eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🕯. | ۱۰ 📌. موضوع : نقد دیدگاه عامه در معنای " قربی " - ۳ 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت، ص۸۰-۸۴ ___________ ✍🏻. [ در تفاسير اهل تسنن «قربى» را به معانى مختلفى تفسير نموده‏ اند. ما براى روشن شدن حقيقت امر، تمام معانى‏ اى راكه آنها براى اين لفظ ذكر نموده‏ اند بيان نموده و پاسخ آنها را نيز ذكر مینمائيم. ] ❖. معناى پنجم آنكه: قُربى را به همان معنى قرابت نسب و رحِم معنى نمود، وليكن نه قرابت حضرت رسول أكرم بلكه قرابت خود مردم بعضى با بعض ديگر. و بنابراين معنى چنين ميشود كه: اى پيغمبر! بگو من از شما ابداً پاداش و مزدى طلب نمى‏ كنم مگر آنكه خود شما مردم با أرحام و أقرباى خود مودّت و محبّت كنيد. ❖. اين معنى نيز صحيح نيست؛ زيرا معلوم است كه اسلام أرحام جاهليّت را قطع نموده و از مودّت با قوم و خويشان غير مسلمان منع كرده است. لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ. « اى پيغمبر! نخواهى يافت كسانى را كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده باشند و معذلك با دشمنان خدا و رسول خدا دوستى كنند، گرچه پدران يا فرزندان يا برادران يا قوم و عشيره آنها باشند» |۱| و به ضرورت از دين اسلام معلومست كه فرزند كافر از پدر مسلمان ارث نمى‏ برد و بالعكس؛ يعنى هر كافرى در هر طبقه از طبقات ارث، از مسلمان ارث نمى‏ برد. و در سائر مزاياى اجتماعى اسلام از نكاح و غيره، كفّار از اين مزايا محرومند گرچه روابط خويشاوندى با مسلمانان داشته باشند؛ بنابراين چگونه ميتوان گفت كه: مودّت به خويشاوندان بطور إطلاق كما آنكه مفاد جمله مستثنى است، مزد و اجر مقام رسالت است. ❖. و اگر گفته شود كه: جمله مستثنى، به آيه: لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ تخصيص مى‏ خورد يا مقيّد مى‏ گردد؛ بايد گفت كه: أوّلًا سياق جمله: إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ آبى از تخصيص است، چون در اين جمله مزد رسالت بيان شده است و اين معنى بسيار شايان اهمّيّت است و اگر در عموم و إطلاق آن تخصيصى بود بايد ذكر مى‏ شد. و ثانياً سياق آيه: لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ راجع به تحسين مردم مؤمن است كه با وجود ايمان به خدا و روز بازپسين مودّت دشمنان خدا را در دل نمى‏ پرورانند و در دل هاى آنها ايمان نوشته میشود و در بهشت هاى جاودان زيست میكنند؛ و اين سياق و روح خطاب ناظر بر جهت تخصيص در آيه مودّة فى القربى نيست. ❖. بارى، در اسلام با آنكه درباره رحم و قرابت تأكيدات بسيار آمده است، لكن به عنوان صله رحم و رسيدگى مالى به ذوى القربى و نظائر آنست، نه به عنوان محبّت استقلالى؛ بلكه محبّت به آنان در پرتو محبّت به خدا ممدوح است و اين فقط در صورتى است كه به خدا ايمان آورده باشند. ❖. اين معانى كه براى اين آيه ذكر شد بسيارى از علماى اهل تسنّن در كتب خود آورده‏ اند. و البتّه غير از پاسخ هائى كه داده شد مى‏ توان گفت كه‏ هيچ يك از آن معانى شاهدى ندارد؛ يعنى بنا به فرض كه بتوان آيه را بر معنائى حمل كرد و بر غير آن نيز حمل نمود نمى‏ توان بطور جزم بدون شاهد خارجى آيه را به يك معنى تفسير كرد، خصوصاً مانند چنين آيه‏ اى كه اجر و مزد رسالت است و شايد بدون هيچ مبالغه بتوان گفت كه از لحاظ اهمّيّت، از مهمترين آيات قرآن است. زيرا هر كه معنى اين آيه را بفهمد و بر طبق آن عمل كند اجر و مزد رسالت را داده است، و كسى كه نفهمد و عمل بر طبق آن نكند اجر و پاداش رسالت را نداده است. بنابراين بسيار جرأت مى‏ خواهد كه كسى بدون شاهد چنين آيه‏ اى را بر معنائى طبق سليقه خود تفسير كند؛ چنين كسى بر خداى خود تجرّى نموده است‏.... | | ________ 🖇. مصادر: ۱. سوره المجادلة، آیه ۲۲ @ghazi_ir
24.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ عالم ربانی و حکیم متاله آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 🔸 موضوع: شرح فرازی از زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها. « اَلسَّلامُ عَلیکِ یا مُمتَحنَةُ امتَحَنکِ الله الّذی خلقک قبل ان یَخلُقکَ فوجدکَ لِما امتحنک صابره.» 📀 جلسات نفحات انس، مجلس۲ @ghazi_ir
﷽ کل دنیا کفار گناه شکستن دل مؤمن نمی باشد. 📚 مطلع انوار، جلد۴، ص۲۲۵. @ghazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🔻 کتاب رساله مودت 🔸 مجموعه سخنرانی ‌هائی است در تفسیر آیۀ شریفه: قل لا أسألکم علیه أجراً الّا المودّة فی القربی که علّامۀ حضرت آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی مؤلّف قدّس سرّه در سال ۱۳۹۱ هجری قمری در مسجد قائم طهران ایراد فرموده و در همان زمان شالوده‌ای از مباحث را نوشته‌اند تا در موقعیّت مناسب باز نویسی و تحریر شود. این مجموعه با بررسی آیات و روایات مرتبط با آیۀ شریفۀ مودّت، به نقد و ردّ تفاسیر عامّه دربارۀ آیۀ شریفه پرداخته، و برخی از وقایع پس از رحلت رسول خدا صلّی الله علیه وآله تا شهادت حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها را نقل و بررسی می‌نماید. 📥 دریافت رایگان کتاب از لینک زیر👇 http://seireelallahbook.blog.ir/post/12
﷽ 🔳. توسّل در لاافق 🔹. روايات عجيبی راجع به مقام و موقعيت حضرت زهرا سلام الله عليها وجود دارد که ائمه اطهار می‌فرمايند: «ما در مشكلاتى كه برايمان پيش می‌آيد به مادرمان فاطمه زهرا سلام الله عليها توسل می‌كنيم.» 🔹. اين چه مرتبه‌اى است كه امام صادق عليه السلام، رئيس مذهب تشيع، که خودش صاحب ولايت كليه و واسطه بين خالق و مخلوق است، درباره آن سخن می‌گوید!؟ 🔹. البتّه توسل آنها در آن مشكلاتی است که مربوط به خودشان بوده و مرتبط با عوالمی است که به خود امام علیه السلام مربوط است؛ یعنی توسل آنها در مسائلِ مرتبط با پروردگار و سیر در اسماء و صفات کلیه می‌باشد؛ نه مشكلات مربوط به ما و عالمِ كثرت و عوالم پایین؛ اين‏ موارد زير ناخن امام هم محسوب نمی‌شود؛ كلِ عالم وجود زير ناخن امام هم به حساب نمی‌آید. 📝. حضرت آیت‌الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 📚. ، ص: ٧۶٣ سلام الله علیها @ghazi_ir
﷽ 🕯. | ۱۱ 📌. موضوع : موالات اهل بیت حقیقت معنای مودت فی القربی 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت، ص۸۰-۸۴ ___ ✍🏻. طبق بسيارى از روايات أهل تسنن و أخبار مُستفيضه و متكاثره‏ اى كه از طريق علماى شيعه در تفسير آيه وارد شده است و همچنين طبق روايات متواترى كه از شيعه و سنّى بر وجوب موالات اهل بيت و محبت آنها رسيده است معنى آيه روشن مى‏ شود كه: اى پيغمبر! بگو من از شما پاداشى طلب نمیكنم مگر موالات اهل بيت من. ❖. و سر اين مطلب بواسطه روايات متواترى كه از طريق شيعه و سنى درباره ارجاع مردم به اهل‏بيت در فهم قرآن مجيد و اصول معارف و فروع دين و بيان حقائق كتاب خدا و درباره لزوم تمسك آنان در حوادث واقعه به اهل بيت عصمت وارد شده است، ظاهر شده و براى شخص منصف هيچ جاى ترديد و شبهه نمیگذارد كه: مراد از مودّت فى القربى همان موالات اهل بيت است كه بعنوان پاداش و مزد رسالت، وسيله ارجاع مردم به آن ذوات مقدّسه در كشف حقائق علميه و رفع مصائب اجتماعى و اتكاء به آن ذوات مطهره در جلب منافع و خيرات و رفع مشكلات قرار داده شده است. ❖. كدام شخص منصفى است كه روايات صحيحه‏ اى را كه به طريق شيعه و سنى متواترا از رسول خدا نقل شده ملاحظه كند، مانند حديث سفينه: «مثال اهل بيت من مانند كشتى نوح است، كسى كه بر آن سوار گردد نجات پيدا ميكند و كسى كه تخلّف ورزد دستخوش غرقاب واقع خواهد شد.» |۱| و مانند حديث ثقلين: «من در ميان شما دو چيز بزرگ ميگذارم يكى كتاب خدا و ديگر عترت من كه اهل بيت منند، اين دو هيچگاه از هم جدا نخواهند شد تا آنكه با هم در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.» |۲| و مانند حدیث «من شهر علمم و على دَرِ اوست. پس كسى كه ميخواهد در اين شهر علم داخل شود بر او لازمست كه از درِ آن شهر وارد گردد.» |۳| و همچنين روايات كثيرى را كه در وجوب محبّت آنان وارد شده ملاحظه نمايد و در عين حال ترديد داشته باشد كه اين وجوب مودت و اجر رسالت براى ارجاع امّت به آنان در كسب فضائل معنويّه و اقتداء به سيرت و روش آنها در جميع مراحل زندگى: جسمى و روحى، مادى و معنوى، ظاهرى و باطنى، دنيوى و اخروى است. ❖. بنابراين چون مودّت به اهل بيت ملازم متابعت آنها و پيروى از آداب و سنن آنهاست و نيز مستلزم آشنا شدن به علوم آنها و كشف حقائق قرآن و مراتب توحيد است، لذا در رتبه بقاء و دوام وجود مقدّس حضرت رسول اكرم، و در سلسله علل مُبقيه اسلام، و به دنباله نتائج حاصله از زحمات آن حضرت است. و بنابراين حقّاً اجر و مزد رسالت خواهد بود؛ چون بنا بر بيان سابق انگيزه رسالت، وصول أفراد بشر به مراتب انسانيّت و عروج آنان از سطح بهيميّت به درجه بشريّت و رسيدن به اهداف خاصّه انسانى و خروج از هر گونه شرك و ورود در سلسله مراتب توحيد است. و اگر كسى چنين سيرى بنمايد حقّاً مزد رسالت را خواهد داد. و اين سير بدون بستگى و مودّت اهل بيت كه حكم وجود باقيه خود رسول الله و به منزله نفس نفيس آن حضرتند صورت نخواهد گرفت. در بين تمام مسلمين جاى ترديد نيست كه فقط اهل بيت، حامل علوم حضرت رسولند و اين معنى در بين دانشمندان سنّى مذهب نيز مورد تصديق‏ است. و مسلمين صدر اسلام نيز اهل بيت را حامل أسرار قرآن و علوم نبويّه و حل كننده مشكلات ميدانستند. ❖. و عليهذا مودّت به اهل بيت و پيروى از آنان به دنباله مودّت به رسول الله و پيروى از آن حضرت بوده، و پس از ارتحال حضرت رسول الله، نفس قدسيّه آن حضرت به حيات اهل بيت زنده خواهد بود؛ و اين است علّت عدم انفكاك قرآن از عترت تا قيام قيامت، و ورود در كنار حوض كوثر؛ كأنّه خود پيغمبر كه جان و روح قرآنست با كتاب آن حضرت كه كتاب الله است تا روز قيامت زنده و جاويد بوده، دوش به دوش يكديگر مانند معنى و صورت حافظ عالم بشريت و هادى آنها به مقام كمال و سعادتند. | | ____ 🖇. مصادر: ۱. تفسیر فخررازی ، ج۲۷،ص ۱۶۷ ۲. تفسیر الدر المنثور ، ج۶، ص ۷ - امام شناسی ، ج۱۳ ۳. الغدیر، ج۶، ص ۶۱ - امام شناسی ، ج۱۱، ص ۵۱ تا ۱۳۳ @ghazi_ir
﷽ 🔻 مقاله سیری در تاریخ حضرت فاطمه سلام الله علیها جلد اول :  سیری در تاریخ و احادیث حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما. 📥  دانلود از لینک زیر👇 http://seireelallahbook.blog.ir/post/103
﷽ 🔳. شهادت مظلومانۀ جان نثارِ حق و ولایت، بابِ مفتوح شفاعت، حضرت صدّیقۀ کُبری، فاطمۀ زهراء علیها السلام بر جمیع جویندگان حقّ و انسانیّت تسلیت باد. 🏴. و لستُ أدری خبرَ المسمارِ/ سَلْ صدرَها خزانةَ الأسرارِ ▪[من چیزی از حکایت میخِ در نمی‌دانم/ ولی این حکایت را از سینۂ او که گنجینۂ اسرار است، پرس و جو کن!] 📝. از اشعار مرحوم محقق اصفهانی رضوان الله علیه در مصیبت حضرت زهرا علیها السلام سلام الله علیها علیه السلام @ghazi_ir 🏴🏴🏴🏴⁩
