۸.تکریم انسان در اسلام در تساهل و تسامح لیبرالی نیست. از نظر اسلام اندیشه و عقاید تا زمانی که از مسیر حق، منطق، ادب و قانون خارج نشود، پذیرفته است. همچنین اسلام در مقام اجرای قوانین اسلامی یا مجازات مجرمان و اخلالگران در نظم اجتماعی، معامله و سازش نمیکند.
✨حال با توجه به آنچه مطرح شد متوجه میشویم اسلام مکتبیست که آزادی و کرامت افراد را در چهارچوب خاصی تعریف میکند و این باعث تنگتر شدن مفهوم آزادی نیست بلکه در مقابل اموری که آزادی دیگران را سلب میکند با دقت و ظرافت بیشتری میایستد. بهعنوان مثال نمیتوانیم محیط را فاسد کنیم یا بستر فسق را مهیا کنیم سپس از مردم بخواهیم آلوده نشوند این عین اسارت است نه آزادی.
✨حال سؤال را جزئیتر طرح میکنیم؛ آیا حجاب زن مایهی تکریم اوست یا خیر؟
رهبر انقلاب میفرمایند:"حجاب تکریم آن کسی است که در حجاب است. حجاب زن تکریم زن است". آیت الله خامنهای با اشاره به تاریخ اروپا و تاریخ ایران باستان اشاره میکند که در آن زمان، زنان بر روی صورت خود حجابی میانداختند تا چشمها به آنها نیفتد. ایشان این عمل را تکریم زن میدانند در ادامه میفرمایند:" در ایران باستان زنهای اعیان و اشراف و رؤسا، همه با حجاب بودند. زنهای افراد پایین و طبقات پست نه، بیحجاب هم میآمدند. مانعی هم نبود. اسلام آمد این تبعیض را کنار گذاشت... این تکریم مال همه زنان است. این نظر اسلام است".(۱۳ دی ۱۳۸۶ دیدار با دانشجویان دانشگاههای استان یزد)
✨ از طرفی در جامعه اسلامی زن مسلمان دارای حرمت و شخصیت ویژه است که حجاب و پوشش زن مظهر حرمت و شخصیت وی به شمار میرود. حجاب نشانه تکریم زن است و اسلام حرمت و تکریم را برای تمام زنانی که در ورای حجاب قرار میگیرند قائل میشود". (در دیدار عمومی خواهران در هفته زن۱۷ آذر ۱۳۷۲)
رهبر معظم انقلاب حجاب و آن حفاظ زنانه را احترام به زن و مظهر تقوا میداند. (۱۳ بهمن ۱۳۷۷، در دیدار با جوانان)
✨در اینجا دو نکته حائز اهمیت است یکی تأکيد وجود حجاب در تاریخ قبل از اسلام و همچنین در روم باستان و تکریم زن به واسطه حجاب در آن دوران. (یعنی یکی از نشانههای تکریم زن حجاب بوده است) و دوم، برداشتن تبعیض میان زنان اشراف و زنان از طبقات پایین. که البته دومین نکته ریشه در کرامتبخشی به زن در نگاه توحیدی اسلام دارد. بحث توحیدی حجاب بسیار مفصل است اما آنچه در این سخنان میتوان دریافت، مبارزه با نوعی طبقهبندی در بین زنان یک جامعه است و برداشتن این تبعیض میان آنان تا آنجا که همه زنان از این نعمت الهی برخوردار شوند. چرا که "جامعهی توحیدی، یک جامعهی بیطبقه است. یک جامعهای که گروههای انسانها در آن جامعه از یکدیگر بر حسب حقوق و مزایا جدا نشدهاند".(طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن،ص۲۱۰)
🍃سخن نو ، دقیقا معطوف به این نگاه است که حجاب نهتنها سلب آزادی نیست بلکه بهدنبال تأمین آزادی بیشتر است، نهتنها خدشه به کرامت انسانها نیست بلکه اوج تکریم اوست و نهتنها تبعیض نیست بلکه وسیلهای برای برچیدن تبعیضها است.
