، بر هیچ جنگى از جنگهاى پیغمبر مترتّب نشده بود.
شش سال پیغمبر تا آن تاریخ با کفّار قریش جنگیده بود و این صلح حدیبیّه به معناى #نفى_جنگ_بدر و اُحد نبود. در جنگهاى قبل از صلح حدیبیّه یک جا پیغمبر بهطور مطلق فاتح شده بود، مثل بدر؛ یکجا پیغمبر شکست خورده بود، مثل اُحد؛ یک جا پیغمبر مورد محاصره قرار گرفته بود، مثل احزاب؛ یک جا به متارکه منتهى شده بود، مثل بعضى از جنگهاى دیگر؛ این جنگها سر جاى خودش بود.
🍃 صلح حدیبیّه به هیچ وجه شعار جنگ بدر و اُحد را تخطئه نمیکرد. پیغمبر شعار جنگ با کفّار و مشرکین را که پس نگرفته بود، موضع پیغمبر که تغییر نکرده بود امّا #مصلحت آن روز آن بود؛ همچنان که مصلحت جنگ بدر آن بود، مصلحت جنگ اُحد آن بود، مصلحت جنگ احزاب آن بود. این ریشهى تاریخى این کار است؛
👈 ببینید که همه چیز در تاریخ اسلام منطبق با یک نظام منطقى و روشن در جاى خود گذاشته شده است. مسئله این است.
🌾 خب، من حالا اصل ماجراى قطعنامه را مختصرى تشریح کنم، با اینکه شما نسبت به آن آشنا هستید. قطعنامهى ۵۹۸ قطعنامهاى است که شوراى امنیّت در حدود یک سال پیش صادر کرده بود که چند مادّه دارد ــ شاید در حدود ده مادّه ــ که مادّهى اوّل آن، آتشبس است. بعد از آتشبس یک سرى کارهاى دیگر است؛ از جمله عقبنشینى تا مرزها، از جمله تضمین آرامش در مرزها، از جمله تعیین متجاوز و شروعکنندهى جنگ، از جمله بازسازى، از جمله استقرار یک آرامش در منطقه و از این حرفها. ما قبلاً به عللى که در گذشته توضیح دادیم، قطعنامهى ۵۹۸ را #نمیپذیرفتیم و حالا به جهت همان مصالحى که اشاره شد، این را ما #پذیرفتیم و قبول کردیم و قدم اوّل آن، آتشبس است؛ آتشبس را هم دبیرکلّ سازمان ملل باید متعهّد بشود و او است که این کار را انجام خواهد داد. این مسئلهى قطعنامه [است]. ما گفتیم این قطعنامه را قبول داریم. البتّه قبول قطعنامه به معناى این نیست که بمجرّد قبول، آتشبس مستقر خواهد شد؛ نه، این بسته به تلاش دبیرکل است که چقدر انگیزه و همّت و توانایى داشته باشد و دنبال این قضیّه را بگیرد تا اینکه آتشبس برقرار بشود و بعد از آتشبس هم کارهاى دیگرى که در آن قطعنامه پیشبینى شده. این مسئلهى قطعنامه و سر و کار این قطعنامه با سازمان ملل و با شوراى امنیّت.
🔶 نکتهى دوّمى که ما به مردممان میخواهیم مؤکّداً بگوییم، [این است که] این احتمال وجود دارد که عراق بخواهد با این بهانهجویىها آتشافروزى را همین طور ادامه بدهد؛ که البتّه در این صورت چهرهاش افشا خواهد شد.
🔷 امّا ما مردم ایران باید هواى کار خودمان را داشته باشیم. حواس شما مردم باید کاملاً جمع باشد؛ نیروهایتان باید کاملاً آماده باشد؛ نیروهایى که در جبههى نبرد هستند، باید با آمادگى کامل، با مراقبت و هوشیارى کامل، با بر حذر بودن از #توطئهى دشمن و حیلهى دشمن، مرزها را حفظ کنند و خطوط خودشان را نگه بدارند؛ و عموم ملّت هم همین طور. روند حرکت به جبههها بایستى با #همان_قوّت و قدرت ادامه داشته باشد و نیروهاى سرزندهى ما و تازهنَفَس ما و قدرتمند ما باید آماده باشند که اگر دشمن به فکر حیلهگرى افتاد، بتوانند در زمان مناسب و در سرعت لازم پاسخ او را به خودش برگردانند.
