قاب هشت
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنیاسرائ
🔰تفاوت های اساسی قصه و داستان
🔸«رمان نویسی را هرگز نمیتوان با اسطوره پردازی و یا حتی قصه پردازی بشر در گذشته ها قیاس کرد؛ رمان ماهیتاً پدیداری متمایز از اسطوره و یا قصه های کهن است. خودبنیادی یا سوبژکتیویسم یکی از خصوصیاتی است که رمان را از اسطوره و یا قصه های کهن متمایز میدارد و این، تفاوت عَرَضیِ کوچکی نیست؛ یک تمایز جوهری ذاتی است. بشر تا پیش از این هرگز به فکر نمیافتاد که حدیث نفس خویش را بنویسد و به دیگران عرضه کند. انسان قدیم نه برای انسان و نه برای هنر شانی چنین قائل نبوده است که او را بدین تصویر برساند. رمان فقط در ظاهر شبیه به قصه های کهن است و در باطن اصلا شباهتی با آنها ندارد. نه در نیت قصه پرداز، نه در غایت پرداخت، نه در نحوه پرداخت و نه در نسبت قصه با واقعیت خارج از انسان و حقیقتِ وجود او. و مهم تر از همه همین آخری است که تکلیف کار را معین میدارد».
📚 کتاب آینه جادو، جلد۱_ مقاله رمان، سینما، تلویزیون _ صفحه ۱۲۳.
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙صوت جلسه دوم "رشد با فیلمنامه" 🔹تفاوت های قصه با داستان 🔹بررسی جایگاه نگاه بصری در بنیاسرائ
🔰ظرفیت سینما در نشان دادن تجارب معنوی
🔸 وقتی حضرت موسی از خداوند تقاضا میکند تا او را ببیند خداوند در جواب ایشان میگوید: به کوه نگاه کن، اگر بر جای خود ماند تو مرا میبینی. بعد از اینکه حضرت موسی به کوه نگاه کرد و شکافته شدن کوه را دید بیهوش شد.
🔹در فیلم نمیتوان پل صراط و یا قیامت را نشان داد؛ اما میتوان شکافته شدن کوه در مقابل موسی را نشان داد.به معنایی دیگر زمانی که تجلی حق بیاید در عالم ظاهر و با چشم تن بتوان آن را دید مناسب برای فیلم است.
🔸ما نمیتوانیم از سینما توقع نشان دادن امور معنوی و کلی را داشته باشیم؛ ولی این کلیبودن و معنویبودن جایی در جزئیات که همان تجربۀ من شخصی است، خود را نشان میدهد.
🔹درست است که سینما، داستان و امثال اینها همان «من» است و احوالاتِ من؛ اما این «من» میتواند تجربۀ دینی، تجربۀ معنوی و تجربۀ انقلابی داشته باشد و رنگ و بویی از معنویت پیدا کند؛ البته این به هنرمند بستگی دارد.
🔸سینما و داستان انقلاب، برای انقلاب نیست مگر اینکه هنرمندش جدا از مفاهیم و شعارها، خودش تجربهای از جنس انقلاب داشته باشد. این تجربه در سینما باید بصری باشد؛ مثلاً شما جایی تصویری را در عالم انقلابیبودن میبینید که شما را به وجد میآورد و میخواهید فریاد بزنید.
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه سوم _ رشد با فیلمنامه.mp3
37.14M
🎙صوت جلسه سوم «رشد با فیلمنامه»
🔹کتاب های اصول و قواعد فیلمنامهنویسی از چه زمانی رایج شدند؟
🔹جریان های مهم تاریخ سینما چه مواجهه و نسبتی با این قواعد داشتهاند؟
🔹نسبت سینمای حقیقی با اصول و قواعد چیست؟
🔹نگاهی اجمالی به نظر تئوریسین های مهم فیلمنامه نویسی درباره ساختار
🔻مقدمه کتاب «داستان» اثر رابرت مککی
🔻نوشتن از درون به بیرون
📆 ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه دوازدهم _ زبان آوینی زبان سینما.mp3
39.86M
🎙صوت جلسه دوازدهم سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما»
🔻«من معتقدم که تکنولوژی هر چه بیشتر به سمت اتوماسیون میرود، بیشتر اختیار را از بشر بازمیگیرد، اما این یک حکم مطلق نیست و سرّ پیروزی ما هم در همین است. هر چه در عالم موجود است، در نهایت مسخّر انسان واقع خواهد شد. اختیار انسانِ اهل ولایت خواه تکنولوژی و خواه هر چیز دیگر».
📖 صفحه ۱۷۳ کتاب آینه جادو_۳
📚 مطالعه کتاب آینه جادو جلد۳
مقاله "سینما،تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو" صفحه ۱۷۳ تا آخر مقاله
▪️«جلسه آخر از این مقاله»
📆 ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲
🕌 آستانه قاب هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
جلسه چهارم _ رشد با فیلمنامه.mp3
39.85M
🎙صوت جلسه چهارم «رشد با فیلمنامه»
🔻فصل اول کتاب داستان مککی: مسئله داستان
🔹قصه و داستان چه نسبتی با واقعیت دارند؟
🔹واقعیت سینمایی
🔹داستانگو، شاعر زندگی
🔹قصه گویی و سنت های الهی
📆 ۴ خرداد ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
🔰فیلمنامه، راه فکر و رشد
🔸در شرایطی که استفاده تجاری و ابزاری از همه هنرها، همه چیز را از معنا تهی کرده است.
در «رشد با فیلمنامه» بنا بر این است که ما از استفاده ابزاری و فرمولی از قواعد فیلمنامه نویسی خارج شویم و این اصول را با کمک بحثهای فلسفی در بطن زندگی خود پیدا کرده و به طور حضوری درک کنیم. اینجاست که زبان سینما به حقیقت خود سراغ ما می آید و کار تکنیکی راه شناخت و فکر و معرفت هستی خواهد شد.
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه پنجم _ رشد با فیلمنامه.mp3
37.36M
🎙صوت جلسه پنجم «رشد با فیلمنامه»
🔻فصل دوم کتاب داستان مککی: گستره ساختار
🔹نسبت بین داستان سرایی و حقیقت چیست؟
🔹منظور از ساختار فیلمنامه چیست؟
🔹چگونه میتوان حادثه و کشمکش را با ابتلائات زندگی فهمید؟
🔹آیا میتوان ساختار داستان را با فکر کردن به تقدیر آموخت؟
📆 ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻«آفرین! آفرین! چه تخیل ظریفِ زیبایی! این [نوع] تخیل، جلوههای جدید و نویی است. خیلی خوب.» رهبر انقلاب ۱۴۰۳/۱/۶
🔸ضمن تبریک خدمت خانم هاشمی و آرزوی موفقیت در حوزه های مختلفی که دغدغهاش را دارند؛ از شعر تا فیلمنامه و بازیگری.
🔸باید دانست که این جلوههای جدید تصادفی نیست، حقیقت دارد و آیندهای نو را نوید میدهد. آیندهای که در آن شعر و نمایش و حماسه دفاع و مقاومت در ایران اسلامی به هم گره خورده است.
🆔 @ghabe_hasht
جلسه ششم _ رشد با فیلمنامه.mp3
36.01M
🎙صوت جلسه ششم «رشد با فیلمنامه»
🔻مثلث داستان
🔹آیا انتخاب نوع ساختار بر مبنای سلیقه شخصی است یا ارتباطی با زمان و مکان دارد؟
🔹هر کدام ساختار های مختلف در تاریخ سینمااز چه انسانی و چه نگاهی سرچشمه میگیرد؟
🔹خرده پیرنگ چه ارتباطی با انسان اروپایی بعد از جنگ دارد؟
🔹خواستگاه ضد پیرنگ از کجاست؟
🔹چه ارتباطی بین پیرنگ کهن الگویی، ژانر وسترن و هالیوود برقرار است؟
🔹نوع کشمش چه ارتباطی با سن و طبع و زمان و مکان دارد؟
🔹آیا میتوان با نگاه عمیق تری به تفاوت های صوری ساختار های مختلف، شناخت و کشف جدیدی از انسان در طول تاریخ پیدا کرد؟
📆 ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
جلسه هفتم _ رشد با فیلمنامه.mp3
41.19M
🎙 صوت جلسه هفتم «رشد با فیلمنامه»
🔻ادامه بحث تفاوت های صوری مثلث داستان
🔹قهرمان منفرد و یا قهرمان متعدد و جمعی چه ارتباطی با فرهنگ هر جامعه دارد؟
🔹تعدد قهرمان چه تاثیری بر روی جذابیت میگذارد؟
🔹قهرمان فعال و منفرد هالیوودی چه نگاهی به جهان دارد؟ نگاه قهرمان منفعل جمعی ژاپنی به جهان و زندگی چیست؟
🔹علیت و تصادف در قصه هر کدام از چه انسان و چه جهان بینی منشأ میشود؟
🔹نگاه تقدیری و توجه به سنت های الهی ما را در چه نسبتی با علیت و تصادف قرار میدهد؟
🔹نگاهی عمیق تر به تغییر و ایستایی، واقعیت پایدار و ناپایدار
🔹بررسی فیلم های مهم ایرانی و تاریخ سینما از منظر تفاوت های صوری پیرنگ
📆 ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
#رشد_با_فیلمنامه
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از جبهه روایت قدس
🇵🇸 روز قدس
▪️یادداشتهای یک مخاطب!
🔰من تاکنون به راهپیمایی روز قدس نرفتهام اما فردا... #حضوری_دیگر
🇵🇸 دیگر بر همگان مشخص است که بازگشت به دنیای قبل از ٧ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) ممکن نیست. جهان در همهی ابعادش با چشم دیگری به قضیه فلسطین نگاه میکند و این نگاه جدید صرفا مختص آزادگان و مجاهدان خدا نیست، بلکه دشمن نیز با نگاه جدیدی به سرنوشت محتوم خود میاندیشد، و اگر این چنین نبود این حجم از وحشیگری چه توجیهی داشت؟
🇵🇸 از این جهت، روز قدس امسال هم با سایر روزها متفاوت است. نگاه تمام مردم دنیا، که گوشه چشمی به سرنوشت فلسطین دارند، به فرداست. حتی چشم تکتک مردم مظلوم و قهرمان غزه به فرداست، زن و مرد، پیر و جوان، مجاهد و مبارز فلسطینی منتظرند تا فردا صدایی از جنس غیرت و انسانیت از دهان امت روزهدار مسلمان و تمام آزادگان جهان بلند شود.
🇵🇸 قدس شریف باری دیگر، اما این دفعه به شکلی دیگر، قبله مسلمین جهان است، شب قدر بر اساس قدس تعریف میشود، عاشورا بر مدار قدس میگردد، کلماتی مانند مسلمان، مجاهد، مبارز و... بر اساس آرمان قدس بازتعریف میشوند چرا که جهان جدید جهان قدس است، قدس میزانی است که مرد را از نامرد و شریف را از بیشرف تمییز میدهد.
🇵🇸 فردا تمام زمین غزه است و مگر غزه امروز همان کربلای سال ۶١ نیست؟ فردا همه جا کربلاست، فردا عاشورایی دیگر است که ندای «هل من ناصر ینصرنی» آن را کودکان غزه سر دادهاند. یزید زمان همانگونه که شهید بزرگوار، مرتضی مطهری فرموده است، اسرائیل است. در برابر یزیدیان چه باید کرد؟ کمترین کار ممکن محکوم کردن یزیدیان و همبستگی با لشکر حسین (ع) است. چه بسا انسانهایی که فردا برای نخستین بار در راهپیمایی روز قدس حاضر میشوند چرا که تاکنون به هیچ اندازه ندای یاری حسین (ع) را نشنیده بودند. دیگر حتی بلندگوهای سترگ یزید زمان هم نتوانستند ندای یاری حسین را خاموش کنند.
🇵🇸 فردا جهانی به عظمت کربلا و قافله ای به مانند قافله حسین به راه خواهد افتاد، ای کاش که فردا از قافله آزادگان و احرار جا نمانیم.
@Jebhe_revayate_Quds
هدایت شده از جبهه روایت قدس
🇵🇸 دعوت به روایت تصویری ایام قدس
روز قدس و تلاقی اش با تشییع شهدای راه قدس احوالی عجیب دارد. این ایام یوم الله است و هر که قدمی در این راه بگذارد گویی در تاریخ گذشته و آینده حاضر شده است.
اکنون زمان انتخاب است و این دوراهی میانهای ندارد.
زمانی است که وحدت رقم میخورد و حق و باطل روشن میگردد.
شاید اکنون وقت آن است که صدا شویم، فریاد شویم، و نه تنها برای مردم غزه که با آنها سخن بگوییم...
و چه مردمی بهتر از آنها برای مخاطبه.
شاید وقت آن است که رسا بود و رسانه بود برای آنها، تا همه چشمها بینا شود و گوشها شنوا به لطف ندایی که از قدس ما را به سوی خویش میخواند.
فردا شاید با همین دوربینهای کوچک موبایل بتوان این تلاش را و این حماسه را ضبط و ثبت کرد و به دلها رساند.
برای همین از شما میخواهیم تا در این حماسه چشمی برای دیدن باشید و تصاویر خود را چه فیلم و چه عکس با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم روایتی رقم بزنیم برای مردمی که در غزه پشتشان با این همتها گرم و دلشان قرص میشود.
راهپیمایان عزیز طریق القدس، با توجه به اهمیت روزهای جمعه و شنبه، شما میتوانید روایتهای تصویری خود از مسیر راهپیمایی روز قدس و تشییع شهیدان طریق القدس را، در قالب تصویر، ویدئو و... به شماره
09373401445 یا آیدی @ghabehasht ارسال فرمایید.
آستانه قاب هشت، آماده کمک به عزیزانی است که به هر شکلی قصد روایت قدس را دارند.
@Jebhe_revayate_Quds