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
انتشار یادداشت "حجاب، مایه تکریم" در خبرگزاری مهر
🌿...سخن نو، دقیقاً معطوف به این نگاه است که حجاب نهتنها سلب آزادی نیست بلکه بهدنبال تأمین آزادی بیشتر است، نهتنها خدشه به کرامت انسانها نیست بلکه اوج تکریم اوست و نهتنها تبعیض نیست بلکه وسیلهای برای برچیدن تبعیضها است.👇
mehrnews.com/x33xCg
@ghalamenajib
بعد از بارندگی و طوفان شب گذشته...⛈
با وزش باد، ابرها سبکبال از آسمان گذشتند...🌤
و چه زیبا بود شکفتن گلی زیبا، در این سرمای پاییزی...🌼
بعد از طوفان... 🌊
نور خواهد تابیید... 🌅
و غنچههای زیبا دوباره چشم خواهند گشود...💐
به امید پیروزی فلسطین🇵🇸
#طوفان_الاقصی
#مقاومت
@ghalamenajib
🔹چند روز پیش در جشن فارغالتحصیلی یکی از دانشگاههای معتبر شاهد بیحجاب دانشجویان دختر بودیم که در کنار مدیر دانشگاه عکس انداختند و در پایان عکس قرار شد کلاه از سر برداشته و آن را بالا بیندازند...
🔹و اما قبلتر،
در دانشگاهی دیگر، مدیر دانشگاه بهمحض خروج از نمازخانه شاهد صحنهای بس قبیح میشود که سریعا به آن فضا معترض شده و ناراحتی و خشم حاصل از غیرتش را نشان میدهد...
فیلم این دانشگاه به سرعت منتشر شد و کاربران تا چند روز به آن واکنش نشان دادند این در حالی بود که واکنشها بیشتر نقد رفتار مدیر را نشان میداد.
🔹و اما دانشگاه اولی...
هرگز به این اندازه دیده نشد و واکنش قشر مذهبی جز تأسف حاصلی نداشت.
✍زينب نجیب
#از_ماست_که_بر_ماست
#حجاب
@ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسلام همیشه از نفاق ضربه خورده است.
شدت دشمنی منافقان، با متفکری همچون علامه مصباح(ره) چنان است که با وجود رحلت ایشان سعی میشود با بازیهای شیطنتآمیز و با پیوست برخی چهرهها و سخنان کاملا بیارتباط با اندیشه و مشی ایشان، خاکی به سوی عظمت ایشان پرتاب کنند....
اما غافل از اینکه حقیقت خود چنان میدرخشد که فقط کوردلان از دیدنش ناتوانند....
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
حجاب و سیگار
✍زينب نجیب
برخی در یک قیاسی کاملاً اشتباه، قانونی کردن حجاب و مجازات کشف حجاب و بدپوششی را همچون قانون منع سیگار در معابر عمومی عنوان میکنند و اذعان دارند چرا منع استفاده از سیگار را در اماکن عمومی قانونی نمیکنند و برای آنها جرمانگاری نمیشود، اما در امر حجاب به این شدت پافشاری میشود؟ برخی دیگر میگویند؛ از آنجا که سیگار، دشمن سلامتی و مادر بسیاری از مریضیهاست دلیل خوبی برای قانونی شدن منع آن است و اگر هم مصرف سیگار در کشور کم یا قطع شود یک فشار بسیار سنگین از روی سیستم بهداشتی و منابع مالی حوزه سلامت برداشته میشود که میتوان آن را خرج ضرورتهای دیگر کرد. ثانیا از نظر فرهنگی یک شهر بدون سیگار خیلی جذابتر است و شهروندان برای نسلهای جوان بدآموزی ندارند. حتی میشود برای آن توجیه دینی هم آورد.
سپس در ادامه میگویند؛اما آیا با همه این توجیهات درست و منطقی، چنان قانونی خوب و صحیح است؟ قطعا جواب منفی است. زیرا از آنجاکه چنین قانونی قابلیت اجرایی ندارد دردی را دوا نمیکند و قانون بد و نامناسبی است. این قانون به شکل وسیع توسط جامعه نقض خواهد شد و نهاد متولی قانون هم امکانات و ابزار اجرای آن را نخواهند داشت. نتیجه هم فقط ایجاد نارضایتی خواهد بود.
