هیچکس نفهمه این سخن رهبری با همچین قاطعیتی، یعنی چه، اسرائیل و آمریکا خوب میفهمند...
باید منتظر خبرهای خوبی باشیم
@ghalamenajib
رئیس جمهور آمریکا در واکنش به جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی گفت که احساس خشم و غم عمیق دارم.
این در حالیست که یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه فاش کرد، بمبی که با آن بیمارستان المعمدانی در غزه مورد حمله قرار گرفت، بمب آمریکایی بوده است.
اسرائیل با سیاست و حمایت آمریکای مستکبر است که جرأت میکند پس از یک هفته به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان بیدفاع و حمله ناجوانمردانه به غیرنظامیان فلسطینی در اقدامی وحشیانه بیمارستانی را اینچنین مورد هدف قرار دهد.
بایدن هم میداند اگر امروز به انجام چنین جنایتی اعتراف کند خیلی زود به سرنوشت ترامپ مبتلا خواهد شد. ترامپی که اندکی پس از بهشهادت رساندن سردار سلیمانی با وقاحت به نقش خود اذعان داشت.
اما بدانند چه اعتراف کنند و چه برای فریب ملتها کتمان نمایند ما دست شیطان بزرگ را پشت هر فتنهای میبینیم.
رهبر معظم انقلاب نیز درباره نقش آمریکا در این جنگ غیرانسانیِ اسرائیل با مردم فلسطین فرمودند:" دولت آمریکا هم بایستی مسئولیت خودش را در این قضیه بشناسد. آنطوری که اطّلاعات متعدّد به ما میگوید... این کارهایی که دارد انجام میگیرد سیاست آمریکاییها است".(۱۴۰۲/۷/۲۵)
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و بیمارستانی که دیگر نیست...😭😭😭
@ghalamenajib
گریههای سیاسی....
پاییز و زمستان پارسال مدام از عدهای چه قشر سلبریتیهای نمکنشناس چه قشر مردم جاهل و فریبخورده مدام میشنیدیم که فرزندانمان کشته میشوند.
ادعایی که هیچوقت اثبات نشد و کذبی بود که دشمنان و مزدوران داخلی و خارجی، سلطنتطلبان، منافقین و...بر سر زبانها انداختند و رسانههای خارجی بر طبل آن کوبیدند.
این روند آنقدر ادامه یافت تا جایی که دیوانهوار اشک میریختند و به نام مرگ دختری اما به کام اهداف پشت پردهاشان از این اشکها بهره میبردند.
تاسفبار اینکه مردم سادهلوح تمام این نمایشها را باور کردند و خود نیز به این بازیهای شیطانی مبتلا شدند.
و این چنین شد که هر روز بر آتش اغتشاشات دمیده شد. که همهی آنها چه معاندین و چه جاهلین باید پاسخگو باشند.
حال پس از یک سال، دروغ و دغلِ همان سلبریتیهای بیشرافت افشا شد...آنها که روزی به قول خودشان برای ریختهشدن خون انسانهای بیگناه چنین عربده میکشیدند، امروز با دیدن این جنایات خفه شدهاند.
من کاری به این جماعت دو رنگ ندارم حساب آنها جداست. مخاطب سخنم مردم فریبخوردهی آن روزهاست. همانان که ادعا میکردند ما از غصهی جوانان پاک و معصوم به قرصهای اعصاب رو آوردهایم.
آیا امروز هم برای این همه کودک و زن به خاک و خون کشیده اشکی ریختهاید؟ از دیروز که مادران و کودکان در بیمارستان در آغوش هم تا ابد خوابیدند چند قرص اعصاب مصرف کردهاید؟ نکند امروز با تحلیلهای صدمن یک غاز همان رسانهها خود را توجیه میکنید؟
حواستان باشد، اینجا دیگر پای بازیهای سیاسی نیست...پای انسانیت است.
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گویا دیگر فلسطین تنها پارهی تن اسلام نیست...پارهی تن انسانیت است🇵🇸
نیویورک، سیل طرفداران فلسطین
@ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا با ماست...
دیروز دخترم ازم پرسید: " مامان چرا خدا به فلسطینیها کمک نمیکنه؟
معمولا سؤالاتی از این سبک زیاد میپرسه و من همیشه آمادهام تا براش از هر دری صحبت کنم. روشم اغلب استدلالیه و بعد که عقلانیتش رو فعال کردم وارد بحثهای معنوی میشم تا عاطفش رو مدیریت کنم.
اول براش گفتم قرار نیست تمام اتفاقات تو دنیا فقط با معجزه درست بشه. اگر اینطور بود که اصلا پیشامد این حوادث بدون دلیل و حکمت میشد.
اگر خدا هميشه برای حل هر مسئلهای مستقیم ورود میکرد خب پس مسئولیت آدما چی میشد.
دخترم، در پی این اتفاقات، آدمها چیزها میفهمن و هر روز بزرگتر میشن.
این حوادث بدست انسانهای خیلی بد و ستمگر رقم میخوره و انشاءالله به دست صالحین تمام میشه. ما با این سختیها رشد میکنیم. چون قبل از این براش از دلایل آزمونهای خداوند گفته بودم دیگر برایش سؤال دیگری مطرح نشد.
در ادامه گفتم نگران نباش دخترم. وعدهی خداست که یاری کنه کسایی رو که خدارو یاری میکنن...
یادته براتون تعریف میکردم که حضرت موسی با یارانش از دست فرعون فرار کرد و وقتی به رود نیل رسید و دیگه نمیتونستن جلوتر برن دیدن فرعون و لشگریانش با خشم و غضب دارن نزدیک میشن؟
یادته یاران موسی ترسیدن و گفتن ای موسی چه کنیم الان میان مارو میگیرن؟
موسی گفت:" كَلّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبّي سَيَهدينِ.
چنین نیست! یقیناً پروردگارم با من است، بزودی مرا هدایت خواهد کرد!»
بعد بهش گفتم دخترم آیا تو خدا رو جوری درک کردی که بندههای خوب و مظلومش رو رها میکنه...؟
اشک در چشمانش حلقه زد
ادامه دادم یک نفر دیگر هم مدتی پیش همین آیه را خواند...
@ghalamenajib
هویّت مستقل...
🔻در بازیهای پاراآسیایی هانگژو در پرتاب دیسک بانوان، الناز دارابیان با شکستن رکورد آسیا صاحب مدال طلا شد و به مقام قهرمانی دست یافت.
این بانوی قهرمان با حجاب کامل اسلامی برای گرفتن مدال حاضر شد و مدال طلای خود را به کودکان غزه تقدیم کرد.
🔺 ساره جوانمردی با حجاب اسلامی و همراه با فرزندش برای دریافت مدال تپانچه ۱۰ متر روی سکو رفت.
⚡️این یعنی زن مسلمان ایرانی پرچمدار هویّت مستقلیست که دشمن برای از میان برداشتنش شب و روز ندارد...
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
سلام ای دختر فلسطینی.
من میدانم که در فلسطین خیلی به شما سخت میگذرد ولی امید خودت را از دست نده و همیشه بدان اسرائیل بالاخره یک روز نابود میشود و شما آزاد میشوید من هر موقع شما را در تلویزیون تماشا میکنم خیلی حالم بد میشود و در موقع خواب برای شما دعا میکنم.
⚡️امروز دخترم برای دختران فلسطینی نامه نوشت. با خود اندیشیدم که چقدر زیبا خواهد شد اگر پویش حمایت از کودکان فلسطینی توسط کودکان جهان اتفاق افتد.
پویشی سراسر صدق و دوستی...
مملو از عاطفه و همدردی کودکانه...
#پویش_حمایت_از_فلسطین
#عملیات_طوفانالاقصی
@ghalamenajib
⚡️یکی از کارهایی که میشود در ثواب یک کار خوب شریک شد حمایت از اون کار هست.
فرقی نمیکند اون کار، یک مبارزه علیه ظلم، یک نقاشی، یک نوشته، یک کلیپ یا یک فیلم باشد مهم اینه که ما آن کار ارزشمند رو حمایت کنیم...
⚡️هر زمان که کار خوبی ارائه میشود مانند فیلمهای سینماییِ موقعیت مهدی، غریب، شمارهی ۱۰، بچه زرنگ و...شخصا به نیت حمایت، با خانواده به سینما میروم تا هم لذت دیدن یک فیلم خوب را روی پرده بچشم و هم در ثواب زحمات ساخت آن فیلم شریک شوم.
