eitaa logo
آکادمی سواد رسانه‌ای گرالیت
747 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
111 ویدیو
44 فایل
آموزش تخصصی سوادرسانه‌ ای 🔖برگزارکننده کارگاه‌ های عمومی و تخصصی سواد رسانه‌ ای 🕹سرگرم آموزی 💡یک سواد بی‌مزه 📎#سوادرسانه_ای
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📌  چطور «روایت» دنیای ما را به تسخیر خود درآورد؟ 🔴 «روایت» به غولِ همه‌فن‌حریف دنیای ما تبدیل شده است. طوری که امروز دیگر ممکن نیست یک بسته بیسکویت را ببیند یا یک اسپری بدن را در اینترنت پیدا کنید، بدون اینکه با داستان‌های جورواجورِ کارآفرینان جوانِ بلندپرواز و قهرمانان آرمان‌گرایی روبه‌رو شوید که از کودکی رؤیای تولید بیسکوئیت یا اسپری بدن را داشته‌اند و حالا هم قرار است با محصولات ارگانیک یا بدون مواد نگه‌دارندۀ خود بیماری‌ها را ریشه‌کن کنند و خنده به لب همگان بیاورند و دنیا را نجات دهند. 🔴  ما چنان از «داستان» اشباع و به آن معتادیم که به مصرف‌کنندگانی بی‌تمیز تبدیل شده‌ایم و، حتی آنجا که لازم است دربارۀ منشاء اطلاعات و اشخاصی که آن را بیان می‌کنند تردید کنیم، مشتاقانه با داستان‌هایشان همراه می‌شویم. 🔴  پیتر بروکس، نظریه‌پرداز ادبیِ مشهوری که چهل سال پیش در کتاب دوران‌ساز خود به دفاع از «روایت» برخاست و اعلام کرد درک ما از خودمان به‌واسطۀ داستان‌ها شکل می‌گیرد، امروز نگران استیلای روایت بر زندگی ماست. بروکس در کتاب جدیدش فریب داستان: استفاده و سوءاستفاده از روایت، دربارۀ «تورم افسارگسیختۀ داستان» سخن می‌گوید و می‌پرسد: چرا «اَشکال دیگرِ ارائه و فهم عمدتاً به‌نفع داستان‌سرایی کنار گذاشته شده‌اند؟». او هشدار می‌دهد که «داستانی‌شدن واقعیت» می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای ما داشته باشد. 🔴 از نظر بروکس، مواجهۀ دائمی با روایت حتی ممکن است ما را در برابر تئوری‌های توطئه نیز آسیب‌پذیر کند، زیرا مواجهۀ نقادانۀ ما با واقعیت را کمرنگ می‌کند. 🔴  در قرن هجدهم، نویسندگان رمان‌ها رنج بسیاری می‌کشیدند تا شرح دهند ماجرای داستانی که نقل می‌کنند از کجا آمده و غالباً پیش‌گفتارهای مفصلی می‌نوشتند و مدعی می‌شدند نسخه‌ای خطی یا چند نامه را در چمدانی رهاشده پیدا کرده‌اند یا آنکه می‌خواهند به‌طور ناشناخته اعترافی خطرناک را منتشر کنند. این نوع قاب‌بندی‌ها خوانندگان را مجبور می‌کردند به رابطۀ نویسنده و داستان نگاهی نقادانه داشته باشند و این مسئله را فراموش نکنند که «داستان واقعیت نیست». 🔴  تدریجاً که ژانر رمان مشروعیت یافت، نویسندگان راحت‌تر توانستند خوانندگانشان را مستقیماً به درون جهان داستانی و، درنهایت، خودآگاهیِ داستانی پرتاب کنند. این مسئله باعثِ غرق‌شدنِ ما در داستان‌ها بدون هشدارهای لازم می‌شود. 🔴  بروکس می‌گوید امروزه ما چنان در محاصرۀ داستان‌ها گیر افتاده‌ایم که ناگزیریم عدسیِ روایت را به‌سوی خودمان نیز بچرخانیم و رخدادهای زندگی‌مان را حوادثی داستانی و بخش‌هایی از سفر یک قهرمان خیالی بپنداریم. چیزی که نمونۀ آن را حتی در رزومۀ کاری افراد می‌بینیم. اما زندگی ما، تفاوت‌های بنیادینی با داستان دارد و شاید از همه مهم‌تر، اینکه ما «پایان داستان» خودمان را نمی‌دانیم. بنابراین اگرچه می‌توانیم معناهایی «جزئی و موقت» برای زندگی‌مان بتراشیم، اما معنای کامل عمر ما، تا لحظۀ مرگ روشن نمی‌شود. 🔴  آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «زندگی داستان نيست، چون پايانش را نمی‌دانيم» که در شمارۀ بیست‌وهفتم مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب نوشتۀ الیس راب است و عرفان قادری آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب می‌توانید شمارۀ ۲۷ مجلۀ ترجمان را از لینک زیر خریداری کنید: https://tarjomaan.com/shop/product/mag27/ 🆔 @geraliit 🌐 http://nasravi.com
‍ 📌  چطور «روایت» دنیای ما را به تسخیر خود درآورد؟ 🔴 «روایت» به غولِ همه‌فن‌حریف دنیای ما تبدیل شده است. طوری که امروز دیگر ممکن نیست یک بسته بیسکویت را ببیند یا یک اسپری بدن را در اینترنت پیدا کنید، بدون اینکه با داستان‌های جورواجورِ کارآفرینان جوانِ بلندپرواز و قهرمانان آرمان‌گرایی روبه‌رو شوید که از کودکی رؤیای تولید بیسکوئیت یا اسپری بدن را داشته‌اند و حالا هم قرار است با محصولات ارگانیک یا بدون مواد نگه‌دارندۀ خود بیماری‌ها را ریشه‌کن کنند و خنده به لب همگان بیاورند و دنیا را نجات دهند. 🔴  ما چنان از «داستان» اشباع و به آن معتادیم که به مصرف‌کنندگانی بی‌تمیز تبدیل شده‌ایم و، حتی آنجا که لازم است دربارۀ منشاء اطلاعات و اشخاصی که آن را بیان می‌کنند تردید کنیم، مشتاقانه با داستان‌هایشان همراه می‌شویم. 🔴  پیتر بروکس، نظریه‌پرداز ادبیِ مشهوری که چهل سال پیش در کتاب دوران‌ساز خود به دفاع از «روایت» برخاست و اعلام کرد درک ما از خودمان به‌واسطۀ داستان‌ها شکل می‌گیرد، امروز نگران استیلای روایت بر زندگی ماست. بروکس در کتاب جدیدش فریب داستان: استفاده و سوءاستفاده از روایت، دربارۀ «تورم افسارگسیختۀ داستان» سخن می‌گوید و می‌پرسد: چرا «اَشکال دیگرِ ارائه و فهم عمدتاً به‌نفع داستان‌سرایی کنار گذاشته شده‌اند؟». او هشدار می‌دهد که «داستانی‌شدن واقعیت» می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای ما داشته باشد. 🔴 از نظر بروکس، مواجهۀ دائمی با روایت حتی ممکن است ما را در برابر تئوری‌های توطئه نیز آسیب‌پذیر کند، زیرا مواجهۀ نقادانۀ ما با واقعیت را کمرنگ می‌کند. 🔴  در قرن هجدهم، نویسندگان رمان‌ها رنج بسیاری می‌کشیدند تا شرح دهند ماجرای داستانی که نقل می‌کنند از کجا آمده و غالباً پیش‌گفتارهای مفصلی می‌نوشتند و مدعی می‌شدند نسخه‌ای خطی یا چند نامه را در چمدانی رهاشده پیدا کرده‌اند یا آنکه می‌خواهند به‌طور ناشناخته اعترافی خطرناک را منتشر کنند. این نوع قاب‌بندی‌ها خوانندگان را مجبور می‌کردند به رابطۀ نویسنده و داستان نگاهی نقادانه داشته باشند و این مسئله را فراموش نکنند که «داستان واقعیت نیست». 🔴  تدریجاً که ژانر رمان مشروعیت یافت، نویسندگان راحت‌تر توانستند خوانندگانشان را مستقیماً به درون جهان داستانی و، درنهایت، خودآگاهیِ داستانی پرتاب کنند. این مسئله باعثِ غرق‌شدنِ ما در داستان‌ها بدون هشدارهای لازم می‌شود. 🔴  بروکس می‌گوید امروزه ما چنان در محاصرۀ داستان‌ها گیر افتاده‌ایم که ناگزیریم عدسیِ روایت را به‌سوی خودمان نیز بچرخانیم و رخدادهای زندگی‌مان را حوادثی داستانی و بخش‌هایی از سفر یک قهرمان خیالی بپنداریم. چیزی که نمونۀ آن را حتی در رزومۀ کاری افراد می‌بینیم. اما زندگی ما، تفاوت‌های بنیادینی با داستان دارد و شاید از همه مهم‌تر، اینکه ما «پایان داستان» خودمان را نمی‌دانیم. بنابراین اگرچه می‌توانیم معناهایی «جزئی و موقت» برای زندگی‌مان بتراشیم، اما معنای کامل عمر ما، تا لحظۀ مرگ روشن نمی‌شود. 🔴  آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «زندگی داستان نيست، چون پايانش را نمی‌دانيم» که در شمارۀ بیست‌وهفتم مجلۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب نوشتۀ الیس راب است و عرفان قادری آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب می‌توانید شمارۀ ۲۷ مجلۀ ترجمان را از لینک زیر خریداری کنید: https://tarjomaan.com/shop/product/mag27/ 🆔 @geraliit 🌐 http://nasravi.com
اقناع سازي و ارتباطات اجتماعي.pdf
573.4K
🔸فايل پيوست خلاصه‌اي کوتاه از کتاب اقناع سازي و ارتباطات اجتماعي است. نويسنده کتاب دکتر حجت‌الله مرادي است. 🔹اقناع سازی را می توان یک فرآیند ارتباطی دانست که تماس گیرنده از تاکتیک هایش برای تاثیر بر گروهی از نگرش های مخاطب هدف و رفتارشان استفاده می کند. در کتاب حاضر نخست، نحوة توسعة نظریة ارتباطات تبیین می شود، سپس انواع ارتباطات و ویژگی های اساس هریک بیان می گردد. در ادامه، الگوی ارتباطی اقناع شرح داده شده و در پایان، مهارت های انتقال توضیح داده می شود. @geraliit
🔴 کتاب «نظریه‌پردازی ارتباطات؛ خوانش‌هایی در پهنۀ سنت‌ها» منتشر شد 🔸ویراستاران: روبرت تی. کریگ و هیدی ال. مولر 🔹مترجمان: محسن بدره، روح‌الله گلمرادی، علی نجات غلامی و مهدی یوسفی 🔸تعداد صفحات: 966 صفحه 🔹بهاء: 309 هزار تومان 🔸ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  این کتاب اوّلین مجموعه از خوانش‌های دست‌اوّلی است که در باب هفت سنت‌ نظریۀ ارتباطات (خطابی، نشانه‌شناختی، پدیدارشناختی، فرمانش‌شناختی، اجتماعی- روان‌شناختی، اجتماعی‌ـ‌فرهنگی، و انتقادی) در 9 بخش تنظیم و تدوین شده است: بخش یکم: آبشخورهای تاریخی و فرهنگی نظریة ارتباطات بخش دوم: فرانظریه بخش سوم: سنت خطابی بخش چهارم: سنت نشانه‌شناختی بخش پنجم: سنت پدیدارشناختی بخش ششم: سنت فرمانش‌شناختی بخش هفتم: سنت اجتماعی-روان‌شناختی بخش نهم: سنت انتقادی کانال مطالعات رسانه و ارتباطات @mediaresearches
💢چگونه در فضای مجازی جعل وشایعه را از واقعیت تشخیص دهیم؟ 🔸«منبع معتبر»: اگر مطلبی منبع معتبر نداشت به راحتی باور نکنید. داشتن یک لینک اینترنتی به عنوان منبع، ساده‌ترین کاری است که انتشار دهنده‌ خبر می‌تواند برای اعتباربخشی به خبرش در متن بگذارد. 🔸قطعه فیلم و تکه عکس اصلی‌ترین ابزار شایعه‌سازها: زاویه‌ خاص فیلمبرداری یا عکسبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه‌ جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم،کیفیت‌های پایین و نامشخص بودن جزئیات و… فرصت را برای داستان‌سرایی و شایعه‌پردازی روی آن ایجاد می‌کند. 🔸قسم دادن، التماس کردن، وعده‌دادن، ارعاب یا تهدید برای انتشار مطلب. 🔸اعلام زمان‌های نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص. 🔸عباراتی که نشان می‌دهد رازی مخوف یا سندی فوق‌محرمانه کشف شده است. 🔸جملات خبری شبه‌علمی و مبهم: دانشمندان کشف کرده‌اند، آخرین دستاوردهای پزشکی نشان می‌دهد و... کدام پزشکان؟ کدام دانشمندان؟ عرفان کوانتومی، قانون راز،‌ شعور آب و … نمونه‌هایی از این ادعا هستند. 🔸ارجاع به منابع غیرواقعی با اسم های عجیب و غریب و پرابهت شبکه‌ خبری 🔸تبلیغ یا ضدتبلیغ عقیدتی و نژادپرستانه برای یک فرقه‌ خاص 🔸عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است. 🔸اینترنت و گوگل منبع نیستند: اینها ابزارهای ارتباطی و جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر در چندین جای آن تکرار شده بود. 💠 آیا می دانیدها. 🔸توصیه های اکید و هشدارهای عجیب. 🔸تعدد انتساب مطالب به یک شخصیت معروف. ✅ دقت کنید! قبل از کپی و ارسال، مکث، فکر و سپس منتشر کنید./ سلیس نیوز @geraliit
💢چگونه در فضای مجازی جعل وشایعه را از واقعیت تشخیص دهیم؟ 🔸«منبع معتبر»: اگر مطلبی منبع معتبر نداشت به راحتی باور نکنید. داشتن یک لینک اینترنتی به عنوان منبع، ساده‌ترین کاری است که انتشار دهنده‌ خبر می‌تواند برای اعتباربخشی به خبرش در متن بگذارد. 🔸قطعه فیلم و تکه عکس اصلی‌ترین ابزار شایعه‌سازها: زاویه‌ خاص فیلمبرداری یا عکسبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه‌ جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم،کیفیت‌های پایین و نامشخص بودن جزئیات و… فرصت را برای داستان‌سرایی و شایعه‌پردازی روی آن ایجاد می‌کند. 🔸قسم دادن، التماس کردن، وعده‌دادن، ارعاب یا تهدید برای انتشار مطلب. 🔸اعلام زمان‌های نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص. 🔸عباراتی که نشان می‌دهد رازی مخوف یا سندی فوق‌محرمانه کشف شده است. 🔸جملات خبری شبه‌علمی و مبهم: دانشمندان کشف کرده‌اند، آخرین دستاوردهای پزشکی نشان می‌دهد و... کدام پزشکان؟ کدام دانشمندان؟ عرفان کوانتومی، قانون راز،‌ شعور آب و … نمونه‌هایی از این ادعا هستند. 🔸ارجاع به منابع غیرواقعی با اسم های عجیب و غریب و پرابهت شبکه‌ خبری 🔸تبلیغ یا ضدتبلیغ عقیدتی و نژادپرستانه برای یک فرقه‌ خاص 🔸عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است. 🔸اینترنت و گوگل منبع نیستند: اینها ابزارهای ارتباطی و جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر در چندین جای آن تکرار شده بود. 💠 آیا می دانیدها. 🔸توصیه های اکید و هشدارهای عجیب. 🔸تعدد انتساب مطالب به یک شخصیت معروف. ✅ دقت کنید! قبل از کپی و ارسال، مکث، فکر و سپس منتشر کنید./ سلیس نیوز @geraliit
ارسطو اعتقاد داشت برای متقاعد کردن مخاطبان سه شیوه مختلف وجود دارد. یک اتوس، که بر پایه اعتبار و قدرت گوینده یا نویسنده است. دوم، پاتوس که بر اساس احساسات مخاطب است و سوم لوگوس که بر اساس منطق و دلیل است. برای اقناع درست لازم است از هر سه شیوه به نحو درست و به جا استفاده شود. ایراد بسیاری از مسئولین این است که هنگام صحبت کردن و ارائه گزارش عملکرد صرفا به بیان اعداد و ارقام روی می‌آوردند. در صورتی که لازم است این اعداد و ارقام با مثال‌های ملموس و واقعی برای مردم واضح شود تا مردم نتیجه این اقدامات را به طور واقعی احساس کنند. تنها در این صورت است که اقناع اتفاق خواهد افتاد. ---------- @geraliit
🔸۱۰ تئوری جالب درباره انیمیشن های دیزنی که نگاه تان را به آن ها تغییر می دهد 🔹برخی به این تئوری معتقدند که دیزنی جهانی عظیم خلق کرده که همه‌ی داستان‌هایی که برای ما روایت می‌کند، در آن رخ می‌دهند. این بدان معنی است که همه‌ی داستان‌ها و شخصیت‌های دیزنی می‌توانند به نوعی با یکدیگر مرتبط باشند و طرفداران آثار دیزنی شیفته‌ی آن هستند که به دنبال این ارتباطات بگردند. تئوری‌های زیادی در اینباره مطرح شده که برخی از آن‌ها به قدری شگفت انگیز و قانع کننده هستند که رفته رفته به این فکر می‌افتید که هیچ چیز در دنیای دیزنی واقعاً به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست. 🔸 بعنوان مثال گرچه اینطور به نظر می‌رسد که در انیمیشن «علاء الدین» (Aladdin) همه چیز در گذشته‌های دور رخ می‌دهد، اما برخی مخاطبان این تئوری را مطرح کرده اند که داستان «علاء الدین» در حقیقت در آینده‌ی دور، در یک دنیای پساآخرالزمانی رخ می‌دهد. در این انیمیشن، غول چراغ جادو به این نکته اشاره می‌کند که ۱۰ هزار سال در چراغ جادو بوده است. با این حال شوخی‌های غول چراغ جادو مملوء از اشاراتی به فرهنگ قرن بیستم است. 📌  https://www.entekhab.ir/0035Vm @geraliit
💠 تکنیکهای جذب مخاطب خبر رادیو و تلویزیون 🔺️کاربردهای تدوین حرفه‌ای 🔹خبر تلويزيونى بدون تصوير، شبيه به گل  بیرنگ و بو است. اگر خبري واجد تصوير باشد، فرستنده مي تواند با استناد به آن تصاوير ارزش و اعتبار خبر خود را بالا برد و بدان سنديت بخشد. طبیعی است دراین صورت بيننده نيز با ديدن تصاوير با خيالي راحت، خبر را مي پذيرد و با آن ارتباط برقرار مي كند.  🔺️در ايــن مرحلــه به مجموعه قواعد حاكم بــر تدوين اخبار تلويزيوني اشــاره مي كنيم: 1⃣ تصويري كردن متن خبر 🔺مهم تريــن وظيفــه تدوينگر اخبار تلويزيوني آن است كه متون مكتــوب خبري را به تصاويــري ملموس و متحرك تبديل كند. در اينجا تدوينگران بايد به اصل تطابق تصوير، صدا و نوشتار به  خوبى توجه كنند و با ارائه تصاوير مناسب به خبر جنبه اي مستند دهند. الف) نگارش متن قبل از ديدن تصاوير ‌ج) نگارش متن بعد از تدوين تصاوير ‌د) روش تلفيقى 🔺براي اجراي اين شيوه بايد چهار مرحله به ترتيب زير طي شود:  🔹خبرنگار يا دبير خبر، تصاوير خام (راش ها) را مى بيند. 🔹متن را بر اساس آن مي نويسد و هر مقطع را به طور دقيق محاسبه مى كند. 🔹بر اساس پاراگراف هاى متن مكتوب و يا خوانده شده، كار تدوين انجام مى شود. 🔹در صورت بروز مشكل و يا ناهماهنگي خاصي بين متن و تصاوير، آنها را بر اساس يكديگر تعديل مى كند. 2⃣ استفاده بهينه از مواد موجود 🔺براي به تصوير كشــيدن خبر بايد از بهترين تصاوير (از بعــد محتوايي، فني و هنري) اســتفاده كرد، نه از نزديك ترين و دم دســت ترين آنها. بنابراين بايد همه تصاوير را با دقت رصد كــرد و از كنار هيچ تصويري بي اعتنا عبور نكرد. اي بســا يك تصوير دو ثانيه اي در بعضي جاها فوق العاده ارزشــمند باشــد. 3⃣ بازنمايي و روايت صحيح رويداد 🔺نخستين قانون تدوين اين است كه محصول نهايى بايد با معنى و فهميدني باشد. اخبار تلويزيوني به مدد تصاوير واقعي و مستند خود مي تواند به خبر حالتي نمايشي ببخشد و از خستگي وكسالت تماشاگر خود بكاهد. 4⃣ اصلاح اشكالات احتمالي 🔺يكي از وظايف تدوينگران در همه عرصه هاي فيلم سازي و برنامه سازي، اصلاح اشكالات احتمالــي موجود در كار اســت. لزوم انجام دادن اين مورد بــه خصوص در تدوين تصاوير خبري، بيشتر احساس مي شود. 5⃣حذف تصاوير زايد 🔺يكي ديگر از خصوصيات يك مونتور " بيرحمي" در حذف تصاوير زايدي است كه هيچ كمكي به روند بازنمايي رويدادها  نميكنند و حتي گهگاه آن را دچار لكنت و آســيب هاي جدي و مختلف محتوايي و هنري نيز مي كنند. 6⃣ دادن ريتم و تمپوي مناسب به اثر 🔺" تمپو" عبارت است از طول هر نما كه بستگي به اندازه زماني آن نما دارد و"ريتم" عبارت است از برآيند همه حركت هايي كه در نتيجه قطع و وصل نماها در ساختمان يك فيلم يا برنامه تلويزيوني به وجود مي آيد. 7⃣ استفاده صحيح از افكت ها و فيلترهاي تصويري 🔺تدوينگران بايد در صورت لزوم بتوانند علل منطقي و محكمي براي اعمال افكت يا فيلترهاي خاص بر روي تصاوير بيان كنند. 8⃣ استفاده صحيح از تصاوير آرشيوي  🔺برخي اوقات اخبار مهمي وجود دارند كه ممكن اســت به علل مختلف فاقد تصوير روز باشند و يا در يك گزارش و خبر ضمن اشاره به سابقه يك موضوع، از آرشيو استفاده كنيم. 9⃣ تصحيح كادر 🔺در بسياري مواقع ممكن است در يك بسته خبري از تصاوير مختلف و متنوعي استفاده شــود كه از نظر ابعاد و يا ســاير مولفه هاي تصويري، نظير استفاده از تصوير اسكوپ و... با استانداردهاي تلويزيوني ما هماهنگ نباشند در اين گونه موارد تدوينگر موظف است تصاوير را معمولي كند. @geraliit
⁉️یک شرکت سوئدی با نام پامگرنت، سرمایه‌گذار دیجی‌کالا، کافه‌بازار، دیوار، شیپور و… در ایران است! 🔺 این شرکت سوئدی در سال ۱۳۹۲ شمسی تاسیس شده و اولین جایی هم که سرمایه‌گذاری کرده، ایران بوده! ‼️ اتهام عماد ادوارد شرقی در سال ۱۳۹۷، جاسوسی نظامی بود؛ ماجرای بازداشت عماد شرقی، معاون بین‌الملل سرآوا، هلدینگ بالادستی دیجی‌کالا به اتهام جاسوسی نظامی، نشان داد که حکایت سکوهای اینترنتی مستقر در ایران، عمیق‌تر از یک کسب‌وکار صرف است… در گزارش ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۱ روزنامه واشنگتن‌پست تحت عنوان «دنیای جدید کودتاهای بدون جاسوس» نقل قول قابل تأملی از بنیانگذار یهودی NED آمده است؛ آلن وینستین صریحاً می‌گوید: «بسیاری از کارهایی که ما امروز انجام می‌دهیم، ۲۵ سال پیش به‌طور مخفیانه توسط CIA انجام می‌شد.» هدف نهایی NED در جنگ سرد، فتح بدون شلیک یک گلوله بود… 🔺سیامک نمازی روز ۲۲ مهر ۱۳۹۵ در ایران بازداشت شد؛ یکی از حوزه‌های فعالیت نمازی، استارت‌آپ‌ها بود؛ سیامک نمازی از نوامبر ۲۰۰۵ تا مارس ۲۰۰۶ عضو NED بود؛ بنیاد NED نمازی را به موسسه CIPE معرفی می‌کند! 🔺سیامک نمازی تعریف می‌کند: «با چند تن از دوستان صحبت کردم که چرا یک دانشگاه مدیریت در ایران نمی‌زنیم؟… آن‌ها من را به سایپ (CIPE) معرفی کردند؛ سایپ گفت که من پول اساتیدی‌ که می‌خواهید بیاورید را می‌دهم.» ‼️ حضور استارت‌آپ‌های ایرانی در این جشنواره با حمایت دولت یازدهم به عنوان امنیتی‌ترین دولت تاریخ انقلاب رخ داد؛ دشوار است تصور کنیم دولتی که عمدۀ وزرای آن از جناحی خاص در وزارت اطلاعات بودند، از عقبه این کنفرانس اطلاع نداشته‌اند. 🔺 دیجی‌کالا یکی از شرکت‌های حاضر در کنفرانس ۲۰۱۵ iBRIDGES در برلین بود؛ مدتی بعد، هلدینگ سرآوا یکی از سرمایه‌گذاران دیجی‌کالا در اردیبهشت ۱۳۹۵ بیانیه‌ای با این مضمون داد که ۶۰ میلیون یورو سرمایه اروپایی جذب کرده است!… در این بیانیه آمده: «شرکت سرمایه‌گذاری پامگرنت (Pomegranate) شریک اروپایی سرآوا، موفق به جذب ۶۰ میلیون یورو سرمایۀ جدید از ده‌‌ها سرمایه‌‌گذار اروپایی شد»… 🔺 لازم به ذکر است که شرکت پامگرنت همزمان در شرکت‌هایی نظیر کافه‌بازار، علی‌بابا، نوار، باهمتا و شیپور، سرمایه تزریق کرده است؛ همزمانی دو واقعه در سوئد با این جذب سرمایه قابل تامل است؛ شرکت پامگرنت (Pomegranate) سال ۲۰۱۴ تأسیس شده و بلافاصله در یک پروژۀ ایرانی سرمایه‌گذاری کرده است؛ از طرفی، فردی ایرانی‌تبار به نام آزیتا راجی در بهمن ۹۴ به عنوان سفیر جدید آمریکا به سوئد می‌رود؛ راجی از سوی دولت اوباما، مسئول سفارت آمریکا در سوئد شد. 🔺 این به اصطلاح استارت‌آپ‌ها در یک هلدینگ مشترک هستند؛ به عنوان نمونه آپارات، فیلیمو، سینما‌تیکت، صباویژن و آپارات کودک متعلق به هلدینگ صبا ایده است؛ یا در نمونه‌ای دیگر، هلدینگ سرآوا سرمایه‌گذار بالادستی گروه دیجی‌کالا، گروه علی‌بابا، گروه پژواک، نوار، باهمتا، شیپور و هلدینگ هزاردستان است؛ گروه دیجی‌کالا شامل دیجی‌کالا، دیجی‌استایل و فیدیبو است؛ گروه علی‌بابا شامل علی‌بابا، جاباما و زورق است؛ هلدینگ هزاردستان شامل کافه‌بازار، دیوار و بلد است؛ گروه پژواک شامل فاینال‌تارگت، ادرو و ای‏‌نتوورک است؛ تخفیفان، الوپیک و چیلیوری نیز از جمله سکوهایی است که سرآوا در آن سرمایه‌گذاری کرده است؛ 📍 نکته جالب ماجرا این‌جاست که وزارت خارجۀ آمریکا نیز نسبت به پلمب ساختمان اداری دیجی‌کالا واکنش نشان داد! 🔺متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید پلمب ساختمان شرکت دیجی‌کالا حامل این پیام است که حکومت این کشور از هیچ اقدامی برای کنترل زنان و دختران، حتی «بستن راه تنفس» شرکت‌های استارتاپی محلی رویگردان نیست!! 🔻 واقعاً معلوم نیست چرا واشنگتن باید به وقایع یک شرکت در ایران، واکنش نشان دهد؟!! @geraliit
سخنرانی دکتر محمد هاشمی در نقد و تحلیل فیلم مستند "معضل اجتماعی" (A Social Dilemma) برنامه مستندات یکشنبه خانه هنرمندان. این فیلم درباره تعدادی از مشکلات اجتماعی است که شبکه های اجتماعی در جامعه امریکا پدید آورده اند. هاشمی در سخنان خود، از نظرات جامعه شناسان و فیلسوفانی چون ریمون بودون، سی رایت میلز، ژان بودریار، هربرت مارکوزه و یورگن هابرماس استفاده کرده تا چنین بحث هایی را طرح کند: - چگونه شبکه های اجتماعی موجب می شوند به جای واقعیت ها، به تجربه حادواقعیت ها عادت کنیم. - چگونه شبکه های اجتماعی می توانند تحولات اجتماعی مخربی را باعث شوند که ما از پیامدهای پیش بینی ناپذیر و تصادفی شان بی اطلاعیم و نمی توانیم کنترلی بر آنها داشته باشیم. - چگونه شبکه های اجتماعی می توانند نوعی کنترل را بر اذهان ما ایجاد کنند و جهانی ماتریکس وار بیافرینند که پشت آنها نهادهای قدرت و ثروت قرار دارند. -چگونه شبکه های اجتماعی به عنوان مظاهر تکنولوژی جدید، جوامع طبقاتی جدید با حاکمیت تمامیت خواه فن سالار و سرمایه مدار می سازند. - چگونه شبکه های اجتماعی به عنوان مظاهر جدید تکنولوژی می توانند ما را انسانیت زدایی کنند و امکان زندگی اصیل را از ما بگیرند. - چگونه شبکه های اجتماعی به عنوان مظاهر جدید تکنولوژی می توانند نیازها و علایق صاحبان قدرت و ثروت را نیازها و علایق خودمان جلوه دهند و از این طریق، بر ما سلطه گری کنند. - چگونه می توان، آن چنان که هابرماس در مورد راه غلبه بر معایب علم و تکنولوژی پیشنهاد داده بود، به وسیله ارتباط بین الاذهانی از طریق گفتگوی اجتماعی، عقل خودتعیین گر جمعی را به کار گرفت و به این وسیله اسیب های کاربری فضای مجازی را کاهش داد. در پایان هم این نتیجه را گرفته که این فیلم، با به پرسش کشیدن آسیب های فناوری هوشمند و مجازی، تا حدودی به دنبال همان گفتگوی بین الاذهانی هابرماسی و خواهان به کارگیری عقل خودتعیین گر جمعی برای رهایی از آن آسیب هاست. قابل ذکر است که این گفته ها بر مبنای گفتمان خود فیلم که مبتنی است بر تامل نسبت به آسیب های استفاده از شبکه های مجازی شکل گرفته وگرنه واضح است که می توان از شبکه های مجازی استفاده های بسیار مثبتی هم داشت. @geraliit
• معرفی 8 اپلیکیشن بسیار کاربردی برای حواس پرت ها که باید تو گوشیشون داشته باشن : 1- TickTick → Download 2- Remember the Milk → Download 3- Todoist → Download 4-IFTTT → Download 5- Instapaper → Download 6- Google Keep → Download 7- Pocket → Download 8- Evernote → Download @geraliit
طرح احتمالی : اتصال گوشی های اندرویدی به یکدیگر 🔹گوگل احتمالاً اتصال دستگاه‌های اندرویدی به یکدیگر برای جابه‌جایی تماس‌ها را ممکن می‌کند 🔹 به‌گزارش «میشال رحمان»، به‌نظر می‌رسد که گوگل مشغول کار روی قابلیتی برای اتصال دستگاه‌های اندرویدی به یکدیگر است. این ویژگی تحت عنوان Link Your Devices مشاهده شده و به کاربران اجازه می‌دهد تا چند دستگاه را از طریق یک اکانت گوگل به هم وصل کنند. 🔹این منوی جدید اطلاعاتی مثل ایمیل اکانت گوگل را ارائه می‌کند تا مطمئن شوید که با چه اکانتی باید دستگاه‌ها را به هم وصل کنید. همچنین، در این‌جا می‌توانید فهرستی از دستگاه‌های متصل‌شده را ببینید. 🔹ویژگی دیگری که میشال رحمان پیدا کرده، در این منو نبوده است، اما Internet Sharing نام دارد و ظاهراً بخشی از همین قابلیت است. این ویژگی به احتمال زیاد مشابه قابلیت هات‌اسپات خواهد بود که اجازه به‌اشتراک‌گذاری وای‌فای یا اینترنت موبایل را فراهم می‌کند. جزییات بیشتر: 👇👇 https://dgto.ir/33lp @geraliit
مجید رضائیان: صداوسیما دست از سر سایر رسانه‌ها بردارد استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری گفت: رویکرد حاکم بر صداوسیما هم از نظر «مطالعات رسانه» و هم از نظر «مطالعات ارتباطی» کاملا مردود است. ، استاد مطرح ارتباطات و روزنامه‌نگاری در گفتگويي درباره رویکرد حاکم بر صداوسیما گفت: از منظر «مطالعات رسانه»، قطع به یقین قانون اساسی و کلا قوانین بالادستی ما در خصوص صداوسیما، باید اصلاح شود. چراکه ما هرگز نمی‌توانیم تنها یک رسانه دیداری و شنیداری به بصورت «تک رسانه‌ای» داشته باشیم، اجازه ندهیم او هیچ رقیبی داشته باشد و پلتفرم‌های نوین، تلویزیون‌های اینترنتی و نمایش خانگی را هم ببندیم و بگوییم که ما مسئول آن‌ها هستیم و آن‌ها را به ساترا واگذار کنیم. ادامه مطلب👇 https://ettelaatonline.com/fa/news/11861/مجید-رضائیان-صداوسیما-دست-از-سر-سایر-رسانه%E2%80%8Cها-بردارد