eitaa logo
قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات
19.6هزار دنبال‌کننده
29.8هزار عکس
5.5هزار ویدیو
431 فایل
✳️جهت ارسال شبهات، انتقادات و پیشنهادات: 🤝 جهت تبادلات: 🆔 @ جهت تبلیغ به لینک زیر مراجعه کنید: http://eitaa.com/joinchat/3871539209C854a9b5d53 آرشیو مطالب گذشته قرارگاه: https://eitaa.com/joinchat/342097931Cd6c0018429 .
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره شبهه:2027 🔆متن شبهه: پیامبر (ص):‌ من در شگفتم از مردى كه همسرش را كتک مى زند، در صورتی كه خودش، به كتک خوردن، سزاوارتر است. زنان را با چوب كتک نزنيد كه قصاص دارد؛ بلكه زنان را با گرسنگى و برهنگى، تنبيه كنيد تا در دنيا و آخرت سود ببَريد. مستدرك الوسائل، ج ٢، ص ٢۵٠ http://l1l.ir/eshia1 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ کافر نمی گوید انتقادش از روایت فوق چیست و با این سکوت می خواهد تلقین کند که مرد می تواند بی دلیل با همسرش اینگونه برخورد کند! مضمون روایت فوق در هم آمده است ماده ۱۱۰۸ : هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود. ماده ١١٠٧ قانون مدنی: عبارت است از و و و اثاث خانه، که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم، یا احتیاج او ... @GhararGahShayeat 2⃣ زن و مرد نسبت به یکدیگر حق و 👈 دارند. هیچ تکلیفی در دنیا نیست. اگر مرد بی دلیل به تکالیفش عمل نکند مجازات حقوقی و کیفری دارد. «هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش (حبس بیش از ۶ ماه تا ٢ سال) محکوم می‌شود. ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده: https://goo.gl/XAcAXH حال اگر زنی بی دلیل از همسرش فاصله بگیرید، تَمکین نکند باید چه کرد؟! تحویل مقام قضایی داد؟! که همانند مردان برای آنها مجازات زندان باشد! یا که تا ابد نباید هیچ واکنشی نشان داد؟! آیا کافر غیر از سکوت پاسخی دارد؟ 3⃣ تنها مورد تنبیه، {سرپیچی از تکلیف اختصاصی بدون عذر موجّه} است. امام صادق (ع) : «فَإِذَا نَشَزَتِ الْمَرْأَةُ كَنُشُوزِ الرَّجُلِ فَهُوَ خُلْعٌ فَإِذَا كَانَ مِنَ الْمَرْأَةِ فَهُوَ أَنْ لَا تُطِيعَهُ فِي فِرَاشِه‌» نشوز زن آن است که در فراش {همبستر شدن} از شوهر تبعیت نکند. 📚 روضه المتقین، ج ٩، ص ١٣٣ https://goo.gl/FckTwS 🔮چند نکته: 1. اگر زنى از انجام کارهایى مثل خانه داری، بچه دارى و آشپزی و... سر باز زند، شارِع مقدس هیچ حَقى براى مرد در برابر آن قرار نداده است 2.واژه "ضرب" در روایت، برخلاف انتظارِ شایعه سازان، برای تنبیه غیر فیزیکی (قطع نفقه) به کار رفته است. 3. واژه "ضرب" اگر به معنای زدن هم باشد، کاملا متفاوت از چیزی است که ملحدین می گویند. خشونت هایی که علیه زنان در جامعه رخ می دهد کاملاً مخالف آموزه های دینی است. مطلبِ لینک زیر را حتما مطالعه کنید https://goo.gl/HOjBK7 @GhararGahShayeat 4⃣ سخنانِ حضرت محمد (ص): 💥أَيُّ رَجُلٍ لَطَمَ امرَأَتَهُ لَطمَةً، أمَرَ اللّهُ عز و جل مالِكا خازِنَ النّيرانِ فَيَلطِمُهُ عَلى حُرِّ، وَجهِهِ سَبعينَ لَطمَةً في نارِ جَهَنَّمَ. هر مردى كه به زنش سيلى بزند، خداوند عز و جل به مالک، نگهبان دوزخ، دستور مى دهد كه در آتش دوزخ، هفتاد سيلى بر صورتِ او بزند. 📚 مستدرك الوسائل، ج ١۴، ص ٢۵۵ https://goo.gl/BXWPd6 💥 مَن ضَرَبَ امرَأَةً بِغَيرِ حَقٍّ فَأَنا خَصمُهُ يَومَ القِيامَةِ، لا تَضرِبوا نِساءَكُم، فَمَن ضَرَبَهُم بِغَيرِ حَقٍّ فَقَد عَصَى اللّهَ و رَسولَهُ. هر كس زنى را به ناحق بزند، در روز قيامت، من طرفِ دعواى او خواهم بود. زنانتان را نزنيد؛ زيرا هر كه آنها را به ناحق بزند، از خدا و پيامبرش نافرمانى كرده است. 📚 إرشاد القلوب، ج ١، ص ٣٣٣ https://goo.gl/kPk8rE 💥 أما يَستَحي أحَدُكُم أن يَضرِبَ امرَأَتَهُ كَما يَضرِبُ العَبدَ؛ يَضرِبُها أوَّلَ النَّهارِ ثُمَّ يُضاجِعُها آخِرَهُ؟ أما يَستَحي آيا هیچ یک از شما شَرم نمى كند كه زنش را مانند بَرده مى زند؟! اوّلِ روز، او را مى زند و شب هنگام، با او مى خوابد! آيا شرم نمى كند؟! 