eitaa logo
قلم نجیب
105 دنبال‌کننده
292 عکس
98 ویدیو
1 فایل
دل‌نوشته، تحلیل، تبیین از نگاه یک بانو در جنگ نرم. ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/ZeinabNajib
مشاهده در ایتا
دانلود
انتشار یادداشت "تقویت یا تضعیف مناسک دینی" با عنوان " تقویت مناسک دینی برای تمدن‌سازی"در روزنامه جوان لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/004ytc @ghalamenajib
زن مسلمان انقلابی در خط مقدم ضربه به تمدن غرب  از آنجا که تمدن فرایندی انسانی است یکی از مؤلفه‌های آن را نیروی انسانی برمی‌شمارند. نگاهی به تاریخ تمام تمدن‌های گذشته نشان می‌دهد؛ وجود نیروهای انسانی خلاق، توانمند، آگاه به نیازها، آرمان‌ها، امکانات، بصیر در برابر دشمن، پایبند به ارزش‌ها، مسیر حرکت تمدن‌ساز را نه‌تنها تحقق بلکه تسریع می‌بخشد چنانکه انحطاط نیروی انسانی، انحطاط تمدن را به دنبال دارد. قرآن کریم نیز به همین دلیل ما را به عبرت‌پذیری از روند شکست اقوام گذشته دعوت کرده است. آنهایی که دارای ثروت، پیشرفت و دستاوردهای بزرگی در زندگی اجتماعی خود بودند اما به دلیل فساد و عمل نکردن به علم، دین، اخلاق و در یک کلام طغیان‌کردن، در مسیر نابودی قرار گرفتند. قوم لوط، هود و قوم ثمود از همین دست اقوام بودند. بنابراین از پیش‌نیازهای یک تمدن، وجود انسان‌هایی با ویژگی‌های یک نظام تمدنی است. ویل دورانت نیز تربیت نیروی انسانی بر پایه‌ی اخلاق متعالی را لازمه‌ی تمدن می‌داند او حتی ضعف در سبک زندگی تمدن‌ساز را بستر ضعف جسمانی و نژادی می‌داند. چنانچه می‌گوید: "انحطاط عقلی یا اخلاقی که در نتیجه‌ی زیستن در شهرهای پر از لهو و لعب و وسایل تحریک اعصاب دست می‌دهد، یا نتیجه پشت پا زدن به اصول قدیمی است که زندگی مردم بر آن جریان داشته، بدون آنکه بتوانند اصول جدیدی جایگزین آن سازند؛ ضعیف‌شدن نژاد در نتیجه اختلال اعمال جنسی یا افراط برجسته که نتیجه نازایی و تقلیل تدریجی خانواده‌هایی است که بهتر می‌توانند میراث فرهنگی نژاد را از شر زوال محفوظ بدارند. (تاریخ تمدن ویل‌دورانت، ترجمه احمد بطحانی،آرام و...ج۱،ص۶)  این مقدمه‌ای است برای اینکه نقش زنان مسلمان انقلابی در مبارزه با تمدن غرب را بیابیم؟ این مسئله بر دو پایه استوار است. یک اینکه، مرکز ثقل تمدن نوین اسلامی در تمایز و تقابل با تمدن غرب معنا می‌شود. چرا که ما با اسلام سیاسی، اسلام نظام‌ساز و اسلام تمدن‌ساز مواجه‌ایم و مبانی اسلام در همه عرصه‌ها در یک رقابت و درگیری با مبانی غرب قرار دارد. بدین صورت که مبانی اسلام بر پایه جهان‌بینی الهی است و مبانی غرب بر پایه جهان‌بینی مادی و این نقطه‌ی آغاز درگیری بین دو تمدن است. به‌عبارتی، فرهنگ و باورها که فرآورده نظری و فکری است، نرم‌افزار تمدن است و اگر این مهم بر ابعاد الهی بنا شده باشد؛ سخت‌افزار تمدن را هم که علم و صنعت و غیره است در جهت معنویت می‌پذیرد. از این‌رو، چنین تمدنی نگاهش به نیروی انسانی چه در بحث نرم‌افزار و چه در بحث سخت‌افزار کاملاً متفاوت از تمدن مادی است. زیرا تمدن اسلامی، استعداد و قوای انسان را در جهت رسیدن به غایتی به بلندای بندگی حضرت حق می‌بیند و نگاه مادی، انسان را به مثابه‌ی ابزاری برای سرمایه‌داری و سرمایه‌سازی می‌پندارد.  بدین ترتیب زنان به عنوان نیمی از آحاد یک جامعه و به عنوان نیروی انسانی تمدن‌ساز، هم در نقش‌آفرینی سهیم‌اند، یعنی؛ حق مشارکت دارند و هم در بحث نقش‌آفرینی مکلفند. این نگاه جامعه‌ی تمدن‌ اسلامی به همه‌ی نیروهای انسانی است که این بستر را در هر زمان و مکان برای ظهور و بروز بهتر و بیشتر افراد، اعم از زن و مرد فراهم می‌کند. این باور به زنان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن رخ داده است. آمار و شواهد نشان می‌دهد حضور زنان در جامعه به اندازه‌ی بسیار گسترده در کنار مردان دیده شده است. به‌عنوان مثال، تعداد پزشکان زن قبل از انقلاب اسلامی ۳ هزار و ۵۰۰ نفر بود که در سال ۱۳۹۵ به حدود ۶۰ هزار نفر رسیده است. آمار پزشکان متخصص زن نیز از ۵۹۷ نفر قبل از انقلاب با افزایش ۵۰ برابری به ۳۰ هزار نفر در حال حاضر رسیده است. و یا تعداد نویسندگان، زن قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ نفر بود که اکنون به حدود ۴ هزار نفر رسیده است. در زمان پهلوی، ناشر زن در کشور وجود نداشت، اما اکنون بیش از ۷۰۰ ناشر زن در کشور فعالیت می‌کنند. در حوزه ورزشی نیز زنان مسلمان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی موفق شدند با حفظ زینت حجاب، در عرصه جهانی بدرخشند؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر، ۱۶۰ مدال جهانی نصیب زنان مسلمان و محجبه ایرانی در عرصه رقابت‌های ورزشی بین‌المللی شده است. این در حالی است که پیش از انقلاب تنها پنج مدال آن‌ هم فقط در عرصه رقابت‌های آسیایی سهم زنان ایرانی بود؛ زنان ورزشکاری که از سوی رژیم ستم‌شاهی مجبور به کشف حجاب برای شرکت در مسابقات نیز بودند.  این آمار، نمونه‌‌های بسیار کوچکی از هزاران نمونه‌های موفقیت‌آمیز بانوان در دوران پساانقلاب است. بنابراین زن مسلمان انقلابی در تعارض با تمدن غربی در مسیر تمدن نوین اسلامی قرار گرفته و نقش‌ها ایفا کرده است.  ادامه دارد...👇👇 @ghalamenajib
پایه‌ی دوم مسئله این است که زن مسلمان انقلابی از یک‌سو ثابت کرده است که یک زن می‌تواند با رعایت اخلاق و شرع، پیشرفت کند و به مدارج عالی علمی برسد و به آرمان یک تمدن بزرگ جهانی فکر کند و از دگر سو در بحث خانواده، فرزندآوری و تربیت نسل نیز به‌عنوان مهمترین عنصر خانواده نقش ایفا کند. رهبر معظم انقلاب درباره رشد اجتماعی زن می‌فرماید:" حقیقت مسئله این است که زن با شرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده... غیر از مجموع حرکت جمهوری اسلامی، بخصوص زن ایرانی یکی از مهم‌ترین ضربه‌ها را به داعیه‌های غربی و دروغهای غربی وارد کرده [است]... اینها سالها است ــ دویست سال است ــ که می‌گویند؛ زن اگر چنانچه از قیود اخلاقی و شرعی و مانند این چیزها رها نشود نمی‌تواند پیشرفت کند، نمی‌تواند به مقامات عالی علمی و سیاسی و اجتماعی و غیره برسد؛.. شرط رسیدن زن به رتبه‌های بالای اجتماعی و سیاسی و غیره این است که این قیود اخلاقی را رها کند...(۵ مرداد ۱۴۰۱، بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور) همچنین رهبر معظم انقلاب درباره موفقیت زنان در محیط خانواده  فرمودند: «زن در محیط اسلامی رشد علمی می‌کند، رشد شخصیتی می‌کند، رشد اخلاقی می‌کند، رشد سیاسی می‌کند، در اساسی‌ترین مسائل اجتماعی در صفوف مقدم قرار می‌گیرد، درعین‌حال زن باقی می‌ماند. زن بودن، برای زن یک نقطه‌ امتیاز است، یک نقطه‌ افتخار است. این افتخاری نیست برای زن که او را از محیط زنانه، از خصوصیات زنانه، از اخلاق زنانه دور کنیم. خانه‌داری را، فرزند‌داری را، شوهرداری را ننگ او به حساب بیاوریم. فرهنگ غربی خانواده را متلاشی کرد. امروز یکی از مشکلات بزرگ دنیای غرب، متلاشی شدن خانواده‌هاست، افزایش فرزندان بی‌هویت است. اینها گریبان غرب را خواهد گرفت. حوادث اجتماعی به‌مرور پیش می‌آید. غرب از همین نقطه، سخت‌ترین ضربه‌ها را خواهد خورد و این تمدن مادی پرزرق‌وبرق از همین نقطه فرو خواهد ریخت.» (۲۱ تیر ۱۳۹۱، در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «زنان و بیداری اسلامی)  پایه اول و دوم مسئله را می‌توان تحت عنوان خدمات متقابل زنان و انقلاب اسلامی در مبارزه با تمدن غرب در نظر گرفت. و از آن در طرح موضوع نقش زنان انقلابی در ضربه زدن به تمدن غرب بهره برد.  بدین‌ترتیب، در بررسی نقش اجتماعی و سیاسی نه‌فقط در دوران خیزش انقلاب بلکه در دوران پساانقلاب، زنان به‌منزله عاملان و حاملان ارزش‌های فرهنگی انقلاب در کانون توجه قرار گرفته‌اند و از کنشگران اصلی فرهنگ‌ساز و تمدن‌آفرین اسلامی محسوب می‌شوند و از بُعد خانواده به‌عنوان همسر و مادر بزرگترین قدم‌ها را در موضوع خانواده‌ی تمدن‌ساز و تربیت نسل برداشته اند و این یعنی زنان مسلمان انقلابی در خط مقدم ضربه به تمدن غرب هستند. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
انتشار یادداشت" زن مسلمان انقلابی در خط مقدم ضربه به تمدن غرب" در روزنامه جوان لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/004yy9 @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی از پرتکرارترین سوالات و شبهات در باب حکومت اسلامی و اجرای احکام آن، این است که عده‌ای معتقدند؛ نمی‌توان دین را به کسی تحمیل کرد. هیچکس حق ندارد کسی را به زور مسلمان کند و جامعه را با سرکوب و تحمیل به دینداری مجبور کند. به طور کلی دینداری همراه با زور هرگز ارزشی نداشته و ندارد و این قاعده درباره‌ی مسئله‌ی حجاب نیز در جامعه اکنون بیشتر مطرح می‌شود. پاسخ به این سوال می‌تواند هم درون‌دینی مطرح شود و هم برون‌دینی. اما از آنجا که طراحان این شبهات و یا پرسشگران این سوالات از موضع درون‌دینی وارد شده‌اند؛ نگارنده نیز از همین موضع به آن می‌پردازد... ✍زينب نجیب ادامه را از اینجا👇 بخوانید http://mehrnews.com/x33c8K @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به دشمنان اسلام می‌گویم... اینکه رهبر معظم انقلاب انسانی عالم، اندیشمند، آینده‌نگر، بصیر، شجاع، زیرک، باهوش، مدیر، مدبر و ... است شکی نیست. شما کمی دیر ایشان را شناختید. بگذارید بُعدی دیگر از ابعاد وجودی ایشان را برایتان بگویم تا بیشتر رعشه بر اندامتان افتد. او نه فقط بر اساس علوم سیاسی و نظامی یا جامعه‌شناسی و ارتباطات بین‌الملل و نه بر اساس متنی دستوری و امری که عده‌ای به دنبال او اهدافش را تحقق بخشند، بلکه علاوه بر اینها، او بر اساس وعده‌های روشن آیات قرآن کریم هم سخن می‌گوید، وعده می‌دهد و آینده را ترسیم می‌کند. دقیقاً همان چیزی که شما هرگز ایمان نیاوردید و گاهی با توسل به عده‌ای جاهل و فاسق درصدد آتش زدن و پاره کردن و از بین بردن آن بودید اما نمی‌دانستید که حق هرگز آتش نمی‌گیرد، پاره نمی‌شود و از بین نمی‌رود. آنچه همیشه هست و خواهد بود نور است و تا زمانی که نور باشد ظلمت نیست. آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله ) به این نور باور دارد و با تمسک به این ریسمان محکم می‌فرماید: "خدای متعال اصدق القائلین است؛ او به ما می‌گوید: «لینصرن الله من ینصره»؛ او به ما می‌فرماید که: «من کان لله کان الله له»؛ او می‌گوید که: از دشمن نهراسید، «ان کید الشیطان کان ضعیفا»...خداوند متعال صادق است. ما اگر به وظیفه‌ی خودمان در این راه عمل کنیم، برای خدا حرکت کنیم، برای خدا مبارزه کنیم، هدف را رضای خدا قرار بدهیم، بدون شک پیروزی نصیب خواهد شد". ۱۳۸۸/۱۲/۰۸ بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در افتتاحیه‌ی همایش غزه‌ ✍زينب نجیب @ghalamenajib
نه به جنسیت اجباری... یکی از مشهورترین فیلسوفان فمنیستی قرن بیستم خانم سیمون دوبوار است. او در سال ۱۹۴۹ یعنی چیزی بیش از ۷۰ سال پیش، کتابی منتشر کرد به نام "جنس دوم" که در آن تحلیلی اگزیستانسیالیستی_ مارکسیستی، از روابط زن و مرد ارائه داد. تفکر اگزیستانسیالیستی، بر آزادی افراطی فرد برای انتخاب دلخواه ماهیتش تأکید دارد. یعنی؛ فرد می‌تواند جنسیت خود را انتخاب کند. البته باید در نظر داشت که خانم دوبوار میان "جنس" و "جنسیت" تفاوت قائل است. او جنسیت را برساخته‌ی اجتماعی می‌داند و جنس را ناظر به بیولوژیک بدن. وقتی او می‌گوید "جنسیت" را خودمان انتخاب کنیم یعنی نوع رفتار و مشی ما در جامعه دلبخواهی است. ما با هر نوع جنسی اعم از زن و مرد می‌توانیم رفتار و پوششمان را خودمان انتخاب کنیم. حال پس از ۷۰ سال گذر از این نظریه و روند موج‌های مختلف فمنیست ما شاهد آنیم که مقوله "جنسیتِ انتخابی" در مدارس تگزاس تدریس شود. مکس شخصیت داستانی کودکی است که بین انتخاب سرویس بهداشتی زنانه و مردانه دچار تردید است. گویا هنوز جنسیت خود را انتخاب نکرده است. این چالشی است که به سرعت نه‌فقط غرب بلکه جوامع دیگر را درگیر خود می‌کند. وقتی دموکراسی ملاک مشروعیت ارزش‌ها و قوانین شود روزی شاهد نه به "پوشش اجباری" و روزی دیگر شاهد نه به "جنسیت اجباری" هستیم. ✍ زينب نجیب @ghalamenajib
حکومت متصدی امر حجاب یا بسترساز آن؟ عده‌ای می‌گویند اجبار به حجاب وظیفه حکومت نیست. در پاسخ به چنین ادعایی ابتدا باید متوجه بود که دقیقاً از چه واژگانی و به منظور انتقال چه مفاهیمی استفاده می‌کنیم. اینکه واژه اجبار در نسبت به امر حکومتی به کار می‌رود، برداشت خطایی است که اگر اصلاح شود، بسیاری از مباحث روشن می‌شود... ✍زينب نجیب ادامه را از اینجا بخوانید👇👇 لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/004zgy @ghalamenajib
بی‌اعتمادی به اعتماد امروز بار دیگر اعتماد با انتشار دو بخش کوچک از یک یادداشت مفصل درباره تصدی‌گری حکومت در امر حجاب بی‌اعتمادی نسبت به خودش را تشدید کرد. یادداشتی که با هدف اثبات امری ذیل مفهوم الزام به حجاب توسط حکومت دینی نگاشته شده بود امروز با چهره‌ای مخدوش و با هدف ادعای کذب عقب‌نشینی حکومت از حجاب منتشر شد. جایی بس تاسف است که دوستان به اصطلاح اصلاح‌طلب به‌جای گفتگوی علمی_رسانه‌ای اغراض خود را در سیمای تکه‌های گسسته‌ی یک یادداشت آن را به خورد مخاطبان خود می‌دهند. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حکایت ۸۰۰۰ کودک فلسطینی که پشت سیم‌خاردارهای اسرائیل به دنیا می‌آیند! این وقایع با هیچ یک از ظلم‌های دیگر قابل قیاس نیست... خدایا... به ضجه‌های مادران رنج‌کشیده... به فریادهای سوزناک مردان داغدار... به اشک‌های کودکان ستم‌کشیده... به نفس‌های بریده‌ی نوزادان به قتل رسیده در هنگام تولد... به تمام دل‌تنگی‌ها... به خون‌های پاک شهدای مقاومت... شر دشمنان را بیش از این به خودشان برگردان...🤲 وَسَيَعلَمُ الَّذينَ ظَلَموا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبونَ. ستم پیشگان خود بدانند زود كدامین مكان است جای خلود *** هر كه تیغ ستم كشد بیرون فلكش هم بدان بریزد خون @ghalamenajib
این مرد... رهبر انقلاب: «آمریکایی‌ها در مورد فلسطین طرحشان و نقشه‌شان این بود که قضیّه‌ی فلسطین را به فراموشی بسپرند؛ فلسطینی‌ها را در حالت ضعف نگه دارند که جرئت نکنند دَم از مبارزه بزنند. این مرد یعنی سردار سلیمانی، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ی کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزّه در مقابل رژیم صهیونیستیِ با آن همه ادّعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد که آنها سرِ ۴۸ ساعت میگویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد. دستشان را پُر کرد. کاری کرد که بتوانند بِایستند، بتوانند مقاومت کنند.این چیزی است که برادران فلسطینی ما مکرّر ‌در ‌مکرّر پیش خود بنده گفته‌اند. البتّه من میدانستم امّا آنها هم آمدند پیش ما شهادت دادند.» ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ @ghalamenajib
سرمایه‌های اسرائیل 🔸روزنامه اعتماد نوشت: «چرا مردم مانند گذشته از مقاومت فلسطین حمایت نمی‌کنند؟» این پرسش مبتنی بر یک گزاره خبری است و آن عدم‌حمایت مردم ایران از مقاومت فلسطین است؛ ادعایی که تنها برگرفته از واکنش‌هایی است که در فضای مجازی، ذیل برخی پست‌ها مشاهده می‌شود. عجیب‌تر آنکه به این واکنش‌ها اصالت داده می‌شود در حالی که هر عقل سلیمی می‌پذیرد، این نحوه از آمارگیری و قضاوت درباره رویکرد یک جامعه درست نیست و در نقد آن می‌توان به فضای حقیقی جامعه اشاره کرد و حضور میلیونی مردم را چه در روز قدس هر سال و چه در اولین جمعه پس از عملیات طوفان‌الاقصی شاهد گرفت. 🔸ایشان اذعان می‌دارد که دلیل این واکنش‌ها را باید در نوع رفتار دوگانه و متناقض حکمرانی در ایران جست‌وجو کرد. اعتماد گفته است نمی‌شود از یک‌سو کشتار مظلومان و مسلمانان را در نقطه یا نقاطی از جهان محکوم کرد و در همراهی با آن‌ها از توان لجستیک کشور هم مایه گذاشت، اما وقتی مسلمانان در نقطه دیگر به دست حکومت دوست کشته می‌شوند، سکوت کرد. این سخنان را در رابطه با روسیه و اوکراین مطرح می‌کند و در ادامه می‌گوید، چیزی به نام ظلم خوب و ظلم بد، متجاوز و اشغالگر خوب و بد وجود ندارد؛ ظالم، ظالم است. 🔸در پاسخ باید گفت، این سخنان از دهان کسانی خارج می‌شود که یا هیچ اطلاعی از جنگ شناختی ندارند یا متأسفانه خود از قربانیان این جنگند. دیکتاتوری رسانه غرب یکی از اصلی‌ترین بستر‌های این جنگ شناختی است. او خود تصمیم می‌گیرد کدام جبهه وسعت اثرگذاری و حق بازی داشته باشد. حال آیا در چنین فضایی می‌توان به راحتی حمایت همه‌جانبه و روزافزون یک ملت بزرگ همچون ایران را در طول تمام سال‌های پس از انقلاب نشان داد؟ آیا در چنین فضای استکباری می‌توان به راحتی تولید محتوا کرد و شاهد واکنش‌های مثبت هم بود؟ امروز صهیونیست در فضای حقیقی در مقابل انظار عمومی ظلم کرده و بعد مظلوم‌نمایی می‌کند، فضای مجازی که دیگر در مشت‌شان است. آن‌ها به راحتی تولیدات رسانه‌ای را مدیریت می‌کنند، اما نه‌فقط در بحث محتوا بلکه در نشان‌دادن واکنش‌ها و حتی دیده‌شدن یا دیده‌نشدن انواع آن نقش دارند. پس شما چه بخواهید، چه نخواهید، چه خوشتان بیاید، چه خوشتان نیاید، در معرض اطلاعات غلطی هستید تا محاسبه‌تان آن شود که آنان می‌خواهند. 🔸از طرفی، امروز پس از کسب چنین پیروزی بزرگی از سوی جبهه مقاومت، شاهد آنیم که عده‌ای از رسانه‌ها به جای حمایت، همدردی، طلب کمک برای جبهه مقاومت و حتی تمدید همراهی با آنها، در گوشه‌ای نشسته‌اند و به تحلیل‌های غیرعلمی و غیرمنصفانه تکیه می‌کنند. آن‌ها به جای اینکه از قدرت رسانه‌ای در جهت به کارگیری حمایت‌های خرد و کلان همه جوامع و ملت‌ها استفاده کنند و تمام تمرکزشان را بر تجمیع حمایت‌ها قرار دهند و به نفع ملت مظلوم فلسطین کنشگری کنند، درست برعکس آن، بر طبل ادعا‌های پوچ می‌کوبند و بازوی دشمن را در جابه‌جایی حقایق قوت می‌بخشند و با ایجاد شک و تردید، جبهه مقاومت را سست می‌کنند. 🔸از سوی دیگر به جنگ روسیه و اوکراین اشاره کردند و معتقدند جمهوری اسلامی در برابر ظلم به مسلمانان در نقطه دیگری، توسط حکومت دوست منفعل بوده‌است. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب از موضع ثابت ایران که برگرفته از آموزه‌های اسلامی و انقلابی و رویکرد انسان‌دوستانه است، سخن گفتند و فرمودند: «ما با جنگ و تخریب در هر جای دنیا مخالفیم، این حرف ثابت ماست، ما با کشته‌شدن مردم، با تخریب زیر‌بنا‌های ملت‌ها مخالفیم.» ایشان در ادامه تأکید کردند که: «ما در اوکراین طرفدار توقف و خاتمه جنگ هستیم.» (۱۰ اسفند ۱۴۰۰، بیانات در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث) 🔸ضمن اینکه آیا جنگ در اوکراین که دارای حکومت، دولت و رئیس‌جمهوری مستقل است، محاصره نشده و از حمایت‌های غرب هم با تمام تجهیزات برخوردار است، اما حمایت مردم خود را به دلیل نداشتن مقبولیت ندارد، با جنگ اسرائیل علیه فلسطین که سرزمین‌شان را اشغال کرده‌اند، سال‌ها آن‌ها را محاصره کرده و در اوج مظلومیت کشته‌اند، به خاک و خون کشیده‌اند یا بی‌خانمان کرده‌اند، قابل‌قیاس است؟ اصلاً ریشه جنگ در اوکراین بحران‌سازی امریکاست، اما ریشه جنگ در سرزمین‌های اشغالی نابودی ملت مظلوم فلسطین است این‌ها هرگز قابل‌قیاس نیست. با تمام این تفاسیر آیا هرگز جمهوری اسلامی از جنگ علیه اوکراین حمایت کرد؟ ادامه دارد... @ghalamenajib
🔸نکته پایانی اینکه امروز نیز در همان فضای مجازی که بستر آگاهی شما را فراهم کرده‌است، رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی و غربی، اینطور القا می‌کنند که ایران یکی از طراحان اصلی عملیات طوفان‌الاقصی علیه اسرائیل است، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «حامیان رژیم و بعضی از افراد خود رژیم غاصب، یاوه‌گویی‌هایی در این دو، سه روز کرده‌اند و ادامه دارد، از جمله اینکه ایران اسلامی را پشت این حرکت معرفی می‌کنند؛ اشتباه می‌کنند. البته ما از فلسطین دفاع می‌کنیم... ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم. اما آن‌هایی که می‌گویند «کار فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است» ملت فلسطین را نشناخته‌اند.»(۱۸ مهر ۱۴۰۲ بیانات در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح) آری، برخی اغلب اهل محاسبه غلطند و به همین دلیل نتانیاهو مدتی پیش اصلاح‌طلبان را بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران دانست. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
انتشار یادداشت "سرمایه‌های اسرائیل" با عنوان "اسرائیلیان اصلاح‌طلبی"در روزنامه جوان http://www.Javann.ir/004zve @ghalamenajib
حجاب در صدر اسلام ❓برخی معتقدند که حجاب در صدر اسلام، اجباری نبوده و هیچ شواهدی دال بر برخورد پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) وجود ندارد. 🔅 این در حالی است که موضوعیت حجاب و مسئله‌بودگی آن در قرن اول هجری با توجه به بسیاری از شواهد تاریخی قابل انکار نیست. ⚡️ به عنوان مثال در کتاب السیره النبویه ابن‌هشام حمیری آمده یکی از دلایل که بر طبل وقوع نبرد بنی‌قینقاع کوفت و آتش جنگ را شعله‌ورتر کرد، هتک حرمت به زن مسلمانی بود که توسط یهودیان به پوشش او تعرض شده بود و همین سببِ برآشفته‌شدن غیرت مرد مسلمان حاضر در معرکه بود. این داستان روایت شده در تاریخ، حکایت از حرمت پوشش زنان و غیرت مردان نزد مسلمانان صدر اسلام دارد. ⚡️ یا از دیگر شواهد تاریخی باز می‌گردد به شأن نزول آیات ابتدایی سوره‌ توبه در تفسیر المیزان، آنجا که حکایت زن بت‌پرستی روایت می‌شود که تمام لباس‌های خود را به بت خویش بخشید و برهنه به طواف خانه خدا پرداخت که در همین زمان آیات سوره توبه خطاب به مشرکان در باب عهدشکنان و نقض مفاد صلحنامه نازل شد. اگر چه زن، مشرک بود و بر اساس سنت خود رفتار می‌کرد اما با بی‌توجهی به قوانین جامعه اسلامی بستر نزول آیه را فراهم کرد. ⚡️مورد دیگر اینکه علامه محمدتقی جعفری در ترجمه نهج البلاغه آنجا که درباره هجوم مردم به سوی حضرت(ع) برای بیعت‌کنندگان سخن می‌راند؛ اذعان دارد، شدت هجوم برای بیعت به گونه‌ای بود که حجاب از روی دختران افتاد. این نیز شاهدی دیگر بر حجاب دختران در صدر اسلام است. ⚡️در اسناد دیگری که توسط ابن‌ابی‌الدنیا نیز دیده شده که از زبان راوی نقل می‌کند؛ عایشه دختر طلحه بدون پوشاندن چهره در انظار عمومی ظاهر می‌شده و وقتی مصعب بن زبیر او را مورد عتاب قرار داد، او نشان دادن زیبایی‌های خودش را به این بهانه که هدیه خداوند به اوست، به عنوان دلیل مطرح کرد و گفت می‌خواهم برتری‌ام را بر زنان دیگر آشکار کنم. ⚡️پس معلوم است حجاب، هنجار بوده و بی‌حجابی یا بدحجابی ناهنجاری؛ چرا که این رفتارها مورد سرزنش واقع شده است. روایت‌های فراوانی هم وجود دارد که زنان در زمان مصیبت، سر برهنه می‌شدند و موهای خود را آشفته می‌کردند که این خود نشان از پوشش در صدر اسلام دارد و اگر پوشش سر مطرح نبود، این آشفتگی به چشم نمی‌آمد. ⚡️ از سوی دیگر ادعای عدم حجاب شرعی در صدر اسلام با آیات قرآن سازگار نیست؛ آنجا که پس از همسران پیامبر دایره تکلیف حجاب وسیع‌تر می‌شود و مخاطب، همه‌ زنان مؤمن قرار می‌گیرد. البته این، امتیاز و شرافتی برای زنان دیگر می‌شود که قدر و منزلت آنها بیشتر شناخته‌ شود و جوانان و ولگردان با آنان برخورد دور از ادب نداشته باشند. ⚡️بعد از نزول این آیات، زنان مدینه به سرعت جلباب‌های خود را تهیه کرده و بر سر خود انداختند و از آن پس بود که با عبارت‌های گوناگون هم مورد تمجید پیامبر قرار گرفتند. این تغییر در پوشش که ابتدا روسری‌های خود را به پشت گردن می‌بستند و گردن و سینه‌شان پیدا بود و سپس آن را اصلاح کرده و به روی گردن و سینه خود می‌انداختند، شاهد دیگری بر مسئله‌بودگی حجاب در صدر اسلام دارد. ⚡️البته بسیاری دیگر از حکایت‌هایی که درباره حضرت فاطمه زهرا در واقعه فدک در سال دهم هجری مطرح است و البته حجاب حضرت زینب در واقعه کربلا. ❓برخی در ادامه ادعا می‌کنند که پیامبر با بی‌حجابی مقابله و برخورد نداشت و کسی هم به دلیل رعایت نکردن