🔴 یک نکتهى دیگرى که من بایستى حتماً بگویم، این است: یک عدّهاى #آدمهاى_منافق و دورو و خبیث ممکن است در داخل کشور پیدا بشوند و تبلیغات خارجى هم به آنها کمک بکند و دامن بزند که بخواهند #غرور_ملّى ما را بشکنند؛ [یعنى] این جور تفهیم کنند به ملّت ما که با قبول قطعنامه غرور ملّى ما جریحهدار شده، و بخواهند جریحهدار بکنند با حرف خودشان و با کار خودشان غرور این ملّت مقاوم و بزرگ را.
🔵 من به شما عرض میکنم، ما به مذاکرهکنندههاى خارجى هم در این چندروزه این را با قاطعیّت و قدرت گفتیم؛ غرور ملّت ما امروز از همیشه باصلابتتر و عظیمتر و درخشانتر است. ملّت ما آن ملّتى است که هشت سال تمام بدون کمک گرفتن از هیچ دولت و قدرتى و بدون تکیه بر هیچ تکیهگاهى غیر از شخصیّت خودش و خداى خودش، توانسته در مقابل یک رژیمى که شرق و غرب او را کمک کردند و به او کمک تزریق کردند، ایستادگى کند و مقاومت کند و توانسته جلوى حملات ویرانگرانهى آن دشمن را سد کند و از کشور خودش و ملّت خودش و از مرزهاى خودش و انقلاب خودش دفاع کند؛ چه غرورى بالاتر از این؟ آنچه شما ملّت بزرگ در این هشت سال انجام دادید، پایهگذار یک غرور ملّىِ تمامنشدنى و پایانناپذیر است؛
🔴 یک نکتهى دیگرى که من باید اضافه کنم، این است: بعضى از این #عناصر_فرصتطلب و بددل که هیچ وقت با انقلاب و با اسلام آشتى نکردند، آنها از این فرصتها خیلى استفاده میکنند براى سمپاشى؛ اینها کسانى هستند که از اوّل با جنگ مخالف بودند، حالا مؤمنینِ حزباللّه و رزمندگان و پاکباختگان صادق عاشق را مورد خطاب قرار میدهند، میگویند دیدید شما حالا رسیدید به آن حرف ما!
🔵 این بسیار ابلهانه است. این مثل این است که کسانى که در جنگ اُحد خیانت کردند و در جنگ احزاب با پیغمبر در میدان جنگ شرکت نکردند، اینها بیایند در صلح حدیبیّه بگویند دیدید که ما آنجا نیامدیم، حق با ما بود! این قضیّه غیر از آن قضیّه است. آن کسانى که در این چندساله در بزرگترین حماسهى تاریخ این ملّت شرکت نکردند، تا ابد سرشکستهاند
May 11
همرزمان حسین.pdf
34.74M
🗂 #ببینید| مجموعه گرافیکی همرزمانحسین+ PDF
🏴 با فرارسیدن ایام عزای حسینی مجموعهای گرافیکی همرزمان حسین برگرفته از کتاب همرزمان حسین رهبرانقلاب جهت بهره مندی کانون های فرهنگی، هیئات مذهبی، مساجد و مبلغین عزیز منتشر شد.
📂 #محرم_۱۴۴۵
📌 #همرزمان_حسین
☄ به گام دومی ها بپیوندید👇
🏴 eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
دنبال #فهم_عمیق #تبیین_قوی هستی👆
💢 هوشمندی فیلسوفان انقلاب اسلامی در شناسایی عقبه فکری دشمن
ببینید، یک روز در این کشور ــ... صحبتِ پنجاه شصت سال قبل است ــ تودهایها فعّالیّت میکردند؛ فعّالیّت تبلیغی و غیره. ظاهر مطلب این بود که این یک جوانِ تودهای است، به منِ جوانِ آخوند یا غیرآخوند رسیده و مثلاً میخواهد حرف خودش را بر ذهن من غالب کند؛ این ظاهر قضیّه بود، امّا باطن قضیّه این نبود.
