✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۱۴۵
💠پیرامون وقایع اخیر سوالاتی شده که به ذکر اجمالی آن میپردازیم.
🔸نشانه های ظهور دو دسته است: برخی نشانه ها حتمی و برخی نشانه ها غیر حتمی است
🔹یکی از نشانه های قطعی ظهور بحث خروج سفیانی در ماه رجب است.و جزء حتمیات قبل از ظهور است و قابل بازگشت نیست.
🔸ائمه و معصومین ما نشانههای پیش از ظهور را در روایات بیان کردند.
🔹چیزی که مذموم است،تطبیق است. یعنی اینکه یک واقعهای در حال وقوع است و ما بگوییم این واقعه نشانه ی ظهور است، به این تطبیق میگویند.
🔸اما اینکه نشانه شناسی کنیم مذموم نیست.چون که معصومین نشانه ها را بیان کردند.یعنی ما را دعوت کردند که روی نشانهها کار کنیم.
🔹خداوند در قرآن فرمود:هرچه در آسمانها و زمین است همه آیهاند.
🔸آیه یعنی نشانه و هر آیهای ما را به چیزی دلالت میکند.و آن چیزی که مورد دلالت قرار میگیرد به آن میگویند صاحب نشانه.
🔹ما از دیدین دود به آتش پی میبریم.پس دود نشانه ای از آتش است.
🔸نشانه های حتمی ظهور دلالت میکنند بر ظهور حضرت در یک تاریخ خیلی نزدیک.
🔹روی نشانه های غیر محتوم نمیشود خیلی کار کرد.چون مدام در حال تغییر و تحول و دگرگونی اند.
🔸خروج سفیانی از نشانه های حتمی ظهور است و شما روایات را بخوانید،مرکز تحولات آخرالزمانی سوریه است،یعنی همان شام.
🔹چیزی که خیلی محققین را حساس کرده در زمان کنونی،فتنه ای فراگیر که در سوریه دارد واقع میشود، اینها میگویند چون سوریه شده مرکز تحول،امکان اینکه آن نشانه حتمی همین تحول سوریه باشد،خیلی زیاد است.
🔸در اینکه این جنگها،جنگهای آخرزمانی است شکی نیست،ولی در اینکه این واقعه ای که در سوریه در حال وقوع است،این همان خروج سفیانی باشد، برخی به چشم تردید به آن نگاه میکنند و برخی به چشم اثبات و برخی افراط و تفریط میکنند.
🔹ما میگوییم اول باید نشانه ها را شناخت،بعد باید ببینیم این نشانه انطباق دارد و انطباقش چند درصد نسبت به آن روایتی که پیرامون خروج سفیانی آمده است,میباشد.طبق روایت خروج سفیانی در ماه رجب اتفاق میافتد.حالا باید ببینیم این ماه رجب قابل تغییر است یا نیست؟!
🔸این وقایعی که در حال وقوع است خیلی شبیه آن روایاتی است که پیرامون خروج سفیانی بیان شده است.اما فعلا محل تردید است که این اتفاق قطعاً همان خروج سفیانی باشد.نه میشود ردش کرد و نه اثباتش. و باید این نشانه قویتر شود تا بشود نظر داد در مورد اینکه آیا این وقایع که در حال وقوع است همان جنگهای پیش از ظهور امام زمان است یا اینکه شباهت دارد به انها؟!
🔹در اینجا جناب آیت الله بهجت یک روایتی از حضرت بقیه الله نقل میکنند:در حوادث،اتفاقاتی می افتند در پیرامون شما, که شاید در روایات نیامده باشد،یا اگر آمده دیگران قدرت فهمش را ندارند. فرماید در این موارد شما رجوع کنید به کسانی که راوی حدیث ها هستند.چرا؟ چون آنها حجت ما هستند بر شما.و من حجت خداوند هستم بر شما.
🔸راوی حدیث آن مجتهدی است که ابعاد شخصیتیاش در روایات بیان شده است:کسی که صیانت میکند نفس خودش را و از هوای نفس به دور است و .......
🔹میفرماید این شخص میشود مرجع.در هنگامی که یک مرجعی متعین شد،رجوع او رجوع به امام زمان است. میشود نائب عام و در تمام مسائل به آن شخص باید رجوع کرد.
🔸جناب آیت الله بهجت میفرمایند در زمان غیبت انسان باید مطیع بی چون و چرای فقیه جامع الشرایط باشد.
🔹کسی که حکم حکومتی و حکم جهاد میدهد،حتی سایر فقها و مجتهدین هم ملزم هستند که از او تعصی بکنند.
🔸شهید همت فرمودند:در جنگ ببینید گلولههای دشمن به سمت چه کسی دارد شلیک میشود. آن شخص میشود دوست، و آن گلولهها مبدأشان میشود دشمن.
🔹تضعیف رهبری در این زمان کنونی میشود تضعیف تمام جهان اسلام.
🔸این شبهاتی که پیش میآید گاهاً باعث میشود انسان ضربهای بخورد که توانایی بلند شدن نداشته باشد.
🔹کسی که میگوید من همیشه دعای ندبه میخوانم و ارتباطم با امام زمان قوی است،اما رهبری را قبول ندارم و در عین حال او را تضعیف میکند.آیا این تضعیف کردن شما مورد تایید صهیونیست هست یا نیست؟! مشخص است دشمنان همان چیزی را میخواهند که شما دارید انجامش میدهید.پس شما شدید سرباز آنها.
