فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاهکار تویوتا….
تویوتا به یاد ۳۰سال پیش، نمایشی مجدد از چیدمان جامهای شیشهای شراب بر روی کاپوت لکسوس LS500 ترتیب داد تا بار دیگه به رقبای دنیای خودروسازی نشون بده که همچنان بعد از ۳۰ سال بهترین و با کیفیترین موتور و بدنه رو در دنیای خودرو تولید میکنه.
@geraliit
چرا به اخلاق هوش مصنوعی نیاز داریم؟
✍🏻 سعیده بابایی | پژوهشگر
🔸هوش مصنوعی حوزهای است که با سرعت رشد بسیار بالایی در حال گسترش است و کاراییهای بسیار بالایی دارد و ماهیت بینرشتهای و ویژگیهای منحصربهفرد و جذابی که دارد، باعث شده بسیار مورد بحث قرار گیرد. در حال حاضر شاهد تأثیرات فاحش هوش مصنوعی روی جامعه، فرهنگ، اخلاق و سبک زندگی هستیم که این تأثیرات نگرانیهایی را برانگیخته است.
🔹ما میخواستیم ابزارها و مصنوعاتی بسازیم که ما را به انسانهای بهتری تبدیل کند و زندگی بهتری را برای ما فراهم آورد. اخلاق هم حوزهای است که به مطالعۀ چیستی زندگی خوب میپردازد. اینکه زندگی خوب چیست؟ چگونه میتوانیم به آن دسترسی پیدا کنیم؟ خوب و بد چیست؟ با چه معیارهایی میتوانیم تصمیمات اخلاقی بگیریم که به ما کمک کنند زندگی بهتری داشته باشیم؟
🔸برای پاسخ به این پرسشها باید دربارۀ ارزشهایی که برایمان مهم هستند، تأمل کنیم. ارزشها مفاهیمی هستند که به ما میگویند برای رسیدن به زندگی خوب، از چه بایدها و نبایدهایی باید پیروی کنیم. یکی از دغدغههای اصلی این حوزۀ مطالعاتی شاید پاسخ به این پرسش باشد که هوش مصنوعی چگونه میتواند روی ما اثر بگذارد تا به سمت زندگی خوب حرکت کنیم؟
🔹در اخلاق هوش مصنوعی، به چرخۀ زندگی این فناوریها یک نگاه کلگرایانه وجود دارد. از مرحلهای که تصمیمگیری و ایدهپردازی برای ساخت این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی شکل میگیرد و آغاز میشود تا مرحلهای که این فناوری در جامعه جا بیفتد، این موارد موضوع مطالعۀ این حوزۀ مطالعاتی هستند.
🔸یکی از چالشهای مهم در تصمیمگیریهای اخلاقی ماشینهای هوش مصنوعی این است که آیا ماشینها میتوانند دارای احساس باشند یا خیر؟ این موضوع از این جهت اهمیت دارد که نسبت بین عقل و احساس در فعالیتهای شناختی و قضاوتهای ما همیشه مسئلۀ مورد بحث بوده است.
🔹حس گناه، سرزنش، بیتفاوتبودن و نداشتن همدلی، همه این احساسات میتواند در قضاوتهای اخلاقی و رشد اخلاقی ما نقش داشته باشد. سؤال این است که آیا برای اینکه هوش مصنوعی را به عاملی تبدیل کنیم که توانایی تصمیمگیری به معنای کامل را داشته باشد، نیازمند این است که احساسات در آن شبیهسازی شود یا خیر؟ اینکه این احساسات چیست و چگونه متولد میشوند و با چه مکانیسمی تولید میشوند و قابلیت ترجمهشدن به زبان ماشین را دارند یا خیر، خود مسئلۀ مهمی است.
