eitaa logo
📚📖 مطالعه
86 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
104 فایل
﷽ 📖 بهانه ای برای مطالعه و شنیدن . . . 📚 توفیق باشه هر روز صفحاتی از کتاب های استاد شهید مطهری را مطالعه خواهیم کرد... و برخی کتاب های دیگر ... https://eitaa.com/ghararemotalee/3627 در صورت تمایل عضو کانال اصلی شوید. @Mabaheeth
مشاهده در ایتا
دانلود
البتّه ناآگاهى آدم به این کلمات، قبل از تعلیم الهى، منافاتى با آگاهى او به علم اسما ندارد چون علم اسما، به احتمال قوى به معناى آگاهى بر اسرار آفرینش است ولى راه خود سازى و جبران خطا و سیر الى الله، راه دیگر و از مقوله دیگر مى باشد.   پاورقی : ۱. «ارغَد» از ماده «رغد» بر وزن (صمد) در اصل به معناى زندگانى خوب و گسترده است و به معناى فراوانى نعمت در مورد انسان و حيوانات نيز مى آيد. (مفردات و مقاييس اللغة). ۲. «نَفاسَة» در اصل از «نفس» بر وزن «حبس» به معناى «روح» گرفته شده و از آن جا که «تنفّس» مايه حيات است اين واژه در آن به کار رفته است، سپس «منافسه» در معناى تلاش و کوشش براى رسيدن به موقعيّت مهمّى آمده، زيرا انسان به هنگام تلاش و کوشش، نفس و روح خود را به زحمت مى اندازد و به همين مناسبت «نفاسة» به معناى حسد و بخل، استعمال شده است. (مفردات، مقاييس اللغة و لسان العرب). ۳. در اين که ضمير «شکّه» و «وهنه» به چه کسى باز مى گردد، دو احتمال وجود دارد: بسيارى از شارحان نهج البلاغه ضمير را به آدم باز گردانده اند يعنى آدم يقين خود را به شک خويش فروخت و عزم راسخ خود را به سستى اراده اش مبدّل ساخت. اين احتمال نيز وجود دارد که ضمير، در هر دو مورد به ابليس برگردد چرا که شک و وهن را او ايجاد کرد و در واقع اضافه به سبب شده است نه مفعول، امّا احتمال اوّل، صحيح تر به نظر مى رسد. ۴. سوره طه، آيه ۱۱۵. ۵. سوره اعراف، آيه ۲۱. ۶. «جذل» (بر وزن جدل) به گفته «صاح اللغة» به معناى فرح و خوشحالى است و به گفته «مقاييس» جذل (بر وزن جسم) به معناى ريشه درخت است که درخت را برپا مى دارد و از آن جا که شخص فرحناک، قامتى راست دارد و آدم غمگين داراى کمر خميده است و گاه به زمين چسبيده است، اين واژه به معناى فرح به کار رفته است. ۷. «وجل» (بر وزن اَجَل) در اصل به معناى ترس و بيم است. ۸. در اين که ضمير «جنّته» به خداوند باز مى گردد يا به آدم، گفتگوست. اگر به آدم باز گردد ظاهرش اين است که به همان بهشتى که آدم، قبلا در آن بود، برمى گردد و اگر به خداوند بازگردد، لزومى ندارد که همان بهشت باشد و مى تواند بهشت آدم، بهشت دنيا باشد و بهشتى که بعداً به آن باز مى گردد، بهشت آخرت و جنة الخلد; ولى ظاهر اين است که ضمير به خداوند باز مى گردد (به قرينه ضمير «توبته» و «رحمته») هر چند کلمه «مردّ» ظاهرش بازگشت به همان بهشت است، ولى بازگشت به مطلق بهشت يا به تعبير ديگر، نوع بهشت نيز با کلمه «مردّ» ناسازگار نيست. ۹. بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۱۴۳، ح ۱۲. ۱۰. کتاب کافى، ج ۳، ص ۲۴۷، باب جنة الدنيا، ح ۲. ۱۱. «ابن ابى الحديد» مى گويد: به اعتقاد اماميّه جايز نيست خداوند پيغمبرى را مبعوث کند که کار زشتى قبل از نبوّت از او سر زده باشد نه گناه کبيره، نه صغيره، نه از روى عمد و نه خطا و نه به خاطر اشتباه; و اين مذهب منحصر به اماميّه است زيرا اصحاب ما (اهل سنّت) گناهان کبيره را پيش از نبوّت ممنوع مى دانند ولى گناهان صغيره را اگر موجب تنفّر نباشد ممنوع نمى شمرند. سپس مى افزايد: اماميّه اين سخن را درباره امامان (دوازده گانه) نيز جارى مى دانند و براى آنها مقام عصمت مطلقه همچون انبيا قائلند. (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۷، ص ۱۰). ۱۲. سوره طه، آيه ۱۱۷. ۱۳. تفسير نورالثقلين، ج ۲، ص ۱۱، ح ۳۴، سوره اعراف، آيه ۲۰. ۱۴. سوره اعراف، آيه ۲۱. ۱۵. «وَ اَنْبَتْنا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِنْ يَقْطينِ» سوره صافّات، آيه ۱۴۶. ۱۶. به تفسير نورالثّقلين، ج ۱، ص ۶۰، و الدرّالمنثور، ج ۱، ص ۵۲ و ۵۳ ذيل آيه ۳۵ سوره بقره مراجعه شود. ۱۷. نورالثّقلين، ج ۱، ص ۶۰ (با تلخيص). ۱۸. تورات، سفر تکوين، فصل دوّم، شماره ۱۷. ۱۹. بحار الانوار، ج ۱۱، ص ۱۸۱. ۲۰. تفسير نور الثقلين، ج ۱، ص ۶۷. ۲۱. کتاب خصال بنا به نقل تفسير نورالثّقلين، ج ۱، ص ۶۸. ۲۲. تفسير الدرالمنثور، ج ۱، ص ۶۰ (ذيل آيه ۳۷ سوره بقره). ۲۳. شرح نهج البلاغه مرحوم خويى، ج ۲، ص ۱۱۸. ۲۴. نفسير الدرالمنثور، ج ۱، ص ۵۹.
.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم استغاثه به امام زمان علیه‌السلام با سخنرانی استاد محمد شجاعی ※ پخش زنده تصویری از: آپارات | سایت منتظر | رادیو منتظر @ostad_shojae ┅─────────── 🤲 ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آینده‌ی جهان و امت اسلام در خطبه‌ی غدیر! | @ostad_shojae I montazer.ir —— ⃟‌ ———————— 🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
4_6030660470480835058.mp3
24.92M
آینده‌ی جهان و امت اسلام در خطبه‌ی غدیر! | @ostad_shojae | montazer.ir —— ⃟‌ ———————— 🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
بسته محتوایی ویژه « عید غدیر » • صفحه ویژه مناسبتی در وب سایت مدیا منتظر، آماده است برای استفاده تمام عزیزانی که یا برای بهره گیری معنوی و یا برای تأمین محتوای صفحات اجتماعی خود بدنبال محتوای مناسب این مناسبت می‌باشند. کلیک کنید: media.montazer.ir/tag/عید-غدیر/ —— ⃟‌ ———————— • @ostad_shojae | montazer.ir 🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج ╭═══════๛- - - ┅┅╮ │📳 @Mabaheeth │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
※ دعای ۱۵۶ صحیفه سجادیه جامعه ※ درخواست یاری و دفاع از شـر دشمنان (شیاطین جنّی و اِنسی) متن و صوت دعا : blog.montazer.ir/دعای-صد-و-پنجاه-و-شش-درخواست-یاری-و-دفاع/
Doa 156 sahife.mp3
5.83M
🎧 قرائت استدیویی دعای ۱۵۶ ※ درخواست یاری و دفاع از شـر دشمنان ( شیاطین جنّی و انسی) • با صدای محمود معماری
هدایت شده از مباحث
13.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ جالب است حتماً ببینید ... 🌸🍃 سلام و درود خدا به ارواح طیبه شهداء و رئیس جمهور خدوم و همراهانشان ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از مباحث
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نطق طوفانی دکتر متفکرآزاد، منتخب اول مردم تبریز در واکنش به جهانگیری که خواستار توقف راه شده بود ... 🔊 ادامه راه یا رأی به ؟ 🗳 مردم جمعه انتخاب می‌کنند. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از مباحث
12.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هتاکی به رئیسی؛ همراهی با پزشکیان! ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────