eitaa logo
قلم نجیب
105 دنبال‌کننده
476 عکس
192 ویدیو
5 فایل
دل‌نوشته، تحلیل، تبیین از نگاه یک بانو در جنگ نرم. ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/ZeinabNajib
مشاهده در ایتا
دانلود
قلم نجیب
این مطلب بالا رو داشته باشید حالا این متن رو بخونید از استاد ارجمندم 👇
آقای پزشکیان داستان‌پرداز خوبی است آقای پزشکیان داستان‌پرداز خوبی است. این را من به شما می‌گویم که معلم داستان‌نویسی هستم. توی داستان‌گویی ما یک جرقه داریم، یک تجربه داریم، یک هسته مبتنی بر واقعیت داریم که با خیال خودمان بسطش می‌دهیم و پروارش می‌کنیم و آب و‌ رنگش‌ می‌دهیم‌ و تبدیلش می‌کنیم به انبوهی از شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها و موقعیت‌ها و اتفاق‌ها. ما توی داستان تلاش می‌کنیم همه این‌ها را باورپذیر بسازیم و‌ جلو ببریم. خواننده‌های داستان با شخصیت‌های داستانی ذوق می‌کنند، با آن‌ها غمگین می‌شوند، همراه می‌شوند و اصلا یکی خودشان را هم رای و نظر با شخصیت‌ها می‌دانند. آقای پزشکیان توی صحن علنی مجلس، داستان‌سرایی کرد، نماینده‌های ساده و الکی انقلابی هم ذوق کردند و نظرهاشان عوض شد و با شخصیت پشت‌تریبون هم‌ذات‌پنداری کردند و رای دادند. فارغ از جلسات کم‌مایه این روزهای مجلس که به زودی درباره‌اش خواهم نوشت، جلسه پایانی رای اعتماد، نمایشی بود از سادگی، سطحی‌نگری و غیرانقلابی‌گری. من نمی‌دانم سناریونویس جلسه رای اعتماد چه کسی بوده، ولی هر که بوده، خوب نویسنده‌ای بوده. من رهبر انقلاب را می‌شناسم، حرف‌هایشان را دنبال می‌کنم، با نقطه‌های بنیادی نظرهایشان آشنا هستم و رویه حکمرانی و مدیریت‌شان را هم می‌بینم. برایم مثل روز روشن است، بی‌اغراق می‌گویم، مثل روز روشن است که آقای رییس‌جمهور برای رای اعتماد وزیرانش از کاه، کوه ساخت و از هیچ، همه چیز. ادامه دارد ... . «محمدرضا جوان آراسته» zil.ink/mrarasteh
آقای پزشکیان داستان‌پرداز خوبی است ادامه قسمت قبل ... اجرای آقای رییس‌جمهور روی سن مجلس طوری بود که انگار یک روز رفته‌اند بیت‌رهبری، دیزی گذاشته‌اند‌ وسط و لیست وزرای پیشنهادی را داده‌اند دست رهبری و رهبری هم هر چه آقای رییس‌جمهور گفته را تایید کرده و تازه روی بعضی‌ها اصرار هم داشته و این وسط حتی اگر کسی خودش هم‌نمی‌خواسته وزیر بشود، زنگ زده‌اند که هی فلانی دستور آقاست که بیا سر فلان وزارت‌خانه. یک‌طوری این کابینه به پای رهبری نوشته شد، که کابینه خود آقای خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری‌شان هم به پای‌شان نوشته نشد. حالا وسط این داستان‌سرایی، اوضاع نماینده‌های مجلس دیدنی است که غرق در داستان آقای رییس‌جمهورند و به به می‌گویند و با داستان هم‌ذات‌پنداری می‌کنند. خیلی از این بزرگواران مجلس‌نشین، از انقلابی‌گری، فقط سلام بر امام و شهدا و رهبر انقلاب را در اول نطق‌های‌شان بلدند. بیشتر از این توی‌شان خبری نیست. کاش