#خطبهغدیر
#خلاصهقسمتهشتم
📌بخش نهم خطبه
حلال و حرام واجبات و محرمات
➖بیان احکام حج و عمره و اینکه اینها از شعائر الله هستند
➖سفارش به انجام حج نماز و زکات
➖یادگیری حلال و حرام از اهل بیت علیہم السلام
➖تأکید بر بیعت با علی علیه السلام
➖امامت در نسل علی علیه السلام است
➖سفارش به تقوا
➖تذکر به ،مرگ ،معاد میزان و محاسبه
اعتراف های پیغمبر برای
چرایی نزول آیهای که خدا فرمودند:
➖وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ
➖وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ ...
#بخشسرّی
#خطبهیغدیر
⁉️ای مردم، من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده کوتاهی نکرده ام، و من سبب نزول این آیه را برای شما بیان میکنم:
جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف پروردگارم ـ که او سلام است؛ مرا مأمور کرد که در این اجتماع بپاخیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام کنم که:
«أَنَّ عَلِی بْنَ أَبیطالِبٍ أَخی وَوَصِیی وَخَلیفَتی عَلی أُمَّتی وَالاْءمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی اءلاّ أَنَّهُ لا نَبِی بَعْدی، وَهُوَ وَلِیکُمْ بَعْدَ اللّهِ وَرَسُولِهِ.
علی بن ابیطالب برادرِ من و وصی من و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است. نسبت او به من همانند هارون به موسی است جز اینکه پیامبری بعد از من نیست. و او صاحب اختیار شما بعد از خدا و رسولش است».
📌و خداوند در این مورد آیهای از کتابش بر من نازل کرده است:
«اِنَّما وَلِیکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا…»، «صاحب اختیار شما خدا و رسولش هستند و کسانی که ایمان آورده و نماز را بپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند»
و علی بن ابیطالب است که نماز را بپا داشته و در حال رکوع زکات داده و در هر حال خداوند عز و جل را قصد میکند.
❌ای مردم، من از جبرئیل درخواست کردم از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ این مهم معاف بدارد،
👈 زیرا از کمی متقین و زیادی منافقین و فساد ملامت کنندگان و حیله های مسخره کنندگانِ اسلام اطلاع دارم،
کسانی که خداوند در کتابش آنان را چنین توصیف کرده است که با زبانشان میگویند آنچه در قلبهایشان نیست، و این کار را سهل می شمارند در حالی که نزد خداوند عظیم است.
همچنین به خاطر اینکه منافقین بارها مرا اذیت کرده اند تا آنجا که مرا «اُذُن» (گوش دهنده بر هر حرفی) نامیدند، و گمان کردند که من چنین هستم به خاطر ملازمت بسیار علی با من و توجه من به او و تمایل او و قبولش از من،
📌تا آنکه خداوند عز و جل در این باره چنین نازل کرد: «وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یؤْذُونَ النَّبِی وَ یقُولُونَ هُوَ اُذُنٌ…»:
«از آنان کسانی هستند که پیامبر را اذیت میکنند و میگویند:
او «اُذُن» (گوش دهنده به هر حرفی) است، بگو:
گوش است؛بر ضد کسانی که گمان میکنند او «اُذُن» است و برای شما خیر است، به خدا ایمان میآورد
و در مقابل مؤمنین اظهار تواضع و احترام مینماید،
و برای کسانی از شما که ایمان آوردهاند رحمت است؛
و کسانی که پیامبر را اذیت میکنند عذاب دردناکی در انتظارشان است».
📌اگر من بخواهم گویندگان این نسبت (اُذُن) را نام ببرم میتوانم، و اگر بخواهم به شخص آنان اشاره کنم مینمایم، و اگر بخواهم با علائم آنها را معرفی کنم میتوانم، ولی به خدا قسم من در کار آنان با بزرگواری رفتار کردهام.
📌بعد از همه اینها، خداوند از من راضی نمیشود مگر آنچه در حق علی بر من نازل کرده ابلاغ نمایم.
«یا اَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ…»،
«ای پیامبر برسان آنچه ـ در حق علی ـ از پروردگارت بر تو نازل شده و اگر انجام ندهی رسالت او را نرساندهای، و خداوند تو را از مردم حفظ میکند».