🔖 روزِ حقارتِ ماندگار آمریکا
[۱]. روز ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی، دولت حاکم ایران توسط کودتایی نظامی با رهبری سرلشکر فضلالله زاهدی با درخواست مستقیم بریتانیا سرنگون شد. در این کودتا دخالت مستقیم افسران اطلاعاتی آمریکا و نفرات لجستیک سفارت آمریکا و حمایت دولت ایالات متحده آمریکا نیز دخیل بودند. کودتا ضددولت مصدق پس از آن امکانپذیر شد که ابتدا دولت آمریکا طی عملیاتی به نام «عملیات آژاکس» ایران را در آشوب و هرج و مرجی فروبرد که راه را برای سقوط مصدق هموار کرد.
[۲]. تقریباً چهار ماه از کودتای ۲۸ مرداد و اختناق سرکوبِ عجیب همه نیروها گذشته بود که زمزمههایی از ورود «نیکسون»، معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران شنیده شد. سال ۱۳۳۲ یعنی ۲۵ سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی؛ آن روزها دانشجویان معترض به کودتای ۲۸ مرداد و معترض به آمریکا، به عنوان اعلام اعتراض به ورودِ «نیکسون» که «عامل کودتای ۲۸ مرداد» بود، در روز ۱۶ آذر در محیط دانشگاه تهران اعتصاب و تظاهرات میکنند و سرکوب میشوند. در این ماجرا سه نفر هم کشته میشوند. «این دانشجوها، «دانشجوهای ضد نیکسون»، «ضد سلطه» و «ضد آمریکا» بودند.»(بیانات رهبر انقلاب، ۲۴ آذر ۸۷). اگرچه این اعتراضات در ظاهر به جایی نرسید، اما این تحرکات ضد سلطه و ضد آمریکا، تحقیر بزرگی برای آنها به همراه داشت، چرا که اولین فریاد «مرگ بر آمریکا» از همان زمان و قبل از ظهور انقلاب در ایران رخ داد. البته پس از آن هم تا سال ۱۳۴۲ که «نهضت روحانیت» در کشور شکل گرفت، جنبش دانشجویی کم و بیش تحرکاتی داشت، اما هربار به شدت سرکوب میشد. از سال ۴۲ تا قبل از پیروزی انقلاب در سال ۵۷، دانشجویان همراه و همدوش علما، روحانیون و انقلابیون حرکت میکردند. «تسخیر لانهی جاسوسی» در سال ۵۸ نیز به دست «دانشجویانِ مبارزِ خطِ امام» صورت گرفت. جنبشی که امام خمینی «رحمت الله علیه» آن را «انقلابی بزرگتر از انقلاب سال ۵۷ نامیدند. زیرا در انقلاب ۵۷، مردم شاه را از کشور بیرون کردند، اما در تسخیر لانهی جاسوسی، مردم و دانشجویان آمریکا را از ایران بیرون کردند.» (بیانات رهبر انقلاب ۱۱ آبان۹۰). با شروع دفاع مقدس در سال۵۹ حضور دانشجویان در جبهههای دفاع مقدس نیز بسیار چشمگیر بود. حضور شهدای گرانقدر دانشجو؛ چون «شهید علمالهدی» و «شهید قدوسی» و نیروهای مخلص دانشجوی «عملیات فتحالمبین»، «عملیات محمد رسول الله»(صلیاللهعلیهوآله)، همه مایهی فخر و مباهات این نظام و گواه حضور همیشه در صحنهی دانشجوی خط امام در تمام این سالها، برای حفظ تمامیت و استقلال ایران عزیز است و نشان از حقارت آمریکا در چشم فرهیختگان این مرز و بوم دارد.
[۳]. آری! نگاه حقیقی به «جنبش دانشجویی»، یک «جنبش ضد فساد»، «ضداشرافیگری»، «ضد حاکمیت تجملگرایانه و زورگویانه» و «ضد گرایشهای انحرافی» است. دانشجویان این مرز و بوم، حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم با «ایجاد فضای فکری مدیریت شده»، «گفتمان ساز» و «حرکتآفرین» بودند. این چهرهی دانشجویان حقیقتجوی ایران عزیز و مقتدر است. دانشجوی استکبار ستیزی که «امیدوار به رسیدن به آرمانهای بزرگ» و «موتور حرکت جامعه» است، «بازوی مطالبهگری» ، «پیگیریکننده» و هشداردهنده برای کشور و نظام اسلامی است و امروز یکی از وظایف جدی جریان دانشجویی در کشور، دستیابی به حوزهی فنآوری، علمی و تبدیل آن به حوزه ثروت است که باید با جدیت برای آن برنامهریزی شود و دانشجو با یک نگاه جهادی به آن دست پیدا کند، چراکه «دانش، آشکارترین وسیلهی عزت و قدرت است» و یکی از مهمترین رسالتهای دانشجو را تعیین میکند.
🖋 آمنه عسکریمنفرد
@ghalamnegaremonfared
🔖 دلتنگی به بلندای یلدا
🔹تقریبا بعد از دو ماه التهاب و آشوب، اغتشاش و ناامنی در کشور عزیزمان ایران، آرامش و امنیت مثل همهی روزها و شبهای سالهای گذشته بر شهرها حاکم شده که در سایهی آن، دوباره دورهمیهای خانوادگی برپا شده است. شادی و اطمینان خاطری که مانند تمام یلداهای سالهای گذشته، اعضای فامیل را دور هم جمع میکند. پدر و مادر، خالهها و عمهها، داییها و عموها هفتهای است که غرق برنامهریزی برای خرید و پخت و پز و آماده کردن شرایط برای یک مهمانی بزرگ خانوادگی هستند که همه به رسمِ ادب دستبوس پدربزرگ و مادربزرگها شویم و البته این روزها وشبها، به خصوص شب خاطرهانگیز یلدا، سهم بچههای فامیل از کوچک و بزرگِ از همه بیشتر است. این دورهمیها نهایتِ شور و شادی را برای آنها به ارمغان میآورد.