🔸اگر خود ما در جایگاه تصمیمگیری بودیم، از هوش مصنوعی به معنای عام (یعنی تمام فناوریهایی که با آن شکل گرفتهاند) چگونه استفاده میکردیم؟ بهعنوان یک ابزار کمکی؟ یا بهعنوان همکارانی با حقوق مشابه ما؟
در واقع دوست داریم این فناوریها را در کجای زندگیمان جای دهیم؟ برای چه نیازهایی ترجیح میدهیم کمک بگیریم و برای چه نیازهایی نمیخواهیم این فناوریها را داشته باشیم؟
🔹جوابهای مختلفی برای این سؤالات وجود دارد و میتوان به مسائل اخلاقی اینچنینی فکر کرد و ببینیم ما چه نظری داریم. اگرچه ما در جایگاه کاربران ساده هستیم، ولی مهم است که بدانیم چه کسانی با چه دیدگاهها و انگیزهها و رؤیاهایی، بیشترین قدرت را در مسیر رشد و استفاده از این فناوریها دارند. شاید برخی از این سؤالات فانتزی باشند، اما اگر تصمیم بگیریم در این حوزه فعالیت کنیم، آیا مواقعی هست که در این حوزه بتوانیم تأثیر داشته باشیم و نیروی جمعی ما مؤثر باشد؟
🗞 از متن «چرا به اخلاق هوش مصنوعی نیاز داریم؟» که در شمارهٔ ۱۶۰ ماهنامهٔ مدیریت ارتباطات منتشر شدهاست.
🔻نسخهٔ چاپی ماهنامه را از دیجیکالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید. برای تهیه اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.
@geraliit
🎯 اگر امسال فرزندی به دنیا بیاورید، سال ۲۰۵۰، سیوچند ساله خواهد بود. حتماً آرزو دارید که تحصیلاتی خوب، شغلی آبرومند و زندگیای مرفه داشته باشد و طبیعی است که تلاش میکنید تا راه زندگی را به او بیاموزید. اما یوول نوآ هراری، مورخ جوان، معتقد است بهترین کمکی که میتوانید به فرزندتان بکنید، این است که اجازه ندهید به حرفهایتان گوش بدهد. زیرا دنیای پیش رو چنان در حال تغییر است که حکمت پیشینیان برای آن سودی نخواهد داشت.
🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید:
http://tarjomaan.com/sound/9353/
📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9118/
🔻🔗 @tarjomaanweb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تلویزیون فرانسه اعلام کرد ویدئوی "نگهداری کودکان اسرائیلی در قفس" که ادعا میشد مربوط به غزه است جعلی و مربوط به سوریه ۲۰۱۵ است
پ.ن
دستگاه دروغ پرداز رسانه تحت امر صهیونیست دستش برای همه رو شده اگر در نشر حقیقت کوشا باشیم این ماشین جنگی آنها به زودی خاموش خواهد شد .
در خبرنویسی به زبان انگلیسی، استفاده از واژههای killed و died تفاوتهای ظریفی دارد:
Killed
این واژه برای اشاره به مرگی که در اثر اقدام عمدی یا حادثهای رخ دادهاست، به کار میرود. بار معنایی منفی دارد و حاکی از آن است که شخص به نحو خشونتآمیز یا غیرطبیعی جان خود را از دست داده است.
—————————————————
Died
این واژه بیطرفانهتر است و صرفاً به معنای فوت کردن یا از دست دادن جان است و الزاماً بار منفی ندارد. میتواند برای اشاره به مرگهای طبیعی یا غیرخشونتآمیز به کار رود.
—————————————————
↪️ @commac
🟩در خبر فوق می بینید که بی بی سی جهانی مرگ مردم غزه را غیرخشونت آمیز ولی کشته شدن مردم اسرائیل را خشونت آمیز تعبیر کرده است و نگاهی جانبدارانه داشته است در حالی که همواره ادعای بیطرفی رسانه ای دارد.
🟧در زمان جنگ ایران و عراق، رسانه های ایران، برای کشته شدگان جنگ تحمیلی تعبیر شهادت را بکار می بردند و برای کشته شدگان عراقی از اصطلاحات به درک واصل شدن و به هلاکت رسیدن استفاده می کردند.
↪️ @commac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فنون #جستجوی_پیشرفته در اینترنت: جستجوی حرفهای در لابلای کتاب و متون علمی
دکتر #حمیدرضادهکردی
#دهکردی
@geraliit
ساخت عکس با دستور متنی در گوگل:
گوگل میگوید سرویس Search Generative Experience (یا SGE) ازاینپس به شما امکان میدهد با بهرهگیری از دستور متنی و هوش مصنوعی، عکسهای جدید خلق کنید.
برای استفاده از این قابلیت باید ازطریق پلتفرم Search Labs برای دریافت سرویس SGE درخواست بدهید. پس از فعالشدن SGE روی حساب کاربری، میتوانید دستور متنی مدنظرتان را مستقیماً در گوگل جستوجو کنید.
