eitaa logo
قلم نجیب
106 دنبال‌کننده
378 عکس
136 ویدیو
2 فایل
دل‌نوشته، تحلیل، تبیین از نگاه یک بانو در جنگ نرم. ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/ZeinabNajib
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آنچه در شب گذشته اتفاق افتاد و ده‌ها موشک و پهپاد به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد، تنها گوشه کوچکی از توانایی موشکی ایران و قدرت بازدارندگی ایران بود. رهبر انقلاب فرمودند؛ رژیم خبیث صهیونیست، مرتکب اشتباه شد و باید تنبیه شود. بنابراین، این اقدام ایران را تنها یک حرکت متنبه‌کننده تفسیر خواهیم کرد. حال اگر رژیم منحوس، غاصب و کودک‌کش صهیونیستی، دوباره دست از پا خطا کند و اشتباه دیگری مرتکب شود قطعاً بداند، پاسخ ایران دیگر فقط تنبیه نخواهد بود. ضمن اینکه فرمانده کل سپاه گفت:" از این به بعد رژیم صهیونیستی در هر نقطه‌ای به منافع، دارایی‌ها، شخصیت‌ها و شهروندان ما تعرض کند، از مبدا ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد." 👈 این یعنی ... این یعنی جنگ را شما شروع می‌کنید اما پایانش را ما ترسیم می‌کنیم. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: «هر چه می‌توانید روی موشک کار کنید؛ ببینید دشمن چقدر روی موشک حساس است، پس بدانید که چقدر کارتان مهم است.» این سخن رهبری در تیر ماه سال۹۶ است. برام خیلی جالب بود. خودتون به جای واژه موشک، واژه‌ی حجاب رو بگذارید. ببینید نتیجه چی میشه. از نظر من این نتیجه بدست میاد👇 اونچه که دشمن بهش حساس هست شریان حیاتی ماست. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
امروز داشتم یک تحلیلی را درباره عملیات وعده صادق می‌خوندم که نوشته بود: "در عملیات وعده صادق قرار بود که فقط اسرائیل تنبیه شود اما با توجه به این‌که کشورهای بسیاری درگیر این عملیات شدند، تنبیهی دسته جمعی رخ داد. در شورای امنیت نیز دیدیم که کاری نتوانستند انجام دهند و الان جمهوری اسلامی ایران در تراز یک قدرت جهانی مطرح شده است و از امروز جهان طوری دیگر به جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کند." ناخودآگاه به یاد شهدای اخیر راه قدس افتادم...با خودم فکر کردم که این شهدا چطور زندگی کردند که حتی مرگشون هم انقدر پربرکت شد؟ خون پاک و مطهر این عزیزان، به ناحق و ناجوانمردانه ریخته شد. اما ثمره‌ی اون، آشکار شدن چهره‌ی مقتدر و پرقدرت جمهوری اسلامی ایران شد. چهره‌ی کشوری که در حدود ۴۵ سال هیمنه پوشالی ابرقدرت‌هارو شکست، در اوج تحریم به پرقدرت‌ترین سلاح‌های نظامی مجهز شد، بازدارندگی خودش رو به اوج رسوند و عمق راهبردی خودش رو تحقق بخشید. این‌ها شعار نیست، حقیقت امروز دنیاست. خیلی باید مخلص باشی تا مرگت، افتخارات یک ملت و امت رو نمایان کنه، مرگت، نقطه‌ی عطف یک تاریخ بشه...یک نقطه‌ی روشن، یک نقطه درخشان و پرافتخار ... این دیگه اسمش مرگ نیست. عین حیاته... و وای به حال اون انسان‌هایی که مرگشون فقط مایه‌ی فتنه و شر میشه...بگذریم. یکبار دیگه باید بیندیشیم، گاهی تفاوت آدم‌ها رو در حیاتشون نمیشه فهمید بلکه مرگشونه که اونهارو معرفی می‌کنه... نحوه‌ی مردن منظورم نیست... اثر مرگ منظورمه... دعا کنیم مرگمون فقط برای خودمون ختم به خیر نباشه بلکه دنیا و آخرت بازمونده‌هارو ختم به خیر کنه... الهی آمین ✍زينب نجیب @ghalamenajib
طرحی که نور بود اما تاریک معرفی شد... ✍زينب نجیب "طرح نور" از روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ با هدف برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی که عمدتاً مربوط به برخورد با مصادیق کشف حجاب است، آغاز شد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ، دلیل اجرای این طرح را «رعایت قانون» و «مطالبه مردم متدین» اعلام کرد. در این بین، اما، به‌محض اجرای این طرح، انواع و اقسام تحلیل‌ها، تفسیرها، واکنش‌ها پدید آمد. سرعت واکنش‌ها تا بدانجا بود که، اجرای طرح هنوز به جایی نرسیده بود، اما در میان قطاری از سؤالات و شبهات، نگرانی‌ها و امیدها، انتقادات و پیشنهادات، تشکرها و گلایه‌ها، تشویق‌ها و تنبیه‌ها محصور شد. شاید بسیار کم اتقاق افتاده باشد که در برابر یک مسئله‌‌ی اجتماعی با چنین شرایطی مواجه شده باشیم. از یک‌سو این سطح از بیداری و کنشگری قشرهای مختلف مردمی، و