eitaa logo
📚📖 مطالعه
70 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
960 ویدیو
74 فایل
﷽ 📖 بهانه ای برای مطالعه و شنیدن . . . 📚 توفیق باشه هر روز صفحاتی از کتاب های استاد شهید مطهری را مطالعه خواهیم کرد... و برخی کتاب های دیگر ... https://eitaa.com/ghararemotalee/3627 در صورت تمایل عضو کانال اصلی شوید. @Mabaheeth
مشاهده در ایتا
دانلود
کوشا بود در صف فرشتگان جاى گرفت و به همین دلیل جزء مجموعه آنها محسوب مى شد و اگر در پاره اى از تعبیرات مانند خطبه قاصعه (خطبه ۱۹۲) به عنوان ملک از او یاد شده به همین دلیل است; به علاوه خودش با صراحت مى گوید: «خَلَقْتَنى مِنْ نار; مرا از آتش آفریدى»(۱۲) و مى دانیم آفرینش جن از آتش است نه فرشتگان، همان گونه که در آیه ۱۵ سوره الرحمن آمده: «وَ خَلَقَ الْجانَّ مِنْ مارِج مِنْ نار» در روایات اهل بیت(علیهم السلام)نیز به این معنا اشاره شده است.(۱۳) اضافه بر اینها قرآن براى ابلیس، فرزندان و ذرّیّه بیان کرده(۱۴) در حالى که فرشتگان داراى زاد و ولد نیستند. سؤال ۲ـ چگونه ممکن است خداوند ابلیس را بر انسانها مسلّط کند تا آن جا که قدرت دفاع از آنها گرفته شود؟! و اضافه بر این چه لزومى داشت که این موجودِ اغواگر و گمراه کننده آفریده شود؟ و یا پس از آفرینش به او طول عمر و مهلت داده شود تا در گمراهى فرزندان آدم بکوشد و از هیچ تلاشى مضایقه نکند؟ پاسخ ـ اولا: شیطان به صورت یک موجود پاک آفریده شد و سالها قداست و پاکى خود را حفظ کرد تا آن جا که بر اثر اطاعت پروردگار همردیف فرشتگان شد، ولى سرانجام بر اثر خودخواهى و کبر و غرور و با سوء استفاده از آزادى خویش طریق گمراهى را پیش گرفت و به آخرین درجه انحطاط سقوط کرد. ثانیاً: توجّه به این نکته ضرورى است که نفوذ وسوسه هاى شیطانى در انسانها یک نفوذ ناآگاه و اجبارى نیست; بلکه انسانها به میل و اختیار خودشان راه نفوذ را به روى او مى گشایند و اجازه ورود را به کشور جانشان صادر کرده و به اصطلاح، گذرنامه آن را نیز در اختیار شیطان مى گذارند و به همین دلیل قرآن با صراحت مى گوید: «اِنَّ عِبادِى لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطان اِلاّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ; تو بر بندگان من تسلّط نخواهى یافت مگر گمراهانى که از تو پیروى کنند»(۱۵) و در جاى دیگر مى فرماید: «اِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ; تسلط او تنها بر کسانى است که او را به سرپرستى خود برگزیده اند و آنها که فرمانش را همردیف فرمان خدا لازم مى شمرند».(۱۶) ثالثاً: امیرمؤمنان على(علیه السلام) در جمله هاى بالا به صورت ظریف و لطیفى جواب این سؤال را بیان کرده، مى فرماید: «خداوند به او مهلت داد چرا که مستحقّ غضب الهى بود و مى خواست امتحان را بر بندگان تمام کند و وعده اى را که به وى داده بود منجّز گرداند». یعنى از یکسو خداوند مجازات او را با این مهلت دادن سنگین تر ساخت، زیرا همان گونه که از آیات قرآن استفاده مى شود کسانى که در مسیر گناه و گمراهى گام مى گذارند خداوند هشدارهاى مکرّرى به آنها مى دهد; اگر این هشدارها مؤثّر شد و بازگشتند چه بهتر وگرنه آنها را به حال خود وامى گذارد و مهلت کافى مى دهد تا بارشان سنگین تر شود.(۱۷) از سوى دیگر وجود شیطان مایه آزمایش بزرگى براى انسانها و به تعبیر دیگر سبب تکامل افراد با ایمان مى شود زیرا وجود این دشمن نیرومند براى مؤمنان آگاه و کسانى که مى خواهند راه حق را بپویند نه تنها زیان بخش نیست بلکه وسیله پیشرفت و تکامل است; زیرا مى دانیم پیشرفتها و تکاملها معمولا در میان تضادها صورت مى گیرد و هنگامى که انسان در مقابل دشمن نیرومندى قرار مى گیرد، تمام نیرو و توان و نبوغ خود را بسیج مى کند و به تعبیر دیگر وجود این دشمن نیرومند سبب تحرّک و جنبش هر چه بیشتر مى گردد و در نتیجه ترقّى و تکامل حاصل مى شود. امّا کسانى که بیمار دل و سرکش و آلوده و گنهکارند، بر انحراف و بدبختیشان افزوده مى شود و آنها در حقیقت مستحقّ چنین سرنوشتى هستند! «لِیَجْعَلَ ما یُلْقِى الشَّیْطانُ فِتْنَةً لِلَّذینَ فى قُلُوبِهِمْ مَرَض وَ الْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ; هدف این بود که خداوند القاى شیطان را آزمایشى قرار دهد براى آنها که در دلهایشان بیمارى است و آنها که سنگدلند». «وَ لِیَعْلَمَ الَّذینَ اُوتُو الْعِلْمَ اَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَیُؤمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ; و نیز هدف این بود که آگاهان بدانند، این حقّى است از سوى پروردگارت و در نتیجه به آن ایمان بیاورند و دلهایشان در برابر آن، خاضع گردد».(۱۸) سؤال ۳: چگونه شیطان خود را برتر از آدم مى شمرد و بر حکمت خداوند معترض بود؟! در پاسخ باید گفت خودخواهى و غرور، حجاب ضخیمى است که شخص را از دیدن واقعیّات باز مى دارد; آن گونه که ابلیس را باز داشت. او نه تنها در مقام عصیان و گناه و نافرمانى برآمد، بلکه به حکمت پروردگار خرده گرفت که چرا موجود شریفى همچون من را که از آتش آفریده شده ام دستور به سجده در بربر موجود پست ترى که از خاک آفریده شده است دادى! او چنین مى پنداشت که آتش برتر از خاک است در حالى که خاک سرچشمه انواع برکات و منبع تمام موادّ حیاتى و مهمترین وسیله براى ادامه زندگى و در بردارنده انواع معادن و جواهر است ولى آتش چنین نیست.
درست است که آتش و حرارت نیز یکى از وسایل زندگى است ولى بى شک نقش اصلى را موادّ موجود در خاک بر عهده دارد و آتش وسیله اى براى تکامل آنهاست. در بعضى از روایات آمده است(۹) که یکى از دروغهاى ابلیس این بود که آتش را برتر از خاک مى دانست در حالى که آتش معمولا از درختان یا مواد چرب به دست مى آید و مى دانیم درختان از خاکند و چربیهاى گیاهى و حیوانى نیز همه (به واسطه) از زمین گرفته شده است. اضافه بر این، امتیاز آدم تنها به خاطر برترى خاک بر آتش نبود; بلکه امتیاز اصلى او همان روح والایى بود که خداوند با تعبیر «وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحى» به او بخشیده بود. به فرض که مادّه نخستین شیطان از ماده نخستین آدم برتر باشد دلیل بر این نمى شود که در برابر آفرینش آدم با آن روح الهى و مقام نمایندگى پروردگار سجده و خضوع نکند و شاید شیطان همه اینها را مى دانست ولى کبر و غرور و خودپسندى به او اجازه اعتراف به حقیقت را نمى داد. * * *   ۴ـ توجیهات بى اساس ناآگاهان بعضى از فلاسفه ـ آن گونه که ابن میثم بحرانى (رحمة الله علیه) در شرح نهج البلاغه اش نقل مى کند ـ تمام آنچه را در داستان آفرینش آدم و سجده فرشتگان و سرکشى و نافرمانى ابلیس آمده است تأویل و توجیه کرده و بر مفاهیمى غیر از آنچه از ظاهر آنها استفاده مى شود حمل کرده اند. از جمله این که گفته اند منظور از «فرشتگانى که مأمور به سجده براى آدم شده اند قواى بدنیه است که مأمور به خضوع در برابر نفس عاقله (روح آدمى) مى باشند! و منظور از «ابلیس» قوه وهمیّه است و لشکریان و جنود ابلیس همان قوایى است که از وهم (و هواى نفس) سرچشمه مى گیرد که در تعارض با قواى عقلیه مى باشد و منظور از بهشتى که آدم از آن رانده شد معارف حقّه و مطالعه انوار کبریاى خداست! و امثال این توجیهات نادرست و بى مأخذ».(۲۰) اینها نمونه روشن تفسیر به رأى است که در احادیث فراوانى از آن نهى شده و سبب سقوط و دورى از خدا شمرده شده است. مى دانیم تفسیر به رأى و تحمیل پیش داوریهاى ذهنى بر آیات و روایات همیشه مهمترین ابزار دست منحرفان و دین سازان و شیّادان بوده که آیات قرآنى و روایات اسلامى را بر آنچه خودشان مى خواهند ـ و خدا و اولیاءُ الله نگفته اند ـ تطبیق دهند و نیز مى دانیم که اگر پاى تفسیر به رأى به آیات و روایات گشوده شود هیچ اصل مسلّم و مبناى ثابت و حکم و قانونى باقى نمى ماند و همه چیز دستخوش افکار نادرست و هوا و هوسهاى این و آن مى گردد و کتاب و سنّت همچون قطعه مومى مى شود در دست ناآگاهان و منحرفان که آن را به هر شکلى مایل باشند درمى آورند. به همین دلیل محقّقان بزرگ اسلام اصرار دارند، قواعد مسلّمه باب الفاظ در فهم معانى کتاب و سنّت به کار برود. الفاظ باید بر معانى حقیقیش حمل شود، مگر این که قراین روشنى بر مجاز وجود داشته باشد، قراینى که در میان عرف عقلا مقبول باشد و در استدلالهاى خود بر آن تکیه کنند.(۲۱) به هر حال ذکر داستان ابلیس و پایان کار او در این بخش از کلام مولا على(علیه السلام)به عنوان درس عبرتى است براى همه انسانها تا نتایج کبر و غرور و خودخواهى و تعصّب را بنگرند و پایان کار ابلیس را که به لعنت ابدى و شقاوت جاودانى منتهى شد ببینند و هرگز در این راه بسیار پرخطر، گام ننهند. این سخن را با کلامى از عالم بزرگوار مرحوم مغنیه در شرح نهج البلاغه اش پایان مى دهیم: او مى گوید از داستان آدم و ابلیس درسهاى عبرت زیر را مى توان گرفت: ۱ـ هر کس نسبت به صاحب فضیلتى حسد بورزد یا با انسانى به خاطر مشارکت در ریاست و کار، به دشمنى برخیزد، او بر دین ابلیس است و در قیامت جزء اصحاب او خواهد بود. ۲ـ راه معرفت دین و اخلاق کریمه یک راه بیش نیست و آن تسلیم و ثبات بر حق است، نتیجه آن هر چه باشد. ۳ـ بسیارى از مردم اصرار بر باطل دارند نه به خاطر این که باطل را نمى شناسند، بلکه به خاطر عناد و دشمنى با مخالفان خود و مى دانند که این اصرار غلط آنها را به بدترین عواقب گرفتار مى سازد. اگر ابلیس توبه مى کرد و از راه غلط باز مى گشت به یقین خدا توبه او را مى پذیرفت و او داراى چنین استعداد و آمادگى اى بود ولى معتقد بود یک شرط دارد و آن این است که خداوند بار دیگر او را مأمور به سجده براى آدم نکند در حالى که خداوند قبول توبه او را مشروط به این شرط کرده بود.(۲۲) پاورقی : ۱. «خنوع» به گفته «مقاييس» در اصل به معناى خضوع و تواضع است و ديگران نيز تعبيراتى شبيه به همين معنا دارند. ۲. سوره ص، آيات ۷۰ و ۷۱. ۳. سوره بقره، آيه ۳۴. ۴. «حَميّة» از مادّه «حَمْى» (بر وزن نهى) در اصل به معناى حرارتى است که از آفتاب و آتش و موادّ ديگر و يا از درون بدن انسان توليد مى شود و گاه از قوّه غضبيّه تعبير به «حميّت» مى کنند چرا که در آن حالت انسان برافروخته و داغ مى شود و به حالت تب که مايه گرمى بدن است «حُمّى» گفته مى شود.
۵. سوره حجر، آيه ۳۶. ۶. اشاره به آيه ۳۷ و ۳۸، سوره حجر. متن آيه چنين است: قالَ فَاِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرينَ ـ اِلى يَوْمِ الْوَقْت الْمَعْلُوم. ۷. تفسير نورالثّقلين، ج ۳، ص ۱۴، ح ۴۶. ۸. چگونگى تأثير هواى نفس همچنين تأثير شيطان در انحراف انسان به بهترين وجهى در مناجات دوّم از مناجاتهاى پانزده گانه امام على بن الحسين(عليه السلام) آمده است. ۹. سوره بقره، آيه ۳۴; سوره اعراف، آيه ۱۱; سوره اسراء، آيه ۶۱; سوره کهف، آيه ۵۰ و سوره طه، آيه ۱۱۶. ۱۰. نورالثّقلين، ج ۱، ص ۵۸. ۱۱. سوره کهف، آيه ۵۰. ۱۲. سوره ص، آيه ۷۶. ۱۳. مجمع البيان، ج ۱، ص ۸۲، ذيل آيه ۳۴ سوره بقره. ۱۴. سوره کهف، آيه ۵۰. ۱۵. سوره حجر، آيه ۴۲. ۱۶. سوره حجر، آيه ۱۰۰. ۱۷. سوره آل عمران، آيه ۱۷۸ و سوره روم، آيه ۴۱. ۱۸. سوره حج، آيات ۵۳ و ۵۴. ۱۹. به تفسير نور الثقلين، ج ۴، ص ۴۷۲، ح ۹۳ مراجعه شود. ۲۰. نهج البلاغه با شرح ابن ميثم، ج ۱، ص ۱۹۰ به بعد. ۲۱. براى توضيح بيشتر به کتاب تفسير به رأى نوشته آية الله مکارم شيرازى مراجعه شود. ۲۲. فى ظلال نهج البلاغه، ج ۱، ص ۵۱.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📼 جلسه بیست و ششم ... ●━━━━━────── ⇆ ◁ㅤ❚❚ㅤ▷ㅤ ↻ 🎧 |    ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲    ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ    ˢᵃᵛᵉ     ˢʰᵃʳᵉ‌ ↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓ https://eitaa.com/ghararemotalee/9450 —— ⃟‌ ———————— 🤲 ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
❇️ اولین سخن (عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه‌السلام) بعد از ظهور (علیه‌السلام): 🕋 زمانی که حضرت می‌کند به خانه کعبه تکیه می‌دهد و در خدمتش سیصد و سیزده نفر (یاران به تعداد لشکریان بدر) حضور پیدا می‌کنند. اول سخن حضرت آیه شریفه است: «بَقِیَّةُ‌ اللهِ خیرٌ لکُم اِنْ کُنتُم مُؤمنین». 📜 اذا خَرَجَ أَسنَدَ ظَهْرهُ اِلَی الكَعبةِ وَ اجتَمع له ثلاثُمِأَةٍ وَ ثَلاثَةَ عَشَرَ رجَلاً. فَأَوَّلُ ما یَنطِقُ بِهِ هذِهِ الإیة «بَقِیةُ‌ الله خیرٌ لكُم اِنْ كُنتُم مؤمنین.(۱)» 📚 اِعلام الوری، صفحه ٤٣٣ (۱): سوره هود، آیه ۸۶ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عجل الله تعالی فرجه الشریف در روز جمعه ┅─────────── 🤲 ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تصویری ༄ུ 💐🌺💐💐🌺💐༄ུ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🕊🎧 می‌شود دلهای سرگردان آخرالزمان را با تصویری، زمزمه ای، کلامی آرام کرد؛ ⏰ حتی لحظه ای... عجّل اللهُ تعالی فرجَه الشریف و علیه‌السلام 🤲 ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تصاویری از شهید رئیسی عزیز در حرم مطهر رضوی علیه آلاف التحیة و الثناء شادی روح مطهرشون صلوات ❤️ عزیز 🦋 علیه السلام 🌷 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
📖 | 📚📘📙📗📕 ‌ ‌ ┄┅—— ⃟‌ ———————— 🤲 ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حاشیه‌ای از دیدار مدال‌آوران علمی با رهبر انقلاب 🔹درخواست یکی از نخبگان که به سود همه تمام شد! 💻 Farsi.khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حاشیه‌ای از دیدار مدال‌آوران علمی با رهبر انقلاب 🔹توصیه و هدیه رهبر انقلاب به خانم نخبه 💻 Farsi.khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار مدال‌آوران علمی: ▪️به جوان‌ها خیلی اعتقاد و امید دارم ▪️شما برای کشور یک ثروتید ▪️ارزش نخبه خیلی بالاتر از مدال است ▪️شما می‌توانید تاریخ را عوض کنید 💻 Farsi.khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران علمی: ▪️انتخابات بسیار مهم است ▪️تلاش کنید مشارکت افزایش یابد ▪️برای انتخاب خوب ببینید چه کسی توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب را دارد. 💻 Farsi.khamenei.ir
32.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران علمی: 👆 به یک در کشور احتیاج داریم 💻 Farsi.khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران علمی: هر دولتی که سرکار بیاید باید استقلال سیاسی کشور را حفظ کند 💻 Farsi.khamenei.ir
📩 رهبر انقلاب: احتیاج به خیزش علمی داریم / از حدود سال ۱۳۸۰ یک جهش علمی را شروع کردیم اما در دهه نود افت پیدا کرد ✏️ رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار مدال‌آوران علمی: کشور ما از حدود سال ۱۳۸۰ یک حرکت علمی را، یک جهش علمی را شروع کرد. البته از دهه شصت کار علمی میشد، اما از حدود سال ۱۳۸۰ یک تحریک عمومی‌ای انجام گرفت در محیط اساتید، در محیط دانشجویان. یک حرکت علمی خوبی بوجود آمد به طوری که آمارهای جهانی نشان میداد که ما در رتبه سرعت پیشرفت علمی چندین برابر متوسط جهانی داریم پیشرفت میکنیم. ✏️ البته من همان وقت هم بارها گفتم، سرعت پیشرفت نکته بسیار خوبی است، نکته مهمی است اما نکته اصلی نیست، برای خاطر اینکه خود پیشرفت باید اتفاق بیفتد ما چون عقب ماندگی داشتیم تازه میرسیم به وسط راه، جلو نمی‌رسیم. ما باید به خط جلو، به خط مقدم برسیم. ما این چند سال آخر دهه نود، یک مقداری افت پیدا کردیم. ✏️ اینجا یک آماری به من دادند، جزئی است اما حکایت از یک مسئله مهم‌تری دارد. میگویند ما در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ در مسابقات جهانی، المپیادهای جهانی جمعاً ۲۶ مدال طلا داشتیم در حالی که در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ُ، ۳۰ نشان طلا داریم یعنی در دو سال بیشتر از آن چهار سال داریم. ✏️ بنابراین یک حرکتی باز در این دو سه ساله پیدا شده منتها این حرکت کافی نیست ما احتیاج داریم به یک خیزش علمی. شماها در این زمینه میتوانید واقعاً کار کنید، مؤثر باشید. ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ 🖼 💻 Farsi.khamenei.ir
📩 رهبر انقلاب: برای انتخاب خوب ببینید چه کسی توانایی کار در جهت ملاک‌های انقلاب را دارد / هرچه میتوانید در محیط‌های دانشجویی، کاری و خانوادگی برای افزایش مشارکت در انتخابات تلاش کنید ✏️ رهبر انقلاب امروز در دیدار مدال‌آوران علمی: انتخابات خب خیلی مهم است و در درجه‌ی اول هم مشارکت مهم است که شما هرچه میتوانید تلاش کنید؛ چه در محیط‌های دانشجویی، چه در محیط‌های کاری، چه در محیط‌های خانوادگی و اینها، تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند. ✏️ بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیک‌تر است، و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب دارد. این را اگر ملاحظه کنید، شاید بتوانید مثلاً یک انتخاب خوبی را داشته باشید. ✏️ امیدوارم ان‌شاءالله خداوند متعال آنچه که صلاح این کشور و صلاح این ملت است، آن را به آسانی و بی‌دغدغه پیش بیاورد. ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ 🖼 💻 Farsi.khamenei.ir
📩 رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی درباره مسائل کلی دنیا دارای منطق و جایگاه مشخص است/ در دنیا حرف ما را می‌شنوند و روی آن حساب میکنند/ این استقلال سیاسی باید حفظ شود ✏️ رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران علمی: الان هم ما یک استقلال سیاسی‌ای خوشبختانه داریم یعنی ایران، جمهوری اسلامی، نسبت به مسائل کلی دنیا دارای منطق و دارای حرف و دارای جایگاه مشخصی است. ما در قضیه فلسطین حرف داریم، در قضایای آمریکا حرف داریم، در قضایای دنیا، در قضیه نظم نوین جهانی حرف داریم. ✏️ حرف داریم در دنیا، یعنی حرفی که شنیده میشود داریم. در دنیا حرف ما را می‌شنوند و روی آن حساب میکنند. ممکن است قبول نکنند خیلی‌ها، اما بالاخره روی این حرف حساب میکنند، این استقلال است. این را نباید از دست بدهیم؛ حالا هر دولتی که سر کار می‌آید یکی از مسائل مهمش باید این باشد که این استقلال سیاسی‌ای که خوشبختانه بوجود آمده، این استقلال سیاسی را حفظ کنیم. ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ 🖼 💻 Farsi.khamenei.ir