حجاب، مجازات نمی‌شده است. ⚡️ در پاسخ باید گفت اول اینکه بی‌حجابی بعد از نزول آیات قرآن اصلاً مطرح نبود. یعنی زنان همگی در برابر آیات حجاب تسلیم شدند و البته این را شرافت خود می‌دانستند و پیامبر با پدیده نفی حجاب در جامعه مواجه‌ نبود و اصلا بی‌حجابی مسئله‌ آن زمان نبود. اما اینکه در برخی موارد تاریخی زنان از حدود حجاب عدول کردند و پیامبر واکنش نشان دادند، شواهدی در دست است؛ ⚡️آنجا که پس از شکست در جنگ احد شایعه کشته‌شدن پیامبر به گوش زنان رسید و آنها موهای خود را پریشان کردند. پیامبر پس از دلداری دادن به آنها دستور داد تا سریع خود را بپوشانند و به خانه‌هایشان برگردند. ⚡️ در یکی از روایت‌ها آمده است که پیامبر (ص) متوجه شد که زنی از مرکبش افتاد و لباسش کنار رفت، این در حالی بود که پیامبر نزدیک او بود و به سرعت روی خود را از او برگرداند اما به پیامبر گفته شد که او سروال یعنی شلوار به تن دارد و پیامبر به او گفت خداوند زنان پوشاننده شلوار را رحمت کند. ⚡️برخی حکایت‌های دیگر مبنی بر روی گردانی پیامبر از برادرزاده عایشه به سبب پوشش نازک او دارد که به او تأکید می‌کند وقتی دختری به سن بلوغ رسید، جایز نیست که جز وجه و کفینش پیدا باشد. یا در جای دیگر تکه‌ای از عمامه خود را پاره کرد و به کنیز عایشه داد تا در مقابل او بدون پوشش سر ظاهر نشود. ادامه دارد... @ghalamenajib
✅ بنابراین هم حجاب شرعی در صدر اسلام قابل اثبات است و هم کنشگری پیامبر و برخوردهای ناصحانه و آمرانه ایشان مطرح است. پژوهش‌های ارزنده‌ای در این زمینه نگاشته شده که می‌توان به مقاله "تحلیل و نقد تاریخی نظریه‌ی مسئله نبودگی حجاب در قرن اول هجری قمری" اشاره کرد. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
انتشار یادداشت "حجاب در صدر اسلام" در خبرگزاری جمهوری اسلامی https://irna.ir/xjNFKx @ghalamenajib
📣 رهبر انقلاب، صبح امروز: بمباران‌های غزّه باید فوراً قطع شود.
هیچکس نفهمه این سخن رهبری با همچین قاطعیتی، یعنی چه، اسرائیل و آمریکا خوب می‌فهمند... باید منتظر خبرهای خوبی باشیم @ghalamenajib
رئیس جمهور آمریکا در واکنش به جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی گفت که احساس خشم و غم عمیق دارم. این در حالی‌ست که یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه فاش کرد، بمبی که با آن بیمارستان المعمدانی در غزه مورد حمله قرار گرفت، بمب آمریکایی بوده است. اسرائیل با سیاست و حمایت آمریکای مستکبر است که جرأت می‌کند پس از یک هفته به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان بی‌دفاع و حمله ناجوانمردانه به غیرنظامیان فلسطینی در اقدامی وحشیانه بیمارستانی را این‌چنین مورد هدف قرار دهد. بایدن هم می‌داند اگر امروز به انجام چنین جنایتی اعتراف کند خیلی زود به سرنوشت ترامپ مبتلا خواهد شد. ترامپی که اندکی پس از به‌شهادت رساندن سردار سلیمانی با وقاحت به نقش خود اذعان داشت. اما بدانند چه اعتراف کنند و چه برای فریب ملت‌ها کتمان نمایند ما دست شیطان بزرگ را پشت هر فتنه‌ای می‌بینیم. رهبر معظم انقلاب نیز درباره نقش آمریکا در این جنگ غیرانسانیِ اسرائیل با مردم فلسطین فرمودند:" دولت آمریکا هم بایستی مسئولیت خودش را در این قضیه بشناسد. آن‌طوری که اطّلاعات متعدّد به ما میگوید... این کارهایی که دارد انجام میگیرد سیاست‌ آمریکایی‌ها است".(۱۴۰۲/۷/۲۵) ✍زينب نجیب @ghalamenajib