سعی کنید اگر امکانش رو دارید، از خوراکی هایی که برای بچه هاتون تو کیفش میذارید، مقداری بیشتر بذارید و از کودکتون بخواهید که نصف یا مقداری از خوراکیش رو به یکی از هم کلاسی هاش که وضع مالی خوبی نداره بده
💠 امیرالمؤمنین عليه السلام:
🌺 بهترين زندگى را كسى دارد، كه مردم در زندگى او خوب زندگى كنند.🌺
إنَّ أحسَنَ النّاسِ عَيشا مَن حَسُنَ عَيشُ النّاسِ في عَيشِهِ
📗غررالحكم حدیث 3636
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
گاهی تو آپارتمان یا کوچه، یک پیرزنی یا پیرمردی تنها زندگی می کنه، و سختشه که برای خودش غذا درست کنه، سعی کنید تا می تونید هر موقع غذا درست می کنید یک بشقاب هم برای ایشون ببرید یا هر همسایه تو یک روز غذا ببره...
مخصوصا تو ماه رمضون بیشتر حواستون به این عزیزان باشه...
💠 امیرالمؤمنین عليه السلام:
🌺 بهترين زندگى را كسى دارد، كه مردم در زندگى او خوب زندگى كنند.🌺
إنَّ أحسَنَ النّاسِ عَيشا مَن حَسُنَ عَيشُ النّاسِ في عَيشِهِ
📗غررالحكم حدیث 3636
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
💠 دلایل قصاص قاتل امام علی(ع)
☑️پرسش: چرا قاتل امام علي علیه السلام، بخشيده نشد و قصاص شد؟
🔳پاسخ:
عرض تسلیت شهادت حضرت علی علیه السلام و قبولی طاعات و عبادات
✍️قصاص ابن ملجم و عدم بخشش او چند عامل دارد
اول: 📌قاتل در زمانی بخشیده میشود که از کرده خود پشیمان باشد توبه کرده باشد و عذر خواهی کند در صورتی که ابن ملجم اینگونه نبود بلکه از جنایت خود راضی و خوشحال بود.
🔹ام کلثوم نزد ابن ملجم ملعون رفت و فرمود: «ای دشمن خدا امیرالمؤمنین علیه السلام را کشتی؟» ابن ملجم گفت: «من امیرالمومنین علیه السلام را نکشتم بلکه پدر تو را کشتم.» ام کلثوم گفت: «امیدوارم که این ضربت به پدرم ضرری نرساند.» ابن ملجم گفت: «گویا می بینم که بر مرگ پدرت شیون و زاری می کنی زیرا به خدا قسم ضربتی بر او زدم که اگر این ضربت بر همه اهل زمین فرود آمده بود هیچ یک از آنان را زنده نمی گذاشت(1)
🔸یا در نقلی امده است او خواهان صحبت درگوشی با امام مجتبی بود که حضرت نپذیرفت و فرمود غرضش آن است که گوش مرا به دندان بگیرد. پس آن ملعون گفت: واللَّه که اگر می گذاشت، گوشش را از سرش جدا می کردم.(2) پس مشخص است که او نه توبه کرد نه پشیمان بود.
دوم:📌 قصاص حقی است که بر ولی دم مفروض است و این حق از هیچ کس برداشته نمیشود. ولی دم حقی دارد که برای او ثابت است. اما اگر حضرت علی علیه السلام زنده میماند شاید قصه فرق میکرد همانگونه که حضرت فرمود اگر ماندم خودم میدانم که چه رفتاری با او داشته باشم و اگراز دنیا رفتم فقط یک ضربه به او بزنید.
سوم:📌 امام هم حق الله است و هم حق الناس و یک موضوع شخصی نیست و نمیشود به سادگی از کنار ان عبور کرد. پیامبر فرمود انا و علی ابوا هذه الامه (3)
بنابر این امت فرزند او هستند و فرزند از حق پدرش نمیگذرد
پی نوشت:
1. فتال نیشابوری، محمد بن حسن؛ روضة الواعظین، قم، انتشارات رضی، بیتا، ج 1 ص 134
2. فرحة القری، ترجمه، مجلسی، ص 59
3. مجلسی، بحارالانوار ج 16، ص 95
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
هدایت شده از سبک زندگی دینی
امام حسن عسکری علیه السلام:
پس بیداری در شب بیست و سوم(ماه رمضان) را از دست نده
فَلا یفُوتُک إِحْیاءُ لَیلَه ثَلاثٍ وَ عِشْرینَ.
وسائل الشيعه، جلد10، صفحه358
امام باقر عليه السلام ـ به نقل از پدرانش عليهم السلام ـ : پيامبر خدا نهى كرد كه از شب بيست و يكم و شب بيست و سوم ، غفلت شود و نهى كرد كه كسى در آن شب بخوابد.
دعائم الإسلام جلد1 صفحه282
فاطمه عليهاالسلام نمى گذاشت كه كسى از خانواده اش در آن شب (شب بيست و سوم) بخوابد و [ خواب] آنان را با كم خوردن درمان مى كرد و از روز براى آن شب، آماده مى شد و مى فرمود: «محروم ، كسى است كه از خير آن بى بهره بماند».
دعائم الإسلام جلد1 صفحه282
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
👇👇👇
💥صاحب شب قدر را میشناسید؟
✍ شب قدر و اثبات امام زمان(عج)
یکی از آیاتی که به وسیله آن میتوان وجود نازنین حضرت ولی عصر (عج) را اثبات کرد، سوره مبارکه «قدر» است؛
🔹 خداوند متعال در این سوره بعد از بیان اینکه قرآن در شب قدر نازل شده و بیان شأن و منزلت و اهمیت شب قدر، این آیه را بیان میکند:
🍃تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ [قدر/4]
فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان براى (تقدير) هر كار نازل میشوند.
🔹منظور از «روح» مخلوق عظيمى ما فوق فرشتگان است، چنانكه در حديثى از امام صادق(علیهالسلام) به آن اشاره شده است.[1]
🔹حال برای استدلال به امامت ائمه اطهار و به خصوص امامت حضرت ولی عصر(عج) میگوییم:
با توجه به اينكه «تَنَزَّلُ» فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد (در اصل «تَتَنَزَّلُ» بوده) روشن میشود كه شب قدر، مخصوص به زمان پيغمبر اكرم(ص) و نزول قرآن مجيد نبوده است، بلكه امرى است مستمر و شبى است مداوم كه همه ساله تكرار میشود؛
✅ پس اینکه هر سال در چنین شبی ملائکه و روح به دنیا میآیند و مقدرات الهی و فیوضات خداوند متعال را به زمین میآورند شکی نیست و قرآن دال بر آن است.
🔹بدون شک در زمان رسول خدا(ص) که بر وجود نازنین ایشان نازل میشدند و مقدّرات را به خود حضرت تقدیم میکردند،
👈 امّا سوال مهم این است که در زمانهای بعدی چه باید گفت؟
آیا ملائکه نازل میشوند یا خیر دیگر قطع شده؟
اگر میشوند به راستی بر چه کسی نازل میشوند و مقدرات را به دست چه کسی میدهند؟
آن شخص چه کسی است که ملائکه بر او نازل میشوند؟
🔹 بدون شک آن شخص، شخصی عادی مانند دیگر مردم نباید باشد، زیرا در اینصورت او لیاقت چنین کاری را ندارد، پس او باید ممتاز باشد و به اعتقاد شیعه او کسی جز امام معصوم نیست؛ امام کسی است که با ملکه عصمتی که خداوند متعال به او عطا فرموده، چنان جایگاه و مقامی در نزد خداوند متعال پیدا میکند که میتواند مقدارت الهی را دریافت کند.
🔹این سوال را در زمان کنونی تکرار میکنیم، حال در این زمان آیا ملائکه نازل میشوند یا خیر، اگر نه که مخالفت با قرآن است، اگر بله پس بر چه کسی نازل میشوند و مقدرات را به چه کسی تحویل میدهند. آیا به غیر از وجود نازنین حضرت ولی عصر(عج) و کس دیگری را سراغ دارید که چنین لیاقتی داشته باشد.
👈این استدلال را خود ائمه اطهار(ع) به ما آموختهاند، آنان به برخی از شیعیان خاص خود فرمودند:
«با دشمنان امامت، به سوره قدر احتجاج کنید (به همین شکلی که در متن توضیح داده شده است)».[2]
📎منبع اصلی مطلب:
👇👇👇
welayatnet.com/fa/news/33448
┄┅═══✼📩✼═══┅┄
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
🔸 شب ولایت
🔺ليلةالقدر، شب #ولايت است. هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول #ملائکه بر #امام_زمان است، هم شب #قرآن و شب #اهل_بيت است، هم شب قرآن و هم شب #عترت است. لذا سورهی مبارکه #قدر هم، سورهی ولايت است.
🔖 #یک_جرعه_کتاب
📚 #ما_منتظریم؛ تالیف #استاد_ملایی
📖 صفحه ۳۳۸
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
شب قدر آخر
🔻چه اموراتی در #شب_قدر به #امام_عصر عجل الله فرجه القا میشود؟.
✍🏻 هشام گوید به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم که معنای این آیه
«فيها يفرق كل امر حكيم»
«در آن شب هر امر حکیمانهای تقسیم میگردد»
چیست؟
✨ حضرت فرمودند:
این همان شب قدر است که در آن کسانی که قرار است حج بروند و هر آنچه که دربارهٔ اطاعت و معصیت و مرگ و زندگی است و هر اتفاق جدیدی امضا میشود و به صاحب زمین القا میشود.
ابن مغیره بصری پرسید:
صاحب زمین کیست؟ حضرت فرمودند: همان امام زمانتان است.
🔸عن هشام قال قلت لابي عبد الله عليه السلام قول الله تعالى في كتابه «فيها يفرق كل امر حكيم»قال تلك ليلة القدر يكتب فيها وفد الحاج وما يكون فيها من طاعة أو معصية أو موت اوحيوة ويحدث الله في الليل والنهار وما يشاء ثم يلقيه إلى صاحب الارض قال الحرث بن المغيرة البصري قلت ومن صاحب الارض قال صاحبكم.
📙بصائرالدرجات ص ٢٤١.
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
هدایت شده از سبک زندگی دینی
💠 روز قدر
🔵 بر اساس روایات روز قدر نیز همانند شب قدر دارای ارزش و عظمت است.
🔵امام صادق علیه السلام می فرمایند:
شب قدر در هر سال است، و روزش همانند شبش فضیلت و ارزش دارد.
لَیلةُ القَدرِ فیِ کُلِّ سِنَةٍ و یَومُها مِثلُ لَیلَتِها
📗تفسیر نسیم رحمت ص۴۷۳
🔵پس از روز قدر همانند شب آن، استفاده کنیم و با انجام کارهای عقب مانده شب قدر و پرداختن به برخی امور همانند، نماز، تلاوت قران و دعا کردن ، از این لحظات نورانی استفاده کامل را ببریم.
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
آیا #ابنملجم یهودی بود؟
1️⃣ قاتل امیرمؤمنان (ع) یکی از مشهورترین چهرههای #خوارج «عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم مرادی» است. وی از قبیله «حمیر» و از تیرههای «مراد» است. (۱)
2️⃣ ابن ملجم اهل و ساکن کوفه بود که همراه با بازمانده خوارج به مکه رفت. (۲)
3️⃣ او پس از بیعت مردم با #امام_علی (ع) چندین بار برای بیعت نزد امام آمد، ولی حضرت ایشان را نپذیرفت، برای بار سوم که خدمت امام رسید، حضرت فرمودند: او محاسن مرا با خون پیشانیام خضاب میکند. (۳)
4️⃣ #ابنملجم از 9 نفری بود که در جنگ #نهروان جان سالم به در برد و به مکه آمد و در جلسهای با حضور گروهی از #تروریستها نقشه قتل امام علی (ع)، معاویه و عمروعاص را کشیدند و در کنار خانه خدا همقسم شدند که به پیمان خود وفادار باشند. او مسئولیت ترور امام علی (ع) را به عهده گرفت و به کوفه آمد و با همکاری چند تن از خوارج کوفه، چون اشعث بن قیس، وردان بن مجالد و... در سحرگاه نوزدهم رمضان سال چهلم هجری در محراب مسجد کوفه، حضرت را با شمشیری زهرآگین زخمی کرد که بر اثر آن امام به شهادت رسید. (۴)
5️⃣ بررسی تاریخ نشان میدهد که ابن ملجم مرادی در سرپرستی زنی #یهودی قرار داشت. روزی امام علی (ع) از اصل و تبار وی پرسید، ولی او در جواب به ذکر نام پدر کفایت کرد و امام فرمود: رسول خدا (ص) به من خبر داده که قاتل من فردی #یهودی است. (۵)
📚 منابع:
۱. البلاذری، انساب الاشراف، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، ١۴١٧ق، ج٣، ص٢۵٠ و ٢۵١.
۲. رشاد، علی اکبر، دانشنامه امام علی(ع)، تهران، مرکز نشر فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، ١٣٨٠ش، ج٩، ص۴٣٢.
۳. شیخ مفید، الارشاد، ترجمه رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم، ١٣٨٣ش، ج١، ص١٣. ابن شهر آشوب، مناقب، بیروت، دارالأضواء، چاپ دوم، ١۴١٢ق، ج٣، ص٣۵۶ و ٣۵٧.
۴. الارشاد، همان، ج١، ص١١ و ١٢. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه آیتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نهم، ١٣٨٢ش، ج٢، ص١٣٨.
۵. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم، ١۴٠٣ق، ج۴٢، ص٢۶٢ و ٢۶٣.
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