eitaa logo
غدیر شناسنامه شیعه
160 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
44 فایل
✅ اصل و نسب و مذهب ما را چو بخواهید آغاز مسلمانی ما روز غدیــــــر است... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 عید غدیر بخش عمده ای از شناسنامه ی شیعه ائمه محسوب می شود. مقام معظم رهبری @ggg1400 آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پیشوای تنها و مظلوم ❖ روزى حضرت امام حسن عليه‌السّلام در اجتماع مردم و در حضور معاويه، برخاست و بر منبر نشست و پس از حمد و ثناى الهى فرمود:🔻 اى مردم، معاويه گمان مى‌‏كند من او را براى خلافت سزاوار دانستم و خود را براى آن، اهل ندانستم، و معاويه دروغ مى‌‏گويد. من به تصريح قرآن و نصّ نبوىّ بر تمام مردم از خودشان شايسته‏‌ترم، بخدا اگر مردم با من بيعت نموده و از من پیروی نموده و يارى‏‌ام مى‌‏دادند، آسمان و زمين ايشان را از باران و بركات خود بهره‌‏مند مى‏‌ساخت، و تو اى معاويه هرگز در خلافت طمع نمی‌کردی، و حال اينكه رسول خدا صلّى‌اللَّه‌عليه وآله فرموده: «امّت كار خود را به مردى واگذار نكرد در حالى كه ميانشان داناتر از او هست، جز آنكه پيوسته كارشان ميل به پستى و زوال دارد تا آنكه به آئين گوساله‌‏پرستى افتند». و بنى اسرائيل هارون را ترك گفته و به گوساله‏‌پرستى افتادند با اينكه مى‌‏دانستند كه هارون جانشین موسى است، و اين امّت، على علیه‌السلام را ترك گفتند با اينكه خود شنيدند كه رسول خدا (ص) به علی (ع) فرمود: «تو در نزد من در منزلت همچون هارونى در نزد موسى؛ جز امر نبوّت كه پس از من ديگر پيامبرى نيست»، و خود شخص رسول خدا از قوم خود به غار گريخت با اينكه ايشان را به سوی خدا مى‌‏خواند، و اگر داراى اعوان و انصارى بود كه فرار نمى‌‏كرد، و من نيز اگر يار و ياورى داشتم هرگز با تو قرار داد صلح نمى‌‏بستم. و هر آينه اين سنّت و مثال‌هايى است كه مو به مو تكرار مى‌‏شود. 📚احتجاج؛ ج2؛ ص288
🔴 پاداش بی‌نظیر برآوردن حاجت دیگران ابن مهران می‌گوید: نزد حسن بن علی(علیه السلام) نشسته بودم که مردی نزد ایشان آمد و گفت: «ای پسر رسول خدا! کسی از من طلبکار است و می‌خواهد مرا به زندان بیاندازد. به خدا سوگند که هیچ پولی ندارم. از تو می‌خواهم که با او سخن بگویی». دیدم که حسن بن علی(علیه السلام) کفش‌هایش را پوشید که برود. به او گفتم: «ای پسر رسول خدا! یادت رفته که در اعتکاف هستی؟!» پاسخ فرمود: «نه فراموش نکرده‌ام، اما از پدرم علی(علیه السلام) شنیده‌ام که از جدم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نقل می‌کرد که فرموده است: «مَنْ سَعَى فِي حَاجَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ فَكَأَنَّمَا عَبَدَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ تِسْعَةَ آلَافِ سَنَةٍ صَائِماً نَهَارَهُ قَائِماً لَيْلَهُ» هرکس در راه برآوردن نیاز برادر مسلمانش تلاش کند همانند این است که نُه هزار سال، خداوند را با زبان روزه و شب‌زنده‌داری عبادت کرده است. 📚کتاب من لایحضره الفقیه، ج۲ ، ص ۱۸۹ 💠حلم و بردباری امام حسن(ع): حلم و بردباری امام چنان بود که گاه دشمن کینه توز را که به قصد کشتن آمده بود، به دوستی مخلص و هواداری مؤمن تبدیل می کرد.[ 🔹 موفق بن احمد خوارزمی روایت کرده که امام حسن(ع) گوسفندی داشت که به آن علاقه داشت، روزی مشاهده کرد که پای آن گوسفند شکسته شده 🔹 به غلامش فرمود چه کسی پای این گوسفند را شکسته؟ پاسخ داد: من! ⁉️فرمود چرا؟ گفت: می خواستم شما را غمگین کنم! ♨️ امام فرمود: اما من تو را خوشحال خواهم کرد و تو در راه خدا آزادی! 📚مبرد نحوی، محمد بن یزید ، الامل فی اللغه و الادب، ، ج۱، ص ۲۳۵. 💠 بخشندگی امام حسن مجتبی علیه السلام ✅ مردی نامه ای را به دست امام حسن(ع) داد که در آن حاجت خود را نوشته بود. ✅ امام بدون این که نامه را بخواند به او فرمود: حاجتت رواست! ✅ شخصی عرض کرد: ای فرزند رسول خدا خوب بود نامه اش را می خواندی و می دیدی حاجتش چیست و آن گاه بر طبق حجتش پاسخ می دادی؟ امام فرمود: بیم آن دارم که خدای تعالی تا به این مقدار که من نامه اش را می خوانم از خواری مقامش مرا مورد مؤاخذه قرار دهد. 📚رسولی محلاتی، زندگانی امام حسن، ص ۳۳۹ 💠 آزاد کردن غلامی که به سگ کمک می کرد 🔹ابن کثیر از علمای اهل سنت در کتاب البدایه و النهایه روایت کرده که امام مجتبی (ع) غلام سیاهی را دید که گرده نانی در پیش خود نهاده وخودش لقمه ای از آن می خورد و لقمه ای دیگر را به سگی که آن جا بود می دهد. 🔹 امام (ع) که آن منظره را دید به او فرمود: انگیزه تو در این کار چیست؟ 🔹پاسخ داد من از او شرم دارم که خود بخورم و به او نخورانم! 🔹امام (ع) به او فرمود از جای خود بر نخیز تا من بیایم! 🔹سپس به نزد مولای آن غلام رفت و او را با آن باغی که در آن زندگی می کرد از وی خریداری کرد، آن گاه آن غلام را آزاد و باغ را نیز به او بخشید! 📚البدایه و النهایه، ابن کثیر، چ مصر، ج۸، ص ۳۸ ع ع
🔴ماه رمضان، میدان مسابقه بندگی! حضرت امام حسن عليه‌السلام فرمودند: 🔹 «إنَّ اللّهَ جَعَلَ شَهرَ رَمضانَ مِضماراً لِخَلقِهِ فَيستَبِقونَ فيهِ بِطاعَتِهِ إلى مَرضاتِهِ» 🔸 همانا خداوند را ميدان مسابقه اى براى آفريدگان خود قرار داده تا براى به دست آوردن خشنودى او، به وسیله بندگی و طاعتش از يكديگر پيشى گيرند. 📚 تحف العقول، ص 236
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸مشکلم را به که بگویم؟ حسن بن راشد گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمود: ای حسن! هر گاه به گرفتارى و پیش‌آمد ناگواری دچار شدى، نزد هيچ‌کس از مخالفین (مخالف مذهب) شكوه مكن؛ ولی با برخى از برادران ایمانی خود در ميان بگذار كه يكى از اين چهار نتيجه را دارد: يا با مال و دارایی خود، تو را بی‌نیاز می‌کند؛ يا (اگر خود نتواند) با آبرو و مقامی که دارد به تو كمك كند (و از ديگران استمداد نمايد)؛ يا دعایی کند و مستجاب شود؛ يا با فکر و نظر خويش، مشورتی به تو بدهد (که سودمند باشد). [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : يَا حَسَنُ إِذَا نَزَلَتْ بِكَ نَازِلَةٌ فَلاَ تَشْكُهَا إِلَى أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ اَلْخِلاَفِ وَ لَكِنِ اُذْكُرْهَا لِبَعْضِ إِخْوَانِكَ فَإِنَّكَ لَنْ تُعْدَمَ خَصْلَةً مِنْ أَرْبَعِ خِصَالٍ إِمَّا كِفَايَةً بِمَالٍ وَ إِمَّا مَعُونَةً بِجَاهٍ أَوْ دَعْوَةً فَتُسْتَجَابُ أَوْ مَشُورَةً بِرَأْيٍ] 📚کافی، ج 8، ص170
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 رفتار امام حسن(علیه السلام) با کنیزی که قصد ناراحتی حضرت را داشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 سخنرانی جالب علیه السلام برای نوجوانها در محفل خانوادگی!
