eitaa logo
استاد قرائتی
7.7هزار دنبال‌کننده
629 عکس
441 ویدیو
313 فایل
صفحه رسمی حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
مشاهده در ایتا
دانلود
22.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در درس خارج فقه #رهبر_انقلاب_اسلامی یک روز ویژه‌ی درس خارج فقه رهبر انقلاب 🆔 @gharaati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزیده‌ای از بیانات #رهبر_انقلاب_اسلامی در ابتدای درس خارج فقه پس از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی یک روز ویژه‌ی درس خارج فقه رهبر انقلاب 🆔 @gharaati
پخش زنده جلسات حجت الاسلام والمسلمین قرائتی 1- جلسه تفسیر قرآن کریم ساعت 13:15 2- برنامه درسهایی از قرآن ساعت 22:15 از طریق صفحه رسمی اینستاگرام https://www.instagram.com/mohsen.gharaati/
| 📝استاد قرائتی:«وقت نماز، تلفن خدا زنگ می زند!...» ➥ @gharaati
🌺 فضیلت قربانی قربانی در عید قربان به آن حیوانی گفته می شود که برای قرب و نزدیکی به خداوند متعال ذبح یا نحر می شود. باید توجه داشت که خداوند متعال نیازی به گوشت این حیوانات ندارد؛ آن چه که در این جریان اثرگذار است و همان موجب قرب الی الله می شود تقوا، اطاعت پذیری و حرکت برای انجام دستور خداست که از این قربانی در جان قربانی کننده می ماند. خداوند متعال می فرماید: «لَن یَنَالَ اللَّهَ لحُومُهَا وَ لَا دِمَاؤُهَا وَ لَاكِن یَنَالُهُ التَّقْوَى مِنكُمْ» (37/حج)؛ هرگز گوشت ها و خون هایشان به خدا نمى رسد؛ بلكه تقواى شما به او مى رسد. ➥ @gharaati
در حدیثی از امام باقر(ع) می خوانیم: «إِنَّ الله عَزَّ وَجَلَّ یُحِبُّ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَإِرَاقَةَ الدِّمَاءِ»، خداوند عزوجل قربانی کردن و طعام دادن را دوست دارد. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج 16، ص 374 🌺 فضیلت قربانی در روز عید قربان وَ جَاءَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ يَحْضُرُ الْأَضْحَى وَ لَيْسَ عِنْدِي ثَمَنُ الْأُضْحِيَّةِ فَأَسْتَقْرِضُ وَ أُضَحِّي فَقَالَ اسْتَقْرِضِي وَ ضَحِّي فَإِنَّهُ دَيْنٌ مَقْضِیٌّ. من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 213 امّ سلمه نزد رسول خدا صلی الله علیه واله آمد و گفت: یا رسول اللّه! عید أضحى فرا می رسد و من بهاى قربانى ندارم؛ پس آیا اجازه دارم قرض بگیرم و قربانى كنم؟. حضرت فرمود: قرض بگیر و قربانی كن؛ زیرا آن قرضی است ادا شدنى (یعنى این‌ قرض را خداوند سبحان ادا مى ‌كند چون در جهت رضاى اوست) ➥ @gharaati
🌺 خوردن گوشت قربانی توسط صاحب آن «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) لَا يَأْكُلُ يَوْمَ الْأَضْحَى شَيْئاً حَتَّى يَأْكُلَ مِنْ أُضْحِيَّتِهِ». امام باقر علیه السّلام فرمود: شیوه امیرالمؤمنین علیه السّلام چنین بود كه روز عید قربان، غذایى نمى ‌خورد تا از گوشت قربانى خود غذائى تناول كند. من لا يحضره الفقيه،ج1 ، ص508 و نیز آن حضرت فرمود: «وَ لَا تَأْكُلْ يَوْمَ الْأَضْحَى شَيْئاً إِلَّا مِنْ هَدْيِكَ وَ أُضْحِيَّتِكَ إِنْ قَوِيتَ عَلَيْهِ وَ إِنْ لَمْ تَقْوَ فَمَعْذُورٌ» در روز‌ عید قربان چیزى نخور مگر از گوشت قربانىِ خود و اگر قدرت تمكن مالى براى قربانى كردن ندارى در این صورت معذورى. من لا يحضره الفقيه، ج1، ص508 ➥ @gharaati
🌺 کیفیت تقسیم قربانی امامان معصوم علیهم السلام یک سوم قربانی را به همسایگان، یک سوم آن را به نیازمندانی که درخواست داشتند، می دادند و یک سوم باقی مانده را برای خانواده خود نگه می داشتند. «وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع) يَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْ وَ بِثُلُثٍ عَلَى السُّؤَّالِ وَ بِثُلُثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَيْت». و عليّ بن الحسين و ابو جعفر عليهما السّلام ثلث قربانى را صدقه همسايگان و ثلث ديگر را صدقه سائلان مي ساختند و ثلث سوم را براى خانواده نگاه مي داشتند. من لا يحضره الفقيه، ج2، ص493 از این رو مستحب است كه قربانى سه قسمت شود: یك سوم آن را خودش بخورد و یك سوم را صدقه دهد و یك سوم را هدیه نماید؛ و احتیاط آن است كه چیزى از آن بخورد اگر چه واجب نیست. تحریرالوسیلة - ترجمه؛ ج‌2، ص259 ➥ @gharaati
توصیه های حاج آقای قرائتی ویژه تعطیلات نوروز ۱۳۹۸ مشاهده متن کامل در لینک👇👇👇 http://gharaati.ir/show.php?page=news&id=578 @gharaati
جبر یا اختیار؟ مؤمن دست خدا را باز می‌داند و معتقد است خداوند هم سبب‌سوز است، همانگونه که آتش را بر ابراهیم سرد کرد. و هم سبب‌ساز است، همانگونه که با ابابیل لشکر فیل‌سوار را نابود کرد. در قرآن ضمن آنکه انسان را موجودی آزاد، مختار، قادر و مکلف می‌داند، ولی دست خدا را در همه کارها باز می‌داند. به یک مثال توجه کنید: در تعلیم رانندگی ضمن آنکه کارآموز و متعلم چشم و گوش و عقل و علم و اراده و قدرت و گاز و ترمز و کنترل ماشین را در اختیار دارد، اما در کنار او مربی نیز اختیارات مافوق او دارد. یعنی ممکن است کارآموز اراده حرکت کند، ولی مربی ترمز کند و بالعکس! بنابراین گرچه انسان مختار است ولی مافوق اختیار او انتخاب خداوند است. و لذا قرآن می‌فرماید: «وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یشاءَ اللَّه» (انسان، 30) شما چیزی رانمیخواهید، مگر این که خدا بخواهد. آری خواست انسان، نه مستقل از خواست خداوند است و نه برتر از آن. بلکه آنچه را انسان میخواهد، اگر مورد خواست خداوند نیز قرار گیرد، محقق میشود. در مسأله اقتصاد با آن همه سفارش به سعی و تلاش و کار در سراسر قرآن بارها می‌خوانیم که «وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» (نساء، 32) یعنی از فضل او بخواهید. در جای دیگر می‌خوانیم «آتَاهُمْ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (نساء، 54) آنچه خداوند از فضلش به آنها داده است. و در آیه دیگر می‌خوانیم: «أَغْناهُمُ اللَّهُ» (توبه، 74) خداوند آنان را از لطف خویش بینیاز کرده است. @gharaati