می‌شد آن‌ نماینده‌هایی که به همه وزرا رای مثبت دادند را پیدا می‌کردیم، توی بیلبوردهای شهری اسم و عکس‌شان را می‌زدیم و می‌گفتیم این‌ها را ببینید، این‌ها بی‌رای‌ترین و بی‌نظرترین آدم‌های مجلس‌اند، خودشان بلد نیستند چیزی را تحلیل کنند، هر کس بیایید و بگوید از آن بالاها گفته‌اند فلان، این‌ها رای می‌دهند، این‌ها را ببینید، توی زندگی مثل این‌ها نباشید. ماست نباشید، به بچه‌هایتان این‌ها را نشان بدهید و بگویید یاد بگیرند خودشان هم فکر کنند، نظر بدهند، انتخاب کنند. شاید بعدها این نماینده‌ها درس عبرتی بشوند که چهارتا آدم حسابی بیشتر وارد مجلس بشود. . پ.ن: من مخالف کابینه وفاق نیستم. مخالف این هم نیستم که یک بار مجلس بیایید همه کابینه یک رییس‌جمهور را تایید کند. من مخالف تبدیل کردن صحن تصمیم‌های سیاسی کشور به تئاترم. من مخالف زودبارویم. پ.ن: خیلی زود، معلوم می‌شود که این هزینه‌ای که از رهبری شده واقعی نبوده، این حرف‌ها دقیق نبوده، این وسط واسطه‌هایی بوده‌اند که آش را شور کرده‌اند و اصلا ماجرا این‌طوری که در مجلس تصویر شده نبوده. خیلی زود معلوم می‌شود ولی رو سیاهی این ماجرا حالا حالاها به چهره بعضی‌ها باقی می‌ماند. . «محمدرضا جوان آراسته» zil.ink/mrarasteh
هدایت شده از خط رهبری
22.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است ▪️ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴ @rahbari_plus
هدایت شده از خط رهبری
🔰 | تکذیب یک شایعه عجیب در مورد حضور دکتر ظریف در دیدار امروز هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب ماجرا از یک توییت آغاز شد؛ توییتی طولانی از ظریف که در بخش پایانی آن از حضور با تاخیر در بیت رهبری عذرخواهی کرده بود. ✏️پس از این توییت متن زیر به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد: «دیدار رهبر انقلاب و اعضای کابینه دولت چهاردهم آغاز شد؛ در ابتدای این دیدار رهبر انقلاب می‌پرسند آقای ظریف چرا نیامدند؟ خدمت ایشان اعلام می‌کنند که محمد جواد ظریف استعفا داده است. رهبر انقلاب در واکنش به این پاسخ می‌گویند: سریعا به ایشان بگویید بیایند. اینگونه می‌شود که ظریف با تاخیر به جلسه امروز می‌رسد.» اما چند دقیقه‌ای از انتشار گسترده این متن نگذشته بود که آقای فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب این متن را از اساس تکذیب کرد. @rahbari_plus
قلم نجیب
🔰 #خبر | تکذیب یک شایعه عجیب در مورد حضور دکتر ظریف در دیدار امروز هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب ما
وقتی رئیس جمهور برای اقناع عمومی و گرفتن رأی اعتماد از مجلس، مدام بحث را به سمت و سویی می‌برد که گویا تک‌تک اعضای کابینه را رهبری تعیین کرده است؛ باید مکررا منتظر ساخت چنین اکاذیبی هم باشیم. رفتار آن روز رئيس جمهور فتح بابی شد برای این افراد... واقعا این افراد چه کسانی هستند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ @ghalamenajib
رهبر معظم انقلاب: امیرکبیر سه سال در کشور حکومت کرد، کارهای بزرگی را بنیان‌گذاری کرد. خود آقای رئیسیِ عزیزِ ما سه سال حکومت کرد و ریاست کرد، کارهای خوبی ایشان انجام داد و بعضی‌ کارها را پایه‌گذاری کرد که ان‌شاءالله ثمره‌اش را بعدها کشور خواهد دید. @ghalamenajib
⚡️نقدی بر قرائت فمنیستی از حجاب ✍زینب نجیب یکی از مخالفت‌ها، با الزامی‌بودن حجاب در جامعه، به قرائت فمینیستی از حجاب باز می‌گردد. بدین ترتیب که امر به حجاب، در راستای مردسالاری و برخاسته از طلب مردانه، تفسیر می‌شود. به زبان ساده‌تر، این رویکرد معتقد است حجاب در جامعه الزامی شده است؛ زیرا امکان به گناه افتادن مردان در پیِ نظر به زنان وجود دارد. پس باید برای پوشش، حد تعیین شود و الزام به حجاب، منطقی معرفی گردد. در واقع از دیدگاه ایشان آنچه درباره حجاب موضوعیت دارد؛ تنها امنیت روانی و آرامش مردان است. غیرت نیز در این میان، ابزار و بهانه‌ای برای همین به اصطلاح دیکتاتوری به کار می‌رود. این قرائت از حجاب ریشه در افکار فمنیستی دارد که امروزه تحت عنوان شعار تساوی جنسیتی مطرح است. قاعده‌سازان اصلی این جریان را فمینیسم اسلامی می‌گویند. آنها درصدد ارائه خوانش متفاوتی از رویارویی اسلام با مسائل زنان هستند که با بیان فهم جدید خود از آیات، دیدگاه مفسران سنتی قرآن را به چالش کشیده و به مبانی آنها می‌تازند. زیرا تفسیر آنان را ناشی از غلبه‌ی نگاه و تفسیر مردانه می‌پندارند. به‌عنوان مثال یکی از اندیشمندان این حوزه، خانم بارلاس نام دارد. ایشان معتقد است؛ فلسفه حجاب قرآنی، در چارچوب طبیعت یا بدنِ شهوت‌انگیزِ زن، صورت‌بندی نمی‌شود. بدین معنا که حجاب برای زن در آیات قرآن به دلیل خطر جنسی آنها نیست. بلکه حجاب مذکور، صرفا وسیله‌ای برای حفاظت از تعرض مردان جاهلی بوده است. بنابراین شیوه بیان آیات قرآن درباره آشکار شدن بدن انسان در محیط‌های عمومی و خصوصی مبتنی بر فسادانگیزی بدن زن نبوده است. از این رو به جای محدودکردن زن به پوشش‌هایی مانند جلباب، می‌توان همچون جوامع پیشرفته‌ی امروزی، قوانینی وضع کرد تا شهوت مردان کنترل شود و تعرض به زنان کاهش یابد و مسئله مذکور در آیه ۵۹ سوره احزاب که همان مردان جاهلی جوامع کهن و برده‌دار بودند؛ به طور ریشه‌ای سامان داده شود. او معتقد است جوامع سکولار با وضع قوانین توانستند امنیت زنان را تأمین کنند و آنان را در پوشش آزاد بگذارند اما متاسفانه قوانین جوامع اسلامی در این مسیر ناکارآمد بوده است. به همین دلیل نوک پیکان به سمت زنان می‌رود. او ریشه فرهنگی این ناکارآمدی را در وهله‌ي اول، این می‌داند که مفسران سنتی اسلام بدن زن را فساد انگیز معرفی می‌کنند و دوم اینکه مردان حق دارند سریع تحریک شوند. از این رو زنان ناچارند حجاب داشته باشند. این شبهه در سطح جامعه نیز بی‌توجه به مغلطه موجود در ادعا و بی توجه به ریشه‌های تاریخی آن با این ادبیات منتقل می‌شود که؛ "چرا من به‌عنوان یک زن باید خود را بپوشانم؟ چرا آزادی من باید محدود شود؟ این مردان هستند که نباید نگاه کنند و اگر نگاه کردند باید خود را بتوانند کنترل کنند." در واقع این افراد نیز تنها دلیل حکم حجاب را امنیت روانی مردان می‌پندارند و طبیعتا آن را منطقی تلقی نمی‌کنند. اما ابتدا باید تأکید کرد که بارلاس و امثال او نیز به‌عنوان زمینه‌سازان چنین اندیشه‌ای، از یک سو معتقد به تاریخ‌مندی حکم حجاب هستند و آن را جهان‌شمول نمی‌دانند. در واقع این حکم را مختص به زمان جاهلیت عرب دانسته و حکم حجاب را برای جدا کردن زن آزاد از کنیز و جلوگیری از تعرض به زنان آزاد می‌دانند. از سوی دیگر جلباب را، راه حل قرآنی، برای امنیت روانی همسران پیامبر ذکر می‌کنند که از تهمت به آنها جلوگیری شود. که هیچ کدام از این دلایل در جامعه امروز جهانی محلی از اعراب نداشته و حکم حجاب، امروز معنایی نمی‌یابد. ضمن اینکه امنیت روانی در میان زنان و مردان می‌‌تواند توسط وضع قوانین مدنی، تأمين شود. پاسخ: مسئله این است که اولا این خوانش تاریخی از آیات قرآن از کجا آمده است؟ بر اساس چه منطقی علت نزول آیات حجاب تاریخی تفسیر شده و در جهان‌شمول بودن آن تردید می‌شود؟ دوما، آیا یگانه راهکار تأمین امنیت در زمان پیامبر فقط حجاب بوده و اصلاً قوانین مدنی دیگری وضع نشده است؟ آیا در مدینه النبی، پیامبر به شکایات زنان رسیدگی نمی‌کرد و فقط سازوکار امنیت، حجاب زنان بود؟ سوما، کجای قوانین موجود در کشورهای امروزی قادر به تضمین امنیت زنان است؟ آیا این قوانین توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای پوشش‌های سنتی و کارکردهای آن باشد؟ این آمار فساد جنسی در کشورهای غرب و آمار بیشمار تجاوز به زنان از کجا نشئت می‌گیرد؟ و در آخر اینکه اگر جامعه‌ای این قوانین را نداشته باشد آیا عاقلانه است که از حجاب هم که به قول خانم بارلاس در دوره‌ای از تاریخ طرح خوبی برای ایجاد امنیت زنان بوده است، به عقب برگردد و از همین راهکار هم صرف نظر کنیم؟ @ghalamenajib
ادامه‌ی... ⚡️نقدی بر قرائت فمنیستی از حجاب در میان سخنان بسیاری از این دست فمینیست‌ها تنها یک نکته‌ی برجسته وجود دارد و آن این است که حجاب از یک‌سو سبب افزایش قدرت تسلط و استیلای مردانه و از سوی دیگر باعث انزوای زنان می‌شود و این همان مردسالاری است. حال این مطلب گاهی مانند خانم سیمون دوبوار از دریچه فلسفی برای اقناع اذهان تئوریزه می‌شود و گاهی مانند خانم بارلاس با تفسیر قرآن به شیوه‌ای جدید. به هر ترتیب فرقی نمی‌کند. منهای مغالطه در فلسفه و تحریف در تفسیر قرآن، اصل موضوعی که آن‌ها بدان پرداخته‌اند اشتباه است. اصل موضوع این است که حجاب نه ریشه در مرد سالاری دارد، نه دلیل آن فقط امنیت روانی مردان است و نه باعث انزوای زنان می‌شود. بلکه حجاب، موجب آزادی زنان از اسارت نگاه هوس آلود مردان و نعمتی الهی برای حفظ کرامت نفس ایشان است.