May 11
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
📸 #عکس_نوشته| ظلم ستیزی شاخصه حوزه انقلابی
🔹 آیت الله قائینی: امروز در جهان چه ظلمهای بزرگی در حال رخ دادن است. حوزه انقلابی باید به فکر ظلمزدایی، استکبارستیزی و استعمارزدایی از جهان باشد.
#حوزه_انقلابی
#استکبار_ستیزی
🆔 @asbaat_ir
#اطلاعیه
#برنامه_دروس_خارج
♻️ برنامه دروس استاد معظم آیت الله محمد #محمدی_قائینی (حفظه الله) 🔻🔻
🔹خارج فقه: کتاب الصلاه: 9_8
🔸خارج اصول: اجتهاد و تقلید: 10_9
🔻 اسفار: جلد 9: معاد: 11_10
♻️ محل برگزاری: مدرسه #امام_کاظم علیه السلام، ساختمان امام رضا علیه السلام، همکف، مدرس 124
❇️ #آغاز_دروس: سه شنبه، 1 مهرماه
✅ دروس به صورت تحقیقی و #پژوهش_محور برگزار خواهد شد.
❌ کلاس ها به صورت #حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از استاد محمدی قائینی
🔻🔻 نگاهی گذرا به سوابق علمی آیت الله محمد #محمدی_قائینی 🔻🔻
#بخش_اول
♻️ استاد محمد محمدی قائینی در سال 1340 در تهران متولد شد. وی در خانوادهای مذهبی، علمی و دارای سابقه مرجعیت و فقاهت رشد کرد.
♻️ جد أعلای وی مرحوم آیتالله حاج شیخ محمد علی قائینی «ره» است که از مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء «ره» اجازه مشهور اجتهاد گرفته بود. آن اجازه در میان علما معروف به اجازه کبیرِ کاشف الغطا شد.
♻️ پدر بزرگ ایشان نیز دارای اجازه اجتهاد از مرحوم آیتالله سید کاظم اصطهباناتی «ره»، آیتالله حاج شیخ عبدالکریم #حائری «ره» و آیتالله بروجردی «ره» بوده و در تهران به تدریس و ارشاد و اقامه جماعت اشتغال داشتند.
🔻🔻 وی در سال 1359 شمسی وارد حوزه علمیه آیتالله #مجتهدی_تهرانی شد. و در ابتدای سال 1365 عازم قم شده و بعد از گذشت چند سال دروس سطح شامل رسائل و مکاسب، کفایه، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، شرح تجرید و ... را به پایان رساند.
🔹🔹 بعد از آن در دروس خارج آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، آیتالله #بهجت و نیز آیات عظام #تبریزی، #وحید_خراسانی، #فاضل لنکرانی حاضر شد.
🔻🔻همچنین دروس معقول را نزد بزرگانی همچون علامه #حسنزاده آملی، #جوادی_آملی، انصاری شیرازی فرا گرفت و در مباحث عرفانی و اخلاقی نیز از محضر علامه حسنزاده آملی، مشکینی، اشتهاردی در قم و در تهران نزد آیتالله #حقشناس، آیتالله مجتهدی استفاده کرد.
@ghaeeni
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از استاد محمدی قائینی
🔻🔻 نگاهی گذرا به سوابق علمی استاد محمد #محمدی_قائینی 🔻🔻
#بخش_دوم
♻️ ایشان حدود بیست سال در درس #تفسیر آیتالله جوادی آملی حضور فعال و تحقیقی داشته و نیز #اسفار را از محضر این استاد فرزانه فراگرفته است، از همین روی از شاگردان برجسته آیتالله جوادی آملی در حوزه فلسفه و تفسیر به شمار میآید.
🔻🔻 آیتالله محمدی قائینی هم اکنون هجده سال است که به #تدریس_خارج فقه و اصول و نیز تدریس اسفار و تفسیر اشتغال دارد.