📚 كنز العمال، ج ١۶ ، ص ٣٧٧ http://bit.ly/2uk6dOQ 💥 جاءَتِ امرَأَةٌ إلى رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله قَد ضَرَبَها زَوجُها ضَربا شَديدا، فَقامَ رَسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فَأَنكَرَ ذلِكَ وقالَ: يَظَلُّ أحَدُكُم يَضرِبُ امرَأَتَهُ ضَربَ العَبدِ، ثُمَّ يَظَلُّ يُعانِقُها و لا يَستَحيي! زنى كه شوهرش او را به شدّت زده بود، نزد پيامبر خدا (ص) آمد. پيامبر (ص) برخاست و به اين كار اعتراض نمود و فرمود: «هميشه يكى از شما زنش را مانند برده مى زند سپس با او هَم آغوش مى شود، و خجالت نمى كشد!» 📚 وسائل الشيعة، ج ١۴، ص ١١٩ https://goo.gl/tTB1YE نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2028 🔆متن شبهه: تبعیض خداوند نسبت به بندگان خود چگونه است که خدا جان موسی را نجات داد تا یک قوم به او ایمان بیاورد، اما به کودکان_آفریقا کمک نمی‌کند تا دنیا به آن ایمان آوَرَد؟ 🔆پاسخ شبهه: 1⃣مقایسه ی نادرست حتما نتیجه ی نادرستی هم به دنبال داره. اصلا قیاس حضرت موسی با مردم آفریقا بر اساس ملاک ایمان درست نیست. @GhararGahShayeat 2⃣برای خداوند مهم ترین چیز اینه که انسان به سعادت برسه. البته سعادتی که از طریق اراده ی خود انسان صورت بگیره. از این رو در مواقعی که غفلت بر انسان مستولی میشه حتما کسی رو به عنوان هدایت کننده و راهنما قرار میده و انسان راه رو به اشتباه نره. در زمان حضرت موسی هم خداوند ایشان را به عنوان راهنما برای این کار قرار داد. 3⃣طبیعیه وقتی کسی برای این کار نباشه حتما باید جان هادی در امان باشه. وگرنه نقض غرض میشه و نمیشه که بعدا چوب بزنه به خاطر چیزی که اخطار و هشدار نداده و من هم نمیدونستم. یعنی جان بهترین شخص و کاملترین شخص برای هدایت حفظ میشه.چون در حدیثی داریم که اگه حجت در هر زمانی وجود نداشته باشه،همه چیز از هم میپاشه. پس موسی باید زنده میبود برای این کار. 4⃣اما زمان فعلی ما: گفتیم که برای ابلاغ دین باید یک راهنما در قالب پیامبر و یا امام وجود داشته باشه و حتما باید جان او حفظ بشه. در زمان فعلی خودمون جان امام زمان به عنوان هدایت گر حفظ شده و حضرت هم تمام آنچه برای هدایت لازم باشه رو گفته(حدیث رجوع به راویان حدیث). پس ابلاغ هست ولی این مردم هستند که ایمان نمی آورند. 5⃣اینجاست که گفتم مقایسه صحیح نیست. چون ملاک ایمان آوردن از هر راهی نیست. بلکه ایمان آوردن از طریق و مجرای طبیعی و عقلی خودشه. عقل هم حکم میکنه که یه نفر باید به عنوان هدایت گر حرفش رو بزنه و اونوقت انتخاب راه با ما. قرار نیست که ایمان از هر راهی صورت بگیره. قرآن به عنوان معجزه ی جاویدان در اختیار همه هست. آیا همه ایمان میاورند؟ پس چرا وقتی جواب معاندین رو مستدل میدیم،بازم حرف خودشون رو میزنند؟ @GhararGahShayeat 6⃣گرسنگی و سو هاضمه ی مردم آفریقا هم در اثر حق خوری ها و استعمار این کشور ها و سو مدیریت عوامل اجرایی این کشورها صورت میگیره. مگه قراره خداوند هر اشتباهی که ما میکنیم رو راست و ریست کنه؟؟ حالا اصلا کمک هم بکنه. کیا میخوان ایمان بیارن؟ اونایی که حق اینها رو خوردند؟ پس دیدید که نه مقایسه درسته و نه ایمانی که این شکلی به دست بیاد ارزش داره. اونوقت چه نیازی به وجود عقل هست؟ نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2029 🔆متن شبهه: امروز پیش یکی از دوستانم بودم ک بحث جنگ پیامبر با یهودیان کشیده شد وسط منظورم جنگ خندق هستش..ایشون میگفتن ک اگه پیامبر فرستادی خدا هستش..پس چرا مردم ب دستور جناب سلمان فارسی دور تا دورشون رو خندق کندن..مگر پیامبر علم ب این کار رو نداشت ک سلمان فارسی چنین ابتکاری رو احیاکردن...جواب شبهه رو زحمت بکشین با تشکر. 🔆پاسخ شبهه: 1⃣اتفاقا همین کار دلیل بر حقانیت دین اسلام هست. دینی که بر پایه ی عقلانیت و امور حساب شده و منطبق بر طبع و عقل آدمی بنا شده. قراره همه چیز طبق مجرای طبیعی خودش پیش بره. اگه قرار بود که پیامبر کاری بکنه که کاری میکرد که همه تو خونه بشینن و بیرون نیان و مشرکین هم از بین برن. @GhararGahShayeat 2⃣ایمانی ارزش داره که انسان طبق عقل به اون برسه. مردمی که ایمان میارن باید بدونن دین قراره که زندگی روزمره ی اونا رو سامان بده و در مسیر درست هدایت کنه. نه اینکه یه چیز دیگه براشون بسازه. عقل آدمی به خودی خود پی به اهمیت مشورت میبره. 3⃣وقتی عقل ها روی هم گذاشته میشه و نتیجه ی نهایی حاصل بشه،اگه شکستی هم ایجاد بشه دیگه همدیگه رو سرزنش نمیکنن و یا تفرقه به وجود نمیاد. اگه قرار بود پیامبر این کار رو میکرد و خودش دستور خندق میداد و یا کار دیگه ای میکرد، هیچ عقلی به دلیل اینکه نظرش نزد پیامبر قبول نمیشد رشد نمیکرد. 4⃣وقتی پیامبری مبعوث شده که عقول رو هدایت کنه و نه اسارت، باید فرصت مشورت به مردم بده. منتها بعد از مشورت، بهترین نظر برگزیده میشه و پیامبر مهر تایید روی اون میزنه. @GhararGahShayeat 5⃣نتیجه ی این کارها این میشه که الان همه ی ما میدونیم که برای هر کاری مشورت بهترین راه هست و با مشورت کارهامون رو انجام میدیم وگرنه باید منتظر نظر امام زمان و یا مجتهد و مرجع تقلید میموندیم. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2030 🔆متن شبهه: آیا این درست به زرتشت گفتند زندگی خود را چگونه ساختی؟ گفت: 1. دانستم رزق مرا دیگری نمیخورد پس آرام شدم . 2. دانستم كه كار مرا دیگری انجام نمیدهد پس تلاش كردم . 3. دانستم كه پایان كارم مرگ است پس مهیا شدم . 4. دانستم كه خدا مرا میبیند پس حیا كردم . 🔆پاسخ شبهه: 1⃣این جملات در حقیقت روایتی است که از امام علی علیه السلام به ما رسیده و ترجمه آن گاهی به کورش و گاهی به حضرت زرتشت نسبت داده می شود در حالی که درست نیست. @GhararGahShayeat 2⃣متن کامل روایت: « قیل له(علی علیه السلام) على ما بنیت أمرك ؟ قال على أربع خصال : علمت أن رزقی لا یأكله غیری فاطمأنت نفسی و علمت أن عملی لا یعمله غیری فأنا به مشغول و علمت أن أجلی لا أدری متى یأتینی فأنا أبادره و علمت أنی لا أغیب عن عین الله فأنا منه مستحی » ترجمه: از علی (علیه السلام) پرسیدند: زندگی خود را چگونه بنا کردی؟ فرمود بر چهار اصل : 1. دانستم رزق مرا دیگری نمیخورد پس آرام شدم . 2. دانستم كه كار مرا دیگری انجام نمیدهد پس تلاش كردم . 3. دانستم كه پایان كارم مرگ است پس مهیا شدم . 4. دانستم كه خدا مرا میبیند پس حیا كردم . سند روایت: 1. ورام بن ابى فراس، مجموعة ورام، ج 2 ص 9، انتشارات مكتبة الفقیه قم 2. حسن بن ابى الحسن دیلمى، إرشاد القلوب، ج 1 ص 188 ، انتشارات شریف رضى، 1412 هجرى قمری 3. ابن ابى الحدید معتزلى، شرح نهج البلاغة، ج 2 ص 96 ، انتشارات كتابخانه آیت الله مرعشى قم، 1404 هجرى قمری نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2031 🔆متن شبهه: ‌ما فرزندان نسل هایی هستیم که: صنعت شان، ساختن سقا خانه و حسینیه و علم و کتل . سیاحت شان، رفتن به زیارت ائمه اطهار و امامزاده ها . طبابت شان، دخیل بستن و قفل بستن . راه حل مشکل شان، نذر کردن و سفره انداختن و توسل جستن و واسطه تراشی بین خود و خدا . مراسم ملی شان، زنجیر زدن و قمه زدن و دسته راه انداختن . سر گرمی شان، روضه خوانی رفتن و نوحه گوش دادن و زاری و گریه کردن . و از همه مهمتر فرهنگ شان، فرهنگ خشنونت و شهادت استشهادی است دل شیر میخواهد که خلاف جریان آب شنا کنی . 🔆پاسخ شبهه: 1⃣ ما فرزندان نسلهایی هستیم که برترین علوم را نزد امام شیعیان ، امام صادق (ع) فراگرفته اند، همچون جابر بن حیان پدر علم شیمی دنیا. 2⃣ما از نسل دانشمندان بزرگ اسلامی همچون بوعلی سینا و ابوریحان و زکریای رازی و... هستیم که مغزهای متفکر دنیا بحساب می آیند. @GhararGahShayeat 3⃣ما نسل همانهاییم که اکنون در سکوهای نخست علمی دنیا قدعلم کرده اند. 4⃣ما از نسل آنهایی هستیم که سیاحت شان پشت خاک ریزهای دفاع از شرافت بود، سیاحت شان خوابیدن روی سیم خاردار بود، نه خوابیدن روی ماسه های ساحلی آنتالیا و بدروم و کوش آداسی. 5⃣سیاحت مان ، پای پیاده رفتن به بزرگترین جلوه ی عظمت تشیع ، یعنی اجتماع اربعین که دنیا را مبهوت خود کرده . 6⃣قطعا سیاحت زیارت ، هزاران بار شرف دارد به تن فروشی در سواحل شیخ نشین و سیاحتی که سرمایه ی مملکت را به جیب بیگانگانی میریزند که دشمن ایرانند. 7⃣ما فرزندان نسل هایی هستیم که طبابت شان ، طب الرضا و طب الصادق است که دانشمندان علم پزشکی دنیا را مجذوب خود کرده است. 8⃣طبابت شان ، از قانون بوعلی ست که هنوز در دانشگاه های اروپا تحلیل میشود. طبابت شان توسل و دخیل بستن نیست. که توسل و دخیل ، فوق است که علم بشری قادر به درمان آن نیست. 9⃣احتمالا نویسنده بستن بر روی پل آرزوها در فرانسه و آلمان و یونان را فراموش کرده است. احتمالا جرز دیوارهای دیوار ندبه در اسرائیل را فراموش کرده که پراست از نامه های یهودیان. 🔟نذری دادن و سفره انداختن که فقیری برسرآن بنشیند ، کودک یتیمی شکمش سیر شود و دست مستمندی گرفته شود، اگر مشکلت را هم حل نکند قطعا مشکلی را از دیگران حل کرده است، این است مرام فرزندان این نسل. 1⃣1⃣انسانیت به این نیست که فقط به فکرخود باشی، به فکر مشکل دیگران بودن اوج است. « تونیکی میکن و در دجله انداز ، که ایزد دربیابانت دهد باز» ما فرزندان نسلهایی هستیم که نه در فرهنگشان زنی بوده و نه در آئین مذهبشان. 2⃣1⃣قمه زنی بدعتی وارداتی از فرهنگ انحرافی مسیحیت خرافی غرب است. مراسمات و دسته جات ما ، دراصل ، زنده نگه داشتن ندای ظلم ستیزی و آزادی خواهی ست، فریاد اتحاد مستضعفان است برای رویایی با جبهه استکبار. برای همین است که مستکبرین از آن بیزارند. 3⃣1⃣ما ملت گریه های سیاسی هستیم، تا آن قیام ظلم ستیزی امام حسین (ع) را برای همیشه تازه و زنده نگه داریم. پس این نوحه ها وروضه ها برای سرگرمی نیست ، بلکه نسخه ی درمان ظلم استبدادهاست. @GhararGahShayeat فرهنگی که به انسانها یاد میدهد ، برای حفظ ارزش های انسانی ، برای تحقق امنیت بشریت، برای آزاده زیستن ، باید از همه ی موجودی ات بگذری ، فرهنگ شهادت است. 4⃣1⃣فرهنگ ، خشونت نیست ، فرهنگ ایثار و از خود گذشتی در راه آرمان هاست. فرهنگ خشونت، فرهنگ ترور است که رسم و شیوه ی فرهنگ غیرانسانی غرب است، فرهنگ ظلم و استعمار است، فرهنگ آمریکایی و تروریسم دولتی است. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2032 🔆متن شبهه: (چرا امام حسین سرانجام در بیعت با یزید انعطاف نشان داد) گزارش شیخ مفید. امیر ترکاشوند شیخ‌مفید از بزرگترین اعاظمِ شیعه و کتابش "ارشاد" معروف‌ترین کتاب در تاریخ امامان است. گزارش مفید از اِعراض نخستِ امام حسین از بیعت، که آخرالامر با دیدن گروه‌گروه لشکرِ مسلح در برابر خانواده و همراهانِ بی‌دفاع و اندکش، به قبولِ بیعت با خودِ یزید (و نه تسلیمِ ابن‌زیاد شدن) منجر شد چنین است ...... حسین ع هنگامی که متوجه شد پی‌درپی کمک برای پسرِ سعد می‌آید و آمادۀ کارزارند کسی را پیش پسرِ‌سعد فرستاد و اظهار داشت می‌خواهم با تو ملاقات کنم شب را برای ملاقات مقرر داشتند و بالاخره در میان دو لشکر مدتی طولانی با یکدیگر مذاکره کردند پس از آن پسر سعد به طرف لشکریان خود رفته و نامه به این مضمون به پسر زیاد نوشت: «اما بعد خدای متعال آتش جنگ را خاموش کرد و سخن را یکی کرد و کار اُمت را به سازش کشانید اینک حسین ع متعهد می‌شود به همان جایی که بوده مراجعت نماید و یا به یکی از سرحدات پناهنده شود و مانند یکی از مسلمانان زیست نماید و موظف به انجام قوانین معموله باشد و یا "پیش یزید رفته دست در دست او بگذارد تا او خود تصمیم بگیرد" [فیضع یده فی یده فیری فیما بینه و بینه] و من خیال می‌کنم تعهد حسین مورد خرسندی تو و به صلاح امت تمام می‌شود». هنگامی که پسر زیاد این نامه را خواند تصدیق کرده گفت آری این نامه مشفقانه و اندرز برای ماست و شایسته است مطابق با مضمون آن رفتار کرد...... [و پاسخ حسین ع به بن‌بستِ "یا تسلیم یا کشته شدن .... این بود] وای بر شما مگر کسی از شما را کشته یا مال شما را نابود کرده‌ام یا آهنگ قصاص دارید که این‌گونه آمادۀ قتل من شده‌اید ... به خدا سوگند من "دستِ خواری به شما نمی‌دهم و مانند بندگان فرار نمی‌کنم" [لا والله لا اُعطیکم بیدی إعطاء الذلیل ولا أفرّ فرار العبید] (شبهه خلاصه شده است) 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣اگر امام حسین قصد بیعت داشت اصلا از مدینه بیرون نمی آمد، توافقی هم که داشت این بود که اگر کسی با من کار نداشته باشد من هم کار به کار کسی ندارم. منتها یزید و به تبع او ابن زیاد کسانی نبودند که به کمتر از بیعت راضی باشند. همانطور هم که امام حسن علیه السلام هم با معاویه بیعت نکردند، تنها با او صلح کردند نه بیعت به عنوان خلیفه. @GhararGahShayeat 2⃣فراز آخر متن هم به خوبی گواه این مدعاست. چرا که حضرت میفرمایند: هرگز با شما دست بیعت نمیدهم. 3⃣اینکه در نامه عمر سعد آمده است، حسین ع قبول کرده یا به همانجا که بوده برگردد یا بیعت کند، اولا کلام امام علیه السلام نیست که قابل استناد باشد بلکه ادعای عمرسعد است. ثانیا طبق همین ادعا امام اختیار داشته یا بیعت کند و یا به مدینه برگرددـ خب معلوم است امام که از اول تا آخر به دنبال عدم بیعت بوده، آن شقّ یعنی برگشتن به مدینه را برمیگزیند. @GhararGahShayeat 4⃣عجیب است که چرا بعضی اینقدر اصرار دارند عاشورا را آنطور که دوست دارند تفسیر کنند و عجیبتر اینکه دوست دارند تفسیری سازشکارانه و ذلیلانه ارائه کنند. نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
‍ شماره شبهه:2033 🔆متن شبهه: محمّد پیامبر الله، برده داری را لغو نکرد، و آن را جزو تعالیم کتاب خود منظور نمود، تا انسان ها را برده تازیان کند اما شخصی به نام "ابراهام لینکلن" آمریکایی، این رسم شوم را در کره زمین برای همیشه لغو نمود؛ کسی که خود را یک آدم زمینی می دانست. 🔆 پاسخ شبهه: 🔮صدور فرمان "اِبراهام لینکلن" {شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا} مبنی بر آزادی بردگان فقط محدود به خاک امریکاست و آن هم صرفاً با انگیزه سیاسی برای جلوگیری از شورش داخلی و تضعیف شورشیانِ تحت رهبری برده داران بود چنانچه خود او در نامه‌ای به «آلبرت هادگِز» تصریح می‌کند: My paramount object in this struggle is to save the Union, and is not either to save or to destroy slavery. If I could save the Union without freeing any slave I would do it هدف اصلی من در این مبارزه این است که اتحادیه را حفظ کنم، نه این که برده‌داری را حفظ کنم یا از بین ببرم. اگر می‌توانستم اتحادیه را بدون آزاد کردن هیچ برده‌ای حفظ کنم این کار را می‌کردم... متن کاملِ نامهٔ "ابراهام لینکلن" با ترجمه و توضیح https://goo.gl/M6a4fe https://goo.gl/3ykWJ 🔮بنابراین هیچ انگیزه خیرخواهانه ای برای خود بردگان به چشم نمی خورَد و وضعیت وخیم کشور، اجباراً منجر به صدور این فرمان شد. در زمان ظهور اسلام، برده داری قانون پذیرفته شدهٔ جهان آن روز بود که اسلام با آن به مبارزه برخاست. هر چند به سببِ وجودِ موانع، امکانِ لغوِ یکبارهٔ بردگی وجود نداشت. ولی اسلام با روشِ الغاى اقدام به ریشه کن ساختنِ این معضل اجتماعی نموده است. 1⃣ در قرآن کفاره برخی گناهان آزاد سازی برده است: ١- قتل غیر عمدی {نساء ـ ٩٢} ٢- شکستن سوگند {مائده ـ ٨٩} ٣- کفارهٔ ظهار {مجادله ـ ٣} کافران دروغگو می گویند آزاد سازی برده در قرآن فقط محدود به موارد ٣ گانه فوق است و تاثیر چندانی در این امر ندارد {تصویر را در لینک زیر یببینید http://l1l.ir/ime1 اما نمی گویند: قرآن در آیهٔ دیگری بدون سبب مشخص و با تهدید، همه را دستور به آزاد سازی برده می دهد «فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ * و َمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ * فَكُّ رَقَبَة» باز هم به عقبه (تکلیف) تن در نداد. و چگونه توان دانست که آن عقبه (تکلیف) چیست؟! 👈🏿 آن آزاد کردن بَرده است. 📚سوره بلد آیات ١١ـ١٣ {توضیحِ المیزان} https://goo.gl/etmdAW @GhararGahShayeat 2⃣ أن أميرُالمُؤمِنينَ (ع) أعتَقَ ألفَ مَملوكٍ مِن مالِهِ وكَدِّ يَدِهِ امام علی (ع) هزار برده را از دسترنج خود آزاد کردند. 📚روضه المتقین، ج ۶، ص ٣۶٣ {صحیح} https://goo.gl/G9pXWs 📚مرآة العقول، ج ١٩، ص ١٧ {حسن https://goo.gl/LhNQv1 3⃣ پیامبر (ص): شَرُّ النَّاسِ مَنْ بَاعَ النَّاسَ بدترين مردم كسى است كه انسان مى فروشد 📚روضه المتقین، ج ۶، ص ۴١٠ {الموثق کالصحیح} http://bit.ly/2iaJYpe 📚مرآة العقول، ج ١٩، ص ٧٢ {الحديث الرابع موثق} https://goo.gl/BR2prU @GhararGahShayeat ادامه مطلب 👇👇👇
ادامه مطلب2033 4⃣ پیامبر (ص): ...و أمّا النَّخّاسُ فإنّهُ أَتَانِي جَبْرَئِيلُ (ع) فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ شَرَّ أُمَّتِكَ الَّذِينَ يَبِيعُونَ النَّاسَ ...و امّا برده فروش؛ زيرا جبرئيل (ع) نزد من آمد و گفت: اى محمّد! بدترين افراد امّت تو، كسانى هستند كه انسان خريد و فروش می ‏كنند. 📚روضه المتقین، ج ۶، ص ۴٠٨ {في الموثق كالصحيح} https://goo.gl/rKkpxB https://goo.gl/aTTAKU 5⃣ والإمام زين العابدين (ع) تمشيا مع خط الإسلام في تحبيذ العتق أعتق الألوف من العبيد فهو يشتري العبيد لا لحاجة به إليهم ولكن ليعتقهم، وقالوا: إنه أعتق مائة ألف امام سجاد در راستای مسیر اسلام در ترویج آزادسازی بردگان هزاران برده را آزاد کرد او با اینکه به بردگان نیازی نداشت اما می خرید تا آزادشان کند گفتند: او صد هزار نفر را آزاد کرد. 📚الإمام السجّاد جهاد و أمجاد، ج ١، ص ٢٢٩ https://goo.gl/5HHL7L 🔮سوال: ١- اگر آنطور که ناباوران شایعه می کنند، اسلام موافق برده داری است؛ پس این آیات و روایاتی که برده فروشی را مذمت می کند، و آزاد سازی برده و کنیز را تشویق و اجبار نموده چیست؟! ٢- کافران معترض اند: چرا اسلام برده داری را یکباره لغو نکرد؟ پاسخ: اگر امکان اعلامِ چنین حکمی بود، دیگر چه لزومی داشت که امامان خودشان کار کنند و با دسترنج خود برده ها را بخرند و آزاد کنند؟! پيش از ظهور اسلام، بردگى پديده اى جهانى و رایج بود اسلام باید آن را یا به طور كلى لغو می كرد يا آن را كاملا تأييد می كرد و يا آن كه با آن مبارزه تدريجى می نمود. 🔮 مقاله زیر را جهت رفع شبهات مرتبط { از جمله موانعِ لغو یکبارهٔ بردگی} مطالعه بفرمایید مقالهٔ بردگان از جاهلیت تا اسلام https://goo.gl/3rcini 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
‍ شماره شبهه:2034 🔆متن شبهه: 🔻حق حضانت برای تو - درد زایمان برای من 🔻زن فرزند می زاید - تو برایش نام انتخاب میکنی 🔻من درد میکشم - تو نگران این که بچه دختر نباشد 🔻من بیخوابی میکشم - تو خواب حوریان بهشتی میبینی 🔻سند خانه برای تو - بیگاری خانه برای من 🔻هزار صیغه برای تو - حکم سنگسار برای من 🔻هوس برای تو - عفاف برای من 🔻من از تو خیلی مردترم! 🔻آرام بمیر بانو، حتی عکست را پس از مردن بر روی آگهی ترحیمت نمیزنند! 🔆پاسخ شبهه: به این ادعاهای خنده دار، می توان 2 نوع پاسخ داد: 1⃣نوع اول 😊 🔸با سرافکندگی تقاضای خواستگاری از من➖جواب رد دادن متکبرانه برای تو 🔸پرداخت «شیربها» به مامانت از من➖خوردن «شیرهای مامانت» برای تو 🔸زیر تعهد بدهی صدها سکه طلا رفتن از من➖تصاحب آن سکه ها برای تو 🔸همۀ مخارج منزل و تو و فرزندان با من➖شکایت از «ندادن نفقه» و به زندان انداختن من برای تو 🔸دو سال سربازی رفتن و جانباز و شهید شدن برای من➖فرار از دفاع و خدمت به کشور برای تو 🔸عملگی در اعماق معدن های کُشنده تا نوک برج های وحشتناک برای من➖ماندن در امنیت منزل و استراحت برای تو ... 2⃣نوع دوم ابتدا از اینکه مردان نمی توانند حامله شوند و زایمان نمایند، از شما شدیدا عذر میخواهم!😉 🔮حق «حضانت» (به معنی پرستاری در تربیت و حفاظت، نگهداری و پرورش - لغتنامۀ دهخدا)؛ نه تنها برای مردان «امتیازی» نیست! بلکه برعکس، برداشتن «مسئولیت سنگین نگهبانی و دفاع از خانواده و همسر و فرزندان» از دوش زنان و گذاشتن آنها بر عهدۀ شوهران است. 🔮خانواده یک «سازمان اجتماعی» است و مثل هر سازمان دیگری، برای درست و قانونمند کار کردن، نیاز به «یک مدیر اصلی» دارد، که بنا بر تناسب جسمانی و ارجحیت تعقل بر «عاطفه» در مردان، این مسئولیت، قانونا و شرعا بر عهدۀ مرد گذاشته شده. (پیداست که1سازمان نمی تواند2مدیر اصلی داشته باشد، همچنین اگر بجای مردان، این مسئولیت سنگین به زنان واگذار می شد، بجز عدم تناسب ساختاری، باز همان ایراد وجود داشت که: چرا زنان؟! (البته اگر شوهر از داشتن «شرایط حضانت» ساقط شود، دادگاه می تواند مسئولیت حضانت را بر عهدۀ مادر بگذارد.) اولا در اکثر خانواده ها، مادر و پدر نام فرزندانشان را مشترکا و با توافق همدیگر انتخاب می کنند، ثانیا انتخاب نام خانوادگی پدر برای فرزندان، «قانون دینی» نیست، بلکه «قانون عُرفی» است، (که علی الظاهر بر اساس همان «مسئولیت و نقش شوهر در خانواده»، به مردان واگذار شده.) ضمن اینکه راه حل دیگری برای این موضوع وجود ندارد، اگر نام خانوادگی زن را بر فرزندان بگذارند، باز همان ایراد مشابه وجود خواهد داشت، و اگر از «نام های خانوادگی زن و شوهر، مشترکا» استفاده شود! بعد از چند نسل، طول نام خانوادگی فرزندان به چند متر خواهد رسید! 🔮جالب است بدانید در اکثر کشورهای غربی و غیر اسلامی، نام خانوادگی شخصی زنان، پس از ازدواج، به نام خانوادگی شوهرش تغییر می کند! شما از کدام مردان سخن می گویید؟! الان مردان جامعه ما دختران را بر پسران ترجیح می دهند؟! 😳 🔮شما از کجا می دانی من خواب حوریان بهشتی را می بینم؟! ای ناقلا! نکنه از «اجنه» هستی! 😁 چشم دفعات بعد خواستم خواب ببینم، قبلش با شما هماهنگ می کنم🤓 اولا قبل از این که سند خانه ای به نام من بخورد، سند صدها میلیون تومان سکه به نام شما می خورد! ثانیادر«شرایط 12گانۀ ضمن عقد»، مرد متعهد می گردد ضمن اعطای چندین اختیار به زنان- هنگام طلاق (بجز پرداخت مهریه های سنگین)، نصف اموالی که در زندگی مشترک به دست آورده را نیز به زن بدهد. ثالثا زنان قانونا و شرعا موظف به انجام کارهای خانه نیستند. (اما مردان قانونا و شرعا موظف به تامین مخارج خانه و همسر و فرزندان هستند) 🔮ببخشید ها! این هزاران خانم که صیغۀ من 1 نفر می شوند! از جنس خود شما هستند! باید فکری به حال این زن های خائن بکنید و براشون شوهر مناسب جور کنید تا دنبال شوهران مردم نباشند! 🔮عفاف، هم برای مردان لازم و واجب است، هم برای زنان. 🔮سنگسار، هم شامل مردان می شود، هم شامل زنان. تو از من خیلی مردتری؟! اما ارزش زنان به «خیلی زن بودن» است! 🔮شرع و قانون، منعی برای زدن عکس زن روی اعلامیه فوت ندارد. این مراعات نمودن ها، از قوانین و سنت های دین زرتشتی و خوی ایرانیگری به جا مانده. نمونه های اینگونه پایبندی ها را در آثار باستانی، نقش های سنگی و مجسمه ها و «قوانین ایران باستان» (و حتی در برخی سنت های زردشتیان کنونی) می توانید ببینید و بخوانید. نشر این پیام صدقه جاریه است. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شبهه:2035 🔆متن شبهه با صدور دستور العملی به کلیه ادارات این شهر دستور داد هیچگونه همکاری با شهرداری و سایر نهادهای اداری ایرانی در اربعین انجام ندهند خفت خفت 🔆 پاسخ شبهه" 1⃣مطلب بالا درگروه ها برای تخریب کربلا ، دلچرکین کردن زایران ایرانی و ایجاد کینه بین شیعیان ایران و عراق رواج پیدا داده میشه @GhararGahShayeat 2⃣بر فرض که این بخشنامه جعلی نباشد ، عمدا به شکل ترجمه شده تیتری که زیر تصویر هست با متن عربی بخشنامه سازگار نیست توی متن عربی نوشته "تمام تعاملات و همکاری های مسوولان و نهادهای عراقی با ایرانیها در اربعین صرفا باید از طریق استانداری کربلا باشد" 3⃣یعنی نگفته همکاری نکنید بلکه گفته تعاملات مسوولان عراقی باید با اطلاع و و از طریق استانداری کربلا باشد (در متن بخشنامه میگه: "هیچ انجام نشود جز از طریق ما" : « الا عن طريقنا ») در واقع نوعی وحدت رویه مدیریتی بین نهادهای عراقی است 4⃣ضمنا اصلا اسم شهرداریهای ایرانی در این نیست. نمیدونم چرا خبرسازهای طرفدار شمر و یزید ، اسم شهرداری را در تیتر فارسی گنجانده اند؟! @GhararGahShayeat 5⃣ قبلا فکر میکردیم یزید و شمر و ابن زیاد و ... همگی بوده اند. حالا با دیدن اینگونه مطالب در فضای مجازی متوجه شده ام که بعضی از طرفداریهای یزید، هم بلد هستند نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
شماره شایعه:2036 🔆متن شایعه: امام علی نظرش دربارهٔ زنان این است: النِّسَاءُ عَيٌّ وَعَوْرَةٌ، فَاسْتُرُوا عِيَّهُنَّ بِالسُّكُوتِ، وَاسْتُرُوا عَوْرَاتِهِنَّ بِالْبُيُوتِ زنان نفهم و عورت (آلت تناسلی) هستند نفهمی شان را با سکوت و عورت بودنشان را با نگه داشتن آنان در خانه پنهان کنید 📚 كافی، ج ۵، ص ۵٣۵ goo.gl/MfiQ5V 🔆پاسخ شبهه: 1️⃣ ترجمهٔ روایتِ فوق "دروغ" است. کلمه «عِیٌّ» به معنای «نفهمی» نیست! کلمه «عَوْرَةَ» به معنای «آلت تناسلی» نیست! 🔮 ترجمهٔ "صحیح" چنین است : زنان، ناتوان و از نظر جسمی آسيب‌پذيرند. در مقابل ناتوانی شان سکوت کنید؛ و با اختصاص دادن خانه به آنها آسیب پذیری شان را چاره کنید. 2️⃣ ترجمه کلمه "عی" : ناتوانی . حتماً ببینید⬇️ goo.gl/F4Wkhg goo.gl/TNmyTf حال "ناتوانی" سه حالت دارد که با قرینه مشخص میشود مقصود کدام است: عیَ فی مَنْطِقِه: درماندنِ از بیان و اظهار مقصود عیَ بِأمْرِه: درماندنِ از انجام کار عیَ عَنْ حُجّتِه: ناتوانی در اِقامهٔ دلیل 📚 منبع: ترجمه فرهنگ معجم الوسیط، صفحه ١٣۶۴ bit.ly/2tTMm9p @GhararGahShayeat 3️⃣ ترجمهٔ واژهٔ " عِیَ " در قرآن : 🔮 آیه ١۵ سوره ق : ...أَ فَعَيينا 👉 بالْخَلْقِ الْأَوَّلِ ... ...آیا ما ناتوان 👉 بودیم از آفرینش نخستین؟ ... goo.gl/aHnx9z در ترجمهٔ آیهٔ فوق کلمه را جایگزینِ کلمهٔ کنید، ببینید چه بلایی بر سر ترجمه می آید. عَدمِ توانایی که به معنای نَفهم بودن نیست! مثلاً: اگر کسی رانندگی بلد نیست، نمی گویند طرف نَفَهم است!! حال حضرت می فرماید در برابر زنانی که در کاری ناتوانند سکوت کنید ـ آیا این توهین است؟! یا حمایت؟ 🔮 نکته: اگر بگوییم منظور از "عی" ناتوانی کلامی باشد؛ می توان گفت: این "ناتوانی" همان ایجاد محدودیتِ ارتباطِ کلامی از سوی شارع برای زنان، در برابر مردان بیگانه می باشد (مثل اینکه به کسی بگوییم از چراغ قرمز عبور کن میگوید نمیتوانم) ابتدای همان روایت که کافر آن را نمود، حضرت می فرمایید: لَاتَبْدَؤُوا النِّسَاءَ بِالسَّلَامِ، وَلَا تَدْعُوهُنَّ إِلَى الطَّعَامِ ... كلام خود را با زنان با سلام آغاز نكنيد و آنان را به سفره (مهمانی) نخوانيد... goo.gl/V584JN حدیث دلالت بر این دارد که شارع راضی به سخن گفتن غیر ضروری مردان با زنان نیست و غالبا سخن با سلام شروع می شود ... (حتماً مطالعه کنید👇) goo.gl/sa1bnz 4️⃣ ترجمهٔ کلمهٔ عورة: در كاربردهای قرآنی و روایی به ٢ معناست. (که معنای دوم با واژه عورت در این حدیث، مطابقت دارد): ١- عورت: هر چیزی یا هر جایی که انسان از روی حیا آن را بپوشاند. اطلاق «عورت» به شَرمگاهِ زن و مرد (سوءة) از مصاديق اين معناست. هر چند که کلِ بدنِ زن عورت است و در برابرِ نامحرم نیاز به پوشش دارد (غیر از صورت و دست تا مچ) 🔮نکته: وقتی میگوییم (به فرض) موی زن هم عورت است؛ به این معنا نیست که موی زن آلت تناسلی است!! goo.gl/mevxX1 ٢- عورت: رخنه و مَنفذی كه از آن ناحيه، احساس خطر و ناامنی می‌شود. آنچه که محافظت و حِراست از آن لازم است. ⬇️ آیه قرآن: ... يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا 👈 عوْرَةٌ وَ مَا هِيَ بِعَوْرَةٍ... ...و می گفتند: «خانه های ما 👈 بی حفاظ است!» در حالی که بی حفاظ نبود... (احزاب -١٣) goo.gl/PRBxHh 📚 منبع: ترجمه فرهنگ معجم الوسیط صفحه ١٣۶۴👇 bit.ly/2tzxmO1 @GhararGahShayeat 🔮استاد مطهری: به زن‌ از آن جهت "عورت" گفته می‌شود که مانند خانه‌ای بی‌حصار است و آسیب‌ پذیر می‌باشد و باید در حصار پوشش قرار گیرد ... 📚 مساله حجاب، ج ١، ص ٢۴۵ (صفحه کتاب👇) goo.gl/EqHFCM بعضی مانند راغب گفته اند: عورة كنايه و اصلش از عار است زيرا در ظاهر شدن آن عار هست. از اين جهت زنان عورت ناميده شدهاند. (که ظاهر شدن بدن آنان عار است.) 📚 قاموس قرآن، ج5، ص: 68 عورت بودن زن از اين نظر است كه به سبب جذّابيت بيشتری كه برای جنسِ مخالف دارد، در معرض خطر است. ضعف جسمانیِ وی نيز سبب می شود كه يارای دفاع و مقابله با مرد را نداشته و از اين ناحيه آسيب‌پذير باشد ... توضیحِ بیشتر: 👇 goo.gl/VEKFnU goo.gl/jPNBtL نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در سروش 👇 http://sapp.ir/gharargahshayat در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634