‌حجاب، عامل استحکام خانواده، باعث کسب کمالات معنوی و انسانی و علم و اخلاق و رسیدن به تعالی معنوی زن است. زنان با حفظ حجاب شخصیت و ارزشمندی می‌یابند و امنیت آنان در حد زیادی تأمین می‌شود.حفظ انگیزه ازدواج و جلوگیری از روی آوردن به کار‌های غیر اخلاقی، از دیگر ثمرات حجاب است. حجاب نماد هویتی زن مسلمان است. در تمام جهان یک زن مسلمان با پوشش خاص خود یعنی حجاب اسلامی شناخته می‌شود و این یعنی حجاب، یک پرچم هویتی است. هویتی که به او بالندگی عطا کرد نه انزوا. تجربه کنونی جمهوری اسلامی ایران در شرکت ۶۴ درصدی زنان در آزمون‌های دانشگاهی، ورزش قهرمانی در رقابت‌های جهانی، کرسی‌های سیاسی، فعالیت‌های اقتصادی و تجارت را نمی‌توان نتیجه جلوگیری حاکمیت از رشد زنان و انزوای آنان قلمداد کرد. در واقع حجاب امر به زنان برای حرکت اجتماعی، همگام با خانواده داریست. @ghalamenajib
انتشار یادداشت " نقدی بر قرائت فمینیستی از حجاب" و " ضرورت ایجاد گفتمان حجاب" در هفته‌نامه پرتو @ghalamenajib
هدایت شده از خط رهبری
🔰 | چه موانعی حرکت دولت اسلامی را کُند می‌کند؟ _ ۱ ✏️ «زینب فتحعلی زاده نجیب» 📝 «خط رهبری» به مناسبت هفته‌ی دولت در این یادداشت برخی از مهم‌ترین موانع تحقق دولت اسلامی را براساس بیانات رهبر معظم انقلاب بررسی و تبیین کرده است. * موانع درونی، آفت‌های شجره‌ی طيبه انقلاب اسلامی 🔸 در آیه‌ی ۲۹ سوره فتح، خداوند به توصیف رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) پرداخته، می‌فرماید: "(مثل حال آن رسول) به دانه‌ای ماند که چون نخست سر از خاک برآورد جوانه و شاخه‌ای نازک و ضعیف باشد بعد از آن قوّت یابد تا آنکه ستبر و قوی گردد و بر ساق خود راست و محکم بایستد که دهقانان را (در تماشای خود) حیران کند..." 🔹 نیز در امتداد انقلاب نبوی، همچون «یک گیاهی است که از زمین سر می‌زند، خودش را نشان می‌دهد، بعد بتدریج رشد می‌کند، بتدریج ساقه‌ی آن محکم می‌شود، بتدریج قد می‌کشد، بتدریج تبدیل می‌شود به یک موجودِ مستقرِّ بابرکتِ شگفت‌انگیز» ۱۹/۱۱/۱۳۹۶ اما در مسیر و تکامل تا تحقق کامل تمدن نوین اسلامی، ناگزیر از گذراندن مسیری پر فراز و نشیب است که به‌طور طبیعی، با موانع و آسیب‌هایی مواجه می‌شود. او نیز «یک موجود زنده است که تولّد دارد، رشد دارد، قِوام دارد و عمر طولانی دارد در صورتی؛ و بیماری دارد، مرگ دارد، نابودی دارد، در صورت دیگری؛ انقلاب این‌جور است؛ مثل هر موجود زنده‌ی دیگری.» ۱۹/۱۱/۱۳۹۶ 🔸 به‌عنوان سومین مرحله از رشد این موجود زنده، از این مقوله مستثنی نیست. موانعی که یا سبب عدم تحققش می‎‌شود و یا روند رشدش را کند می‌کند. بنابراین باید در مسیر حذف جد و جهدی مستمر داشت: «اگر نقاط منفی را نبینیم، ضعف‌های خودمان را نشناسیم، یقیناً ضربه خواهیم خورد.» ۱۶/۰۵/۱۳۹۰ 🔹 در اندیشه‌ی رهبر انقلاب اسلامی، آنچه به‌عنوان موانع اعم