قمر در عقرب
قمر در عقرب در خرداد ۱۴۰۳:
اوایل واواخر خرداد ماه ۱۴۰۳ دو بازه زمانی قمر در عقرب رخ خواهد داد؛
اولی:
بر اساس محاسبات انجام شده ، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۳ صبح سهشنبه ۱۴۰۳/۳/۱ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۱۲ ظهر پنجشنبه ۱۴۰۳/۳/۳ خواهد بود.
بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۴ بعد از ظهر پنجشنبه ۱۴۰۳/۳/۳ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۳ بعد از ظهر شنبه ۱۴۰۳/۳/۵ از آن خارج می شود.
دومی:
بر اساس محاسبات انجام شده ، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۹ و نیم صبح دوشنبه ۱۴۰۳/۳/۲۸ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۷ بعد از ظهر چهارشنبه ۱۴۰۳/۳/۳۰ خواهد بود.
بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۳ صبح پنجشنبه ۱۴۰۳/۳/۳۱ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۹ بعد از ظهر جمعه ۱۴۰۳/۴/۱ از آن خارج می شود.
🌖🌖🌖
بعضی افراد احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار میدهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر میرسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد.
در عین حال بهتر است نسبت به زمانهای اعلامشده فوق، یکی دو ساعت احتیاط شود. والله اعلم.
🌑🌑🌑 سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است. 🌑🌑🌑
قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود.
آدرس کانال در ایتا:
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab
.
قمر در عقرب به نقل از :
سایت ویکی شیعه
قَمَر در عقرب قرار گرفتن کره ماه در برج عقرب یا در مقابل صورت فلکیِ آن است. فقها در معنای قمر در عقرب اختلاف نظر دارند. از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر مراد از قمر در عقرب، قرار گرفتن ماه در برج عقرب است نه صورت و منازل منسوب به آن؛ صاحب عروه شامل هر دو دانسته است.
علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی، بر آن است که به لحاظ عقل، چنین چیزی قابل اثبات یا انکار نیست؛ هر چند اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی پذیرفتنی است. به عقیده وی روایت امام صادق(ع) یا حمل بر تقیه میشود یا منظور زمینهساز بودن اوضاع و احوال ستارگان (نه علت) درباره حوادث خاص زمینی است. عبدالله جوادی آملی، قمر در عقرب را تأثیرگذار در حوادث زندگی بشر شمرده است.
فقیهان شیعه، اجرای صیغه ازدواج و سفر کردن در هنگام قمر در عقرب را با اتکا به روایتی از امام صادق(ع) مکروه شمردهاند؛ اما این حکم را شامل مراسم جشن ازدواج نمیدانند. محقق کرکی، از فقیهان بزرگ شیعه در دوره صفویه، حتی سفر حج را در این هنگام مکروه دانسته است.
مفهوم شناسی
قمر در عقرب، به وضعیتی اشاره دارد که کره ماه در برج عقرب یا مقابل صورت فلکی عقرب قرار گیرد.[۱] عقرب یکی از برجهای دوازدهگانه آسمان است که در منطقة البُروج قرار دارد. منطقة البروج نیز نواری است که خورشید، ماه و سیارات از زاویه دید ناظر زمینی از آن عبور میکنند و دایره میانی آن سیر حرکت ظاهری سالانه خورشید است.[یادداشت ۱][۲]
قمر در عقرب، قرار گرفتن ماه در صورت فلکی عقرب است.[۳] کره ماه در طول یک ماه قمری یک بار به طور کامل به دور زمین میچرخد که این دور کامل، به دوازده قسمت تقسیم شده و برجهایی نیز برای هر یک از آنها انتخاب شده است که اولین آنها برج حَمَل و آخرین آنها برج حوت است. هنگامی که کره ماه در چرخش خود به دور زمین به برج عقرب میرسد، قمر وارد عقرب میشود و هنگامی که از برج عقرب خارج میشود، گفته میشود قمر از عقرب خارج شد.[۴] ورود و خروج کره ماه در برج عقرب، دو روز و نیم طول میکشد و این حالت در هر ماه قمری یک بار رخ میدهد.[۵]
قمر در عقرب در فقه
از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر مراد از قمر در عقرب، برج عقرب است، نه صورت و منازل منسوب به آن.[۶] چنانکه حسن حسنزاده آملی، فیلسوف شیعه اهل ایران، گزارش کرده است، فقیهان در معنای قمر در عقرب که در روایت منقول از امام صادق(ع) آمده است اختلافنظر دارند؛ از نظر شهید ثانی در شرح لمعه، و فاضل هندی در کشف اللثام، مراد از قمر در عقرب، معنای اصطلاحی و تخصصی آن نزد منجمان است که ماه باید به صورت دقیق در برج عقرب قرار گیرد، اما از دیدگاه صاحب جواهر مقصود معنای عرفی آن است؛ یعنی قرار گرفتن ماه در مقابل صورت فلکی عقرب به گونهای که مردم آن را با چشم عادی مشاهده کنند.[۷] از سوی دیگر، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، در کتاب عروة الوثقی، روایت مذکور را شامل هر دو معنا میداند؛ یعنی هم معنای تخصصی، دقیق و علمی آن، و هم آنچه با چشم قابل دیدن است. حسنزاده آملی نظر سید محمدکاظم یزدی را در راستای احتیاط دانسته[۸] و در کتاب هزار و یک کلمه گفته است که مراد از قمر در عقرب در کتب فقهی، معنای متعارف نزد اهل نجوم و هیئت است و فقط صاحب عروه آن را به صورت مطلق (تخصصی و عرفی) معنا کرده است.[۹]
اثبات یا انکار تأثیر قمر در عقرب
تأثیر قمر در عقرب، جزو باورهایی است که کموبیش در میان مردم وجود دارد[۱۰] و روایاتی[۱۱] نیز در تأیید آن نقل شده است، اما روایاتی[۱۲] نیز از چنین باورهایی نهی کردهاند.
در لغتنامه دهخدا آمده است که قمر در عقرب، یعنی اینکه ماه در برج عقرب قرار گیرد که آن را نحس میپندارند و از انجام کارها خودداری میکنند.[۱۳] همچنین قمر در عقرب را کنایه از نابسامانی اوضاع و احوال دانستهاند.[۱۴]
از جمله احادیثی که چنین باورهایی را تأیید میکند، حدیثی از امام صادق(ع) است که بر اساس آن، کسی که در هنگام قمر در عقرب مسافرت یا ازدواج کند، خیر و خوشی نخواهد دید.[۱۵]
علامه طباطبایی معتقد است از لحاظ عقل، دلیلی بر اثبات یا انکار بدیُمن یا خوشیمن بودن روز یا زمان خاصی در دست نیست، و روایات در این باره هم گرچه فراوان است، اما بیشتر آنها به دلیل مرسل بودن یا مرفوع بودن، ضعیف هستند.[۱۶] از نظر وی خود روز یا زمان نمیتواند وصف بدیمن یا خوشیمن داشته باشد، و روایاتی که دلالت بر چنین مطلبی داشته باشند حمل بر تقیه میشوند یا کنار گذاشته میشوند.[۱۷]
علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی نیز بر آن است که چنین امری بهلحاظ عقلی قابل اثبات یا انکار نیست؛ البته وی اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی را انکار نکرده و آن را مخالف ضروریات دینی نیز ندانسته است.[۱۸] به گفته او روایت منقول از امام صادق(ع) و امثال آن ممکن است حمل بر تقیه شود و ممکن است مراد این باشد که اوضاع و احوال ستارگان زمینهساز (نه علت) حوادث خاصی در زمین هستند.[۱۹]
از نظر عبدالله جوادی آملی، مفسر و فیلسوف شیعه نیز نحس بودن ذاتی روز یا زمانی خاص صحیح نیست، اما منع روایات از عقد ازدواج یا مسافرت هنگام قمر در عقرب برحق است؛ زیرا حوادث جهان میتواند در زندگی انسان مؤثر باشد.[۲۰]
احکام شرعی
برای قمر در عقرب احکامی در فقه شیعه بیان شده است؛ از جمله:
فقیهان شیعه با استناد به روایت امام صادق(ع)، ازدواج هنگام قمر در عقرب را مکروه شمردهاند.[۲۱] گفته شده مراد از تزویج در روایت، عقد ازدواج است[۲۲] و شامل مراسم جشن ازدواج نمیشود.[۲۳]
علامه مجلسی در کتاب حلیة المتقین، آمیزش در زمان قمر در عقرب را مکروه شمرده است.[۲۴]
مسافرت در هنگام قمر در عقرب کراهت دارد؛ دلیل این حکم نیز روایت امام صادق(ع) دانسته شده است.[۲۵] محقق کرکی، از فقیهان بزرگ شیعه در دوره صفویه، حتی سفر حج را در هنگام قمر در عقرب مکروه دانسته است.[۲۶]
حجامت در روز چهارشنبه در صورتی که ماه در برج عقرب باشد، مکروه شمرده شده است.[۲۷]
در سایت جامع المسائل، وابسته به دفتر آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه آمده است، برای از بین بردن اثر شوم قمر در عقرب میتوان از دعا و صدقه بهره برد.[۲۸] برای تشخیص زمان قمر در عقرب، تقویمهای نجومی مورد اعتماد دانسته شدهاند.[۲۹]
منبع: ویکی شیعه
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/18
قمر در عقرب
علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی نیز بر آن است که چنین
آیا در باره حجامت در زمان قمر در عقرب روایتی داریم؟
حجامت در روز چهارشنبه در صورتی که ماه در برج عقرب باشد، مکروه شمرده شده است.
علامه مجلسی، حلیة المتقین، ۱۳۶۹ش، ص۲۷۰.
در روايتى آمده است كه هرگاه روز چهارشنبه قمر در عقرب باشد نبايد حجامت كرد
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/19
4_6048872536270180751.mp3
3.56M
#باز_نشر
🎙#پادکست
🔷 معنای قمر در عقرب
📌 برگرفته از جلسات «آداب مسافرت»
#امام_صادق
#تسبیحات
#ازدواج
#سفر
🔔@Aminikhaah_Media
https://t.me/Aminikhaah_Media/6525
سعد و نحس ایام
بخش دوم
ازاینرو بسیاری از مفسران به پیروی از روایات، آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس میدانند و از آن به «اربعاء لاتدور» تعبیر میکنند و یعنی چهارشنبهای که تکرار نمیشود.
در بعضی دیگر از روایات میخوانیم که روز اول ماه روز سعد و مبارکی است؛ چراکه آدم در آن آفریده شد و همچنین روز ۲۶؛ چراکه خداوند دریا را برای موسی شکافت. [۱۴][۱۵][۱۶]
امام صادق (علیهالسلام) درباره نوروز فرمود: «روز مبارکی است که کشتی نوح بر جودی قرار گرفت و جبرئیل بر پیامبر اسلام نازل شد، و روزی است که علی (علیهالسلام) بر دوش پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) ـ رفت بتهای کعبه را شکست و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود». [۱۷]
۴ - نکته مهم
[ویرایش]
تذکر این نکته لازم است که: افراط عدهای در مسئله سعد و نحس بودن ایام به اندازهای است که به هر کار میخواهند دست بزنند، به سراغ سعد و نحس ایام میروند. این درست نیست؛ بلکه باید عوامل شکستها و پیروزیها را بررسی نمود و از تجربیات گرانبهای دیگران استفاده کرد، نه اینکه گناه همه شکستها را به گردن شومی ایام انداخت و رمز پیروزیها را در نیکی ایام جستوجو نمود. علل این امر را میتوان چند چیز دانست:
۴.۱ - وجود وقایع تلخ و شیرین
وجود وقایع تلخ و شیرین در این ایام باعث سعد و یا نحس آنها شده است؛ چنانکه در روایت دوم و سوم اشاره شد و در بعضی روایات دیگر میخوانیم: «روز سوم ماه روز نحسی است؛ چراکه آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند و لباس بهشتی از تن آنها کنده شد». [۱۸][۱۹]
و یا اینکه «روز هفتم ماه، روز مبارکی است؛ چراکه حضرت نوح سوار بر کشتی شد (و از غرق شدن نجات یافت).»[۲۰][۲۱]
۴.۲ - توجه به حوادث تاریخی
توجه دادن مسلمین به حوادثی که در گذشته واقع شده است، تا رفتار و اعمال خود را بر حوادث تاریخی سازنده تطبیق دهند و از حوادث مخرب و روشِ بنیانگذاران آنها فاصله گیرند. لذا در روایات فراوان سعد و نحس ایام را با بعضی از حوادث مطلوب یا نامطلوب پیوند میدهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنیامیه به گمان پیروزی (ظاهری) بر اهل بیت، آن روز را مسعود و مبارک میشمردند و به همین دلیل در روایات شدیداً مبارک دانستن آن روز نهی شده و حتی دستور دادهاند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن قرار ندهند؛ بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده و عملاً از برنامه بنیامیه فاصله بگیرند. [۲۲] پس توجه دادن اسلام به سعد و نحس ایام، برای این است که به یک سلسله، حوادث تاریخی آموزنده توجه شود.
۴.۳ - توسل به ساحت الهی
توسل و توجه به ساحت قدس الهی، و استمداد از ذات پاک پروردگار در روایات متعددی توصیه شده است. در روزهایی که نام نحس بر آنها گذارده شده است، با دادن صدقه، و یا خواندن دعا و قرآن کریم، و توکل بر ذات الهی و استمداد از لطف او خود را بیمه کنید. از جمله:
«یکی از دوستان امام حسن عسکری (علیهالسلام) روز سهشنبه خدمتش رسید، امام فرمود: دیروز تو را ندیدم، عرض کرد: دوشنبه بود، و من در این روز حرکتی ناخوش داشتم. فرمود: کسی که دوست دارد از شر روز دوشنبه در امان باشد، در اولین رکعت نماز صبح سوره هل اتی بخواند. سپس امام آیهای از سوره «هل اتی» را (که تناسب با رفع شر دارد) تلاوت فرمود: [۲۳] خداوند نیکان را از شر روز رستاخیز نگاه میدارد، او به آنها خرمی و طراوت ظاهر و خوشحالی درون عطا میکند»: «فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ». [۲۴]
۴.۴ - تبدیل ایام نحس به سعد
توجه به این نکته که غالباً حوادث جنبه کفاره اعمال نادرست خود انسان است و ایام تأثیر مستقیم ندارد؛ بلکه ایام را میتوان با توبه، و استغفار به روزهای مبارک و سعد تبدیل نمود.
یکی از یاران امام دهم، علی الهادی (علیهالسلام) میگوید: «خدمت حضرت رسیدم؛ در حالی که در مسیر، انگشتم مجروح شده بود. سواری از کنارم گذشت و به شانه من صدمه زد و در وسط جمعیت گرفتار شدم و لباسم را پاره کردند، گفتم: خدا مرا از شر تو ای روز حفظ کند، عجب روز شومی هستی! امام فرمود: با ما ارتباط داری و چنین میگویی؟ و روز را که گناهی ندارد، گناهکار میشماری؟ آن مرد میگوید: از شنیدن این سخن به هوش آمدم و به خطای خود پی بردم، عرض کردم ای مولای من! استغفار میکنم و از خدا آمرزش میطلبم، حضرت افزود: روزها چه گناهی دارد که شما آنها را شوم میدانید؟ در حالی که کیفر اعمال شما در این روزها دامانتان را گرفته است؟ شوم دانستن ایام برای تو فایدهای ندارد، آیا نمیدانی که خداوند ثواب و عقاب میدهد و جزای اعمال را در این سرا و سرای دیگر خواهد داد؛ سپس افزود: دیگر این عمل را تکرار مکن... .[۲۵]
۵ - منابع:...
منبع
[ویرایش]
سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «سعد و نحس بودن ایام»،
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%B3%D8%B9%D8%AF_%D9%88_%D9%86%D8%AD%D8%B3_%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%B3%D8%B9%D8%AF_%D9%88_%D9%86%D8%AD%D8%B3_%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85
سعد و نحس ایام
بخش اول
در اسلام سعد و نحس بعضی ایام پذیرفته شده است. به خاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده و به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجه کنند و درسها و عبرتها از آن بگیرند و برای دفع آن به خدا توسل جسته و از او مدد جویند و از مجازات و مکافات اعمال خویش غافل نباشد.
۱ - معنای سعد و نحس
[ویرایش]
سعد به معنای فراهم شدن امور و مقدمات الهی است، برای نیل و رسیدن به خیر (دنیوی و اخروی) [۱] در برابر آن، نحس قرار دارد. نحس در لغت به معنای سرخ شدن افق است؛ همچون مِس گداخته. در اصطلاح به هر چیز شوم نحس گفته میشود. [۲] و یا فراهم نشدن مقدمات و امور کارها، نحس تلقی میشود.
۲ - سعد و نحس در قرآن
[ویرایش]
در قرآن کریم، تنها در دو مورد اشاره به «نحس بودن ایام» شده است:
۱. آنجا که میفرماید: «ما تندباد وحشتناک و سردی را «فِی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» در یک روز شوم مستمر بر آنها فرستادیم، که مردم را همچون تنههای نخل ریشهکن شده، از جا برمیکند». [۳]
۲. در جایی دیگر، قرآن کریم میفرماید: «فَاَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی ایام نَحِسَاتٍ ...؛ [۴] بادی سخت و سرد در روزهای شومی بر آنها مسلط ساختیم».
و در نقطه مقابل آن، تعبیر «مبارک» آمده است؛ چنانکه درباره شب قدر میفرماید: «اِنَّا اَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ ...؛ [۵] ما قرآن را در شبی پربرکت نازل کردیم».
به این ترتیب قرآن کریم، به صورت سربسته به این مسئله اشاره دارد، لذا میتوان گفت تا اینجا اصل سعد و نحس بودن بعضی ایام را به صورت اجمال پذیرفته است.
۲.۱ - دیدگاه علامه طباطبایی
مراد از نحس، خلاف سعد است. در نتیجه «ایام نحسات» یعنی روزهای شوم و روزهایی که میمنت و شگون ندارد و نیز احتمال میرود، طبق قول بعضی مراد از «نحسات» گرد و غباری باشد که انسان در آن دیگر را نبیند، [۶] در این صورت ربطی به نحس نخواهد داشت.
علامه در ذیل آیه ۱۹ـ۲۰ قمر [۷] میفرمایند: [۸]
«از نظر عقلی نمیتوان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان نحس است و فلان وقت سعد؛ چون اجزای زمان مثل هم هستند و ما نیز بر علل و اسباب مؤثر در حوادث احاطه علمی نداریم، تا بگوییم: فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد؛ اما از نظر شرعی، دو آیه در قرآن کریم داریم (قبلاً اشاره شد) که ظاهر این آیات و سیاق آنها بیش از این دلالت ندارد و آن ایام خاص (هفت شبانه روز) که عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای نحسی بودهاند؛
ولی دیگر نمیرساند که همان روزها در هفته بعد، و در ماه بعد و... ایام نحس میباشند؛ چون اگر تمام آن ایام نحس باشند، در تمام سال، لازمهاش این است که تمام زمانها نحس باشند و همچنین ظاهر آیاتی که دلالت بر سعدبودن ایام دارد، به خاطر مقارنت و همراهی آن ایام با امور بزرگ و افاضات الهی و کارهای معنوی است؛ مثل امضا تقدیرات، نزول ملائکه و روح، انجام عبادات ... و اخبار هم نتیجهاش این است که نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی است که در آن واقع شده است و سعد بودن ایام به خاطر کارهای نیک دینی و یا عرفی است؛ اما اینکه قطعهای از زمان خاصیت تکوینی سعد و نحس داشته باشد، قابل اثبات نیست. اگر روایتی هم باشد، باید توجیه کرد. [۹]
۲.۲ - دیدگاه مکارم شیرازی
از نظر عقل محال نیست که اجزای زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضی دارای ویژگیهای نحس بودن و بعضی دارای ویژگیهای ضد آن باشند؛ هرچند عقلاً قابل اثبات نیست، ولی از نظر شرعی اگر دلیلی باشد، قابل پذیرش است و مانعی برای آن نیست».
در ادامه روایات چندی را مورد بررسی قرار میدهد، و بهترین راه جمع میان اخبار مختلف در این باب را این میداند که «اگر روزها هم تأثیری داشته باشند، به فرمان خداست، هرگز نباید برای آنها تأثیر مستقلی قائل شد و از لطف خداوند خود را بینیاز دانست، وانگهی نباید حوادثی را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان را دارد، به تأثیر ایام ارتباط داد و خود را تبرئه کرد. [۱۰][۱۱]
۳ - سعد و نحس در روایات
[ویرایش]
در روایات اسلامی به احادیث زیادی در زمینه «نحس و سعد ایام» برخورد میکنیم که بسیاری از آنها، روایات ضعیف میباشند. ولی روایات معتبری نیز وجود دارد که به برخی از این روایات معتبر اشاره میشود.
از امیرمؤمنان درباره روز «چهارشنبه» و فال بدی که به آن میزند و سنگینی آن و اینکه منظور کدام چهارشنبه است، سؤال شد، حضرت فرمود: «چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد، و در همین روز «قابیل» برادرش «هابیل» را کشت... و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد». [۱۲][۱۳]
تشخیص دقیق قبله در ۷ خرداد و ۲۵ تیرماه هر سال:
در روزهای هفتم خرداد ساعت 13:48
(9:18 دقیقه به وقت گرینویچ) و بیست و پنجم تیر ساعت 13:57 به وقت کشورمان ( 9:27 دقیقه به وقت گرینویچ) می توان با روش های علمی و بدون پیچیدگی های خاص جهت دقیق قبله را تعیین کرد.
شرح بیشتر در مطلب ارسالی بعد
تصویر مرتبط:
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/24
تعیین دقیق قبله تنها در دو روز از سال؛ ۷ خرداد و ۲۵ تیر
از دیرباز تعیین جهت قبله مورد توجه مسلمانان بوده است و شناسایی آن برای انجام برخی اعمال مذهبی یک نیاز اساسی محسوب میشود. تعیین قبله یکی از مسائل اصلی منجمین دوران طلایی اسلام بود که نیاز به جهت یابی و ریاضیات داشت .
دانشمندان اسلامی جهت یابی قبله را از هر نقطه برروی سطح کره زمین بررسی کردند که از جمله آن دانشمندان می توان به خوارزمی ، ابوالوفا بوزجانی ، ابوریحان بیرونی ، خواجه نصیرالدین طوسی ، ابوالنصرمنصور و ابوالعباس نیریزی اشاره کرد.
رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه تعیین دقیق قبله یکی از موضوعات مهم دینی و اجتماعی ما مسلمانان است می گوید: در روزهای هفتم خرداد ساعت 13:48
(9:18 دقیقه به وقت گرینویچ) و بیست و پنجم تیر ساعت 13:57 به وقت کشورمان ( 9:27 دقیقه به وقت گرینویچ) می توان با روش های علمی و بدون پیچیدگی های خاص جهت دقیق قبله را تعیین کرد.
مسعود عتیقی درباره دلیل این اتفاق می افزاید: در روزهای یادشده میل خورشید (زاویه بین مرکز خورشید و استوای آسمان) با عرض جغرافیایی خانه کعبه یکی می شود و هنگام اذان ظهر به وقت مکه مکرمه، خورشید دقیقاً بالای کعبه قرار خواهد گرفت و خانه خدا در این زمان سایه ای نخواهد داشت.
دبیر گروه دانش روزنامه جام جم هم در مصاحبه با خبرنگار ما درباره روش قبله یابی در قاره های مختلف جهان می گوید: این روش قبله یابی در روز هفتم خرداد در ساعت 9:18 به وقت گرینویچ در قاره های آسیا ، اروپا و آفریقا انجام پذیر است به طور مثال در شهرهای پاریس و برلین در ساعت 11:18،در توکیو 18:18 و پکن 17:18 قابل انجام است .
کاظم کوکرم در این باره که چگونه هر فردی می تواند قبله را بطور دقیق تعیین کند به خبرنگار ما پاسخ می دهد: برای اینکه دقیقتر این کار را انجام دهیم از شاخص استفاده می کنیم ؛ شاخص را عمود روی زمین می گذاریم و در زمان های گفته شده اگر در راستای سایه شاخص رو به خورشید قرار بگیریم دقیقاً رو به قبله خواهیم ایستاد، این اتفاق برای شهر مکه که عرض 22 درجه شمالی دارد و خورشید در لحظه ظهر شرعی بطور عمود بر آن می تابد ، رخ می دهد .
این مدرس نجوم درباره علت این اتفاق در شهر مکه می گوید: شهر مکه در میان دو مدار رأس سرطان و رأس جدی واقع شده است. رأس سرطان و تمام نقاط زمین که در بین این دو مدار و عمدتاً خط استوا قرار دارند دست کم در دو روز از سال خورشید در لحظه ظهر شرعی در نقطه سمت الرأس ناظر آنها یعنی وسط آسمان قرار می گیرد.
سر دبیر ماهنامه نجوم می افزاید: خورشید پیش از رسیدن به نقطه انقلاب تابستانی ( انقلاب تابستانی وقتی رخ می دهد که خورشید به نقطه ای می رسد که بیشترین زاویه را با افق دارد) در 7 خرداد و لحظه ظهر شرعی در خانه کعبه عمود می تابد.
کوکرم خاطرنشان می کند: همچنین این اتفاق پس از عبور خورشید از انقلاب تابستانی که در 31 خرداد یا یکم تیر هر سال رخ می دهد، در 25 تیر بار دیگر برای شهر مکه تکرار می شود.
منبع:
www.iribnews.ir/fa/amp/news/1149721
پینوشت:
طبق این روش، بعضی از مکانها مثل بعضی قبرستانها دارای قبله اشتباه یا با اختلاف هستند که حداقل اثر وضعی در نتایج اعمال آدمی خواهد داشت. چه خوب است که نهادی مانند اداره اوقاف، متولی تصحیح قبله در مراکزی باشد که باید قبله را رعایت کنند، مثلا″ ساخت هر مسجد یا حسینیه و... با مجوز و تایید قبله توسط اوقاف ممکن باشد.
در عین حال روش بالا برای دقت بیشتر در قبله نماز برای هر فردی قابل انجام است.
قمر در عقرب
با اختلاف زمانی مختصر حداکثر چند ساعته، این اوقات قابل اعتماد هستند
قمر در عقرب در خرداد ۱۴۰۳:
در خرداد ماه ۱۴۰۳ دو بار پدیده قمر در عقرب رخ می دهد، و دومین آن در اواخر خرداد، بر اساس محاسبات انجام شده بدین شرح است:
بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۹ و نیم صبح دوشنبه ۱۴۰۳/۳/۲۸ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۷ بعد از ظهر چهارشنبه ۱۴۰۳/۳/۳۰ خواهد بود.
بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۳ صبح پنجشنبه ۱۴۰۳/۳/۳۱ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۹ بعد از ظهر جمعه ۱۴۰۳/۴/۱ از آن خارج می شود.
🌖🌖🌖
توضیح مختصر:
محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام میشود که در گذشته بر هم منطبق بوده و اکنون از هم جدا افتادهاند.
لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار میدهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر میرسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد.
ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلامشده فوق، یکی دو ساعت احتیاط شود. والله اعلم.
🌑🌑🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کردهاند. 🌑🌑🌑
قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود.
اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
قمر در عقرب یک پدیده نجومی است که در برخی روایات به آن اشاره شده و در اینجا زمان وقوع آن اطلاع رسانی می شود.
نقل از وبلاگ سخن
در هر ماه تقریبا ۲ روز و نیم آن، روزهای قمر در عقرب است.
…. مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ الإمام الصادق ( علیه السلام ) قَالَ : ” مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِی الْعَقْرَبِ لَمْ یَرَ الْحُسْنَى. “
کافی ج۸-ص۲۷۵/المحاسن ج۲ص۳۴۷/ من لایحضره الفقیه، ج ۲ ص ۲۶۷/الوافی ج۱۲ ص۳۵۴/ سائل الشیعه، ج ۱۱ ص ۳۶۷ ؛ بحارالانوار، ج ۱۰۰ ص۲۶۸.
کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالی که قمر در عقرب باشد خوشی و خوبی نمی بیند .
در ایامی که قمر در عقرب میشود چه اقداماتی کراهت دارد؟
در کتابهای فقهی وقتی قمر در عقرب است، دست کم چند مورد مکروه (نه حرام) دانسته شده است. یکی عقد نکاح، دوم اقدام برای بچهدار شدن (انعقاد نطفه) و دیگری سفر.
از نظر سایر دانشمندان اسلامی و منجمان هم بهتر است در این ایام از شروع یا انجام اقدامات اساسی زندگی خودداری شود:
خواندن عقد ازدواج
مسافرت
اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)
افتتاح کار و کسب و تجارت
حجامت(و خون دادن، اعمال جراحی و مانند آن)
تعیین و تغییر نام
گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم
و بطور کلی انجام هر یک از کارهای اساسی زندگی. (اقدام به شروع آنها).
روزهای نحس در هر سال قمری
از امام صادق علیه السلام منقول است :
در هر سال دوازده روز نحس است ، از شروع به کارها پرهیز شود:
ماه محرم روز بیست و دوم 22
ماه صفر روز دهم 10
ماه ربیع الاول روز چهارم 4
ماه ربیع الثانى روز بیست و هشتم 28
ماه جمادى الاول روز بیست و هشتم 28
ماه جمادى الثانى روز دوازدهم 12
ماه رجب المرجب روز بیست و ششم 26
ماه شعبان المعظم روز دوازدهم 12
ماه مبارک رمضان روز بیست و چهارم 24
ماه شوال روز دوم 2
ماه ذوالقعده روز بیست و هشتم 28
ماه ذوالحجه روز هشتم 8
----------------------------------------------
12 روز قبل و بعد از کسوف- 7 روز قبل و بعد از خسوف
والله اعلم . البته کارهای ضروری با صدقه و دعا و .... برطرف می شود.
راهکارهای برون رفت از مشکلات قمر در عقرب
دستوراتی از حضرت امام عسکری علیه السلام در باب دفع نحوست ساعات محذوره (نحس)
اگر در اوقات محذوره (نحس و قمر در عقرب) خواستی کاری را پیگیری کنی؛ پس قبل از دنبال آن کار رفتن، سوره هاى حمد و فلق و ناس و توحید، و نیز آیت الکرسی و سوره قدر و آیه (إن فی خلق السماوات و الأرض .. المیعاد) 190 تا 194 سوره آل عمران، (و بقیه آن تا آخر سوره را تلاوت کن)، و پس از اینها بگو:
اللّهمّ بِکَ یَصُولُ الصَّائِلُ، وَ بِقُدْرَتِکَ یَطُولُ الطَّائِلُ، وَ لاَ حَوْلَ لِکُلِّ ذِی حَوْلٍ إِلاَّ بِکَ، وَ لاَ قُوَّةٍ یَمْتَارُهَا ( یمتازها) ذُو قُوَّةٍ إِلاَّ مِنْکَ ( و لا قوّة بمثارها ذو القوّة الاّ منک)، أسئلک بصفوتک من خلقک و خیرتک من بَریّتک، محمّد (صلى الله علیه وآله) نبیّک، و عترته و سلالته؛ علیه و علیهم السّلام، صلّ علیه ( صلّ على محمّد) و علیهم، و اکفنی شرّ هذا الیوم و ضَرَرَه ( ضرّه)، و ارزقنی خیره و یُمْنه و برکاته، و اقض لی فی متصرفاتی ( منصرفی) بحسن العاقبة ( العافیة) و بلوغ المحبة و الظّفر بالأُمنیّة، و کفایة الطّاغیة الغویّة ( القویّة- المغویة) و کلّ ذی قدرة لی على أذیّة، حتى أکون فی جُنّة و عصمة و نعمة؛ من کلّ بلاء و نقمة، و أبدلنی فیه من المخاوف أمنا، و من العوائق فیه یُسرا ( برّاً)، حتّى لا یصُدَّنی صادّ عن المراد؛ و لا یحلَّ بی طارق من أذى العباد، إنّک على کلّ شیء قدیر، و الأمور إلیک تصیر، یا من لیس کمثله شیء، و هو السّمیع البصیر.
اگر در یکی از روزهاى محذور انسان مضطرّ به پیگیری برخی از امور گردید؛ پس از هر نماز فریضه این چنین خداى را بخواند تا از آفت آن هنگام محفوظ بماند:
ادامه در مطلب بعد همین کانال👇
ادامه از متن قبل:
اگر در یکی از روزهاى محذور انسان مضطرّ به پیگیری برخی از امور گردید؛ پس از هر نماز فریضه این چنین خداى را بخواند تا از آفت آن هنگام محفوظ بماند:
ادامه در مطلب بعد همین کانال👇
بسم الله الرحمن الرحیم
لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ الاّ بِاللهِ اُفرِّجُ بِها کُلِّ کُربَةِ ، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اُحِلُّ بِها کُلِّ عُقدَةِ، لا حَولَ و لا قُوَّةَ الاّ بِالله اَجلو بها کلّ ظلمة، لا حول و لا قُوَّةَ اِلاّ بِالله اَفتَحُ بِها کُلِّ باب، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَستَعینُ بِها عَلى کُلِّ شِدَّةِ و مُصیبَةِ، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَستَعینُ بِها عَلى کُلِّ اَمرِ یَنزُلُ بی، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَعتَصِمُ بِها مِن کُلِّ مَحذُور اَحاذِرهُ، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اَستَوجِبُ بِها العَفوِ و العافِیَةِ و الرِّضا مِن الله، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله تَفرَّقَ اَعداءَ الله و غَلَبَتْ حُجَّةُ الله و بَقِیَ وَجهُ الله، لا حَولَ و لا قُوَّةِ الاّ بِالله اللّهمَّ رَبَّ الاَرواحِ الفانِیَة و رَبِّ الاَجسادِ البالِیَة، و رَبِّ الشُّعُورِ المُتِمَعِّطَة و رَبِّ الجُلُودِ المُمَزَّقَة و رَبَّ العِظامِ النَّخِرَة، و رَبَّ السّاعَةِ القائِمَة، اَسئَلُکَ یا رَبِّ اَن تُصَلِّیَ عَلى محمّد و آل محمد و أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین و (حاجت بخواهد) بِخَفیِّ لُطفِکَ یا ذاالجَلالَ و الاِکرام، آمین آمین یا ربّ العالمین.
پینوشت از این کانال:
برای دقت بیشتر در نحوست ایام به منابع معتبر در باره ایام محاق ماه، چهارشنبه آخر ماه و... مراجعه نماید.
May 11
قمر در عقرب در تیرماه ۱۴۰۳:
اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب تیرماه امسال بدین شرح است:
بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۱۷:۴۵ یکشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۴ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۶ صبح چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۷ خواهد بود.
بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۲۷ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۸:۳۰ صبح جمعه ۱۴۰۳/۴/۲۹ از آن خارج می شود.
🌖🌖🌖
توضیح مختصر:
محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام میشود که در گذشته بر هم منطبق بوده و اکنون از هم جدا افتادهاند.
لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار میدهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر میرسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد.
ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلامشده فوق، چند ساعت احتیاط شود. والله اعلم.
🌑🌑🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کردهاند. 🌑🌑🌑
قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود.
اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
ghamar-dar-aghrab.pdf
1.06M
🌖🦂 بالای چهارصد قمردرعقرب پیش رو بر اساس محاسبات برجی. با دقت دقیقه
♏️ توصیه: چند ساعت قبل از قمر در عقرب هم رعایت کنید.
🔮منبع محاسبات: @skyvent در تلگرام
قمر در عقرب
با اختلاف زمانی مختصر حداکثر چند ساعته، این اوقات قابل اعتماد هستند
قمر در عقرب در مرداد ۱۴۰۳:
اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب مردادماه امسال بدین شرح است:
بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۲:۳۰ یکشنبه ۱۴۰۳/۵/۲۱ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۱۲ ظهر سهشنبه ۱۴۰۳/۵/۲۳ خواهد بود.
بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۱۹:۳۰ سهشنبه ۱۴۰۳/۵/۲۳ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۱۵:۳۰ پنجشنبه ۱۴۰۳/۵/۲۵ از آن خارج می شود.
🌖🌖🌖
توضیح مختصر:
محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام میشود که در گذشته بر هم منطبق بوده و اکنون از هم جدا افتادهاند.
لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار میدهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر میرسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد.
ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلامشده فوق، چند ساعت احتیاط شود. والله اعلم.
🌑🌑🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کردهاند. 🌑🌑🌑
قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود.
اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
هدایت شده از پاسخ به شبهات و شایعات مجازی ۲۰۲۴
📌 متن شبهه👇
اول ماه صفر است
خونریزی یا شکستن تخم مرغ و دود کردن اسفند فراموش نشود...
ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید.
✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨
حضرت رسول فرمودند
هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود
📌 پاسخ به شبهه👇
👌این خرافات را منتشر نکنیم.
✅این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند.
✅معنای صفر چیست؟
«صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست میکشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی میآوردند و خانهها خالی میماند؛ از این رو به آن صفر گفتهاند.
✅ در مورد ماه صفر، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد.
◀️بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ...
اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم.
✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند.
◀️حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد.
◀️اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد:
👈این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است.
✅خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم.
◀️درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید:
✅پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم.
#واما_در_مورد_روایتی_که_آورده_شده👇👇
(سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇
◀️چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند، نپذیرید.
◀️متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند.
✅البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که از بزرگترین گناهان می باشد.
🌱
⚠️انتشار و کپی برداری از مطالب کانال فقط با درج لینک کامل کانال مورد رضایت ماست
📌زحمت تبلیغ گروه باشما✋
╭┅──────┅╮
@porseshgar
╰┅──────┅╯
قمر در عقرب در شهریور ۱۴۰۳:
بر اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب «شهریور» امسال بدین شرح است:
بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۷ صبح شنبه ۱۴۰۳/۶/۱۷ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۲۲:۳۰ دوشنبه ۱۴۰۳/۶/۱۹ خواهد بود.
بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۳ صبح روز سه شنبه ۱۴۰۳/۶/۲۰ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۳ صبح روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۶/۲۲ از آن خارج می شود.
🌖🌖🌖
توضیح مختصر:
🌑 محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام میشود که در گذشته بر هم منطبق بوده و اکنون از هم جدا افتادهاند.
لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار میدهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر میرسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد.
ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلامشده فوق، چند ساعت احتیاط شود. والله اعلم.
🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کردهاند.
🌑 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود.
اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
قمر در عقرب
قمر در عقرب در مهرماه ۱۴۰۳:
بر اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب «مهر» امسال بدین شرح است:
بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۳ بعد از ظهر جمعه ۱۴۰۳/۷/۱۳ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۳ صبح دوشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۶ خواهد بود.
بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۷ و نیم صبح روز دوشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۶ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۷ و نیم صبح روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۸ از آن خارج می شود.
🌖🌖🌖
توضیح مختصر:
🌑 محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام میشود که در گذشته بر هم منطبق بوده و اکنون از هم جدا افتادهاند.
لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار میدهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر میرسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد.
ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلامشده فوق، چند ساعت احتیاط شود.
🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کردهاند.
🌑 والله اعلم
🌘 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود.
سایر اوقات قمر در عقرب امسال را در اینجا ببینید:
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
قمر در عقرب در آبان ماه ۱۴۰۳:
بر اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب «آبان» امسال بدین شرح است:
بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۲۱ پنجشنبه ۱۴۰۳/۸/۱۰ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۷ صبح یکشنبه ۱۴۰۳/۸/۱۳ خواهد بود.
بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۱۵ روز یکشنبه ۱۴۰۳/۸/۱۳ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۱۳ روز سه شنبه ۱۴۰۳/۸/۱۵ از آن خارج می شود.
🌖🌖🌖
توضیح مختصر:
🌑 محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام میشود که در گذشته بر هم منطبق بوده و اکنون از هم جدا افتادهاند.
لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار میدهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر میرسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد.
ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلامشده فوق، چند ساعت احتیاط شود.
🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کردهاند.
🌑 والله اعلم
🌘 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود.
سایر اوقات قمر در عقرب امسال را در اینجا ببینید:
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10
افکار نیوز:
قمر در عقرب چیست؟
اصطلاح قمر در عقرب به این معنا است که برای ساکنین زمین ، کره ماه برابر صورت فلکى عقرب واقع شده است ، ماه (قمر)در طول یک سال قمری ، که حدود ۲۹٫۵ روز است ، یکبار به طور کامل دور زمین می چرخد! که به دوازده قسمت تقسیم شده و برج هایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب شده ؛ حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، حوت، دلو، جدی .
قدما واقعه قمر در عقرب را شوم میدانسته اند و دلیل این نحوست نیز از نظر آن وجود ستاره سرخ قلب عقرب در صورت فلکی عقرب بوده است. وقتی که کره ماه در سیر خود، در مقابل صورت فلکی عقرب قرار میگیرد، واقعه قمر در عقرب رخ میدهد. البته این مسائل از منظر ساکنان کره زمینی محاسبه میشود.
پدیده قمردرعقرب با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست (البته اگر با صور فلکی و بروج آشنا باشید، در زمان شب از طریق فاصله میان ماه و صورت عقرب میتوانید زمان قمر در عقرب را متوجه شوید) و مقصود از قمر در عقرب هم این است که در یک ماه قمری، کره ماه یک دور کامل به دور آن می گردد و طبعاً در هر ماه قمری یک بار از برج عقرب عبور میکند.
اعمال منع شده در روزهای قمر در عقرب
قمردرعقرب حدود دو و نیم روز ( ۶۰ ساعت )می باشد، اما با توجه به اینکه در روایات عبارت “قمردرعقرب” آمده و مشخص نشده که آیا منظور قمر در صورت فلکی عقرب است یا این که قمر در برج عقرب است؟ لذا بهتر است مراعات احتیاط گردد و دو روز به آن افزود و جمعاً چهار روز و نیم محاسبه کرد ، البته روزهای قمردرعقرب در هر سال متفاوت است و باید هر سال محاسبه شوند.
بر اساس روایات و نیز علم نجوم و اخترشناسی ؛ خواندن عقد ازدواج ،مسافرت ،اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه) ،افتتاح کار و کسب و تجارت ،حجامت ،تعیین و تغییر نام ، گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم و بطور کلی انجام هر یک از کارهای اساسی در روزهای نحس و قمر در عقرب از نظر منجّمین و برخی علما توصیه نمی گردد.
منظور از قمر در عقرب
نحس بودن قمر در عقرب را برخی منجمان و حکما به دلیل وجود ستاره سرخ قلب العقرب در صورت فلکی عقرب می دانند، صور فلکی دوازده گانه می باشند به نامهای؛ حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، حوت. زمانی که ماه در زبان عربی قمر برابر صورت فلکی عقرب قرار می گیرد که به اصطلاح به آن قمر در عقرب گفته می شود، در این ایام کارهایی وجود دارد که انجام دادنش موجب ضرر انسان خواهد بود به همین دلیل به این کارها اعمال مکروهه می گویند.
لیست این اعمال بدین شرح می باشند(پینوشت👇: فقط از سفر و ازدواج در روایات نهی شده):
مسافرت
اقدام برای بچه دار شدن (انعقاد نطفه)
خواندن عقد ازدواج
افتتاح کسب و کار و تجارت
تعیین و تغییر نام
گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم
حجامت
دیگر امور اساسی زندگی
نحوه محاسبه روزهای قمر در عقرب
فرض کنید که امروز ۲ مهر مصادف با ۱۵ شوال است.
۱. یک واحد به روزها اضافه کنید (۳ مهر و ۱۶ شوال)
۲. روز قمری را در عدد ۱۲/۲ ضرب کنید (۱۹۵/۲) و حاصل را با روز شمسی جمع کنید (۱۹۸/۲)
۳. عدد به دست آمده را بر عدد ۳۰ تقسیم کنید (۶/۶۱)
۴. عدد را با عدد ماه شمسی (در این مثال ماه مهر هفتمین ماه شمسی است) جمع کنید (۱۳/۶۱)
۵. اگر عدد به دست آمده بیش از عدد ۱۲ بود عدد ۱۲ را از آن کم کنید (۱/۶۱)
عدد به دست آمده تعیین کننده موضع ماه در برج های دوازده گانه است. اگر این عدد برابر ۸ بود نشان دهنده آن است که زمان قمر در عقرب است.
منبع:
افکار نیوز
پینوشت:
در باره پرهیزات در زمان قمر در عقرب، در بعضی روایات، سفر و ازدواج نهی شده است؛ مطلب بعدی را بخوانید
ویکی شیعه:
قَمَر در عقرب قرار گرفتن کره ماه در برج عقرب یا در مقابل صورت فلکیِ آن است. فقها در معنای قمر در عقرب اختلاف نظر دارند. از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر مراد از قمر در عقرب، قرار گرفتن ماه در برج عقرب است نه صورت و منازل منسوب به آن؛ صاحب عروه شامل هر دو دانسته است.
علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی، بر آن است که به لحاظ عقل، چنین چیزی قابل اثبات یا انکار نیست؛ هر چند اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی پذیرفتنی است. به عقیده وی روایت امام صادق(ع) یا حمل بر تقیه میشود یا منظور زمینهساز بودن اوضاع و احوال ستارگان (نه علت) درباره حوادث خاص زمینی است. عبدالله جوادی آملی، قمر در عقرب را تأثیرگذار در حوادث زندگی بشر شمرده است.
فقیهان شیعه، اجرای صیغه ازدواج و سفر کردن در هنگام قمر در عقرب را با اتکا به روایتی از امام صادق(ع) مکروه شمردهاند؛ اما این حکم را شامل مراسم جشن ازدواج نمیدانند. محقق کرکی، از فقیهان بزرگ شیعه در دوره صفویه، حتی سفر حج را در این هنگام مکروه دانسته است.
از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر مراد از قمر در عقرب، برج عقرب است، نه صورت و منازل منسوب به آن.[۶] چنانکه حسن حسنزاده آملی، فیلسوف شیعه اهل ایران، گزارش کرده است، فقیهان در معنای قمر در عقرب که در روایت منقول از امام صادق(ع) آمده است اختلافنظر دارند؛ از نظر شهید ثانی در شرح لمعه، و فاضل هندی در کشف اللثام، مراد از قمر در عقرب، معنای اصطلاحی و تخصصی آن نزد منجمان است که ماه باید به صورت دقیق در برج عقرب قرار گیرد، اما از دیدگاه صاحب جواهر مقصود معنای عرفی آن است؛ یعنی قرار گرفتن ماه در مقابل صورت فلکی عقرب به گونهای که مردم آن را با چشم عادی مشاهده کنند.[۷] از سوی دیگر، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، در کتاب عروة الوثقی، روایت مذکور را شامل هر دو معنا میداند؛ یعنی هم معنای تخصصی، دقیق و علمی آن، و هم آنچه با چشم قابل دیدن است. حسنزاده آملی نظر سید محمدکاظم یزدی را در راستای احتیاط دانسته[۸] و در کتاب هزار و یک کلمه گفته است که مراد از قمر در عقرب در کتب فقهی، معنای متعارف نزد اهل نجوم و هیئت است و فقط صاحب عروه آن را به صورت مطلق (تخصصی و عرفی) معنا کرده است.[۹]
تأثیر قمر در عقرب، جزو باورهایی است که کموبیش در میان مردم وجود دارد[۱۰] و روایاتی[۱۱] نیز در تأیید آن نقل شده است، اما روایاتی[۱۲] نیز از چنین باورهایی نهی کردهاند...
از جمله احادیثی که چنین باورهایی را تأیید میکند، حدیثی از امام صادق(ع) است که بر اساس آن، کسی که در هنگام قمر در عقرب مسافرت یا ازدواج کند، خیر و خوشی نخواهد دید.[۱۵]
علامه طباطبایی معتقد است از لحاظ عقل، دلیلی بر اثبات یا انکار بدیُمن یا خوشیمن بودن روز یا زمان خاصی در دست نیست، و روایات در این باره هم گرچه فراوان است، اما بیشتر آنها به دلیل مرسل بودن یا مرفوع بودن، ضعیف هستند.[۱۶] از نظر وی خود روز یا زمان نمیتواند وصف بدیمن یا خوشیمن داشته باشد، و روایاتی که دلالت بر چنین مطلبی داشته باشند حمل بر تقیه میشوند یا کنار گذاشته میشوند.[۱۷]
علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی نیز بر آن است که چنین امری بهلحاظ عقلی قابل اثبات یا انکار نیست؛ البته وی اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی را انکار نکرده و آن را مخالف ضروریات دینی نیز ندانسته است.[۱۸] به گفته او روایت منقول از امام صادق(ع) و امثال آن ممکن است حمل بر تقیه شود و ممکن است مراد این باشد که اوضاع و احوال ستارگان زمینهساز (نه علت) حوادث خاصی در زمین هستند.[۱۹]
از نظر عبدالله جوادی آملی، مفسر و فیلسوف شیعه نیز نحس بودن ذاتی روز یا زمانی خاص صحیح نیست، اما منع روایات از عقد ازدواج یا مسافرت هنگام قمر در عقرب برحق است؛ زیرا حوادث جهان میتواند در زندگی انسان مؤثر باشد.[۲۰]
فقیهان شیعه با استناد به روایت امام صادق(ع)، ازدواج هنگام قمر در عقرب را مکروه شمردهاند.[۲۱] گفته شده مراد از تزویج در روایت، عقد ازدواج است[۲۲] و شامل مراسم جشن ازدواج نمیشود.[۲۳]
علامه مجلسی در کتاب حلیة المتقین، آمیزش در زمان قمر در عقرب را مکروه شمرده است.[۲۴]
مسافرت در هنگام قمر در عقرب کراهت دارد؛ دلیل این حکم نیز روایت امام صادق(ع) دانسته شده است.[۲۵] محقق کرکی، از فقیهان بزرگ شیعه در دوره صفویه، حتی سفر حج را در هنگام قمر در عقرب مکروه دانسته است.[۲۶]
حجامت در روز چهارشنبه در صورتی که ماه در برج عقرب باشد، مکروه شمرده شده است.[۲۷]
در سایت جامع المسائل، وابسته به دفتر آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه آمده است، برای از بین بردن اثر شوم قمر در عقرب میتوان از دعا و صدقه بهره برد.[۲۸]
قمر در عقرب
قمر در عقرب در آذر ماه ۱۴۰۳:
بر اساس محاسبات انجام شده، زمان قمر در عقرب «آذر» امسال بدین شرح است:
بر مبنای سیستم برجی، ورود قمر به برج عقرب حدود ساعت ۲ صبح پنجشنبه ۱۴۰۳/۹/۸ و خروج از برج عقرب حدود ساعت ۱۶:۳۰ شنبه ۱۴۰۳/۹/۱۰ خواهد بود.
بر مبنای سیستم فلکی، قمر در حدود ساعت ۲۱:۳۰ روز شنبه ۱۴۰۳/۹/۱۰ وارد صورت فلکی عقرب و ساعت حدود ۲۱:۳۰ روز دوشنبه ۱۴۰۳/۹/۱۲ از آن خارج می شود.
🌖🌖🌖
توضیح مختصر:
🌑 محاسبه حضور ماه در عقرب با دو سیستم برجی و فلکی انجام میشود که در گذشته بر هم منطبق بوده و اکنون از هم جدا افتادهاند.
لذا بعضی احتیاطا″ هر دو زمان ورود قمر به برج و صورت فلکی عقرب را مدنظر قرار میدهند که حدود ۴ و نیم روز می شود، اما به نظر میرسد با فهم دقیق موضوع، نیازی به احتیاط نباشد.
ضمنا از آنجا که محاسبات مربوطه، در منابع مختلف اختلافاتی دارد، بهتر است نسبت به زمانهای اعلامشده فوق، چند ساعت احتیاط شود.
🌑 در برخی روایات، سفر و ازدواج در ایام قمر در عقرب نهی شده است، ولی برخی منجمین، از انجام کارهای مهم در این ایام هم نهی کردهاند.
🌑 والله اعلم
🌘 قمر در عقرب یک پدیده نجومی است و در برخی روایات به آن اشاره شده که در اینجا زمان وقوع آن هم اطلاع رسانی می شود.
سایر اوقات قمر در عقرب امسال را در اینجا ببینید:
https://eitaa.com/ghamar_dar_aghrab/10