سیری_در_تاریخ_حضرت_فاطمه_زهراء_جلد_اول(1).pdf
3.1M
﷽ 💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📗. جلد: اول 📑. صفحه: ۱۹۹ 💾. حجم: ۳.MB ✅دانلود pdf در کانال: @ghazi_ir
﷽ 🕯. | ۱۲ 📌. موضوع : آتش حسد منافقین 🖋. تالیف: علامه طهرانی قدس الله سره 📚. منبع: خلاصه ای از رساله مودت، ص ۱۵۸- ۱۶۱ 📥. دانلود: فایل pdf | فایل صوتی _____________ ✍🏻. مرحوم سید شرف الدین میفرمایند: " از ابوحمزه ثمالی در تفسیرش از ابن عباس مروی است که : چون بعد از هجرت، اسلام استحکام یافت ، انصار گفتند: خدمت رسول خدا مشرف شویم و به او عرض کنیم که از این به بعد ، امور مهمی برای شما پیش خواهد آمد ، این اموال ما را بگیر و در مقاصد خود بکاربند. سپس خدمت آن حضرت مشرف شدند و مطلب خود را معروض داشتند؛ آیه قُل لآ أَسئلُكُم نازل شد. حضرت فرمودند: " به اقربای من بعد از رحلت من مودت کنید! " پس انصار از نزد آن حضرت با کمال تسلیم و اطاعت خارج شدند. ولکن منافقین گفتند : این مطلبی است که محمد افترا بسته و به خدا نسبت داده است ، او می خواهد به واسطه این تسلیم و مودت ، ما را بعد از خود در مقابل اقربایش ذلیل کند؛ آیه نازل شد: " أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَي عَلَي الله كَذِبًا - بلکه می گویند: او بر خدا به دروغ افترا بسته است! " |۱| ❖. خدا حسد را بکشد که چگونه صاحبش را در اندرون دوزخ می فرستد! ببین چگونه صحابه مخالفِ با اهل بیت از دین خدا خارج شدند، و به جهت حسد نمودن با اولیای خدا، پیغمبر خود را که صادق و امین است تکذیب نمودند، تا درباره نفاق آنها این آیه در قرآن مجید نازل شد ، قرآنی که مسلمانان در هر شب و روز تلاوت می کنند. ❖. و با همه این احوال ، همان تخمی که اهل نفاق پاشیدند، با روی کار آمدن قدرتمندان از بنی امیه ، رشد نموده و نمو کرد تا به حدی که مسلمانان از این آیه و معنای آن غافل شدند و امر متلبس شد و شبهه در اذهان جای گرفت. و این بلای عجیب فقط به علت اعتماد جمهور مسلمانان است بر طبقه صدر اول که آنها بنای خود را بر عدالت هر فرد از صحابه گذاردند ، با آنکه در کتاب خدا از شوون منافقین و انتظار آنها نسبت به مرگ رسول خدا همیشه آیاتی را تلاوت می کنند. ❖. و این بلا به اندازه ای شدید شد که به طور کلی غور نمودن و بحث کردن در احوال آنها ممنوع شد. و باب تحقیق و بحث و رد و انتقاد چون بر روی مسلمین بسته شد، از بحث در احوالات آن صحابه منافق سکوت به عمل آوردند و بسیاری از حقائق را ضایع نمودند و طبق آرای باطله خود لباسی از حقیقت بر تن هر منافقی نمودند. و نیز بدین جهت در معنای آیه مودت اختلاف کردند، و با وجود این همه نصوصی که از رسول خدا بر مودت عترت مطهر آن حضرت وارد شده است و این احادیث فراوانی که با صراحت تام، تمام امت را امر به مودت آنان می کند ! " | ۲ | در کافی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند " اهل بصره در معنی آیه مودت چه می گویند؟ به آن حضرت پاسخ دادند که آنها میگویند: این آیه راجع به جمیع اقرباء رسول خداست! حضرت فرمودند: دروغ می گویند، این آیه درباره ما به تنهایی نازل شده است ، این آیه درباره اهل بیت ، اصحاب کساء : علی و فاطمه و حسن و حسین است! " و از حضرت باقر علیه السلام روایت شده است که از حضرت سوال شد که ذوی القربی که در آیه مودت ذکر شده است چه کسانی هستند؟ حضرت فرمودند : مراد از ذوی القربی در این آیه فقط ائمه علیهم السلام هستند " | ۳ | | | _____________ 🖇. مصادر: ۱. سوره شوری، آیه ۲۴ ۲. الفصول المهمه، ص ۲۲۲ ۳. تفسیر صافی، ج۲، ص ۵۱۳ @ghazi_ir