از درونی و بیرونی، باعث کندی یا عدم تحقق دولت اسلامی می‌شود، از موانع داخلی مهمی نشأت می‌گیرد: «من بیشترین اشکالات را به خودمان می‌کنم موانع ما عمدتاً موانع درونی است آنها [دشمنان] هم دارند از این موانع درونی سوء استفاده می‌کنند.» ۰۷/۰۳/۱۳۹۷ بنابراین باید به موانع درونی بیش از موانع خارجی اهتمام ورزید. در ادامه برخی از مهم‌ترین این موانع را براساس بیانات معظم‌له بررسی می‌کنیم. * ۱. سستی بینش و ایمانِ اسلامی و انقلابی 🔸 سستی ایمان انقلابی درمیان مسئولان و دستگاه‌ها سبب آسیب‌های جدی به دولت اسلامی است، چراکه این نظام به برکت انقلاب اسلامی عزت یافته و زیربنای آن، باور و ایمان قوی به مبانی اصیل اسلام و های امام راحل(ره) است. بنابراین غفلت و عبور از این مبانی جزء موانع رسیدن به هدف است: «یکی مسئله سستی بینش و ایمان انقلابی و اسلامی در بعضی از مسئولان است. این‌ها مجذوب نسخه‌های سیاسی غربند؛ آن هم نسخه‌های غلط از آب درآمده. لیبرال دمکراسی غرب که یک روز گفته می‌شد اوج تکامل فکر و عمل انسان است و بالاتر از آن چیزی وجود ندارد... امروز به دست خود، خودش را رسوا کرده است... درعین‌حال... [لیبرال دموکراسی] نقطه مقابل اسلامی است.» ۱۲/۰۸/۱۳۸۰ از طرفی «اصلی‌ترین تشکیل‌دهنده‌ی نظام... عبارت است از اسلام‌گرایی و تکیه بر مبانی مستحکم اسلامی و قرآنی. خیلی‌ها از این حقیقت بسیار مؤثر غفلت کردند اما راز پیروزی انقلاب در این نکته بود.»۱۴/۰۳/۱۳۸۰ * ۲. عدم باور به ظرفیت‌های درونی 🔹 کشور ما دارای ظرفیت‌های بسیاری است. ظرفیت‌ جغرافیایی، اقلیمی، نیروی انسانی، منابع زیرزمینی و امکانات روی زمین. اما آنچه مانع است عدم باور مسئولان کشور است: «یکی از این موانع باور نداشتن بعضی از مسئولین ما به... ظرفیت‌ها است؛ یا باور ندارند یا به این‌ها اهمیت نمی‌دهند.» ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ مثلا در باب تنوع در ظرفیت‌های جغرافیایی و اقلیمی «اینها ظرفیّتهای مهمّی است. بنابراین توقّعاتی که در امر گاهی ابراز می‌شود، توقّعات بیجایی نیست؛ ما با این امکانات، وضع اقتصادی‌مان باید خوب بشود.» ۱۵/۰۱/۱۴۰۳ یا مثلا «وجود این‌همه جوان در کشور، یک ظرفیت مهمی است... امروز در صنایع مختلف، در نانوتکنولوژی، در صنایع گوناگون، در صنایع برتر -به قول فرنگی‌مآب‌ها «های‌تِک»- کشور، عمده جوان‌ها هستند؛ مشغول کارند... بعضی از مسئولین ما هم متأسفانه نمی‌دانند چقدر -ثروت انسانی و ثروت طبیعی- در اختیار کشور هست؛ دشمن هم از همین دارد استفاده می‌کند... این یکی از موانع [است].» ۰۱/۰۱/۱۳۹۷ علاوه بر این، عدم باور به توانایی مردم نیز خطاست: «یکی از چالش‌ها، تردید در توانایی‌های درونی است؛ [اینکه‌]... به مجموعه‌های مردمی و غیر دولتی در امور اقتصادی اعتماد نکنیم، یکی از چالش‌ها است. بایستی اعتماد کرد، بایستی را وارد جریان عظیم اقتصادی کشور کرد.» ۰۲/۰۴/۱۳۹۴ @rahbari_plus