🔹اما، یلدای امسال در همسایگی خانه و حتی شهر ما، بعضی از خانهها نشاط سالهای قبل را ندارند، هر چه هست سکوت است و حسرت روزهای بودنِ عزیزانی که امسال پر کشیدند. شهدای مدافع امنیت کشور که جان گرامی، فدای امنیت و اقتدار ایران عزیز کردند، تا دشمن پلید، خیالِ خامِ براندازی را با خود به گور ببرد. درست شبیه خانوادهی کوچک سرایداران که چند روزی است این طور، کوچک و کم جمعیت شده و یلدای امسال برای آنها، از همهی سالهای قبل متفاوت است، آرتین مانده و خواهرتازه عروس و همسرش و سه قاب از سه شقایق سرخ شهید و یادآوری لحظات شیرین حضور پدر ومادر وه هم بازیِ همیشگیِ کودکیاش، آرشام عزیز.
🔹خانهی شهید عجمیان هم امسال رنگ و بوی یلدا ندارد. مادرِ شهید آرمان هم، مانند مادر شهید دانیال زینال زاده و نوعروسش، یلدای طولانیتری را سپری خواهند کرد. و امسال این ما هستیم و این همه آرامش که آن را مدیون خون شهدای مدافع امنیت این مرز وبوم هستیم. آنها که پر کشیدند و آسمانی شدند تا ملت ایران از میان آن همه آشوب واغتشاش، آن همه ظلم و دروغ و نیرنگ که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران به کشور تزریق کرده بودند، بار دیگر رنگ و بوی امنیت و آرامش را تجربه کند.
🔹شهیدان بزرگوار ! ما هم امسال، شریک یلدای دلتنگی خانوادههایتان میشویم. آن لحظه که از عمق جان، شادی را در وجودمان حس کردیم، حتما به یاد شما هم خواهیم بود و عطر فاتحه و صلوات را نثارتان خواهیم کرد. عهد میبندیم که چون شما و خانوادههای صبور و مقاومتان، برای سرافرازی پرچم و خاک این کشور تا پایِ جان در مقابل همهی بدخواهان این نظام مردانه بایستیم و حتما قصهی از خود گذشتگی و مردانگی شما و صبر و حلم خانوادههایتان را برای فرزندانمان روایت خواهیم کرد، تا روایت دلاوری و عاشقی شما قصهی یلدای سالهای آیندهی کودکان این سرزمین باشد.
🖋 آمنه عسکریمنفرد
@ghalamnegaremonfared
🔖 آری! فاطمه، فاطمه است.
🏴 اگر روزی ابعاد شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) برای ذهنهای ساده و چشمهای کوتهبین انسانها آشکار میگشت، ضمیرِ روشن و فطرتِ الهی، قطعاً گواهی میداد که او سرور همهی زنانِ عالم است؛ چراکه «فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) فجرِ درخشانی است که از گریبان او، خورشید امامت، ولایت و نبوت درخشیده است. آسمان بلند و رفیعی است که در آغوش آن، ستارههای فروزان ولایت قرارگرفته است.»(بیانات رهبر انقلاب، ۳۰ مهر ۷۶ ).
🏴 بانویی که در ۱۸ سالگی به درجهی والایی از مقام طهارت، مقامات معنوی، عرفانی و حکمت میرسد. با قدرتِ تحلیلِ مسائلِ سیاسی و آیندهنگری، قدرت برخورد با عظیمترین مسائل زمان خود را دارد. فاطمه مادر حسنین (علیهماالسلام) است، آنها که سید و بزرگ اهل بهشت هستند و در دامان پاکیزهی مادری تربیت شدند که به عنوان «اسوه» مطرح میشود. «فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) با آن عظمت و جلالت، در محیط خانه و در طول دوران زندگی زناشویی، علی (علیهالسلام) را به خشم نیاورده و حتی یک بار هم سرپیچی نکرده. در محیط خانه یک همسر و یک زن است، آنگونه که اسلام میگوید.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲۵ آذر ۷۶).
🏴 نکتهی مهم در زندگی معمولی این بزرگوار، جمع بین زندگی یک زنِ مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و وظایف یک انسانِ مجاهدِ غیورِ و خستگیناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم، بعد از رحلت رسولاکرم (صلیاللهعلیه) از طرف دیگر است. او به مسجد میآید، سخنرانی و موضعگیری و دفاع میکند، حرف میزند. یک جهادگر به تمام معنا و خستگیناپذیر و محنتپذیر است. همچنین ایشان یک عابد شبزندهدار، قیامکنندهی لله، خاضع و خاشع برای پروردگار است. در محراب عبادت، این زن جوان مانند اولیایکهن الهی، با خدا راز و نیاز و عبادت میکند. جمع کردن این ابعاد در وجود یک انسان، نقطهی درخشانِ زندگی فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) است. «بعضی گمان میکنند انسان عابد، متضرّع و اهل دعا و ذکر، نمیتواند یک انسان سیاسی باشد؛ یا بعضی خیال میکنند کسی که اهل سیاست است - چه زن و چه مرد - و در میدان جهاد فیسبیلالله حضور فعال دارد؛ اگر زن است، نمیتواند یک زنِ خانه با وظایف مادری و همسری و کدبانویی باشد و اگر مرد است، نمیتواند یک مردِ خانه و دکان و زندگی باشد. خیال میکنند اینها باهم منافات دارد. در حالی که از نظر اسلام، این امور نه تنها منافات و ضدیت ندارد، بلکه شخصیتِ انسانِ کامل را میسازد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲۲ آذر ۶۷).