باطن قضیّه این بود که حزب توده اساساً متّکی بود به یک دستگاه فکری و سیاسیِ گستردهای به نام «شوروی»؛ تودهایها اصلاً از آنجا تغذیه می شدند، ارتزاق مادّی و فکری میکردند؛ با منبع مارکسیسم مواجهید.
لذا اینجا دانشمندان هوشمند آن روز ما، مثل مرحوم علّامه #طباطبایی نرفتند سراغ اینکه جواب اینها (جوان تودهای) را بدهند، جواب مارکسیسم [را دادند]؛ این [کتاب] «روش رئالیسم» جواب مبانی فکری مارکسیستی است؛ مبنای فکری نقطه مقابل را پیدا کنند، آن را هدف قرار بدهند.
بسیاری از کارهای مرحوم شهید #مطهری از این قبیل است؛ یعنی صحنه را بشناسیم، بدانیم چه کسی با ما طرف است.
بیانات رهبری در دیدار طلاب؛ ۱۴۰۲/۴/۲۱
#تبلیغ_دانش_بنیان
#تبلیغ_هدفمند
#جهاد_تبیین
☄ به گام دومی ها بپیوندید👇
🏴 eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
دنبال #فهم_عمیق #تبیین_قوی هستی👆
🏴 #درسگفتار| قیام حسین (علیه السلام) برای پیشرفت
📕با محوریت کتابهای «خونآورد» و «امام حسین و جاهلیت نو»
👤با ارائه: استاد حمیدرضا شببویی
📆دهه اول #محرم
⏰ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۳۰
🖇 شروع از روز پنجشنبه ۲۹ تیر به مدت ده روز
👈برای ثبت نام، مشخصات خود را به آیدی @majaziiha در پیامرسان ایتا ارسال بفرمایید.
مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
💥 «اللَّه اللَّه فی الجهاد باموالکم و انفسکم و السنتکم فی سبیلاللَّه.» یعنی اللَّه اللَّه در جهاد.
@gamedovomenghelab
مبادا جهاد در راه خدا را با مال و جان و زبانْ ترک کنید. این جهاد، همان جهادی است که #امّت_اسلامی تا آن را داشت، #ملت_نمونهی_دنیا بود و وقتی آن را از دست داد، ذلیل شد.
🔶 نویسندگان مسیحی که در انجیلشان از قول مسیح نقل کردهاند که «اگر کسی به این طرف صورتت سیلی زد، آن طرف را جلو بیار»، یعنی که «ما اصلاً اهل جنگ نیستیم و اهل صلح و سازش مطلق و مهربانی هستیم» اینها شعارهایشان است. هنوز هم میگویند.
🔷 هنوز هم از رو نرفتهاند شروع کردند به مسلمانان طعنزدن که «شما اهل جهادید. شما اهل جنگید. شما اهل شمشیرید. شما اهل خونریزی هستید.» آنقدر گفتند و گفتند که مسلمانان را از رو بردند!
🔴 آنوقت نویسندگان و دانشمندان مسلمان گفتند که «ما جهاد نداریم! در حقیقت جهاد ما، دفاع است!» خدای متعال میگوید: «جهاد کن!» دانشمند مسلمان میگوید: «جهاد، دفاع است!»
🔵خدا میگوید: «...اذا لقیتم الذین کفروا زحفاً فلا تولوهم الادبار.»؛ به اینها پشت نکنید. با اینها مقاتله کنید: «قاتلوا الذین یلونکم من الکفار.»
