*بسم الله الرحمن الرحیم*
*"اﻭﻟﻮﻟﻴﺖ ﺑﺎ ﻏﺪﻳﺮ اﺳﺖ ﻧﻪ ﻣﺤﺮﻡ"*
✍ *از همین حالا عده ای* *برای فرا رسیدن ماه محرم*
*و اربعین روز شمار زدند، این علاقهی به سید الشهدا علیه السلام قابل ستایش است اما قبل از محرم، ما مناسبتی داریم که افضل بر تمام مناسبتهای ما است. اساس مذهب ما به بزرگداشت این روز است*
*برای غدیر چه کردیم؟ برای غدیر کار نکردیم، متاسفانه انکار و تفسیر به رای شد! امام حسین علیه السلام کشتهی احیایِ غدیر است.باید برای غدیر صد هزار برابر عاشورا و فاطمیه توان گذاشت*
*اگر غدیر فراموش نمی شد که عاشورا و فاطمیه ای در کار نبود*
*پس باید با تمام توان برای غدیر کار کنیم. برای غدیر روز شمار بزنید، پوستر پخش کنید. بنر بزنید، جشن بگیرید، دسته شادی در خیابان راه بندازید. طنین صدای اشهد ان علیا ولی الله باید عالم را بلرزاند. کم کاری نکنید، در حق امیرالمومنین علیه السلام و غدیر کم کاری کنیم، جفا کردیم! مانند ایام شعبانیه ایستگاه صلواتی بر پا کنید. خیابان ها را آزین ببندید. دست به دست هم دهید*
*می داﻧﻴﺪ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪﻩ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻏﺬا و ﻭﻟﻴﻤﻪ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﻋﻴﺪ ﻏﺪﻳﺮ اﺳﺖ ﻧﻪ ﺩﻫﻪ ﻣﺤﺮﻡ*
*ﻣﻴﺪاﻧﻴﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻋﻴﺪﻱ ﺑﺪﻫﻴﺪ و ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺭا ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻛﻨﻴﺪ ﻋﻴﺪ ﻏﺪﻳﺮ اﺳﺖ ﻧﻪ ﻧﻮﺭﻭﺯ*
*از عید قربان تا مباهله جشن غدیریه بگیرید. خطبه غدیریه را چاپ کنید پخش کنید. ستون اسلام و تشیع غدیر است، اما متاسفانه برای این ستون و استحکامش کم کاری کردیم. از هر مناسبتی که داریم غدیر واجب تر و مهمتر است. ولایت امیرالمومنین علیه السلام را جار بزنید، شور به پا کنید.ﺑﻪ ﻓﻘﺮا ﺑﺎ ﻧﺎﻡ اﻣﻴﺮاﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻛﻨﻴﺪ*.
*برای غدیر کم گذاشتیم انکار شد، وقت بلند شدن است*
*برای غدیر کاری کنید این مملکت بلرزد! بگذارید صدای علیا ولی الله گوش فلک را کَر کند*
*ﺑﮕﺬاﺭﻳﺪ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺪاﻧﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﻭﺿﻊ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻣﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﺮاﻱ ﻧﺎﻡ ﻣﻮﻻﻳﻤاﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺎﻥ ﺭا ﻓﺪا ﻣﻴﻜﻨﻴﻢ*
*دسته ﻫﺎﻱ ﺷﺎﺩﻱ به خیابان ها بیاورید ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻴﺪ ﺩﻳﻦ ﻣﺎ ﻓﻘﻄ ﺩﻳﻦ ﻋﺰاﺩاﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ*
*ایستگاه صلواتی بزنید، شهرهای خودتان را چراغانی کنید. ان شاء الله امام عصر روحی فداه دعایی برای همه کند*
*روز عید غدیر، روزی است که خدا نعمتش را کامل کرده است، چرا شکر نعمت نکنیم؟*
*صد هزار برابر هر سال توان بگذارید، کاری کنید مرحم بر سینهی مجروح صدیقه طاهره سلام الله علیها شوید*.
*تمام معصومین به شهادت رسیدند بخاطر غدیر، چرا ما ساکتیم؟ چرا ما بی تفاوتیم. کاری کنید که کسی جرات نکند خدشه بر غدیر وارد کند*
*من کنت مولا فهذا علی مولا را بلند بگویید، روز غدیر روز بیعت با امام عصر روحی فداه است*
*دست به دست هم بدهیم غدیر را احیا کنیم. با پولمان، با وقتمان، با هیئتمان؛ با وسائلمان؛ با هر عملی که میتوانیم غدیر را احیا کنیم*
---------------------------------------
✅ *"لطفا این پیام را نشر دهید نشر این پیام صدقه جاریه است"
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌺🍃🌺🍃
🌺🍃🌺
🌺🍃
🌺
🔷 از دو الی سه ماه پیش تمامی شیعیان برای عاشورا و اربعین روز شمار زدند!
▪️ این علاقهء به سید الشهدا علیه السلام قابل ستایش است.
✅ اما قبل از محرم، ما مناسبتی داریم که مقدم بر تمام مناسبت های ما است؛ عید بزرگ غدیر. عیدالله الاکبر
🔴 برای غدیر چه کردیم؟
برای غدیر کار نکردیم،
⚫️ امام حسین علیه السلام کشته احیایِ غدیر است.
✅ باید برای غدیر چندین برابر عاشورا و فاطمیه توان گذاشت.
✅ اگر غدیر فراموش نمی شد که عاشورا و فاطمیه ای در کار نبود.
✅ پس باید با تمام توان برای غدیر کار کنیم.
غدیر شناسنامه من و شماست.
🔹برای غدیر روز شمار بزنیم،
پوستر پخش کنیم
بنر بزنیم
🔶جشن بگیریم،
دسته شادی در خیابان راه بندازیم.
این عید را مثل نوروز برای بچه ها خاطره ساز کنیم .
لباس نو براشون بخریم
برای بچه ها عیدی آماده کنیم
🌹خیابان ها را آزین ببندیم.
پارچه های سبز بزرگ و کوچک بزنیم.
🌹دست به دست هم بدیم
🌹 از عید قربان تا مباهله جشن غدیریه بگیریم
📚 خطبه غدیریه را چاپ کنیم پخش کنیم.
📢 ولایت امیرالمومنین علیه السلام را جار بزنیم، شور به پا کنیم.
👈برای غدیر کم گذاشتیم انکار شد،
🏃♂️ وقت بلند شدن است، رزق محرم در غدیر داده میشود،
👈 هر کس برای غدیر کم بگذارد، در محرم کمش می گذارند!
📢 این مملکت از عید قربان تا مباهله باید غوغا شود، صدای علیا ولی الله گوش فلک را کَر کند.
✅دسته به خیابان ها بیاوریم،
✅ ایستگاه صلواتی بزنین،
✅شهرهای خودمان را چراغانی کنیم.
✅فضای مجازی را تسخیر کنیم.
🔵 روز عید غدیر، روزی است که خدا نعمتش را کامل کرده است،
چرا شکر نعمت نکنیم؟
⚫️ معصومین به شهادت رسیدن بخاطر اثبات درستی راه غدیر، چرا ساکت باشیم؟
✋روز غدیر روز بیعت با امام عصر روحی فداه است.
💰با پولمان،
🕘 با وقتمان،
🔹 با هیئتمان؛
🚘 با وسائلمان؛
🌈با هر عملی که می توانیم احیایِ غدیر کنیم.
تبلیغ_غدیر_واجب_است.
غدیر را مثل نوروز خاطره ساز کنیم
🌿🥀🌼🌸🌺💐🌹
اگر اطاعت از کلام رسول الله را بر خود لازم میدانیم کمر همت بسته و به فرمان پیامبر، مبلغ غدیر باشیم .
👇🌼🌻🌺🍀🌹🌷🌿
چند پیشنهاد به شیعیان امیرالمومنین
برای جذابیت عید بزرگ غدیر:
♦️1- عیدی و هدیه به کودکان: به فرزند خود و یا فرزند اقوام و همسایگان خود عیدی دهید( این عیدی میتواند هم اسکناس باشد هم کتاب داستانی پیرامون حضرت علی ع و یا حتی یک خوراکی یا بادکنک)
افزایش پول توجیبی بچه ها از عید غدیر.