🔸ما در کوچکترین مسائل فقهی باید به مجتهد رجوع کنیم،در این بحث های دشمن شناسی هم باید به رهبر خود رجوع کنیم.
🔹برای اینکه ما بفهمیم در مسیر امام هستیم یا نه،باید ببینیم در مسائلی که ایجاد میشود و حالت شبهه دارد، فریب میخوریم یا نمیخوریم؟
🔸کسانی که فریب میخورند باید بدانند که حتی اگر توسلی دارند توسلشان خیالی است.
🔹اگر انسان توسلش واقعی باشد در دوراهیها امام کمکش میکند.
🔸اینطور نیست که شخصی ارتباطش با امام قوی باشد اما دشمن هم فریبش بدهد.
قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۱۴۵
💠آیت الله بهجت میفرماید: نمیتوانیم بگوییم آنچه در زمان ظهور حضرت واجب است در زمان غیبت از وجوب می افتد.
🔸ایشان بحث خمس یا نماز جمعه را مثال میزنند. بعضی ها فکر میکنند در زمان ظهور حضرت اینها واجبند و در زمان غیبت واجب. ایشان میفرماید این پندار واهی است و آنچه در زمان ظهور واجب است،در زمان غیبت هم واجب است.
🔹قهرا تمام امور مربوط به حفظ نظام شرع متشرعین را باید فردی عهدهدار شود و انجام دهد که شایسته و اولی به این مقام باشد،و او کسی نیست مگر فقیه جامع الشرایطی که امین و مامون باشد.
🔸اینجا ایشان میخواهد این ذهنیت را درست کند که بسیاری افراد میگویند وقتی امام نباشد به هیچ کس دیگری هم نباید رجوع کرد،و برخی هم پا را فراتر گذاشتند میگویند من خودم میروم احادیث را میخوانم و طبق همین احادیث عمل میکنم.در حالی که احادیث شأنیت عملی ندارند.
🔹شما برای اینکه حرام و حلال یا واجب یا مستحب و مکروهی را متوجه شوید باید تمام احادیث شیعه را بخوانید،و تمام آیات مرتبط قرآنی را بخوانید،و تمام فتوای مجتهدین را بلد باشید.بعد با علم اصولی که دارید و علم فقه و ذهن فلسفی که دارید، مجموعه ی اینها را در نظر میگیرید و یک حکمی را استنباط میکنید و آن حکم میشود مبنای عمل.و این قدرت را هر کسی ندارد.
🔸نمیشود شخصی در دوران غیبت بدون مرجع باشد.
🔹کسی که بدون مرجع باشد باید عمل به احتیاط بکند.یعنی فتوای تمام مراجع را بداند و سختترین کار را انجام دهد.
🔸جمعبندی:مسئله بحث دوران غیبت این است که در احکام شرعی هر کسی باید یک مرجعی داشته باشد و به آن رجوع کند،و این میشود اطاعت از امام.
🔹بنا به تمام دلایل،دشمن شناسی ما اگر قوی باشد مشخص میشود که ما از چه کسی باید اطاعت کنیم.
🔸وقتی ما حرکات دشمن را بر ضد یک شخصی فهمیدیم مشخص است که آن شخص صلاحیت دارد.
🔹کسی که رهبر را قبول نداشته باشد، در جنگهای شناختی قطعاً شکست میخورد، چون حق و باطل را نمیفهمد.
🔸ما نمیتوانیم حق را از خود رهبر بشناسیم. موضع و موقعیت رهبر است که نمایان میکند حق و باطل را. باید ببینیم موقعیت این شخص در جبهه ها چیست؟! در جهان اسلام چه موقعیتی دارد؟ آیا دشمن ضدش است یا به وفق اش است؟! اگر ضدش است چقدر ضدش است؟میبینیم صد در صد ضدش است.
🔹در مورد جناب رهبری باید جایگاهش شناخته شود. که جایگاهش نسبت به جبهه استکبار چیست؟!
🔸یکی شخصیتهای اصیل اسلام براء است.بعد از جنگ خیبر در هنگام نهار
یک زن یهودی کتف بریانی را میآورد روی سفره و میگوید یا رسول الله من شنیدم شما از کتف بریان خوشتان میآید،من این را به عشق شما بریان کردم،براء یک لقمه ای از آن خورد، امیرالمومنین به او گفت براء هنوز رسول خدا صلوات الله علیه نخورده،شما چرا مقدم شدی؟! در ثانی این گوشت را یک شخص یهودی آورده و از کجا میدانی این گوشت مسموم باشد یا نه؟ و او با امیرالمومنین یک شوخی کرد، مثل اینکه تو داری بخل میورزی.
🔹حضرت رسول الله تشریف فرما شدند و نان آوردند، پیامبر لقمه را نزدیک دهان کرد گوشت به اذن الله گفت: رسول الله من سمیام.و گوشت را زمین گذاشت.آن شخص یهودی را احضارش کردند و پرسیدند چرا این کار را انجام دادی؟گفت یا رسول الله من در جنگ خیبر عزیزانم را از دست دادم و شما آنان را کشتید.گفتم این کتف را سمی اش میکنم اگر این شخص،شهوت کشورگشایی و قدرت دارد این گوشت را میخورد و میمیرد و من انتقام خودم را از او گرفتم.اما اگر رسول خدا باشد متوجه میشود.و من به او ایمان میآورم.
🔸پیامبر به ابوذر و سلمان و چند تا از خواص دستور داد بیایند و سر سفره نشستند، پیامبر به ایشان گفت از غذا بخورید,اما قبلش این ذکر را بگویید:الله کافی،الله شافی و ........ اینها شروع کردند به خوردن و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.
🔹اما براء دو روز بعد از دنیا رفت. نزد رسول الله رفتند و گفتند یا رسول الله براء از دنیا رفته شما بیایید و نماز میت بر او بخوانید، آقا فرمودند من نماز برای براء نمیخوانم چون او توهین به علی کرد. 🔸گفتند او شوخی کرد چیزی در دلش نبود. حضرت فرمودند اگر عمداً میگفت تمام اعمالش حبط میشد.
🔹رفتند نزد امیر المومنین و گفتند یا علی شما یه فکری کنید،این براء بیچاره تمام اعمالش دارد بر باد میرود. حضرت فرمودند: خداوند برایت بسازد ای براء. تو کسی بودی که همیشه در روزه بودی و نماز میخواندی.
🔸بعد رفتند نزد رسول الله و فرمودند یا رسول الله برای براء نماز میت بخوانید. فرمودند نمیخوانم.همین دعای علی برای او کفایت میکند.
🔹همین دعای امیرالمومنین باعث شد که هیچ حجابی برای او و تمام درجات بهشت نباشد.
🔸یک دعای امیرالمومنین تمام ملک و ملکوت را برای براء باز کرد.
🔹به همین جهت برخی میفرمایند از همین روایت اینطور استنباط میشود که اگر ما بتوانیم کاری کنیم که امام در حق ما دعایی بکند,تمام گرههای ما باز میشود.
قسمت سوم بشارت ازحجت جلسه ۱۴۵
💠یعنی خیلی از اوقات ما یه کارهایی را انجام بدهیم برای رضایت امام، و از امام بخواهیم در حق ما یک دعایی بکند.
🔹حضرت امیرالمومنین همچین جایگاهی دارند.
🔸در جنگ جمل,یک طرف جبهه عایشه همسر پیامبر است و مجتهده هم هست و طلحه که به او پیامبر میگفت طلحة الخیر، و دیگری زبیر که پیامبر به او میگفت سیف الاسلام.یعنی سه تا از شخصیت های مهم در یک طرف جبهه بودند و در طرف دیگر جبهه داماد و وصی پیامبر حضرت امیرالمومنین بود.شخصی میرود نزد امیرالمومنین و به او میگوید: من را از این جنگ معاف بدار،من نمیدانم حق و باطل چیست بر من امر مشتبه شده که تو داماد پیامبری و او زن پیامبر است.
🔹در مورد رهبری هم چنین مسئلهای در بین خیلی از مذهبی ها پیش آمده.اینها می آیند قضایای حکومتی را میبینند،بحث دولت و قوه قضاییه و مجریه را میبینند،همه را اسناد میدهند به ایشان و متهمش میکنند در دادگاه ذهنی خودشان، و خلع درجه اش میکنند.
🔸در حالی که باید جایگاه را ببینیم و این جایگاهی که ایشان نشسته است ضد دشمن است یا نیست؟ اگه ضد دشمن است شما تضعیفش کنید میشوید سرباز دشمن. و در قیامت با همان صهیونیست محشور میشوید. اما اگر موافق دشمن است شما هم برو تضعیفش کن.
🔹علاوه بر اینکه باید قبولش داشته باشیم در این زمان کنونی همه ما باید جهاد تبیین را داشته باشیم.
🔸صهیونیست هم دارد این طور القا میکند که ببینید،به دلیل نارضایتی مردم از بشار اسد،گروهی وارد سوریه شده و حکومت بشار اسد را سقوط دادند، و حالا مردم سوریه خیلی خوشحالند، اگر ما هم نارضایتی داریم شورش بکنیم که این گروه تروریستی وارد کشور ما شوند.
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلم و تمم✨
✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۱۴۶
💠آیت الله بهجت میفرماید:اگر دو گروه در برابر هم قرار گرفته و با یکدیگر در حال جنگ باشد و یک فرد از این دو گروه را پیدا میکرد و رئیس گروه دیگر راه می ربود،گروه بیرئیس یکی از دو راه را دارند:یا باید تسلیم شوند و یا بدون رهبر با دشمن مخالف بجنگند.
🔸حالِ ما مسلمانان با کفار تقریبا همینطور است.مسلمانان امامی ندارند که در زیر لوا و پرچم او قرار گیرند.زیرا سنیها که اصلاً قائل به امام نیستند و شیعه هر چند اعتقاد به امام دارد،ولی در عمل و وضعیات مانند سنیها هستند.و با آنها فرقی ندارند. بنابراین آیا حال که همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی اعتقادا و یا عملا امام ندارند نباید در کنار هم بنشینند؟و چارهاندیشی کنند؟
🔹ایشان یک نکته ای را مدام تذکر میدهد: اینکه انسان باید واقع بین باشد و شرایط خودش را ببیند.
شرایط ما با شرایط زمان پیامبر و شرایط زمان امیرالمومنین و سایر معصومین یکسان نیست.
🔹فضیلتی که در آن زمان بود،این بود که امام در بین مردم حضور داشت، وقتی امام در بین مردم حضور داشته باشد برکات ویژهای در آن جامعه هست.حالا چه مردم قدردان باشند و یا نباشند.
🔸وقتی ما دسترسی به امام نداشته باشیم بلایا و مصیبت ها ما را محاصره میکنند و ما طریقه برون رفت از آن بلایا را یا نمیدانیم،و یا نمیتوانیم به آنها برسیم.
