📌از خدا چه بخواهیم
امام #صادق(ع) در راستای تشویق مردم به کسب #مکارم_اخلاقی، خطاب به پیروان خویش فرمود:
«ما كسى را كه
◀️ #عاقل،
◀️ #فهميده،
◀️ #فقيه،
◀️ خويشتن دار،
◀️ با مدارا،
◀️ #بردبار،
◀️ #راستگو،
◀️ #باوفا باشد، دوست داريم؛
زيرا خداوند، پيامبران را به مكارم اخلاق اختصاص داد؛ پس هر كه اين مكارم را داشته باشد، بايد خدا را سپاسگزارد و هر كس آنها را نداشته باشد، بايد به سوى خداى عز و جل تضرع كند و آنها را از او بخواهد.»
📚کلینی، الکافی، ج2، ص56، ح3.
🌷 السّلام علیک یا بقیة الله في أرضه 🌷
🔸 در روایتی امام صادق (ع) میفرمایند گروهی گمان و اعتقادشان این است که ما امامشان هستیم؛ اما هرچه ما میگوییم، آنها کار دیگری میکنند!
🔺میگوییم این کار را بکنید، نمیکنند؛ میگوییم این کار را نکنید، میکنند!
❌ بعد حضرت میفرمایند «واللّه ما أنا لهم بإمام» "والله من امام اینها نیستم. این چه ولایتی است که من هرچه میگویم اینها یک کار دیگر میکنند؟!"
💎 در آخر حضرت میفرمایند «إنما أنا إمام مَن أطاعني» من امام کسی هستم که من را اطاعت میکند. هر مقدار که اطاعت بکند، من امام او هستم. اینکه صرف ادعای ولایت فقیه و ولایت امام و معصوم باشد، اینها کافی نیست.
امام صادق (ع) به راوی می گویند به ابن ابی یعفور سلام برسان و بگو بنشین و به این فکر کن امیر المومنین (ع) چرا اینقدر نزد پیامبر (ص) عزیز شد؟ خود امام پاسخ می دهند: نبود مگر به خاطر صدق الحدیث و اداء الامانه. اگر بخواهیم گناهان را طبقه بندی کنیم حواسمان به این باشیم.
امام خمینی (ره) در چهل حدیث، یعنی هفتاد سال پیش، این حدیث را که ذکر می کنند ذیل آن می فرمایند دروغ الان جوری در جامعه ما شده که مثل نقل و نبات، آن وجه منکر بودن آن دارد از بین می رود. حساب کنیم اگر امام امروز می خواستند چهل حدیث را بنویسند چه می نوشتند. باید حواسمان باشد، این ها دین و ایمان است.
.
⚫️ وصيتی از امام صادق علیه السلام در تأکید و اهمیت نماز
امام صادق در واپسين ساعات عمر مبارکشان در حالی که ضعف شدیدی بر ایشان عارض شده بود، به همسرشان، حمیده، فرمود همه بستگان و خویشاوندان را جمع کن. وقتی همگی جمع شدند، چشمان مبارک خود را گشود و فرمود:
«إِنَ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاة؛ شفاعت ما شامل کساني که نماز را سبک بشمارند نميشود.»
📓جلاء العیون، ص ٨٨٤
شهادت #امام_صادق علیه السلام
🌌 کمکهای شبانه امام صادق علیه السلام
وقتی پاسی از شب میگذشت، امام صادق علیه السلام کیسهای از نان و گوشت و پول برمیداشت و بر دوش خود گذاشته و نزد مستمندان مدینه میبرد و در میانشان تقسیم میکرد، ولی آنان او را نمیشناختند. وقتی امام صادق علیه السلام بشهادت رسید، دیگر آن صدقات شبانه را ندیدند و فهمیدند که آن مرد، امام صادق علیه السلام بوده است.
🔻مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِذَا أَعْتَمَ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّیْلِ شَطْرُهُ أَخَذَ جِرَاباً فِیهِ خُبْزٌ وَ لَحْمٌ وَ الدَّرَاهِمُ فَحَمَلَهُ عَلَی عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إِلَی أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ فَقَسَمَهُ فِیهِمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ فَلَمَّا مَضَی أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فَقَدُوا ذَلِکَ فَعَلِمُوا أَنَّهُ کَانَ أَبَاعَبْدِاللَّهِ علیه السلام.
📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ۴/۸
✅به او نگو این کیسه را من دادهام!
🔻ابوجعفر خثعمى می گوید :
▪️《أَعْطَانِي اَلصَّادِقُ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) صُرَّةً فَقَالَ لِي اِدْفَعْهَا إِلَى رَجُلٍ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ وَ لاَ تُعْلِمْهُ أَنِّي أَعْطَيْتُكَ شَيْئاً》
🔸امام صادق(عليهالسلام) كيسه زرى به من دادند و فرمودند :
اين كيسه را بده به فلانى از بنى هاشم و به او نگو من دادهام.
ابوجعفر خثعمى می گوید :
کیسه را بردم به او دادم و او گفت :
▪️《جَزَاهُ اَللَّهُ خَيْراً مَا يَزَالُ كُلَّحِينٍ يَبْعَثُ بِهَا فَنَعِيشُ بِهِ إِلَى قَابِلٍ وَ لَكِنِّي لاَ يَصِلُنِي جَعْفَرٌ بِدِرْهَمٍ فِي كَثْرَةِ مَالِهِ》
🔹خدا به كسى كه داده خير بدهد.
هر سال آنقدر به من میدهد كه تا سال ديگر ما را كافى است
ولى جعفر بن محمد(ع) با آنكه دارد يک درهمی هم به ما نمیدهد!(۱)
📚منبع :
۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۷، ص۲۳
🔺مجسمه قاتل امام صادق (ع) در بغداد!
👈 تعجب نکنید این مجسمه خلیفه عباسی ابو جعفر منصور دوانقی است که از برنز ساخته شده و ۵ متر ارتفاع دارد. او یکی از سفاکترین خلفای عباسی بود که بارها امام صادق (ع) را به طرز ناجوانمردانهای به کاخ خود احضار کرد و درباره امام صادق (ع) میگفت: او مثل استخوانی گلوگیر، کار مرا دشوار ساخته است و عاقبت نیز این امام همام را به شهادت رساند.
👈 عکس سمت چپ وضعیت این مجسمه را در زمان حمله امریکا به عراق نشان میدهد که پایه آن دچار آسیب شد. نوجوان بیخبر عراقی در حال بوسهزدن بر تندیس یک جنایتکار است. این مجسمه توسط میراث فرهنگی عراق دوباره ترمیم شد و در وسط میدان ابو جعفر المنصور بغداد نصب گردید.
حیات امام صادق(ع)، با خلافت ده خلیفه آخر بنی امیه از جمله عمر بن عبدالعزیز و هشام بن عبدالملک و دو خلیفه نخست عباسی، سَفّاح و منصور دوانیقی همزمان بود. او در سفر امام باقر(ع) به شام که به درخواست هشام بن عبد الملک صورت گرفت، همراه پدر بود. در امامت امام صادق(ع)، پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و سفاح و منصور خلفاء عباسی حکومت کردند. در این دوران حکومت بنیامیه ضعیف و سرانجام سرنگون شد و پس از آن بنیعباس روی کار آمدند. ضعف و عدم نظارت حکومتها فرصت مناسبی برای امام صادق(ع) جهت انجام فعالیتهای علمی فراهم کرد.البته این آزادی تنها در دهه سوم قرن دوم قمری، وجود داشت و پیش از آن در زمان بنیامیه و پس از آن به جهت قیام نفس زکیه و برادرش ابراهیم فشارهای سیاسی فراوانی بر ضد امام صادق(ع) و پیروانش وجود داشت.
در دوران امامت امام صادق(ع)، به علت ضعف حکومت اموی، آزادی بیشتری برای ابراز عقیده به وجود آمد و بحثهای علمی بسیاری در موضوعات مختلف درگرفت. این آزادی علمی و دینی که برای کمتر امامی از ائمه دوازدهگانه وجود داشت، سبب شد تا شاگردان امام آزادانه در مباحث علمی شرکت کنند. ابان بن تغلب گزارش کرده است که مردم در مسجد از او سؤالات فقهیشان را میپرسیدند. امام صادق(ع) با استفاده از این فرصت، روایات فراوانی در زمینههای گوناگونِ فقه، کلام و... بیان کرد. به گفته ابن حَجَر هیتمی، مردم از او دانشهای فراوان نقل میکردند و آوازه او به همه جا رسیده بود. ابو بحر جاحظ هم نوشته است دانش و فقه او دنیا را پر کرده بود. حسن بن علی وشاء هم گفته است که نهصد نفر را در مسجد کوفه دیده است که از امام صادق(ع) حدیث نقل میکردند.
💫 *امام وحجت خدا،اینگونه مشتاق ونگران و دلتنگ شیعیانشان!!! افسوس، ما غافلیم*...😔
🔸قالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه : وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ وَ أَرْوَاحَكُمْ وَ رُؤْيَتَكُمْ وَ زِيَارَتَكُمْ وَ إِنِّي لَعَلَى دِينِ اللَّهِ وَ دِينِ مَلَائِكَتِهِ فَأَعِينُوا عَلَى ذَلِكَ بِوَرَعٍ وَ أَنَا فِي الْمَدِينَةِ بِمَنْزِلَةِ الشَّعْرَةِ أَتَقَلْقَلُ حَتَّى أَرَى الرَّجُلَ مِنْكُمْ فَأَسْتَرِيحَ إِلَيْهِ
🔹امام صادق صلوات الله علیه فرمودند :
به خدا قسم كه من
1⃣بوى شما را دوست دارم و
2⃣ارواح شما را دوست دارم و
3⃣زيارت و ديدار شما را دوست دارم و
👈🏻حقا كه من بر دين خدا و دين فرشتگان خدا هستم اى شيعيان ، شما با ورع مرا بر اين دين يارى كنيد ؛
😭من در تمام مدينه مانند يک دانه جو تک و تنها هستم ،
😭در تمام مدينه حركت مى كنم تا يكى از شما را ببينم و با ملاقات و ديدار او استراحت خاطر برايم حاصل شود .
📚بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار علیهم السلام جلد 65 صفحه 28 حدیث 55
📚الدعوات (راوندی) ص 274
📚المحاسن ج 1 ص 163
🌹امام صادق(ع)فرمودند :
ﺩِﺭْﻫَﻢٌ ﻳُﻮﺻَﻞُ ﺑِﻪِ ﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡُ ﺃَﻓْﻀَﻞُ ﻣِﻦْ ﺃَﻟْﻔَﻲْ ﺃَﻟْﻒِ ﺩِﺭْﻫَﻢٍ ﻓِﻴﻤَﺎ ﺳِﻮَﺍﻩُ ﻣِﻦْ ﻭُﺟُﻮﻩِ ﺍﻟْﺒِﺮﱢ
👈یکدرهم مالی كه برای امامِ خود صرف كنی، بسی بهتر وبرتر است از دو ميليون درهم كه در ديگر «امور خير» خرج نمایی.
امام صادق عليه السلام فرمود: ما خاندان، صبر و شكيبائيم و شيعيان ما، از ما هم شكيباترند.
گفتم: جانم به فدايت، چگونه شيعيان شما از شما شكيباترند؟ فرمود: چون صبر ما بر چيزى است كه مى دانيم. امّا شيعيان ما صبر و شكيبائى مى ورزند بر چيزى كه نمى دانند.
متن حدیث:
قالَ الصّادِقُ عليه السلام: نَحْنُ صُبَّرٌ وَ شيعَتُنا اَصْبَرُ مِنّا، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِداكَ، كَيْفَ صارَ شيعَتُكُمْ اَصْبَرُ مِنْكُمْ؟ قالَ: لاَِنّا نَصْبِرُ عَلى ما نَعْلَمُ وَ شيعَتُنا يَصْبِرُونَ عَلى مالايَعْلَمُونَ.
" بحارالانوار جلد 80 صفحه 71 "
پ.ن:
این حدیث در کتب حدیث معتبر شیعه از جمله در کافی، ج2،ص93، تفسیر قمی،ص489؛ تفسیر نور الثقلین،ج4،ص133 وارد شده و حدیث به نقل از امام صادق(ع) به شرح زیر است:
انَّا صُبُرٌ(صبراء) وَ شِيعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ صَارَ شِيعَتُكُمْ أَصْبَرَ مِنْكُمْ قَالَ لِأَنَّا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ وَ شِيعَتُنَا يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لَا يَعْلَمُون؛
ما اهل صبر هستیم و شیعه ما از ما صبورترند . راوی گوید : عرض کردم: فدایت شوم! چگونه شیعیان از شما صبورترند؟
حضرت فرمود: چون ما بر چیزی که می دانیم صبر می کنیم . آنان بر چیزی که نمی دانند، صبر می کنند.
البته سند این حدیث ضعیف است. (1)
علامه مجلسی در شرح حدیث گوید:
در معنای حدیث چند احتمال است:
1.ما علم به مصیبت هایی که قرار است واقع شوند، داریم . از این رو وقوع آن ها برای ما مورد انتظار است و این، سنگینی مصیبت را کم تر می کند، ولی شیعیان ما علم به مصیبت قبل از وقوع ندارند. مصیبت بر آن ها ناگهانی وارد می شود و تحمل بیش تر می طلبد.
2.ما به کنه ثوابی که برای صبر بر مصایب هست و به حکمتی که آن مصیبت را اقتضا دارد و درجه ای که با تحمل آن به دست می آید، علم داریم و این تحمل را آسان تر می گرداند، ولی شیعیان ما به این ها علم ندارند. از این رو صبر بیش تر باید داشته باشند.
3. بر عاقبت مصیبت ها و کیفیت بر طرف شدن و برطرف کردن آن ها و به اتفاق هایی که بعد می افتد، علم داریم ، مثل یوسف که خدا با آگاه کردن او به اتفاقات آینده در چاه او را تسلا داد ، ولی شیعیان ما چنین علمی ندارند. از این رو تحمل سخت تر است. (2)
پی نوشت ها:
1.مرآه العقول،ج8،ص143.
2.بحار الانوار،ج68،ص80.