✨|... ۲. اضلال عن سبیل الله
اضلال به معنای گمراه شدن از صراط مستقیم است؛ اعم از انحراف از عقیده یا عمل صحیح.
اضلال اعتقادی: یعنی انسان را نسبت به معارف دینی دچار تردید و شبهه کند و حالت بیتفاوتی در انسان به وجود آورد که در بسیاری از مواردِ غناء، این معنا وجود دارد.
@gharinalhosein
✨|.. ممکن است ضلال غنا به سه نحو باشد:
🌸یک- مضمون کلمات آن موجب گمراهی شود؛
🌸دو- آهنگ بهگونهای باشد که انسان را به گناه وادارد؛
🌸سه- اوضاع و احوال و شرایط گوناگون دیگر موجب اضلال است؛
مثلاً در خواننده خصوصیّتی است که إلهاء عن سبیل الله میکند؛ مانند اینکه خواننده، زنی باشد که با وضع و حالش موجب گمراهی شود؛
@gharinalhosein
✨|.. قیودی که در معنای غنای محرّم دخیل نیست:
۱. طربانگیز بودن: طربانگیز بودن، نه تنها مقوم مفهوم غنا نیست، بلکه ملاک حرمت غنا هم نیست؛ یعنی این حالت نفسانی و خفّتی که از شنیدن غنا برای انسان حاصل میشود، مطلقاً ملاک حرمت نیست. گاهی دیدن بعضی مناظر در نفس انسان بیش از حالت فرح، غنا ایجاد طرب میکند و گاهی بعضی مناظر حالت حزنی ایجاد میکند که از هر غنای حزنانگیزی تأثیرش بیشتر است.
۲. ریتم تند داشتن: ریتمِ تند شاخص غنای محرّم نیست.
۳. قصد تفریح: اگر غنا لهوی شد، شنیدن آن، چه به قصد تفریح باشد و چه نباشد و چه به قصد پرکردن اوقات فراغت باشد و چه نباشد، حرام است.
۴. شدت و ضعف تأثیر غنا در لهویت: اگر یکی از عناصر تشکیلدهندۀ غنا که عبارت است از صوت، کلام و خواننده، موجب لهو شد، این غنا حرام است. بنابراین، کمتر یا بیشتر تأثیر داشتن یکی، یا تأثیر نداشتن دیگری، تأثیری در آن مجموع محصّل ندارد.
۵. عدم تأثیر انگیزه: اگر غنای لهوی باشد، محرّم است؛ چه خواننده با انگیزه غنا و لهو بخواند و چه بدون آن.
@gharinalhosein
✨|.. سوال ؟
گوش کردن به صدای زن از طریق ضبط صوت یا فیلم چه حکمی دارد؟
جواب: چنانچه صوت، صوت لهوی باشد، حرام است و در غیر این صورت حرام نیست. صوت زن خصوصیتی ندارد. این فرق میکند با آن زنی که در حضور مرد میخواند؛ چراکه از نوار پخش میشود. شناختن و نشناختن آن زن هم تأثیری در حکم ندارد.
@gharinalhosein
✨|.. سوال ؟
معیار در حرمت، اضلال شأنی است نه فعلی
گاهی آوازی برای کسی مضلّ عن سبیل الله است، امّا برای دیگری نه؛ چراکه ممکن است تقوا و مراقبتش زیاد باشد و این چیزها در او اثر نگذارد یا اینکه زیاد شنیده و برایش عادی شده باشد؛ یعنی برای او مهیج و محرک نباشد. یا به دلیل دیگری باشد. بنابراین افراد مختلفاند.
آیا حکم غناء نسبت به اینگونه افراد مختلف است؟
در شمول حرمت نسبت به این دو شخص و بین این دو حالت تفاوتی نیست. نمیتوان گفت که اضلال در مورد کسی که فعلاً تحقّق پیدا میکند، حرام و در مورد کسی که فعلاً تحقّق پیدا نمیکند، حلال است. (مکاسب محرمه، ج۲۹۶، ص۵)
@gharinalhosein
👌👌مهمترین مسئله ای که این روزا برامون سوال شده ( البته حتما پیام های قبلی رو مطالعه کنید تا به اینجا برسید )
مرجع برای تشخیص مصداق غنای حرام از غیر حرام
تشخیص این موضوع، مثل سایر موضوعات، با عرف است؛ یعنی بعد از آنکه به این نتیجه رسیدیم که غنای محرّم عبارت است از غنای لهوی مضلّ عن سبیل الله، تشخیص مصداق خارجیِ آن و اینکه آیا این آوازی که اجرا میشود، لهو مضلّ عن سبیل الله است یا نه، امری عرفی است.
گاهی علاوه بر تشخیص عرف (عرف عام)، تشخیص و احراز شخص مکلّف هم لازم است؛ مثلاً اگر خوانندگی یا نوازندگی در دستگاه موسیقی خاصی به تشخیص عرف، لهوی مضلّ باشد و انسان را به گناه تشجیع کند، اگر مکلّف نمیداند که این غناء در همان دستگاه است یا نه، یعنی در تطبیق مصداق خارجی با آن موضوع که عرف تشخیص داده، شک کند، اینجا طبعاً تشخیص با خود مکلّف است. اگر مکلّف تشخیص داد که این صوت مصداقی است برای همان موضوع محرم که عرف تشخیص داده بود، حرام میشود و اگر شک کرد، بنا را بر حلّیت میگذارد.
@gharinalhosein
اگه بخوام با مثال توضیح بدم
( این قسمت از زبان خودم هست قبلی ها از زبان حضرت آقا بود حتی مثال ها)
آهنگ به عنوان مثال تتلو ، ساسی مانکن و ... که معلوم برامون حرام از همه لحاظ
ولی مثلا آهنگ های آقای شجریان که صرفا حرام نیست به عهده خودمون هست با توجه به شروطی که مرجع تقلید برامون گذاشتن ...
ممکن فلان آهنگ آقای شجریان برای من نوعی حرام باشه یا نباشه
@gharinalhosein
✨|...آقا امیرالمؤمنین(علیهالسلام):
عادت هایتان را تغیر دهید،
تا #عبادات برای شما آسان شود.
میزانالحکمه،ج۸،ص۲۹۹
@gharinalhosein
🌾|... به امامحسنعلیهالسلام توصیه میکرد،
و میفرمود:
کارها را بر خویش آسان بگیر؛
و بیهوده غصهی دنیا را نخور،
چرا که " الاَمر قَریب "
مرگ و قیامت نزدیک است...
#علیبنابیطالبعلیهالسلام
#پناه_شب
@gharinalhosein
🌱|..السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ
#باران_نور
@gharinalhosein
🦋|.. با لطف دوست نوکریِ من ردیف شد
یک #یا_رقیه گفتم و طبعم لطیف شد...
@gharinalhosein
✨|... الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
همان کسانى که ایمان آوردهاند و دلهایشان به یاد خدا آرام میگیرد، آگاه باشید که یاد خدا آرام بخش دل هاست. »
#باران_نور
@gharinalhosein