♦️2- دید و بازدید سادات و بزرگان فامیل: در این روز به سادات فامیل دوست و همسایه سری بزنید و عید را به او تبریک بگوئید(متاسفانه این روزها بسیاری از افراد به جای دیدار حضوری صله رحم خود را با پیامک و تلفن انجام میدهند که پیشنهاد اکید میشود همراه با خانواده به صورت شب نشینی خدمت سادات فامیل و یا بزرگتر های فامیل برسید)
♦️3- دادن غذا به فقرا و یا اقوام و همسایه:چه خوب است افرادی که توانش را دارند در این روز به فقرا و یا اقوام خویشان اطعام دهند. چرا که اطعام در این روز سفارش شده است. حتی میتوان به تعداد 2 یا سه نفر از همسایگان غذا بیشتر درست کرد و به انان دهیم(در حالی که اکثراطعام ها در ماه محرم انجام میشود که با اینکه ان هم پسندیده است اما در رابطه با اطعام روز غدیر ائمه سفارش فراوان کرده اند)
♦️4-اهدای هدیه: میتوان در کنار عیدی، اطعام ودید بازدید ها، شکلات و برگه ای را که حدیثی از امیرالمومنین باشد به دیگران هدیه دهیم.
همچنین اهدای نهج البلاغه های جیبی و یا سی دی های صوتی از امیرالمونین برای هدیه و یا جایزه بسیار مناسب است.
♦️5- مسابقه برای کودکان: میتوان از کودکان بخواهیم تا با نقاشی و یا رنگ امیزی نقاشی های اماده، جایزه ای مانند کتاب داستان در رابطه با حضرت علی(ع)،سربند، پازل و یا حداقل بادکنک یا لوازم التحریر به انها هدیه داد.
و یا به کودکانی که اسم علی را دارند جوایز ی اهدا شود
و یا همخوانی و یا پخش سرود “من بچه شیعه هستم” همراه با اهدای جوایز
♦️6-مسابقه برای جوانان و بزرگسالان:کتاب های مختلفی در رابطه با حضرت علی (ع)و روز غدیر نگاشته شده است میتوان با طراحی چند سوال از ان کتاب ها، مسابقه کتابخوانی برگزار کرد . اگر تعداد این سوالات زیاد بود میتوان به صورت پاسخنامه طراحی شود و اگر تعدادش کم بود میتوان گزینه های صحیح را پیامک کنند.(مسابقه میتواند از کتاب گرانبهای نهج البلاغه هم باشد چرا که اکثر مردم این کتاب را دارند و نیازی به تهیه مجدد کتاب ندارند)
♦️7- موبایل خود را علوی کنید( مساجد، هیئت ها و یا حتی تک تک افراد میتوانند در فضایی که کمی رفت امد دارد میزی بگذارند و با لب تاب و یا گوشی همراه خود فایل های مذهبی شامل،سخنرانی، مولودی، عکس پس زمینه، نرم افزار و… را به افرادی که از ان محل عبور میکنند ارسال نمایند. برای این کار میتوانند هم با رم ریدر هم با بلوتوث این انتقال فایل ها را انجام دهند. بهتر است در جلوی یا بالای میز، کاغذ یا بنرو یا پارچه نوشته ای مبنی بر” “موبایل خود را علوی کنید،رم و فلش رایگان پر میشود”
( این اقدام هیچ هزینه ای برای فرد یا مجموعه ای ندارد اما اثرگذاریش فوق العاده زیاد است.)
♦️8- ترغیب سادات محل به تشکیل جشن عمومی
♦️9- مدیریت ایستگاه صلواتی توسط نوجوانان : پخش و توزیع شرینی و شربت به عموم مردم و گرفتن کمک از خود مردم
♦️10- نصب پرچم و یا برگه های منقش به نام حضرت علی (ع) در بالای هر خانه
♦️11- پشت نویشی اتومبیل ها و یا توزیع برچسب هایی که به شیشه عقب ماشین و یا موتور میچسبانند. این کار میتواند همراه با هدیه یک سی دی صوتی از جشن غدیر و حضرت علی (ع) باشد تا در ماشین ها استفاده شود.
♦️12_ آذین بستن و تزیین کردن که امام رضا سلام الله علیه فرمودند غدیر روز زینت کردن است و هر کس به خاطر این روز تزیین کند خداوند متعال گناهان او را بیامرزد خواه کبیره و خواه صغیره و همچنین فرشتگانی را بفرستد تا برای او حسنات بنویسند و درجات او را بالا ببرند تا سال آینده در همین روز و اگر در این یک سال بمیرد شهید مرده باشد(اقبال الاعمال چاپ دفتر تبلیغات ج ۲ ص ۲۶۱)
این کار میتواند در منزل و جلوی مغازه ها یمان با لامپهای رنگی یا پرچمهای رنگی و مزیّن به نام امیرالمومنین سلام الله علیه باشد و لازم نیست حتماً در حدّ خیلی اعلا باشد بلکه با هزینه خیلی کم در حدّ نیم متر ریسهٔ رنگی یا پارچه یا هر وسیلهٔ تزیینی دیگری میتوانیم به اهل بیت عرض ارادت کنیم.
♦️13_ پخش شکلات ،شیرینی ،و... در مغازه ها ، محل کار، ایستگاههای صلواتی و...
♦️14_ پخش سرودها ومداحی های مربوط به این ایام در خودرو ، محل کسب و کار و...
15_ نشر پیامکهای مربوط به غدیر مخصوصاً پیامی که الان مطالعه کردید( این لا اقل کاریست که برای تبلیغ از غدیر و ولایت امیرالمومنین میتوانیم انجام بدهیم)
🆔 @ggg1400
📌اصلاح بین مردم از اوجب واجبات است
امیرمؤمنان #علی(ع) بود در وصیت نامه خطاب به فرزندان خویش فرمودند:
«شما را به #اصلاح_ذات_البین وصیت می کنم؛
زیرا از پیامبر اکرم(ص) شنیدم که می فرمود:
اصلاح میان مردم از تمام #نمازها و روزه ها بهتر است.»
در روایت دیگری که به نقل از امام #صادق(ع) است، آن حضرت فرمود:
«ایجاد #الفت بین دو نفر که به وسیله من انجام گیرد، نزد من محبوب تر از این است که دو دینار در راه خدا #صدقه دهم.»
📚سیدرضی، نهجالبلاغه، نامه: 47، ص421.
📚شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص148.
🌻 @ggg1400
سختتر از فقدان پدر...
📝 سختتر از یتیم جدا شده از پدر، یتیمی است که از امامش جدا شده و توانایی دستیابی به وی را ندارد، و حکم امامش را درباره مسائل دینی مورد ابتلا نمیداند.
آگاه باشید هر فرد ناآگاه به شریعت ما که از دیدار ما محروم است یتیمی است که در دامن عالمان شیعه جای دارد.
آگاه باشید، هرکس وی را هدایت و راهنمایی کند و شریعت ما را به وی بیاموزد، در مقام رفیق اعلی با ما خواهد بود.
👈🏾 امام حسن عسکری (علیهالسلام) از قول رسولخدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند:
أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى.
📙 بحار الانوار، ج۱۰۵، ص۱۷۱
🔰#جمعه_انتظار
🔰#مهدویت
💎 مهدویت در کلام امام جواد علیه السلام:
🕋خدای تعالی امر او را در یک شب اصلاح فرماید چنان که امر #موسی کلیمالله را اصلاح فرمود،
👈او رفت تا برای خانوادهاش شعلهای آتش بیاورد اما چون برگشت او رسول و #پیامبر بود؛
🕋(وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَیُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِی لَیْلَةٍ کَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ کَلِیمِهِ مُوسَی ع إِذْ ذَهَبَ لِیَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِی)
📖کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۳۷۷
💥رفع گرفتاری جهانی فقط به دست مولایمان مهدی امکان پذیر است ولا غیر‼️
پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم ميفرمايند:
⭐️"خداوند به وسيله ي مهدي از امت رفع گرفتاري ميكند، دلهاي بندگان را با عبادت و اطاعت پر ميكند و عدالتش همه را فرا ميگيرد. خداوند به وسيله او دروغ و دروغ گويي را نابود ميسازد. روح درندگي و ستيزه جويي را از بين ميبرد و ذلّت بردگي را از گردن آنها بر ميدارد".
📗 بحار، ج ۵۱، ص ۷۵؛ الملاحم والفتن، ص ۵۶؛ غيبت شيخ طوسي، ص ۱۱۴
💝الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَرَج💝
🗓#روزشمار_غدیر
7⃣ 2⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است...
📌#بیعت با #امیرمؤمنان_علی(ع)
🌞روزى محمدبن #ابوبکر(پسر خلیفه اول) به امیرمؤمنان #على(ع) گفت:
دستت را جلو بیاور تا با تو #بیعت کنم.
امیرمؤمنان على(ع) فرمود:
مگر با من بیعت نکرده بودی؟
محمدبن ابی بکر گفت:
بله، بیعت کرده بودم؛
ولی اکنون مى خواهم تجدید بیعت کنم.
وی با امیرمؤمنان على(ع) بیعت کرد و گفت:📢
شهادت می دهم، شما امامی هستی که #اطاعت از وی #واجب است.
📚ابن سعد، طبقات الکبرى، ج ۸، ص ۲۸۲،
📚بلاذری، أنساب الاشراف، ص ۲۹۷،
📚ابن خلدون، تاریخ، ج۱، ص ۶۱۵؛
📚طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج۱، ص ۲۸۱.
🗓#روزشمار_غدیر
6⃣ 2⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است...
اَلا اِنَّهُ الْباقى حُجَّةً وَ لا حُجَّةَ بَعْدَهُ، وَ لا حَقَّ اِلّا مَعَهُ، وَ لا نُورَ اِلّا عِنْدَهُ.
📚فرازی از بخش هشتم خطابه غدیر
کتاب "اَلْغَدیر فِی الْکِتابِ وَ السُّنّة وَ الْاَدَب"، معروف به الغدیر کتابی به زبان عربی با موضوع اثبات امامت و خلافت بلافصل امام علی(ع) در واقعه غدیر، نوشته علامه عبدالحسین امینی است که در ۱۱ جلد تنظیم شده و جلد نخست، به بررسی سند حدیث غدیر اختصاص دارد. علامه امینی حدیث غدیر را یقینآورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر(ص) میداند. ایشان بدین منظور سند حدیث را از صحابه و تابعان تا علمای قرن چهاردهم قمری با تکیه بر منابع اهل سنت ذکر میکند. او در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعانِ روایتکننده واقعه غدیر را گردآورده است. امینی در شش جلد بعدی، شاعران غدیر را معرفی و اشعار آنها را نقل کرده است. او در جلدهای پایانی، ضمن ادامه معرفی شاعران غدیر، به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سهگانه و نقدهای شیعیان بر آنها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و... میپردازد.
علامه امینی برای نوشتن این کتاب به کتابخانههای کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. چنانکه علامه امینی گفته، او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است. درباره الغدیر کتابها و پایاننامههای متعددی نوشته شده است. همچنین موضوعات مطرحشده در الغدیر به صورت یک مجموعه موضوعی در ۲۷ جلد منتشر شده است.
علامه امینی برای یافتن منابع جهت نگارش کتاب «الغدیر...»، سفرهایی به نقاط مختلف داشته است. وی در این سفرها در پی کتابخانهها، اعم از عمومی و شخصی بود. امینی در این کتابخانهها به مطالعه، استنساخ و تهیه مآخذ میپرداخته و گاه در پی تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع بوده است. برخی از شهرهایی که وی به آنها سفر کرده بود، عبارتند از: حیدرآباد دکن، علیگره، لکهنو، کانپور، جلالی (در هند) رامپور، فوعه، معرفه، قاهره، حلب، نبل، دمشق و....
علامه امینی (ره) سالها در کشورهای مختلف مشغول جمعآوری اطلاعات و دادهها درباره این کتاب بود و عاشقانه پژوهش میکرد.
به باور علامه امینی، این عنوان برای این کتاب بدین معناست که اگر کسی منکر حدیث غدیر و امور وابسته به آن شود، در واقع منکر قرآن، سنت، ادبیات، تاریخ و مجمع علمی شعر عرب شده است؛ چرا که نویسنده مدعای خود را با اسناد متقن و شواهد قطعی از هر سه منبع مذکور، به اثبات رسانده است.
ایشان یك تنه در برابر تحريف كنندگان تاريخ قيام كرد و با قلم توانا و آتشين و در عين حال منطقی و علمی خود، پردهها را كنار زد و حقايق را از لابلای زوايای تاريك تاريخ، بيرون كشيد.
محمدرضا حکیمی: در کتاب «الغدیر»، نزدیک ۱۵۰ کتاب از مهمترین کتابهای مسلمانان که در طول تاریخ شخصیت افراد و اجتماعات را ساخته است، به میان آورده شده و براساس ملاکها و مآخذ اهل سنت به مطالب آنها رسیدگی شده است. محمدرضا حکیمی، این کار علامه امینی را نوعی بازسازی علمی خوانده و معتقد است او به تصحیح کتابخانه عمومی اسلام دست زده است.
آیت الله جعفر سبحانی :
کتاب «الغدیر»، بیت القصیده آثار علامه امینی است. اقیانوسی است در موضوعات مختلف. یکی از مباحث مهم کتاب الغدیر، محاکمه مورخان است؛ محاکمه ای علمی با استناد به قرآن و حدیث. الغدیر، منادی وحدت حقیقی است.
شهید مرتضی مطهری
نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی، از این نظر است که اولا منطق مستدل شیعه را روشن می کند و ثابت می کند که گرایش مسلمانان به تشیع، برخلاف تبلیغات زهرآگین عده ای، مولود جریان های سیاسی یا نژادی نبوده است. ثانیاً ثابت می کندکه پاره ای از اتهامات به شیعه که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است، به کلی بی اساس و دروغ است. ثالثاً شخص شخیص امیرالمومنین علی(ع) را که مظلوم ترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و می تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود و همچنین ذریه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می کند.
یکی از نویسندگان لبنانی خطاب به علامه امینی چنین گفته است: شما تمام گوهرهای دریاها را یکجا در الغدیر جمع کرده اید. کاری کرده اید که باید گروهی از دانشمندان آن را انجام دهند. چطور شما توانسته اید به تنهایی این کار را بکنید؟
عادل غضبان مدير مجله مصری «الكتاب» در مقدمه جلد سوم الغدير میگويد: «اين كتاب، منطق شيعه را روشن میكند و اهل سنت میتوانند به وسيله اين كتاب شيعه را به طور صحيح بشناسنند. شناسايی صحيح شيعه سبب میشود كه آراء شيعه و سنی به يكديگر نزديك شود ، و مجموعا صف واحدی تشكيل دهند.»
یک عالم سنّی دیگر مینویسد:
"بنده با مطالعه کتاب پراهمیت الغدیر که جناب عالی معرفی فرموده بودید دانستم که تا به امروز عمر خود را بر سر یک مشت مطالب خرافی و پوچ گذراندهام و بیجهت شیعیان پاک و موحّد را مشرک و کافر دانستهام..."
اگرچه هدف اصلى و اولیه مؤلف، اثبات حديث غدير و تواتر آن بوده، ولى در عين حال هر آن چه را كه براى امت اسلامى حائز اهميت مىدانسته، در اين كتاب جمعآورى نموده است.
علاوه بر بررسی عالمانه صحت حدیث غدیر، بحث مفصّلی در مفاد این حدیث، تحقیق واژگان، شواهد لفظی و معنوی منطبق بر مدعای شیعه و نیز برخی از مباحث مورد اختلاف شیعه و دیگران ـ مانند ایمان ابوطالب، مسأله زیارت، علم امام، جعل حدیث و... ـ از مباحث طرح شده در الغدیر است.
علامه امینی در اين كتاب سعى بلغ در دفاع از حريم تشيع و دفع اتهامات وارده پيرامون اين مكتب و پيروان آن دارد، به طورى كه همواره و در موارد متعدد به نقد كتبى كه خواسته و يا ناخواسته عقائد حقه شیعه را مورد هجمه خود قرار داده و بهتانهاى ناروا بر آن وارد ساختهاند، مىپردازد و با استدلالهاى محكم آن را رد مىسازد.
منابع و مصادر مورد استناد الغدیر به جهت رعایت قواعد منطقی جدل، احتجاج و مناظره، همه از منابع عالمان اهل سنت است. این ویژگی کتاب همراه با اجتناب مؤلف از تعصب و یکسونگری، موجب شهرت جهانی الغدیر شده است.
به گفته یکی از بزرگان، زمانی که علامه از سفر علمی و تحقیقی چندماههاش به هندوستان بازگشت، از وی پرسیدند هنگام اقامتتان در هند، با گرمای آن کشور چه میکردید؟ اندکی تامل کرد و سپس گفت: اصلا متوجه گرمای آنجا نشدم!
سال 1324 چاپ اول كتاب الغدير در نجف آغاز مى شود و تا نُه جلد آن به طبع رسيده و در سراسر ممالك اسلامى و غير آن منتشر مى گردد. با انتشار كتاب گرانمايه "الغدير" سيل نامهها و ستايشها به دانشمند فرزانه و علامه خبير ارسال مى شود. اين تقريظها گاه از دانشمندان بزرگ شيعه و اهل سنت است و گاه از پادشاهان كشورهاى اسلامى .
خود آن بزرگوار میگوید: "هرگاه پشت میز مینشستم که الغدیر را بنویسم مثل اینکه حضرت علی(ع) را در کنار میز میدیدم که مطالب را به من دیکته میفرمود".
یک سخنی از علامه امینی نقل کردند، که انسان را منقلب می کند
بعد از نوشتن الغدیر گفته بود: «روز قیامت با دشمنان امیرالمؤمنین مخاصمه خواهم کرد! همان طور که آنها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند؛ و گرنه من میخواستم معارف امیرالمؤمنین را گسترش بدهم؛ اینها آمدند مرا وادار کردند که من در اثبات امامتش کتاب بنویسم!»
وقتی می گویند: اول مظلوم عالم؛ بی جهت نیست! حضرت چقدر مظلوم باشد که بعد از قرنها، تازه در اثبات امامتش کتاب بنویسند!
بيش از پنجاه سال است كه از تدوين كتاب الغدير میگذرد و با اطمينان میتوان گفت كه جامعه محققين اعم از شيعه و سنی با نام الغدير و با نوشتههای علمی و عميق و محققانه و پر احساس علامه امينی آشنا هستند. اما در طول اين زمان هنوز كسی نتوانسته برای الغدير حتی صفحهای ردّيه و يا نقدی كه قابل اعتنا باشد، بنويسد و اين خود نشانگر استحكام و متقن بودن مطالب اين كتاب است كه حتی مخالفين شيعه نيز نتوانستهاند اشكالی بر آن وارد نمايند.
تکمله الغدیر
«تکملة الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب: ثمرات الاسفار الی الاقطار»، عنوان کتابی چهار جلدی است که پس از درگذشت نویسنده الغدیر، بر اساس دستنوشتههای وی چاپ شده است. دستنوشتهها دو بخش بوده است:
یادداشتهای علامه امینی در سفر به سرزمین هند در سال ۱۳۸۰ق/۱۹۶۰م که چهار ماه را در آنجا گذرانده و نسخههای خطی و چاپی کتابخانههای آنجا را مطالعه و از آنها یادداشتبرداری کرده است.
یادداشتهای علامه امینی در سفر به سوریه در سال ۱۳۸۴ق/۱۹۶۴م که کتابهای خطی کتابخانههای آنجا را مطالعه و از آنها یادداشتبرداری کرده است.
قصد نویسنده این بوده است که این دو جزء، منبعی برای ادامه مجلدات الغدیر باشد.
موسوعة شعراء الغدیر
«موسوعة شعراء الغدیر: المستدرک علی کتاب الغدیر للشیخ الامینی»، عنوان کتابی هفت جلدی است که در سال ۱۴۳۱ق/۲۰۱۰م در نجف توسط انتشارات حرم امام علی (ع) منتشر شده است. نویسندگان این مجموعه، در جلد نخست، اشعاری مرتبط با غدیر را ذکر کردهاند که متعلق به قبل از قرن ۱۳ قمری بوده و به ادعای آنها، از نظر علامه امینی دور مانده است. همچنین در جلدهای بعدی، غدیریههای قرن ۱۳ تا ۱۵ قمری ذکر شده است.