🏴 آری! فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) از جهت «خردمندی»، «فرزانگی»، «عقل و معرفت» الگو و سرمشق است. از بُعد «عبادت و مجاهدت»، «حضور در صحنهی تصمیمگیریهای عظیم اجتماعی»، «خانهداری»، «همسرداری»، «تربیت فرزندان صالح»، سرمشق و الگو است. زیرا زندگی این بانوی بزرگ اسلام نشان میدهد که زنِ مسلمان، برای ورود در صحنهی سیاست و میدان کار و تلاش و نیز ایفای نقش فعال در جامعه، همراه با تحصیل، عبادت، همسرداری و تربیت، میتواند پیرو فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) باشد. اکنون مضمون جملات معروف دکتر شریعتی در مورد این بانوی بزرگوار معنی پیدا میکند، آنجا که قلم چنین نگاشت؛
«فاطمه، فاطمه نیست؛ چون دختر خدیجهی کبراست، چون همسر و همسنگ علی (علیهالسلام) است، چون دختر پیامبر عظیمالشأن اسلام است، مادر حسنین و مادر زینب کبرا است. «اینها همه هست و این همه، فاطمه نیست.» آری! با وجود این همه فضیلت، کاملترین وصف برای نشاندادن ابعادِ وجودِ این بانوی بزرگوار اسلام این است؛
«فاطمه، فاطمه است.»
✍ آمنه عسکری منفرد
@ghalamnegaremonfared
عشق اگر «دیدنی» بود، حتما شبیهِ «مادر» بود
عشق اگر «شنیدنی» بود، حتما صدایِ «مادر» بود
عشق اگر که «بویی» داشت، حتما از «شمیمِ یاس» بود
عشق اگر تجسم داشت، مطمئنا «تمامِ زهرا» بود
🖋آمنه عسکری منفرد
@ghalamnegaremonfared
May 11
🔖خون تازه در رگهای نظام
🏴یکبار دیگر زمین، رنگ آسمان گرفته و عِطرِ بهشت، هوا را تسخیر کرده، گویی از آسمان به زمین پلی از جنس نور زدهاند. دوباره فاطمیه از راه رسید و به برکت ذکر مادر سادات، عطر حضور شهدایی از جنس سلمان و ابوذر، عمار و مالک اشتر، خاک سرزمین ما را عطرآگین کردهاند. ملت شهیدپرور ایران مانند فاطمیه چند سال اخیر، از چند روز مانده به شهادت بزرگ بانوی دو عالم حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) منتظر قدوم سربازان خمینیاند تا برای ساعاتی خود را به دریای نور و رحمت الهی بسپارند که تطهیر شوند.
🏴به گمانم عهدی است بین این شهدا و مادر سادات، درست مانند عهدِ امام انقلاب که در روزهای شهادت مادرشان رزق هر سال کشور از مادر میگیرند.- رزق یک سال کشور را در شبهای فاطمیه میگیریم. (رهبر انقلاب، فاطمیه سال۹۰).-
🏴آری تو گویی سربند «یا زهرا» و «میرویم تا انتقام سیلی زهرا بگیریم» که بر پیشانی این شقایقهای گلگون مُهر شده، کارگر افتاده که این گلهای پرپر شده را بعد از سالها دوری از خاک وطن، در ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به آغوش ملت برمیگرداند تا حال و هوای قلبها، مغزها و روحهای خوابزده و غافل ما را غبارروبی کنند. روز تشییع شهدا روز میعاد دوبارهی ملت خداجوی ایران با امامین انقلاب، شهدای عزیز و آرمانهای والای انقلاب اسلامی است. گویی خون تازهای از آرمانهای انقلاب به رگهای پیکر این نظام تزریق میشود و حیات مجدد به آن میبخشد، چرا که »مظهر قدرت ایران» شهدا هستند. ما معتقدیم، خون شهیدان «تضمینکنندهی استقلال ملت و سربلندی اسلام» است و نظام جمهوری اسلامی امروز «امانت شهیدان» است و برکت خون آنهاست که انقلاب را پابرجا و تضمین کرده است.
🏴به فرمودهی رهبر انقلاب: «باور به شهادت، باور به عظمت شهیدان برای یک ملت، عمق معنوی شخصیت و هویت آن ملت است. چطور میشود که یک ملت در چشم مردم دنیا با عظمت شناخته شود؟ چطور میشود که یک ملت به جای اینکه از عوامل گوناگون سیاسی دنیا تأثیر بپذیرد، بر روی همهی حوادث دنیا اثر میگذارد؟ چطور یک ملتی به چنین مقامی دست پیدا میکند؟ چطور میشود که یک ملت بدون اینکه ابزارهای پیچیدهی نظامی داشته باشد و بدون اینکه امکانات تبلیغاتی وسیعی داشته باشد، آنچنان در دنیا و در میان ملتها اثر میگذارد که ملتها مجذوب او میشوند؟ وقتی یک ملتی آحادش، جوانهایش، پدر مادرهایش، ایثار در راه خدا، فداکردن خود در راه هدف الهی را به عنوان یک ایمان پذیرفتند، این ملت یک عمق عظیم قدرت پیدا میکند؛ به طور طبیعی این ملت مقتدر میشود، قوی میشود، یک ملت سرآمد میشود؛ بدون اینکه سلاح داشتهباشد، بدون اینکه ثروت فوقالعادهی نقدی در اختیارش باشد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۸۹/۸/۲۷).
🖋آمنه عسکری منفرد
@ghalamnegaremonfared
📌این دیوارها ایستاده به خون شهداست
🇮🇷آنان که میخواستند دیوارهای شهرمان را با تحریف بیارایند، بدانند؛ که این سرزمین همواره مهد زنان، دختران و مادران بزرگی بوده که شاید هیچگاه نامی از آنان و دلاوری شهدایشان در جایی شنیده نشده، چه رسد به اینکه تصویر ایشان بر دیوارنگارههای شهرمان دیده شود.
🇮🇷مادران، خواهران، دختران و همسران شهدایی که عزیز دلشان برای حفظ کیان این نظام شکنجه شدهاند، قطعه قطعه شدند، اما دست از مقاومت و ایمان به خمینی و انقلاب و نظام برنداشتند.