🔴 نویسندهی مسلمان میگوید: «جهاد فیسبیلاللَّه، جهاد نیست. تهاجمی نیست؛ تدافعی است!» این همه، #عکسالعمل_تبلیغات_مسیحیان است که از بس اسم « #صلح و سازش» را آوردند و گفتند «جنگ و شمشیرکشی بد است و به کسی حمله نکنید»، مسلمانان اهل جهاد و عزّتمند از جهاد را خانهنشین کردند.
@gamedovomenghelab
🔶 آنوقت خودِ آن آقایانِ #اهل_صلح، هرجا توانستند دمار از روزگار مسلمانان درآوردند! کسانی که امروز در بوسنی هرزگوین و در حرم ابراهیمی مسجد خلیل الرّحمن در فلسطین اشغالی، به کشتار مسلمانان کمر بستهاند، همانها هستند که از امریکا و اروپا آمدند. همین اروپاییها و امریکاییها و غربیهایی هستند که یک عمر با مسلمانان سروکلّه زدند که «شما اهل جهادید. جهاد بد است.»
🔷 آنوقت از جنگهای صلیبی به این طرف، مسیحیان به یک نحو، آنهای دیگر هم نحوی، هرچه توانستند با مسلمانان مبارزه کردند و جنگیدند و کشتند.
⚫️ داستان این وقایع را ما نباید اینجا بگوییم. خلاصه، داستان عجیبی است! کسی که #تاریخ بخواند و کسی که تاریخ را بداند، از شرح چنین وقایعی #خون_میگرید. هم به خاطر ظلمها، هم به خاطر دو روییها. این همه دم از صلح بزنند و این همه شمشیر و خنجر پنهان و آشکار داشته باشند؟!
⚪️ #جهاد با همان شکل #اسلامیاش که البته حدودی دارد, #ظلم_نیست. در جهاد، تعدّی و تجاوز به حقوق انسانها نیست. در جهاد، بهانهگیری و کشتن این و آن نیست. در جهاد، از بین بردن هرکسی که مسلمان نیست دیده نمیشود. جهاد، یک حکم الهی است که بسیار هم با عظمت است. اگر جهاد باشد، ملتها سربلند خواهند شد.
۱۳۷۲/۱۲/۱۳
🔺بیانات در خطبههای نمازجمعه
#تبیین_مساله_جهاد
#نهضت_فراگیر_روشنگری
@gamedovomenghelab
نهضت حسینی و دولت مهدوی.pdf
3.74M
🔰 متن کامل کتاب سلسله گفتارهای تبلیغی « واکاوی هویت مردمی نهضت حسینی و حکومت مهدوی »
💠 جلسه اول : رفتارشناسی مردم در کلام امام حسین (۱)
💠 جلسه دوم : رفتارشناسی مردم در کلام امام حسین (۲)
💠 جلسه سوم : نقش مردم در به حکومت رسیدن امامان
💠 جلسه چهارم : هدایتگری اهل بیت (علیهم السلام)
💠 جلسه پنجم : جایگاه مردم در حکومت اسلامی
💠 جلسه ششم : از قیام حسینی تا انقلاب خمینی
💠 جلسه هفتم : جلوه های حضور مردم در انقلاب اسلامی
💠 جلسه هشتم : اقتصاد قوی یعنی اقتصاد مردمی
💠 جلسه نهم : مهم ترین عامل زمینه ساز ظهور
💠 جلسه دهم : مدل حکمرانی در دولت مهدوی
📚بسته فرهنگی
(سامانه انتشار محتوای تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب)
@gamedovomenghelab
#مردم
#نهضت_حسینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏕 یه اردوی طلبگی متفاوت 🏕
طلبگی چه فرقی با بقیه شغل ها داره⁉️
چطوری درس بخونم که مفید باشم⁉️
چرا مکتب امام (ره) برای طلبه مهمه⁉️
قراره درباره این سؤال ها در #اولین_اردوی_سالیانه "مثل خمینی" گفتگو کنیم
🗓زمان اردو ۱۵ تا ۲۰ مردادِ
🛖 اردو در مدرسه علمیه سجادیهی دستجرد قم برگزار میشه
‼️ فقط دو روز فرصت باقی مونده برای ثبت نام ‼️
🤝 هم حجره ای و هم مدرسه ای خودتون رو هم دعوت کنید
🖥 برای ثبت نام اینجا کلیک کنید
یا از طریق سایتهای زیر اقدام کنید:
خانهطلاب: khanetolab.ir
نجاح: login.ismc.ir
اگه اطلاعات بیشتر هم لازم داری با آیدی @mesle_komeini ارتباط برقرار کن
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان
💠 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیقترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیلهایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانشهای شیعیان بازتاب آن یافته است.