خب برای پاسخ دادن به این دست از بزرگواران که عدهای از آنها خود را جامعه شناس و عدهای دیگر خود را حقوقدان معرفی میکنند باید پاسخ را در دو جهت ارائه داد.
یکی از جهات استفاده از مغالطهی قیاس معالفارق است. اصطلاح «قیاس مع الفارق»، زمانی به کار برده میشود که چیزی را تنها به دلیل شباهت جزئی و ظاهری که با چیز دیگر دارد، کاملا شبیه به هم قرار داده و حکم واحدی را برای آنها در نظر بگیریم، بدون آنکه به تفاوتها و اختلافات دقیقی که میان آن دو چیز وجود دارد، توجهی کنیم.
در اینجا میان قانون حجاب یا بهعبارتی منع از کشف حجاب و بدپوششی با منع سیگار کشیدن در اماکن عمومی تنها شباهتهایی مانند پدیدهی اجتماعی بودن، دیده شده و از تفاوتهای عمیق این دو غفلت شده است. بدینترتیب این بزرگواران در ذهن، دچار مغالطه شده و بهجای علم دچار جهل گشتهاند و متاسفانه آن را به جامعه تسری میدهند. اینجا سعی میشود به تفاوتها اشاره شود.
۱.درست است که سیگار دارای مضرات بسیاری از جهات فردی و اجتماعی در حوزههای فرهنگی و بهداشتیست و حتی علما آن را جایز نمیدانند اما هیچکدام به حرمت آن حکم ندادهاند. چرا که اعمال حرام فلسفه خود را دارد و نمیتوانیم تنها به واژه ضرر اکتفا کرده حکم به حرمت آن دهیم. از سویی گاهی امری ضرر بدنی ندارد اما بر طبق قواعدی به حرمت آن حکم میشود مانند آنچه در قضیه حرمت تنباکو توسط میرزای شیرازی به دلیل قاعده نفیسبیل اتفاق افتاد. و یا حرمت قمار که شاید تا به امروز ضرر جسمانی در آن دیده نشده اما حرام است و بسیاری از این دست مثالها. حال این جایز نبودن سیگار را با حرمت کشف حجاب یا بدپوششی و رفتارهای غیر عفیفانه مقایسه کنید. آیا حجاب که به گفته فقیهان و دیگر عالمان مسلمان، از واجبات مسلّم و ضروریات دین اسلام و ضروریات مذهب است و در آیاتی از قرآن و احادیثی از ائمه(ع)، بر وجوب و اهمیت آن تأکید شده است و مسئلهایست که بهشدت به فرهنگ یک کشور گره خورده و ریشه در هویت یک ملت دارد و تاریخ نیز گواه آن دارد که برای حفظ آن جانها فدا و خونها ریخته شده ، با جایز نبودن یک سیگار قابل قیاس است؟
۲. شاید مطرح شود که دود حاصل از سیگار در مکان عمومی برای دیگران نیز ضرر دارد و حقالناس است. آری، اما آیا ضرر این امر قابل قیاس با ضرر کشف حجاب و بدپوششی است که هزاران چشم را به دنبال خود میکشد، شهوت را بیدار میکند، هوسها را به قلیان در میآورد و در پس آن خانواده سست میشود، افراد در فضای رقابتی و جنسیتی قرار میگیرند، دلها ناآرام میگردد، فسادها و ناهنجاریهای جنسیتی ایجاد میکند و چهبسا همین استفاده از سیگار که در نظر این عالیجنابان بسیار مذموم است شدت مییابد؟ نگارنده قطعا قائل به ایجاد بستری مناسب برای اصلاح این ناهنجاری نیز هست اما موضوع مقایسه دو امر کاملا متفاوت مطرح است.
