فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بی انصافی در نماز
🎤حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
#استادقرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️عواقب قضا شدن #نماز_صبح
✅نماز اول وقت بخوانید تنگدستی شما رفع میشود!
✍آیت الله بهجت (ره) : از آقا سید عبدالهادی شیرازی رحمهالله کهماشاءالله، واقعاً عالم حسابی بود، نقل کردهاند که در کوچکی بعد از فوت پدرم میرزای بزرگ تکفّل خانواده به عهدهی من بود. میگوید: ایشان را در خواب دیدم. از من پرسیدند: آقا سید عبدالهادی، حال شما چطور است؟ میگوید در جواب گفتم: خوب نیست.
فرمود: به بچهها و اهل خانه سفارش کنید که نماز اول وقت بخوانند، تنگدستی شما رفع میشود.
📘در محضر بهجت، ج۳، ص ۱۸۸.
ثـواب وضــوی قبل از خــواب :
رسول خدا (ص) فرمودند؛
«هر کس به هنگام خواب با:وضـو به رختخواب رود، تا زمانی که از خواب برخیزد،ثواب شب زنده داری و مناجات به او می دهند».
همچنین فرمودند:
«کسی که با وضو بخوابد گویا شب تا صبح بیدار (و به عبادت مشغول بوده) است.»
📚 وسائل الشیعه، ج۱ ص۲۶۶
44.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نماز استغفار زندگی انسان را از این رو به اون رو میکند.
■ طریقه خواندن نماز استغفار
رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:
«چون روزيات کم شود و کارت به پراکندگي گرايید، حاجتت را به درگاه حق ببر و نماز استغفار را ترک مکن، و نماز استغفار دو رکعت است:
در هر رکعت پس از خواندن حمد و سورهي قدر، 15 بار بگو:
«استغفر الله»،
و بعد به رکوع که رفتي 10 بار بگو:
«استغفر الله»،
از رکوع بلند شدی 10 مرتبه بگو:
«استغفر الله»
به سجده رفتی 10 مرتبه بگو:
«استغفر الله»،
بین دو سجده 10 مرتبه بگو:
«استغفر الله»،
در سجده دوم 10 مرتبه بگو:
«استغفر الله»،
و بعد از سجده دوم هم 10 مرتبه بگو:
«استغفر الله»،
و رکعت دوم نیز مثل رکعت اول اقامه شود»
بعد از نماز بگو:
لا اله الا الله وحده وحده
سپس بخوان تسبیحات حضرت زهراء عليها السلام را
سپس بخوان:
اللهم يامخلص يونس ابن متى من بطن الحوت خلصني
عَنِ النَّبیِّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ:
إِذَا رَأَیْتَ فِی مَعَاشِکَ ضِیقاً وَ فِی أَمْرِکَ اِلْتِیَاثاً فَأَنْزِلْ حَاجَتَکَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ و لا تدع صلاة الاستغفار وَ هِیَ رَکْعَتَانِ تَفْتَتِحُ اَلصَّلاَةَ وَ تَقْرَأُاَلْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ مَرَّةً وَاحِدَةً فِی كُلِّ رَكْعَةٍ ثُمَّ تَقُولُ بَعْدَ اَلْقِرَاءَةِ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ، خمس عشره مره ثم ترکع فتقولها عشرا عَلَی هَیْئَةِ صَلاَةِ جَعْفَرٍ رَضِیَ اَللَّهُ عَنْهُ یُصْلِحُ اَللَّهُ لَکَ شَأْنَکَ کُلَّهُ.
منابع:
مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۳۲۸
مفاتیح الجنان
كلمات نافذتر از تيرها!
اميرالمؤمنين (عليه السلام) در حکمت 399 نهج البلاغه مى فرمايد:
«چه بسيار سخنانى كه از حمله (و اعمال قدرت) نافذتر است»; (رُبَّ قَوْل أَنْفَذُ مِنْ صَوْل).
اين كلام حكمت آميز ممكن است هم ناظر به تأثيرات مثبت سخن باشد هم تأثيرات منفى آن. زيرا گاهى سخن به قدرى نافذ و مؤثر است كه ممكن است دشمن يا دشمنانى را مغلوب سازد و مردم را بر ضد آن ها بشوراند و آن ها را به فرار وادارد. نيز گاه ممكن است تأثير سخن در آزردن اشخاص و ناراحت كردن آن ها از حمله كردن با سلاح بيشتر باشد همان گونه كه شاعر عرب مى گويد:
جِراحاتُ السِّنانِ لها التِيامٌ *
وَلا يَلتامُ ما جَرَح اللِّسانُ
جراحات نيزه ها ممكن است بهبود يابد ولى اى بسا كه جراحات زبان هرگز بهبودى نيابد.
به همين دليل است كه بعضى نام «لسان» را «سنان» گذاشته اند. زبان آدمى به راستى از عجايب مخلوقات پروردگار است. قطعه گوشتى بيشتر نيست اما كارهاى حيرت آورى انجام مى دهد. به هنگام غذا خوردن، مرتب لقمه را از يك طرف دهان به طرف ديگر به زير دندان ها مى فرستد و به قدرى ماهرانه كار مى كند كه خودش زير دندان ها نمى رود ولى گاه اتفاق مى افتد كه خطايى از او سر مى زند و انسان چنان زبان خود را گاز مى گيرد كه فريادش بلند مى شود آنگاه به ياد اين نعمت الهى مى افتد كه اگر مهارت زبان نبود اين گونه حوادث پيوسته اتفاق مى افتاد و زندگى را بر انسان تلخ مى كرد. از سوى ديگر هنگامى كه غذا آماده بلعيدن شد كمك بسيار مؤثرى به بلع آن مى كند و اگر نبود بلعيدن غذا امكان نداشت. تشخيص طعم غذاهاى مختلف و جدا كردن خوب از بد و زهر از دارو نيز به وسيله آن انجام مى شود. پزشكان نيز از مشاهده رنگ و شكل زبان به بسيارى از بيمارى ها پى مى برند. كار مهم ديگر آن به هنگام سخن گفتن آشكار مى شود. صدايى كه از تارهاى صوتى از گلوى انسان بيرون مى آيد يك صداى ممتد، يكنواخت و بى معناست. اين زبان است كه آن را به وسيله حركات مختلف تبديل به مخارج حروف مى كند و از آن، كلمه و جمله مى سازد و مكنون دل آدمى را بيان مى كند. صدايى كه از تارهاى صوتى برمى خيزد در واقع مانند مُركبى است كه بر نوك قلم هاى دانشمندان قرار دارد. اين مركب هيچ شكل و قيافه اى ندارد و اين قلم است كه با گردش خود به آن شكل حروف مى دهد و جمله ها را مى سازد و مسائل مهم علمى را منعكس مى كند. اما همين زبان اگر از مسير حق منحرف شد مى تواند مبدل به يكى از بلاهاى خطرناك شود و آدمى را تا سرحد كفر و مرگ بكشاند همان گونه كه از قديم ضمن ضرب المثلى گفته اند: «زبان سرخ، سر سبز مى دهد بر باد».
در حديثى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «فِتْنَةُ اللِّسَانِ أَشَدُّ مِنْ ضَرْبِ السَّيفِ; گزش زبان از ضربت شمشير سخت تر است».[1]
در كتاب تمام نهج البلاغه ضمن وصيت مشروحى از اميرمؤمنان على(عليه السلام) كه خطاب به اصحابش مى كند و آداب دين و دنيا را به آن ها مى آموزد چنين آمده است: «إِحْسَبُوا كَلاَمَكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ يقِلُّ كَلاَمُكُمْ إِلاَّ فِى الْخَيرِ كُفُّوا أَلْسِنَتَكُمْ، وَسَلِّمُوا تَسْليماً تَغْتَنِمُوا فَرُبَّ قَوْل أنْفَذُ مِنْ صَوْل، وَ رُبَّ فِتْنَة أَثَارَهَا قَوْلٌ; گفتار خود را از اعمال خويش حساب كنيد تا سخن شما جز در راه خير و نيكى كم شود زبان هاى خود را نگاه داريد و تسليم فرمان خدا باشيد تا غنيمت ببريد. چه بسيار سخنانى كه از حمله نافذتر است و چه بسيار فتنه ها كه از گفتارها برخاسته است».[2]
در كتاب ميزان الحكمة در واژه «اللسان» تحت عنوان «خطر اللسان» روايات تكان دهنده اى ذكر شده است. ازجمله در حديثى از امام اميرمؤمنان(عليه السلام) آمده است: «رب لسان أتى على إنسان; چه بسيار زبانى كه انسانى را به كشتن داده است».[3]
در حديث ديگرى از آن حضرت آمده است: «كَم مِن دَم سَفَكَهُ فَمٌ; چه خون هايى كه با دهان ريخته شده است».[4]
به عكس، چه بسيار آتش هاى جنگ هايى كه با چند جمله خاموش شده و نزاع هاى فاميلى و قبيله اى با سخنان شيرين و حساب شده اى پايان يافته است.
شاعر فارسى زبان مى گويد:
با صارم زبان بگشايد هزار حصن *
با تير خامه درشكند پشت صد سوار [5]
*
پی نوشت:
[1]. بحارالانوار، ج 68، ص 286.
[2]. تمام نهج البلاغه، ص 717.
[3]. غررالحكم، ح 4154.
[4]. همان، ح 4158.
[5]. سند گفتار حكيمانه: به گفته مرحوم خطيب، آمدى آن را در غرر با تفاوتى كه بيانگر استفاده از منبع ديگر است آورده (به جاى «انفذ»، «اشد» ذكر كرده) و ميدانى در مجمع الامثال آن را به عنوان يك ضرب المثل مشهور ذكر كرده است بى آن كه نامى از قائل آن ببرد. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 283)
🎋امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
پدرم به ماسفارش کردند که صبح سه مرتبه و شب سه مرتبه این دعا را بخوان اما مواظب باش این دعا دست نااهلان نیفتد این دعا، دعای گنجینه است.
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَهِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ»
خــداوندا! من را در آن پوششى که از هر بلا و آفتى حفظ مى کند و هر کسى را که بخواهى در آن قرار مى دهى، قرار بده».
منبع: الکافی، ج2، ص: 534
🌹🌹
💎 چگونه ذات یک نفر را بشناسیم؟
🔻امام علی علیهالسلام:
❇️ هرگاه خواستى ذات شخصى را بشناسى از او مشورت بخواه؛ چراكه تو از مشورتكردن با او بر عدالت او، ظلم او، خير او و شر او آگاه میشوى.
اِذا اَرَدْتَ اَنْ تَعْرِفَ طَبْعُ الرَّجُلِ فَاسْتَشِرْهُ، فَاِنَّكَ تَقِفُ مِنْ مَشْوَرَتِهِ عَلى عَدْلِهِ وَ جَوْرِهِ وَ خَيْرِهِ وَ شَرِّهِ
📚 حکمت ۴۸۸ نهج البلاغه
•┈┈••✾••┈┈•
23.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅💢 تشویق حجاب به روایت تصویر
🔻بچه ها را در زمینه نوع پوشش مناسب تشویق کنید
هماهنگى معقول با مردم
📖 امیرالمؤمنین عليه السلام در گفتار حكيمانه اشاره به يك نكتۀ لطيف اجتماعى مىكند مىفرمايد: «هماهنگى با مردم در اخلاقشان سبب در امان بودن از كينهتوزى و دشمنى آنهاست»؛ (مُقَارَبَةُ النَّاسِ فِي أَخْلَاقِهِمْ أَمْنٌ مِنْ غَوَائِلِهِمْ).
شك نيست كه هر قوم و جمعيت بلكه هر انسانى صفات و اخلاق ويژۀ خود را دارد و به كسانى علاقهمند است كه در صفات و اخلاق با او هماهنگ باشند، به آداب و رسومش احترام بگذارند و مطابق خواستههاى او عمل كنند. هماهنگى با مردم در اين امور - البته در مواردى كه برخلاف شرع و عقل نيست - سبب مىشود كه آنها انسان را از خود بدانند و با او رابطۀ دوستى برقرار كنند و همين امر سبب #امنيت از كينهتوزى و دشمنى آنها مىشود.
⛔ البته همانگونه كه اشاره شد منظور، همرنگ جماعت شدن در زشتى و بدىها و آداب و رسوم غلط و كارهاى خلاف شرع و عقل نيست چراكه نه شرع به ما چنين اجازهاى را مىدهد و نه عقل و خرد.
در روايات اسلامى عنوان ديگرى مطرح است كه با آنچه در اين كلام شريف آمده قريبالمضمون مىباشد و آن مسألۀ مدارا با مردم است.
در احاديث فراوانى به مدارا كردن با مردم توصيه و بر آن تأكيد شده است از جمله اميرمؤمنان على عليه السلام مىفرمايد: «دارِ النّاسَ تأمَنْ غوائِلَهُم و تَسْلَمْ مِن مَكايِدِهم؛ با مردم مدارا كن تا از دشمنى آنها و كيد و مكرشان در امان باشى».
📚 مرحوم كلينى در كتاب شريف كافى در جلد دوم بابى تحت عنوان «باب المداراة» مطرح كرده كه در ذيل آن روايات متعددى آورده است از جمله در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند: «ثَلَاثٌ مَنْ لَمْ يكُنَّ فِيهِ لَمْ يتِمَّ لَهُ عَمَلٌ وَرَعٌ يحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِى اللَّهِ وَ خُلُقٌ يدَارِى بِهِ النَّاسَ وَ حِلْمٌ يرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِلِ؛ سه چيز است كه در هركَس نباشد هيچ كارى از كارهاى او سامان نمىپذيرد: ورع و تقوايى كه او را از معصيت خدا بازدارد و اخلاقى كه او را به #مدارا كردن با مردم وادارد و حلم و بردبارىاى كه جهل جاهلان را با آن از خود دور سازد»