eitaa logo
د. قاسم جعفری عضو علمی دانشگاه
311 دنبال‌کننده
285 عکس
162 ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| کوچه پس کوچه های مشهد 🔹با نوای حاج علی ملائکه با لهجه زیبای مشهدی 🌟🌿🌟🌿🌟🌿🌟
« در باره تعطیلی شنبه !» « تبصره - تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی از قبیل بیمارستانها مراکز بهداشتی درمانی مراکز بهزیستی بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنجشنبه تنظیم نمایند ...» این متن همان دستپخت پر بحث کمیسیون اجتماعی است که به تصویب صحن رسید و معروف شد به قانونی شدن تعطیلی شنبه ها در صورت تایید شورای نگهبان . مقدمتا عرض می کنم که در اسلام اصل بر کار و تلاش است آن هم از نوع جهادی که شرایط امروز ما بر چنین روشی تاکید می کند پس نفس افزودن به روزهای تعطیلی آن هم در سال جهش تولید با مشارکت مردمی خود اعجاب انگیز است . بار مالی عمومی دولت و بخش خصوصی را هم باید متخصصان محاسبه کنند از سویی اصلا با فرض ضرورت به کاهش زمان کاری نیاز به ارایه طرح یا لایحه برای تنظیم ساعات اداری نبود و دولت می توانست خود تصمیم مقتضی را بگیرد کما این که سال هاست مدارس کشور با تصمیم یک وزارتخانه یا هیات وزیران تعطیل است و همین طور ادارات تهران و برخی کلان شهرها روزهای پنجشنبه تعطیل اند . لایحه اولیه دولت ارائه خدمت رسانی از شنبه تا چهار شنبه است و نگاه اولیه مجلس هم واگذاری امر به خود دولت بود اما در طی فرایند اتفاق دیگری افتاد . استدلال های اقتصادی و تجاری در این مساله کاملا نامطمئن بلکه مشکوک است ؛ موافقان تعطیلی شنبه در عین تظاهر به پرهیز از زوایای فرهنگی اعتقادی اجتماعی و حتی سیاسی طرح، سعی کردند از جواب دفتر برخی مراجع که طبیعتا ناظر به نحوه تنظیم سوال است برای قبولاندن مراد خود بهره گیرند .به عبارتی هم طرف مقابل را به ایدئولوژی سازی موضوع و اظهار نظر غیر تخصصی متهم کردند و هم خود با تحریک جنبه فقهی ایدئولوژی قضیه برخی مرددین را وادار به همراهی نمودند . این ملاحظه را نباید فراموش کرد که که استفتاء و فتوا ناظر به حکم کلی است و نه تعیین مصداق ، حتی با این فرض که شناخت مصداق به صدور فتوای صائب تر کمک می کند باز هم مجتهد مکرم به واقع در کسوت آحادی از کارشناسان قرار می گیرد و از این باب نظر او محترم است اما حتی برای مقلدانش فصل الخطاب نیست . به واقع باید پرسید( جدای از نظر حاکم اسلامی و ولی امر که طبعا مطاع و در حکم قانون است ) در این موضوع به صرف این که عالمی یا علمایی بفرمایند تعطیلی شنبه تشبه به کفار نیست آیا واقعا چنین است ؟! جالب است که در متن فتوای منسوب به دفتر یکی از مراجع آمده است چون در تعطیلی روز شنبه رونق اقتصادی منظور است و قصد تشبه به کفار نیست پس حرمت ندارد ! اما سوالی که مطرح است آیا در این مساله قصد فعل ، علت حکم است که فقدانش نافی حرمت باشد یا صرف تحقق موضوع تشبه ، ولو بدون قصد برای حرمت کفایت می کند؟ یادمان باشد در مساله مشابه در فتوای معروف امام خمینی ره در جواز بازی شطرنج با قیود ذکر شده فرض سوال تغییر موضوع شطرنج از آلت خاصه قمار به یک بازی فکری و مفید بود اما این که با وجود ثبات موضوع صرف عدم قصد کفایت می کند یا نه ، بحث جدیدی است .از سویی آیا قائلان به چنین مساله ای با الغاء خصوصیت این حکم را در سایر موارد مثل ربا و.. می پذیرند ؟ در مقام لطیفه آمده که به کسی گفتند شرب خمر معصیت است گفت من برای لذتش می نوشم نه به قصد معصیت ! √ در شرح این شریفه قرآنی « وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ﴾برخی مفسران می گویند این راه هایی که تبعیت از آن نهی شده شامل سلوک و سنت یهود نصاری مجوس و سایر اهل بدعت و گمراهی است . تفسير القرطبي (7/138). برخی افراد مدعی اند که این مصوبه فقط آثار اقتصادی ( به زعم آنان مثبت) از باب هماهنگی و همزمان شدن با جریان اقتصاد جامعه جهانی دارد و عجیب آن که برخی تبعات فرهنگی اعتقادی سیاسی و اجتماعی آن را کلا منکر می شوند ! اما واقعا آنچه به عنوان آثار اقتصادی یاد می کنند اگر نگوییم منفی لااقل مشکوک و ثابت نشده است . خیلی عجیب است که طرفداران تعطیلی شنبه با تاکید بر بعد مثبت اقتصادی هر گونه اثر محسوس آن بر ساحت فرهنگ اعتقاد اجتماع و سیاست را نادیده می گیرند ! باید گفت اینان یا متوجه کنه مساله نیستند- که کمی بعید است - یا دچار حالت تجاهل العارف هستند . البته زندگی امروز در هم تنیده و شبکه ای است و ابعاد مختلف آن به شدت در حال تاثیر و تاثر از هم می باشد . هر قوم و ملتی که از مبادی و ارزش های خود ولو با نیت خوب دست بردارد در مسیر زوال و اضمحلال فرهنگی و تمدنی قرار خواهد گرفت .قرآن کریم و شرع انور در تعیین مصادیق ، برای جامعه و عرف مومنین ارزش خاصی قائل است ؛ فرمود : « { خُذِ ٱلۡعَفۡوَ وَأۡمُرۡ بِٱلۡعُرۡفِ .. }یکی از معانی عرف همین توجه به ارزش های شناخته شده و حاکم بر جامعه است .
پر واضح است بسیاری موارد به صورت تدریجی اتفاق می افتد همان چیزی که امروز از آن به « سیاست قورباغه آب پز » یاد می شود .امروز تعطیلی شنبه فردا موردی دیگر و اندک اندک به قول شاعر ؛ عابدی به آب روشن می طهارت کرد و رفته رفته به این کار زشت عادت کرد . رسول خدا ص فرمود : «لَتَتْبَعُنَّ سَنَنَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ؛ شِبْرًا شِبْرًا، وَذِرَاعًا بِذِرَاعٍ، حَتَّى لَوْ دَخَلُوا جُحْرَ ضَبٍّ تَبِعْتُمُوهُمْ، قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ! الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى؟ قَالَ: فَمَنْ؟!». شما وجب به وجب و قدم به قدم راه گذشتگان را می روید تا جایی که اگر وارد لانه سموری شده باشند تقلید خواهید کرد پرسیدند یا رسول الله مقصودتان تبعیت از یهود و نصاراست ؟ فرمود : پس کی ؟! اسلام از تابعانش انتظار دارد که فردی و جمعی غیور و خودباور باشند . حتی حضور در جمع کافران و محافلشان و نحوه تهنیت و تعزیت به آن ها در مناسبات باید حساب شده باشد . حضور بدون حکمت در مجالس آنان چه بسا مصداق عدم عمل به « وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ » الفرقان:72، باشد.بر قول و فعل باطل و شبهه دار نباید صحه گذارد . پس با همه احترام برای مجلسیان و تصمیماتشان حق داریم بپرسیم چگونه نهادی که در راس امور جمهوری اسلامی است به کاری که لااقل شبهه انگیز است رسمیت می بخشد ؟ در جایی دیگر فرمود : «من تشبَّهَ بقومٍ فهوَ منهم»هر کس همراستایی و تشبه به قومی را در پیش گیرد جزء آنان می شود . چرا برخی با ساده انگاری می گویند ما شنبه را در کشور اسلامی تعطیل رسمی می کنیم ولی شبیه آنان نخواهیم شد ؟! حکایت کنند که کسی منزلش در حاشیه جاده خودروهای سنگین بود خبرنگار پرسید این همه تردد و سر و صدای خودروها اثری بر روح و روان شما ندارد ؟ گفت به نام خدا ، ن ن ن ..نه ! خلاصه ما در اسلام به مخالفت ، عدم همراهی غیرحکیمانه و حتی به جهاد کبیر با مشرکان و کافران امر شده ایم و این نقطه ناروشن و سوال برانگیز که تعطیلی شنبه و شبهه تشبه به کفار آن را نمی شود در محاق برد و صورتش را پاک کرد .فرمود : « { فَلَا تُطِعِ ٱلۡكَـٰفِرِینَ وَجَـٰهِدۡهُم بِهِۦ جِهَادࣰا كَبِیرࣰا } الفرقان: ۵۲] پر واضح است که مقصود از جهاد کبیر ورای جنگ و فراتر از اقدامات نظامی است . خوب است مجلسیان گرامی پاسخ دهند نسبت این مصوبه با عدم اطاعت از کفار و جهاد کبیر چه نسبتی دارد ؟ البته برخی نینگارند که ما وضعیت نظام بین الملل و تعاملات جاری الزامات و واقعیات آن را انکار می کنیم و کشور را جزیره ای جدا می پنداریم زیرا داستان در واقع عکس است و طرفداران تعطیلی شنبه در عمل کارکرد معجزه گون تکنولوژی تفاوت کار در شب و روز و بعد و قرب زمانی و مکانی را بی معنا کرده و تفاوت ساعات شرق و غرب ربع مسکون - که حصه تعطیلی هر روزی از هفته را در مراودات کاری و اقتصادی بین کشورها کم بلکه بی اثر می نماید - داده های آماری و چیزهای دیگر را انکار می نمایند . امیدواریم شورای محترم نگهبان با فراست و فطانت کافی و بر اساس اصول مربوطه قانون اساسی موضوع را بررسی و اعمال نتیجه نمایند لیک از سویی یادمان نرود بدنه متدین جامعه باز هم راه روشن خود را خواهد رفت و در نتیجه دوقطبی گری در جامعه برتلخی حکمرانی و شکاف اجتماعی خواهد افزود .آثار چنین تصمیماتی سال ها بلکه دهه های بعد ظاهر خواهد شد پس چنان مباد که این نظر بر اذهان غالب آید که آنچه در قواره برخی مجالس نمی شد طرح کرد با دست عزیزانی که به خیرخواهی و نیت نیکشان باور هست می شود به کرسی نشاند .