تنوع در تحلیل‌ها و دقت نظر بر بیانات رهبر انقلاب، و تلاش برای موضع‌گیری صحیح، بسیار خوشایند و البته امیدآفرین است. اما از سوی دیگر این روحِ مبارزه و ستیز، میان طیف انقلابی که البته همه دلسوزان دین و مبانی انقلاب و نظام هستند با بکارگيري ادبیات‌ِ دشمن‌شادکن، بسیار نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد. تبیین مسئله بیاییم مسئله را برای بار دیگر با هم بشکافیم. مدتی است، چالشی که قطع به یقین عارضی است نه جوهری، در کشور پدید آمده است. عارضی است زیرا معتقدیم، این چالش، ریشه در فرهنگ و هویت ایرانی ندارد بلکه عواملی، سبب شده تا این ضعف به جامعه اسلامی رخنه کند. برای حل این مسئله تنها کافیست آن عواملی که سبب بوجود آمدن این ضعف در جامعه شده است را شناسایی کرده و ساز و کاری مناسب برای حل آن در نظر بگیریم. از آنجا که پدیده حجاب یک پدیده ذوابعاد است و ابعاد گوناگون اجتماعی، فقهی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی و غیره دارد انتظار می‌رود که برای شناسایی آن عوامل، به همه‌ی این حیطه‌ها توجه شود و همه نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های هر بخش، مسئولیت خود را در این زمینه پذیرا باشند. مثلا اگر حجاب را در بعد فرهنگی بررسی می‌کنیم، آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه، صدا و سیما و سازمان تبلیغات، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، شهرداری، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و غیره باید در این زمینه، متعهدانه عمل کنند و پاسخگو باشند. از لحاظ قانونی نیز رهبر انقلاب در ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ فرمودند؛ " یک نگاه، نگاه قانونی است؛ قانون واجب‌الاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتّی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را بایستی رعایت کنند." بنابراین در حیطه قانونی هم روشن است که حجاب باید از مسیر درست خودش، بدون هیچ شائبه و شبهه‌ای پیگیری شود که این هم سازوکار خود را دارد و کشور در این فقره مشکلی ندارد. اما متأسفانه شاهد آن بودیم که یک سال تمام، لایحه حجاب در مسیر تصویب قانونی، به نقطه نهایی خود نرسید. حال مسئله این است که فراجا به عنوان بازوی نظارتی بر اجرای قانون در جامعه، با احساس مسئولیت و احترام به خواسته مردم متدین، پا به میدان گذاشته است. این در حالی‌ست که دیگر بازوان نظام، از جمله بازوی فرهنگی، همچنان بصورت جدی پا به میدان نگذاشته‌اند. بنابراین پُر واضح است که وقتی دیگر بازوان نظام، اراده‌ای جدی برای حل این معضل اجتماعی ندارند و هنوز در برابر آن منفعلانه عمل می‌کنند، فعالیت و کنشگری این نهاد فعّال، بزرگتر از حالت عادی دیده می‌شود و تصویری کاریکاتوری از حاکمیت به نمایش می‌گذارد. در حالی که او فقط به وظیفه‌ی خود عمل می‌کند. حال، راه حل این تضارب آراء چیست؟ آیا راه حل، مؤاخذه‌ی آن قسمت از بدنه نظام است که سالم مانده و به وظیفه‌ی خود پایبند است؟ یا نه، آن بازوانی، باید مورد سؤال قرار گیرند که به هر دلیل، نحیف مانده و در اجرای وظایف خود سستی می‌ورزند؟ عقل و منطق قبول نمی‌کند که وقتی دستگاهی به کار خود مشغول است به دلیل کم‌کاری دیگر دستگاه‌ها، او نیز مختل گردد. مگر اینکه فعالیت دستگاه فعال، خود موجب اختلال در دیگر دستگاه‌ها گردد. بنابراین، دومین نکته‌ای که باید پیگیری شود، بررسی دقیق حرکت دستگاه فعّال است. آیا فعالیت امروز فراجا تحت عنوان "طرح نور" سبب اختلال‌ در فعالیت دیگر دستگاه‌ها، مِن‌جمله نهادهای فرهنگی می‌شود؟ این نکته‌ایست که کاملاً باید روشن شود تا اقناع عمومی برای حضور متصدیان "طرح نور" در جامعه صورت گیرد. تنها در این صورت است که مردم هم پلیس را همراهی خواهند کرد. نتیجه... به نظر می‌رسد، با توجه به تجربه‌ی گذشته‌ی گشت ارشاد، بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که "طرح نور" تنها تغییر اسم است و از همان ابتدا آن را طرحی شکست‌خورده دانستند. ادامه دارد 👇👇 @ghalamenajib
ادامه یادداشت👇 طرحی که نور بود اما تاریک معرفی شد... ✍زينب نجیب آن‌ها معتقدند که بکارگیری قدرت، ساده‌ترین راه است که در آن هیچ خلاقیتی وجود ندارد و تنها معضل را پیچیده‌تر کرده و هزینه‌ای مضاعف بر دوش نظام می‌گذارد. بی‌قاعده بودن، برجسته‌ترین ویژگی آن شمرده میشود و اجرای آن، بصورت جدی، طرح‌های فرهنگی دیگر را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. نگارنده به‌عنوان یک فعال فرهنگی که خود به شیوه‌ی گشت‌ارشادی‌ اولویت نمی‌دهد و بارها و بارها پیشنهاد حضور میدانی به خود را قاطعانه رد کرده و وقت و هزینه‌ها را صرف تبیین نوجوانان و جوانان و نوشتن یادداشت در فضای رسانه‌ای نموده است، چند سوأل جدی دارد: ۱). آیا فعالیت فراجا در بستر اختیارات و وظایف خود، جای فعالیت فرهنگی دوستان عرصه‌ی فرهنگ را تنگ کرده است؟ ۲). آیا امکان دارد که دوستان فرهنگی از طرح‌های فرهنگی خود پرده بردارند و روشن و واضح بفرمایند "طرح نور" دقیقا کدام نقاط از این طرح‌های فرهنگی را مختل کرده است؟ ۳). آیا حالا که فراجا به وظیفه قانونی‌اش عمل کرده و هم به درخواست مردم متدین احترام گذاشته و پلیس در این طرح، رو به سوی رفتارهای ایجابی آورده و اذعان دارد که حدالمقدور از رفتارهای سلبی اجتناب می‌کند، شایسته است که با هر چماقی او را بکوبیم؟ ۴). آیا نباید از ۲۵ دستگاه مسئول دیگر، در امر حوزه عفاف و حجاب پرسید که تا به امروز برای ترویج عفاف و حجاب چه کاری انجام داده و تا چه اندازه پلیس را در انجام مأموریتش یاری کرده‌اند؟ ۵).جنس سؤال بعدی کمی با دیگر سوأل‌ها متفاوت است. در این مدت در حق فراجا اجحاف شد. در تحلیل‌ها و نقدها به پلیس ادبیات به‌گونه‌ای بود که گویا او بدون سلسله مراتب اقدام کرده است. این در حالی‌ست که فراجا زیر نظر وزارت کشور و ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت می‌کند. بنابراین نمی‌توان به همین راحتی برچسب بی‌قاعده بودن بدان چسباند. پس چطور به این صراحت انگشت اتهام به سمتش نشانه می‌رود؟ باز هم تأکید دارم که هر کس باید به وظیفه‌ی خود عمل کند. اگر من به عنوان یک همسر، مادر، معلم، مربی، شهروند و... به وظیفه‌ی خود عمل کنم و هر فرد و سازمان و نهاد دیگر، هر کدام، مسئولیت خود را در این حیطه بپذیرند، قطع به یقین پلیس، فقط، درگیر با همان تعداد هنجارشکنی خواهد شد که اگر سالها هم وقت صرف آنها کنیم، تنها یک جمله می‌گوید و آن این است:"پوشش خودم به خودم ربط دارد." و البته آن تعداد افرادی که از سوی سرویس‌های بیگانه مأمور به هنجارشکنی هستند. مابقی در جریان اصلاح فرهنگ جامعه خود به خود مسیر صلاح را پیش خواهند گرفت. در آخر باید بگویم گشت ارشاد و طرح‌هایی از این دست باید تنها، قدمی در کنار قدم‌های دیگر باشند. نه یکه‌تاز میدان. اما متأسفانه در غیبت اقدام‌های دیگر، این قدم‌ها، بسیار بزرگ به نظر می‌رسد و تفاسیر نادرست را به بار می‌آورد. البته فراموش نکنیم که این طرح نیز تا آنجا کارآمد خواهد بود که اشتباهات انسانی آن به حداقل خود برسد و ان‌شاءالله مأموران اجرایی آموزش‌های لازم را دیده باشند. @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فریاد مظلومیت کودکان غزه از حنجره‌ی دانشجویان آمریکا 🍃وجدان‌های بیدار در هر سرزمینی که باشند، آزادانه می‌اندیشند و آزادانه سخن می‌گویند، حتی اگر حاکمیت آن سرزمین سرکوبشان کند. 🌱آزادی، در روح آدم‌هاست، که می‌شکفد و بالنده می‌شود. 🍃آنها هرگز منتظر نخواهند ماند تا آزادی را آماده و کادوپیچ‌شده تقدیمشان کنند. بلکه برای یک لحظه آزادانه زیستن، بها می‌دهند. 🍃اینان می‌دانند که افرادی می‌توانند، زیر مجسمه‌ی آزادی، با شعار آزادی، حکومت کنند، دم از لیبرال دموکراسی بزنند، سر کلاس مدرسه و دانشگاه، سرمش آزادی بدهند، در مکتب‌های فلسفی و فکری خویش، نظرات پیچیده‌ی انواع آزادی را در چند ترم، آموزش دهند، اما اگر در بطن زندگی واقعی، دور از تمام شعارها و نظریات، تعدادی از اهالی علم و اندیشه، مسالمت‌آمیز روی چمن‌های فضای اطراف دانشگاه بنشینند و نائب صدای کودکی مظلوم باشند، سرکوب خواهند شد. 🍃آری، این سطح از بلوغ در بشریت فقط می‌تواند نتیجه‌ی آه همان مظلومی باشد که در تنگنای روزگار، در محاصره‌ی گرگهای وحشی، تنها و بی‌پناه، زیر آوار، از حلق تشنه و گرسنه‌‌ای به سوی آسمان بلند مبشود. 🍃آهِ همان پدری که قبل از به خاک‌‌سپردن کودکش به او می‌گوید؛ فرزندم! سلام ما را به پیامبر برسان و بگو که ما بهای حفظ اسلام را با جانمان دادیم. 🍃این روزها، صدای ضجه‌های مادر فلسطینی از حنجره‌ی دانشجویان و اساتید دانشگاه کلمبیا، ییل،‌ نیویورک، امرسون، اموری، هاروارد، براون، میشیگان، مینه سوتا، تگزاس، برکلی، کالیفرنیای جنوبی، پلی تکنیک هومبولت و مدارس سیاتل به‌گوش می‌رسد. 🌍 و این همان نظم جدید است... ✍زينب نجیب @ghalamenajib