⚡️این سبک از حمایت را به شما هم پیشنهاد میکنم.
اخت الرضا، به کارگردانی سید مجتبی طباطبایی سفر بانوی کرامت حضرت معصومه (سلام الله علیها) از مدینه به قم را روایت می کند.
این فیلم به مناسبت ایام سوگواری حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و جهت ادای دین به ساحت کریمه اهل بیت و محبان ایشان و همچنین تکریم علاقهمندان سینمای دینی در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه به تاریخ سوم تا پنجم آبانماه۱۴۰۲، بلیت فیلم سینمایی اختالرضا #نیمبها خواهد بود.
فیلم اخت الرضا | رزرو و خرید بلیط سینما | سینماتیکت🔰🔰
https://cinematicket.org/movie/detail/6091
این فیلم از ۲۲ مهرماه در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است.
برای دیدن #فیلم_خوب وقت بذار
@ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید شهرام همایونی از چه حیرت کرده است؟
✨سخنان همایونی و پیشبینیاش درباره جمهوری اسلامی درست است.
اما در تحلیلش نکتهای قابل توجه است:
❌ او میگوید سیاست غیر قابل پیشبینیست.
✅ نه، این فهم از سیاست اشتباه است. سیاست نیز مانند هر پدیدهی دیگر از قوانین ثابتی تبعیت میکند.
⚡️اولین سنت این است که:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم
⚡️دومین سنت این است که عملیات طوفانالاقصی که از نظر رهبر ایران ضربهای غیرقابل ترمیم نام گرفت، معلول جنایتهای اسرائیل در طول سالهای متمادی بود. وقتی درندهخویی به این حد رسد نتیجه همان میشود که امروز شاهد آنیم. غیرقابل ترمیم بودنش هم معلول علت دیگریست...
⚡️و سومین سنت، واکنش گستردهی ملتها و دفاع از مظلومیت فلسطین است که معلول همین جنایتهاست. آری،ملتها بیدارند میفهمند که ظلم پایدار نیست و این حمایتها سیلی محکمتری بر چهرهی اسرائیل خواهد نشاند.
در تمامی این قضایا علت و معلولها روشن است. این سنت خداست.
🌅و اما عاقبت این مبارزات...
طبق همین سنت الهی که امثال همایونیها آشکارا میبینند اما در محاسبات خود باز هم غلط میکنند این است که درخت مقاومت با خون مظلومان است که آبیاری میشود، جان میگیرد، شاخههایش بلند میشود، شکوفه میزند و روزی میوه خواهد داد.
آن روز خیلی دور نیست...
وَنُرِیدُ اَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْاَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ اَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ
#سیاست_ما_عین_دیانت_ماست
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
«شهادت آرمان در جهاد تبیین»
🔺 شاید بسیاری از ما آرمان عزیز، این فرزند وطن را فقط شهید راه امنیت، آنهم از جهت مقابله با اغتشاشگران و ناقضان امنیت و آرامش بدانیم؛ اما این تنها یک پرده از این واقعهی کربلایی است.
🔹 پردهی دوم و شاید اصلیترین پردهی این واقعهی دلخراش، شهادت او در جبههی جهاد تبیین است. او که طلبهای بود در کسوت پرافتخار بسیجی، مسیر تحقق آرمانهای خود را طلبگی و تلمذ نزد عالمان دین قرارداد تا بافهم درست از دین، مبلغ مبانی، ارزشها و احکام آن باشد. از سوی دیگر وقتی در چنین برههای از زمان شاهد هتک حرمتها و ناامنیها شد؛ وظیفهی خود دانست درصحنه حاضر شود تا بتواند قدمی درراه احیای امنیت، این درّه گرانبها بردارد.
🔹 او حتی در این شرایط هم، دست از تبیین برنداشت و آن هنگام که برهنه، با بدنی خونین و بیرمق بر زمین نشسته بود؛ با لحنی آرام پاسخ مخاطبان بیشرافت را که از او بیحرمتی و فحاشی طلب میکردند میداد. او در جهاد خود تعهد و پایبندی به ایمان، آرمان و اهداف دین و انقلاب اسلامی را تبیین کرد.
🔹 از سوی دیگر او چهره حقیقی باور خود به جمهوری اسلامی را به زیبایی به نمایش گذاشت و همچون جمهوری اسلامی هم مظلوم بود هم مقتدر و دقیقا به همین جهت مظلومانه کتک میخورد اما مقتدرانه مقاومت میکرد.
🔹 در نهایت او از مادر هستی، فاطمهی اطهر (سلامالله علیها)، یاد گرفته بود حضور در جبههی تبیین واجب قطعیست حتی اگر به قیمت لگد خوردن ، سیلی خوردن و در خون خود غلتیدن باشد.
✍زينب نجیب
به مناسبت اولین سالگرد آرمان عزیز
@ghalamenajib
امشب شب سختیست برای کودکان غزه...
بیایید با هم ام یجیب زمزمه کنیم...
أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ وَیجْعَلُکمْ خُلَفاءَ الأَرْضِ﴾ (النمل: ۶۲)
( یاکیست (جز خداوند) آنکه دعای مضطرّ را به اجابت رساند ورنج وغم را برطرف سازد وشما را جانشینان زمین قرار دهد)؟
@ghalamenajib
امروز شنبه، ۶ آبانماه، سالروز تولد مردیست که گفت :
"روی قبرم بنویسید اینجا مدفن کسی است که میخواست اسرائیل را نابود کند."
او حاج حسن طهرانی مقدم پدر علم موشکی کشورمان است.
مدتی پیش، از این شهید بزرگوار برای شاگردانم صحبت میکردم. هرگاه میخواهم دربارهی مبانی انقلاب در بُعد استقلال سخن گویم این شهید بزرگوار مهمان کلاسمان میشود و تکهای از سریال خط مقدم را برایشان تعریف میکنم. او برای من نماد مبارزه با وابستگی کشور است.
صحبت از چنین شخصیتهایی برای نوجوانان بسیار جذاب است.
اما نمیدانم چرا او را تنها محدود به نامش میشناسند.
سریال خط مقدم در سال ۱۴۰۰ از شبکه یک پخش شد میتوانید تمام قسمتهای آن را از اینجا👇ببینید.
https://telewebion.com/program/0x1b2cf47
روحش شاد و یادش گرامی باد.
@ghalamenajib
.نه به جنسیت اجباری...
✍ زينب نجیب
یکی از مشهورترین فیلسوفان فمنیستی قرن بیستم خانم سیمون دوبوار است. او در سال ۱۹۴۹ یعنی چیزی بیش از ۷۰ سال پیش، کتابی منتشر کرد به نام "جنس دوم" که در آن تحلیلی اگزیستانسیالیستی_ مارکسیستی، از روابط زن و مرد ارائه داد.
تفکر اگزیستانسیالیستی در حقیقت صورت افراطی از لیبرالیسم و اومانیسم است و همین آزادی مطلق، اصالت فرد، انتخاب خود، توانایی انسان برای تغییر خود و انتخاب به جای تقلید و... در مکتب اگزیستانسیالیسم بود که مورد نظر فمنیستها قرار گرفت تا پایههای معرفتشناسانه خود را بر این اساس بسازند. دوبوار بر آزادی افراطی فرد برای انتخاب دلخواه ماهیتش تأکید دارد. یعنی؛ فرد میتواند جنسیت خود را انتخاب کند. بهعبارتی، همان آزادی مطلق و بیقید و شرط انسان.
البته باید در نظر داشت که خانم دوبوار میان "جنس" و "جنسیت" تفاوت قائل است. او جنسیت را برساختهی اجتماع میداند و جنس را ناظر به بیولوژیک بدن. تقسیمات جنسیتی از نظر او سیاسی است و همه اینها در جهت تضعیف زنان و قوت سبک مردسالارانهی بشر مطرح بوده است. او مشکل اصلی را در جنس زن نمیداند بلکه جنسیت را عامل ظلم به زن میپندارد. بنابراین گمان میکند با برداشتن تمایزات جنسیتی در اجتماع، حقوق پایمالشده زنان را باز پس خواهد گرفت.
وقتی او میگوید "جنسیت" را خودمان انتخاب کنیم یعنی نوع رفتار و مشی ما در جامعه دلبخواهی باشد. ما با هر نوع جنسی اعم از زن و مرد میتوانیم رفتار و پوششمان را خودمان انتخاب کنیم و جنس ما نباید باعث تمایز ما در جامعه باشد.
از سوی دیگر مارکسیستی است. شاید بتوان گفت فمنیست از سه جهت وامدار مکتب مارکسیست است. یکی باز میگردد به کتاب "منشأ خانواده" انگلس که خواهان از بین بردن خانواده و یکپارچه کردن مردان و زنان در نیروی کار و پرورش مشترک کودکان است. از سوی دیگر مهمترین درسی که فمنیستها از مارکسیستها گرفتند شیوهی کنشگری آنها بود. یعنی همانطور که مارکسیستها تنها به نظریهپردازی نپرداختند و فعالانه دنبال احقاق آنها بودند فمنیستها نیز فعالانه خواهانه از میان برداشتن نقشهای سنتی زن و مرد به منظور آزادی مطلق زنان بودند. آنها حتی برای ایجاد گفتمان خود به خلقِ ادبیات پرداختند که بارزترین آن استعمال زبان بدون تبعیض جنسی بود. از جهتی دیگر آنها ریشهی ظلم به زنان را در نظام طبقاتی میدانند. مانند آنچه مارکسیستها معتقد بودند. از اینرو پذیرش نقش در خانواده توسط زن را همان پذیرش نظام طبقاتی انگاشتند چرا که زن با ازدواج و پذیرش خانواده چه بخواهد چه نخواهد تحت سلطه مرد خواهد رفت و مقهور او خواهد شد.
حال پس از ۷۰ سال و گذر از موجهای مختلف فمنیست مخصوصا نوع افراطگونه آن که منجر به همجنسگرایی و فروپاشی خانواده شد، ما شاهد آنیم که مقوله "جنسیتِ انتخابی" در مدارس تگزاس تدریس میشود.
مکس شخصیت داستانی کودکی است که بین انتخاب سرویس بهداشتی زنانه و مردانه دچار تردید است. گویا هنوز جنسیت خود را انتخاب نکرده است.
این چالشی است که به سرعت نهفقط غرب بلکه جوامع دیگر را درگیر خود خواهد کرد. همانطور که ایدئولوژی باطل فمنیست موج اول نیز به سرعت به جوامع دیگر صادر شد.
در این میان، آنچه بسیار حائز اهمیت است توجه به دو نکته میباشد.
اول اینکه شاید در نگاه اول به فمنیست این تصور ایجاد شود که آنها برای احقاق حقوق زنان و بازگشت موقعیت حقیقی آنان در تلاشاند. اما در واقع آنها برجستهترین دشمنان زناناند. زیرا بیش از تمام انسانهایی که در طول تاریخ بشر به زنان ظلم کردهاند با به فراموشی سپردن هویت و طبیعت زنانه و حذف جنسیت او در جامعه باعث ظلمهای مضاعف به زن شدهاند و بیش از دیگران بستر تحقیر او را فراهم کردهاند. آنها به جای باور به استعداد و قدرتهای یک انسان در قالب طبیعت زن، با تصور ضعف در جنسیت او، به دنبال مردواره کردنش برآمدند و تمام ابعاد بروز و ظهور زن را که با ساخت جسمی و عصبی و فکری مرد سازگارتر بود به سمت زنان کشاندند و این را افتخار خود دانستند.
حذف جنسیتی راه حل مسئلهی آنها نبود، پاک کردن مسئله بود. آنها هرگز قادر نشدند مقام زن، کرامت او، قدرت، هویت و استعداد او را بفهمند و آن را در جای خود و با همان خصوصیات جنسیتی خودش که در نوع خود ممتاز است، پاس بدارند بلکه به همان سبک مردسالارانه و شاید با شیبی تندتر به لگدمال کردن شأن زن و جنس او پرداختند. در واقع آنها به بهانهای نجات زن، زن را با تمام خصوصیاتش حذف کردند. آنها نهتنها خدمت نکردند بلکه به انسان و انسانیت خیانت کردند.
ادامه دارد...
@ghalamenajib
نکته دوم باز میگردد به تحول ارزشها در جوامع مختلف. وقتی ارزشهای یک جامعه که باید قوانین حقوقی بر پایهی آن استوار شود مبنایی واقعی ندارند و برآمده از طبیعت و فطرت نیستند و منشأ الهي ندارند، به طور قطع اراده و خواست مردم تعیینکننده میشود که این انسان گاه معقولترین و مشروعترین را نمیپذیرد و در عوض نامعقولترین و نامشروعترین را معتبر میداند و در هر زمان بنا به خواست اکثریت، ارزشها و در پی آن قوانین متحول میشود.
وقتی دموکراسی ملاک مشروعیت ارزشها و قوانین شود روزی شاهد نه به "پوشش اجباری" و روزی دیگر شاهد نه به "جنسیت اجباری" هستیم. درست همان روندی که در غرب رخ داد.
غرب در دهه ۱۹۷۰ (نه به حجاب اجباری)، در دهه ۲۰۱۰ (نه به جنسیت اجباری) و اینک در دهه ۲۰۲۰ (نه به انسانیت اجباری) را برای خود رقم زده است. او امروز بر این مسئله متمرکز شده تا اگر فردی علاقهای به انسان بودن ندارد میتواند به انتخاب خود نوعی از حیوانات باشد.
@ghalamenajib
انتشار یادداشت "نه به جنسیت اجباری " با عنوان "فمنیستها برجستهترین دشمنان زنان" در کیهان
https://kayhan.ir/fa/news/276084/%D9%81%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86%E2%80%8C
زنان فلسطینی، فاتح قلهها
هجوم صهیونیستها به فلسطین در سال ۱۹۴۸ بر طبق طرحی، از پیش برنامهریزیشده بود که به سرعت در مسیر تخریب زیر بناهای اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و آموزشی به پیش میرفت. بنابراین برای مقابله با این دشمن و توطئههایش نیاز به حضور همه مردم فلسطین اعم از زن و مرد بود. این نکته حائز اهمیت است که هوشیاری زنان فلسطینی به سالهای قبل از ۱۹۴۸ باز میگردد، آن زمان که اولین دهکدههای صهیونیستها ساخته میشد و زنان فلسطینی برای تخریب آن دهکدهها تلاش میکردند.
به سال ۱۹۲۰ باز میگردیم زمانی که تازه نطفه حرام صهیونیست در آن منطقهی مقدس شکل گرفت اما هنوز توان هجوم نداشت. در همان سال زنان در اعتصاب و اعتراضی گسترده به منظور مبارزه با طرحهای استعماری شرکت کردند و پس از آن، اولین اتحادیه زنان تشکیل شد. در سال ۱۹۲۸ سازمان دیگری برای مشارکت زنان عرب تأسیس شد. تمام این اقدامات باعث شد نیروی زنان مبارز فلسطینی قدرت گیرد.
نقطه عطف این فعالیتها شهادت چند تن از زنان شجاع فلسطینی در شورش سال ۱۹۲۹ بود. کنفرانسی که در اکتبر همان سال با حضور ۱۰۰ نفر از زنان برگزار شد مقدمهای بود برای ملاقات هیئتی ۱۴ نفره از زنان فلسطینی با نماینده اعظم انگلیس. آنها تنها یک پیام داشتند، لغو بیانیهی بالفور و توقف تجاوز به فلسطین.
حدود سال ۱۹۳۶ وقتی این بانوان متوجه شدند که این گونه مبارزات نتیجه چندانی ندارد به اعتصابات عمومی به مدت ۶ ماه دست زدند. در خاطرات "معصومه آباد" در کتاب "من زندهام" میخوانیم، وقتی رژیم بعث عراق از اعلام نام اسیران زن در زندانهای مخوف، سر باز میزد، آن چند دختر اسیر در شرایطی بسیار طاقتفرسا مجبور به اعتصاب شدند. آنها زندگی در آن شرایط را مانند مرگ برای خود میپنداشتند. البته اعتصاب راهبردی مبارزاتیست. چرا که با همین راهبرد، اغلب گشایشی ایجاد میشود. زنان فلسطینی نیز وقتی مسیرهای معمول مبارزاتی و گفتمانی را پیمودند، اما نتیجه نگرفتند تصمیم بر آن شد تا شکل مبارزه را تغییر دهند.
در تمام آن مدت زنها برای مبارزان فلسطینی لباس میدوختند، اسلحه فراهم میکردند و همراه با آب و غذا به دستشان میرساندند. اولین شهید زن فلسطینی که مستقیم به دست سربازان انگلیسی به شهادت رسید، "فاطمه غزال" بود. در سالهای بعد روند پیوستن زنان به صف مبارزان همچنان ادامه داشت و هر روز بر آمار شهدای زن افزون میگشت در حدود سال ۱۹۴۸ که دیگر صهیونیستها به شدت هجوم آورده بودند فعالیت زنان چهره انفعال به خود گرفت.شاید دلیل آن را بتوان در جداسازی فلسطین و اشغال قسمت میانی آن توسط اسرائیل دانست. قسمت غربی فلسطین به اردن ملحق شد و نوار غزه تحت حکومت مصر درآمد. شرایط بهگونهای شد که سطح سواد و فعالیتهای سیاسی زنان کاهش یافت. اوضاع اقتصادی نابسامان شد این روند نیز باعث مبارزات و اعتراضات پراکنده شد. روزی مبارزه، روزی اعتصاب، روزی تظاهرات و هر چند وقت یکبار شهادت و بازداشت زنان و مردان مبارز فلسطینی.
در سال ۱۹۶۴ در پی تغییر سیاستهای مصر و اردن، بهبودی موقعیت برای ادامه تحصیل زنان فراهم شد که منجر به تأسیس اتحادیه اصلی زنان فلسطین شد و در پی آن انجمن ملی فلسطین در اورشلیم نیز دایر گشت اما دیری نپایید که تمام این مؤسسات با تصمیم حکومت اردن تعطیل شدند. فعالیتها در وجوه دیگر مانند مراکز خیاطی و یا کلاسهای پرستاری ادامه یافت.
هر روز اوضاع بر فلسطینیان تنگتر میشد. بیاطلاع نگهداشتن مردم، ممانعت از تحصیل، سنگاندازیهای شغلی، اخراج معلمها، تعطیلی دانشگاهها و در آخر تحت فشار قرار دادن ساکنین فلسطین و اجبار آنها به مهاجرت از جمله مصائبی بود که هر روز سایهاش بر سر مردم مظلوم فلسطین سنگینی میکرد. با تمام این مسائل، زنان هر روز انگیزهشان برای مبارزه دوشادوش مردان افزون میگشت. عملیاتهای انفجار بمب در مناطق حساس، شرکت در عملیاتهای بزرگ نظامی، شعار نویسی بر دیوارها، از مشارکت آنها بود.
در سالهای بعد از ۱۹۷۰ یعنی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد زنان مبارز افزایش یافت. آنها به تحصیل پرداختند و در مشاغل حرفهای مشارکت پیدا کردند. حفظ حجاب برای این زنان از اهم امور بود. امتناع از ازدواجهای خارج از روابط اصولی و فکر کردن دربارهی مسائل مهم روز، بهجای سرگرم شدن به مدهای جدید از دیگر خصوصیات آنها بود. فعالیتهای فرهنگی، مراکز سوادآموزی، تشکیل گروههای تئاتر، تأسیس کتابخانهها و انجام تحقیقات تاریخی و اجتماعی رونق گرفت.
به نظر میرسد سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی این فضا برای آنان بسیار بیشتر میسر شد، چرا که فلسطین یکی از آرمانهای انقلاب اسلامی بوده است.
ادامه دارد...
@ghalamenajib
حمایت از فلسطین در عرصههای گوناگون سیاسی، دیپلماسی و افکار عمومی توأم با تهاجم و دشمنی با رژیم صهیونیستی از پیش از آغاز انقلاب اسلامی توسط "امام خمینی" تبیین و تا پیروزی آن به منزله یک آرمان و راهبرد غیر قابل خدشه پیگیری میشد. از سوی دیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خون تازهای در رگهای فلسطینیان جریان گرفت. تا جایی که رهبران فلسطینی اظهار میداشتند انقلاب اسلامی ایران، ضامن پیروزی ماست.
