✨واقعا در مورد عدالت نوشتن سخته...
مخصوصا که در حوزه نظر کمتر کار شده....
تقریبا میشه گفت نظریه اسلامی در مورد عدالت نداریم الان در مورد تعریف عدالت موندم چی براتون بگم...
تازه برخی از دوستان بزرگوار کانال گفتند که کمی فتیله کار رو بالاتر بکشیم و مباحث رنگ وبوی تخصصی تر وعلمی تر بخودش بگیره... ما هم انشاالله اطاعت امر می کنیم...
هرجا خیلی بالا رفت ، بیزحمت شمام بیایید بالا😁
وگرنه حتما تذکر بدید🙏
شما دوستان بزرگوار هم میتوونید کمک مون کنید...
نظرات تون رو راجع به عدالت، یا تعریف عدالت و راهکارهای تحقق آن برامون بفرستید💐
@h_azizi
🌺 حالا ممکنه برخی ها بگن... ای بابا حالا مگه مهمه نظریه باشه یا نباشه... تعریفشم مشخصه دیگه... از هر کی تو خیابونم سوال بفرمایید براتون عدالت رو تعریف میکنه😳😳
ما میگیم بله درست میفرمایید والبته کمی هم درست نمی فرمایید😑
نزدیک یکی دوماهه در مورد عدالت مطالعه وکار میکنم تا بتوونم مطلبی بزارم... وگرنه که....بگذریم
حضرت آقا عدالت را اینگونه تعریف میکنند:
«حالا عدالت چیست؟ البته ممکن است در معنا کردن عدالت، افرادی، کسانی یا گروه هایی #اختلاف_نظر داشته باشند؛
🍃اما یک #قدر_مسلّم هایی وجود دارد: 👈 کم کردن فاصله ها، دادن فرصتهای برابر، تشویق درستکار و مهار متجاوزان به ثروت ملی، عدالت را در بدنه حاکمیتی رایج کردن ـ عزل و نصبها، قضاوتها، اظهار نظرها ـ مناطق دوردست کشور و مناطق فقیر را مثل مرکز کشور زیر نظر آوردن، منابع مالی کشور را به همه رساندن، همه را صاحب و مالک این منابع دانستن، از قدر مسلّم ها و مورد اتفاق های عدالت است که باید انجام بگیرد. بنابراین، عدالت یک اصل است و نیازمند قاطعیت.»
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی 29/3/1385
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
🌸 شهید مطهری در مقام تبیین مفهومی عدالت سعی میکند که با توجه به تنوع کاربردهای عدل در فضاهای مختلف، آن را تفسیر نماید و لذا در این راستا چهار معنا برای عدل بیان میکند.
1. موزون بودن و تعادل :
هر اجتماع متعادل، نیازمند به کارهای فراوان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، قضایی و تربیتی میباشد و از آنجایی که عالم هستی موزون و متعادل است، لذا این کارها باید میان افراد تقسیم شود. برای هر کدام از آنها نیز باید به قدر لازم کارگزار گماشته شده و بودجه و نیرو صرف گردد. لذا در غیر این صورت امکان بر پایی عالم هستی وجود نداشته و این نظم، تناسب و حساب معین نیز در آن نبود، چنان که حدیث نبوی اشاره مینماید: «بالعدل قامت السموات و الارض».
نقطه مقابل عدل در این معنا بی تناسبی است نه ظلم، چون بحث عدل به معنای تناسب در برابر بیتناسبی در نظر کل نظام عالم بوده، در حالی که عدل در مقابل ظلم، به دنبال ملاحظه هر جزء حقوق فردی مطرح میشود. همچنین عدل به معنای تناسب و توازون در نظام عالم، از شئون خداوند حکیم نیز میباشد.
2. تساوی و نفی هر گونه تبعیض:
مقصود از عدالت در اینجا، رعایت تساوی در زمینه استحقاق هایی میباشد که افراد از آن برخوردار بوده و این رفع تبعیض با ملاحظه تفاوتهای بین افراد است.
3. رعایت حقوق افراد و عطاء کردن حق به ذی حق:
عدل در این معنا در برابر ظلم (پایمال کردن حق دیگران) قرار گرفته و آنچه همواره باید در قوانین بشری به معنای عدالت اجتماعی رعایت شده و همگان آن را محترم بشمارند همین معناست. لذا ظلم به معنای تجاوز به حریم و حق دیگری نسبت به خداوند محال میباشد، چون او مالک علی الاطلاق بوده و هیچ چیز در مقایسه با او اولویت ندارد.
استاد مطهری این تعریف از عدالت را متکی بر دو چیز دانسته که یکی حقوق و اولویت هایی میباشد که نیمی از افراد بشر نسبت به یکدیگر و در مقایسه با یکدیگر نوعی حقوق و اولویت پیدا کرده و دیگر اینکه خصوصیت ذاتی بشر به گونه ای است که با استفاده از اندیشه های اعتباری، در دستیابی به مقاصد و سعادت خود از آنها به عنوان آلت فعل بهره میبرد. لذا باید برای رسیدن افراد جامعه به سعادت، یک سری حقوق و اولویت رعایت شود.
4.رعایت قابلیتها در افاضه وجود و عدم امتناع از افاضه و رحمت الهی به آنچه امکان وجود یا کمال میباشد:
در اینجا عادل بودن پروردگار نزد حکمای الهی به این است که به هر موجودی در نظام تکوین، میزانی از کمالات وجودی را که قابلیت و ظرفیت دارد اعطاء میکند و پروردگار از موجودی که استحقاق و قابلیت دارد، منع فیض نمیکند. ذکر این نکته ضروری است که این معنا از عدل، صرفآ در حوزه کلامی کاربرد دارد.
🌺در جمع بندی بحث تعاریف باید گفت که از آنجایی که معنی آخر به تعریف عدل الهی اشاره دارد، از بحث خارج است و لذا در اینجا سه تعریف دیگر در بحث عدالت قابل بررسی است که تعریف مورد قبول عدل از دیدگاه شهید مطهری تعریف سوم است و الگویی که میتواند هم در حوزه عدالت فردی و هم در بعد اجتماعی آن به کار گرفته شود، همان تعریف سوم (رعایت حقوق) است که بنا بر مساوات در قانون افراد بشر باید به یک چشم نگاه شوند، قانون بین افراد تبعیض قایل نشود؛ بلکه استحقاقها را رعایت کند. افرادی که از لحاظ خلقت در شرایط مساوی هستند، قانون باید با آنها به مساوات رفتار کند. پس افرادی که خودشان در شرایط مساوی نیستند، قانون هم نباید با آنها مساوی رفتار کند؛ بلکه مطابق شرایط خودشان با آنها رفتار نماید.
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لیبرال_منافقین
⚠️ دروغ بزرگ سایت «معاون دفتر روحانی» علیه «علیرضا پناهیان» و سانسور امام(ره)
#دروغ_آنلاین
🔻خبرآنلاین کدام سخنان امام را رسماً انکار کرد؟
#khabar_on_lie
👈🏻 این سخنان امام، منافع چه گروهی را به خطر انداخته است؟
@Panahian_ir
🌺 معنای واقعی عدالت
« #عدالت، همه جا به معنای #برابری نیست، اشتباه نشود. عدالت، یعنی هر چیزی را در #جای_خود قرار دادن. این معنای عدل است.
عدالت آن معنایی نیست که در ذهن بعضی از #ساده_اندیشان و آدم های کم عمق وجود دارد. شاید حالا هم خیال کنند که همه جامعه باید برداشت یکسان داشته باشند. خیر! یکی کار بیشتری می کند، یکی استعداد بیشتری دارد، یکی ارزش بیشتری برای پیشرفت کشور دارد. #عدالت یعنی بر #طبق_حق، عمل کردن و حقِ هر چیز و هر کسی را به او دادن. این، معنای عدالت است و برای جامعه #لازم است.
🌸 #هدف این است که عدالت #حاکم شود. آن وقت اگر جامعه ثروتمند هم بشود، این ثروت درست تقسیم خواهد شد. مقصود حرکت اسلامی، همین است».
🌼 امام خامنه ای، بیانات در دیدار کارگزاران و قشرهای مختلف مردم در روز ولادت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسّلام: 17/10/71
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
🌺 پیامبر اکرم نظامی را به وجود آورد که #خطوط_اصلی آن چند چیز بود. من درمیان این خطوط اصلی، #چهار چیز را عمده یافتم:
اوّل، معرفت.....
🌹 خطّ اصلی دوم، #عدالت_مطلق و بی اغماض بود.
عدالت در قضاوت، عدالت در برخورداریهای عمومی و نه خصوصی - امکاناتی که متعلّق به همه مردم است و باید بین آنها باعدالت تقسیم شود - عدالت در اجرای حدود الهی، عدالت در مناصب و مسوؤلیتدهی و مسؤولیت پذیری.
🌸البته #عدالت، غیر از #مساوات است؛ #اشتباه_نشود. 👈 گاهی #مساوات، #ظلم است.
🌟عدالت، یعنی هر چیزی را به #جای_خود گذاشتن و به هر کسی حقّ او را دادن. آن عدل مطلق و بی اغماض بود.
در زمان پیامبر، هیچ کس در جامعه اسلامی از چارچوب عدالت خارج نبود.
🌼بیانات در خطبه های نماز جمعه
۱۳۷۷/۰۲/۱۸
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
🌺 در جامعه باید #عدالت_اجتماعی باشد.
عدالت به معنای #یکسان بودنِ همهی #برخورداریها #نیست؛
به معنای #یکسان بودن #فرصتهاست؛ #یکسان بودن #حقوق است.
🌻 همه باید بتوانند از فرصتهای حرکت و پیشرفت بهرهمند شوند. باید سرپنجهی عدالت گریبان ستمگران و متجاوزانِ از حدود را بگیرد و مردم به این، اطمینان پیدا کنند.
🌼بیانات در دیدار مردم شاهرود
۱۳۸۵/۰۸/۲۰
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
🌻 تفاوت مفهومى «قسط» و «عدل»
مقام معظّم رهبرى،به تبیین تفاوت میان قسط و عدل پرداخته، و مى فرمایند:
« #قسط با #عدل فرق مى کند.
🌹"عدل" یک #معناى_عام است. "عدل" همان معناى والا و برجسته اى است که در زندگى شخصى و عمومى و جسم و جان و سنگ و چوب و همه حوادث دنیا وجود دارد; یعنى یک #موازنه_صحیح. عدل این است; یعنى رفتار صحیح، موازنه صحیح، معتدل بودن، و به سمت عیب و خروج از حد نرفتن. این معناى عدل است.
🌷 لکن "قسط" همین عدل در #مناسبات_اجتماعى است; یعنى آن چیزى که ما امروز از آن به "عدالت اجتماعى" تعبیر مى کنیم. این غیر از آن "عدل" به معناى کلى است.
🍃 انبیا اگرچه حرکت کلى شان به سمت آن عدالت به معناى کلى است ـ "بالعدل قامت السماوات و الارض"; آسمان ها هم با همان اعتدال و عدالت و میزان بودن، سر پا هستند ـ اما آن چیزى که فعلا براى #بشر مسئله است و او تشنه آن است و با کمتر از آن #نمى تواند_زندگى کند، #قسط است. "قسط" یعنى اینکه #عدل_خُرد شود و به شکل عدالت اجتماعى درآید: (لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ)(حدید: 25) انبیا براى این آمدند.
🌼 بیانات مقام معظّم رهبرى در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، به مناسبت عید مبعث، اول بهمن 1371
✨✨✨
🌺 البته معنای #عدالت_اجتماعی این نیست که ما از پیشرفتهای بخش پیشرفته کم کنیم؛ نه، باید کمکهای خود را به بخش عقبافتاده #بیشتر کنیم تا بتواند پیشرفت کند.
🌼بیانات در دیدار مردم کرمان
۱۳۸۴/۰۲/۱۱
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
نمیدونم دوستانی که می گفتند تعریف به درد نمیخوره وازین حرفا... قانع شدند که بدرد میخوره یا نه...
تازه تعاریف دیگه رو نذاشتم که هم خسته کننده نباشه وهم سردرگم...
البته احتمالا اون افراد هم روی همون قدر مسلم هایی که حضرت آقا فرمودند، تاکید دارند... برای همین هم گفتیم هم درست میگن وهم نه😳
ان شاالله دوستانی که دنبال تعاریف وادامه نظریات هستند، کتاب بهشون معرفی خواهیم کرد.
🔅تحلیل وبررسی نظام مسائل و اهداف و ماموریت ها و روش تحقق آن ها
💥حجت الاسلام عبدالحمید واسطی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست با استناد به متن این بیانیه گفت:
💥بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب در هفت محور قابل تحلیل است:
۱- هویت و جنس بیانیه، ۲- مأموریت ارائه شده، ۳- راهبرد اصلی برای تحقق این مأموریت، ۴- سیاست لازم برای تحقق این راهبرد، ۵- ابزار لازم برای تحقق این سیاست، ۶- زمینه لازم، ۷- نقطه شروع و اهرم اصلی.