🇮🇷همانها که وقتی در مقابل دیدگانشان پیکر نورچشمانشان پاره پاره گشت، همچون اسطورهٔ مقاومت زینب کبری، از سویدای جان فریاد میزدند «ما رَأیتُ اِلّا جَمیلا»!
🇮🇷 بانو «فیروزه شجاعی» مادر «شهید یوسف داورپناه» که مظلومترین مادر شهید ایران نام گرفته است، یکی از این اسطورههاست.
🇮🇷بانو شجاعی: من مظلومترین مادر شهید ایران هستم، که منافقین فرزندم را جلوی چشمانم سر بریدند، شکمش را... بدنش قطعه قطعه...
بعد از ۲۴ساعت تنهایی در اسارت، کنار نوگل پرپرم، مجبورم کردند بدن قطعه قطعه فرزند ۱۸ سالهام را دفن کنم.
با دستهایم زمین را کندم و او را با فریاد «لااله الاالله، الله اکبر، خمینی رهبر» باچادرم کفن کرده ودفن کردم...
«یوسفم حجاب را همانند خون شهید میدانست.»
🇮🇷یقین کنیم که دیوارهای شهرمان ایستاده به این رشادتهاست، که تا کنون بدون نقشی از این مادران مظلوم اما مقتدر، پابرجاست.
اگر خوب گوشکنیم شاید نجوایشان را که در گوشِ زمان پیچیدهاست، بشنویم!
🖋آمنه عسکری منفرد
@ghalamnegaremonfared
🔖الگوی سوم، تفسیر سومی از هویت زن
در مکتب تشیع در اسلام، همواره الگوهای انسانی برای تجسم شعائر اسلامی وجود داشته، که پیروی از ایشان مایه سعادت دنیوی و اخروی شیعیان میگردد.
🕊تجلیِ «زن، عفت، افتخار» در وجود نازنین حضرت فاطمه معصومه (س) هویداست. ایشان فاطمه بودند و به دلیل عفت ونجابت و پاکی، «معصومه» نام گرفتند وبعد از حضرت زهرا (س) از جهت علمی و عصمت، بانوی طرازِ عالَم اسلام بودند. ایشان بدون اینکه معلم دیده باشند مظهر اسماءالحسنی بودند، حضرتش «عالمه غیر متعلمه» بودند تا آنجا که علما در زمان حضور امام کاظم (ع) در زندان به دستور امام، سؤالات علمی خود را از ایشان میپرسیدند و امام کاظم (ع) در بیان مقامشان فرمودند: «فِداها أبوها»
🕊«زن، زندگی، شرافت»؛ یعنی مقام حضرت فاطمه معصومه در قم؛ که به فرموده امام صادق (ع) شرافت شهر قم، به برکت وجود این بانوی بزرگوار است و به فرموده امام کاظم (ع) نیز، به خاطر عظمت برکت وجود این دردانه؛ برای اهالی قم، دری از درهای بهشت است.
🕊«زن، زندگی، شهادت»؛ یعنی بانویی که تسلیم ولایت امام زمان خود بوده و از فدایی شدن در راه ولایت باکی نداشتند، ایشان همواره در کنار امام رضا (ع) برای یاری رساندن به دین از خود میگذشتند و برای یاری رساندن به ایشان به ایران مهاجرت کرده و در مسیر درگیریهای جدی با نظامیان عباسی داشته و «وفات شهادتگونه» داشتند.
🕊«زن، هجرت، ولایت»؛ یعنی هجرت ترویجی و تبلیغی حضرت فاطمه معصومه برای تثبیت امامت امام رضا (ع) در مقابل شبهات فرقه واقفیه که امامت امام رضا را بهخاطر نداشتن فرزند تا سن ۴۰ سالگی، منکر میشدند و ایشان در راه اثبات ولایت امام، مجاهدت فراوان کردند وبعد از حضرت زینب (س)در مقام مجاهدت ودفاع از امام الگو هستند.
🕊این بانوی بزرگ مظهر «عفت، مقاومت و شفاعت» نیز بودهاند و امام رضا (ع) درمورد مقام ایشان فرمودند: «من زارَنی معصومه بِقُمْ کَمَن زارَنی، هر کس معصومه را در قم زیارت کند گویی مرا زیارت کرده». ایشان با وجود اینکه معصوم نبودند، دارای مقام شفاعت در آخرت هستند و مانند حضرت فاطمه زهرا شیعیان با شفاعت ایشان وارد بهشت میشوند، این وعده امام صادق (ع) است.
🕊آری! براستی وجود نازنین حضرت فاطمه معصومه (ع) در قم، تفسیر الگوی سومی از هویت زن مسلمان «زنِ نه شرقی، نه غربی» و الگوی مناسبی برای دختران شریف، عفیف، مجاهد، مقاوم و ولایتمدار ایران اسلامی است.
🖋آمنه عسکری منفرد
@ghalamnegaremonfared
«ستارهی دنبالهدار»، زیباترین توصیفی است که این قاب را جاودانه خواهدساخت.
#شهید
@ghalamnegaremonfared
📕 داستانک اختصاصی
🔖 راز آن چشمها
خیره شده بود. هر زمان که به اولین کوچهی شهرک میرسید، حتی حالات چهرهاش دگرگون میشد. پیشانیاش از عرق خیس میشد، برافروختگی صورتش از دور هم دیده میشد.
چندینبار او را زیر نظر گرفته بودم تا علت این دگرگونیها را بیابم، اما هیچ…
تنها چیزی که فهمیدم این بود که وقتی به آن کوچه میرسید، ناگهان سرش را به زیر انداخته، با سرعت دور میشد…
از بچههای مسجد شنیده بودم از موقعی که طرح دیوارنگاره کوچه زده شده، آنها خانهشان را زیر قیمت برای فروش گذاشتند. او را گهگاه در مسجد میدیدم که گوشهای جدا از جمعیت نشسته، خلوت میکند.
