eitaa logo
قلمْ‌نگارِ منفرد
101 دنبال‌کننده
729 عکس
322 ویدیو
14 فایل
🍃🌸اللّهم إسْتَعْمِلنی لِما خَلَقْتَنی لَه🌸🍃 خدایا مرا در امری به کار بگیر، که برای آن آفریده‌ای ارتباط با مدیر کانال @Amar97N نام مستعار: بانو سامیه
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃بِسمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم🍃🌸🍃
«زن امروزِ دنیا الگو می‌خواهد. اگر الگوى او زینب و فاطمه‌‌ى زهرا (سلام الله علیهما) باشند، کارش عبارت است از فهم درست، هوشیارى در درک موقعیّتها، انتخاب بهترین کارها - ولو با فداکارى همراه باشد - و ایستادن پاى همه چیز براى انجام تکلیف بزرگى که خدا بر دوش انسانها گذاشته است. اگر زن به فکر تجمّلات و خوش‌گذرانیها و هوسهاى زودگذر و تسلیم شدن به احساسات بی‌بنیاد و بی‌ریشه باشد، آن راه را نمی‌تواند برود. باید این وابستگی‌ها را که مثل «تارعنکبوت» بر پاى یک انسان رهرو است، از خود دور کند تا بتواند آن راه را برود. زن ایرانى در دوران انقلاب، دوران جنگ همین کار را کرد، انتظار این است که در همه‌‌ى دوران انقلاب همین کار را بکند.» (بیانات رهبر انقلاب، ۷۰/۸/۲۲). @ghalamnegaremonfared
🔖الگوی سوم؛ زن نه شرقی، نه غربی در ادبیات انقلابی اسلامی، هر زمان سخن از «الگوی مطلوب زن» به میان می‌آید، ناخودآگاه نام حضرت فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها) به ذهن متبادر می‌شود، اما چگونه می‌توان گفت ایشان، الگوی زنان، خصوصا زنان انقلاب اسلامی به شمار می‌آیند؟ تا جایی‌که مقام «الگوی سوم؛ زن نه شرقی، نه غربی» را بتوان برای بانوان این سرزمین متصور شد.      [۱]. «الگو»، واژه‌ای کلیدی است که می‌توان با تبیین مفهوم آن، مفاهیم«تقلید/اقتدا/ اطاعت» را به علت ارتباطشان با واژۀ الگو برای آن بکار برد. گاهی از بعضی مردم که در جستجوی مرجع تقلید هستند، این کلمه را می‌شنویم که: «می‌گردیم کسی را پیدا کنیم که آنجا «سربسپاریم» تقلید اگر شکل «سرسپردن» پیدا کرد، هزاران مفسده پیدا می‌کند.»(شهید مطهری، مجموعه آثار، ج۲۰،ص۱۷۳). حقیقتا تقلید کورکورانه، زیانبار و مفسده‌آمیز است و آنچه امروز دشمن با کمک رسانه‌های بیگانه «تلویزیون/ماهواره/ شبکه‌های مجازی طراحی و مهندسی شده» با جدیّت تمام دنبال می‌کند، اول الگو‌سازی برای خانواده‌های ایرانی و دوم مسخ کردن زنان و دختران ما از راه «ایجاد باورهای غلط و تقلید کورکورانه» است. نمودِ بیرونی این تفکر، در «تغییرِ سبکِ زندگی/بینش/ منش و رفتار افراد جامعه» قابل مشاهده است؛ تا جایی که حتی نوع کلماتی که از آنها صادر می‌شود سراسر تقلید و پیروی محض است، تقلیدِ بدون آگاهی و شناخت. هدف اصلی دشمن از این تسخیر، بی‌هویت کردن زن مسلمان ایرانی به‌عنوان رکن اصلی خانواده و از بین بردن بنیان خانواده برای وارد کردن ضربۀ نهایی در جهت از پای نشاندن انقلاب و برکندن ریشه‌های آن است. اما تبعیتی که بدون شناخت قبلی و انتخاب آگاهانه باشد، قابل تأیید نبوده و از دید قرآن نیز مذموم است. «پروردگارا! ما مهتران و بزرگان خویش را فرمان بردیم و آنان ما را گمراه ساختند.» (سوره مائده، آیه ۱۰۴). و اگر این پذیرش بدون تقلید و برپایۀ شناخت باشد، نه تنها مذموم نیست، بلکه ضرورتی اجتماعی است که در قرآن و روایات نیز به آن توصیۀ اکید شده است. «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»(سورۀ احزاب، آیۀ ۲۱). [۲].حال سوال اینجاست که الگوی مطلوب زن کدام است؟ «درارتباط با نقش زن درتاریخ از دید شهید مطهری، تقسیم سه گانه‌ای قابل تطبیق است که عبارتند از: الف) شئ گران‌بهای بدون نقش؛ زنی که همچون شئ قیمتی در اختیار همسر و فرزندان است، ولی در جامعه نقش مستقیمی ندارد. ب) شخص بی‌بهای دارای نقش؛ زنی که در جامعه نقش مستقیم دارد، ولی به دلیل عدم رعایت حریم و ارتباط ارزان با مردان، قدر و قیمتی ندارد. پ) شخص گران‌بهای دارای نقش؛ زنی که در ادارۀ خانواده می‌کوشد و در عین حال در جامعه حضور سازنده دارد. وی به دلیل وفاداری به شوهر و حریم نگهداری در ارتباط با مردان، قیمت و منزلت دارد.»(شهید مطهری ،مجموعه آثار، ج ۱۷،ص ۳۸۹). [۳]. آنچه به‌عنوان الگوی مناسب برای زن مسلمان متصور است، «حرکت جهادی/انقلابی» برخاسته از «عقلانیت/محبت و عاطفۀ مادری و همسری» است. تا آنجا که او را به جایگاه ارزشی می‌رساند. «زن در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی، به مثابۀ موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد. ابزاری جنسی، برای مردان در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، زن نه شرقی و نه غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش روی زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، «عفیف/ محجبه وشریف» بود و در عین‌حال در متن مرکز بوده و در عرصۀ سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد شهادت و مقاومت درآمیختند، و مردانه‌ترین میدان‌ها را شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.»(امام خامنه‌ای،۱۶ اسفند ۹۱ در کنگرۀ ملی هفت هزار زن شهید کشور). و این مهم برای«زن مسلمان نه شرقی و نه غربی» با الگو گرفتن از حرکت انقلابی بانوی بزرگ اسلام، حضرت صدیقۀکبری «س» حاصل می‌شود. 📝ادامه دارد... 🖋آمنه عسکری منفرد @ghalamnegaremonfared
📝در ادامه مطلب ... ۴]. بانوی انقلابی به عنوان الگوی سوم در متن انقلاب اسلامی خوش درخشید. آنجا که با دستان پرصلابت خود لباس رزم را عاشقانه بر تن جوان رعنای خویش کرده و او را آگاهانه و عارفانه به قربانگاه می‌فرستد. بانوی انقلابی عرصۀ جهاد دربزنگاه را در زمان خود تشخیص داد و به‌ موقع وارد شد. دشمن را شناخت و در برابر او با تمام هستی‌اش صف‌آرایی کرد و هر جا که جبهه را خالی دید، غیرتمندانه عَلَم روشنگری را برای اعتلای حق برافراشت. درحقیقت او با طلوع فجر انقلاب بالغ شده و «گوهر ناب زینبی» وجودش با برافراشتن پرچم دفاع از حریم حرم و روشنگری «کلمه الله هی العلیا» متبلور شده است. در مهمترین و بزرگترین بزنگاه تاریخ، با شناسایی اولویت‌ها برای تبیین اهداف انقلاب، شجاعانه درصدد جریان‌سازی اجتماعی برمی‌آید و در راه دفاع از حریمِ حرم به‌پا خواسته و ثمره‌ی عمرش را هزینه می‌کند. او به معنی واقعی کلمه به کلام مقتدایش دل سپرد که فرمود: «ما مأمور به تکلیف هستیم، نه نتیجه»(امام خمینی ،صحیفه نور ،ج۲۱ ص۲۸۴). چرا که او می‌داند «هرانسانی را لیله القدری است که در آن ناگزیر از انتخاب می‌شود.»(شهید مرتصی آوینی، فتح خون، ص۵۰).  اینک این تو و این میدان! بر تو زن مسلمان انقلابی فرض است که با فعالیت مجدانه، جهادگونه، دشمن شناسانه و با غیرتی برخاسته از عقل و بصیرت، لیله‌ی قدرت را بشناسی و درصحنه‌ی جهاد حاضر شوی. چرا که دشمن درحال تخریب و وارونه‌سازی باورهاست، جنگی بی‌امان که تقابلِ روایات دروغ و حقیقت است. اکنون بار دیگر امام «تو را به روشنگری فراخوانده است.»تو خود ببین که در کجا ایستاده‌ای؟ در میانه‌ی میدان جنگ و آمادۀ جهاد، لباس رزم بر تن کرده‌ای یا درحاشیه به انتظار…. 🖋آمنه عسکری منفرد @ghalamnegaremonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا