eitaa logo
غذای روح
484 دنبال‌کننده
801 عکس
283 ویدیو
51 فایل
این کانال برای بهره مندی ازغذای روح تشکیل شده و در آن تنها از تعلیمات حضرت آیةالله سید حسن ابطحی رحمه الله استفاده شده
مشاهده در ایتا
دانلود
{اهمیت کظم غیظ در تزکیه‌ی نفس و خودسازی} یکی از صفات رذیله‌ی انسان این است که انسان نسبت به مردم حقد و کینه داشته باشد و مردم را زود عفو نکند. مؤمن باید مردم را ببخشد و اگر ظلمی به او شد -اگر ظالم پروری نمی‌شود- ظالم را ببخشد و غیظش را فرو ببرد و کظم غیظ کند مانند حضرت موسی بن جعفر علیه‌السّلام که از خصوصیات بسیار ظاهر در وجود مقدّس آن حضرت همین کظم غیظ بود و لذا لقب «کاظم» به آن حضرت داده شد، یعنی فروبرنده‌ی خشم و این نام را پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله بر آن حضرت گذاشتند. البتّه همه‌ی ائمه‌ی اطهار علیهم السّلام کاظم بودند اما چون زمان حضرت موسی بن جعفر علیه‌السّلام مصادف با اختلاف‌ها و اظهار نظرها درباره‌ی امامت آن حضرت بود و عده‌ای افراد دیگر را امام می‌دانستند و آن حضرت این دشمنانشان را می‌دیدند ولی اظهار تنفر از آن‌ها نمی‌کردند و کظم غیظ می‌کردند، آن حضرت را کاظم لقب داده‌اند. ما باید در کلاس درس حضرت موسی بن جعفر علیه‌السّلام نشسته و از آن حضرت یکی از بزرگترین درس‌های تزکیه‌ی‌نفس و خودسازی و انسان شدن را یاد بگیریم و مانند آن حضرت موفق شویم کظم غیظ داشته باشیم. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{دجّال کیست؟ و چرا او با حضرت مهدی علیه‌السّلام به ستیز بر می‌خیزد؟} دجّال در لغت به معنای کسی است که در پوشاندن حقّ و جلوه دادن باطل فعّال باشد. و لذا هر کسی دارای این صفت باشد و موقعیت اجتماعی هم داشته باشد که بتواند حقّ را از نظر مردم بپوشاند او را دجّال می‌نامند. در آخر الزمان این گونه افراد در بین جوامع بشری زیاد ظاهر می‌شوند. حتّی در بعضی از روایات دارد که در آخر الزمان چهل دجّال ظهور می‌کنند. بلکه طبق معنائی که برای دجّال کردیم، تمام بدعتگزاران در دین، تمام کسانی که مذهبی غیر از مذهب حقّه‌ی اسلامیه اختراع کرده‌اند، دجّالند. خلاصه دجّال کسی است که با طرفداران حقّ مبارزه کند و برنامه‌ای غیر از آنچه اسلام واقعی گفته است، بگوید. چون ظهور حضرت بقیة‌الله عجّل الله تعالی فرجه برای از بین بردن تمام آثار باطل است کسی که در مقابل آن حضرت بایستد و بخواهد با او مبارزه کند و نور او را خاموش نماید، مصداق فرد کامل دجّال است که در روایات از او بسیار یاد شده و شرح حال و خصوصیات قیام او مکرّر ذکر گردیده است. نام او طبق بعضی از روایات «صائد بن‌ صید» و از اطراف اصفهان است. او مردم را به سوی خود دعوت می‌کند و با حضرت ولی عصر علیه‌السّلام به ستیز بر می‌خیزد و ناپاکان اطراف او جمع می‌شوند و از او پیروی می‌کنند و او ادّعای خدائی دارد ولی چون باید دنیا از وجود هر ناپاک و دجّالی پاک شود، خدای تعالی او را در روز جمعه در شام به دست حضرت مهدی علیه‌السّلام و یا به وسیله‌ی حضرت عیسی علیه‌السّلام می‌کشد و دنیا را از لوث وجود این ناپاکان پاک می‌کند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب علیه السلام 🆔 @Ghazayeroohemofid
{بارزترین علامت ولیّ خدا} روزى به يكى از اولياء خدا در "ماهان" كرمان برخوردم كه او از نظر كمالات روحى بسيار قوى بود، او پيرمردى بود كه سالها در حوزه هاى علميّه ى نجف و قم زندگى كرده و اساتيد زيادى از اولياء خدا را ديده بود. به او گفتم: بارزترين علامت ولىّ خدا چيست؟ گفت: آنكه داراى يقين باشد و اعمال خود را طورى انجام دهد كه مستوجب عذاب نباشد و مشتاق لقاء پروردگار باشد و مرگ را دوست بدارد، زيرا ولىّ خدا در مرحله ى اوّل به خدا يقين دارد و به او توكّل مى كند و او را دوست مى دارد و از غير او منقطع شده است و هيچ كس و هيچ چيز را جز او و متعلّقات او دوست نمى دارد و خدا هم متقابلاً او را دوست مى دارد و به وسيله اى كه تنها اولياء خدا آن را درك مى كنند، به او اين محبّت را مى فهماند و وقتى اين دوستى و محبّت برقرار شد، انسان از اولياء خدا مى شود و اقلّ مراتبش اين است كه مرگ را دوست مى دارد، يعنى در حقيقت ملاقات با پروردگار را مى خواهد و از آن استقبال مى كند. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب ج ٢ 🆔 @Ghazayeroohemofid
{آینه یکدیگر باشیم} اگر کسی عیب شما را به شما تذکر داد باید از او خوشتان بیاید که بحمد‌الله یک دوستی پیدا شد و عیبم را به من تذکر داد. همان طوری که وقتی در آینه‌ نگاه می‌کنید و یک لکه سیاه در صورتتان مشاهده می‌کنید آینه را تمیز می‌کنید و کنار‌ می‌گذارید و فردا هم در آینه نگاه می‌کنید و از آینه متشکر هستید که نگذاشت شما‌ با این لکه‌ای که در صورتتان است در جامعه بروید. به خدا قسم یکی از‌ بدبختی‌های ما این است که ما برای خودمان آینه نداریم هر وقت بخواهیم در‌ اجتماع برویم یا از اجتماع به خانه برگردیم، در آن نگاه کنیم و خودمان را در مقابل‌ او عرضه کنیم تا ببینیم اگر عیب و نقصی داریم، رفع کنیم. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
{رئيس قافله} خداى تعالى به پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) مى‌فرمايد: اى پيغمبر تو منذرى، يعنى مردم را مى‌ترسانى كه خوابشان نبرد، مثل قافله‌اى كه رئيس قافله هشدار بدهد به كسانى كه در قافله هستند كه اينجا خطر است و دزد هست تا كسى خوابش نبرد. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid
{درباره ظرفیت روح توضیحاتی بفرمائید.} روح هر چه علم و دانش کسب کند باز جا دارد و تا این حد این قدر قوی است! اگر یک انسانی هزار سال عمر کند مثل حضرت نوح علیه‌السّلام و هر روز هم یک کلمه یاد بگیرد بیشتر ظرفیت پیدا می‌کند برای یادگیری، هر چه انسان روحش و فکرش را فعال تر بکند می‌بیند که جایش بیشتر باز می‌شود و شرح صدر انسان پیدا می‌کند. علماء و دانشمندانی بوده‌اند و هستند که هر روزی مقدار زیادی از علوم و حقایق را کشف و استنباط می‌کنند و یاد می‌گیرند، در عین حال باز هم ظرفیت وجودی‌شان جا دارد و ادامه دارد. البتّه روح انسان از ذات مقدّس پروردگار جدا نشده، امّا نمونه خدا است، یعنی می‌تواند همه صفات و اسماء پروردگار را در خودش جا دهد. روح انسان آن قدر وسیع است، آن قدر استعداد دارد، آن قدر ظرفیت دارد که می‌تواند تمام صفات و اسماء الهی را در خودش بگنجاند. و تمام ارزش انسان به روحش است. اگر هزار سال مثل حضرت نوح علیه‌السّلام عمر کند و همه چیز را یاد بگیرد باز ظرفیت دارد. در عالَم برزخ یک میلیون سال، دو میلیون سال، باز انسان متوقف نمی‌شود، آنجا هم باز انسان چیز یاد می‌گیرد، باز جا دارد. در بهشت باز هم متوقف نمی‌شود، اگر انسان متوقف شد، روحش مرده است، در بهشت هم الی‌الابد می‌خواهد بماند. باز در هر روز چیزی یاد بگیرد، بر معلوماتش اضافه شود، باز هم جا دارد و یک چنین موجود عجیبی است! و خدا از این جهت می‌فرماید: «إِنِّی جاعِلٌ فِــی الأَرضِ خَلِــیفَةً» من در روی زمین می‌خواهم خلیفه خودم را قرار دهم. بعضی‌ها فکر می‌کنند منظور حضرت آدم علیه‌السّلام بوده، به هر حال فرقی نمی‌کند حضرت آدم علیه‌السّلام هم یک انسان بوده و چون ملائکه اعتراض کردند، و از خود آیه استفاده می‌شود فقط حضرت آدم علیه‌السّلام منظور نبوده و فردفرد افراد بشر منظور بوده است. (از فرمایشات حضرت آیت الله سید حسن ابطحی رحمة الله علیه) کتاب 🆔 @Ghazayeroohemofid