تصمیم گرفتم به هر شکل ممکن، راز او را کشف کنم. از امور بدیهی و آشکار شروع کردم و هر آنچه میدیدم و میفهمیدم، مانند قطعات پازل کنار هم میچیدم. این گذشت تا اینکه بالاخره طرح اولیهی دیوارنگاره تکمیل شد. چهرهی خندان و شاداب دو نوجوان، با چشمهایی که انگار حرف میزدند…
هر روز که میگذشت و رنگها ابهام چهرههای نورانی آن دو فرشته آسمانی را بیشتر به رخ زمینیان میکشید، بیشتر مطمئن میشدم که به طور قطع، رابطهای میان این دو تصویر با مرد همسایه وجود دارد، به خصوص اینکه هر چه چهرهها با رنگ بیشتر شکل میگرفت، او کمتر و کمتر در محل دیده میشد؛ راستی چند روز قبل او را دیدم که با ترس و نگرانی عجیبی از جلوی عکسها فرار میکرد، انگار نگاه نافذشان بر روی او سنگینی میکرد.
دیروز در مسجد شنیدم که برای خانهشان مشتری پیدا نمیشود و همسایهها به نیت رفع مشکل مالی احتمالی آنها، به فکر بر پا کردن مجلس گلریزان افتادهاند.
یک روز صبح پائیزی در حال پیادهروی در پارک محل، به طور اتفاقی نام آن دو نفر که تصویر ماهشان روی دیوار میدرخشید، توجهم را جلب کرد.
🖋 آمنه عسکریمنفرد
📝ادامه دارد
@ghalamnegaremonfared
📝در ادامه مطلب...
…یک روز صبح پائیزی، در حال پیادهروی در پارک محل، به طور اتفاقی نام آن دو نفر که تصویر ماهشان روی دیوار میدرخشید، توجهم را جلب کرد. آری! این دو ستاره را میشناختم؛ شهیدان نوجوان «آرشام سرایداران» و «محمدرضا کشاورز» از شهدای حادثهی تروریستی حرم شاهچراغ.
تصمیم خودم را گرفتم تا به سراغ مرد همسایه رفته و از آن راز آگاه شوم.
غروب همان روز، او را در حیاط مسجد دیدم، در حالی که منتظر امام جماعت محل بود. از دور مراقب بودم تا زمان مناسبی با او خلوت کنم. ساعتی با امام جماعت گفتگو کردند، گاهی اشک میریخت، گاه چهرهاش برافروخته میشد و گاهی هم شرمسار سر به زیر میانداخت و گوش میکرد.
فردایش وقتی زنگ خانهشان را زدم، کسی در را باز نکرد. روز بعد دوباره رفتم و روز بعد هم امّا… بالاخره فهمیدم آنها از محل رفتهاند. با خود گمان کردم حتماً آنها در شهادت این نوجوانان نقشی داشتهاند که فرار را بر قرار ترجیح دادند، شاید… … …
از شدت کنجکاوی حال خوبی نداشتم و به شدت بیقرار بودم. تنها راه چاره را در این دیدم که موضوع را از امام جماعت جوان و خوشبرخورد مسجد که امین مردم محل بود، جویا شوم.
و اینبار، این من بودم که شرمسار شدم. اشک خجالت و شرمندگی امانم نمیداد، وقتی فهمیدم که او پدر یکی از جوانانی است که در اغتشاشات امسال، تحت تأثیر دروغهای فضای مجازی بیگانه، باعث سلب آسایش مردم محل شده…
امّا وقتی شرمندهتر شدم که فهمیدم این پدر، فرزندِ خطاکارِ خود را به مجریان قانون تحویل داده و از زمانی که تصویر این شهدای مظلوم بر دیوار محله آذین بسته، او شرمسار از اعمال غافلانهی فرزندش و شرمسارتر بابت کوتاهی خود در هدایت پارهی تنش، خود را نیز مقصر دانسته و از این شهر به روستای پدری نقل مکان کرده، تا از کوتاهیها وغفلتهایش توبه کند.
امام جماعت دانا و جوان به او گفته بود برای کسب آرامش، اندکی با خود خلوت کند، تا زودتر به آغوش اهالی محله برگردد. چون این پدر به خاطر تجربهای که پشت سر گذاشته، قطعاً میتواند هادی و راهنمای بزرگی برای پدرها، مادرها و جوانان و نوجوانان محل باشد.
در همان حال خدا را از صمیم قلب شکر کردم که اهالی محلهی ما از نعمت حضور این روحانی بصیر بهرهمند است.
حالا یک ماه از آن روزهای پر التهاب میگذرد، من در این اندیشهام؛ آیا اگر من به جای آن پدر بودم فرزند خطاکارم را تحویل قانون میدادم؟ به راستی آیا امثال من که بدون آگاهی از نقشهی دشمن و خطرات فضای مجازی بیگانه در این محیط، با استفاده از فیلترشکنهای متعدد، همچنان در فضای اینستاگرام در حال ادامه دادن فعالیت کسب و کار خود هستیم، یا بدون گذراندن آموزشهای لازم برای فعالیت جهادی، همچنان پیامهای مذهبی را منتشر میکنیم، کمتر از فریبخوردگانِ خطاکار در این همه آشوب و ناآرامی و اغتشاش، سهیم هستیم؟ خدایا پناه بر تو از شر نفس فریبنده و خطاکار.
هنوز صدای امام جماعت مسجد که فضای مجازی بیگانه را زمین دشمن میخواند، در گوشم هست که از قول رهبر انقلاب گفت: «اکنون فضای مجازی از جایی بیرون از اختیار ما مدیریت میشود.» (بیانات رهبر انقلاب ۹۹/۶/۲) در میدانی که دشمن درست کرده،بازی نکنید؛ در زمین دشمن بِبَریم یا ببازیم، در هر دو صورت بازندهایم.» (بیانات رهبر انقلاب، ۸۷/۸/۸). اگر کسی با ندای امام و رهبرش بیدار نشود، با لگد دشمن بیدار میشود. آری! اینبار توبه و اِنابه زمانی مقبول خواهد شد که ابتدا روح و سپس جان را از غیرِ حق پاکیزه کرده، قیام کنم و قدمهای بزرگی برای آگاهی مردم کشورم بردارم، تا آمرزیده شوم. به قول امام جماعت محله، این کار مصداق حقیقی تولیٰ و تبریٰ است./پایان
🖋 آمنه عسکریمنفرد
@ghalamnegaremonfared
🔖 هستهی مقاومت انقلاب فرهنگی جامعه
[۱]. مسجد تنها نهادی است که از آغاز تأسیس تاکنون، مرکز و محور تحولات عظیمی در جامعهی اسلامی بوده و جایگاهی است که نقش عمدهای در تربیت فرد و بازسازی اجتماع و حاکم کردن دین بر جامعه دارد. از آنجا که از ابتدای استقرار حکومت نبوی در مدینه، مسجد «قلب تپنده جامعه اسلامی» به شمار میرود، میتوان ادعا کرد خشت اول تشکیل جامعه اسلامی از صدر اسلام بودهاست. با انزال وحی بر قلب پیامبر اکرم (صلیاللهعلیه) تعریف جدیدی از دینداری توسط ایشان ارائه شد و جامعهی نوینی براساس شریعت اسلامی پایهگذاری شد و مسجد به عنوان «محور» این حرکت انتخاب شد. «همراهی دین با سیاست»، «دنیا و آخرت»، «مردم باوری» و «خداباوری»، در این نهاد اجتماعی و اجرایی سامان گرفت و آنجا را به «نقطهی تعامل»، «توسعه»، «مودت»، «محبت» و «انس و اخوت در بین امت مسلمان» تبدیل کرد. جایی که در آن به تعمیق ایمان، اعتقاد، اخلاص و ایثار به جامعه و توسعه مبانی سیاسی و اسلامی پرداخته میشود.
[۲]. انقلاب اسلامی ایران هم در راستای «بهفعلیت رساندنِ اهداف پیامبران الهی» در جامعه اسلامی و به سمتِ «تحققِ تمدنِ نوینِ اسلامی» در حرکت است و برای رسیدن به اهداف عالی خود نیازمندِ تمسک به «ظرفیتهای بیشمارِ» مسجد میباشد.در باب اهمیت و جایگاه مسجد روایات بسیار زیادی نیز وارد شده که با بررسی آنها میتوان نقش محوری مسجد را در «شخصیتسازی فردی» و با عنوان «منشائی برای تغییرات و حرکتهای اجتماعی» دریافت. از طرفی مسجد باید عامل پیدایشِ وحدت، صفا و صمیمیت دلهای نمازگزاران باشد که دراینمیان، نقش «امام جماعت محله» برای «سازماندهیِ» این امور در مساجد، بسیار مهم خواهد بود. امامخمینی (رحمت الله علیه) در سخنرانیها و پیامهایشان، مردم و بهویژه «جوانان» را به حضور در مسجد و اجتماعات مذهبی فرامیخواندند و آنجا را محلی برای رفع گرفتاریهای اجتماعی مسلمین و پیشبُردن نهضت اسلامی میدانستند. رهبر انقلاب نیز همیشه، ضمن تأکید بر نقشِ عبادی مساجد، آن را «کانون انقلاب و حل مشکلات جامعهی اسلامی» میدانند که باید بهعنوان «پایگاه اداره اجتماع و حکومت اسلامی»، در محلهها «فعالیتهای حرکتساز و جریانآفرین انقلابی» داشته باشند.
[۳]. در عصر حاضر که از آن به «دهکدهی جهانی» یاد میشود، نقش فعالیت فرهنگی، تبلیغی مساجد و ارتباط عظیم آن با تحولات شگرف حاصل از ارتباطات، در این مقطع حساس تاریخی مسئولیت بسیار مهمی را بر دوش مسلمانان، علما، خطیبان و عناصر فرهنگی نهاده است. از طرفی هم نباید مرعوب این تحولاتِ شگرف ارتباطات شد. در این میان «بازسازی انقلاب فرهنگی جامعه و ماندگار کردن فرهنگ اسلامی» نیاز به تلاش روزافزون دارد و از آنجا که مسجد، «نقطهی ارتباطی و رسانهای سنتی» در جوامع اسلامی است، نباید نادیده گرفته شود. رسانهی مسجد، با «ارتباط حضوری با مخاطبان» و با «سازماندهی حرکتهای اجتماعی» و «ایفای نقش ارتباطی»، جایگاه ویژهای در بازسازیِ انقلابی فرهنگی جامعه دارد. درست همانطور که در دوران انقلاب اسلامی، مسجد حلقهی واسط بین مردم و رهبری بود و نقش ارتباطی ایفا میکرد، امروز نیز امام محله باید به عنوان «حلقهی واسط و رابطی»، «ارتباط تشکیلاتی» بین مردم محل و اهداف فرهنگی انقلاب را «بازسازی و ساماندهی» کند. زیرا به فرمودهی رهبر انقلاب، جوان امروز از جوانان اول انقلاب و دوران جنگ اگر جلوتر نباشند، عقبتر نیستند. زیرا با وجودِ همهی ابزارهای تبلیغی که با شگردهای گوناگون بهدنبال فروریختن پایههای ایمان جوانان مؤمن هستند، آنها ایستادهاند. پس این خیل عظیم جوانان مؤمن جزء «معجزات انقلاب» هستند و نیاز به هادی و راهنمایی از جنس خودشان دارند. در اینجا نقش امام جماعت محله این است که با استفاده از ظرفیت جوانان تربیت شدهی این مکتب و پایگاه مسجد محل به «زنده نگاه داشتن و تقویت و تزریق حس مسئولیتپذیری افراد محله؛ نسبت به حوادثِ جامعه، به آینده، به دشمنشناسی، تقویت ایثار و وجدان کاری و انضباط، تعاون اجتماعی، سازگاری اجتماعی محله پرداخت. همچنین در زمینهی اقتصادی با پرهیز دادن مردم از اسراف، اصلاح الگوی مصرف و روحیهی قناعت را فرهنگسازی کند. در حقیقت؛ او باید با «نگاه مدبرانه» و «زنده نگهداشتن اندیشههای امامین انقلاب»، روحیه انسجام و اتحاد اسلامی، قرآنی را در جامعهی کوچکِ محله تزریق کنند. « هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصههایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصهها و ترویج گزارههای صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است. » (بیانات رهبر، ۱۶آذر ۱۴۰۱)
🖋 آمنه عسکریمنفرد
📝ادامه دارد
@ghalamnegaremonfared
📝 در ادامه مطلب...
[۴]. یکی از راهکارهای عملی در جهت تحقق اهداف فوق، این است که ارتباط و تعامل تنگاتنگ و مؤثری بین امام جماعت هر محله با اعضای شورای همان محل برقرار شود، تا ضمن بررسی مقتضیات محلی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن، برای پیشبرد سریع برنامههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با مسجد و شورای محله حاصل شود. تجربهی هشت سال دفاع مقدس نشان داد که ظرفیت مسجد، علاوه بر تربیت نیروی مقاوم برای جنگ، جایگاه مناسبی برای تعامل اجتماعی مسلمانان و مشارکت آنان در رفع نارساییهای اجتماعی است. این مهم نیازمند قانونی در جهت «دارا بودن قدرت اجراییِ» ائمه جماعات مساجد، در جهت رفع مشکلات و آسیبهای اجتماعی محلهها است که برای تحقق آن ائمه جماعات میتوانند از ظرفیت جوانان تربیت شده در مکتب بسیج مساجد یاری بگیرند، تا از این طریق قدمهای بزرگی برای بازسازی انقلابی فرهنگی محلهها برداشته شود. در این صورت با بررسی و شناخت ظرفیتهای هر محله توسط امام آن محله، سپس بررسی کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی در محلههای هر شهر، زمینهی تهیهی طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینهها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط در شورای شهر، سپس به نمایندگان مجلس فراهم آید که در نهایت «بازسازی انقلابی فرهنگ جامعه» را به دنبال خواهد داشت.
آری! مساجد ما باید «هستهی مقاومتِ انقلابِ فرهنگیِ جامعه» باشند که از آن تریبون، «صدای عدالتخواهی در سایهی پیشرفت انقلاب اسلامی» بلند شود.
🖋آمنه عسکری منفرد
@ghalamnegaremonfared
🔖آقا جان این بار هم شما ندبه کنید تا...
🕊این روزها بیش از همیشه دلمان تنگ شماست مولاجان
آقا جان! این روزها حرارت وجودِ شما از پسِ ابر غیبت بیش از پیش قلبمان را گرم میکند، چون حضورت را با تکتک سلولهایمان بیشتر حس میکنیم.
« نَشکوا اِلَیکَ فَقدَ نَبیِّنا صَلواتُکَ علیه وآله وَ غَیبَةِ وَلیِّنا »
ما که بدون رؤیت و درک حضور نبیاکرم و پدران معصومتان مؤمن به غیب شدیم، روزهای انقلاب دلخوشیمان رهبری فرزند مقتدر شما «امام روح الله خمینی» بود. هماو که با ذات قدسیاش و اقتدار مثال زدنیاش، انقلاب اسلامی را که «معجزهٔ قرن» بود به حقیقت تبدیل کرد. فرزندان روح الله به فرمان او در سختترین و تاریکترین روزهای قبل و بعد از انقلاب به میدان مبارزه با طاغوت آمده و جان عزیز فدا میکردند؛ تا درخت انقلاب ریشه کند. روزگاری گذشت و اینبار، با نفَس قدسی امام روح الله حتی نوجوانان و جوانان هم؛ پا به میدان دفاع مقدس گذاشتند، تا ثابت کنند برای دفاع از خاک وطن و حفظ استقلال آن، تا پایِ جان در مقابل منافقان و کفار یک تنه میایستند تا پرچم انقلاب اسلامی را به دستان شما بسپارند و شد آنچه که تمام عالَم را به حیرت واداشت ...
🕊و امروز ما؛ پای دفاع از پرچم مقدس مان و ادای دین به خون شهدا و دفاع از انقلاب و ولایت ایستادهایم و این بار هم تنها دلخوشیمان، همعصری با نائب بر حق شماست، فرزند حکیم و مقتدر شما «امام خامنهای» عزیز، که طبق وصیت سردار شهیدمان ارتباط قلبی و روحی و اطاعت از ایشان را ازشئون عاقبت به خیری میدانیم.
🕊حبّ او در کنار یقین به شما آنچنان در وجودمان ریشه دوانده که، حتی نوجوانانمان ایشان را «آقا» صدا میزنند، عدهای ازجوانانمان برای سربازی وامتثال امرش، مدافع حرم عمه مظلوم شما شدند، تا «درخت مقاومت اسلامی» تنومند گردد و عدهای جبههٔ علم را برگزیدند؛ تا ایران اسلامی سرافرازتر و مقتدرتر از همیشهٔ تاریخ، مزین به دو بال «علم و ایمان» شود.
🕊با این همه چندی است در این اندیشهام آقاجان! حال که حبّ ولایت فرزندان شما، این چنین وجودمان را لبریز از ارادت و اطاعت نموده، چگونه توانستیم فقدان حضور شما را تاب بیاوریم؟ جز به امید وصل!
🕊 مهدی جان ما منتظریم، اما به راستی آیا به رسم انتظار زیستهایم؟ که اگر چنین بودیم، چرا هنوز لایق درک حضورتان نشدیم؟
ما را چه میشود که ادعای منتظِر بودن داریم، اما به قدر همّت موری که دانه به دهان گرفته و به سختی تا رسیدن به هدفش درحرکت است؛ در راه رسیدن به آرمانهایمان ثابت قدم نیستیم؟ گاه به هنگام تعارض منافع و گاه.. (المالُ والبَنون زینَةُ الحَیوة الدنیا)
و این زینت دنیا، مایه آزمایش و گاه مردودی ما گشتهاست!
🕊«آقای منتظر»! این بار هم شما ندبه کنید و ما...
🖋آمنه عسکری منفرد
@ghalamnegaremonfared
🔖حربههای پوسیده
[۱].آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل به نمایندگی از تمام دنیای کفر، از سالها قبل بعد از ناامید شدن از حمله نظامی به ایران اسلامی، به ایجاد تحریمهای اقتصادی روآوردند تا از این طریق مردم کشور ایران را تحت فشار قراردهند. همزمان با شروع تحریمها جنگ نرم همهجانبه را علیه کشور شروعکردند، تا «قالبهای ماهوی جامعه» و «ساختار سیاسی» آنرا «بهطورتدریجی» و «زیرسطحی»، دچار آسیب و لغزشکنند. در جنگ نرم، «تصویریشکستخورده»، «ناامید و مایوس» از حریف ارائهمیشود و در مقابل، مهاجم با «نمادسازی» و تصویرسازی، خود را پیروز و موفق نشانمیدهد و در اینجاست که «عملیاتروانی» با «توان فوقالعاده» صورت میگیرد. این همان روشی است که از سالهای قبل، دنیای غرب برای جنگ با ایران مقتدر درپیش گرفتهاست.
[۲].هدف جنگ نرم «تغییر باورها و اعتقادات» است؛ که اگر چنین تغییری صورت پذیرد، «بازگشتبهحالتاولیه»، بهراحتی امکانپذیر نخواهدبود. در این روش، دشمن «با خلق ارزشهای جدید»، «اسطورهسازی» و «نمادسازی»، با «مهندسی دقیق» از احساسات جامعه نهایت استفاده را میبرد، به این صورت که تلاش میشود از «عواطف و احساسات» جامعه موردنظر، برای «نفوذ در افکار و اندیشهها» در جهت «ایجاد دگرگونی در باورها» استفاده شود، که اگر چنین امری محققشد، نتیجه «بحرانآفرین» خواهدبود. چنانکه نفوذیهای دشمن در سالهای اخیر در یکی از برنامههای خود، با حمایت از شبکههای خانگی به تولید فیلم و سریالهایی با این هدف پرداختند، تا از این طریق به «عمق باور خانوادهها» رسوخکنند و «ارزشها» را مسخنمایند. از طرفی «فضای مجازی و سایبری» محیط اصلی جنگ نرم در شرایط کنونی دنیا بهحسابمیآید، چرا که این فضا «امکان اغواگری با ایجاد جاذبههای گوناگون» و «خلق بسترهای لازم برای سوار شدن به انواع امواج احساسات» را بهخوبی فراهممیسازد، زیرا از این طریق به راحتی میتواند در «بینش و نگرش» افراد تغییرات اساسی ایجاد کرده و آنها را با خود و اهدافش همراهسازد. امروز دشمن پلید ایران زمین، همه این راه را طیکرده و متاسفانه تا حدی نیز موفق شده، آنجا که از «غفلت مسئولین امر» استفادهکرده؛ با «قطعکردن زنجیره تواصی» و «وارنهنمایی» حقیقت، تنفس در فضای مسموم مجازی بیگانه را نه تنها برای مردم عادی، که برای عدهای از «خواص جبهه حق» به عنوان «ضرورتی برای فعالیت انقلابی» بر علیه دشمن، «عادیسازی»کرده است. غافل از اینکه به فرموده رهبر انقلاب، این فضا میتواند مانند «سلاح شیمیایی مخرب» باشد و همه باید بدانند، چون اختیار فضای مجازی بیگانه در دست دشمن است، پس در این فضا چه ببریم و چه ببازیم بازنده ایم.
[۳].آری! امروز دشمنی که مانند «موریانه» به جان «پایههای اعتقادی و ایمانی» مردم افتاده و در آنها رخنه کرده بود، آسیبهای جبرانناپذیری خصوصاً به «زن» در خانواده و «نوجوان» در جامعه وارد کرده است، اما همه آسیبهای فرهنگی، کار بیگانگان نیست و مسئولان فرهنگی و غیر فرهنگی نیز «مقصر» هستند و دچار «کمکاریها» و «غلط کاریها» بودهاند، چرا که به جای «تولید پادزهر» برای جلوگیری از سرمایهگذاریهای وسیع دشمنان و نفوذ آنان در ارزشهای اسلامی، باورها و اعتقادات مردم این فضا را «یله و رها» گذاشته و بر خلاف تاکیدات مکرر رهبر انقلاب در این سالها، در «راهاندازی شبکه ملی اطلاعات» کوتاهیکردند. تا جایی که دشمن با تکیه بر همین ابزار، در شهریور امسال با «برنامههای از پیش تعیین شده» و با هدف «براندازی و استحاله نظام» به میدان آمد و با «بهانه قرار دادن» مرگ یک دختر جوان، با تمام قوای داخلی و خارجی خود، اقتدار نظام را هدف گرفت و در این راه از هیچ جنایتی فروگذار نکرد. اکنون هم وقتی بر خلاف برنامهریزیها و سرمایهگذاریهای طولانی مدت خود، ملت بصیر ایران را همراه خود نیافت، بعد از «اجرای تمام گزینههای روی میز خود»، از روی «استیصال» و به رسم منافقین کثیف در ابتدای انقلاب، به ترورهایکور دست میزند، دیروز در حرم شاهچراغ و امروز در خوزستان و اصفهان.
🖋آمنه عسکری منفرد
📝ادامه دارد
@ghalamnegaremonfared