⛺️برپایی چادر به ظلم، بستن چادر به زور... مدتی پیش، اسرائیل پیشنهاد ایجاد شهرهای بزرگ چادری در رفح را به عنوان بخشی از طرح تخلیه غیرنظامیان فلسطینی، داده بود. طرحی که در آن هدفی جز قتل عام مردم بی‌گناه غزه نداشت. چراکه چادرها، نه در سوز و سرمای زمستان، پناهگاه مناسبی برای کودکان فلسطینی بودند و نه در فصل گرما، خنکای وجود مردم داغدیده و آواره خواهد بود. اما...اما.. امروز همین چادرها، نماد اعتراضات وسیع اهالی علم و دانش در سرزمینی شده است، که بزرگترین نقش را در حمایت‌ از جنایت‌های اسرائیل، بازی می‌کند. دانشجویان و اساتیدی که با برپایی چادر در صحن دانشگاه، تحصن کرده و فریاد دفاع ازمظلومیت یک ملّت را بلند کرده‌اند. آری، گاهی حتی چادرها روایت می‌کنند... در نقطه‌ای از زمین، مردمی به ظلم، آواره‌ی بیابان شده و چادر برپا می‌کنند و اسرائیل از برپایی آن، حمایت می‌کند... و در نقطه‌ای دیگر، چادرهایی به جرم دفاع از همان آوارگان، بسته می‌شود... ✍زينب نجیب @ghalamenajib
نور چیزی است که به ذات خود ظاهر باشد و غیر را هم ظاهر سازد. اگرچه، اولین و ساده‌ترین تجربه ما از نور، همان نور حسی است و در عرف عام غالبا از نور همان معنا را می‌فهمیم؛ ولی ویژگی "ظاهر بالذات و مظهر للغیر" اعم از نور حسی است. حقیقت نور باید چیزی باشد بی‌عیب و نقص، بدون محدودیت، و در یک کلام در ذات خودش ظاهر باشد و مظهر غیر. مانند عقل، علم، ایمان، قرآن، پیامبر، امام، هدایت و از همه نزدیک‌تر، ذات حضرت حق...«و بنور وجهک الذی اضاء له کل شئ» اینها همگی مصادیق نوراند در قرآن، که به‌عنوان نور حقیقی، از آن‌ها نام برده شده و رفع سرگردانی و ظلمت، ایجاد روشنی و وضوح، و تعیین راه و هدف، از لوازم آن‌هاست. حال به این تصویر بنگریم تلاش این وهابیان شیطان‌صفت، مادی مسلک، ظاهربین وکوته‌فکر، برای تاریک نشان‌دادنِ حقیقت نور، بیشتر شبیهِ بازی ابلهان است که می‌خواهند خورشید را زیر تپه‌ای از خاک مدفون کنند. آن‌ها خود چنان زیر خروارها ضلالت و گمراهی، دفن شده‌اند و قادر به دیدن روشنایی نیستند، که می‌پندارند؛ نور و گرمای خورشید را توانسته‌اند، خاموش کنند. غافل از آنکه خود خاموشند. چند چراغ دست‌ساز بشری، چنان چشمان کورشان را پر کرده و آن‌ها را مست و لایعقل نموده که تصور می‌کنند، پرتاب مشتی خاک به‌سوی خورشید، از نور او می‌کاهد. آن‌ها نمی‌دانند که خورشید نیز روزی شهادت خواهد داد که اگر اولاد فاطمه سلام الله علیها نظر نکنند؛ او نیز به تاریکی و سردی خواهد گرایید. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
تشکیلاتی به رهبری امام صادق... امام صادق (ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیده‌اید. محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود. همه حرف‌های درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه آن‌ها را امام صادق (ع) به شکل درست بیان کرد. اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده‌اید. امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه دامنه‌دار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از بین ببرد و به جای آن‌ها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیده‌اید، مرد تشکیلات بودن امام صادق (ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی امام صادق (ع) اراده می‌کند آنچه را که او می‌خواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم می‌گویند تا بدانند. یعنی از همه‌جا وجوهات و بودجه برای اداره‌ی مبارزه‌ی سیاسی عظیم آل علی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همه‌ی شهرها باشند که پیروان امام صادق (ع) به آن‌ها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب‌الاجرا است. امام صادق (ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنی‌امیه مبارزه می‌کرد. در هنگامی‌که پیروزی او بر بنی‌امیه حتمی بود، بنی‌عباس به عنوان یک جریان مزاحم و فرصت‌طلب آمدند، میدان را گرفتند و بعد از آن امام صادق (ع) هم با بنی‌امیه و هم با بنی‌عباس مبارزه کرد.(آیت‌الله خامنه‌ای، مهر ۱۳۵۹). @ghalamenajib
گلویم می‌سوخت اما قلبم بیشتر. چندباری به او نگاه کردم اما پشتش به جمعیت بود.گویا می‌دانست که ممکن است مورد حمله نگاه‌ها قرار گیرد. رو به سوی کسی یا چیزی نداشت. حتی، به منظره‌ی زیبایی که دلیل حضور همه ما در آن رستوران بود، پشت کرده بود. بی‌توجه به طبیعت زیبا، فقط می‌کشید. هنوز نخ اول، تمام نشده بود که دومی را به کمک هم‌پای خود روشن کرد. نفسم در همان هوای پاک هم، بالا نمی‌آمد. ناگزیر به فردی که مسئولِ گرفتن سفارش غذا بود گفتم: "عذرخواهی می‌کنم، ما به‌شدت به دود سیگار آلرژی داریم ضمن اینکه ایشون خانم هستند و..." نگذاشت جمله‌ام تمام شود؛ با کلی خرج کردن واژگان "جسارت نباشد"، "عذرخواهی میکنم" و...گفت: " اینجا مسقف نیست و برای سیگار کشیدن ممنوعیت وجود ندارد. بین زن و مرد هم فرقی نیست. شما جاتون رو عوض کنید."😳 چرا من باید جای خود را عوض کنم؟ منی که فقط به دلیل هوای پاک و منظره‌ای زیبا به آنجا رفته بودم. این چه منطقی است که کسی آزادانه بتواند باعث آزار کسی شود اما تذکردهنده، مزاحم تلقی شود؟ این پُز روشنفکری، که یک زن بدون حجاب در یک مکان عمومی می‌تواند به همین راحتی فساد کند، از کجا نشأت می‌گیرد؟ همه سؤال‌ها را با این تصور بخوانید که آن رستوران، یکی از رستوران‌های دولتی و مربوط به یکی از ارگان‌های مهم کشور بود. ارگانی که می‌تواند به راحتی با گذاشتن ضوابط اسلامی و اخلاقی و انسانی مانع از خلق چنین فضاحتی باشد. امروز بیش از هر روز دیگر بر این باورم که طرح نور با تمام قوا باید در برابر این اراذل و اوباش بایستد. وقتی باقی مسئولین در خوابند. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
به گمان من یکی از بدترین و پرخسارت‌ترین تنبلیها، تنبلی در خواندن کتاب است. هرچه هم انسان به این تنبلی میدان بدهد، بیشتر میشود. کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود؛ و این کار بر عهده‌ی همه‌ی دستگاه‌هائی است که در این زمینه مسئولند؛ از مدارس ابتدائی بگیرید - که برنامه‌هائی باید باشد که کودکان ما را از اوان کودکی به خواندن کتاب عادت بدهد؛ خواندن با تدبر، خواندن با تحقیق و تأمل - تا دستگاه‌های ارتباط‌جمعی، تا صدا و سیما، تا وسائل تبلیغاتی گوناگون. بیانات در دیدار مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران. ۱۳۹۰/۰۴/۲۴ @ghalamenajib
بعضی از ذهنها اهل کتابند؛ منتها کتاب آسان، کتابی که احتیاج به فکر کردن نداشته باشد. عیبی ندارد، این هم کتاب خواندن است، نفی نمیکنیم؛ اما بهتر از این شیوه‌ی کتابخوانی، این است که انسان در مجموعه‌ی کتابخوانىِ خود بتواند بیامیزد کتاب آسان را - فرض کنید رمان را، خاطره را، کتابهای تاریخی آسان را - با کتابهائی که احتیاج دارد به فکر کردن، مطالعه کردن؛ این نوع کتابها را باید وارد مقوله‌ی کتابخوانی کرد. ذهن را عادت بدهیم به این که اهل تأمل باشد، اهل تدقیق باشد؛ ذهن کار کند، در مواجهه‌ی با کتاب فعالیت کند؛ این احتیاج دارد به راهنمائی. بیانات در دیدار مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران. ۱۳۹۰/۰۴/۲۴ @ghalamenajib
چقدر زود بزرگ شد. خیلی زودتر از تاریخ تولدش. اصلا مگر می‌شود آدم از سنش جلو بزند؟ برای نوزاد همسایه، لالایی می‌خواند. شاید همچون یک مادر با دستان کوچکش سر نوزاد یتیم را نوازش می‌کرد. قربان‌صدقه‌اش می‌رفت و مدام می‌بوسیدش. او مادر بودن را در کودکی تمرین می‌کرد و به‌جای بازی با عروسک‌هایش، مسئولیت حفاظت از نوزاد را به‌عهده داشت. به جای خاله‌بازی به نوزاد می‌رسید و به جای خیالپردازی، زندگی می‌ساخت. چقدر دلواپس نوزاد شد وقتی بعد از انفجار و بی‌هوشی، او را در آغوش خودش ندید. برای دیدنش مثل یک مادر بی‌تاب بود. وقتی اصرار او را دیدند، از دور، نوزاد را نشانش دادند. خوشحال شد و دراز کشید. او نمی‌دانست که نوزاد برای همیشه آرام گرفته بود. این داستان دختر کوچکی در غزه است. داستان بزرگ شدن او، همچون داستان بزرگ‌شدنِ "هیا" است که در کودکی وصیتنامه نوشته و تکلیف وسایل خود را روشن کرده است. او به عدالت، هر آنچه را داشت در میان اقوام تقسیم کرد و از همه برای خودش طلب خیر و دعا نمود. او می‌داند مرگ چقدر به او نزدیک است. در دنیایی که با انواع جاهلیت، چه جاهلیت قبل از اسلام و چه جاهلیت مدرن، به منزلت و مقام دختر، این ریحانه‌ی هستی، هتک حرمت می‌شود؛ یک روز او را در میان خروارها خاک زنده‌به گور می‌کنند و یک روز در میان خروارها فریب و نیرنگ و فساد به لجن می‌کشند؛ در قطعه‌ای کوچک و محدود از زمین، دخترانی سربر می‌آورند که برای ساخت تمدن نوین اسلامی تربیت می‌شوند. این‌ها در عمل، مقام حقیقی و راستین دختر را پاس می‌دارند. ✍زينب نجیب @ghalamenajib
🖼 | سلامت فکری با «کتاب خوب» ⬅️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چه کتاب‌هایی را برای مطالعه توصیه کرده‌اند؟ 🔸«خط رهبری» به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب در این برخی از مهمترین کتاب‌های توصیه شده از طرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای کتابخوانی را معرفی می‌کند. 🔹این آثار در دسته‌های متنوع موضوعی همچون: رمان، تاریخ، معارف اسلامی، زندگینامه و... قرار دارند. @rahbari_plus 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 تصویر را بزرگ کنید، اسامی کتب را به یاد بسپارید، در نمایشگاه کتاب تهيه کنید، و کتاب‌هایی که حضرت آقا در دیدارهای مختلف به فراخور سخنانشان معرفی کرده‌اند، مطالعه فرمایید. @ghalamenajib
بیداری فطرت‌ها در اروپا و آمریکا ✍زينب نجیب در آیه‌ی ۶۴ سوره‌ی آل‌عمران می‌خوانیم: "قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ..." "بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم..." یکی از راه‌های دعوت به‌سوی حق، دعوت به‌سوی مشترکات است. از این‌رو، انبیاء و اولیاء، در همه‌ی طول تاریخ، فطرت بشر را مخاطب قرار داده‌اند.  فطرتی که وجه مشترک همه انسان‌ها است؛ و در هر زمان و مکان، با هر رنگ و زبان و در هر قوم و قبیله‌‌ای، یک معنا دارد.  انبیا، بر فطرت بشر حکومت می‌کردند، آن‌ها با روشنگری، تبیین و تذکر، فطرت‌ها را در معرض آیات الهی قرار می‌دادند و اینچنین او را در مسیر حق هدایت کرده و به رشد دعوت می‌کردند. امروز نیز راه نجات بشر و آمادگی برای ظهور آخرین منجی، بازگشت به فطرت‌هاست. همان قدرت بی‌همتایی که اگر بیدار شود، هیچ قدرت و حکومتی، حریف او نخواهد شد و او قادر خواهد بود، به تنهایی در برابر تاریکی و ظلم بایستد و دستگاه اغواگر شیاطین را به زیر کشد. این معجزه، حق را از باطل جدا خواهد کرد و انسان را از تباهی ظلمت به سوی تعالی نور خواهد کشاند.  امروز، نه‌فقط در سرزمین‌های روشن به نور حقیقت، بلکه، در سراسر دنیای استکبار، در اروپا و آمریکا، شاهد  بیداری حق طلبانی هستیم که در قعر تاریکی‌های محض تمدن غرب، متوجه سوسوی نوری در نقطه‌ای از جهان شده‌اند که عده‌ای با خوی حیوانی خویش، سعی در خاموش کردن آن دارند. این حق‌جویانی که از طیف دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هستند؛ نتوانستند این نور را نادیده بگیرند و از آن غفلت کنند، بلکه به ندای وجدان خویش لبیک گفته و وارد صحنه اعتراض به‌سوی مسببان ویرانیِ آن شدند. اما به بدترین صورت ممکن، با این اعتراض آرام و منطقی، آن هم در محیط علمی دانشگاه، برخورد شد. دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا، نه تخریب کردند، نه شعارِ تخریب دادند، نه کسی را کشتند، نه جایی را آتش زدند و نه شیشه‌ای را شکستند اما با آن‌ها نیز همچون مجرمان رفتار شد.  آنان، نه تحریک شده‌اند و نه گماشته‌ی حزب و گروهی هستند. بلکه فقط توانسته‌اند، از میان دست‌ها و دسیسه‌های به‌هم پیچیده‌‌، پروپاگاندای غرب، رسانه‌‌های صهیونیستی ومدافعان غربی آن‌ها، خود را نجات داده و سر از باتلاق جاهلیت غرب بیرون کشند و فریاد برآورند که این کودکان و زنان غزه، به کدامین گناه اینچنین به خاک و خون کشیده می‌شوند؟ آن‌ها به کدامین منطق جنگی، این چنین قتل عام می‌گردند؟ به کدامین استدلال، حق فلسطین را در به رسمیت شناختن وتو می‌کنند؟ به کدامین مبنای حقوق بشر، مخاطب موشک و تیر و تفنگ، زنان و پیران و کودکان و ضعیفان است؟ به کدام قانون جنگ، آب را بر ملتی می‌بندند و به ناموس آن‌ها تعرض می‌کنند؟ آری، شنیدن این صدا برای پیروان مکاتب مادی مسلک، غیر قابل هضم است. آنان که انسان را تهی از گرایش‌های درونی می‌دانند و او را ظرفی خالی پنداشته که جامعه هرچه در آن بریزد، بی چون و چرا، پر خواهد شد. غافل از آنکه انسانیت، برنامه‌ای است که انسان بر حسب فطرت خود، با نیروی درونی و با هدایت اصحاب حق به سمت آن حرکت می‌کند. هدایتی که از انبیاء آغاز شد و با انقلاب اسلامی ایران تداوم یافت.  آری، این صدا، ساخته و پرداخته‌ی هیچ دستگاهی نیست. این صدا، صدای بیداری فطرت‌هاست. صدایی که به دفاع از مظلوم، ازعمق جانِ جوانان بیدار برآمده است.  امروز مسئله‌ی غزه، به عنوان مسئله‌ی اول جهان، وجه مشترکی است در میان انسان‌های آزادی‌خواه.  تأکید بر این اصل مشترک و زنده نگه‌داشتن آن، به‌عنوان مسئله‌ی اول دنیا، نه‌تنها غزه را بلکه دنیا را نجات خواهد داد. چراکه چهره‌ی خبیث و خوی حیوان‌صفت رژیم جعلی صهیونیستی و هم دستان او همچون آمریکا بیش از پیش آشکار شده و به‌تدریج دامنه‌ی این نهضت به همه‌ی سرزمین‌ها کشیده خواهد شد. بنابراين هر کس با هر دین و مسلک و اعتباری، قدمی در این مسیر الهی و فطری بردارد، بدون شک، در خط مقدم مبارزه با ظلم، و دعوت به صلح و پیروزی نهایی، سهیم خواهد بود. @ghalamenajib
انتشار یادداشت در فارس نیوز با عنوان"بیداری فطرت‌ها در اروپا و آمریکا" لینک یادداشت👇 https://farsnews.ir/Viewpoint_Plus/1715152647545299400 @ghalamenajib
هویت حقیقی زن ✍زینب نجیب [۱]. وقتی به الگوی سوم زن در کلام رهبری توجه می‌کنیم، به دو مؤلفه برمی‌خوریم؛ الگوی سوم زن، یعنی نه زن غربی و نه زن شرقی. غربی، یعنی هویتی که غرب برای زن تعریف می‌کند. همان تعریفی که او را در مردبودگی و شی‌ءبودگی می‌گنجاند. مردواره می‌کند، زیرا نیروی ارزانی برای کارسازان است و شیء می‌کند چون کالای خوبی است برای تلذذ بیشتر مردان. که در هر دو صورت زن سرمایه‌ایست برای ثروت‌اندوزان. در این تعریف زن موجودیست که جنسیتش بر انسانیتش می‌چربد. زن شرقی نیز یعنی زنی منفعل، عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی. برای او نیز هویتی تعریف شده است که مهمترین مؤلفه‌اش عدم استقلال است. [۲]. در هر دوی این دو هویت غربی و شرقی وجوه مشترکی به چشم می‌خورد و آن، یک) نگاه مادیگرایانه به زن و دو) عدم اراده در زن است. هویتی که برای او تعریف می‌شود، نه هویت حقیقیِ او، بلکه هویت‌سازی برای اوست. در هر دو تفکر که با نام غربی و شرقی شناخته می‌شود جغرافیا مد نظر نیست، جنسِ تفکر، ملاک است. هرچند خاستگاه آنها همان غرب و شرق است.چرا که می‌توان شرقی بود اما الگوی زن غربی را تحقق بخشید و یا در غرب تنفس کرد اما بروز و ظهورت زن شرقی باشد. به هر حال این دو نوع تفکر در هر نقطه از زیستگاه زنان، حقیقت زن نیست بلکه هویتی است که برای او دیکته شده است. لذا اصالت ندارد و نقطه مشترک در هر دوی آنها یک چیز است و آن زن از نگاه مرد و یا زن برای مرد است. [۳]. درست در نقطه مقابل این دو دیدگاه، ما در اسلام تنها با انسان مواجه‌ایم. انسانی که در دو جریان، خواه مذکر، خواه مؤنث به سوی کمال در حرکت است. در این جاده تکامل و تعالی آنکه حرکت می‌کند، انسان است. به عبارتی انسانیت او یا از مجرای ذکوریت تحقق می‌یابد یا از مجرای اناثیت. اگر این انسان در هر یک از این دو قالب قرار گیرد و درست بر اساس طبیعت خود حرکت کند انسانیتش محقق می‌شود. در این نگاه، هویت زن نه بر اساس دیگری و نه حتی بر اساس جنس او بلکه ابتدا بر مبنای انسا‌ن‌بودن و ابعاد الهی او و سپس بر مبنای تکوینِ او تعریف می‌شود. نقش‌ها و مسئولیت‌های گوناگون در عرصه‌های شخصی، خانوادگی و اجتماعی نیز ذیل انسان و اقتضائات تکوینی تعیین می‌شود. در این تعریف هویت زن، مستقل از دیگری تعریف می‌شود و اراده‌ی او ذیل اراده‌ی دیگری، نقش نمی‌پذیرد و از همه مهم‌تر ابعادی غیر از جنس و جنسیت ملاک قرار می‌گیرد. [۴]. در تعریف هویت زن در اسلام مقدمه‌ی اول موضع‌گیری انسان‌شناسانه‌ی اسلام است. یعنی در وهله اول زن و مرد را خارج از جنسیت آنها و تنها در قالب انسانی تعریف می‌کند و تا جایی که بحث در باب مسائل مربوط به انسان است برای زن و مرد اختلافی قائل نیست. بنابراین "جنسیت در اینجا یک امر ثانوی است. یک امر عارضی است؛ در کارکردهای زندگی معنا پیدا می‌کند، در سیر اصلی بشر هیچ تأثیری ندارد و معنایی پیدا نمی‌کند".(۱۴ دست ۱۳۹۰، بیانات در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی) [۵]. بنابراین زنان در عین حال که باید با توجه به جسم و روان(تکوین)، خصوصیت زنانه خود را حفظ کنند که یکی از مؤلفه‌های هویتی آنهاست؛ در عین حال" باید در میدان ارزش‌های معنوی مثل علم مثل عبادت مثل تقرب به خدا مثل معرفت الهی و سیر وادی‌های عرفان، پیشروی کنند و البته در عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی و ایستادگی و صبر و مقاومت و حضور سیاسی و خواست سیاسی و درک و هوش سیاسی، شناخت کشور خود، شناخت آینده خود، شناخت هدف‌های ملی و بزرگ و اهداف اسلامی مربوط به کشورهای اسلامی و ملت‌های اسلامی، شناخت توطئه‌های دشمن، شناخت دشمن، شناخت روش‌های دشمن، باید روز به روز پیشرفت کنند و در زمینه ایجاد عدل و انصاف و محیط آرامش و سکونت در داخل خانواده پیشرفت داشته باشند. اگر قوانینی لازم است اگر تصحیح و اصلاحی در مسائلی که به اینجا منتهی می‌شود لازم است زنان، زنان باسواد، زنان آگاه، زنان با معرفت، در همه این میدان‌ها بایستی پیشروی کنند و الگوی زن را نشان بدهند...این می‌شود الگویی برای زنان. (۳۰ شهریور ۱۳۷۹ بیانات در دیدار جمعی از بانوان) @ghalamenajib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با حرکت این قهرمانان اعتماد به نفس ملی ارتقا یافت. الگوی پیشرفت تقویت شد. خودکفایی در سخت‌ترین شرایط ثابت گشت. درس خداشناسی مرور شد. درس "امنیت دریا برای همه"، در دل آب‌های آزاد حک شد، پیام انقلاب توسط فرزندان انقلاب اسلامی صادر گشت و در نهایت چهره‌ی بین المللی ایران برای بار دیگر در اوج، همچون خورشید بر فراز آب‌هاي آزاد درخشید. به مناسبت ۲۷ اردیبهشت، سالروز بازگشت غرور آفرین ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران @ghalamenajib
عصر طلایی ☘به میل خود در میان مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان، مانویان، صابعین، جریان‌های اهل سنت و متکلمین به گفتگو می‌نشست. ☘ آنها را به عنوان عالم و پیرو یک دین به رسمیت شناخته و احترامشان می‌کرد. ☘ صداقت روح این گفتگوها بود و او مظهر آیه "إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلى‏ هُدىً أَوْ فِی ضَلالٍ مُبِین". آیه‌ای که جدال نیکو با دیگران را توصیه می‌کند. ☘ روشش تکیه بر اشترکات ادیان بود. یعنی از دل کتب مقدس ادیان، برایشان استدلال می‌آورد. ☘مخاطبش در گفتگو و دفاع از باورهایش آزاد بود و با تمام قوا حاضر می‌شد. ☘ اما او، با علم بی‌کران، با صبر و سعه‌ی صدر، با حکمت و بصیرت، عصر طلایی را رقم زد. 🌴 آری او علی بن موسی الرضا علیه السّلام، امام هشتم شیعیان است. @ghalamenajib
🇮🇷‌خدایا خودت حافظ این مرد باش😭 یا امام رضا رئیس‌جمهور خدوم این مملکت رو از خودت می‌خوام... @ghalamenajib
درباره توسل به امام رضا(ع) این طور وارد شده است که بهترین راه توسل به امام رضا(ع) روشی می باشد که از خود ایشان وارد شده است. امام رضا (ع) فرمودند: هرگاه دچار امر دشواری شدی دو رکعت نماز بخوان . در رکعت اول بعد از حمد آیه الکرسی، در رکعت دوم بعد از حمد سوره قدر بخوان. بعد از نماز قرآن را بر روی سر بگیر و بگو : «أَللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ إِلی خَلْقِکَ، وَ بِحَقِّ کُلِّ ایَةٍ فیهِ، وَ بِحَقِّ کُلِّ مَنْ‏ مَدَحْتَهُ فیهِ عَلَیْکَ، وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِ، وَ لا نَعْرِفُ أَحَداً أَعْرَفَ بِحَقِّکَ مِنْکَ» سپس ده ‏مرتبه ذکر : «یا سَیِّدی یا اَللَّهُ»، ده مرتبه:بِحَقِّ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه:بِحَقِّ عَلِیٍّ، ده ‏مرتبه:بِحَقِّ فاطِمَةَ، ده مرتبه: بِحَقِّ الْحَسَنِ، ده مرتبه: بِحَقِّ الْحُسَیْنِ، ده‏ مرتبه:بِحَقِّ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، ده مرتبه: بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، ده مرتبه:بِحَقِّ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه:بِحَقِّ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ، ده مرتبه:بِحَقِّ عَلِیّ ‏بْنِ مُوسی، ده مرتبه:بِحَقِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، ده مرتبه:بِحَقِّ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، ده مرتبه:بِحَقِّ حَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ، ده مرتبه:بِحَقِّ الْحُجَّةِ. . (مستدرک الوسائل:ج6، ص 315؛ مکارم الأخلاق:ج2،ص 112؛ بحار الأنوار:ج91،ص 353) @ghalamenajib