حتما تو عکسهایی که از فیلم جنگ جهانی سوم براتون گذاشتیم، محسن طنابنده رو در نقش آدولف هیتلر دیدید.
حالا اگه میخواید لحظاتی از بازی آقا محسن رو تو فیلم در نقش هیتلر ببینید، دومین تیزر فیلم رو از دست ندید 👇🏻
راستی تا یادمون نرفته بگیم که این نقش واسه آقا محسن چند جایزه بینالمللی از کشورهایی مثل ایتالیا، صربستان و آمریکا بهمراه داشته 🏆🥇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر "جنگ جهانی سوم" (شماره ۲)
یه نکته برای عزیزانی که تا به حال در جلسات تحلیل فیلم گرافیلما شرکت نکردن 👇🏻
میدونید فرق جلسات تحلیل ما و جلساتی که در رسانههای آپارات و یوتیوب پخش میشه، یا در تلویزیون و برنامههایی مثل هفت برگزار میشه، چیه؟
این جلسات تحلیل و نقد فیلم که با عنوان "جور دیگر باید دید" برگزار شده تفاوتهایی با روال معمول جلسات نقد فیلم داره:
1⃣ اولاً نظر نهایی برآیند گفتگوهای تمام حاضران هست و استاد منتقد تنها به پیشبرد بحث کمک میکنه و جمعبندی و تکمیل رو انجام میده.
2⃣ دوماً لزوماً قرار نیست به فیلم برچسب بد یا خوب زده بشه، رویکرد داوری صرف نداشته و غالباً تاکید بر تحلیل و کارکرد توسعهی فردی و توسعهی فرهنگی فیلم و در نهایت پیشنهادهایی برای تکمیل کاستیهایش هست.
3⃣ در نهایت اینکه چند دوره برگزاری این جلسات و تماشای حدود ۳۰ فیلم در ژانرهای متفاوت حاکی از تجربهی لذتبخش حاضران در تماشای جمعی و همینطور لذت مضاعفشون از گفتگویی سالم، تفکرزا و احساسبرانگیز بوده و اذعان به اینکه بعد از این جلسات فیلمها را جور دیگری دیدهاند.
🪴 @Gerafilma
در ادامه بریم واسه مطالعهی یه یادداشت
دربارهی فیلم "جنگ جهانی سوم" 👇🏻
خیالتون تخت.
داستان فیلم رو اسپویل نمیکنه.
🔻 یادداشت کوتاهی بر فیلم «جنگ جهانی سوم»
✍️ شاهپور شهبازی
دیشب فیلم «جنگ جهانی سوم» (هومن سیدی) را دیدم. سالها پیش در کتاب «دراماتورژی فیلم» نوشتم: «سینما چشم نیست، چشمهاست. صدا نیست، صداهاست. دهان نیست، دهانهاست. سینما رنگینکمان هزاران چهره است. آینهای در برابر آینه. سینما سمفونی شکوهمند رقص خیال است. کهکشان تسلای دشنه و درد. صدای زخم قربانی. تردید پاهای خسته. یقین دستهای امیدوار. سینما تردستی با گوی قلب و زبان و فهم است ...»
فیلم «جنگ جهانی سوم» اما به ما میگوید، سینما صدا نیست، نکبتِ خفقان است. دهان نیست، وراجی منافع است. چشم نیست، کوری جمعی است. نگاه نیست، تباهی دیدن است. اخلاق نیست، فروپاشی ارزشهاست.
سینما دوست نمیسازد، دشنه میافریند. رستگار نمیکند، دوزخ میسازد. عطوفت نمیبخشد، بیگانگی تقدیم میکند. رهایی نمیآورد، زنجیر را اکسیژن میکند. اخلاق نمیسازد، افقها را محو میکند.
سینما خیال میآفریند اما خاکستر تقدیم میکند. پناه میدهد اما ویران میکند. امید میسازد اما گورستان حفر میدهد.
سینما از قربانی، جلاد میسازد. از همکار، همدست جنایت. از کارگردان، تفرعن بیگانگی، از کارگر بیکار، کارگردان مرگ، از تهیه کنندهی سینما، همپیمانِ قرمساق. سینما از عاشقِ شکیب، هیلترِ شقی میسازد و از سینماییهای هنرمند، نازیهای اتاق گاز.
سینما تنوع چهرهها، دستها، دهانهاست که از زلالی و آلودگی یک چشمه سبز میشوند. زیبایی و زشتی توامان. هم این است و هم آن.
«جنگ جهانی سوم» سینماست.
سلام دوستان 🌻
بدلیل تغییر در برنامههای سینما بهمن،
مکان و زمان برنامه امروز بصورت زیر تغییر کرد:
🗓 زمان:
سهشنبه ۱۹ اردیبهشت
ساعت ۱۶:۳۰
📺 مکان:
پردیس سینمایی چارسو
(تهران، تقاطع خ جمهوری و خ حافظ)
عزیزانی که قصد شرکت در برنامهی تماشا و تحلیل فیلم "جنگ جهانی سوم" را دارند، با @ensankade1 در تماس باشند.
روشهای انتقال یا کسب معرفت در سینما.mp3
1.16M
آشنایی با ۴ روش «انتقال یا کسب معرفت»، که در تماشا و تحلیل فیلم با آن همراه میشویم:
1⃣ آموزش؛ با گفتوگو و تحلیل فیلم بعد از تماشا
2⃣ عبرت؛ با دیدن سرنوشت شخصیتهای فیلم
3⃣ تجربه؛ خود را جای شخصیتها گذاشتن و همذاتپنداری با آنها
4⃣ شکل چهارمی از روش رفع نیاز ما به معرفت هست که «قدر و اندازهگیری» نام داره و پس از نقد فیلم حاصل میشه و به جاش از آن صحبت خواهیم کرد.
👨🏻🏫 استاد #نادر_خواجهزاده
🪴 @Gerafilma
تا دو سال دیگر سینمای اجتماعی نخواهیم داشت / پیشبینی تهیهکننده «سه کام حبس» از آینده سینمای ایران: همه کمدیساز میشوند!
🔹 به گزارش سینمادیلی ساسان سالور تهیهکننده فیلم سه کام حبس در گفتگو با امیرعباس صباغ در برنامه این هفته سینمامعیار گفت: «اگر روند به همین شکل باشد تا دو سال دیگر چیزی به نام سینمای اجتماعی وجود نخواهد داشت و همه تهیهکنندگان برای بازگشت سرمایه سراغ تولید آثار کمدی می روند.»
🔹 سالور در ادامه در پاسخ به این انتقاد که سه کام حبس در روایت خود سیاهنمایی میکند گفت: «من به هیچ عنوان این حرف را قبول ندارم و شما وقتی درباره یک مساله اجتماعی صحبت میکنی حتما تلخ و گزنده است و ما در فیلم هم به حقایق پرداختیم و نشان دادیم کسی که میخواهد یه شبه خود و خانوادهاش را خوشبخت کند چگونه دودمانش به باد میرود و هیچ بزرگنمایی نداشتیم و گفتیم اعتیاد چقدر به خانوادهها نزدیک است. به نظرم آنهایی که ما را متهم به سیاهنمایی میکنند همانهایی هستند که سینمای اجتماعی را به حاشیه برده و به آن ضربه میزنند.»
منبع: سینمادیلی
دوستان امروز غرفهی نشر "حکمت کلمه" در نمایشگاه کتاب بودم و از کتابهاشون که با دقت انتخاب و باسلیقه منتشر شده بود لذت بردم.
پیشنهاد میکنم سری بهشون بزنید.
عکس پایین رو از روی میزشون انداختم 👇
ملاحظات مدیومی سینما ایجاب میکند که فیلم برای مخاطب عام ساخته شود. تنها فیلمسازی که برای مخاطب عام فیلم میسازد، هنر سینما را فهم کرده است. اما آیا این به معنی ساختن فیلم طبق سلیقه مخاطب عامی است که امروز بیش از هر زمان دیگری ذائقهاش نازل شده؟ ابدا. میتوان از هیچکاک الگو گرفت که در عین هنرمندی، برای مخاطب عام فیلم میساخت.
اندرو ساریس در نقد فیلم «روانی» آلفرد هیچکاک مینویسد:
«روانی حداقل باید سه بار توسط هر دوستدار سینما دیده شود، اولین بار برای تجربه وحشت خالص، بار دوم برای درک کمدی سیاه فیلم و سومین بار برای درک تمامی معانی پنهان و علائم کمین کرده آن».
🪴 @Gerafilma
انا لله و انا الیه راجعون
با قلبی مملو از تاثر و تاسف و در پی رحلت جانسوز فرهیخته وارسته و رهرو راستین مسیر نورانی امام حسین (ع) آقای دکتر «محمد کاظم حسینیان سراجهلو» به اطلاع می رساند:
مراسم تشییع و خاکسپاری آن مرحوم روز پنج شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۴ ساعت ۱۳ در شهر ری حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از درب غربی حرم (باغ طوطی- بازار جدید) به طرف شبستان امام خمینی ردیف ۱۹-۲ برگزار می شود.
مراسم ختم آن عزیز سفر کرده روز جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۰۵ از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸ در شهر ری مسجد جامع حرم شاه عبدالعظیم حسنی (صحن اصلی حرم) منعقد میگردد.
حضور پرمهر سروران گرامی در مراسم، موجب شادی روح آن عزیز از دست رفته و تسلی بخش بازماندگان خواهد بود.
🏴 إِنَّا لِلَّٰهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
درگذشت نابهنگام «دکتر محمد کاظم حسینیان سراجلو» را خدمت خانواده محترمشان، علیالخصوص محمدحسین حسینیان (مسئول مجموعه چشمه جاری آسمان)، تسلیت عرض مینماییم.
آن مرحوم از خیّرین گمنام کشور بودند و سنگ بنای مجموعه چشمه جاری آسمان (گرافکر، گرافیلما، باشگاه داستان و ...) از همتهای بلند ایشان بوده است که انشاءالله با اهتمام یاران و همفکرانشان برای اعتلای ایمان و ایران پابرجا خواهد ماند.
مدلهای مختلف نقد.mp3
4.62M
اشارهای به انواع روشهای اظهارنظر دربارهی یک فیلم:
1⃣ مرور یا review
2⃣ نقد
3⃣ نقد مبتنی بر نظریه
🪴 @Gerafilma
سلام به همهی عزیزان 🌸🌼
امروز براتون یه پُست توووپ در رابطه با "نحوهی انتقال دانش و معرف به بچهها و نوجوونها" آماده کردیم.
آماده باشید. تا چند ساعت دیگه پُست رو بارگذاری میکنیم 😍👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس از دیدن این کارتون 👆
متن زیر را بخوانید 👇
⬅️ یک گفتگو با دوستان سینمایی به بهانۀ کارتون نوستالوژیک «تنسی تاکسیدو و چاملی»
تازگی در یکی از گروههای تلگرامی که علاقهمندان و صاحبنظران سینمایی حضور دارند کارتون «تنسی تاکسیدو و چاملی» رو که کارتون نوستالوژیک دهۀ شصتیهاست گذاشته بودند و من مطلبی زیرش گذاشتم و گفت و گویی شکل گرفت که در پایین آوردم. گفتم به اشتراک بذارم تا نظر دوستان رو هم در ادامهش داشته باشیم.
⏪ گفتم:
یادش به خیر،
در هر قسمت، آقای ووپی با زبان ساده و در دل داستان شیرین شیرماهی و پنگوئن خنگ و عجول به یک پرسشی علمی جواب میداد و به نظرم این یکی از بهترین انواع انتقال دانش به مخاطب کودک و نوجوان بود.
دوستان اهل قلم میتونند از الگوی داستانگویی این کارتون استفاده کنند در انتقال معرفت به مخاطبین خودشون.
⏪ گفتند:
این متد برای ما خاطره انگیزه ولی برای بچههای این زمانه، دِمُده و کند و ملال آوره.
اونها اگه علاقه به چیزی داشته باشند با یه سرچ ساده در نت همه اطلاعات رو در میارند.
پای اینجور فیلمها و کارتونها نمیشینند. دنبال هیجان و سرعت هستند.
⏪ گفتم:
با شما موافقم
گوگلکردن و ریتم تند و هیجانی فیلمها و انیمیشنها و سریالها مخاطب فعلی و بخصوص کودک و نوجوان رو تسخیر کرده و همونطور که گفتید این شیوه از روایت براشون ملالآور شده، اما چند تا کار میشه کرد:
در سمت خالقین آثار میشه مثل تمام الگوهای ساختاری ثابت روایت در سینما اینجا هم الگو رو حفظ کرد و در جزئیات و شخصیت و ترفندهای قصهگویی خلاقیت به خرج داد. مثلا حالا که بحثش داغه به جای تختۀ آقای ووپی از «هوش مصنوعی» استفاده کرد و چاشنی طنز هم بهش داد و اینطوری هم جذابیتش برای نسل فعلی بیشتر هست و هم اشاره به کم و کاستیهای هوش مصنوعی هم میشه داشت یه جورایی.
و در سمت مخاطبین هم، من خودم برای کمتر تاثیرگرفتن خانواده و دوستانم از سرعت و هیجان داستانهای امروزی به تناوب داستان یا انیمیشن یا فیلم و سریالی رو که ریتم آرام اما جذابی داره رو برای تماشا انتخاب میکنم و با صحبت قبل و بعد تماشا هم سعی در برجسته کردن ارزشهاش میکنم. و تا حدی هم موفق بودم که تعادل ایجاد کنم و در عین احترام به مخاطب و زمانۀ جدید کمی تیزی و ناترازی سلیقهش رو بگیرم.
برای همین منظور اخیرا انیمیشن « پسر بچه، موش کور، روباه و اسب 2022» رو دیدیم و عالی بود و تاثیر هم داشت. و فیلم «بدون قرار قبلی 1400» از بهروز شعیبی رو هم دیدیم و اون هم خوب بود و در رابطه با ترفندی که گفتم موثر افتاد. تماشای سینمای کلاسیک هم در لابلای آثار پرشتاب امروزی مفید هست و حوصلۀ بصری و سینماتیک مخاطب رو بالا میبره فقط باید با دقت انتخاب بشه و قبل و بعدش گفتگوی خوبی انجام بگیره.
میخواستم بر دقت نظر شما تاکید کنم و تجربۀ خودم رو به اشتراک بذارم و نظر دوستان دیگر رو هم بدونم.
✍️ نادر خواجهزاده | @Nkhajezadeh
🪴 @Gerafilma