♻️ ایشان سفرهای تبلیغی متعددی به خارج از کشور داشته و مدتی نیز مسئولیت حوزه علمیه آیتالله مجتهدی در تهران، مدرسه اهل البیت در کشور«سیرالئون» را برعهده داشته است.
🔻🔻 از دیگر سوابق ایشان میتوان به تأسیس و مدیریت کارشناسی ارشد مرکز جهانی علوم اسلامی در قم، تدریس علوم و معارف اسلامی در دانشگاه تهران و دانشگاه بوعلی سینا نیز اشاره کرد.
.@ghaeeni
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط:
📸 #عکس_نوشت| مسئولیت حوزه در قبال جامعه
🎙 آیت الله قائینی: حوزه نمیتواند بگوید به من چه مربوط که مردم چه میکنند؟ مشکلات چیست؟ و دنیا به کدام طرف میرود؟ اسلام این را نمیپسندد.
#حوزه_انقلابی
#اسلام
#مردم
🆔 @asbaat_ir
هدایت شده از دروس حوزوی همدان
13990401-فقه.mp3
11.65M
📖درس خارجفقه -۹۹/۴/۱
💠آیت الله #محمدیقائینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸
دروس حوزوی @drusehowzeh
هدایت شده از دروس حوزوی همدان
13990401-اصول.mp3
10.84M
📖درس خارجاصول -۹۹/۴/۱
💠آیت الله #محمدیقائینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸
دروس حوزوی @drusehowzeh
هدایت شده از دروس حوزوی همدان
13990402-فقه.mp3
10.15M
📖درس خارجفقه -۹۹/۴/۲
💠آیت الله #محمدیقائینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸
دروس حوزوی @drusehowzeh
هدایت شده از دروس حوزوی همدان
13990402-اصول.mp3
11.11M
📖درس خارجاصول -۹۹/۴/۲
💠آیت الله #محمدیقائینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸
دروس حوزوی @drusehowzeh
هدایت شده از دروس حوزوی همدان
13990403-فقه.mp3
12.98M
📖درس خارجفقه -۹۹/۴/۳
💠آیت الله #محمدیقائینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸
دروس حوزوی @drusehowzeh
هدایت شده از دروس حوزوی همدان
13990403-اصول.mp3
11.1M
📖درس خارجاصول -۹۹/۴/۳
💠آیت الله #محمدیقائینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸
دروس حوزوی @drusehowzeh
هدایت شده از دروس حوزوی همدان
13990404-فقه.mp3
13.27M
📖درس خارجفقه -۹۹/۴/۴
💠آیت الله #محمدیقائینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸
دروس حوزوی @drusehowzeh
هدایت شده از دروس حوزوی همدان
13990404-اصول.mp3
9.59M
📖درس خارجاصول -۹۹/۴/۴
💠آیت الله #محمدیقائینی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸🔹🔹🔸
دروس حوزوی @drusehowzeh
📣📣 قابل توجه همراهان گرامی
♻️ مصاحبه مبسوطی با استاد #محمدی_قائینی با موضوع #مکتب_شناسی_فقهی صورت گرفته که به مرور بخش هایی از آن تقدیم شما سروران خواهد گردید.
@ghaeeni
#مکتب_شناسی_فقهی
#استاد_محمدی_قائینی
#بخش_اول
آیا مکتبی به نام #مکتب_قم و #نجف داریم⁉️
♻️ ما مکتبی به نام #مکتب_قم یا #مکتب_نجف نداریم که مثلاً در این ده قرن در این دو شهر با مؤلفههای شناخته شده، معین و ویژه ای وجود داشته باشد و به همان نام و نشان شناسنامه داشته باشد. چه بسا در شهری در دورههای مختلف مکاتب گوناگونی وجود داشته است.
♻️ در شهرهای مختلف تطور علوم گوناگون متفاوت بوده است. در قم، مشهد، تهران، نجف، کربلا و ... مکاتب علمی گوناگونی وجود داشته است. برای مثال در دوره ای #مشهد دارای حوزه فلسفی بسیار قوی بود ولی در دوره ای دیگر که در دوران معاصر شاهد آن بودیم مشهد به شدت ضد فلسفه شد و مکتب #منتقد_فلسفه حاکم شد.
🔻🔻 پس نمیتوان به طور مطلق گفت یک شهر در طول تاریخ دارای مکتب علمی واحدی بوده است.
💢 در برخی شهرها در دورههای کوتاهی مکتب علمی خاصی حاکم بود و در دورههای قبل و بعد آن سابقه حکومت مکتب علمی ویژه ای در آن گزارش نشده است. برای مثال #مکتب_تهران و یا #سامرا این گونه بودهاند که تنها در برخی زمانها شاهد وجود مکتبی مستقل و متمایز بودهاند.
💢 پس اگر مقصود از #مکتب_فقهی قم و نجف این است که یک رویکرد حاکم فقهی در طول کل تاریخ در آن شهر را شاهد باشیم و معرفی کنیم، چنین چیزی اشتباه است و واقعیت تاریخی ندارد. گاهی مکتبی بوده است، گاهی مکتبی نبوده است و گاهی هم ضد مکتب مرسوم آن شهر مکتبی پدید آمده است و حاکم شده است.
💢 اما اگر در برههها و بازههای معینی از تاریخ بخواهیم مکاتبی را معرفی کنیم، این معقول و مقبول خواهد بود. مثلاً در قرن اخیر میتوان در قم و نجف #مکتب_فقهی ویژه ای را معرفی کرد که شاید تا پیش از آن با این شاکله قابل معرفی نبوده باشد.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
#مکتب_شناسی_فقهی
#استاد_محمدی_قائینی
#بخش_دوم
💢 واکاوی #معانی_مکتب:
🔰 #معنای_لغوی:
#مکتب در معنای لغوی عبارت است از نوشتار و نوشتنی که ثابت و تثبیت شده است و از آن جا به کتابخانهها و مراکز علمی سرایت کرد زیرا نظریات علمی و منابع در آنجا ثبت شده و آراء و عقاید تثبیت میشوند و محلی است برای نوشتن و تثبیت اندیشهها.
🔰 #معنای_اصطلاحی:
#مکتب در اصطلاح به ایدهها و آراء و نظریاتی گفته میشود که متفکرین آنها را ابداع و ابراز میکنند و در آن ابتکار و نوآوری داشته باشند. آرائی که ابتدا بهصورت تئوری است و بعد با تدریس و تحقیق و مباحثه آن را به عنوان یک نظریه در مجامع علمی طرح میکردند و چه بسا آن نظریه طرفدارانی نیز پیدا میکرد و در ساحتهای علمی حاکم میشد.
💢 #مکتب دارای انواع گوناگونی است. در زمینههای علوم عقلی، علوم نقلی و علوم تجربی و در دانشهای مختلف دارای مکاتب گوناگون سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، تربیتی، فقهی، اصولی و ... هستیم. مکتب علمی میتواند در هر زمینه ای که بشر برای حل مسئله ای از مسائل انسانی راه حلی را ابداع کند که بتواند حلال یک مشکل از مسائل و مشکلات جامعه باشد، شکل گیرد.
💢 پس در حوزههای گوناگون علم دانشمندان برای مدیریت و تدبیر مسائل جامعه و پاسخ به نیازهای بشری مکاتب علمی مختلفی را بوجود آوردهاند و در قالب آن مکاتب اقدام به بررسیهای علمی و حل مسائل جامعه بشری نمودهاند.
🔰 معنای #مکتب در حوزه علوم اسلامی:
در حوزههای علمیه مکتب یا مدرسه عبارت است از آن آراء و روشهایی که به ما نشان میدهد در رابطه با استفاده از دین و وحی الهی، در قالب کتاب و سنت بتوانیم برنامههایی را ارائه کنیم که مسائل نظری و عملی جامعه را حل نماید. نتیجه این امر حل مسائل دینی اجتماع است. پس اگر از مکتب فقهی، اصولی، فلسفی نام میبریم یعنی عده ای از علماء و اندیشمندان مسلمان قواعدی را ابداع کردهاند یا روشهایی را در حوزه بررسیهای اسلامی بوجود آوردهاند که در مسیر حل مسائل دینی #جامعه_اسلامی راههای جدیدی را میگشاید و نتایج بدیعی را پیش روی ما قرار میدهد تا از این طریق بتوانیم در حوزههای مختلف نیازهای جامعه أعم از حوزههای نظری و عملی که در ارتباط با دین شناخته میشوند راه حلها و پاسخهای مناسب را ارائه دهیم.
♻️ در حوزههای علمیه از آن جایی که فقه و اصول دارای محوریت و اهمیت بیشتری بودهاند، رشد و نمو مکاتب در این دو حوزه علمی بیشتر مورد توجه بوده است.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
#مکتب_شناسی_فقهی
#استاد_محمدی_قائینی
#بخش_سوم
💢نقد و بررسی #مکاتب و رویکردهای_تفقه 1💢
♻️ علم فقه در پی بیان احکام و عوارض افعال و حالات و اوصاف مکلفین است. یعنی حتی منحصر در افعال نیست و گاه از اوصاف و عوارض نیز سخن میگوید. فقه میکوشد تا با تعیین وظائف و اختیارات مکلف، راه سعادت را به روی او بگشاید و کمال او را در دنیا و آخرت تضمین نماید.
🔰 #مکتب_اصولیون:
برخی با دیدگاه اصولی سراغ فقه میروند. یعنی با استفاده از قواعدی که قبلاً در اصول تنظیم و تمهید شده است، به عنوان مبادی تصدیقی سراغ فقه میروند. یعنی بر اساس این قواعد به بررسی فقهی میپردازند و میکوشند نحوه دلالت أدله بر احکام را تبیین کنند. اینکه باید در استنباط از اصول بهره گرفت، مفروغ عنه است دراین رویکرد سخن از غلبه نگاه اصولی و #افراط در آن است.
💢 #بررسی:
این مکتب نقطه قوتی دارد از این جهت که مبتنی بر پیش فرضهای علمی ثابت شده حرکت میکند. یعنی با ابزار استدلال و قانون به خدمت فقه میرود ولی نقاط ضعفی نیز دارد.
🔹🔸 از جمله نقاط #ضعف رویکردهای اصولی صرف کم توجهی به عرف است. در حالی که مخاطب اصلی معصومین (علیهم السلام) عرف عام هستند و #عرف عام بر اساس فطرت خویش مطالب را ادراک میکند و میفهمد.
🔹🔸 نقطه ضعف دیگر این مکتب این است که انسان از فهم دینی از راه ارتباط با کلام معصومین بوجود آمده عدول کرده و بخواهد آن را فرع قرار دهد. چه بسا بتوان از توجه به سنت نکتههایی را کشف نمود که تنها از راه قواعد به دست نمیآیند.
♻️ در واقع علم اصول ابزاری است که برای زمان جهل و شک و بن بست ها به کمک ما میآید. در بررسیها و استنباطهای فقهی گاه با شرایطی روبرو میشویم که دیگر نمیتوان با مستفادات از ادله و روایات به نتیجه رسید. یعنی باید اصول را برای مرحله آخر گذاشت نه اینکه از ابتدا فرض کنیم همه مسائل فقه مشکل و لاینحل است و سریع سراغ اصول برویم.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از رهبر حوزهها
🔰بی مایه فطیر است
🔸طلبهی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است].
🔹زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی میشنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»
🔸من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس خواندن، یک مسئله است.
🗓۱۳۹۸/۲/۱۸
📌کانال رهبر حوزهها
🌐@khamenei_hawzah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت_خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
جلسه 1: 1/7/1399
#استاد_محمدی_قائینی
💢 موضوع: افضلیت صلاة بر سایر عبادات
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت_خارج_اصول
#اجتهاد_و_تقلید
جلسه 1: 1/7/1399
#استاد_محمدی_قائینی
💢 موضوع: اجتهاد و تقلید، مسئله فقهی یا اصولی؟
@ghaeeni