۳.اصلا قابل قياس نبودن حرمت شرعی و پیامدهای فرهنگی این دو امر یک طرف، حرمت سیاسی کشف حجاب وزنهای نیست که بتوان به سهولت از آن گذشت. حرام خواندن سیاسی کشف حجاب، در امتداد همان احکام صریح اسلام در حوزه حجاب و حرمت بی حجابی در اسلام است. اما نکته مهمش این است که حرام سیاسی اعلام کردن یک عمل در یک مرتبه مهمتری است. گاهی کشف حجاب از یک گناه شرعی و ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی نیز فراتر میرود و اثر سیاسی از خود باقی میگذارد و تبعاتش فراتر از یک ناهنجاری، حتی نظم و آرامش جامعه و به نوعی امنیت مردم و کشور را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
ادامه دارد...👇👇
@ghalamenajib
بنابراین حرام سیاسی خواندن کشف حجاب از این منظر اهمیت خودش را بیشتر از یک حرام شرعی و فردی نشان میدهد.آیا سیگار کشیدن دراماکن عمومی دارای چنین آسیبها و تبعاتیست؟
در ادامه گفته شد که عدم قابلیت اجرایی شدن این قانون، دلیل بد بودن آن است. بهعبارتی فقط باید قانونی وضع شود که قابلیت اجرا داشته باشد و چون این قانون به شکل وسیع توسط جامعه نقض خواهد شد و نهاد متولی قانون هم امکانات و ابزار اجرای آن را ندارد قطعا در اجرای آن موفق نخواهد بود. و عدم اجرای آن از سوی مردم نتایج خوبی نداشته و تنها منجر به نارضایتی میشود. برای پاسخ به این نکته هم باید گفت ؛ اولا چه کسی گفته این قانون به شکل وسیع نقض خواهد شد؟ برای این سخن خود چه استدلال یا آمار مستندی دارید؟ برعکس آنچه برخی اینچنین اذعان دارند، بیش از ۷۰ درصد بانوان هیچ مقابلهای با حجاب ندارند وبسیاری از ابن درصد آن را لازم میدانند. از سوی دیگر درصدی از بانوان مکشوفهی ما بر این اساس که دیگر حکومت حساسیتی بدین امر ندارد به این رفتار خود ادامه میدهند وشواهد و آمار نشان میدهد به محض ایراد یک سخن از سوی نیروی انتظامی یا دیدن آنها و حتی در حین برخورد با ضابطین امر و آمران به معروف، حجاب خود را اصلاح میکنند. در این میان درصد اندکی هستند که بر ناهنجاری خود اصرار ورزیده که قطعا باید با آنها برخورد شود.
نکتهی بعدی این است که حتما باید برای اجرای این قانون هم امکانات فراهم باشد و هم قانونی تدوین شود که به شایستگی بدان عمل گردد و البته مطالبه ملت ایران و دلسوزان این امر همین است که انشاءالله تحقق یابد.
@ghalamenajib
انتشار یادداشت "حجاب و سیگار" در روزنامه جوان.
https://www.Javann.ir/0052CP
@ghalamenajib
سلام خدمت مخاطبان کانال
مسئله مقایسه "حجاب و سیگار" شبههای بود که اخیرا توسط یکی از اساتید جامعهشناس و فعال در حوزه زنان مطرح شد و حقیر در راستای پاسخ به ایشان و هماندیشان ایشان در نوشتن این یادداشت مبادرت ورزیدم...
انتخاب چنین نامی و کنار هم قرار دادن این دو واژهی بیگانه از هم، تنها و تنها به دلیل ترفند رسانهای و جلب توجه است.
از توجه شما بزرگواران ممنونم
زینب نجیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شبهایی که با تو بیش از همیشه سخن دارم، این عکسهایت است که مرا ساعتها با خود سرگرم میکند...
#به_وقت_عاشقی
@ghalamenajib
برخی از افراد مقولهی حجاب را از مقولهی عفاف جدا میدانند. اما این مسئله به دلیل اهمیت، علل و اثرگذاری آن باید با ظرافت و دقت بیشتری مورد مداقه قرار گیرد و البته در همین بحثهای موشکافانه است که متوجه خواهیم شد رابطه تنگاتنگی میان مفهوم عفاف و حجاب برقرار است...
انتشار یادداشت "حجاب و عفاف؛ دوگانه یا اتحاد" در خبرگزاری برنا👇
https://borna.news/008UK4
@ghalamenajib
مادر هرکاری کند بچهها یاد میگیرند...
