eitaa logo
گامی در مسیر اجتهاد
473 دنبال‌کننده
28 عکس
15 ویدیو
0 فایل
📚 ارائه فرهنگنامه صوتی اصول فقه 📚 تبیین مباحثی از علم اصول و تاریخ آن 🕋 شروع فعالیت کانال: عید غدیر سال ۱۴۴۴ هجری قمری 🕌 قم - علی اکبر هلالی @AliAkbarHelali کانال تلگرام👇 t.me/gami_dar_masire_ejtehad ✉️ پشتیبانی کانال👇 @sayyedali_mirsalari
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: قول شیخ انصاری در باب مجاری اصول عملیه 🔊 صوت مرتبط: ✔️تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبر هلالی 📄 تبیین بحث: قبل از ورود به مطلب ابتدا باید دانست که در باب اصول عملیه، علماء در دو مسأله اختلاف نظر دارند یکی در عدد اصول عملیه و دیگری در مجاری اصول عمليه. اکنون بحث در مجاری اصول عملیه است، و بحث از مسأله اول را به محل خود موکول می نماییم. پیرامون مجاری اصول عملیه دو دیدگاه وجود دارد 🔸دیدگاه مشهور اصولی ها مشهور اصولی ها معتقدند که مجاری اصول عملیه، موارد شک است ، یعنی در مواردی که شما شک دارید این اصول جاری می شود. بنابر این دیدگاه اصول عملیه در صورتی معتبرند که هیچ ظنی بر خلاف آنها نباشد. 🔹دیدگاه شیخ انصاری(رحمه الله) در مقابل دیدگاه مشهور اصولی ها شیخ انصاری(قدس سره) معتقد است که مجاری اصول عملیه عدم العلم است و عدم العلم توسعه دارد، یعنی هر جایی که علم نداشتی این اصول جاری می شود اعم از این که ظن بر خلاف این اصول باشد یا نباشد. شیخ انصاری(رحمه الله) این مسأله را در چند جای کتاب«رسائل» مورد بحث قرار داده است از جمله: در مبحث ظن می فرماید: «بناءً علی ما هو التحقیق: من أنّ مجاریها صور عدم العلم الشامل للظنّ»(1). در مبحث برائت می فرماید: «... لموضوع الأصل و هو عدم العلم...»(2). 📚 مصادر: (1) فرائد الأُصول ج 1، ص 133و 134. (2) فرائد الأُصول ج 2، ص 12. https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله) 🔸 شماره: سخن یکم 🗓 موضوع: سیره فرزانگان - سید حسین تُرک 🗓 منبع: درس دوم رسائل 📝 تاریخ: 1379/6/27 ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 📝 اشاره: سید حسین کوه کمره‌ای (حدود ۱۲۲۰-۱۲۹۹ق) معروف به سید حسین ترک فقیه و اصولی و مرجع تقلید شیعی قرن سیزدهم هجری بود. وی پس از مهاجرت به کربلا نزد عالمانی مانند محمدشریف مازندرانی، محمدحسین حائری اصفهانی (صاحب فصول) و سید ابراهیم قزوینی (صاحب ضوابط) شاگردی کرد. سید حسین در نجف نیز نزد مشاهیری از جمله علی بن جعفر کاشف‌الغطاء، مرتضی انصاری و محمدحسن نجفی (صاحب جواهر الکلام) به کسب علم پرداخت و پس از مدتی دانش آموزی را به مکتب شیخ انصاری منحصر نمود. سید بسیار مورد توجه شیخ بود و دروس وی را برای دیگر شاگردان تقریر کرده و شیخ نیز احتیاطات و برخی امور را به او محول می‌نمود . بنابر نقل شبیری زنجانی، سید حسین کوه‌کمری، قبل از شیخ انصاری، استاد درس خارج بود و روزی تصادفا زودتر به مدرس می‌رود و قدرت بیان و نقد شیخ را می‌بیند و از آن به بعد در درس شیخ انصاری شرکت می کند. منبع: اقتباس از ویکی فقه https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Rasael_0080_استاد موسوی تهرانی_01.mp3
968.4K
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق بین قرآن و حدیث قدسی 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1-080 🗓 تاریخ درس: 8-12-1379 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1،ص 140 عند قوله: «قال في الحدیث القدسي...». 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق بین قرآن و حدیث قدسی 🔊 صوت مرتبط: ✔️منبع: الوسائل إلی غوامض الرسائل ج 2، ص 📄 تبیین بحث الفرق الأوّل بين القرآن و الحديث القدسيّ ـ بعد اشتراكهما في كونهما كلام اللّه‏ تبارك و تعالى ـ هو: أنّ القرآن هو المنزل للتحدّي و الإعجاز، بخلاف الحديث القدسيّ(1) . و الفرق الثاني: أنّ القرآن عَرَفه النبيّ صلى‏الله‏عليه‏و ‏آله‏وسلم بالاستماع والحديث القدسيّ بالإلهام . قال الطريحيّ رحمه‏الله في مجمع البحرين: « القرآن مختصّ بالسماع من الروح الأمين، و الحديث القدسيّ قد يكون إلهاماً أو نَفَثاً في الروح أو نحو ذلك ، و إنّ القرآن مسموعٌ بعبارةٍ بعينها وهي المشتملة على الإعجاز بخلاف الحديث القدسيّ» (2). 📚 مصادر: (1) قاله المحقّق القميّ(رحمه الله) في القوانین ج 1، ص 409. (2) مجمع البحرین ج 2، ص 590، ذیل الفوائد المذکورة في خاتمة الکتاب، الفائدة1. https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Rasael_0080_استاد موسوی تهرانی_02.mp3
435.4K
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق ویل و ویح 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1- 080 🗓 تاریخ درس: 8- 12- 1379 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول جج1، ص141 عند قوله علیه السلام: «ویکک...»، و ص142 عند قوله علیه السلان: «ویحک...». 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق ویل و ویح 🔊 صوت مرتبط: ✔️منبع: الوسائل إلی غوامض الرسائل ج 2، ص 📄 تبیین بحث: وَ في مُرسَلَةِ شعیبِ بنِ أنَسٍ، عَن أبي عَبدِ اللّهِ عَلَيهِ السَّلام، أنَّهُ قالَ لِأبي حَنيفَةَ: «أنتَ فَقيهُ أهلِ العراقِ؟ قالَ: نَعَم، قالَ: فَبِأيِّ شَي‏ءٍ تُفتيهِم؟ قالَ: بِكِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّهِ صَلَّى اللُّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ، قالَ عَلَیهِ السَّلام: يا أبا حَنيفَةَ، تَعرِفُ كِتابَ اللّهِ حَقَّ مَعرِفَتِهِ، وَ تَعرِفُ النّاسِخَ مِنَ المَنسُوخِ؟ قالَ: نَعَم، قالَ عَلَيهِ السَّلام: يا أبا حَنيفَةَ، لَقَدِ ادَّعَيتَ عِلماً! وَيلَكَ، ما جَعَلَ اللّهُ ذلِكَ إلّا عِندَ أهلِ الكِتابِ الَّذينَ اُنزِلَ عَلَيهِم، وَيلَكَ، ما هُوَ إلّا عِندَ الخاصِّ مِن ذُرِّيَةِ نَبِيِّنا صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ، وَ ما وَرَّثَكَ اللّهُ مِن كِتابِهِ حَرفاً»(1). وَ في رِوايَةِ زَيدِ الشَّحّامِ، قالَ: «دَخَلَ قَتادَةُ عَلى أبي جَعفَرٍ عَلَيهِ السَّلام، فَقالَ لَهُ: أنتَ فَقيهُ أهلِ البَصرَةِ؟ فَقالَ: هكَذا يَزعُمُونَ، فَقالَ عَلَيهِ السَّلام: بَلَغَني أنَّكَ تُفَسِّرُ القُرآنَ، قالَ: نَعَم ...»- إلى أن قالَ -: «يا قَتادَةُ، إن كُنتَ قَد فَسَّرتَ القُرآنَ مِن تِلقاءِ نَفسِكَ فَقَد هَلَكتَ وَ أهلَكتَ، وَ إن كُنتَ قَد فَسَّرتَ مِنَ الرِّجالِ فَقَد هَلَكتَ وَ أهلَكتَ، يا قَتادَةُ وَیحَکَ، إنَّما يَعرِفُ القُرآنَ مَن خُوطِبَ بِهِ»(2)". اعلم أنّ سيبويه فقد ادّعى أنّ کلمة «الویل» و «الویح» بمعنى واحد إلاّ أنّ «الويل» يقال لمن وقع في الهلكة، و «الويح» يقال لمن كان مُشرفاً بالهلكة(3) ، و لعلّه الصواب بقرينة المقام، وعليه فكلٌّ من الخبيثين المذكورين قد ذمّهما الإمام عليه‏السلام إلاّ أنّ ذمّ قتادة كان أخفّ(4) من ذمّ أبي حنيفة(5) بلحاظ رعايته الأدب لِمحضره عليه‏السلام . و قد ادّعی الطريحيّ أنّ «الویح» كلمة «الرحمة» وعليه فهي اسم فعل معناه الترحّم للضعيف، مقابل «الويل» التي كلمة «العذاب»(6) 📚 مصادر: (1) وسائل الشیعة ج 18، ص29و30، الباب 6 من أبواب صفات القاضي، الحدیث 27. (2) وسائل الشیعة ج 18، ص 136، الباب 13 من أبواب صفات القاضي، الحدیث 25. (3) الکتاب ج 1، ص 381و395 ؛ ج4، ص 516، و تهذیب اللغة ج 5، ص 294، مادّة «ویح»(نسبه إلی إسحاق القرج و الخلیل و الیزیدي)، و الغریبن في القرآن و الحدیث ج 6،ص 2042، مادّة «ویح» و «ویل»، و معجم الفروق اللغویّة ، ص 579، الرقم2345، ذیل عنوان « الفرق بین ویح و ویل». (4) حیث قال: « هكَذا يَزعُمُونَ». (5) حیث قال: «نَعَم». (6) مجمع البحرین، مادّة «ویح». https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله) 🔸 شماره: سخن دوم 🗓 موضوع: توصیه های طلایی برای موفقیت در تحصیل علم 🗓 منبع: گفتگو با استاد(رحمه الله 📝 تاریخ: 26-10-1381 ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 📝 اشاره : رمز موفقیت از منظر استاد بزرگوارمان حضرت آیت الله موسوی تهرانی قدس الله نفسه الزکیه معظم له در گفتگویی که در سال 1381 ش با ایشان داشتیم فرموذند: اموری وجود دارد که در مسیر طلبگی تأثیر دارند و طلبه را در این راه موفق می کند. ❇️ از نظر معنوی: (1) تلاوت روزی دو، سه صفحه قرآن. (2) خواندن روزی یک بار زیارت عاشورا. (3) ملتزم شدن به نماز شب. (4) و خصوصاً توسل به اهل بیت علیهم السلام، که عبادات مرهون توسل به اهل بیت علیهم السلام است ، یعنی صرف این عبادات خشک بدون توسل به اهل بیت علیهم السلام خیلی کار ساز نیست و نهایتش اسقاط یک واجب است. 🔹 و از نظر ظاهری پیش مطالعه که در فهم درس خیلی مؤثر است. 🔸 سیّدنا الأُستاد در پایان سخن فرمودند: من تعهد می دهم اگر کسی این گونه عمل نماید موفق خواهد شذ ان شا الله تعالی. 👈 مخاطبین گرامی برای مشاهده فیلم کامل گفتگو می توانند به وبلاگ «قلائد الأُصول» گزینه(در محضر استاد – فیلم و تصاویر) مراجعه بفرمایند. لینک وبلاگ AliAkbarHelali.blog.ir https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Rasael_0104_استاد موسوی تهرانی_03.mp3
1.14M
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق انسداد کبیر و انسداد صغیر 🎤نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 3-104 🗓 تاریخ درس: 9-2-1380 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1، ص173 عند قوله: «فإنّ المشهور کونه من الظنون الخاصّة التي ثبتت حجیتها مع قطع النظر عن انسداد باب العلم ...». 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق انسداد کبیر و انسداد صغیر 🔊 صوت مرتبط: ✔️تحقیق و تنظیم: استاد سعید عرفانیان 📄 تبیین بحث انسداد دو قسم است: انسداد کبیر و انسداد صغیر. 1. اگر انسداد را نسبت به احکام ملاحظه کنید و بگویید: باب علم نسبت به احکام شرعیّه برای ما مسدود است، این انسداد کبیر است (هر وقت متعلّقِ انسداد احکام شد، می‌‏شود انسداد کبیر). 2. انسداد نسبت به غیراحکام انسداد صغیر است (در انسداد صغیر پای احکام توی کار نیست)؛ مثل باب علم به تفاصیل لغات و علم به احوال رُوات که برای ما مجهول است و علم 100% نداریم که آن آقا فاسق است و آن آقا عادل. یا مثل علم به مرادات متکلّم که غالباً برای ما مسدود است و وقتی کسی می‌‏گوید: «رأیتُ أسدًا» علم 100% نداریم که مرادش حیوان مفترس است.1️⃣ 👈میرزای قمی انسداد کبیری است؛ چرا که می‌‏گوید: 1. احکامی هست. 2. آن احکام را از ما می‌‏خواهند. 3. باب علم به احکام شرعیّه هم برای ما مسدود است... . 👈دلیل اعتبار ظنون مطلقه انسداد کبیر است، امّا دلیل اعتبار ظنون خاصّه انسداد کبیر نیست (حجّیّت ظنون خاصّه با قطع نظر از انسداد باب علم در احکام شرعیّه بررسی می‌شود).2️⃣ پانوشت‌ها: 1️⃣ حاصل الفرق بين الانسداد الكبير والانسداد الصغير هو: أنّ مقدّمات الانسداد الكبير إنّما تجري في نفس الأحكام ليُستنتَج منها حجّيّة مطلق الظنّ فيها، وأمّا مقدّمات الانسداد الصغير فهي إنّما تجرى في بعض ما يتوقّف عليه استنباط الحكم من الرواية من إحدى الجهات الأربع المتقدّمة ليستنتج منها حجّيّة مطلق الظنّ في خصوص الجهة التي انسدّ باب العلم فيها. [فوائد الأُصول 3: 197، ولاحظ: منتهى الأُصول 2: 85؛ أُصول الفقه 3: 31] 2️⃣ نکتۀ مهمّی که نباید از آن غفلت کرد تذکّر مرحوم نایینی است که: إنّ انسداد باب العلم في بعض الموضوعات التي يتوقّف عليه العلم بالحكم إن أوجب انسداد باب العلم في معظَم الأحكام بحيث استلزم منه الخروج عن الدين أو العسر والحرج عند إعمال الأُصول النافية أو العمل بالاحتياط فهو يرجع إلى الانسداد الكبير؛ كما لو فُرض انسداد باب العلم بوثاقة الرواة وانحصر الطريق بالظنون الحاصلة من توثيقات أهل الرجال؛ فإنّ انسداد باب العلم في ذلك يوجب انسداد باب العلم في معظَم الأحكام؛ لأنّ غالب الأحكام إنّما تثبت بأخبار الآحاد، فانسداد باب العلم بوثاقة الرواة يستلزم انسداد باب العلم في معظَم الأحكام ويرجع إلى الانسداد الكبير [فوائد الأُصول 3: 143 ـ 144]. 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله) 🔸 شماره: سخن سوم 🗓 موضوع: خطر معصیت قانون مند 🗓 منبع: درس کفایه 42 📝 تاریخ: 2-10-1383 ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Rasael_0115_استاد موسوی تهرانی_01.mp3
4.66M
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: اقسام شش گانه اجماع 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1-1115 🗓 تاریخ درس: 7-3-1380 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الأُصول ج1، ص 187و188و216 عند قوله: «مطابقةً،أو تضمّناً، أو التزاماً عقلیّاً أو عادیّاً أو شرعیّاً...». ♾🔖 توضیح مرتبط: فعلا ندارد ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا