حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی(ره)
💢حضرت مى فرمايد: «كيف أنت يا حارثة بن مالك؟» عرض مى كند: حقيقتا ايمان آورده ام.
سؤال مى كنند: براى هر چيزى حقيقتى است
، علامت درستى كلام تو چيست؟ عرض مى كند
: به دنيا بى علاقه شده ام.
شب ها را به عبادت بسر مى برم و روزهاى گرم روزه ام.
گويا عرش پروردگار خود را مى بينم كه براى حساب خلق آماده شده است و گويا اهل بهشت را مى بينم
كه به ملاقات يكديگر مى روند و ناله ى اهل جهنم را در ميان آتش مى شنوم.
آنگاه حضرتش فرمود:
«عبدٌ نوّر الله قلبه».
«بنده اى است كه خدا دلش را نورانى كرده است».
سپس مى فرمايد:
«أبصرت فاثبت».
«بصيرت پيدا كرده اى بر آن ثابت و استوار باش».
در اين هنگام حارثه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله درخواست مى كند كه برايش دعا بفرمايند
تا خداوند شهادت در ركابشان را به او روزى فرمايد
. آن حضرت دعا فرمود و چيزى نگذشت كه او را شهادت نصيب گشت
👈غرض اين است كه انسان بايد در هر كارى و در تعلم هر علم يا صنعتى داراى تحقيق و تعقل باشد
. و اگر قدرت تحقيق و تعقل ندارد لااقل از افعال و صفات پاكان پيروى كرده، تقليد نمايد
. تحصيل علم و دانش براى هر كسى سودمند است،
امّا در صورتى كه خوب بفهمد،
نه اينكه مطالبى را كه شنيده، در خود مانند نوار ضبط نمايد.
و چنانچه در صدد فهم و درك حقايق باشد
حتى اگر خارج از دين و مذهب بوده و با عدم اعتقاد به مطالعه ى علوم بپردازد چه بسا هدايت و مستبصر شود.
🔻کانـالِ حضرت آیت الله یعقوبـــی قائنی(ره)
@ghaeni_ir
🌹پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)فرمودند
✨سه نفر هستند که هنگام دیدار با خدا از هر دری که بخواهند وارد بهشت میشوند:
✨۱. کسی که خوش اخلاق باشد.
✨۲. کسی که هم در خلوت هم در حضور مردم از خدا بترسد.
✨۳. کسی که جر و بحث را رها کند، حتی اگر حق با او باشد.
📚اصول کافی
🔻کانـالِ حضرت آیت الله یعقوبـــی قائنی(ره)
@ghaeni_ir
حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی(ره)
📎كسانى كه خود، مطالبى را به طور سطحى از پدر و مادرشان ياد گرفته اند اسلام و ايمان را به فرزند خود چنين تعليم مى كنند كه مى پرسند: اصول دين چند تاست؟
بگو: پنج تاست
. اول توحيد، دوم عدل، سوم نبوت، چهارم امامت، پنجم معاد روز قيامت! آن كودك هم اين مطالب را به خوبى حفظ مى كند.
پدر و مادرش نيز به اين افتخار مى كنند و گاهى به ديگران هم مى گويند كه فرزند ما اصول دينش را خوب مى داند،
امّا اينكه حقيقت اين اصول چيست و نتيجه اش چه مى باشد
ابدا به آن توجهى ندارند.
اين كودك نيز بعدها به بعضى از فروع دين عادت مى كند،
امّا هيچ گاه توجهى به مزاياى معنوى آن نداشته، نه از ياد گرفتن اصول بهره اى مى برد و نه از عمل كردن به فروع.
تازه اين، حال افرادى است كه احيانا به بعضى از لوازم اعتقاد خود عمل مى كنند. چه بسا افرادى كه اصول دين را ياد گرفته و به آن اعتقاد پيدا كرده اند،
ولى به لوازم آن عمل هم نمى كنند، يا اگر احيانا عملى هم دارند بدون تفكر و تعقل و بدون توجه به شرايط قبولى اعمال مى باشد؛
لذا اعتقاد آنها كه به آب عمل آبيارى نشده و يا سطحى است و ريشه ندارد با اندك وزش باد تشكيك ريشه كن شده،
خداى ناكرده اعمالى هم كه صحت آن مشروط به اعتقاد صحيح است هباءً منثورا مى گردد.
هيهات كه انسان با چنين وضعى از عذاب ابدى نجات پيدا كرده، به حيات سرمدى برسد.
🔻کانـالِ حضرت آیت الله یعقوبـــی قائنی(ره)
@ghaeni_ir
﷽
📌انسان متوجه اين نكته باشد كه قلوب در دست خداى متعال است و اوست عزيز كننده، و هم اوست كه فطرت انسان را با خوبى عجين فرموده كه حتى كسى كه خودش مغلوب نفس و شيطان است و عمل خوبى از او سر نمى زند مع ذلك فطرتا خوب و خوبى را دوست مى دارد، مگر افراد قليلى كه به قدرى شقاوت بر آنها غلبه كرده است كه نه خود خوبند و نه خوبان را دوست مى دارند؛ نه خود درست كردارند و نه از صالحان خوش شان مى آيد. چنين افرادى در واقع از انسانيت و فطرت انسانى بر كنار هستند.
«ثم كان عاقبة الذين أساءوا السوءى أن كذّبوا بآيات الله و كانوا بها يستهزؤون.»
https://eitaa.com/ghaeni_ir
﷽
📌عبادت
📎وقتى روى نفس تأثير مطلوب مى گذارد كه با حضور قلب انجام گيرد.
حضور قلب نيز با پراكندگى افكار ميسر نيست.
به اين لحاظ فكر جمع، شرطى بسيار مهم و اساسى براى حضور قلب مى باشد.
از طرف ديگر يكى از آثار عبادت صحيح
، رفع پراكندگى افكار و جمع شدن فكر است.
بنا بر اين فكر جمع، از يك سو شرط حضور قلب و از سوى ديگر نتيجه ى آن است.
راه هايى كه از سوى بزرگان براى جمع شدن فكر پيشنهاد شده است عمدتا به منظور تحصيل شرط حضور قلب مى
باشد و الاّ به خودى خود قرب آور نيست.
در مورد توجه به حق تعالى نيز راه ها و مطالب زيادى گفته شده است
. در اين ميان، آنچه كه قطعى است و ناگزير بايد پذيرفت اين است كه توجه كردن به خداى متعال بدون «وسيله» صحيح نيست «و ابتغوا إليه الوسيلة».
كه البته مصداق اين وسيله مى تواند نماز، تلاوت قرآن، يا دعا و ذكر و زيارت باشد.
هم چنان كه ممكن است خود وجود شريف امام عليه السلام آن را محقق گرداند.
در هر حال، وسيله از امور ضرورى توجه به خداى متعال مى باشد.
زيرا اگر واسطه اى در كار نباشد انسان ناگزير چيزى را در ذهن خود درست مى كند و در واقع آن را مى پرستد، نه خدا را.
🔻ڪانالِ حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنے
@ghaeni_ir
﷽
📎امان از اين زهد ريايى و عوام فريبى كه حقيقتا شرك است به خداى لا شريك له!
خدا به انسان نعمت مرحمت فرمايد و قدرت داشته باشد كه لباس خوب بپوشد، ولى براى اينكه خود را زاهد معرفى نمايد تا مردم را فريب دهد، لباس وصله دار پوشيده، اين طور جلوه دهد كه من اعتنايى به زينت و زخارف دنيا ندارم، و حال آنكه قلبش مملو از حب دنياست كه در وقت امتحان معلوم مى شود.
اصولاً معناى زهد اين نيست كه انسان مالك چيزى نباشد و يا از آنچه دارد خود را محروم سازد، بلكه تمام كلام در اين است كه انسان اسير مال و منال خود نگشته، چيزى مالك او نگردد. هم چنين اعتمادش به آنچه كه در دست دارد بيش از اعتماد او به آنچه در ظل قدرت خداوند است نباشد.
«ليس الزهد فى الدنيا باضاعة المال و لا بتحريم الحلال بل الزهد فى الدنيا أن لا تكون بما فى يدك أوثق منك بما فى يد الله عزوجل.»
غلام همت آنم كه زير چرخ كبود
ز هر چه رنگ تعلق پذيرد آزاد است.
🔻ڪانالِ حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنے
@ghaeni_ir