مثلاً اگر شهید شود... 🥀
بعد از شنیدن این جمله هنوز عبارتی اینچنین هنرمندانه و در عین حال گویا در وصف نقش تربیتی مادر نشنیدهام.
اما میپسندم، شرحی کوتاه بر این عبارت بیان کنم...
اگر زینب (س)، ادامهی حسین (ع) شد و کربلا در کربلا نماند؛ دلیلش وجود الگوی شایستهای همچون زهرای اطهر (س) بود برای زینب(س)...
مادری که یاد داد روایتگری را به فرزندانش تا پای جان...
حال اگر افق نگاهمان فاطمهگونه زیستن باشد مسیرش جهاد تبیین است در جنگ روایتها...
جهادی که برای حضور در خط مقدمش، باید ابتدا، سنگر خانواده را مجهز کرد.
پس بیاییم در جبههی تبیین فعال باشیم تا کودکانمان فرابگیرند.
✍زینب نجیب
@ghalamenajib
"خدای_امینت"
🖋حمیدرضا شببویی
شاید یکی از خود سوال کند در این وانفسای عالم، نقطه امنی وجود دارد؟
اما پاسخ این است که از امنیت چه میخواهیم؟
- اگر امنیت افق روشن برای آینده است، غزه امروز افق آینده اش پر از روشنایی و نور است آنقدر که برای آن آینده سر از پا نمی شناسند.
- اگر امنیت، یک مهر و محبت پر از صلح به همه انسانها است، غزه امروز مردمانی دارد که برای هم نه تنها می میرند بلکه برای هم زنده اند.
- اگر امنیت یعنی نسبت به اولیات زندگی خیالی آرام و تخت داشته باشی، غزه امروز بی هیچ نگرانی نسبت به اولیات زندگیاش، با خدایش به آرامش رسیده و ذره ای دلش نمی لرزد.
- اگر امنیت یعنی نترسیدن و حزن نداشتن، امروز غزه شجاع ترین نقطه و بیحزن ترین منطقه عالم است، این را میتوانید این روزها در چهره مردمانش در تبادل اسرا ببینید که چگونه شادی پس از گل میکنند.
- اگر امنیت یعنی مردم در امان از دشمن باشد ، غزه رئیس امنیت است زیرا که بزرگترین دشمن بشری را به زانو درآورده تا همه در امان باشد.
باور کنیم که غزه چون خدایاقصی را انتخاب کرده، امنترین نقطه جهان است و بهتر باید گفت غزه #خدایامنیت است.
@ghalamenajib
در این👆یادداشت تنها مرزهای معنایی "امنیت" جابهجا نشد...❗️
وسیع نشد...❗️
بلکه معنای آن تغییر کرد...
حقیقتا آیا امنیت همان است که تا امروز به آن میاندیشیدیم⁉️
"بازتعریف واژگان" ایشان، مرا به یاد تعاریف واژگان در نگاه رهبر انقلاب میاندازد...
آنجا که تقیه...صبر...انتظار...تمدن و... را بازتعریف میکند و افقی نو در برابر هر اندیشمندی میگشاید...
قلمشان مانا🤲
@ghalamenajib
🔖 «صندوقچهی اسرار»
🔸 شهید فخریزاده، یکی از ۱۸ هزار شهید ترور است که مانند همکیشان خود سهم بسزایی در آبیاری درخت تنومند انقلاب دارد. نقش ایشان چه پیش از شهادت و چه پس از آن در پیشبرد آرمانهای این انقلاب مشهود است. بهیقین، ایمان متعهدانهی این شهید بزرگوار بود که او را در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی حرکت میداد. حرکت او در جریان تولید علم و اندیشه چنان حائز اهمیت است که فرزند این شهید بزرگوار او را «شهید قلم» مینامد و بسیاری از اندیشمندان معتقدند؛ بشریت جیرهخوار علم او است.
🔸 ایشان از خود هیچ وصیتی جز سفارش به «خدمت صادقانه» بهجای نگذاشت و رمز پیروزی را در نگاه «توحیدی» میدانست. تمسک به قرآن، نگاه فلسفی_عرفانی به حیات بشر، علماندوزی، تولید دانش و کسب بالاترین خصوصیات اخلاقی همچون تواضع، همگی در سایهی دعای مادر و خدمت به خانواده از او شخصیتی ساخته بود که شهادت، عاقبت قطعی او قلمداد میشد.
🔸 او که ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت در نیویورک تایمز، یکی از پنج شخصیت ایرانی به حساب میآمد که نامش در فهرست ۵۰۰ نفری قدرتمندترین افراد جهان قید شده بود و سالها نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داشت. شاید همین نکته، شاهد خوبی باشد برای اینکه بدانیم؛ دشمنان پرکینهی ایرانِ قوی او را «صندوقچهی اسرارِ» برنامهی هستهای ایران قلمداد میکردند و سالها زیرنظر موساد و هدف شماره یک اسرائیل محسوب میشد. آری، او صندوقچهی اسرار بود اما نه از آن جهت که دشمنان کوردل ما میپنداشتند بلکه از آن جهت که علم، نزد او حاضر، اخلاق والا، سبک زندگیِ او و خدمت به خلق، غایتش بود.
🔸 امروز بر این باوریم که دشمنان، خائنان و مزدوران این مرزوبوم هر روز به روشی در صدد نابودی ایرانِ قوی بودند و هستند. اکنون توطئههایشان به کشتن ختم نمیشود، قدم بعدی آنها قطع راه و رسم و شیوه شهدای ماست. حال، یا به روش تخریب یا به روش تحریف. بنابراین وظیفهی ما در جبههی امروز در قدم اول تبیین قهرمانان و در قدم بعدی بهدستگرفتن عَلَم و قلم آنهاست.
✍زینب نجیب
@ghalamenajib
🇵🇸حرکتی تاریخساز
🌿از روزی که رهبر انقلاب فرمودند؛ آمریکا [دیگر] قدرت مسلط جهان نیست و بسیاری از تحلیلگران سیاسی دنیا معتقدند که آمریکا رو به افول است و ذره ذره آب میشود؛ تقریباً حدود یک سال میگذرد.
🌿آن روز آیتاللهخامنهای یکی از دلایل افول آمریکا را در کنار بسیاری از دلایل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، خطای محاسباتیشان در مسائل دنیا عنوان کرد و بر این اساس فرمودند؛ علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان تغییر پیدا کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد.( ۱۱ آبان ۱۴۰۱)
🌿حال امروز پس از یک سال شاهد آنیم که تغییر این نظم جهانی به دست ملت شریف فلسطین آغاز شده و محاسبات آمریکا در منطقه بهشدت به خطا رفته است.
🌿اگر یکی از مؤلفههای این نظم نوین جهانی را "ذره ذره آب شدن آمریکا" بدانیم عملیات طوفان الاقصی را قدمی بزرگ در این مسیر درک خواهیم کرد.
🌿رهبر انقلاب میفرمایند: "حادثه تاریخساز طوفان الاقصی، علیه رژیم صهیونیستیست، اما "آمریکا زدایی" است. طوفان الاقصی توانست جدول سیاستهای آمریکا در منطقه را به هم بریزد و انشاالله [اگر] ادامه پیدا کند جدول را محو خواهد کرد...
آمریکا زدایی یعنی؛ نفی سلطه آمریکا بر منطقه".
"این یعنی آب شدن آمریکا"
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
🌱حاج قاسم هنوز هم فرمانده است....
🕊امروز به یاد رؤیایی افتادم که بسیار آرامم کرد.
اردیبهشت ۱۴۰۰ بود که مدرسهای در افغانستان مورد حمله تروریستی قرار گرفت و تعدادی دانشآموز بیگناه و معصوم به خاک و خون کشیده شدند.
آن روزها حال دلم بهشدت بد بود.
وقتی به دخترم نگاه میکردم میتوانستم بفهمم آن مادر داغدیده چه میکشد.
نگاهم به عکس حاج قاسم بود و زیر لب «ای وای مادر» زمزمه میکردم که خوابم برد.