24.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺نماهنگ| با شما سربلندیم 📍کاری از موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی
« یادداشت نماز جمعه ۱۴۰۳.۲.۲۸» √ موسی علیه السلام از خدا خیر دنیا و آخرت خواست خداوند فرمود عذابم به هر که اراده کنم می رسد و رحمتم شامل همه چیز هستی می شود آنانی که اهل تقوا انفاق مالی و ایمانند . √ در آستانه مولد حضرت رضا علیه السلام هستیم که مظهر رحمت و رأفت الهی است . هر که قبر آن امام را زیارت کند گویا عرش الرحمن را زیارت کرده امام رضا ع هم چون زهرای مرضیه سلام الله علیها پاره تن رسول الله صلی الله علیه وآله خوانده شده است . √ امام رضا ع فرمود در زمان یوشع چهار رفیق بودند سه تا در خانه ای بودند چهارمی که دق الباب کرد به علت فقر رد کردند .آنان از او عذرخواهی نکردند روز بعد که در مسیر می رفتند ابری آتشی آمد و جان آن سه را گرفت یوشع نبی گفت خدا بر آنان به خاطر ظلم به تو خشم گرفت .باید مراقب حقوق دیگران بر خود باشیم چون همه چیز حساب و کتاب دارد . √ امام رضا علیه السلام با همه اهل و همراهان در جلسه انس می نشست حتی کارگران و خادمان با او در یک سفره می نشستند . روزی همه بر سفره بودند مامون آمد حضرت به خاطر حفظ از شر مامون آنان را متفرق کرد اما مسوولان مراقب باشند به خاطر فرار از خیر رسانی به مراجعان از درهای اختصاصی و پنهانی رفت و آمد نکنند .امام رضا ع به فرزندش فرمود همیشه مبلغی همراه داشته باش تا سائلان را دست خالی رد نکنی . √ چرا در دهه شصت با همه نا امنی ها و ترورها کسی نگران اصل نظام نبود چون مردم مسوولان را از خود می دانستند . امروز باید متولیان امور به آن سال ها برگردند . √ امروز مسوولان میدانی و میانی هم باید چون رییس جمهور پرکار و در متن مردم باشند و الا یک دست صدا ندارد . √ البته یادمان نرود که از طرفی ما واقعا در بعد رسانه و تبیین ماهیت و دستاوردهای نظام ضعیف عمل می کنیم . √ امام رضا ع وقتی قصد کوفه یا بصره می کرد قبلا اطلاع می داد تا محافلی با مردم ایجاد شود و بتواند پای صحبت و سوالات آنان بنشیند و حل مشکل و شبهه کند . √ به همین جهت آن بزرگوار به قدری مورد اعتماد مردم بود که پس از قتل سهل بن فضل توسط مامون او هم از ترس انتقام مردم به حضرت پناه آورد . √ باز هم تقوا ، ملکه نفسانی و روحانی که حاجب از گناه و مرغب به ثواب است . این در پرارزش جز در سایه اعتقاد و ایمان قوی حاصل نمی شود حالتی که خداوند بین فرد و قلبش حائل می گردد . √ امام رضا علیه السلام فرمود هر امام عهد و حقی بر دوش شیعیانش دارد یکی از این موارد زیارت قبور ائمه از سر رغبت و تصدیق به شأنشان است پس آن بزرگوار را زیارت کنیم تا در زمان مرگ ، قبر و حساب به دادمان برسد . √ امروز امریکایی ها متحیرند که چه شده است با همه عده و عده و تکنولوژی و قدرت نظامی در برابر مقاومت کم آورده اند ؟ √ آنان بعد از طوفان الاقصی بلند پروازانه می خواستند بی هیچ امتیازی به همه خواسته هایشان برسند . چنان که در قضیه برجام هم به دادن کمترین امتیاز راضی نبودند . √ اینک آنان در برابر طوفان نفرت دانشجویان و مردم جهان از صهیونیست ها و حامیانشان قرار گرفته اند . وزیر خارجه امریکا می گوید ریشه این استیصال در گوشی های هوشمند و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است . امروز دنیا فهمید مردم فلسطین بیش از هفتاد سال است در چنبره این جانوران صهیونیست گرفتارند و راهی جز حمله پیش دستانه در هفت اکتبر نداشته اند . به عبارتی به فضل مدیریت درست جنگ رسانه از سوی مقاومت سرنوشت رو به اضمحلال رژیم نامشروع برگشت ناپذیر است؛ حالا می فهمیم چرا به تعبیر رهبری معظم بزرگداشت نام و یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست . √ آن جنایاتی که امریکایی ها و ناتو توانستند در جریان اشغال عراق افغانستان و غیره مخفی نگه دارند این بار نشد .امروز دنیا تا حد زیادی به ماهیت واقعی فرهنگ برتری جو و منفعت محور فرنگ واقف شده است . √ مسأله مدیریت ذهنی مردم مقوله ای است که باید جدی گرفت و نسل های آتی را به صواب و خیر رهنمون شد . آنان در مسیر باطل خود قرص ایستاده اند و امثال تیک تاک را منکوب می کنند ولی درون کشور ما کسانی هنوز بلندگوی فرهنگ مخرب دشمنانند .خداوند به همه فهم درست و اراده برای ایستادن در مسیر حق عنایت کند .
☘🌷فکر می کردم امسال به دلایلی توفیق حضور در نمایشگاه کتاب را ندارم و به همین دلیل از درون عمیقا احساس غبن و خسران می کردم اما در آخرین ساعات بالاخره ورق برگشت و باغستان کتاب سی و پنجم قبل از آن که ستون خیمه بیندازد و چادر برچیند این طالب کتاب و علاقه مند به خواندن و شنیدن و نوشتن را نیز پذیرا شد . بی آن که از قبل پیش بینی کرده باشم در بازدید از غرفه ها جدای از کتاب هایی که به صورت غیرحضوری خریدم ،کتاب هایی را برای خواندن انتخاب کردم ؛ ۱- مبانی و اصول تفسیر سیاسی ۲- چند قدم تا متن ۳- چگونگی تدریس دروس خارج ۴- پایاب شکیبایی ۵- سفرنامه های انگلیسی ها در ایران ۶- دو سفرنامه از جنوب ایران ۷- داستان هایی برای فکر کردن ۸- فریب کارساز در دفاع مقدس ۹- میان فزوده های شاهنامه ۱۰- مغالطات ☘🌷✅
✅ خدایا به من و کرمت مسافران ما را با سلامت و عافیت باز گردان !
سلام علیکم اطلاعیه ششمین جلسه وبیناری شورای تحلیل (ویژه مسئولین و جهادگران تبیین اساتید استانها) سخنران:دکتر قاسم جعفری استاد دانشگاه و معاون امور نظارت وهماهنگی معاونت مجلس ریاست جمهوری موضوع: چگونگی دفاع از انقلابی بودن مجلس یازدهم با عنایت به شبهات عمومی پیرامون عملکرد مجلس در قبال عفاف و حجاب در فضای مجازی،تعطیلی روز شنبه، افزایش سنوات بازنشستگی و... زمان:دوشنبه1403/3/31 ساعت:21 لطفا نسبت به اطلاع رسانی وارسال لینک برای اساتید جهادگرتبیین اقدام فرمائید لینک وبینار: https://room.ibasir.ir/b/zfp-zfs-svk-wst
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 در جمع همکاران معاونت امور مجلس / مجلس سوگ شهادت رییس جمهور مردمی و خادم الرضا علیه السلام. آیت الله سید ابراهیم رییسی قدس سره الشریف .
🏴🌷🏴🍀🏴🇮🇷🌷🏴💐
سلام علیکم باعرض تسلیت اطلاعیه ششمین جلسه وبیناری شورای تحلیل (ویژه مسئولین و جهادگران تبیین اساتید استانها) سخنران:دکتر قاسم جعفری استاد دانشگاه و معاون امور نظارت وهماهنگی معاونت مجلس ریاست جمهوری موضوع: کنکاشی در سیره حکمرانی رئیس جمهور شهید سیدابراهیم رئیسی بانگاهی به آینده مجلس و دولت انقلابی و مردمی زمان:دوشنبه1403/2/31 ساعت:21 لطفا نسبت به اطلاع رسانی وارسال لینک برای اساتید جهادگرتبیین اقدام فرمائید لینک وبینار: https://room.ibasir.ir/b/zfp-zfs-svk-wst
هدایت شده از احمدملکی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از احمدملکی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی 22 شاخصه شکل دهنده سیره حکمرانی شهید آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی « قدس سره» مقدمه: بدون تردید آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی از ویژگی های خاصی برخوردار بود که او را نه تنها از دیگر شخصیت ها بلکه از سایر روسای جمهور متمایز ساخت و عاقبت همچون رجایی بهشتی شد. با تسلیت شهادت این مجاهد خستگی ناپذیر متن سخنان آقای دکتر قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و مسئول نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری پیرامون ویژگی های مدیریتی و شخصیتی شهید آیت الله رئیسی که در جمع اعضای شورای تحلیل معاونت تبیین و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید کشور بیان شده است ، تقدیم حضورتان می گردد. بدان امید که این خصائل و شاخصه ها هم مورد تأسی دولتمردان باشد و هم از سوی مردم در انتخاب رئیس جمهور آینده مورد توجه قرار گیرد تا راه رئیسی ره در خدمت به مردم تداوم یابد. ان شاء الله بسم الله الرحمن الرحیم «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبديلًا» در ابتدا دهه کرامت و میلاد با سعادت حضرت ثامن الحج علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) را خدمت اساتید محترم تبریک عرض می کنم و بعد فقدان بزرگ به تعبیر رهبر معظم انقلاب رئیسی عزیز را تسلیت می گویم که اسوه جهاد صداقت و خوبی ها بودند و اشک جاری مومنین در فراقش گواه این صفات است. امیرمومنان(ع) فرمود: «با مردم چنان معاشرت کنیدکه اگر مردید بر شما بگریند و اگر زنده بودید مایل به همنشینی با شما باشند.»یک مصداق این حقیقت آقای رئیسی است که از حال و هوای مردم در همین دو روز مشاهده می شود. این درحالیست که ایشان مسئول اول اجرایی کشور بودند و به طور طبیعی دوست و دشمن مشکلات کشور را نتیجه عملکرد ایشان می دانستند. √ با کفایت برای ریاست جمهوری؛  شهید جمهور آیت الله رئیسی از همه صفات لازم برای ریاست جمهوری برخوردار بود که اصطلاح سیاسی «کفایت» خوانده می شود. رهبر معظم انقلاب هم در پیام خود واژه « با کفایت » را به کار بردند .برای توضیح از فلسفه وام می گیریم هر معلولی برای وجود یافتن عللی ناقصه دارد مثل علت مادی صوری فاعلی غایی که شرط ضروری است و یک علت تامه یعنی وجود تمام علل ضروری برای ایجاد معلول شرط لازم و کافی است .در موضوع ما « باکفایت » یعنی حضور تمام صفات لازم برای ریاست جمهوری در وجود یک شخص که در حد وسع به احصاء اهم أنان در این شهید عزیز می پردازیم که مجموعا سیره حکمرانی ایشان را شکل می داد. √ رئیس جمهور برآمده از متن مردم؛ آیت الله رئیسی بر اساس انتخاب مردم از پایین به بالا به ریاست جمهوری رسید نه بر اساس مهندسی از بالا به پایین که معمولا احزاب گروه ها و جریانات سیاسی یا پدر خوانده ها انجام می دهند . در انتخابات 1400 یادمان هست که گروههایی از ماه ها قبل برای معرفی افرادی تلاش می کردند و عده ای هم برای نامزدی خودشان دست به کار شده بودند. اما آقای رئیسی امساک نفس داشتند. در 16 آذر ۱۳۹۹ در پاسخ به سوال دانشجویان که آیا برای ریاست جمهوری می آئید گفتند من فقط به قوه قضائیه و خدمت در آنجا فکر می کنم. یعنی واقعا تصمیمی نداشت. اما بعدا درخواست ها آنقدر زیاد شد که احساس کرد این وظیفه برای او متعین است لذا وارد میدان شد اما نه بر اساس مهندسی حزبی و از بالا به پایین بلکه بنابه خواست مردم و از پایین به بالا. همگان دیدند ستادهایش مردمی بود و خودشان می گفتند ستاد ندارم و همه مردم ستاد من هستند.  در این اواخر وقتی سخن از انتخابات سال بعد می شد عمل ایشان نشان می داد که رفتنی است و به دنیا تعلق ندارد. هر کس مستقیم و غیرمستقیم با ایشان ارتباط داشت گواهی می دهد که بدون هیچ توجهی به انتخابات آتی فقط به خدمت می اندیشید و اعتقاد داشت رئیس جمهور باید چنانکه در متن تحلیف آمده است خودش را وقف مردم کند. √ مبادی آداب و اخلاق؛ دومین ویژگی ایشان این بود که بیش از آنکه مبادی به آداب رسمی باشند که در آن هم کم نمی گذاشت مبادی به آداب شرعی ، اخلاق و عرف مومنان بود. به تشریفات رسمی بی تفاوت نبودند اما آنچه برایش اهمیت داشت قیود شرعی و اخلاقی بود. در همه جلسات من جمله دیدار نوروزی امسال شان یا جلسات روضه ای که برای احیاء ذکر و معالم ائمه اهل بیت برگزار می کردند در ورودی محفل به احترام می استادند . مثلا در دیدار نوروزی امسال با زبان روزه در حال ایستاده چند ساعت به چند صد بلکه چند هزار نفر مسوول و غیر مسوول خوشامد گفتند و تا اذان ظهر ننشستند. √ مبلغ رسالات الله؛ یکی از شاخصه های ایشان به رغم مناصب مهمی که داشتند این بود که مبلغ رسالت الهی بودند. یعنی شأن طلبگی و منبری بودن خودشان را در هیچ شرایطی فراموش نمی کردند. «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احداً الله» این صفت و سجیه خوب را تا آخرین لحظات هم حفظ کردند.
تواضع و خاکساری؛  ویژگی دیگر ایشان تواضع و احساس خاکساری بود. « أَذِلَّةٍ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى ٱلۡكَـٰفِرِینَ » یعنی ایشان در مقابل مومنان متواضع بودند برای خاص و عام دست به سینه داشت و با روی باز و شوخ طبعی برخورد می کردند چنانچه آمده است: «المومن هشٌ و بشٌ.» √ پرکار و خستگی ناپذیر؛  در طول دوره ریاست جمهوری ایشان دیدیم پنج شنبه و جمعه و یا تعطیل نداشت. روزهای هفته برایش فرقی نمی کرد. مثل شهید چمران، مانند مرحوم ابوترابی مثل حاج قاسم که اگر به آنها می گفتند استراحت کنید می گفتند وقت برای استراحت زیاد است. آقای رئیسی برای استراحت وقت نمی گذاشت و این امر کاملا آشکار بود. √ مردم داری و مشتاق شنیدن حرف مردم؛  برای شنیدن حرف مردم، شرح حالشان و حل مشکلات شان بسی مشتاق بود. مسئولان، وزراء، استانداران و نمایندگان مجلس برایشان گزارش می کردند اما دلش آرام نمی گرفت و بارها می گفت شنیدن کی بود مانند دیدن. لذا آرام نداشت. به وزارتخانه ها سر می زد تا از نزدیک بر روند اجرای امور نظارت کند و یا در سفرهای استانی بود که اصرار داشت میان مردم برود و از نزدیک با آنها حرف بزند. در اوج اغتشاشات سال 1401 به کردستان رفت و آنجا هم به میان مردم می رفت و برایشان سخنرانی می کرد. کنار مردم بودن، میان مردم رفتن تا آخرین سفر ایشان هم مشاهده شد. √ ولایت پذیری ؛  از ویژگی های مهم ایشان ولایت پذیری سراً و علانیهً بود. برخی از روسای جمهور در حضور دیگران و یا در مقابل رسانه ها ولایت پذیر بودند اما در تصمیمات و جلسات خصوصی تفسیر و تاویل می کردند . ولی نشهد بالله و نقسم بالله ایشان حتی در جلسات خصوصی هم بر سرباز ولایت بودن و خوشحال کردن دل رهبری معظم تاکید می کرد و می گفت کشور نباید بیش از یک فرمانده و تصمیم گیر داشته باشد و بقیه هم باید سرباز باشند. نکته مهم این است که ایشان بر این امر در خلوت ها و جلسه های خصوصی بیشتر تاکید می کردند. چون نگران بود عده ای فکر کنند این اظهارات برای تظاهر است. اما در جلسات خاص به گونه ای بر ولایت پذیری و سربازی کردن برای ولایت تاکید می کردند که تو گویی این فرد کسی غیر از مقام اول اجرایی کشوراست . √ مسئولیت پذیر و پای بند به عهدی که با مردم بسته بود؛ ایشان در جلسات خصوصی به نمایندگان، به وزراء و سایر مسئولان می گفتند: ما به مردم قول هایی داده ایم که مسئول عمل به آنها هستیم. مثلا در مورد مسکن مرتب تاکید می کردند ما به مردم قول چهار میلیون مسکن دادیم باید به آن عمل کنیم. زیرساخت نیست دولت قبل کار را خراب کرده واینها بهانه است. محل اعتبارات مشخص نیست. هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست و من هیچکدام را نمی پذیرم. ما به مردم قول داده ایم. ما به فرهنگیان قول داده ایم، به بازنشستگان قول داده ایم باید به مسئولیت خود عمل کنیم و نباید عدم تحقق آنرا به دوش دیگران بیندازیم. √ نقد پذیری و شرح صدر؛  دیگر مشخصه بارز ایشان نقدپذیری بود. بنده چون خودم در این زمینه مسئولیت داشتم دیدم 286 نماینده در محل ریاست جمهوری با ایشان رو در رو صحبت کردند. در اولین دیدار با محمع نمایندگان آذربایجان غربی که در ۱۴۰۱.۷.۲۹ برگزار شد بیشترین تاکید بر سدهای منطقه از جمله ارس بود که دیدیم بر سر عمل به همین پیمان هم جان گذاشتند و شهید خدمت شدند. می دیدیم برخی نمایندگان با چه لحنی صحبت و نقدهایی را مطرح می کردند اما ایشان با لبخند می شنیدند می فرمودند مسئولان موظفند حرف نمایندگان را درمقام مشورت و نظارت بشنوند البته باشوخ طبعی اضافه می کردند جز فرمایشات ناظر و دارای شائبه دخالت در انتصابات .به نمایندگان می گفت باور و احساسم این است که شما مشاور و کمک کار بنده هستید. لذا با انشراح صدر مطالب آنها را می شنید و بلافاصله به مسئولان اجرایی یا پارلمانی، وزراء، یا استانداران دستور پیگیری می داد و گاه می گفت آقای فلانی آقای وزیر با آقای استاندار ستادی تشکیل بدهید و این موضوع را پیگیری کنید. √ متشرع و خدامحور؛  دیگر صفت ایشان خدامحوری و پای بندی به شرع مقدس بود. در کارهایش سعی می کرد خدا را ببیند. به همان شکلی که حضرت امام(ره) می فرمودند عالم محضر خداست. مسئولیت را امانت الهی می دانست و هرگز به عنوان طعمه نگاه نکرد.  √ شجاع و نترس؛  از دیگر ویژگی های ایشان شجاعت و پردلی بود. شجاعت درامور ظاهری،  شجاعت در تصمیمات کلان و شجاعت در رفتن به دل حادثه ها مشهود بود. می گفت باید کاری بکنیم که بماند نه اینکه کاری کنیم که بمانیم. هرگز به فکر کسب محبوبیت نبود. به فکر جمع کردن رای نبود. وقتی به نتیجه می رسید که یک کاری به صلاح مردم است اگر کسانی می گفتند این سبب ریزش رای می شود اصرار می کرد چون در نهایت به نفع کشور و مردم است باید این کار بشود.