❇️ بر این مبنا عاشورا به صورت واقعهای الهی دیده میشود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است.
✴️ از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفتهاند، مشمول این حکم میشوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است.
🌀 در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل میکنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد.
♻️ درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد.
♦️در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد. واقعیت این است که مقاومتهای سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایههای اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند.
🔻به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است.
#نکته
1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است.
2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانهترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد میشود.
3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوهای تصور میشود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزندهاند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرتهای موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار میگیرد.
🎙استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا قیام کرد؟ 1⃣
1️⃣ #قسمت_اول: قضیه چیست؟
⏪ سه تفسیر از قیام اباعبدالله علیهالسلام
⏪ تفاوت هدف و نتیجه قیام اباعبدالله علیهالسلام
🗓 بخشی از خطبههای نمازجمعه رهبر معظم انقلاب؛ ۱۳۷۴/۰۳/۱۹
📽️ دانلود نسخه باکیفیت ویدیو:
📽️ Aparat.com/v/sRufW
🖇 کاری از دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (ع)
🏴 @gamedovomenghelab
39.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗣️#موشن_گرافی
| ☀️ طلوع پیشرفت☀️
🇮🇷 رویدادهای رقابتی هستههای پیشرفت منطقهای - تابستان ١۴٠٢🇮🇷
🔰 الگوی پیشرفت متناسب با فرهنگ و ظرفیت های بوم هر منطقه با محوریت مردم چیست؟
🔸متقاضیان حضور در رویداد میتوانند با مراجعه به وبسایت کنشگران مردمی ایران به نشانی زیر، با تکمیل اطلاعات و ثبت رزومه گروه خود، اقدام به شرکت در این رویداد نمایند.
ثبت نام و اطلاعات بیشتر در
🌐 Www.kamants.ir
📞 ۰۹۰۱۲۱۵۳۹۷۰
#ستاد_پیشرفت_جامع_منطقهای
#کنشگران_مردمی_ایران
#پیشرفت
🚩 عاشورا، مباهلهای دیگر
🏴 سابقه نداشته است که در راه #تبلیغ_دین، پیغمبر دست عزیزان خود را بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز #مباهله به این شکل است. نشان دهندهی این است که بیان حقیقت چقدر مهم است.
🏴 همین قضیه در #محرم اتفاق افتاده است به شکل عملی؛ یعنی امام حسین (ع) هم برای بیان حقیقت، عزیزترین عزیزان خود را میآورد وسط میدان؛ با آنکه میدانست حادثه چه جور تمام خواهد شد.
➡️ ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
┅┅🍁✿❀🌺❀✿🍁┅┅
✔️ @gamedovomenghelab
☄ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
💥تحریف فرهنگ دینی و شکل گیری مدینه فاسقه
🌀 پس از ۲۵ سال؛ امیرالمؤمنین علی(ع) حدود ۵ سال در مسند قدرت قرار گرفت که در آن مدت سعی کرد ارزشها و مفاهیم اسلامی و توحید را در حوزۀ فرهنگ مستقر کند. او قرآن ناطق بود و سعی میکرد با تمام تحریفاتی که قبل از او رخداده بود تقابل کند و آنها را به مسیر خود بازگرداند.
❇️ تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک این است که یا مالک، اشرار منافقینی هستند که در ذیل پوشش دین، آن را بهصورت پوستین وارونه درآوردند؛ تحریفاتی که رخ میداد، باعث میشد که اسلام از عرصۀ فرهنگ حذف شود و آنچه که غیر اسلام است به اسم اسلام قرار بگیرد، پس آنچه که کفر بود و آن ارزشهایی که غیر از اسلام بود، با غلبۀ فرهنگ اسلام در ذیل پوشش مفاهیم اسلامی باید رخ میداد و امتداد این غلبه موجب میشد تا باز بهتدریج این مفاهیم بازگردد و به اسم اسلام آنچه که در عصبیت و مناسبات عرب وجود داشت و بهعنوان سلطنت میدیدند، بر فرهنگ جامعه مسلط شود.
♦️مغیره در جلسهای درکنار معاویه حضور داشت، هنگام بازگشت به منزل به فرزند خود از معاویه شکوه و شکایت کرد که این آدم اصلاً دین ندارد، به معاویه گفتم حال که به قدرت رسیدهای، با فرزندان رسول خدا و با بنیهاشم ملاطفت کن، موقع اذان شد، معاویه آنجا اظهار کرد که هنوز از این مأذنه نام رسولالله در کنار نام خدا میآید و معاویه اصل اسلام را هم بهعنوان رقابت قبیلهای میدید و اصلاً باور نمیکرد حقیقتی بهنام توحید وجود داشته باشد و این مسأله برای او سخت و دشوار بود.
✴️ آنها نتوانستند قرآن و توحید را از عرصۀ فرهنگ که آخرین سنگر برای حضور اسلام و نتیجۀ تلاشهای نبیاکرم و مؤمنین صدر اسلام بود، حذف کنند و مدینهای بهوجود آمد که مبتنی بر توحید، حاکمیت روحالقدس و عقل معرفت است و در قبال او یک مدینه با عنوان مدینۀ مُمَوهه است؛ یعنی مدینه منافقان؛ چون فرهنگ آن، فرهنگ دینی است و در ذیل پوشش مفاهیم دینی، قدرت خود را حفظ میکنند، آب میبندند، تقلب میکنند و در این مدینه مُمَوهه عدهی دیگری نیز هستند که به او گاهی مدینۀ فاسقه میگویند، کسانی که سست ایماناند، ایمان دارند؛ ولی زندگی دنیا و منافعش باعث میشود که همراهی نکنند، این یک مدینه است، منتها اگر این تقلب و تحریفی که در مدینه مُمَوهه است، بماند مدینۀ دیگری بهوجود میآید بهعنوان مدینۀ ضاله، جامعهای که این تحریفات را باور میکند و خودش یک فرهنگ میشود و این فرهنگ وارونه به اسم آن حقیقت میماند، شبیه مدینۀ فاضله است؛ اما مدینۀ فاضله نیست.
📌متن گفتگو با استاد پارسانیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تماشایی | دو دسته خواص
🤔 چی میشه که مردم زمانهای اینقدر اشتباه میکنن؟
❌ شناخت و طرفدار حق بودن لازمه ولی کافی نیست!
@gamedovomenghelab
🏴 #به_رهبری_حسین علیهالسلام
🏴 #حلقه_وصل
🏴 #قیام_جوانان
📣📣 سازمان هیأت و تشکلهای دینی برگزار مینماید:
چهارمین رویداد ایدهپردازی هیأت
سکوی حل مسئله جمعی مسائل اجتماعی مبتنی بر توان هیأتها و تشکلهای دینی
🔻🔻🔻
محورهای ایدهپردازی
نقش هیأتها در:
🔸 انسجام اجتماعی؛
🔸 همدلی؛
🔸 نشر خوبیها.
🔴اگر شما هم یک هیأت یا تشکل دینی اجتماعی هستید همین الان برای ثبت ایده خود و یا کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر اقدام کنید:
www.rah.events
🗓مهلت ارسال ایده:
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
🎁مجموعههای ایدهپرداز برتر مورد تقدیر و حمایت قرار خواهند گرفت.
📍ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه ای ترین جهاد شماست. بدون این کلید اساسی همه قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. بیانیه گام دوم انقلاب
♦️♦️♦️ *طرحی برای امید* ♦️♦️♦️
نشست بررسی موضوع امید در برنامه هفتم توسعه
🔸مکان: مجلس شورای اسلامی، ساختمان شیخ فضل الله
زمان: یکشنبه 1 مرداد ماه، ساعت 15
حضور مجازی :
https://www.skyroom.online/ch/live.rc/noayand-event2
#امید_آفرینی
┅┅🍁✿❀🌺❀✿🍁┅┅
✔️ @gamedovomenghelab
☄ همراه گام دومی ها بیندیشید☝️
💠 چرا انتخاب اصحاب امامحسین(ع) یک انتخاب آگاهانه بود؟
🔵 امام حسین(ع) در شب عاشورا با زبان خاصی با آنها صحبت میکند: آنها به احدی از شما کاری ندارند. اهل بیت من در این صحرا کسی را نمیشناسند. هر فردی از شما با یکی از اهل بیت من خارج شود و برود. من اینجا خودم هستم تنها.
🔴 چرا؟ رهبری که میخواهد از ناراحتی و نارضایتی مردم استفاده کند که چنین حرفی نمیزند؛ همواره از تکلیف شرعی میگوید. البته تکلیف شرعی هم بود و امام حسین(ع) از گفتن آن نیز غفلت نکرد اما میخواست آن تکلیف شرعی را در نهایت آزادی و آگاهی انجام بدهند. خواست به آنها بگوید دشمن، شما را محصور نکرده، از ناحیه دشمن اجبار ندارید. اگر از تاریکی شب استفاده کنید و بروید، کسی مزاحمتان نمیشود. دوست هم شما را مجبور نمیکند. اگر فکر میکنید که مسئله بیعت برای شما تعهد و اجبار به وجود آورده است، بیعت را هم برداشتم. یعنی فقط انتخاب و آزادی. باید در نهایت آگاهی و آزادی و بدون اینکه کوچکترین احساس اجباری از ناحیه دشمن یا دوست بکنید، مرا انتخاب کنید.
🔵 این است که به شهدای کربلا ارزش میدهد والّا طارق بن زیاد در جنگ اسپانیا، وقتی که اسپانیا را فتح کرد و کشتیهای خود را از آن دماغه عبور داد، دستور داد که آذوقه به اندازه ۲۴ ساعت را نگه دارند و زیادتر از آن را هر چه هست آتش بزنند و کشتیها را هم آتش بزنند. بعد سربازان و افسران را جمع کرد، اشاره کرد به دریای عظیمی که در آنجا بود، گفت: ایهاالنّاس! دشمن روبروی شما و دریا پشت سر شماست. اگر بخواهید فرار کنید جز غرق شدن در دریا راه دیگری ندارید، کشتیای دیگر وجود ندارد. غذا هم جز برای ۲۴ ساعت ندارید، بعد از آن خواهید مرد. غذای شما در چنگ دشمن است. راهی جز این ندارید. یعنی برایشان اجبار به وجود آورد. این سرباز اگر تا آخرین قطره خونش نجنگد، چه بکند؟
🔴 اما امام حسین(ع) با اصحاب خودش بر ضد طارق بن زیاد عمل کرد، نگفت: دشمن اینجاست، از این طرف بروید شما را از بین میبرد، از آن طرف هم بروید شما را نابود میکند. بنابراین دیگر راهی نیست غیر از اینکه روغن چراغ ریخته را باید نذر امامزاده کرد. شما که به هر حال کشته میشوید؛ حالا که کشته میشوید، بیایید با من کشته شوید.
🔵 آنگونه شهادت ارزش نداشت. یک سیاستمدار اینجور عمل میکند. اما امام گفت که نه دوست تو را اجبار میکند و نه دشمن، هر کدام را که میخواهی انتخاب کن؛ در نهایت آزادی. پس انقلاب امام حسین(ع) در درجه اول یک انقلاب آگاهانه است.
@gamedovomenghelab
✍ شهید آیتالله مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۲۶-۱۲۵
#آگاهی
#آزادی