🔹وقتی انسان این واقعیت را دید که ما در جامعهای هستیم که امام حضور ظاهری ندارد،و یا اگر حضور ظاهری دارد،و ما به آن دسترسی نداریم،در این صورت انسان باید به فکر یک راهکاری باشد.
🔸اما ما واقع بین نیستیم و جامعه را به همین شکل پذیرفتیم.
🔹اگر انسان در درون خودش همچین حالتی داشته باشد که حضور امام و عدم حضور امام برای او یکسان است، این شخص دچار مصیبت عظمایی شده است که خودش از آن اطلاع ندارد، و این شخص در حقیقت با سنی مذهب ها تفاوتی ندارد.چون سنی ها امام را نمیپذیرند،و کار کردن برای امام را شرک میدانند.
🔸ما شیعهها باید با سنی مذهبها تفاوتی داشته باشیم و تفاوتش این است که باید عملی را انجام میدهیم برای امام باشد.
🔹عمل اصلی شیعه باید ترویج عقاید امام و فرهنگ مهدوی باشد.
🔸هر شیعه باید یک سربازی باشد که آن چیزی که امام زمان میخواهد،وفعلا به ظاهر دستش بسته است و نمیتواند انجام دهد،او انجامش دهد، در این صورت این شخص مورد توجهات خاص امام زمان قرار میگیرد.
🔹ما باید زندگیمان سراسر مهدوی باشد نه اینکه فقط در یک بعد خاصی برای امام زمان کار کنیم،بلکه زندگی ات را باید طوری برنامهریزی کنی که هر کسی این زندگی را دید آن رایحه امام زمان ع را استشمام کند.
🔸مثلاً درس میخوانید که معلم شوید،یا فلان شغل را داشته باشید که اهداف امام را در آن شغل پیاده بکنید.
🔹یا انسان محیط زندگی اش را طوری تنظیم میکند که مورد توجه امام زمان قرار بگیرد.
🔸یعنی یک شاخصهای در زندگی ما هست که ما میخواهیم تمام زندگیمان را طبق آن شاخصه و معیار تنظیمش کنیم، به این صورت است که شیعه هدفدار میشود و اهل سنت هدف واقعی ندارد.
🔹هدف شیعه این است که جلب رضایت امام داشته باشد،که همان جلب رضایت خداوند است.
🔸وقتی شیعه عقاید امام را در جامعه نشر دهد،در این صورت آن جامعه عاقل میشود و پی میبرد به این حقیقت که امامی هست که ما باید به او برسیم.
🔹اما چرا ما هنوز به این ضرورت نرسیدیم که وجود امام لازم است؟ چون در جهتش حرکت نمیکنیم.انسان تا زمانی که در جهت امام حرکت نکند ضرورت حضور امام را نمیفهمد،و فهم این واقعیت،یکی از روزیهایی است که خداوند به هر کسی نمیدهد.
🔸آیت الله بهجت میفرماید همه به تعلیمات و تبلیغات آن حضرت محتاج هستند،باید او را ترویج کنند.
🔹جامعه شیعی ماموریت اش این است که فرهنگ و معرفت امام را ترویج بکند.
اگر از یک حسینیه فهم مهدوی مردم ارتقا پیدا نکند در این حسینیه خیری نیست.
🔸خیر واقعی ترویج عقاید امام است.
🔹در این زمان که بین ما و امام فاصله افتاده ما باید اهداف امام را تحقق دهیم و آن فرهنگ مهدوی را ترویج دهیم.
🔸کاری که واقعاً امام زمانی باشد میبینید که خیلی عجیب و معجزه آسا پیش میرود، مشخص است که امام میخواهد که این کار اتفاق بیفتد،وقتی نمیخواهد راهبندان ایجاد میشود.
🔹میفرماید:وقتی شما میخواهید معارف مهدوی را ترویج دهید اینطور نباشد که بگویید شد،شد.نشد،نشد. باید بجنگید، حتی اگر مانع ایجاد شد چه بسا که خود حضرت ایجادش کرده باشد،. میخواهد ببیند تو چند مردِ حلاجی و چقدر خودت را به آتش میزنی،چقدر مقاومت میکنی؟و زور میزنی که مانع را از بین ببری؟
قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۱۴۶
💠وقتی استقامت را در ما دیدند،برکات نازل میشود.
🔹به همین علت ما در بحث مدرسه سازی تاکید داشتیم که همه مشارکت داشته باشند چون این یک کار مهدوی است، و تنها هدفش این است که اهداف امام را ترویج دهد.
🔸از جمله از همین حکومتهای فاسد که تا یک مدتی هستند و بعد دیگر از بین میروند.حضرت میفرماید من اگر ظهور کنم ابداً حاضر به بیعت نیستم.آبا و اجداد من که بیعت کردند مامور بودند. ولی من دیگر مامور به بیعت با این کلاب نیستم.
🔹امام حسین ع و امام زمان ع یک وجه اشتراکی دارند.و آن این است که مامور بیعت با طاغیان عالم نیستند. بلکه میگویند آنها باید در مقابل ما تسلیم باشند.
🔸بسیاری از علوم معارف فقط با ظهور امام است که در اختیار ما قرار میگیرد.
🔹در همین مسیر سیر و سلوک انسان میخواهد رشد کند،هزاران مانع سر راهش قرار میگیرد،اما وقتی انسان تحت نظر امام باشد این موانع را به سرعت طی میکند.
🔸جامعه بشریت به سرعت دارد به سمت حیوانیت میرود و این به خاطر خلأ وجود امام است.
🔹تنها راه چاره این است که همه انسان ها به سمت امام بروند و بالاترین عمل عملی است که مردم را به سمت امام ببرد.
🔸به همین جهت انسان باید برنامهریزی کند که در جهت ترویج فرهنگ مهدوی کار پیش برود.
🔹وقتی امام زمان ارواحنا فدا ظهور میکنند اکثری ما در مقابلش میایستیم،چون انسان منیت و نفسانیتش در آنجا غلبه پیدا میکند.
🔸بسیاری از ماها امام غائب را دوست داریم چون با منیت ما درگیر نمیشود،و آنطوری امام را طراحی کردیم که خود ما خوشمان بیاید، اما امامی که ضد میلهای نفسانی ما هست را تا به حال طراحیش نکردیم،که یک شخصی است که مانع میشود اینکه انسان به هر کاری بخواهد دست بزند،وقتی تصور کنیم میبینیم که یک کم با او با زاویه هم داریم.
🔹ما در این زمان که زمان به ظاهر غیبت است باید یک تجارتی داشته باشیم که برای قیامت ما خیلی پرسود باشد.
🔸بالاترین تجارت این است که انسان فرهنگ مهدوی را در جامعه ترویج کند. و بهترینش همان مدرسه است،که محل تعلیم و تربیت است.
🔹وقتی تمرکز صهیونیست روی مدارس است. یک حزباللهی آگاه هم میآید روی مدارس تمرکز میکند.
🔸معلمی یک فرصتی است که انسان میتواند توجه امام زمان را به خودش جلب کند.
🔹در عین حال شغل معلمی شغل سختی است و باید شخص روزی دهها ساعت مطالعه بکند.
🔸خیلی از مذهبیها فقط مصرف کننده هستند و وبال گردن امام زمان میشوند، اما خیلی ها اهداف امام را پیش میبرند و اینها خیلی ارزشمندند.
🔹انسان باید سعی کند که نتیجه را به دست بیاورد و برای اینکه نتیجه را به دست بیاورد باید بجنگد.
🔸وقتی برای ما موقعیتی پیش آمد که بالاخر یک مدرسهای مهدوی را احداث کنیم، ضرورت ایجاب میکند که کوتاهی نکنیم، و هر کسی هر کاری از او برمیآید بدون اینکه دیگران به او بگویند انجامش دهد.
🔹نباید کوتاهی کنیم و کار را روی دوش یک نفر بگذاریم،و او فقط زحمتش را بکشد و دیگران فقط تماشاگر باشند.این ظلم عظیم است.
🔸چون بالاخره آگاه سازی شده است نسبت به این مسئله،اگر کوتاهی عمدی محقق شود طرف آسیب میبیند،و سلب توفیق میشود از خیلی از مسائل.
🔹هر کس باید جایگاه خودش را مشخص کند که کجا ایستاده است.
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلّم و تمم✨
✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۱۴۷
💠آیت الله بهجت میفرماید:سفیانی جزء حتمیات ظهور است و سفیانی کسی است که به اسم میکشد،ضد تشیع است و شخصی سفاک و خونریز است.
🔸مسئله سفیانی را همه علما بر آن اجماع دارند.و در این باب روایت داریم.
🔹در این زمانی که ما هستیم،به ظاهر اتفاقات سنگین سوریه و انهدام شام و کودتای شخصی که در مقابل حکومت حق بایستد،نشانه سفیانی است.
🔸در روایات فرمودند:شیعه باید از تطبیق پرهیز کند.
🔹یعنی وقتی دیدید اتفاقاتی که می افتد شبیه نشانه های ظهور است،سریع حکم به این ندهید این همان واقعه است که در روایات فرمودند.
🔸صهیونیست یک دشمن بسیار مکار است و گاهی مصداق سازی میکند،انها بر روایات ما تسلط دارند و تمام نشانه های ظهور را میشناسند، برای اینکه شیعه را دچار خطای در تشخیص کند،میاید مصداق سازی میکند.
تا بگوید این اتفاق سفیانی است و نشانه های ظهور است،اتفاقات واقع میشود ولی امام زمان نمیآید و برای مردم یک حالت سستی عقیده و ناامیدی نسبت به امام زمان ع پیش میاید.و از امام زمان دور میشوند.
🔹در دیدگاه شخصی باید حالت روانی طوری باشد که هر آن احتمال بدهید امام زمان ظهور میکند،چون مسئله ظهور را اگر دور ببینید ناامید میشوید و به دنبال خودسازی نمیروید.
🔸اما وقتی به سمت جامعه میروید و میخواهید تبلیغ کنید نباید خوش باوری کاذب برای مردم ایجاد کنید،که مثلا یکسال دیگر ظهور اتفاق میوفتد،و انسان می ماند با یک جماعتی که به آنها امید واهی دادید و سبب بدبینی آنها میشوید.
🌀نکته مهم:برخی از اهل تحقیق میگویند هنگامی که سفیانی قیام میکند در آن زمان امام زمان ع ظهور کرده است،نه اینکه امام زمان بعد از قیام سفیانی ظهور کند
🔸دلیلشان این است که وقتی سفیانی قیام کند میخواهد مکه و مدینه را با خاک یکسان کند،اول به سمت مدینه میرود و امام زمان ع با حالت خوف و مراقبه از مدینه خارج میشود تا او را دستگیر نکنند. چون دستگاههای اطلاعاتی سفیانی امام زمان را شناسایی میکنند و به قصد ترورش به سمت مدینه میروند.
🔹هیچکسی امام زمان ع را نمیتواند شناسایی کند،مگر امام زمان وجودش را اعلان کرده باشد،و نمایان باشد.
🔸سفیانی به قصد به شهادت رساندن امام زمان به سمت مدینه میرود. برخی به این دلیل استناد میکنند که بر اساس این دلیل اینطور نیست که سفیانی قیام بکند و بعد از ۹ ماه امام زمان خودش را آشکار بکند. بلکه امام زمان ع قبل از قیام سفیانی خودش را آشکار کرده،اما قیامش نه ماه بعد از قیام سفیانی میباشد.
🔹یکی از محققین حوزه مهدویت یک روایتی را از امام باقر علیه السلام بیان میکنند:در مشرق زمین یک عدهای از مردمان هستند که مطالبه حق میکنند از حاکم خودشان،و حاکم آن مطالبه حق را اجابت نمیکند و دوباره مطالبه میکنند و اجابت نمیکند،و سومین بار او اجابت میکند،ولی اینبار آنها با شمشیرهایی که روی دوش حملش کردند به سوی او میروند و او را منکوبش میکنند،و برخی از آنها کشته میشوند و کشته ی آنها در نزد ما شهید است، و این مقدمهای میشود برای ظهور امام زمان عج.
🔸علامه مجلسی بنا به گفته این بزرگوار: میفرماید مقصود از این قوم که به این صورت خروج میکنند و قیامشان منتهی به پیروزی میشود،صفوی ها بودند.
🔹صفوی ها خیلی از لحاظ دینی قوی بودند هم عرفان را خیلی گسترش اش دادند و هم تشیع را. علامه مجلسی فرمودند مقصود از قیام ،قیام صفویه است اما صفویه آمد و رفت.ولی ظهور اتفاق نیفتاد.
🔸یکی دیگر از علما تطبیق دیگه ای میدهند: که مقصود از قیام،قیام مشروطیت است.اما این هم اتفاق افتاد و ظهوری واقع نشد.
🔹علامه کورانی فرمودند:مقصود از قیام سوم،قیام انقلاب است که میشود مقدمه ظهور.که ایشان هم بر اساس ظنیاتشان فرمودند.که این میشود تطبیق و ما از تطبیق نهی شدیم.
🔸چیزی که باید خیلی روی آن کار شود و در جامعه نشر پیدا کند خودسازی است.
🔹آیا مسئله ظهور مهم تر است؟ یا اینکه در زمان ظهور من در کجا ایستاده ام،این مهم است؟ایا در هنگام ظهور من در مقابل امام زمان میایستم،یا اینکه یار ایشان هستم؟ این مهم است.
🔸ما باید یک نحوه معرفت افزایی نسبت به امام زمان ع داشته باشیم،و جامعه باید به سمت معرفت امام زمان گام بردارد.
🔹کمتر سخنرانی هست که در جهت معرفت افزایی نسبت به امام زمان دارد حرکت میکند.اینکه امام زمان کیست؟ چه نقشی در زندگی ما دارد؟امام زمان نسبت به خداوند چه موقعیتی دارد؟ ممتاز بودن شخصیتش به چه چیزی بستگی دارد؟ چرا امام زمان بالاتر از همه هست؟
قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۱۴۷
💠معرفت افزایی نسبت به امام زمان به مراتب خیلی بالاتر از این است که ما دنبال نشانههای ظهور باشیم.
🔹وقتی ما جامعه را فقط به سمت شناسایی نشانههای ظهور میبریم و به سمت معرفت به امام نمیبریم،این خودش یک انحراف است،چون آن چیزی که از ما خواستند معرفت به امام است.
🔸ماموریت ما شناخت امام است.
🔹همه دارند مردم را به سمت نشانه شناسی میبرند و این اشتباه است.
🔸متن دعای «اللّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ؛ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي»
اگر تو حجت ات را به من نشناسانی من از دینم منحرف میشوم، یعنی دین من یک دین انحرافی است.
🔹انحراف دین به این است که شخص امام خودش را نشناسد.
🔸انسان وقت و عمرش از دست میرود،در حالی که منحرف است
🔹جمع بندی اینکه،اصلاً شما نشانه ها را تطبیق ندهید و به کسانی که تطبیق میکنند اعتنا نکنید.
🔸در روایات داریم که سفیانی به دست امام زمان عج نابود میشود.
🔹شما اگر در بیانات مقام معظم رهبری دقت کرده باشید ایشان فرمودند:این حادثه ای که در سوریه واقع شد و این شخص طاغی که حاکم شده،به دست جوانان غیور سوری سرنگون میشود،ایشان غایت این کودتا را بیان کردند،و این دلالتی به بحث ظهور ندارد.
🔸علامه حسنزاده قدس سره میفرمایند: تمام روایات باب ظهور همش رمز است،این یعنی اینکه شما نباید ظاهرش را مد نظر قرار دهید.
ظاهرش یک معنا میدهد و حقیقتش چیز دیگریست.
🔹مسئله دیگر اینکه،خیلی از نشانه های ظهور نشانه های قیامت هستند در متون اهل سنت.ولی سرایت کردند به کتابهای شیعه و به عنوان نشانههای ظهور از آنها یاد کردند.
🔸در کل این بحثهای روایات باب ظهور کارشناسی میخواهد.
🔹چه بسا شخصی خودش را با خصایص سفیانی نشان داده باشد,از کجا میفهمید که سفیانی است؟ فقط کسانی میفهمند که صاحب بصیرت اند.
🔸شخص منبری حدس و گمان میزند و حدس و گمان خودش را به خورد مردم میدهد.
🔹یهود خیلی زیرک است و مصداق سازی میکند.
✨والحمدلله رب العالمین ✨
✨اللهم سلم و تمم✨
✨بسمالله الرحمن الرحیم✨
✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨
خلاصه بشارت از حجت
#جلسه۱۴۸
💠«اهمیت دعا برای آقا امام زمان عج»
🔶ما دیدگاهمان در مورد معصومین باید تغییر کند،گاهی دیدگاه انسان به خاطر خطایی که درون اش است موجب میشود در مقابل معصومین آن وظیفه شایسته خودش را انجام ندهد.
🔹چون انسان وظایفش را در صورتی میتواند درست انجام دهد که دیدگاهش نسبت به آن موضوع که میخواهد وظیفه اش را نسبت به آن انجام دهد،صحیح باشد.
🔸دیدگاه صحیح,مانند علم صحیح است که موجب عمل صحیح میشود.
🔹دیدگاه غلط,مانند علم غلط است که موجب عمل غلط میشود.
🔸اینطور نیست که معصومین ع فقط در آن نقطه اوج بوده باشند و هیچ نیازی به ما نداشته باشند.
🔹وقتی میگوییم نیاز،باید طوری تشبیه اش کنیم که هیچگونه نقصی برای معصومین ع ایجاد نشود.
🔸در عرفان نظری گفته میشود،هر چیزی که در زندگی انسان است این یک مثال است که خداوند میخواهد از طریق این مثال یکی از ابعاد رفتاری خودش را به ما تفهیم کند.
🔹اگر انسان از تمام موقعیتهای دنیا در جهت صحیح استفاده کند،و اهل علم و عقل و تفکر باشد از طریق استفاده از امور دنیا خیلی از رفتارهای سری خدا را متوجه میشود.
🔸مثلاً انسان اگر وارد وادی ازدواج شود،مرد و زن یکی از ابعاد الهیه را دارند نشان میدهد.مرد نمادیست از آن فاعلیت الهی.و زن نمادیست از بحث ایجاد خلق و موجودات.
🔹که از این طریق،انسان با تفکر و تامل در این ارتباطات،متوجه تاثیر خداوند بر خلق میشود.
🔸به همین جهت گفته میشود شخصی ازدواج کند روی دینش اثر دارد،که پنجاه درصد دین انسان هنگامی است که ازدواج کند.
🔹وقتی ما ازدواج میکنیم بسیاری از معارف و حقایق برای ما باز میشود، اگر اهل عقل و اندیشه باشیم.
🔸خداوند خیلی از رفتارهای خودش را از طریق ازدواج به ما تفهیم میکند.
🔹اگر ازدواج منتهی به فرزندآوری شد حقایق دیگری برای ما مکشوف میشود.
🔸اگر ما تامل کنیم در رابطه بین والدین و فرزند،از این طریق میتوانیم رابطه بین خودمان و امام عصر را متوجه شویم.
🔹یکی از ابعاد اینکه،خداوند ما را دارای فرزند کرد این است که میخواهد به ما بفهماند رابطه تو با امام مانند رابطه تو با فرزند ات است.
🔸ما وقتی ارتباط خودمان با فرزندمان را بررسی میکنیم میبینیم که ارتباط دوسویه است و نیاز هم دو طرفی است و فقط اینطور نیست که فرزندمان به ما نیازمند باشد،ما هم به فرزندمان نیازمندیم.
🔹اگر فرزند به ما هیچ محبتی نداشته باشد و به ما بیاعتنایی کند،ناراحت میشویم.
🔸فلذا این پدر سعی میکند محبت فرزند را برانگیخته کند،او را تفریح میبرد،کادو میخرد.اگر این اعمال ما در عواطفش تاثیری نداشته باشد،هیچ کاری برایش نمیکنیم.
🔹فرزند هم به محبت پدر مادر نیازمند است و همیشه سعی میکند یک طوری محبتشان را برانگیخته کند.
🔸به همین جهت در آداب تربیت فرزند گفته شده فرزندانی که بعد از ۱۴ سالگی پرخاشگر هستند،و مدام اذیت میکنند، مشخص است در ۷ سال اول زندگی این فرزند،پدر و مادر به او توجه نکردند.
بچه های کوچک اذیت میکنند،برای جلب توجه است.
🔹هم ما نیازمند آنها هستیم و هم آنها نیازمند ما هستند.به همین جهت گاهی ما تسخیر آنها میشویم و گاهی اوقات آنها تسخیر ما میشوند.
🔸این خودش مثالی ست برای ارتباطی که ما با امام زمان میتوانیم داشته باشیم.
🔹امام زمان پدر واقعی امت است . و این ارتباط دو سویه است.
🔸هم ما نیازمند محبت او هستیم و هم او محبت ما را میخواهد.
🔹رفتار امام زمان یک رفتار الهی ست.خداوند محبت انسان ها را میخواهد همانطور که ما محبت او را میخواهیم.
🔸قرآن شرح کتبی انسان کامل است،یعنی تمام حقایقی که در قرآن است مقصودش امام زمان است،یحبهم و یحبونهم.و این چون مهم بود در قرآن آمده.
🔹یکی از طرق ابراز محبت .,دعا کردن برای محبوب است.واین دعا کردن برای امام خیلی مهم است،هم ابراز ارادت و محبت است و هم آثار تکوینی میگذارد.
🔸آیت الله بهجت میفرماید:کسانی که در خواب و بیداری به محضر حضرت تشرف فرمودند،از آن حضرت شنیدند که فرمودند برای تعجیل فرج من زیاد دعا کنید.خدا میداند تعداد این دعاها چقدر باید باشد تا مصلحت ظهور فراهم آید.
🔹این یعنی ظهور وابسته به دعا هست.
قطعا اگر کسانی در دعا جدی و راستگو باشند.
🔸آیت الله بهجت میفرماید: از امام زمان پرسیده شده که شما چه موقعی عنایت میکنید؟ فرمودند هنگام اذان اگر کسی دعای فرج را بخواند من به او عنایت میکنم.
🔹این نباید مانند عادت باشد که اللهم کن لولیک را بخوانی,اما ذهنت مشغول جای دیگر باشد.باید دعا جدی خوانده شود.
🔸مشخص است دعاها باید به تعداد خاصی باشد تا اینکه مصلحت ظهور محقق شود و این نشان میدهد ظهور وابسته به رفتار مردم است.
🔹ما اگر امام زمان را بخواهیم باید خواستن ما به حد خاصی برسد که خداوند موافقت کند که امام زمان ظهور کند.
قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه ۱۴۸
🔸اگر باطن ها آماده شود امام زمان میآید.
🔹قطعاً اگر کسانی در دعا راستگو و جدی باشند،و به همان ناراحتی اهل بیت ناراحت، و به سرور آنها شاد شوند،مبصراتی خواهند داشت.
🔸ما از کجا بفهمیم امام شاد یا خوشحال است؟ قلب انسان باید انقدر مطهر باشد که اتصال پیدا کند به قلب امام. و امام که شاد باشد تکویناً تو شاد میشوی.و امام وقتی غمگین میشود تو غمگینی، اما نمیدانی چرا؟
🔹باید دعا را با شرایط آن کرد و توبه از گناهان از شرایط آن باشد.
🔸اگر میخواهی امام از دعا کردن تو شاد شود و دعای تو موثر باشد، نیت کن گناه نکنی. در این صورت یک نگاه امام میتواند زندگی تو را تغییر دهد.
🔹آیت الله بهجت فرمودند:آقایی که زیاد به مسجد جمکران میرود,گفتند،آقا را در مسجد جمکران دیدم،امام به من فرمود،به دل سوختگان ما بگو برای ما دعا کنند.و یک مرتبه از نظرم غایب شد. نه اینکه راه برود و از نظرم غایب شود، همین آقا هفته قبل آن حضرت را هم در خواب دیده بود ولی افسوس که همه برای برآورده شدن حاجات شخصی خود به مسجد جمکران میروند، و نمیدانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی دارند، که برای تعجیل فرج او دعا کنند، چنان که به آن آقا فرموده بود اینها که به اینجا آمدند دوستان خوب ما هستند و هر کدام حاجتی دارند خانه،زن،منزل،ادای دین.ولی هیچ کسی در فکر من نیست.
🔸حالا انسان یک جوانمردی بکند حاجات خودش را نادیده بگیرد،و متمرکز شود در امام زمان و برای امام زمان دعا کند،این یک جوانمردی و ایثاری میخواهد.
🔹آری او هزار سال است که زندانی است ، لذا هر کس که برای حاجتی به مکان مقدسی مانند مسجد جمکران میرود،باید که اعظم حاجات نزد آن واسطه فیض، یعنی فرج خود آن حضرت را از خدا بخواهد.
🔸چه مصائبی بر امام زمان که مالک همه ی کره زمین است، و تمام امور به دست او انجام میگرددوارد میشود، و آن حضرت در چه حالی است و مادر چه حالی؟!
🔹او در زندان است و خوشی و راحتی ندارد، و ما چقدر از مطلب غافلیم وتوجه نداریم.
🔸این جملات یک فرد عادی نیست،و ایشان شخصی است که تمام جملاتش روی حساب است.
🔹این رابطه را ما در نظر بگیریم,وقتی میرویم مسجد جمکران،یا یک حال خوبی به ما دست میدهد، میگوییم یا صاحب الزمان مشکلم را حل کن.این دقیقاً مانند آن بچهای است که از پدر و مادر خودش همیشه چیزهایی میخواهد ولی هیچ توجهی به پدر و مادر خود نمیکند.چقدر پدر و مادر اذیت میشوند که این بچه اصلا به فکر من نیست.
🔸هیچ چیز نزد امام عصر محبوب تر از دعا برای فرج او نیست. در همه امور به او و دعای او محتاجیم.
🔹وقتی برای امام دعا کنیم او برای ما دعا میکند.
🔸برخی افراد هستند که مجلس دعا برای امام زمان تشکیل میدهند.اینها قطعاً مورد عنایت امام قرار میگیرند. البته دعا خواندنشان با پشتوانه معرفتی میباشد.
🔹ظهور امام وابسته به دعای ما است و او به دعای ما احتیاج دارد.
🔸اینطور نیست امام هر کاری بخواهد بتواند انجام دهد.چون باید خداوند اجازه دهد.او نمیخواهد مگر اینکه خداوند بخواهد.
🔹دعا برای قائد اعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف که ولی مطلق و منجی عصر است، دعا برای همه ی بشریت است.
🔸یکی از علت های اینکه این همه مصیبت میاید،دوری از اهل بیت است.
✨والحمدلله رب العالمین✨
✨اللهم سلّم و تمم✨