🌺 زینت بهشت به حسن_بن_علی د حسین بن علی علیهماالسلام 📍هنگامی که اهل بهشت در بهشت مستقر شدند، بهشت به خدا عرض می‌کند: خدایا مگر به من وعده نداده بودی که مرا به دو مخلوق بسیار بزرگت زینت دهی؟ خدا می‌فرماید: که مگر تو را به و علیهماالسلام زینت نداده‌ام؟ 💠 قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: «لما استقر اهل الجنة فی الجنة قالت الجنة: یا رب الیس وعدتنی ان تزیننی برکتین من ارکانک؟ قال: الم ازینک بالحسن والحسین؟» منبع: فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج۳، ص۲۶۵_۲۶۶ و تذکرة‌ الخواص ابن جوزی.
امام على عليه السلام: كسى كه غم روزى فردا را بخورد، هرگز رستگار نشود. مَنِ اهتَمَّ برِزقِ غَدٍ لم يُفلِحْ أبَدا غررالحكم حدیث9113
🔵 به مناسبت هفدهم ماه مبارک رمضان 🔵 🔷در شب بدر (شب ۱۷ ماه رمضان) حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به اصحاب فرمود : که امشب برای ما از چاه آب بکشد و بیاورد ؟ اصحاب سکوت کردند و هیچ کدام اقدام به این کار نکردند 🔶( طبق روال همیشگی ) حضرت امیرالمومنین علی "علیه السلام" مشکی برداشت و به طلب آب بیرون رفت. شب سردی بود ، باد می وزید . حضرت به چاه آب رسید و آن چاهی بود بسیار گود و تاریک آن حضرت دلوی نیافت تا از چاه آب بکشد لاجرم به پایین رفت و مشک را پر کرد و بیرون آمد ، ناگاه باد سختی به آن حضرت برخورد که آن جناب از شدتش نشست تا برطرف شد . پس برخاست و حرکت فرمود ، ناگاه باد سخت دیگری مانند آن آمد ، ، آن حضرت نشست تا او نیز رد شد ، دیگر بار برخاست تا برود مرتبه سوم نیز به همان نحو بادی رسید و آن حضرت نشست، و چون رد شد برخاست و خود را به حضرت رسول "صلی الله علیه و آله و سلم" رسانید ، 🔷حضرت پرسید : یا ابا الحسن ! برای چه دیر آمدی ؟ عرض کرد : سه مرتبه بادی به من رسید و بسیار سخت بود و مرا لرزه فرا گرفت و مکثم به جهت بر طرف شدن آن بادها بود ، 🔶فرمود : یا علی ! دانستی آنها چه بود ؟ عرض کرد : نه ، فرمود  : یا علی ! آن اول👌 جبرئیل بود با 1000 فرشته ، که بر تو سلام کردند و دیگری👌میکائیل بود با 1000 فرشته که بر تو سلام کرد و پس از آن👌 اسرافیل بود با 1000 ملائکه که بر تو سلام کردند و اینها به جهت ( یاری ) فرود آمدند . 👈مرحوم محدث قمی رحمه الله علیه می فرماید : قول آن کسی که گفته از برای امیرالمومنین علیه السلام در یک شب سه هزار و سه منقبت بوده اشاره به همین است --------------- @ggg1400
۱۷ رمضان سالروز تاسیس مسجد جمکران مَسجِد جَمْکَران، مسجدی منسوب به امام زمان(عج)، در قرن چهارم قمری به‌دستور ایشان ساخته شده است. بنا به گفته میرزا حسین نوری، محدث شیعی در قرن چهاردهم، مسجد جمکران به دستور امام زمان(عج) و به‌دست شخصی به نام ابوالحسن از علمای قم بنا شده است. محدث نوری از دیداری سخن گفته است که حسن بن مثله جمکرانی با حضرت مهدی(عج) داشته و امام زمان(عج)، دستور ساخت مسجد جمکران را داده است. میرزا حسین نوری، سال وقوع این رخداد را ۳۷۳ یا ۳۹۳ق دانسته و آن را به کتاب مونس الحزین شیخ صدوق نسبت داده است. برخی از مراسم‌های مذهبی مانند جشن نیمه‌شعبان، دعای توسل و دعای ندبه در این مسجد برگزار می‌شود و افرادی از مناطق مختلف ایران به‌ویژه در شب‌های چهارشنبه، در مسجد جمکران حضور می‌یابند. گفته شده است که حضور مردم در شب‌های چهارشنبه در مسجد جمکران از زمان شیخ محمدتقی بافقی، عالم شیعی دوره پهلوی رونق گرفته است؛ چرا که او به همراه شماری از طلاب، شب‌های چهارشنبه در مسجد جمکران به عبادت می‌پرداخت. مسجد جمکران در دوره‌های مختلف، تعمیر و بازسازی شده است؛ قدیمی‌ترین کتیبه موجود، به تعمیر آن در سال ۱۱۶۷ق اشاره دارد. مسجد تا پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ش، ساختمان کوچکی داشته اما پس از انقلاب توسعه زیادی یافته است. برای مسجد جمکران، اعمال مخصوصی ذکر شده است؛ از جمله دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت نماز امام زمان. محدث نوری این اعمال را به امام زمان نسبت داده و شیخ عباس قمی به نقل از او در مفاتیح الجنان ذکر کرده است. موقعیت مسجد جمکران، مسجدی است در حاشیه قم و در فاصله حدود ۸ کیلومتری حرم حضرت معصومه (س) و به حضرت مهدی (ع)، امام دوازدهم شیعیان منسوب شده است و به سبب نزدیکی با روستای جمکران، به مسجد جمکران شهرت یافته است. این مسجد در گذشته با اتکا به سنگ مرمری که قدمگاه امام دوازدهم شیعیان دانسته می‌شده است به «‌مسجد قدمگاه‌» مشهور بوده. این مسجد، به دلیل انتساب به امام زمان، «مسجد صاحب الزمان‌» نیز نامیده شده است. داستان ساخت مسجد جمکران، در کتاب‌های محدث نوری مانند کلمه طیبه، نجم الثاقب، مستدرک الوسائل و جنة المأوی نقل شده است. محدث نوری، داستان را به کتاب تاریخ قم نسبت داده و نوشته که تاریخ قم آن را از کتاب مونس الحزین فی معرفة الحق و الیقین اثر شیخ صدوق نقل کرده است. محدث نوری همچنین در مستدرک الوسائل‌ گفته است که این داستان را در حاشیه کتاب نقد الرجال به خط محمدعلی بهبهانی (۱۱۴۴-۱۲۱۶ق) فرزند وحید بهبهانی دیده که آن را به کتاب مونس الحزین فی معرفة الدین و الیقین نسبت داده است. پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ش در ایران، شورای مدیریت حوزه علمیه قم، هیئت امنای مسجد جمکران را معرفی کرد و اداره اوقاف و امور خیریه، نظارت بر امور آن را بر عهده گرفت.[۴۷] و توسعه مسجد سرعت گرفت. پس از آن ۴۰ هکتار زمین در اختیار مسجد جمکران قرار گرفت که ۵/۵ هکتار آن به محوطه و صحن اصلی اختصاص یافت. همچنین در سال ۱۳۸۲ش طرحی تصویب شد که برای مجموعه مسجد جمکران، حدود ۲۵۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده بود و نزدیک به ۳۰ هزار مترمربع آن به مسجد مقام و شبستان‌ها اختصاص داشت و مابقی، مربوط به صحن و ساختمان‌های ادارای و خدماتی می‌شد. در این طرح، ساختمان‌های مسجد به جز مسجد مقام، بازسازی شد. مجموعه مسجد جمکران از قسمت‌های مختلفی مانند مسجد مقام، شبستان‌ها، صحن اصلی و ساختمان‌های تشکیلات ادرای تشکیل شده است. مسجد مقام ساختمان شبستان اصلی مسجد جمکران، مسجد مَقام نامیده می‌شود و حدود ۱۱۰۰ متر مربع مساحت دارد. ایوان ورودی مسجد، از طریق سه ورودی به شبستان راه دارد و در اطراف ایوان، دو مناره‌با ارتفاع ۶۰ متر قرار دارد. شبستان دارای هشت ستون است که گنبد مسجد با سازه‌ای فلزی بر فراز آنها استوار شده است. در ساقه گنبد، ۲۳ پنجره تعبیه شده است که نور شبستان را تأمین می‌کنند. سطح خارجی گنبد نیز با کاشی‌های فیروزه‌ای پوشیده و با کتیبه‌های تهلیل و تُرَنج‌هایی با عبارت «یا مهدی ادرکنی» در داخل آن، تزئین شده است. سطح داخلی گنبد مزین به کاشی‌های معرق با تلفیق آجر است. همچنین ستون‎ها، محراب و ایوان ورودی شبستان و دو مناره اطراف آن با کاشی‌های معرق و مقرنس‌کاری تزیین شده است. مسجد جمکران، شش ورودی دارد که ورودی شمال شرقی، مستقیما به شبستان اصلی مسجد می‌رسد. در اطرف صحن، مناره‌هایی ساخته شده که بنا به گفته مسئولان مسجد جمکران، تعداد آنها به ۱۴ خواهد رسید. شبستان‌ها شبستان‌های غربی و شرقی: در دو طرف مسجد مقام، دو شبستان وجود دارد که هر کدام با ۴ هزار متر مربع زیربنا در دو طبقه ساخته شده‌اند. قسمت‌های داخلی این شبستان‌ها آیینه‌کاری شده است و هریک دارای دو گنبد قرینه‌اند. ویکی شیعه @ggg1400
17 رمضان؛ معراج رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم معراج پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم معراج پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وسلم در سال هاي بعد از بعثت در شب چنين روزي واقع شده و آيه «سبحان الذي اسري بعبده ليلا من المسجد الحرام الي المسجد الاقصي...» در اين باره نازل شده است. معراج از جمله ضروريات اسلام است. و از آيات كريمه و احاديث متواتره ثابت شده است كه خداوند متعال حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم را در يك شب از مكه معظمه تا مسجد الاقصي و از آنجا به آسمان ها تا سدره المنتهي و عرش اعلي برد، و عجايب آفرينش آسمان ها را به حضرت نماياند و رازهاي نهاني و معارف نامتناهي را به آن حضرت القا نمود و آن حضرت در بيت المعمور تحت عرش به عبادت حقتعالي قيام فرمود و با انبياء ملاقات فرمود و داخل بهشت شد و منازل اهل بهشت و احوال كساني كه در عذاب بودند را مشاهده فرمود. احاديث متواتر دلالت دارد كه عروج آن حضرت به بدن بوده نه به روح، و در بيداري بوده نه در خواب. اقوال ديگر در تعيين روز معراج چنين است: 17 ماه رمضان سال 12 قبل از هجرت، 17 ربيع الاول قبل از هجرت، 17 رجب قبل از هجرت، 17 ماه رمضان 5 سال قبل از بعثت، 27 ماه رمضان، 9 ذي الحجة. درباره مكاني كه آغاز حركت پيامبر صلي الله عليه و آله وسلم به سوب معراج بوده نيز چند قول است: از منزل خديجه عليها السلام از منزل ام هاني خواهر اميرالمومنين عليه السلام از شعب ابي طالب عليه السلام. امام صادق عليه السلام فرمودند: حقتعالي حضرت رسول صلي الله عليه وآله را صد و بيست مرتبه به آسمان برد و در هر مرتبه به آن حضرت درباره ولايت و امامت اميرالمومنين عليه السلام و ديگر ائمه طاهرين عليهم السلام زياده از ساير فايض تاكيد و توصيه نمود. @ggg1400