البته راه ساده تری هم برای استفاده از این قابلیت وجود دارد و آنهم مراجعه به بخش Google Images است. هنگام وبگردی در بخش Google Images ممکن است پیام جدیدی ببینید که ساخت عکس را بر اساس متن واردشده در گوگل امکانپذیر میکند. تصاویری که به این شیوه بسازید، در منوی کناری بهنمایش درمیآیند.
تصاویری که با SGE ساخته میشوند، در داخل متادیتای خود برچسب ویژه خواهند داشت. این برچسب و واترمارک به بقیه امکان میدهد که بفهمند تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده است.
قابلیت جدید SGE فعلاً در فاز اولیه به سر میبرد و ساخت تصاویر واقعگرایانه یا تصویر چهرهی افراد معروف را امکانپذیر نمیکند.
گوگل میگوید تنها کاربرانی که ۱۸ سال یا بیشتر سن دارند، میتوانند ازطریق SGE تصویر خلق کنند. بدین ترتیب افراد نوجوانی که به SGE دسترسی دارند نیز امکان خلق عکس نخواهند داشت.
💢 سيطره انديشههای صهيونيستی، بر رسانههای خبری جهان
🔺#امپرياليسم_رسانهای را بيترديد بايد شکل مدرنی از امپرياليسم قلمداد کرد که شاکلهها و بنيانهای آن در دهه ۱۹۵۰، به طور مشخص درآلمان غربی و پشت دروازههای کمونيسم در خلال جنگ سرد از سوی ايالات متحده بنا شد.
نگاهي به روند تاريخی نبرد رسانهای نشان میدهد که اهميت اين ابزار و سلاح تبليغاتی برای صهيونيسم در کنترل افکار و شستشوی مغزی مردم جهان چنان مهم و حياتی بود که در کنگره صهيونيسم در سال ۱۹۸۷ ميلادی که به رهبری تئودور هرتزل در شهر بال سوئيس برگزار شد، تصميماتی درباره چگونگی سيطره بر رسانههای فراگير به ويژه مطبوعات که در آن زمان قویترين رسانه به حساب میآيد گرفته شد، که به پروتکل رهبران صهيونيسم معروف گشت.
⭕️ در پروتکل صهيونيسم آمده است:
ما هنگامی در تشکيل دولت اسرائيل موفق خواهيم شد که بر ابزارهای تبليغاتی و مطبوعاتی جهان، تسلط داشته باشيم.
💢 شش غول رسانه آمريکا که غولهای رسانهای ناميده می شوند، همگی زير نفوذ صهيونيسم جهانی فعاليت میکنند، که اين غولهای رسانههای عبارتند از:
1️⃣ تايم وارنرAOL
2️⃣ وایاکام
3️⃣ نيوز کورپوريشن
4️⃣ والت ديزنی
5️⃣ برتلزمان
6️⃣ جنرال الکتريک.
🔺يکی از مهمترين ابزارهای تبليغاتی که اين جنبش در خدمت خود درآورد، #سينما بود. نفوذ صهيونيسم درعرصه سينما نيز از طريق #هاليود قابل تأمل است. سينما به عنوان #هنر_هفتم نقش بسزايی در تبليغ و ترويج افکار و عقايد به طور مستقيم و غيرمستقيم دارد. به همين سبب، صهيونيسم بزرگترين کمپانی فيلمسازی جهان يعنی هاليوود را در اختيار دارد.
🔺 از همين رو میتوان برخی از اهداف نفوذ رژيم صهيونيستی در عرصه رسانهها در موارد ذيل خلاصه کرد:
▪️بسط ارزشهای مادی که امروزه در غرب نيز متبلور شده است
▪️القای ايجاد الگوی جديد برای جهان طبق منش صهيونيسم
▪️القای بیتمدن بودن و تروريست بودن مسلمانان
▪️جهانی کردن اسطورهها و خرافات دروغ صهيونيسم؛ ازجمله #هولوکاست
▪️نقشههای صهيونيسم برای تسلط بر خبرگزاری های جهانی
🔘همچنين درباره؛
➖نفوذ صهيونيسم در صنعت سينماداری نيز همين بس که در انگليس لرد لفونت يهودی به تنهایی ۲۸۰ سالن سينمايی را تحت مالکيت خود دارد.
➖درايالت متحده آمريکا با وجود شبکههای راديويی تلويزيونی متعدد، سه شبکه ABC ، CBS ،NBC ازمشهورترين آنها به حساب میآيند.
➖و ديگر شبکهها اخبار، گزارشهای خبری و
اقتصادی خود را از اين سه شبکه ميگيرند و اين سه شبکه تحت نفوذ صهيونيسم هستند.
➖در آمريکا، شرکت بزرگ انتشاراتي راندوم هاوس که جنت کرف يهودی آن را پايه گذاری کرد و مؤسسه انتشاراتی سايمون اند شوستر که ريچارد سايمون و ماکس شوستر آن را بنا نهادند، تحت سلطه صهيونيستها فعاليت ميکنند.
➖دايرهالمعارفها که امروز به عنوان نبض تپنده کتابها و مطبوعات عمل ميکنند، نيز نه تنها مصون از تعرض صهيونيستها نبودهاند، بلکه مقر مستحکمی برای ترويج ايدههای آنان شدهاند.
🔺بنابراین صهيونيسم از زمان شکلگيری به عنوان يک جنبش و پس از آن تأسيس رژيم اسرائيل، با سيطره بر رسانههای گروهی و وسايل ارتباط جمعی، تلاش دارد افکار جهانيان را به تسخير خود درآورد.
#ژئوپلیتیک_رسانه
@geraliit
نشانه شناسی عکس خبری.pdf
840.6K
#عکاسانه🔸نشانهشناسی عکس خبری
▫️علیرضا عمادالدین
عکس علاوه بر خصلت ارجاع دهنده و بازنمایی، از قابلیت بیانگرایانه نیز برخوردار است. از آنجا که هر چیزی، غیر از آنچه هست عمل کند، میتواند نشانه باشد، پس عکس را میتوان به مثابه متنی نشانهای دانست که دلالتهای متعددی را در عرض تفسیر و تاویل و فهم مخاطب قرار میدهد.
مدیران رسانه باید خود را ملزم به خوانش چندین و چندباره تصاویر کنند، که بتوانند از پس درک معناهای پنهانی عکس برآیند. مخاطب نیز با ارتقای سواد رسانهای و افزایش سواد بصری خود، به درک بهتر و جامعتری از تصویر خبری برسد.
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ در روزهایی که حامیان مردم فلسطین در شبکههای اجتماعی سانسور میشوند صهیونیستها با تکیه بر پول و نفوذ خود پای تبلیغاتشان را به بازیهای کودکانه هم باز کردهاند؛ حتی انگری بردز در این ویدیو نگاهی کردیم به حضور صهیونیستها در سکوهای مجازی.
#واژهها #جرایمسایبر
🔸مزرعه کلیک چیست؟
مزرعه کلیک (Click Farm) نوعی "کلاهبرداری قانونی" است که در آن شرکتی به واسطه استخدام گروهی بزرگ از کارگران با حقوقی ناچیز، از آنها برای کلیک کردن روی لینکهای تبلیغاتی مشتریان خود استفاده میکند تا تبلیغات آنها را پرطرفدارتر از آنچه در حقیقت هست، نمایش دهد.
این کارگران روی لینکها کلیک میکنند، وارد وبسایتی میشوند و برای مدتی در آن حضور دارند و سپس از آن خارج شده و وارد لینکی دیگر میشوند. برای بسیاری از این کارگران کلیک کردن روی تعدادی مشخص از لینکها به اندازهای درآمد ایجاد خواهد کرد که این کار برای آنها جایگزین شغلی حقیقی شود.
از سویی دیگر ردیابی و کنترل این پدید برای شرکتهای بزرگ و معتبر بسیار دشوار است، زیرا این فعالیتها توسط انسان انجام شده و ردیابی آنها از ردیابی فعالیت کاربران حقیقی بسیار دشوار است.
اسلامهراسی به سبک واتسآپ
🔹قابلیت جدید واتسآپ که با کمک هوش مصنوعی میتواند در پاسخ به جستجوی کاربران تصاویر مختلفی را تولید کند، در بعضی موارد محتوای نژادپرستانه و اسلام هراسانه دارد؛ اقدامی که با انتقادات زیادی از سیاستهای متا همراه بوده است.
🔹زمانی که عباراتی مثل «فلسطینی»، «فلسطین» یا «پسربچه مسلمان فلسطینی» مورد جست و جو قرار میگیرد، تصویری از یک اسلحه یا پسری با تفنگ را نشان میدهد. در مقابل و برای مثال، وقتی برای کلماتی مثل «پسر اسرائیلی» جست و جو انجام میشود، کارتونهایی از کودکانی که فوتبال بازی میکنند و کتاب میخوانند، ارایه میشود. همچنین در پاسخ به درخواست کلمه «ارتش اسرائیل»، هوش مصنوعی نقاشیهایی از سربازان خندان و در حال دعا کردن ایجاد کرد که البته بدون اسلحه بودند.
🔹این عملکرد متا که یک طرفه بوده و مصداق ترویج اسلامهراسی و نژادپرستی در شبکههای اجتماعی محسوب میشود، از سوی کاربران زیادی مورد انتقاد قرار گرفته و البته در پاسخ، متا گفته که «هیچوقت قصد ما سرکوب یک جامعه یا دیدگاه خاص نبوده و نیست».
🔹کوین مکآلیستر، سخنگوی متا، گفته که این شرکت از این مشکل آگاه بوده و به آن پرداخته است و ادامه داد: «همانطور که گفتیم هنگام فعال سازی این ویژگی، مدلها میتوانند خروجیهای نادرست یا نامناسب را مانند تمام سیستمهای هوش مصنوعی تولیدی ارائه دهند. ما همچنان به بهبود این ویژگیها ادامه میدهیم».
🔹متا بارها از سوی سازندگان، فعالان و روزنامه نگاران فلسطینی، به ویژه در زمان تشدید خشونت یا تجاوز به فلسطینیهای ساکن غزه و کرانه باختری با انتقادهای زیادی مواجه شده است. مطالعات زیادی نشان داده که سیاستهای محتوایی فیس بوک و اینستاگرام در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه در ماه مه ۲۰۲۱، حقوق فلسطینیها را نقض کرده و میکند.
🔸متن کامل گزارش 👇
https://irna.ir/xjNSHH
@IRNA_1313
4_5940288500237602392.mp3
23.93M
فقه هوش مصنوعی
رسیدن هوش مصنوعی به آگاهی امکان پذیر است؟
منبع :کانال بحث تفسیر، فقه و اصول
🔴 اظهارات شنیدنی سارق بانک ملی:
مردم به من میگفتن رابینهود/از بانک سپه هم سرقت کردم اما همه را به نیازمندان دادم/فائزه هاشمي براي ملاقات با ما به ترکیه آمد/در كيفرخواست آمده؛ سرقت مسلحانه! ما حتي يك چاقو هم همراهمان نبود!
🔸 آرمين سارق اصلي صندوق امانات بانك ملي در گفتگو با اعتماد: نزديك ۱۴، ۱۵ ميليارد تومان بدهي داشتم. طلبكارها جلوي خانه ميآمدند و تهديدم ميكردند. هر روز هم به بدهيهايم اضافه ميشد.
🔸 دوستانم به شوخي و خنده به من گفتند؛ اگر ميخواهي بدهيات را پرداخت كني، بهتر است بانك بزني! فكر سرقت از بانك سپه شعبه مركزي قائمشهر با اين صحبتها شروع شد.
🔸 خانه مادربزرگ دوستم پشت همين بانك بود.ما خيلي راحت وارد بانك شديم تا برسيم به قسمت خزانه هيچ دري قفل نبود.تعطيلات بود و ما حدودا دو، سه روز داخل بانك سپه بوديم. در اين مدت، هيچ كس وارد بانك نشد. حتي از در پشتي بانك براي خودمان پيتزا سفارش داديم.
🔸 بعد هم به راحتي از بانك خارج شديم، اما حسابهايمان درست از آب درنيامد و فقط ۷۰۰ ميليون تومان داخل خزانه بود. كل ۷۰۰ ميليون تومان را به فقرا و افراد نيازمند كمك كرديم.
🔸 در جريان سرقت بانك سپه، ما اصلا به آن ۷۰۰ ميليون تومان دست نزديم و فقط بين خانوادههاي فقير و آنهايي كه حتي شام نداشتند بخورند، تقسيم كرديم، اما بعد كه ما را دستگير كردند، ۷۰۰ ميليون تومان از جيب خودمان به عنوان رد مال پرداخت كرديم.
🔸 براي همين در سال ۱۴۰۰، مردم در بسياري از سايتهاي خبري مازندران زير پستها كامنت گذاشته بودند؛ رابين هود... .
🔸 بار دیگر دو روز عید فطر داخل بانک تجارت بودیم، اما هر كاري كرديم در خزانه باز نشد. كار را رها كرديم و رفتيم، بدون هيچ سرقتي.
🔸 قصدم بانك ملي شعبه نياوران بود، اما چون مسيرش دور بود و وسيله نداشتيم از سرقت آن صرفنظر كرديم. رفتيم سراغ بانك ملي شعبه دانشگاه تهران. من و پسرخالهام داخل بانك رفتيم و برادرانم مقابل ساختمان بانك ملي در خيابان وصال كشيك ميدادند تا اگر كسي آمد به ما اطلاع دهند.
🔸 به نگهبان گفتم؛ دوست عزيز خانه ما خيابان پشتي بانك است. شبها صداي موزيك ما را اذيت ميكند. نگهباني كه شبها داخل بانك است، نميداند اين صداي موزيك از كدام خانه است؟ نگهبان بانك ملي به من گفت؛ اي بابا، چه دل خوشي داري! بانك، نگهبان دارد؟! بانك، سرايدار دارد؟! اينجا هيچ كس شبها نميماند. شبها بانك را پلمب ميكنيم و ميرويم.
🔸 تا زماني كه جلوي در صندوق امانات برسيم هيچ دري قفل نبود و نياز به تخريب نداشت. ما ۱۷۰ فقره از صندوقهاي امانات بانك ملي را با ضربه چكش باز كرديم و دو كولهاي كه همراهمان بود را پر كرديم. اتاق مانيتورينگ را پيدا و تمام هاردها را خارج كرديم و با خود برديم.
🔸 چهارده، پانزده ساعت در بانك ملي بوديم. حدود ساعت ۶ صبح كارمان تمام شده بود. خيابان انقلاب را به خاطر نماز جمعه بسته بودند. تصميم گرفتيم، بخوابيم. خوابيديم تا ۲ ظهر!
🔸 از همان دري كه وارد شده بوديم، خارج شديم. حتي موقع خروج از در پاركينگ، يك قفل كتابي به در زدم تا كسي شك نكند و بعد از ما نتواند وارد بانك شود.
🔸 تركيه بوديم كه بازپرس پرونده با من تماس گرفت و گفت؛ پدر، برادر همسر و برادرانت را بازداشت كردند و شما هم بايد به ايران برگرديد. اصلا ما خودمان قصد ماندن نداشتيم!
🔸 سازمان حقوق بشر به ما گفت؛ شما نبايد به ايران برگرديد، اما نميتوانستيم. عزيزانمان در ايران بازداشت بودند و وجدانم قبولم نميكرد كه تركيه بمانم.
🔸 فائزه هاشمي براي ملاقات و مصاحبه با ما به تركيه آمد با اين عنوان كه دفترچه خاطرات آقاي هاشميرفسنجاني داخل صندوق امانات بوده است. در صورتي كه چنين چيزي داخل صندوق امانات بانك ملي شعبه دانشگاه نبود.
🔸 من و پسرخالهام كه متهمان رديف اول و دوم پرونده هستيم با اتهام افساد في الارض مواجه شديم. در كيفرخواست آمده؛ سرقت مسلحانه! ما حتي يك چاقو هم همراهمان نبود و اگر با ماموران مواجه ميشديم، قطعا فرار ميكرديم.
منبع: بامدادنو
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺الجزیره با پویانمایی بررسی میکند:
🔴چگونه جنگ شهری، برتری های فناورانه ارتش های کلاسیک را بی تاثیر میکند؟
ث
19386.pdf
3.16M
🔸️تبار شناسی سیاست های فرهنگی کره جنوبی
تهیه شده در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
محمد جواد بادینفکر
@geraliit
🎯 چرا این روزها مدام باید در اینترنت ثابت کنیم که ربات نیستیم؟
🔴 این روزها هنگام استفادۀ روزمره از اینترنت مدام از ما خواسته میشود که اثبات کنیم واقعاً انسان هستیم نه ربات. برای این کار گاهی باید چند حرف یا عدد کجومعوج را تایپ کنیم یا پازل حل کنیم یا جدیداً یک حیوان کوچکِ سهبعدی را بچرخانیم تا با همانند خودش همراستا شود. به این آزمونهای کوچکِ انسانیت کپچا (CAPTCHA) میگویند. این کلمه از حروف ابتدایی عبارت طولانیِ «تست تورینگ کاملاً اتوماتیکِ عمومی برای جداکردن کامپیوتر از انسان» ساخته شده است و وظیفهاش نیز دقیقاً همین است.
🔴 اما سؤال اینجاست که چرا هر روز کپچاها دارند سختتر و وقتگیرتر میشوند؟ مثل هر چیز دیگری که ربطی به تکنولوژی در سال ۲۰۲۳ دارد، اینجا هم پای هوش مصنوعی وسط است.
🔴 کپچاها طراحی شدهاند تا جلوی ورود هکرها، هرزنامهها و انواع و اقسام چیزهای دردسرسازی را بگیرند که ممکن است هنگام خرید اینترنتی اطلاعات حساب شما را بدزدند، کامنتها یا ایمیلها جعلی برایتان بفرستند یا سرتان کلاه بگذارند. و در مجموع باید گفت که در انجام وظیفهشان موفق عمل میکنند، اما مسئله این است که رباتهای اینترنتی خیلی زود ترفندهایشان را یاد میگیرند و سازندگانِ کپچاها مجبور میشوند معماهای جدیدتری بسازند. از قضا ساختن یک کپچا اصلاً کار آسانی نیست.
🔴 ضربالمثلی در دنیای کسبوکار میگوید: «سریع، ارزان یا خوب؟ فقط میتوانید دوتا را انتخاب کنید». جف یان، استاد علوم کامپیوتری که روی کپچاها کار میکند میگوید: این سه گانه در کپچاها «امنیت، کاربری آسان یا دقت» است. متأسفانه نمیشود سهتای آنها را در کنار هم داشت.
🔴 اولین کپچاها که در اوایل دهۀ ۲۰۰۰ ساخته شدند، از حروف و اعداد استفاده میکردند. دلیلش آن بود که کامپیوترها نمیتوانستند کاراکترها را از روی عکس تشخیص دهند. چند سال بعد گوگل از این تکنولوژی استفاده کرد تا با استفاده از آن متن کتابهای غیردیجیتالی را برای سرویس کتاب خودش، بهکمک کاربران دیجیتالی کند. چیزی نگذشت که کامپیوترها توانستند با دقتی فوقالعاده حروف و اعداد را تشخیص دهند. اینجا بود که کپچاها به سمت تشخیص عکس یا حل پازلهای ساده رفتند.
🔴 در این میان، شرکتهای مختلفی هم خدمات حل کپچا ارائه میکردند. مثلاً شرکت «توکپچا» با استفاده از نیروی کار ارزان کشورهای جهان سوم، هزار کپچا را در ازای یک دلار حل میکرد. اهالی هوش مصنوعی هم خیلی زود شانسشان را در این زمینه امتحان کردند.
🔴 مسئلۀ بعدی این است که حلکردن کپچاها و علیالخصوص شکستخوردن در حل آنها برای کاربران تجربۀ بسیار ناخوشایندی است. احتمال بالایی وجود دارد که اگر کاربری در حل یک کپچا شکست بخورد، در صورتی که مجبور نباشد، کلاً آن کار را رها کند. حتی تعداد قابلتوجهی از کاربران به محض رسیدن به یک کپچا کار را رها میکنند. این معضل باعث شده است تا خدماتدهندگان اینترنتی به فکر راهکارهای تازهای بیفتند که وظیفۀ شناخت رباتها را از روی دوش کاربران بردارد و روی نحوه یا مسیر عملکرد رباتها متمرکز شود.
📌 آنچه خواندید مرور کوتاهی است بر مطلب «به جهنم کپچا خوش آمدید» (Welcome to CAPTCHA Hell) به قلم جاستین پات (Justin Pot) که در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۲۳ در آتلانتیک به انتشار رسیده است. برای خواندن دیگر مطالب ترجمان، به وبسایت ترجمان سر بزنید:
tarjomaan.com
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکاوی تعطیلی شبکه بهایی «منوتو» در مستند «حقیقت ماجرا»
@geraliit
🔻پست جدید مجله اکونومیست : دونالد ترامپ بزرگترین خطر برای جهان در سال 2024 است
@geraliit