💥تولید «فرآیندهای عملیاتی عدالتورزی»؛ مهمترین مأموریت در گام دوم انقلاب
💥«افق سازی برای آینده» جنس بیانیه گام دوم انقلاب
🌱وی در توضیح محورهای فوق، #جنس این بیانیه را «افق سازی برای آینده» دانست که از #خصلتهای یک رهبر در سازمان و جامعه است؛ و ماموریت ارائه شده در بیانیه را «امیدافزایی به تحقق تمدن نوین اسلامی» بیان کرد.
🌿این محقق حوزوی در ادامه با اشاره به اینکه #تحلیل_مفاهیم_کلیدی_بیانیه به یک #عامل_مرکزی در تحقق ماموریت بیانیه اشاره دارد، #راهبرد اصلی برای تحقق ماموریت بیانیه را «ایجاد مهارت عدالت ورزیِ» فردی، خانوادگی، سازمانی، کشوری، بین المللی و بین نسلی دانست و در محور سیاست لازم برای تحقق این راهبرد گفت: اگر قرار باشد که تمدن اسلامی شکل بگیرد و اگر #مهارت_عدالت_ورزی، #راهبرد اصلی آن است، و اگر #عدالت_ورزی صِرفا یک دانش نیست بلکه #مهارت است، نیاز به «فرآیندهای عملیاتی عدالت ورزی» داریم، لذا #تولید و #تمرین این #فرآیندها، #سیاست اصلی برای تحقق ماموریت بیانیه است.
حجت الاسلام #واسطی، در محور بعدی، #ابزار لازم برای تحقق سیاست فوق را «تمرکز بر ایجاد مهارت خلاقیت در تولید و بهینه سازی فرآیندها» دانست و از آن با عنوان «دانش و تکنولوژی فرآیندها» نام برد.
💥مأموریت بیانیه گام دوم انقلاب
🍂عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: زمینه لازم در دهه آینده برای شکوفایی این مهارت، تمرکز بر نسل بین ۲۰ تا ۴۰ سال است که مخاطب اصلی این بیانیه بودند و در نهایت، این استاد حوزه و دانشگاه نتیجه گرفت که نقطه #شروع و #اهرم اصلی برای تحقق ماموریت بیانیه «تمرکز بر دست یابی به مهارت تولید و بهینه سازی فرآیندهای عدالت ورزی» است.
🍃وی دو پیشنهاد نیز ارائه داد و گفت: دهه آینده تحت عنوان «دهه بهینه سازی فرآیندها» نام گیرد و همه فعالیتها بر روی آن متمرکز شود؛
و در پیشنهاد دوم چنین عنوان کرد که #هجوم_رسانهای_دشمن، #ماموریت_اصلی این بیانیه را که #امیدافزایی نسبت به #تحقق_تمدن_نوین_اسلامی است هدف گرفته است اگر مردم، با #مغالطات_رسانهای آشنا شوند، به هر خبر و هر جریانی اعتنا نخواهند کرد.
💥لذابه نظرمیرسد #اولویت_اورژانسی در#پدافند_اجتماعی #آموزش_مهارت_کشف_مغالطات_فضای_رسانهای است.
#فرآیندهای_عملیاتی_عدالتورزی
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گفتم کار به #تدبیر جلو ببر، علی (ع) تبسمی کرد و گفت: یا #عدالت یا کنج عزلت!
🔺بخشی از گفتگوی مغیره و عمار یاسر با ابن عباس در سریال امام علی(ع)
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
📝 یادداشت / عدالت اجتماعی در اسلام
🔸 در این تحقیق پس از بیان مفهوم عدالت اجتماعی، مبانی فلسفی و کلامی و اخلاقی ضرورت برقراری عدالت اسلامی، ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی آن به اختصار توضیح داده میشود. توضیح بیشتر در بعد اقتصادی عدالت اجتماعی خواهد آمد.
اساس تفاوت برخورداری افراد و جوامع بشری از امکانات مادی زندگی در مواردی ناشی از شرایط طبیعی آنان و در مواردی ناشی از عوامل اختیاری انسانهاست.
.....
🔹 اما اسلام، در صدد کاهش شکاف برخورداری بین ثروتمندان و نیازمندان و برقراری یک جامعه متقارب و متوازن از نظر برخورداری مادی است. این هدف در سه سطح انجام میگیرد:
http://farsi.khamenei.ir/others-article?id=24719
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
#امیر_عدالت
🌻اگر به زندگی امیرالمؤمنین و حوادث دورانِ تقریباً پنجسالهی حکومت آن حضرت نگاه کنیم، میبینیم عمدهی آنچه برای آن بزرگوار در این مدّت به عنوان مشکل پیش آمد، ناشی از #عدالت_خواهی ایشان بود. این نشان میدهد که مسألهی #عدالت چقدر سخت است.
🌺 #عدالت_خواهی و دنبال #عدالت رفتن، به زبان آسان است؛ اما در عمل آنقدر با موانع گوناگون مواجه میشود که دشوارترین کار هر حکومت و نظامی این است که #عدالت را در جامعه تأمین کند. #عدالت فقط عدالت اقتصادی نیست؛ عدالت در همهی امور و شؤون زندگی بسیار دشوار است.
این همان چیزی است که امیرالمؤمنین با آن قدرت ملکوتی و شأن الهی، آن را وجههی همّت خود قرار داد و دنبال کرد.
🍀 لذا امیرالمؤمنین در این عبارت معروف فرموده است: «وَاللهِ لَأَنْ أَبِيتَ عَلَى حَسَكِ السَّعْدَانِ مُسَهَّداً أَوْ أُجَرَّ فِي الْأَغْلَالِ مُصَفَّداً، أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَلْقَى اللهَ وَ رَسُولَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ظَالِماً لِبَعْضِ الْعِبَادِ وَ غَاصِباً لِشَيْءٍ مِنَ الْحُطَامِ»[خطبه۲۲۴] یعنی از خلافت کنار آمدن که هیچ؛ اگر مرا به غُل و زنجیر بکِشند و روی خارهای مَغیلان هم با تن عریان بکِشانند، حاضر نیستم حتّی به یک نفر از بندگان خدا ظلم کنم.
☘ بهخاطر همین منطق، امیرالمؤمنین همهی مشکلات دوران خلافت خود را لمس کرد و با آنها مواجه شد؛ چون #عدالت او بود که آن دشمنها و دشمنیها را علیه او بهوجود میآورد. امیرالمؤمنین ایستادگی کرد و بهخاطر مواجهه با مشکلات و حلّ آنها حاضر نشد
از #عدالت دست بردارد؛ این شد درس.
۱۳۸۲/۰۸/۲۳
🌼 بیانات در خطبههای نمازجمعه
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
امیرالمؤمنین تجسم #حکومت_الهی، تجسم #آیات_قرآن در میان مسلمین، تجسم "اَشِداءُ عَلَی الکُفّارِ رُحماءُ بینهم" و تجسم #عدل_مطلق بود.
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۸۳
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅ دنبال #فهم_عمیق و #تبیین_قوی از #بیانیه گام دوم هستید، بما بپیوندید👆👆👆
♦️امیرمومنان (ع) الگوی عدالت و معنویت♦️
🔹در گام دوم و در گام های بعدی انقلاب، وظیفه داریم خطرهایی که متوجه نظام و انقلاب است را بررسی کنیم.
🔹جامعه ای که داعی عدل دارد اما موحد نیست، جامعه فرعونی است. عدل بدون توحید محقق نخواهد شد.
آیت الله جوادی آملی
▫️همایش بین المللی امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز با پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی و سپس سخنرانی حجت الاسلام واعظی در ابتدای همایش در خصوص رابطه عدالت و معنویت و همچنین سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی به عنوان مهمان همایش ادامه داشت. در نوبت عصر و اختتامیه، دبیر همایش به ارائه گزارش کمیسیون ها پرداخت و سپس شیخ حسین انصاریان سخنرانی کرد.
🔸حضرت آیت الله جوادی آملی در همایش بین المللی «امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» اظهار داشت: «عدل» گرچه دارای مفهوم روشن و معنای شیرین است لکن بدون «توحید» ممکن نیست، جامعه ای که داعی عدل دارد اما موحد نیست، جامعه فرعونی است. عدل بدون توحید محقق نخواهد شد به عبارت دیگر عدل تنها در بستر توحید است که امکان تحقق می یابد و ما تا موحّد نباشیم امکان ندارد به عدل برسیم.
🔸معنای عدل روشن است؛ «العدل وضع کل شیء موضعه»، اما جای اشیاء کجاست؟ جای افراد کجاست؟ موحّد می گوید این را فقط اشیاء آفرین و اشخاص آفرین می داند، اما ملحد خود جای اشیاء و اشخاص را معلوم می کند. لذا عدل پشتوانه علمی می خواهد از این رو علی علیه السلام که موحّد ناب است می تواند عادل حقیقی باشد. علی علیه السلام که قرآن ناطق و سخنگوی قرآن است، یک توحید ممثل است، لذا عدل را تبیین می کند و تحقق می بخشد.
🔸وقتی پیامبر(ص) در وصف امیرالمومنین(ع) فرمود «على مع الحق والحق معه یدور حیث دار» ما دو نوع حق داریم؛ یک حق، حق محض است که مقابل ندارد و در مقام ذات است و مقابل آن عدم است و یک حق که مقابل آن باطل است، این حق در مقام امکان است نه در مقام ذات لذا فرمایش پیامبر این نیست که علی همراه حق است یا حق همراه علی است، بلکه منظور این است که علی عین حق است.
🔸از ابتکارات چنین شخصی که عین حق است می توان به مساله تثلیث در روش اشاره کرد که می فرماید : « إنّ العباد ثلاثه » برخی از ترس جهنم عبادت می کنند و برخی به شوق بهشت! اما برخی «حبا لله» عبادت می کنند؛ در حقیقت او آمده تبشیر و انذار را تلطیف کرده است و این را از قرآن گرفته که می فرماید اسلام دین محبت و مهر است.
🔸قرآنی که حبل است و خداوند آن را مانند باران به زمین نیانداخته بلکه او را به زمین آویخته است، بالای آن «علیّ حکیم» و پایین آن «عربیّ مبین» است و آن علیّ حکیم در اختیار حضرت است.
🔸او درباره آثار بی عدالتی ابراز داشت: این را هم عقل و هم نقل تایید می کنند که چون خداوند مهندس است و همه جهان را با نظم ریاضی گونه آفریده، همه عالم از صدر تا ذیل در جای خود قرار گرفته است، اگر شما عدد ۵ را از بین ۴ و ۶ بردارید آن را کجای دیگر می توانید بگذارید؟! اختلاس و نجومی و تهمت هم اینگونه است، بالاخره انسان رسوا می شود، اگر کسی امروز اختلاس کرد این مال را کجای دیگر می تواند بگذارد؟! بالاخره رسوایی در پی دارد، عالم اینگونه خلق شده است که حداقل نتیجه بی عدالتی، آبروریزی و بی حیثیتی است.
🔸کسی می تواند عادل باشد که بداند مرگ از پوست به در آمدن است و نه پوسیدن و انسان اینگونه نیست که بعد از مرگ در زیر خاک بپوسد و تمام شود، انسان موجودی ابدی است، روح نه متزمّن است که زمان بردار باشد و نه متمکّن است که مکان بردار باشد، لذا ما هستیم که هستیم و باید در قیامت جوابگوی همه اعمال خود باشیم.
🔸ایشان به #گام _دوم_انقلاب اشاره کرد : ما در گام دوم و در گام های بعدی انقلاب، #وظیفه داریم #خطرهایی که متوجه نظام و انقلاب است را بررسی کنیم، مثل اینکه چگونه #عدل_علوی به #ظلم_اموی تبدیل می شود؟! حضرت در نامه به مالک دو مطلب را در #ریشه_یابی این موضوع بیان می کند، فرمود اولین کاری که دشمن کرد این بود که آنها #مکتب را #عوض کردند، یعنی دین و قرآن را به اسارت گرفتند و آن را به #میل خود تفسیر و ارائه کردند و در مرحله بعد به سراغ #مردم رفتند و مردم را از ما اهلبیت #جدا کردند.
🔸داشتن #رهبر_خوب یک طرف قضیه است، رهبر #ولو علی بن ابی طالب(ع) باشد، مادامی که #مردم در صحنه نباشند #شکست قطعی است لذا با تاکید «انما» می فرماید «إِنَّمَا #عِمَادُ_الدِّینِ وَ #جِمَاعُ_الْمُسْلِمِین وَ الْعُدَّهُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّهُ مِنَ الْأُمَّه» در نتیجه با همه وجود باید تلاش کنیم #اولا دین به اسارت نرود و #ثانیا مردم از دین جدا نشوند تا عدالت علوی محقق شود.
#تبیین_مساله_عدالت
#تبیین_نظام_مسائل_بیانیه
#گام_دوم_انقلاب
🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁
➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
🍀🌺🍀🌺🍀🌺