✨﷽✨
🌼اگر با همه مثل خانوادهات مهربان باشی زندگیات آسودهتر میشود!
✍استاد پناهیان: در میان راههایی که برای رسیدن به آسودگی هست؛ یکی از شاهراهها و راههای باعظمت «محبت» است. با محبت نهتنها راحتیها افزایش مییابد، بلکه سختیها هم بهتر تحمل میشود.
امام سجاد(ع) به زُهْری فرمود: چرا مردم را مثل خانوادهات تلقی نمیکنی؟ یعنی بزرگترها را مانند پدر و مادرِ خود بدانی، کوچکترها را جای فرزند خودت بگذاری و همسالان را برادر خود بشماری. وقتی آنها را خانواده خودت بدانی به کدامیک از آنها دوست داری ظلم کنی؟! کدامشان را دوست داری نفرین کنی؟! آبروی کدامیک را حاضری ببری؟!
بعد میفرماید: «وَ إِنْ عَرَضَ لَكَ إِبْلِيسُ...» وقتی ابلیس به تو القاء کرد که «بهتر از مسلمان دیگری هستی!» اگر او سنش بیشتر است، بگو ایمان و عمل صالح او بیشتر است، اگر سنش کمتر است، بگو گناه من بیشتر است و اگر همسن توست، بگو من به گناه خود یقین و به گناه او شک دارم؛ پس او بهتر از من است! اگر مردم به تو احترام گذاشتند، بگو «از خوبی آنهاست» اگر با تو نامهربانی کردند، بگو «بهخاطر بدیِ من است»
اگر با همه مثل خانوادهات مهربان باشی، زندگیات آسودهتر میشود، دشمنانت کم و دوستانت زیاد میشوند؛ از خوبیشان خوشحال میشوی و از بدیشان ناراحت نمیشوی.
استاد پناهیان ۹۶.۷.۹
https://eitaa.com/ghasem_jabarin1401
💠 ادامه داشتن حیات حاجقاسم در قلوب مردم
✍ حیات شهید سلیمانی، در قلوب مردم ایران و منطقه ادامه یافته و زین پس نیز خواهد یافت.
👈 شهید سلیمانی بیش از آنکه با دستاوردهای نظامیاش شناخته شود، یک شخصیت مهم اجتماعی و چهرهای فوقالعاده محبوب در میان جوامع مختلف است.
🍃 حاجقاسم زمانی که در عراق مشغول مقابله با داعش بود، برایش فرقی نداشت از چه کسانی دفاع میکند،
شهید از مسلمانان شیعه و اهل تسنن گرفته تا مسیحیان، ایزدیها یا کردها دفاع میکرد.
👈 برای حاجقاسم، انسانیت مهم بود.
🌷 سردار، اصلا و ابدا یک فرمانده عادی نبود، حتی در فضای حرفهای کار نیز، _فرماندهان مختلف سپاه معترفند_ دیدارهای مردمی و جنبههای اجتماعی در ارگانهای نظامی را از وی وام گرفتهاند.
👈 شهید سلیمانی فردی بود با لباس و کفشهای همیشهخاکی و دستهای پینهبسته،
✔️ اما هیچ کجا و در برخورد با هیچکس لبخند، گشادهرویی و تواضع را فراموش نمیکرد.
🤲الّٰلهُمَّ ارْزُقْنٰا شَهٰادَةَ فِی سَبیلِک
#حاج_قاسم
@mojarebat
https://eitaa.com/ghasem_jabarin1401
﷽
♨️اضطرار خود ساخته!🔰
🔻شکی نیست که در شرایط اضطرار مکلف وظیفه خاصی دارد و برخی از محدودیت ها از او برداشته می شود.
🔹مثلا در شرایط استثنایی و اضطرار می شود غذای نجس و حرام را به اندازه حفظ جان خورد.
👈 اما نمی شود کسی خود را به حال اضطرار درآورد مثلا:
🔹اگر مانعی در اعضای وضو یا غسل هست که رفع آن مشکل یا غیر ممکن باشد، انجام وضو یا غسل باهمان مانع صحیح است
👈ولی نباید عمدا بدون هیچ ضرورت و یا غرض عقلانی مشروع، چنین شرایطی را فراهم نمود، مثلا روی ناخن ها، ناخن مصنوعی چسباند و وضوی جبیره ای گرفت یا آرایش هایی روی صورت انجام داد و وضوی جبیره ای گرفت و...
#برداشت_نادرست
📚 استفتاء از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی،مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی
-----------------------
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
https://eitaa.com/ghasem_jabarin1401
»»» آیه ی روز :
**********
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذَا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذَابِ اللَّهِ وَلَئِن جَاءَ نَصْرٌ مِّن رَّبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَوَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ
عنکبوت - ١٠
و از مردم کسانی هستند که میگویند: «به خدا ایمان آوردهایم!» اما هنگامی که در راه خدا شکنجه و آزار میبینند، آزار مردم را همچون عذاب الهی میشمارند (و از آن سخت وحشت میکنند)؛ ولی هنگامی که پیروزی از سوی پروردگارت (برای شما) بیاید، میگویند: «ما هم با شما بودیم (و در این پیروزی شریکیم)»!! آیا خداوند به آنچه در سینههای جهانیان است آگاهتر نیست؟!
**********
نکته ها:
ظاهراً مراد از «العالمین» هر موجود باشعور از جنّ، ملك و انسان است.(112)
در اوّلین آیه ى این سوره خواندیم كه گمان نكنید بدون آزمایش، اظهار ایمان شما را مى پذیریم. «أحسب النّاس أن یتركوا ...» این آیه یكى از نمونه هاى آزمایش را بیان مى كند.
-----
112) تفسیر المیزان.
**********
پیام ها:
- اظهار ایمان برخى از مردم، زبانى است، نه قلبى. «و مِن الناس مَن یقول آمنّا»
- گاهى ایمان، اذیّت و آزار مردم را بدنبال دارد كه باید تحمّل كرد. «آمنّا - اوذى فى اللَّه»
- مؤمن، مقاوم است. «ولنصبرنّ على ما اذیتمونا»(113) ولى منافق، ناپایدار است. «فاذا اوذى ... جعل...»
- ایمان واقعى در هنگام سختى ها روشن مى شود. «فاذا اوذى فى اللَّه» حضرت على علیه السلام مى فرماید: «فى تقلّب الاحوال علم جواهر الرّجال»(114) در فراز و نشیب ها و حالات گوناگون، جوهره ى انسان آشكار مى شود.
- منافق، فرصت طلب است و به هنگام پیروزى خود را مؤمن مى داند، و در گرفتن مزایا، اصرار مى ورزد. «لیقولنّ انّا كنّا معكم»
- تظاهر و نهان كارى سودى ندارد، خداوند از درون همه آگاه است. «أولیس اللَّه باعلم بما فى صدور العالمین»
-----
113) ابراهیم، 12 .
114) نهج البلاغه، حكمت 217.
**********
https://eitaa.com/ghasem_jabarin1401
خطبه ۲۲۱ #نهج_البلاغه
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃
📜 #خطبه221 : (پس از خواندن آيه ۱ و٢ سوره تكاثر، « افزون طلبی شما را به خود مشغول داشته تا آنجا كه به ديدار قبرها رفتيد؟» ، فرمود:)
1⃣ هشدار از غفلت زدگی ها
🔻شگفتا چه مقصد بسيار دوری و چه زيارت كنندگان بيخبری و چه كار دشوار و مرگباری، پنداشتند كه جای مردگان خالی است، آنها كه سخت مايه عبرتند و از دور با ياد گذشتگان فخر می فروشند، آيا به گورهای پدران خويش می نازند؟ و يا به تعداد فراوانی كه در كام مرگ فرو رفته اند؟ آيا خواهان بازگشت اجسادی هستند كه پوسيده شد؟ و حركاتشان به سكون تبديل گشت؟ آنها مايه عبرت باشند سزاوارتر است تا تفاخر، اگر با مشاهده وضع آنان به فروتنی روی آورند عاقلانه تر است تا آنان را وسيله فخرفروشی قرار دهند. اما بدانها با ديده های كم سو نگريستند و با كوته بينی در امواج نادانی فرو رفته اند، اگر حال آنان را از ورای خانه های ويران و سرزمينهای خالی از زندگان می پرسيدند، هرآينه می گفتند: آنان با گمراهی در زمين فرو خفتند و شما ناآگاهانه دنباله روی آنان شديد بر روی كاسه های سر آنها راه می رويد و بر روی جسدهايشان زراعت می كنيد؟ و آنچه به جا گذاشته اند می خوريد و در خانه های ويران آنها مسكن گرفتيد و روزگاری كه ميان آنها و شماست بر شما زاری می كند، آنها پيش از شما به كام مرگ فرو رفتند و برای رسیدن به آبشخور از شما پیشی گرفتند.
2⃣ شرح حالات رفتگان
🔻 آنها دارای عزّتی پايدار و درجات والای افتخار بودند، پادشاهان حاكم يا رعيت سرفراز بودند كه سرانجام راه به درون برزخ پيمودند و زمين آنها را در خود گرفت و از گوشت بدن های آنان خورد و از خون آنان نوشيد. پس در شكاف گورها بی جان و بدون حرکت پنهان مانده اند. نه از دگرگونيها اندوهناك و نه از زلزله ها ترسناك و نه از فريادهای سخت هراسناكند، غائب شدگانی كه كسی انتظار آنان را نمی كشد و حاضرانی كه حضور نمی يابند، اجتماعی داشتند و پراكنده شدند، با يكديگر مهربان بودند و جدا گرديدند. اگر يادشان فراموش گشت يا ديارشان ساكت شد، برای درازی زمان و دوری مكان نيست، بلكه جام مرگ نوشيدند، گويا بودند و لال شدند، شنوا بودند و كر گشتند و حركاتشان به سكون تبديل شد، چنان آرميدند كه گويا بيهوش بر خاك افتاده و در خواب فرو رفته اند. همسايگانی كه با يكديگر انس نمی گيرند، دوستانی كه به ديدار يكديگر نمی روند، پيوندهای شناسایی در ميانشان پوسيده و اسباب برادری قطع گرديده است، با اينكه در يك جا گرد آمدند تنهايند، رفيقان يكديگرند و از هم دورند، نه برای شب صبحگاهی می شناسند و نه برای روز شامگاهی، شب يا روزی كه به سفر مرگ رفته اند برای آنها جاويدان است. خطرات آن جهان را وحشتناك تر از آنچه می ترسيدند يافتند و نشانه های آن را بزرگ تر از آن چه می پنداشتند مشاهده كردند و برای رسيدن به بهشت يا جهنّم تا قرارگاه اصلی شان مهلت داده شدند و جهانی از بيم و اميد برايشان فراهم آمد، اگر می خواستند آنچه را كه ديدند توصيف كنند، زبانشان عاجز می شد. حال اگر آثارشان نابود شد و اخبارشان فراموش، اما چشمهای عبرت بين، آنها را می نگرد و گوش جان اخبارشان را می شنود، كه با زبان ديگری با ما حرف می زنند و می گويند:..
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃
#نهج_البلاغه_خوانی
https://eitaa.com/ghasem_jabarin1401