🖇 #گراپلاس | مشارکت مردم در اقتصاد
🔺یادداشتی در تبیین شعار سال
🔹مردمیسازی اقتصاد، ذاتا مفهومی برخاسته از اندیشه انقلاب است؛ لیکن این مفهوم در ذهن و عمل متولیان امر در مفاهیم وارداتی از غرب تفسیر یافته و در نتیجه «#مردم» به «دارندگان سرمایهی قابلتوجه» تقلیل یافتند و بقیه آحاد جامعه هم طفیلی این قشر قرار گرفتند.
🔸علاوه بر آن «#مشارکت_مردم» صرفا از عینک سبک کردن بار #دولت و جبران #کسری_بودجه از طریق #خصوصی_سازی و اخیراً فروش دارایی با نام #مولد_سازی نگریسته شد که عمده خطاهای خصوصیسازی نیز از اینجا نشأت گرفت؛ چرا که قبل از صلاحیت و انگیزه تولید، صرفا سرمایهداری ملاک واگذاری قرار گرفت.
🔹لیکن در مردمیسازی، علاوه بر #رشد_اقتصادی، انتظار است نرخ #مشارکت_اقتصادی و شاخصهای #عدالت هم ارتقا یابد و چنین هدفی مستلزم ساختاری از اقتصاد است که در آن زمینه #اشتغال آحاد مردم تسهیل و سهمبری از عوامل تولید عادلانه باشد. برای این منظور توجه به نکات زیر هم مهم و ضروری است:
1⃣ باید کمک کرد تا سرمایهی صاحبان سرمایه در مسیر #تولید قرار بگیرد. مهمترین کار برای این قشر برداشتن بوروکراسیهای خودساخته دستگاههای حاکمیتی و رفع تعارض منافع دستگاهها با این قشر است. باید کاری کرد که سود اصلی سرمایهدار در #جهش_تولید تعریف شود و نه سایر مسیرهای کسب سود!!!
2⃣ به جای محدود کردن مردمیسازی به حل کسر #بودجه(از طریق کسب درآمد با فروش شرکتها و داراییها و املاک و خصوصی سازی آموزش و بهداشت و...)، به ایجاد فرصتهای جدید اقتصادی و فعالسازی ظرفیتهای معطل مانده با قابلیتهای سرمایهگذاران اقدام شود.عملا #جهش_تولید اینگونه محقق میشود.
3⃣ مردم محدود به دارندگان سرمایه نیستند. باید برای مشارکت مردمی که فکر و توان کار دارند و سرمایه ندارند و مردمی که سرمایه اندک دارند هم فکر شود. فراتر از اینکه افراد بیسرمایه، کارگر سرمایهداران شوند و افراد با سرمایه خرد، منفعلانه پولشان را در بورس سرمایهگذاری کنند.
📌دقت داشته باشیم که نسخه مطلوب #مشارکت_مردم نمیتواند تعداد کمی از آحاد جامعه را عناصر فعال و اکثریت جامعه را منفعل تعریف نماید. چنین اقتصادی حتما مردمی نیست و قرابت بیشتری با همان اقتصاد سرمایه داری دارد.
بند دو اصل۴۳ #قانون_اساسی در این زمینه مسیرهای مشخصی را معلوم کرده است.
4⃣ باید به سیاستگذاری برای رفع موانع کسب و کارهای خرد، پایداری، شبکهسازی و اتصال آنها به کسب و کارهای بزرگ توجه کرد.
علیرغم سهم ۷۰درصدی در #اشتغال و قابلیت بالا برای توسعه مشارکت مردم، کشور نهایتا برای ایجاد #مشاغل_خرد وام میدهد و سیاست دیگری برای آنها ندارد.
5⃣ باید در تعریف مفهوم مهم #تعاونی و مصادیق آن بازنگری شود. تعاونی یکی از مهمترین مفاهیم دینی با مختصات دقیقی است که متاسفانه عمده اصول تشکیل و اداره آن به فراموشی سپرده شده است.