یکی از مهمترین تأثیرات بنیادین انقلاب اسلامی بالاخص در مسئله فلسطین بازگشت اسلام به بطن مبارزه بود. چرا که در حدود دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ جریانهای چپ و ملیگرای ناسیونالیسم عربی، پرچمدار مبارزه شده بودند که البته شکستهایی متحمل شدند. اما پس از پیروزی انقلاب در ایران روح اسلامیت به تن مبارزات فلسطینی دمیده شد. تشکیل گروه جهاد اسلامی با رهبری شهید فتحی شقاقی یکی از این نمونههاست و بعد از آن،حمایتهای سیاسی و نظامی و مالی همگی نمونههای دیگری از اقدامات عملیاتی ایران در حمایت از مقاومت فلسطین بوده است.
در دهه ۸۰ زنان فلسطینی همزمان با تشدید سرکوب اسرائیل هوشیارتر از پیش عمل کردند. آنها مجبور بودند هم معیشت خانواده را در غیاب مردان خود مدیریت کنند زیرا مردان آنان یا در اسارت بهسر میبردند یا تبعید شده بودند یا به شهادت رسیده بودند. آنها علاوهبر مسئولیت نانآوری که داشتند باید به عنوان مادر یک خانواده، حافظ باقی اعضای خانواده بوده و از همه مهمتر انتقالدهنده فرهنگ و هویت مردم فلسطین از نسلی به نسل دیگر میشدند.
به اینترتیب زنان فلسطینی نقشی محوری در انتفاضه ایفا کردند آنها با تجربهای که داشتند، توانستند در مسیر تلاش فلسطین برای رها شدن از وابستگی به اسرائیل کارهای بزرگ انجام دهند. تأمين نیازهای بهداشتی، امدادرسانی و کشاورزی و احیای زمینهای بایر برای اقتصاد خانوارها از این نمونههاست. در ابعاد دیگر در تظاهرات شرکت میکردند و با پرتاب سنگ و اقدامات دفاعی به جوانان فلسطینی کمک مینمودند.
با بررسی تمام این هفت دهه مبارزات زنان فلسطینی در گذر زمان و با وجود بررسی موانع و چالشهای گوناگون در زندگی مبارزاتی آنها شاهد قدرت حیرت آور و هوش بالای اجتماعی این بزرگبانوان هستیم. بهعبارت دیگر یکی از مقامات زن حضور او در صحنه سیاسی و اجتماعی است و از آنجا که دین اسلام یک مکتب اجتماعی است یک سلسله وظایفی را به عنوان مسائل اجتماعی برای مسلمانان اعم از زن و مرد در نظر گرفته است. آنان که نبوغ این را ندارند و به عبارتی تکاندیش هستند، خطوط کلی اجتماعی را درک نمیکنند یا توان یاری رساندن به این خطوط را ندارند در جرگهی مؤمنین واقعی قرار ندارند؛ اما اگر کسی اهل قیام و اقدام باشد، بیگمان مسئله هویت اجتماعی برای او روشن است و همواره در این امر حضور دارد.
بنابراین آنچه از بانوان فلسطینی میدانیم این است که ایشان در راه مبارزه علیه استکبار و حضور مستمر در خط مقاومت، تربیت نسلی صبور، مقاوم و مبارز فیسبیلالله و بالاتر از همه اینها در تحقق جلوهی یک مؤمن حقیقی در رأس قلهها قرار دارند.
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
انتشار یادداشت "زنان فلسطینی، فاتح قلهها" در خبرگزاری برنا
https://borna.news/008Rws
@ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌧امروز اولین باران پاییزی، سرزمینم را در آغوش رحمت خود فشرد...
آب بر زمین جاری شد...کوچه را شست...درخت را شست...نگاه پر از غم عابران را شست...دلتنگیها را برد..
رسم باران همین است...میشورد...پاک میکند...میبرد
اما نمیدانم چرا مرا دلتنگتر کرد...
دلتنگ باران بینالحرمین ...
دلتنگ کربلایی که آب بر زمینش جاری شد اما خیلی دیر...🌧
به یاد سفر کربلای پاییز ۱۴۰۱
@ghalamenajib