در عالم خواب بر بلندایی ایستاده بودم و روبهرویم صحنهی جنگی به پا بود. دود و خاک همهجا رو فراگرفته بود در سمت چپم شاهد مادران دلسوختهای بودم که بهشدت مصیبتزده بودند و بیتابی میکردند. نگاهم به آنها بود و اشک میریختم.
ناگهان از غلظت گرد و خاک در هوا کاسته شد و حاج قاسم را در حالی که به سمت ما میآمد مشاهده کردم.
دانشآموزانی چند در گرداگرد او در حال بازی و شادی بودند اما در عین حال او را در مسیر همراهی میکردند.
حاج قاسم لحظهای ایستاد و به آن کودکان گفت تا من اینجارو سروسامان میدهم از این فرصت استفاده کنید، نزد مادرهایتان بروید آنهارا دلداری دهید و با من بازگردید. بچهها به سمت مادرها با خوشحالی دویدند...
ناگهان از خواب پریدم
تمام وجودم در شعف از دیدن روی ماه حاجقاسم...
در دلم پر از امید از فرماندهی حاج قاسم...
و آرامش در وجودم از آرامش مادران افغانی
و چشمم روشن به آینده
🌅اگر تا آن روز فقط اعتقاد داشتم که حاجقاسم هنوز فرماندهی میکند با این رؤیا یقین حاصل کردم که حاجقاسم هنوز هم فرمانده است...
....و امروز بیش از هر زمان دیگر به فرماندهی شهدا و دستگیری آنها ایمان دارم.
حاج قاسم هنوز حرمدار است
نقشه و طرح سرزمین فلسطین و آزادسازی قدس هنوز زیر دستان حاجقاسم است
زیر همان دستی که برایمان به یادگار باقی ماند.
آن دست گرهها باز خواهد کرد....انشاءالله🤲
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
قضاوتی ناجوانمردانه...
✍زینب نجیب
مدتی پیش مناظرهای بین دکتر جمشیدی و دکتر بیژن عبدالکریمی برگزار شد.
این دو بزرگوار هر یک از نظرگاه خود به موضوع "امکان اجتماعی الزام به امر حجاب" پرداختند.
هرچند در میانه مناظره، بحث شاخهشاخه و گاهی به دلیل اختلاف در برخی مبانی، از موضوع فاصله گرفت؛ اما مطالب و موضعگیریهای بسیار جالبی از هر دو طرف بحث مطرح شد و نقاط چالشی خود را به وضوح نشان داد.
از برکات این مناسبات علمی_نخبگانی روشنشدن زوایای پنهان یک مسئله و بسترسازی برای مباحثات و مناظرات دیگر است.
قطعا همین کرسیهای اندیشهورزی روزی به بار خواهد نشست.
علاوه بر نتایج کلی، آن میوهی اصلی مناظره مقابلهی جدی با نگاهیست که بین سنت و تجدد معلق است. او نه میتواند با افقی نو از سنت، شجاعانه در برابر تجدد بایستد و نه میتواند خود را به دامان تجددی در حال افول بسپارد.
میوهی دیگر آن تمسک به نگاه هویت تاریخی ماست. تمسک به مطهری، حسنزاده، مصباح و آوینی...
اما نکته قابل توجه اینجاست که در بین دوستان در هر دو طیف از تفکر، افرادی همیشه آمادهی قربانی کردن نوآوریهای بحثاند. آمادهی به مسلخ کشاندن یک اندیشهی ناب.
این مناظره علمی که بیش از ۲۰۰ دقیقه به طول انجامید؛ دهها نقطه نور برای تاریکی اذهان داشت. اما تا حد زیادی ناجوانمردانه، غیر اصولی و غیرعلمی به قضاوت نشسته شد.
طرف صحبت من با مخاطبان و همفکران جناب آقای دکتر عبدالکریمی نیست که البته ایشان نیز در مناسبات دیگری با قضاوتهایی بس ناعادلانه نوازش شدهاند.