مفهوم #تعاونی را با تعبیر مرسوم شرکت مخلوط و تعبیر نامأنوس و متناقض «شرکت تعاونی» رایج شده است که در آن نه «شراکت در سرمایه» رخ میدهد و نه «تعاون در کار».
لذا امروز تعاونی تجربهای شکست خورده است. حال آنکه تعاونی با ویژگیهای اصیل آن، امری ضروری، لازم و پیشبرنده خواهد بود.
🖋 مرتضی فیروزآبادی
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🇮🇷 پویش عیدانه گرا
📆 روز دوم | ۴ فروردینماه
📺 از مهار تورم تا رشد تولید
🔹 کلید حل مشکلات اقتصادی کشور
⏳ ۵۱ دقیقه
👤 روح الله ایزدخواه
🔗 مشاهده گفتگو:
https://www.aparat.com/v/TjIag
📢 لینک پاسخ به سوالات شنبه ساعت ۲۳ منتشر خواهد شد.
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
14.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مصاحبه_اختصاصی | پول باید واقعی باشد
🔸 اگر پول، واقعی نباشد؛ -مثل الان که یک کاغذ بی ارزش است و صرفا با یک امضا به آن ارزش داده میشود- ارزش پول دائما بالا و پایین مىرود و در معاملات و قرض ها حتما به یکی از طرفین ظلم میشود.
پول نباید راه ظلم را باز کند.
▫️تحلیل و بررسی آیه ۲۷۹ سوره بقره
👤 حجت الاسلام محمد سعادتمند
📺 #ببینید
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🎊 برگزیدگان روز اول | جزوه انکم مسئولون
▪️ زهره رسولی
📍 آذربایجان شرقی
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ وحیده ودیعی
📍 خراسان رضوی
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ حسین رشیدیان
📍 قم
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ زهرا سادات بنیهاشمیان
📍 قم
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ فاطمه رضائی
📍 مرکزی
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ محمدجعفر شجاعی
📍 خراسان جنوبی
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ زهرا کوره دزفولی
📍 اصفهان
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ سودابه صفری
📍 سمنان
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ پردیس بابازاده
📍 آذربایجان غربی
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ زهرا عبیری
📍 لرستان
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ زهرا پاشنامه
📍 تهران
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ حدیثه میرزایی
📍 البرز
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ زهرا سادات طباطبائی
📍 اصفهان
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
🇮🇷 پویش عیدانه گرا
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
مجموعه گرا
🇮🇷 پویش عیدانه گرا 📆 روز دوم | ۴ فروردینماه 📺 از مهار تورم تا رشد تولید 🔹 کلید حل مشکلات اقتصاد
💥 پویش عیدانه گرا
🔖 ببینید، جایزه بگیرید
📺 گفتگوی از مهار تورم تا رشد تولید
❌ لینک پاسخگویی به سوالات:
https://survey.porsline.ir/s/dlY4zxN2
⏰ مهلت پاسخگویی به سوالات ۴۰ دقیقه بوده و لینک پاسخگویی تا ساعت ۲ بامداد فعال میباشد.
⏳ #پویش
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🇮🇷 پویش عیدانه گرا
📆 روز سوم | ۵ فروردینماه
📚 حکیم در سخنگاه تبیین (جلداول)
🔹 سخنرانی های پیش از خطبه نماز جمعه در دانشگاه تهران
⏳ ۳۴ صفحه
👤 علامه مصباح یزدی
🔗 دریافت جزوه:
https://eitaa.com/geraa_ir/489
📢 لینک پاسخ به سوالات یکشنبه ساعت ۲۳ منتشر خواهد شد.
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #نماگرا | ویژگیهای تعهد!
▫️ طرح کلی اندیشه اسلامی؛ جلسه پنجم
🔸تعهد باید همیشگی باشد، نه اینکه یک زمانی باشد و زمان دیگر نه. آن کسانی که وقتی پای منافعشان در میان است دین را نمیخواهند، اینها مؤمن نیستند!
🎙شما صدای استاد سید علی حسینی خامنهای را میشنوید...
🔗مشاهده کیفیت بالاتر در آپارات گرا:
https://www.aparat.com/v/ZnXty
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🎊 برگزیدگان روز دوم | گفتگوی از مهار تورم تا رشد تولید
▪️ زهرا اژدری
📍 آذربایجان غربی
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ مبین تبریزی
📍 البرز
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ مهدی آزادی
📍 فارس
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ رقیه صالحی
📍 قزوین
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ فائزه محمودی
📍 فارس
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ محمد قلی بیگی
📍 قزوین
🎁 هدیه ۲۵۰ هزار تومان
▪️ محمدرضا رسولی
📍 اصفهان
🎁 هدیه ۲۰۰ هزار تومان
▪️ کوثر شمسیان
📍 سمنان
🎁 هدیه ۲۰۰ هزار تومان
▪️ سحر آزادیخواه
📍 فارس
🎁 هدیه ۲۰۰ هزار تومان
▪️ ثناحضرتی تپه
📍 آذربایجان غربی
🎁 هدیه ۲۰۰ هزار تومان
▪️ زهرا عنایت
📍 قم
🎁 هدیه ۲۰۰ هزار تومان
🇮🇷 پویش عیدانه گرا
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
مجموعه گرا
🇮🇷 پویش عیدانه گرا 📆 روز سوم | ۵ فروردینماه 📚 حکیم در سخنگاه تبیین (جلداول) 🔹 سخنرانی های پیش ا
💥 پویش عیدانه گرا
🔖 بخوانید، جایزه بگیرید
📚جزوه حکیم در سخنگاه تبیین (جلداول)
❌ لینک پاسخگویی به سوالات:
https://survey.porsline.ir/s/IxAJKvFo
⏰ مهلت پاسخگویی به سوالات ۴۰ دقیقه بوده و لینک پاسخگویی تا ساعت ۲ بامداد فعال میباشد.
⏳ #پویش
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
🖇 #گراپلاس | کَرَم؛ حَسَنی یا اُموی؟
🔸میگویند امام حسن (ع) کریم است اما چرا کسی نمیپرسد در جامعهی پس از انقلابِ عدالتخواهانهی پیامبر (ص) چرا باید فقیری وجود داشته باشد تا امام حسن (ع) بخواهد به او ببخشد؟! و امام حسن (ع) که خود همزاد همین انقلاب است چه نسبتی با علتِ فقیر بودن (و شدن) این جامعه دارد؟
🔹اسلام آمریکایی با اِغفالی مشمئز کننده میگوید امام حسن (ع) آنقدر کریم بود که دو بار کل زندگیش را بخشید؛ حتی آنقدر کریم که جامعه را هم دو دستی به معاویه بخشید! تا با اِعمال سیاستهای ظالمانه، دائم تولید فقر کند و امام حسن (ع) هم شب و روز بسته غدایی و معیشتی به دست فقرا برساند تا از گرسنگی نمیرند و اینگونه بود که پسر علی شد کریم!؛ همین!
🔸اسلام ناب اما، میپرسد: اگر امام حسن (ع) خلاصه در کَرَمش آنهم با این تعریف از کرم باشد؛ چرا معاویه باید آنقدر تبلیغ و تطمیع و تهدید و ترور را علیه امام حسن (ع) بِراه بیاندازد؟! مگر یک آدم خیریه بازِ این تیپی چه خطری میتواند برای معاویه داشته باشد؟!
🔹اسلام ناب میپرسد: مگر امام حسن (ع) میراثدارِ وصیت امام علی (ع) نیست که به او و برادرش امام حسین (ع) فرمود: «کونا للظالم خصماً و للظموم عوناً»؟!
🔸آیا امام حسن (ع) آنقدر ناخلف! است که «للمظلوم عونا»ی وصیت پدر را از روی تنزه طلبی اجرا و نیمهی اول و اولیٰ و دشوار وصیت «للظالم خصماً» را رها کند؟!
🔹آیا کَرم امام حسن (ع) آنقدر سکولار و از عقلانیت فاصله دارد که کنار معلولِ ظلم (فقر) بایستد بیآنکه با علتِ ظلم، کاری داشته باشد؟
🔸آیا این همان امام حسن (ع ) است که یاران کربلاییِ امام حسین (ع) برای مقابله با ظلم در دامن او تربیت یافته اند؟!
🔻بیایید این ۴ سکانس سانسور شده از زندگی امام حسن (ع) را مرور کنیم:
1⃣ شکل گیری خیریهی حسنی به مثابه تاکتیک مبارزه، دقیقاً در تقابل با خیریهی ریاکارانه و ستمپوشِ معاویه.
2⃣ لشکرکشی و آمادگی صددرصدی امام حسن (ع) بلافاصله بعد از شهادت امام علی (ع) به منظور حذف همیشگی معاویه.
3⃣ رویارویی در جنگ صفین با معاویهای که بخشی از بلاد اسلامی را تحت استثمار خویش گروگان گرفتهبود.
4⃣ مصاف رسواگرانه با بدعتهای معاویه در بدرقهی تبعید ابوذر به ربزه؛ وقتی حاکمیت، اعتراض ابوذر را در مبارزه با انحراف، اشرافیگری و کاخسازی معاویه بر نمیتابد.
🔹این صحنهها همه و همه نمایانگر مبارزی کریم نیست که سالها با علت ظلم درگیر بوده؟! اینکه چرا نتوانسته از بینش ببرد و چه بسا با او به صلح رسیده را باید در عدم همراهی نخبگان و مردم جست و جو کرد؛ همان چیزی که مبارزه را در هر مرحله سخت و سختتر میکند تا جایی که حکومت عدل نبوی رسماً به سلطنت ظلم اُموی بدل میشود و فقر، بدیل عدل؛ آنگاه دیگر کَرَم و مواسات امام حسن (ع) هم نمیتواند چاره سازش باشد.
🔸جامعهای را تصور کنید اهل کَرَم شدهی اسلام آمریکایی ولی در مبارزه با علل فقر، غایب؛ در آن جامعه معاویهی اُموی و فَرَح پهلوی هم که خود بانی این وضع و فقرند موسس خیریه می شوند؛ رانت خوار، سرمایه دارِ زالوصفت، تصمیمساز و تصمیمگیر سیاست های فقرآفرین هم...
🔹خیریه که چه عرض شود؛ شَرّیهای که گاهی خود ابزار پولشویی و مهمتر وسیلهی استحمار و لعاب مذهبی جهت توجیه سرمایهداری میشود تا دوباره تصاعدی فقر زائیده شود؛ و البته در این میان مبادا بساط کریمانگی اسلام آمریکایی بر هم بخورد!
▫️راستی امام حسنِ ما کدام کریم است؟!
🖋 محمد زارع
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @paberahnegan
🆔 @geraa_ir
🇮🇷 پویش عیدانه گرا
📆 روز چهارم | ۶ فروردینماه
📺 پیشگامان رهایی
🔹 آسیبشناسی جریان دانشجویی
⏳ ۴۹ دقیقه
👤 حجتالاسلام مجتبی عرب
🔗 مشاهده گفتگو:
https://www.aparat.com/v/8nXQK
📢 لینک پاسخ به سوالات شنبه ساعت ۲۳ منتشر خواهد شد.
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
💢 بیانیه مشترک شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور و اتحادیههای دانشجویی در راستای محکومیت جنایت های مستمر رژیم سفاک صهیونیستی در غزه
🔸در میان مصیبتی بزرگ برای جهان، از جمله برای بسیاری از مسلمانان دست به قلم می بریم...
🔗 این نامه را از لینک زیر بخوانید:
🔗 https://vrgl.ir/KiQFG
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir