eitaa logo
باشگاه داستان
11 دنبال‌کننده
75 عکس
2 ویدیو
0 فایل
کارگروه تخصصی «کتاب و داستان» و «ترویج مطالعه» مجموعه چشمه جاری آسمان @ensankade1 کانال مجموعه: @cheshmejari https://gerafekr.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 5⃣ ✅ گاهی باید بنویسید و پاره کنید. برخی نویسنده ها اصطلاحی در این زمینه دارند به نام انتشارات سیفون!! 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 6⃣ ✅ تشریح ضرورت اول نوشتن: بنده مبنا و ایده ای دارم؛ و آن این است که کسی که نمی نویسد حتما باید دلیل داشته باشد. وگرنه دچار بیماری میگردد. ننوشتن، موجب عدم تعادل انسان میگردد. چرا که ذهن آدمی به گونه ایست که بی وقفه در حال حرکت بوده و لحظه ای نمیتوان آنرا رام کرد. ما انسانیم، چیزهایی در ذهن ما می آید و بایستی خروجی داشته باشد و تلنبار نشود. مثل سدی که آب در پشت آن جمع میشود و اگر خالی نشود، موجب شکستگی سد و سیل و ویرانی بعد از آن میشود. نوشتن، ایجاد یک دریچه است برای تخلیه حرفهای آدم. پس باید نوشت، هرچند به صورت کاریکلماتور! آزمودن صحت این مطلب (یعنی، کسب تعادل با نوشتن) فقط با خود نوشتن امکان پذیر است. از همین رو، نوشتن به مانند درمان است. در واقع نوشتن، چارچوب دادن به ذهن است. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 7⃣ ✅ از آقای گابریل گارسیا مارکز پرسیدند نویسنده محبوب شما چه کسیست؟ گفت: از دیکِنز خوشم می آید، ولی بزرگترین رمان نویس عالَم، تولستوی است. (این حرف همینگوی و سامرست موآم و... نیز هست.) مثلا اگر همین آقای تولستوی که حداقل دو شاهکار در کارنامه اش دارد (جنگ و صلح، آناکارنینا)، اگر اینها را نمینوشت و نبوغش را روی کاغذ نمی آورد شدیدتر از دیگران نامتعادل میشد و شاید بایستی در تیمارستان میدیدیمش! یک طرفش نوشتن و نبوغ و شاهکار است و یک طرفش ننوشتن و عدم تعادل و دیوانگی!! 🌿 @Gerafbook
ابتدا باید نویسنده بزرگسال شویم.mp3
999.3K
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 8⃣ ✅ برای اینکه نویسنده نوجوان بشویم،‌ ابتدا باید نویسنده بزرگسال بشویم. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 📚 1⃣ کتاب «هوشنگ دوم» | گفتگوهای جناب کریم فیضی با آقای هوشنگ مرادی کرمانی 💎 تجربه زیسته ی هوشنگ مرادی کرمانی با وسعتی از ارتباطات انسانی و چشیدن زمانه و موقعیت های ایرانی و جهانی 🌿 @GerafBook
🔸 🔸 📚 2⃣ پاییز فصل آخر سال است | نسیم مرعشی ✅ معرف: استاد 💎 این کتاب از خودمان نوشته و خوب هم نوشته. 💎 برنده چند جایزه مهم (مثل جایزه ادبی جلال آل احمد) 💎 داستانی در مورد دختران و دغدغه هایشان 💎 بیش از ۴۰ بار تجدید چاپ در ۵سال 💎 نویسنده جوان این کتاب تنها ۳۶ سال سن دارد. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 9⃣ ✅ اهمیت دوران نوجوانی: انسان اگر انسان هست، نوجوان انسانه. به این معنی که نه طفل هست که بگوییم شکل نگرفته (و انتخابی ندارد)، و نه بزرگ است که بگوییم شکل گرفته و از دست رفته. چون معمولا انسان که بزرگ میشود از دست میرود (و انتخاب گری های جدید ندارد). 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 1⃣ ✅ تمام پژوهش‌های حوزه کودک و نوجوان نشان می‌دهد که بچه‌ها آماده خواندن هستند. فقط باید «منبع درست» با «روشی درست» در اختیارشان قرار بگیرد. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 2⃣ ✅ یکی از نکات جدی که ما در کشور داریم، همین تعبیری است که استفاده میکنیم به نام "کودک و نوجوان". که نشان میدهد که ما چه ذهنیتی داریم نسبت به کودک و نوجوان. چون این دو، دو موجود متفاوت هستند. نه درست به کودک توجه میکنیم و نه به نوجوان. اساسا تا قبل از انقلاب صنعتی، تعبیر نوجوان استفاده نمیشده است و وجود نداشته. 🌿 @Gerafbook
کشف ایده_ها با خواندن.mp3
5.17M
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 0⃣1⃣ ❓سوال: آیا با کتاب خواندن، استعداد ما کور نمیشود و از بین نمی رود؟ 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 ✅ جلسه سوم کارگاه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد برگزار شد. بحث‌های مطرح شده در جلسه: 💎 نسبت داستان و رمان با واقعیت چگونه است؟ 💎 نحوه کتاب‌خوانی 💎 نویسندگی اراده و پشتکار می‌خواهد 💎 ۲ چیزی که ما را نویسنده می‌کند 💎 و... در انتهای جلسه، استاد به پرسش‌های حضار پاسخ دادند. 🌿 @Gerafbook
🔸 🔸 کارگاه | جلسه اول استاد | نکته 3⃣ ✅ یکی از دلایل خوب نبودن حال ادبیات کودک و نوجوان کشور،‌ این است که نویسنده، مخاطب را خوب نمی‌شناسد. کمی هم باید توجه کنیم به اینکه مخاطب چه می‌خواهد، الان در چه فضای فکری‌ای است، ظرفیت خواندنش چقدر است، ... . مخاطب شناسی قطعه مهم و آغازین در پروسه ی نویسندگی و گستردن فضای ادبیات داستانیست. 🌿 @Gerafbook