طرف صحبت حقیر با برخی همفکران و همقطاران جناب دکتر جمشیدی است که نه تنها چشمانشان نقاط روشن بحث را ندیدند، مقدمهی عالمانهی ایشان را نشنیدند و پاسخها و تحلیلهای هوشمندانهی ایشان را در میانهی بحث، درک نکردند؛ بلکه تنها به یک عبارت بسنده کرده و آن را همچون تیری زهراگین به سوی جنابش پرتاب کردند. آن هم با پیوستی از کلمات و ادبیاتی ناشایست و به دور از تقوا که نه دلسوزانه مینمود و نه از روی شناخت درست نسبت به مطلب بود.
اما این هجمه فقط قلب و روح جناب آقای جمشیدی را نیازرد؛ بلکه روح بسیاری از شاگردان، همفکران و همقطاران ایشان را به درد آورد.
اُف بر شما که برداشتتان از آن همه یادداشت و مناظرات این چنین تقلیلگرایانه است.
قلمی که در شرایط کنونی در بسیاری از مواضع تنهاوتنها از روی غیرت، جوهری میچکاند، با نیش خود خشکاندید.
زبانی که به نیت جهاد تبیین باز بود، بستید.
شما را چه شده است که با دوست و برادر خود اینچنین میکنید. او که یک تنه به روشنگری برخاسته و اطراف خود را همچون شمع روشن میکند.
اگرچه آب میشود اما اذعان دارد؛ ملالی نیست.
🕯 آری، خاصیت شمع، عطای نور و گرماست. او روشن میکند هرچند تاریکی نفهمد و قدر نداند.
اگر قفل ذهن شما بخشهایی از مناظره است همان را برادرانه و عالمانه بپرسید و به انتظار پاسخ شایسته بنشینید. و نه همچون نادانان از پی جهل به تمسخر.
این را بدانید، ۱. «ایمان در برابر اسلام» با «ایمان در برابر کفر» تفاوت دارد.۲. «ضروری مذهب» با «ضروری دین»، تفاوت دارد.۳. حکم «انکار حجاب»، با حکم «بیحجابی» تفاوت دارد. منابع تخصصی به کنار، فقط همین دانشنامهی عمومی "ویکی شیعه" را ببینید.
در پایان باید بگویم؛ دیگر نیازی به دشمنی دشمنان نیست دوستان بسیار روانتر از دشمن، سیر تخطئه را هموار نمودند.
@ghalamenajib
سلام و رحمةاللّه
برخی پرسیدند این مناظره را از کجا میتوانیم دنبال کنیم
صوت و قطعاتی از آن را در کانال بارگزاری میکنم.
👇
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
امکان اجتماعی الزام حجاب.mp3
46.29M
🔻مناظره با موضوع:
امکان اجتماعیِ الزام به حجاب
🖇 با حضور:
بیژن عبدالکریمی
مهدی جمشیدی
۹ آذرماه ۱۴۰۲
(نسخهی کامل صوتی)
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻واقعیت را ببینید -۱
چرا در این مناظره، سخن از حجاب بهعنوان «ضروری دین» به میان آمد؟!
طرف مقابل چه گفت که چنین پاسخی شنید؟!
این سخن، خطاب به «روشنفکری تاریخیاندیش» بود که دینیبودن حکم حجاب را انکار کرد، یا «بیحجابها»یی که از چنین مباحثی بیخبرند و اغلب، فقط در عمل، التزام ندارند؟!
اگر نیروهای روشنفکری شبهدینی تلاش کردند که «زیربنای دینی حجاب» را متزلزل کنند و اعتبار و ارزش وحیانی آن را سست سازند، چارهای جز ارجاع به ضروریبودن این حکم داریم؟!
آیا «ضروری مذهب»، ضروری دین است و برادران اهل سنت، از اسلام خارج هستند؟! ما زیدیان یمن را نهفقط مسلمان، بلکه شیعه نمیدانیم؟!
ضروری دین یعنی «اجزای قطعی دین در مقام اثبات» یا «اجزای بنیادین دین در مقام ثبوت»؟! ضروری دین، معطوف به «معارف مبنایی» است یا «معارف مشهور»؟! ضروری دین، ناظر به «اسلام ظاهری» است یا «اسلام باطنی»؟!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi