💣چهار اصل برای تولید یک پیام رسانه ای
🔸مرحله نهایی در سواد رسانهای تولید پیام است. برای تولید یک پیام رسانهای خوب باید قواعد و اصول آن را بشناسیم.
🔸 در این زمینه قاعدهای وجود دارد که به قاعده 4S مشهور است:
1️⃣ #کوتاه_بودن (Short):
👈 یکی از اصولی که در پیامهای رسانهای بهخصوص در رسانههای جدید باید به آن دقت کرد ایجاز است.
🔸 مخاطب حوصله کش آمدن مطالب را ندارد. البته باید به خاطر داشت که کوتاهی نسبی است و بسته به شرایط و موقعیت، متفاوت میشود.
2️⃣ #جذابیت (Sweet):
👈 یک پیام رسانهای برای اینکه بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند باید جذاب باشد.
🔸 هرقدر پیام برای مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد، بیشازپیش به آن دقت میکند و به همین واسطه احتمال تأثیر پیام در مخاطب افزایش پیدا میکند.
3️⃣ #سادگی (Simple):
👈 حواسمان باشد که یک پیام رسانهای تنها زمانی میتواند تأثیر داشته باشد که مخاطب آن را درک کند.
🔸 درصورتی که این فهم و درک شکل نگیرد، پیام رسانهای در رسالت خود ناموفق بوده است و نمیتوان آن را یک پیام خوب دانست.
4️⃣ #سرعت (Soon):
👈 باید سریع به سراغ اصل مطلب رفت.
🔸 مقدمه نباید آنقدر طولانی باشد که از اصل مطلب غافل شد. باید به نیاز مخاطب توجه کرد و خود را جای او گذاشت.
#تولید_محتوا
#نکته
@geraliit
🪦ناهماهنگی شناختی فستینگر
دقت کردید برای بعضی از آدما که خبر یا مطلبی میفرستی، به برخی، تاکید میکنم "برخی" اخبار و مطالب آلرژی پیدا کردن و سریع پاسخ میدهند:
منبع خبر؟؟؟؟؟!!!!!!!!
جوری میخوان منبع خبر رو بدونند که آدم میگه حتما قاضی دادگاه لاهه یا مدیر کل سازمان بازرسی یا از بچه های بالا هستند و اگر موضوع درست باشه و بهشون ثابت بشه حتماً شق القمر میکنند.
اما نه شق القمری در کار است نه چنین افرادی دنبال حقیقت و تشخیص راست از دروغ هستند. این پاسخ آنها به دلیل داشتن روحیه علمی یا رعایت اصل بیطرفی یا ارادت داشتن به سواد رسانه ای هم نیست. فقط و فقط واکنشی ناخواسته برای محافظت از خود و فرار از مسئولیت است. چرا؟ برای اینکه اگر شما منبع و مستندات خبر یا مطلب را هم به آنان بدهید، هیچ واکنشی نخواهند داشت. نه آن مطلب موثق را باز نشر میدهند و نه حتی یک ایموجی برای دلخوشی شما میفرستند. به قول روانشناس معروف، لئون فستینگر، طبق اصل "ناهماهنگی شناختی" انسانها تمایل دارند پیام ها و شواهدی رو که کلیت فکری و ارزشی آنها رو متزلزل میکند سرکوب یا به گونه ای تفسیر و تحریفشان کنند که شب راحت بخابند. چنین افرادی شاید بطور موقت و بعد از دیدن کلی دلیل و مدرک، موضوعی را که ناخوشایندشان هست در ظاهر قبول کنند اما دو ماه بعد اگر دوباره همان موضوع مطرح بشه مانند انسانی که حافظه بلند مدت نداره تمام مباحث و منابع و استدلاهای قبلی را فراموش کرده و دوباره در خانه اول هستند.
بنابراین:
۱. فردی که بعد از مشخص شدن سند و مدرک خبر یا مطلبی هیچ اقدامی نمیکند؛ انسانی هست که از انصاف و حقیقت و آزادگی بویی نبرده است.
۲. فردی که دسته ای از اخبار رو بدون هیچ آمار و سند و مدرکی میپذیرد؛ اما در مورد دسته دیگری از اخبار دنبال منبع موثق و آمار دقیق علمی میگردد؛ با شما که هیچ باخودش هم صادق نیست.
۳. فردی که بعد از دیدن مستندات و مشخص شدن صحت خبر و مطلبی؛ چند وقت بعد که دوباره موضوع مطرح میشود تمام مستدات و مباحث را فراموش کرده است با یادآوری مکرر شما تغییری نخواهد کرد. خودتان را خسته نکنید؛ برای خیلی از آدمها عقایدشان حافظ منافعشان است.
۴. دوست عزیز لطفا خبر بعدی اختلاس و فساد رو که دیدی سریع ننویس: منبع خبر؟؟؟!!!! آخه بزرگوار مگه این همه خبر و مطلب موثق شنیدی چیکار کردی که دنبال راست و دروغ این یکی هستی. برو راحت بخواب.
◾️منبع: از کانال اندیشه انتقادی
دکتر نظام بهرامی کمیل
#ناهماهنگی_شناختی
#خبر
#نکته
@geraliit
تعریف جدید يونسكو از "سواد"
🔻باسوادی از نظر یونسکو، توانایی «تغییر»(Change) است.
🔻به این معنی که دیگر تنها توانایی خواندن و نوشتن یا تسلط بر دو زبان یا حتی توانایی استفاده از کامپیوتر مدنظر نیست، بلکه تعریف اخیر بیانگر این است که: "باسواد کسی است که بتواند از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی اش ایجاد کند."
#نکته
#یونسکو
@geraliit
🔮تست سواد رسانهای
#هفت_سوال_اساسی
🔔هرگاه خواستید میزان دانش خود از رسانه را بسنجید به این ۷سوال پاسخ دهید.
1️⃣.آیا می دانید تفاوت یک رخداد واقعی و یک رخداد رسانه ای چیست؟
2️⃣. آیا می توانید توضیح بدهید که رسانه ها چگونه اطلاعات را به صورت نامحسوس دستکاری می کنند؟
3️⃣.آیا مغالطات رایجی که رسانه ها به کار می برند را می شناسید؟
4️⃣. آیا می توانید قسمتی از داستان که کتمان میشود را کشف کنيد؟
5️⃣. آیا می توانید توضیح دهید چگونه رسانه ها، با تکنیک هایی مانند زاویه دوربین، ترفندهای نورپردازی، موسیقی و ... می توانند تصویر ما را از یک شخصیت/رخداد دستکاری کنند و عواطف ما را از تنفر به عشق و یا برعکس تغییر دهند؟
6️⃣.آیا می توانید توضیح دهید که چرا آدم ها، برداشت های کاملا متفاوت از یک پیام رسانه ای می کنند؟
7️⃣.برای انتشار/بازنشر/فوروارد کردن مطلبی که خودم تهیه نکرده ام، چه نکاتی را باید برای رعایت مالکیت معنوی و اخلاق حرفه ای رعایت کنم؟
اگر جواب تان به بیشتر هفت سوال بالا منفی است، باید به سواد رسانه ای خود شک کنید! و نیاز دارید که در این مورد بیشتر بخوانید و بدانید. لطفا به سطح تحصیلات و هوش و زیرکی خود اتکا نکنید.
منبع: عصر هوشمندی
@geraliit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظریه "شکاف کاربری" ون دایک چه میگوید؟
ون دایک نظریه شکاف دیجیتال را از منظری جدید نقد میکند.
کاربران در کشورهای پیشرفته بهتر میدانند با تکنولوژی چگونه تعامل کنند!
@geraliit
🔆چگونه در فضای مجازی صحت مطالب را تشخیص دهیم؟
1. از چند منبع بررسی کنید.
2. تعدد نسبت دادن متن ها به یک شخصیت معروف مثل تعدد مطالبی که اسم دکتر شریعتی یا بوکوفسکی و ..... در انتهای آنها آورده شده است. به این دست مطالب شک کنید و اصالت مطلب را پیگیری کنید.
3. جملات مبهم، استفاده از سفسطه، مغلطه. ابهام در متن و بازی با کلمات باید شما را نسبت به صحت مطلب مردد کند.
⭕️⭕️تکرار و تاکید دوباره:
در مواجهه با پیام ها این سوالات رو از خود بپرسید:
❓چه کسی پیام را ساخته است؟
❓از چه فنونی برای جلب توجه من استفاده شده است؟
❓با این پیام چه سبک زندگی یا عقیده ایجاد یا حذف می شود؟
❓چرا این پیام ارسال شده است؟
❓چرا یک پیام واحد را هر کدام از ما متفاوت درک می کنیم؟
#نکته
#تفکر_انتقادی
منبع:عصر هوشمندی
@geraliit
༺༻مجموعه آموزشی Geraliit|گرالیت ༺༻
📺آموزش تخصصی سواد رسانهای
👨🏫برگزاری دورههای عمومی و تخصصی سواد رسانهای
گرالیت در شبکههای اجتماعی
♨️instagram.com/geraliit
♨️https://rubika.ir/geraliit
♨️http://t.me/geraliit
♨️https://eitaa.com/geraliit
♨️https://ble.ir/geraliit
💢 بودریار و جنگ خلیج فارس
🔻 با توجه به نظر #بودریار، جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده بود زیرا پیش از آن که آغاز شود به وسیله نیروی هوایی توانای ایالات متحده امریکا به پیروزی رسیده بود.
🔻 خاطرات ماندگار این جنگ برای اکثر مردم تصاویر هدفمندی بود که به وسیله نیروهای نظامی به #سی_ان_ان و دیگر رسانههای غربی منتقل میشد، یعنی نمایش اینکه چگونه خلبانان امریکایی اهداف عراقی (پل ها،بیمارستان و پادگان های نظامی) را از هزاران مایل بالاتر از زمین با دقت هدف می گرفتند و سپس بمباران می کردند.
🔻 به این ترتیب، "این جنگ بر طبق مدل رسانه ای هدایت شده است: جنگ به عنوان یک روابط فناورانه، بر فسخ تبادل نمادین و #وانمایی ارتباطات واقعی متکی شد."
🔻 این یک جنگ در مفهوم مبارزه و درگیری طولانی مدت نیست (بر خلاف جنگ جهانی اول و دوم که واقعا رخ داد). در عوض، ما یک جنگ مجازی را تجربه می کنیم، بسیار شبیه به یک بازی ویدئویی که جنگ واقعی را شبیه سازی می کند و بنابراین این واقعیت-زمان، نمایش اشباع شده-رسانه، چیزی است که بودریار آن را نارویداد (non-event) می نامد.
#نظریه_رسانه
#نکته
@geraliit
نظریه وانمایی
(Simulation theory)
این مفهوم، عمدتا مورد استعمال پست مدرنیست ها به خصوص #ژان_بودریار فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است. #وانمایی واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را #مخدوش میکند.
رسانهها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان میدهند، لذا نشانهها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند. رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله میشوند و عمل میکنند و دیگر ارتباط. به واقعیت ندارند.
در بحث وانمایی که #ژان_بودریار مطرح میکند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا میکنیم و میکوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش میشود.
#نظریه_رسانه
منبع: عصر هوشمندی
@geraliit
مک لوهان و جبرگرایی رسانه ای
✍️مارشال مک لوهان در سال 1964 با بیان «رسانه پیام است» جهان را تکان داد. نوشته های او پر از ایهام و ایجاز است تا جایی که به مرز راز و رمز می رسد. اما کتاب کلاسیک وی «درک رسانه ها» در این مورد که منظور وی از رسانه پیام است ، نسبتاً روشن است. او نوشته است:«اثر فناوری در سطح عقاید یا مفاهیم رخ نمی دهد، بلکه نسبت های حسی یا الگوی درک را به طور مداوم و بدون مقاومت عوض می کند.
✍️به نظر مک لوهان مهم ترین اثر رسانه ها این است که بر عادات درک و تفکر ما اثر می گذارند. مفهوم نسبت های حسی به تعادل حواس ما اشاره می کند.
✍️ مردم ابتدایی بر تمام پنج حس تاکید داشتند(پویایی، لامسه، شنوایی، بینایی و چشایی)، اما فناوری و به ویژه وجود رسانه ها موجب شده است افراد یک حس را بیشتر از سایر حواس مورد تاکید قرار دهند.
✍️مک لوهان می گوید چاپ بر دیدن تاکید داشت. چاپ بر تفکر ما اثر داشت و آن را خطی، سلسله وار، منظم، تکراری و منطقی می ساخت. چاپ به انسان اجازه می داد فکر را از احساس جدا کند. چاپ به تخصصی شدن و فناوری منتهی شد، ولی به احساس از خودبیگانگی و فردگرایی نیز منجر شد. در سطح اجتماعی، چاپ امکان ظهور ملت ها و ملی گرایی را فراهم کرد.
✍️تلویزیون در مقایسه با چاپ بر حواس بیشتری تاکید کرد. مک لوهان تلویزیون را رسانه ای بصری، سمعی و لامسه ای توصیف می کند. این رسانه بیشتر از چاپ، درگیر کننده و مشارکتی است.
✍️فرض مک لوهان این بود که تلویزیون تعادل نسبت های حسی را که چاپ از میان برده بود برقرار خواهد کرد. در یک مقیاس بزرگتر، مک لوهان اظهار داشت، تلویزیون ما را مجدداً به صورت قبیله در خواهد آورد. ما از دولت- ملت های مجزا دور می شویم و یک دهکده جهانی خواهیم شد.
✍️یکی از چیزهایی که بسیاری از نظریه پردازان ارتباطی و افراد شاغل در ارتباط جمعی را به دردسر انداخت این بود که مک لوهان می گفت محتوای رسانه مثل تکه گوشت تازه ای است که سارق با خود دارد تا نگهبان ذهن را منحرف کند. یعنی اثر های مهم رسانه از شکل آن ناشی می شود نه از محتوی آن.
#نظریه_رسانه
@geraliit
✍️یک پیام و چند نکته سواد رسانهای
✍️در خیل انبوه پیامهایی که در طول شبانهروز دریافت میکنیم، بخشی با استفاده از تکنیکهای مختلف رسانهای ساخته و پرداخته میشوند تا در خدمت ایجاد تاثیری در راستای اهداف سازندگان پیام باشند. اگر این اصل را بپذیریم که برخلاف آنچه فکر میکنیم رسانهها آیینهای نیستند که دنیا را بازتاب دهند و رسانهها اخبار را منتقل نمیکنند بلکه اخبار را شکل میدهند و میسازند و آنها اطلاعات را دستکاری میکنند و فقط بخشی از واقعیت را منعکس میکنند، قطعا نوع رمزگشاییمان از پیامهای رسانهای تفاوت خواهد کرد. از سوی دیگر دستکاری پیامهای رسانهای و انعکاس رویدادها میتواند یک محتوا را به ضد خود نیز تبدیل کرده و افکار عمومی را منحرف کند.
❌به این پیام که این روزها در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود، دقت کنید:
«به قول مرحوم احمد کسروی :
بدبخت ملتی که تاریخ کشورش را نداند؛
شوربخت تر از آن ملتی که نخواهد تاریخ کشورش را بداند؛
تیره بخت تر از آن ملتی که تاریخ کشورش را به ریش خند بگیرد؛
و سیاه بخت تر مردمی که بخاطر تاریخ ننگین کشوری دیگر بر فرق می کوبد و عمده ی روزهای سال خود را در عزاداری برای آن بیگانگانند... حماقت، انسان را به کجا می برد !!!!
در ایران باستان ٬ هنگامی کودکی به دنیا می آمد٬ درختی در زمین می کاشتند. اکنون که کودکی زاده می شود ٬ خون حیوانی را به زمین می ریزند !بزرگترین حقارت تاریخ، یخ زدگی مغز انسانهایی ست که از اختراع ادیسون استفاده می کنند و باروشن شدن چراغ، بر اعراب، درود می فرستند ...یا اینکه در خاک سرزمین کورش بزرگ زندگی می کنند و خاک سرزمینهای اعراب را تبرک می دانند ...دلخوشیم به کدامین راه نجات ؟»
❌مخاطب #هوشمند و دارای #سوادرسانهای به محض خواندن این متن باید ابتدا با کمک موتورهای جستجو بررسی کند آیا احمد کسروی چنین جملاتی را گفته است یا خیر. نکته اینجاست به نقل از احمد کسروی تنها این سه جمله را میتوان یافت آنهم در باب نکوهش رویگردانی از تاریخ (البته در سرچ متوجه خواهید شد این سه جمله نیز منتسب به وی است):
« بدبخت ملتی که تاریخ کشورش را نداند، شوربخت تر از آن ملتی که نخواهد تاریخ کشورش را بداند، تیره بخت از آن ملتی که تاریخ کشورش را به ریشخند بگیرد.»
❌در گام دوم مخاطب باید از خودش سوال کند چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ چرا این پیام تولید شده است؟ ارتباط زمانی انتشار این پیام ساختگی با ایام سوگواری امام حسین(ع) چیست؟ بناست با این پیام تحریف شده و ساختگی چه تاثیری بر ذهن مخاطب گذاشته شود و چه ارزشی حذف یا اضافه شود؟
💠پاسخ به این سوالات قطعا سبب خواهد شد مخاطب از بازنشر پیامی که جهت #انحراف_افکارعمومی مهندسی شده است، پرهیز کند.
💠باید بدانیم کم نیستند پیامهایی که در صدر یا ذیلش نام یک چهره شناخته شده علمی، سیاسی، فرهنگی و ... دیده میشود و مخاطب بدون بررسی و صرف دیدن این اسامی، مطلب را پذیرفته و به سرعت با دیگران به اشتراک میگذارد. استفاده از اسامی که دارای شهرت هستند یا ارجاع به منابع ناشناخته و پژوهشهایی که هیچ لینک و سندی برای بررسیشان وجود ندارد. اینکه دانشمندان گفتهاند، پژوهشها میگویند، پژوهشگران دریافتند، مورخان گفتهاند و ... نشانهای است که مخاطب یک گام عقب بایستد و با دیده تردید به ادعای مطروحه بنگرد.
💠در عصر انبوه پیامهای رسانهای، قانون #مکث، #تفکر و #انتشار را همواره در نظر داشته باشید.
منبع:عصر هوشمندی
@geraliit
مدیالیتی(واقعیت رسانه ای شده)
دکتر شکرخواه معتقد است: تبدیل واقعیت به بیان در ارتباطات؛ همان رسانهای شدن است.
يعني تبديل شدن reality به يك مقوله رسانهاي كه به آن Mediality ميگوییم. يعني تركيب دو واژه Media و Reality كه ميشود Mediality كه به آن #واقعيت_رسانهاي_شده ميگویيم.
♨️رسانهها واقعیات را بازنمایی می کنند و این به آن معناست که واقعیات با عبور از صافی رسانه ها، شکل و وزنی متفاوت می یابد.
به عنوان مثال همزمانی واژه تروریسم و مسلمانان پس از ۱۱سپتامبر، حمایت از حقوق بشر توسط کشورهای غربی، داعش و خشونت و ترور در اسلام، ایرانهراسی و...
#نکته
#اصطلاح
@geraliit
یه ورزشکار خوب باید یه رژیم غذایی خوب هم داشته باشه!
.
گفتم این روزا که خیلی موندیم تو خونه و همش پای تلویزیونیم و حسابی هم حوصلمون سر رفته یه انیمیشن توپ بهتون معرفی کنم و اجماعا حالشو ببریم.
#فیلم #سینما #فیلم_خوب #فیلم_جدید #در_خانه_بمانیم
# #فیلم_داستانی #انیمیشن# فیلم_سینمایی #فیلم_خارجی #فیلم_آموزشی #فیلم_سریال #سواد_رسانه_ای# رژیم_مصرف #همه_با_هم_علیه_کرونا#کرونا#inside_out
https://www.instagram.com/p/B-fNbKtBkCg/?igshid=MDJmNzVkMjY=
مفهوم #بازنمایی در رسانه
🔻بازنمایی یکی از تکنیک های رایج و مهم رسانه هاست. بازنمایی نوعی تصویر دستکاری شده از واقعیت است.
🔻نگاهی به تغییرات موجود در جامعه مثل علاقه به خانه های مجلل، لباس های مارک، پوشش های متفاوت، داشتن حیوانات خانگی، روابط افراد با یکدیگر و حتی زدن تست ها و داشتن همراه برای درس خواندن و .... همگی در بخش هایی متاثر از بازنمایی های رسانه ای بوده است.
🔻یکی از حوزه های مهمی که بازنمایی رسانهای تعاریف آن را دستخوش تغییر کرده، تعریف از زن زیبا در جامعه است.
🔻تصویری که از «زن ایدهآل» در شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام در سالهای اخیر تعریف شده، تصویری پرزرق و برق از زنانی را نشان میدهد که به ظاهر خود توجه موشکافانهای دارند و لزوما با ظاهر بسیاری از زنان در زندگی روزمره همخوان نیست. این تعاریف از «زن زیبا» با توجه به میزان چاقی و لاغری و شکل اندام و وزن زنان هم انجام گرفته است که بعضا توسط دنیای مد یا رسانه ها جنبههای اغراق آمیزی هم پیدا کرده است.
🔅این سوالات را خودتان بپرسید که شما به عنوان یک زن چقدر تلاش می کنید یا خودتان را مجاب میبینید که ظاهرتان را بر اساس معیارهای زیبایی در نگاه جامعه، دوستان و اطرافیانتان تغییر دهید؟ چرا؟
🔅به نظر شما رسانه ها و به خصوص شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر در تغییر و تعریف مفهوم زیبایی زن چه نقشی داشته اند؟
🔅تا بحال شده که به خاطر تفاوت ظاهر و اندام شما با آنچه که جامعه از «زن زیبا» تعریف کرده، سرخوردگی و افسردگی شده باشید؟
#مفاهیم
#نکته
@geraliit
📌سه نظریه مهم تاثیر رسانهها بر مخاطب
درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید:
#کاشت: مخاطبان در دريافت پيامهاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت.
#برجستهسازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانهها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي شود.
این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت سادهتر رسانهها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند.
1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند.
2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند.
#الگوبرداري: در این روش رسانه هاي جمعي بهخصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند.
@geraliit
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
https://www.instagram.com/p/B-pQi9uH2S_/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
🔸نظامهاي رسانهاي جهان
۱. نظريه نظام اقتدارگرا:
(Authoritarian Theory)
اين بخش كتاب كه نام آنرا سيبرت ارايه كرد، به معرفي نظريه اقتدارگرا ميپردازد. طبق اين نظريه، روزنامهنگار مقهور دولت است و سانسور بايد قبل از انتشار اعمال شود. طبق اين نظريه اگر روزنامهنگار از اصولي كه برايش پيشبيني شده، تخطي كند، مجازات ميشود. براساس اين نظريه، روزنامهنگار در سازمان رسانهاي خود، آزادي ندارد. اين نظام كه مبتني برسانسور پيش از نشر است، به جاي آنكه بر آزادي فرد يا اجتماع تأكيدكند برمصلحتهاي دولت تأكيد ميورزد. نظامهاي ايتالياي موسوليني، اسپانياي فرانكو، آلمان هيتلري و پرتغال سالازار از جمله مثالهاي ملموس اقتدارگرايي به حساب ميآيند.
۲. نظريه نظام كمونيستي:
(Soviet Media theory)
اين نظام كه ادامه طبيعي نظام اقتدارگرا معرفي ميشود، محصول انقلاب ۱۹۱۷ نظريه مطبوعات، مسأله كنترل در نظام كمونيستي را نهادينه ميداند.
#نکته
@geraliit
🔸نظامهاي رسانهاي جهان- بخش دوم
۳. نظريه نظام ليبرال:
(Libertarian Theory)
سيبرت اين نظام را حاصل انقلابهاي دمكراتيك مشروطه انگليس و انقلاب فرانسه ميداند. طبق نظر نويسندگان كتاب چهار نظريه مطبوعات، نظام ليبرال (آزاديگرا) شرايط دوران اقتدارگرايي را سپري كرده و با ارايه تعريف از آزادي مطبوعات آن را به رسميت شناخته است. در اين نظام ضمن اينكه اصل آزادي انتشار به رسميت شناخته شده، استثناهاي قانوني نيز مشخص شده است. اصول و ارزشهاي پايهاي اين نظام همان اصول دولت دمكراتيك ليبرال است كه اصليترين آنها باور به تفوق فرد در دستيابي به حقيقت است و لذا از ديدگاه اين نظام نزديكترين راه دستيابي به حقيقت و عرصه رقابت، ايدههاي رقيب و آلترناتيو است. آزادي مطبوعات در اين نظام؛ مالكيت خصوصي رسانه شناسايي ميشود.در هر حال، نويسندگان چهار نظريه مطبوعات اين نظام را جوابگوي دمكراسي ليبرال غربي نميدانند و راهحل خود را با نام نظريه مسؤوليت اجتماعي ارايه ميكنند.
۴. نظريه نظام مسؤوليت اجتماعي:
(Social Responsibility Theory)
اين نظريه كه تئودور پترسون آن را طراحي كرد، بر مسؤوليت اجتماعي روزنامهنگار تأكيد ميورزد. البته بايد خاطرنشان ساخت كه ريشه اين نظريه به كميسيون آزادي مطبوعات (۳) باز ميگردد. در رأس اين كميسيون رابرت هاچينس (Robert Hutchins) قرار داشت كه رييس دانشگاه شيكاگو بود و با گروهي از نويسندگان، شاعران – بدون حضور روزنامهنگاران – به ارزيابي نظام رسانهاي آمريكا پرداخت و در نهايت نظريه مسؤوليت اجتماعي را مناسب تشخيص داد. گفته ميشود اين كميسيون از طرف كمپاني تايم وارنر حمايت مالي ميشده است. اين نظريه، روزنامهنگار را داراي مسؤوليت اجتماعي معرفي ميكند و معتقد است روزنامهنگار پيش از آن كه به فكر تأمين نياز مخاطب باشد بايد به فكر مصلحت مخاطب باشد و اين مصلحت را رعايت كند. اين نظام بر بيطرفي، استقلال و عينيگرايي (۴) تأكيد ميورزد. نويسندگان چهار نظريه مطبوعات، نظام اول را مردود و نظام مسؤوليت اجتماعي را كامل و الگويي مناسب اعلام ميكنند. آنها كثرتگرايي (۵) رسانهها و انعكاس آراي متنوع جامعه و همچنين حق پاسخدهي مخاطبان را اصل ميشمارند. آنها ميگويند روزنامهنگاران در نظام مسؤوليت اجتماعي، بايد پاسخگوي جامعه و مالكان روزنامه باشند. اما دوكارشناس برجسته ارتباطات نيزديدگاههاي متفاوتي در اين زمينه ابراز داشتهاند.
#نکته
@geraliit
▫️طبقهبندی دنيس مک کوئيل از نظامهای رسانهای
(Dennis Mcquail)
دنيس مككوييل نويسنده كتاب معروف مقدمهاي بر نظريه ارتباطات جمعي (۱۹۸۳) (۶) هم نظامهاي رسانهاي را چنين معرفي ميكند:
۱.تئوري اقتدارگرا (مثل همان تئوري اول چهار نظريه)
۲. تئوري مطبوعات آزاد (Free Press Theory) (نام تازهاي براي نظام آزاديگرا)
۳. تئوري رسانههاي شوروي (كه همان تئوري سوم در چهار نظريه است)
۴. تئوري مسؤوليت اجتماعي (شبيه همان آراي مؤلفان چهار نظريه).
۵. تئوري رسانههاي توسعه (Development Media Theory)
مككوييل خاستگاه اين تئوري را نيازهاي جهان سوم اعلام ميكند. او ضمن اعتراف به وجود اين نظام رسانهاي ادعا ميكند اين نظام از اخبار بد گريزان وخواهان اخبار مثبت است. او ضمن آنكه ميكوشد اين نظريه را درخدمت دولتهاي جهان سوم عنوان كند اما به اين امرمعترف ميشود كه اين نظام مطبوعاتي عليه سلطه و وابستگي خارجي قد برافراشته است و از خودمختاري و هويت فرهنگي دفاع ميكند.
۶. تئوري مشاركت دمكراتيك (Democratic-Participant theory)
طبق اين تئوري هنجاري، آزاديگرايي، داخليگرايي(۷) ومساواتطلبي اصل است. مككوييل درباره اين تئوري ميگويد اين نظريه هنوز فاقد مشروعيت است و نهادهاي اجرايي خود را نيز نيافته است، زيرا بخشي از مضامين آن در تئوريهاي ديگر نظير نظريه رسانههاي توسعه وجود دارد و از طرف ديگر هنوز به عنوان يك نظريه مستقل مورد پذيرش قرار نگرفته است. او ميگويد تئوري مشاركت دمكراتيك از جنبه تكيه برجامعه و ارتباطات افقي به جاي ارتباطات عمومي به نظريه رسانههاي توسعه شبيه است و واكنشي عليه تجاري شدن رسانهها، حاكميت مالكيت خصوصي بر آنها و مركزيت حاكم بر پخش در نظام مسؤوليت اجتماعي است. مككوييل ميافزايد اين تئوري برخلاف تئوري مطبوعات آزاد كه در آن حقوق رسانهها مقدم برمخاطبان قرار ميگيرد، الويت را به حقوق مخاطبان ميدهد و رسانهها بيش از آنكه بخاطر سازمانهاي رسانهاي، مالكان وآگهيدهندگان به وجود آمده باشند، براي مخاطبان تشكيل شدهاند وارتباطات بسيار مهمتر از آنست كه فقط به دستاندركاران حرفهاي رسانهها سپرده شود.
1. Four Theories of the Press
2. Mental production
3. Commission on the Freedom of the Press. (1943-46)
4. Objectivity
5. Pluralism
6. McQuail Dennis, (1993) Mass communication theory: An introduction, sage publication. London
7. Localism
@geraliit
🔸نظریههای مرتبط با شبکهها و رسانههای اجتماعی
این نظریهها میتوانند به عنوان چهارچوب نظری برای نوشتن رساله و مقاله آکادمیک در زمینه #شبکهها و #رسانههای_اجتماعی طرف توجه باشند:
▫️حضور اجتماعي (social presence)
▫️اشباع رسانهاي (media richness)
▫️ارائه خود (self-presentation)
▫️خود-گشودگي (self-disclosure)
▫️كاربري و اقناع (Uses and gratifications)
▫️مدل همگرايي رسانههاي اجتماعي (The Social Media Integration Model)
▫️درك رسانهها - مكلوهان (Understanding Media: The Extensions of Man.)
▫️جریان دو مرحلهاي اطلاعات پاول لازارسفلد (Two Step Flow Theory)
▫️مدل هارولد لسول (Lasswell's model)
🔸نظریههای مرتبط با شبکهها و رسانههای اجتماعی
این نظریهها میتوانند به عنوان چهارچوب نظری برای نوشتن رساله و مقاله آکادمیک در زمینه شبکهها و رسانههای اجتماعی طرف توجه باشند:
▫️حضور اجتماعي (social presence)
▫️اشباع رسانهاي (media richness)
▫️ارائه خود (self-presentation)
▫️خود-گشودگي (self-disclosure)
▫️كاربري و اقناع (Uses and gratifications)
▫️مدل همگرايي رسانههاي اجتماعي (The Social Media Integration Model)
▫️درك رسانهها - مكلوهان (Understanding Media: The Extensions of Man.)
▫️جریان دو مرحلهاي اطلاعات پاول لازارسفلد (Two Step Flow Theory)
▫️مدل هارولد لسول (Lasswell's model)
#رساله #متدولوژی
@geraliit
🔸تمایزهای رسانههای کهنه و نو
▫️رسانههای کلاسیک مبتنی بر روابط چاپی و الکترونیک هستند و رسانههای جدید مبتنی بر روابط آنلاین.
▫️رسانههای قدیمی متکی به چاپ، تلفن و فکس هستند و رسانههای نوین متکی بر فضای آنلاین.
▫️قدیمیها فقط متکی به اعلام زمان رویداد آن هم فقط در پایان رویداد هستند و این در حالی است که نیو مدیا متکی به جریان پیوسته هر رویداد؛ آن هم از شروع تا پایان رویداد است.
▫️مونولوگ بودن و تک صدایی در رسانههای قدیم، جای خود را به دیالوگ و چندصدایی در رسانههای جدید میدهد و از دیگر سو درحالی که رسانههای سنتی درگیر و اسیر ساختارهای قبلی هستند، رسانههای نوین در پیوند با ساختارهای معاصر حرکت میکنند
▫️استفاده از رسانه دیگران و یا اسیر روایت دیگران بودن در رسانههای کلاسیک جای خود را به متکی به رسانه خود بودن و خالق روایت خود بودن داده است.
#رسانه #آنلاین
یونس شکرخواه
@geraliit
🔸مکتب مطالعات فرهنگی معاصر بیرمنگام
مکتب مطالعات فرهنگی معاصر بیرمنگام
سنت بریتانیایی در عرصه مطالعات فرهنگی است که در سال ۱۹۶۴ توسط ریچارد هوگارت پایه گذاری شد.
البته ریشههای این مکتب به دهه پنجاه میلادی باز میگردد به مقطعی که مطالعه تاثیرات فرهنگی آمریکاییها بر زندگی بریتاتیاییها طرف توجه بود.
▫️چهرههای مطرح:
ریچارد هوگارت، استوارت هال، ریچارد جانسون، خورخه لورین، ریموند ویلیامز و ای.پی، تامپسون.این مرکز در اواخر دهه هشتاد در برابر فشار دانشگاه بیرمنگام برای ادغام در دپارتمان زبان انگلیسی مقاومت کرد و در نهایت به دپارتمان مطالعات فرهنگی تغییر نام داد و اکنون با ادغام در گروه جامعه شناسی به دپارتمان مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی تغییر نام داده است.
▫️برخی از آوردهها:
تکیه بر فرهنگ پایین به جای فرهنگ بالا، تاکید بر اهمیت فرهنگ عامه، کشاندن نقد ادبی به عرصه مطالعات فرهنگی، کشاندن تحلیل متن، فیلم و نمایش از عرصه ارتباطات به فرهنگ، آشتی دادن مباحث رسانهای با فرهنگ، تاکید بر نقش هویت در فرهنگ، تاکید بر جنبههای کنترل دولت بر فرهنگ و بالاخره تعدیل نگرش مارکسیستی در قبال فرهنگ
#مطالعات_رسانه
#نکته
@geraliit