قاب هشت
🔰سلسله جلسات ماوای فیلمنامه 🔻دور جدید فیلمنامهنویسی اقتباسی قاب هشت در سال ١۴٠٢ 🔸فیلمنامهنویسی د
🔸فیلمنامه نویسی در ظاهر امر، فنی شبیه کشیدن نقشه یک دستگاه یا ساختمان به نظر میرسد که البته بی راه هم نیست به شرط آنکه این فن را صرفا مهندسی نبینیم و بیندیشیم که در نگارش فیلمنامه طرح چه ساختنی را در میاندازیم؟ انتقال پیام و بیان عقاید و یا بیرون ریختن درونیات، شأنی از ساختن ندارند و ساخت یک دستگاه یا ماشین هم، مثال گویایی برای فیلمسازی نیست. فیلمسازی و طراحی آن در فیلمنامه، بیش از هر چیز برپایی یک جهان است و دعوت به حضور در یک بنا، معبد و مقر و مأوا، تا به واسطه این حضور، مخاطب دمی از روزمرگی بیاساید و خود را در آینه قصهها بیابد.
🔹اساتید فیلمنامه حتی در هالیوود که مرکز سینمای تجاری است از همان ابتدا متوجه شدند که آموزش این فن فراتر از یک دستورالعمل صنعتی و تجاری است. رابرت مککی میگوید رسانههای قصه گو در جهان امروز جایگاه مناسک دینی را دارند و ووگلر میگوید جلسات آموزش فیلمنامهاش در سراسر جهان تبدیل به بیان راه و رسم زندگی شد.
🔸طبیعی است که کشورهای فاقد سینما که راه تقلید را در پیش میگیرند تکنیک فیلمنامه را ابزاری برای جذابیت تجاری و یا بیان درونیات شخصی یا بیان ایدئولوژیک اعتقادات میبینند و همین است که سینما در جهان توسعه نیافته در حاشیه زندگی قرار میگیرد و جای حقیقی خودش را در زندگی مردم پیدا نمیکند.
🔹راهی که شهید آوینی پیش روی ما میگذارد تامل دردمندانه در ماهیت این تکنیک است تا در پریشانی احوال و بی معنایی دوران، راهی برای ساختن آن مأوا و مسکن بیابیم. سکونت اینجا به معنی آسودن نیست بلکه مقری برای عمل و شناخت رسالت تاریخی فرد فرد ماست.
به این معنا، سینما مردمی هم هست. اگر فیلمنامهای مأوا و مقر مردمان باشد همه برای برپایی آن دست به کار خواهند شد و برای تماشای فیلم مشتاقانه حضور به هم می رسانند. بنابراین اصل مسئله همینجاست که چگونه در عمل میتوان در قصه گویی و تکنیک فیلمنامه سکونت یافت و مأوا گزید؟!
#ماوای_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
May 11
«...پس نوع نگاه منقدان و سیاستگذاران سینمای ما به فن و تکنیک نیز باید تغییر کند.
و آنها بدانند که تکنیک برتر را باید در ارگانیسم یک فیلم به مثابه یک موجود واحد زنده جستوجو کرد، نه در اعضای پراکنده آن.
مخاطب عام و چگونگی رابطهای که با فیلم برقرار میکند نیز جزئی از این ارگانیسم است».
🔸کتاب آینه جادو جلد سه، مقاله سینما و مردم
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
سینما نبض زمان _ جلسه چهارم.mp3
34.41M
🔰صوت جلسه چهارم "سینما نبض زمان"
🔹بررسی فیلم آواتار: راه آب
🔹بررسی فیلم بنشیهای آینیشرین
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ۶ اردیبهشت ماه
#سینما_نبض_زمان
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔸بازخوانی دغدغه شهید آوینی درباره مردمی بودن سینما
🔹جلسه پنجم، چهارشنبه ١٣ اردیبهشت ماه، ساعت ١٠:٣٠
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
جلسه چهارم سینما مردم حاکمیت.mp3
34.95M
🔰 جلسه چهارم از سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔹سهشنبه، ۵ اردیبهشت ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
جلسه پنجم سینما مردم.mp3
34.53M
🔰 جلسه پنجم از سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔹گفتوگو با حجةالاسلام امیر نجات بخش
🔹چهارشنبه، ١٣ اردیبهشت ماه
🕌 آستانه قاب هشت
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
🔰حضور فیلم نیمه بلند داستانی آب از آتش در بخش مسابقه فیلمهای تلویزیونی جشنواره ایثار.
🔸این جشنواره از ٢٩ اردیبهشت ماه تا ٣ خرداد ماه برگزار میشود.
🔹لینک خبر
https://www.yjc.ir/fa/news/8439963/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن
🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفتوگو حول قلههای تاریخی سینما
🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ
🔹جلسه اول، یکشنبه ٧ خرداد ماه، ساعت ١٧
🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت
🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🔰لوح تقدیر برای فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش» در جشنواره ایثار.
🔹لینک خبر
https://b2n.ir/p47367
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت
🔰 «معمولا تاكنون رسم بر اين بوده است كه برای شناخت سينما، مجموعهای از گفتههای غربیها را، فهميده يا نفهميده، جمعآوری كنند و بر آن نام «پژوهشی در باب سينما» بگذارند. در مدرسههای سينما نيز به جای فلسفه سينما، تاريخ سينما درس میدهند و البته برای آن كه میخواهد سينما را آنچنان كه اكنون هست بشناسد، بررسي تاريخ مسلما امری كاملا ضروری و غير قابل اجتناب است، چرا كه اگر سينما را به مثابه يک واقعيت تاريخي لحاظ كنيم، سير تكامل تاريخی آن را دقيقا منطبق بر ماهيتش خواهيم يافت. فیالمثل مرحله انتقالی سينما از صامت به ناطق اگر چه يک مرحله تاريخی است، اما اگر درست تامل كنيم خواهيم ديد كه درگيری ميان موافقين و مخالفينِ ورود صوت و كلام به سينما در حقيقت يک مباحثه فلسفی است كه به ماهيت سينما باز میگردد...
بيان در سينما با مجموعهای از عناصر همچون تصوير، صدا، موسيقي و ... انجام میگيرد. در جستجوی ماهيت سينما، سوالی كه لاجرم طرح میشود اين است كه از ميان اين عناصر، كدام يك دارای اصالت است؟ و فی المثل اگر تصوير دارای اصالت است، تناسب ارزشی ساير عناصر همچون كلام و موسيقی با تصوير چيست؟ روشن است كه اين سوالات میبايستی در طی مراحل تاريخی سينما جواب گفته شود... و بنابراين، میتوان دريافت كه چرا در مدارس سينمايی به تاريخ سينما اهميتی اين همه داده میشود - اگر چه به هر تقدير، تاريخ سينما ما را از جستوجوهای فلسفی در ماهيت آن بینياز نمیكند و مخصوصا براي ما كه میخواهيم سينما را در خدمت اسلام درآوريم، تحقيق در فلسفه سينما از اولين ضروريات است. شكی نيست كه بايد تاريخ سينما نيز بخوانيم و اما نه چون آهوی مسحور و مفتونی كه گرفتار جادوی چشمان مار شده است. تنها راه خروج از غفلت رايج، تذكر يافتن نسبت به آن است... و همانطور كه گفته شد، بايد غرب را در پرتو نور «حكمت اسلام» بنگريم، نه آنچنان كه خود خويشتن را معرفي میكند. در ميان غربیها نیز تنها كسانی توانستهاند از فلسفه و متافيزيک غرب راهی به سوی نجات پيدا كنند كه چراغ «عرفان مذهبی» را فراراه خويش داشتهاند».
🔸آینه جادو، جلد اول، مقاله «تاملاتی در ماهیت سینما»
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht