eitaa logo
باقیات الصالحات
73 دنبال‌کننده
20 عکس
60 ویدیو
28 فایل
کانال نشر آثار معلم بسیجی، ابراهیم غبیشی ارتباط با مدیر @ebgh5071 نشانی کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غبیشی، سنت استبدال و استخلاف. کانال باقیات الصالحات در ایتا محل نشر آثار معلم بسیجی حاج ابراهیم غبیشی https://eitaa.com/ghobeishi5071
هدایت شده از ابراهیم غبیشی
هدایت شده از ابراهیم غبیشی
یکی از تکان دهنده ترین جمله هایی که در فرهنگ بشری گفته شده، جمله زیر از امیرالمومنین علی (علیه السلام) در یکی از فرازهای نهج البلاغه است: ” اللهم اجعل نفسی اول كريمة تنتزعها من كرائمی” “خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی، جانم اولین چیزی باشد که از من می گیری” یعنی نکند قبل از اینکه جانم را بگیری، شرفم، انسانيتم، عدالتم و…. گرفته شده باشد و تبدیل به یک تفاله ای شده باشم که تو جانم را می گیری. و این همان جمله معروف است که می گوید: ما آمده ایم تا زندگی کنیم و قیمت و ارزش پیدا کنیم؛ نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم. 📚 نهج البلاغه خطبه ۲۱۵
هدایت شده از ابراهیم غبیشی
بخشی عجیب وپر نکته از خطبه ۲۱۵نهج البلاغه 👇 اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِي أَوَّلَ كَرِيمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ كَرَائِمِي وَ أَوَّلَ وَدِيعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِكَ عِنْدِي.   بار خدايا، جان مرا نخستين نعمت گرانبهايى قرار ده كه از نعمتهاى گرانبهاى من مى ستانى و نخستين وديعه اى از ودايع خود كه از من بازپس مى گيرى.
هدایت شده از باقیات الصالحات
نکته های ناب⚡️ فقر يا تفاقر؟ اگر کسی فقر مالی داشته باشد. می شود با دادن امکاناتی، او را از فقر مطلق نجات داد. ولی اگر کسی احساس فقر داشته باشد. فرقی نمی کند. چه جایگاه و چه حقوق و درآمدی داشته باشد. او دائماً احساس فقر می کند. ملت های مسلمان هم دچار فقروحقارت نیستند. دچار احساس حقارت تحمیلی هستند. لذا میبینیم ارزش هاو افتخارات خود را هر چند زیاد باشد. انکار می‌کنند. وهمیشه احساس بدبختی می‌کنند. اینجاست که حدیث گهربارو سراسر حکمت حضرت امیر علیه السلام نمود خارجی پیدا می‌کند. ودر جوامع ما ملموس می‌گردد. أمير المؤمنين عليه السلام می فرماید: «من تفاقر افتقر» کسی که خود را به فقرو تهی دستی بزند، فقیر و نیازمند می‌شود. «غررالحکم و دررالکلم ش ح8405 » البته این حدیث درمنابع شیعی، هم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و هم از حضرت امیر علیه السلام روایت شده است. برخی افراد در هر سخن و صحبتی خویش را فقیر و تهی دست جلوه می‌دهند، این رفتار ناپسند، خود ناسپاسی در پیشگاه الهی است، بلکه جلوه ای از زشت ترین دورویی‌ها است. درجایی دیگر باز هم امیر المؤمنین على (ع )می فرماید : اظهار التباؤ س يجلب الفقر «بيچاره نمايى ، فقر مى آورد.» گروهي از مردم هستند كه به رغم برخورداري از كار و درآمد نسبتا مناسب، بازهم خود را فقير مي دانند، و به معضل «خودفقير پنداري» دچارند. هم اكنون گروه زيادي از مردم كشور به اين معضل گرفتار هستند. که نمی توان تأثیر رسانه های شیطانی را نادیده گرفت. امروزه دشمنان انقلاب اسلامی با شیطنت های رسانه ای شبانه روز درحال القاء احساس بدبختی وخود حقیر پنداری علیه ملت مجاهد و شریف ایران هستند. درطول این سال ها تا حدودی هم موفق بوده اند. به طوری که درمیان قشرهایی از جامعه، اینهمه پیشرفت و ترقی به چشم بعضی ها نمی آید. ودائم درحال غر زدن و شکوه هستند. که آی ببینید فلان کشور به کجا رسیده وما هنوز در دهه ۳۰ و۴۰ مانده ایم. دشمنان درفضای مجازی ودرماهواره ها با استخدام کارشناسان خبر واساتید فن بیان، اخبار وپیام ها را طوری طراحی و پخش می‌کنند. که شنونده درصورت نداشتن بصیرت و قدرت تحلیل، ناخواسته تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این روزها اخباری با عنوان پیشرفت و توسعه کشورهایی مانند سوئد، فنلاند، امارات و.... بصورت وسیعی درحال پخش است که با دروغ و بزرگنمایی سعی درتحقیر ایران و ایرانی دارند . وبلافاصله درهمان متن ها مشاهده می‌شود. با مقایسه ای موذیانه بدبختی وعقب افتادگی این طرف را بیان می کنند. درحالی که اگر کمی انصاف را با چاشنی مقداری مطالعه درهم آميزيم خواهیم دید. رشد و توسعه و پیشرفت ایران اسلامی درهیچ دوره وزمانی به اندازه دوران شکوهمند انقلاب اسلامی نبوده است. کسی منکر پیشرفت وتوسعه بعضی کشورها نیست. به هرحال این سنت الهی است که هرقومی سعی وتلاش کند. به مقصود خواهد رسید. ما هم بعد از انقلاب با احیای روحیه خود باوری که هدیه امام خمینی به ملت ایران بود. گام دراین راه گذاشتیم. بد نیست خوانندگان محترم سری به کتاب صعود چهل ساله بزنند. واقعاً اگر کسی ثروتمند ترین مردم باشد ولی احساس فقر وبدبختی کند. بلاشک روز خوشی نخواهد داشت. لذا دشمنان این مطلب را بخوبی فهمیده اند. ورسانه ها مأموریت دارند احساس حقارت وفقر و بدبختی را شبانه روز پمپاژ نمایند. سیاستمداری می‌گفت :برای نابودی یک ملت لازم نیست. به آنها حمله نظامی کنید. کافیست. افسردگی واحساس حقارت و نداری را به آنها القاء کنید. البته نمی‌توان از کنار حضور ونفوذ افراد حقیر بعنوان مسئول درنظام اسلامی هم بسادگی گذشت. مسئولینی خود باخته که هیچوقت نخواستند بفهمند و ببینند. چگونه جوان ایرانی فعل خواستن وتوانستن را جامه عمل پوشاند. مسئولینی که گاهی تا رده های بالای مدیریتی کشور نفوذ نمودند. وبا بی شرمی تمام می‌گفتند :ما باید مدیر از خارج وارد کنیم. یا درجایی دیگر، یکیشان با حقارت تمام روبروی دوربین ایستاد و گفت :ما بجز پخت آبگوشت بزباش وقورمه سبزی درهیچ صنعتی توان رقابت با دیگران را نداریم. نگاه این مدیران، درست خلاف نگاه امام راحل است که روحیه خودباوری وما می‌توانیم را در ملت شریف ایران زنده نمود. اتفاقأ بزرگترین دلیل دشمنی آمریکاو مستکبران عالم، همین روحیه خودباوری است که نمی‌خواهند بعنوان الگو برای ملل جهان مطرح گردد. آنان ما را وابسته و مصرف کننده می‌خواهند. مؤمنان، حقِ پذيرفتن سلطه كافران را ندارند، و سلطه‌پذيرى نشانه نداشتن ايمان واقعى است. «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» بايد كارى كرد كه كفّار از سلطه بر مؤمنان براى هميشه مأيوس باشند. لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ‌ .لن یعنی هرگز، یعنی حتی لحظه ای راه را برای نفوذ کفار باز نکنید. واین میسر نیست الا با تلاش و جهاد در راه خدا. ابراهیم غبیشی خرداد ۱۴۰۲
تشبه به کفار ممنوع AEFmtConversion1535088999943 AETrim1535092896052 AETrim1657466054039.mp3
10.79M
غبیشی، تشبه به کفار ممنوع. به بهانه ی بحث تعطیلی شنبه ها و اعتراض بعضی از علماء و مراجع به این موضوع که نباید از آداب و رسوم کفار تبعیت کنیم. سخنرانی چندسال پیش مرتبط با این موضوع تقدیم همراهان درکانال باقیات الصالحات می‌گردد. کانال باقیات الصالحات در ایتا محل نشر آثار معلم بسیجی حاج ابراهیم غبیشی https://eitaa.com/ghobeishi5071
سلام دوستان، نیت داریم برای عید قربان به نیت سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف یه گوسفند بگیریم قربونی کنیم. وگوشتشو به فقرا بدیم. دوستانی که میخوان سهمی دراین امر خیر داشته باشند به شماره کارت زیر واریز کنن(بنام ابراهیم غبیشی) 6273811082413771
41.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غبیشی، امام خمینی اسوه جاودانه تاریخ. گذری بر حرکت امام خمینی از ۴٢تا ۵٧در کمتر از ۵ دقیقه. بصیرت علمای شیعه را دراین ۵دقیقه بشنوید. بازنشر بمناسبت سالروز ارتحال امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غبیشی، امام خمینی، روحیه عزت و شعار ما می‌توانیم. بازنشر بمناسبت سالروز ارتحال امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غبیشی، ١۵خرداد ودم مسیحایی امام روح الله. بازنشر بمناسبت سالروز ١۵ خرداد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیارعالی بسیار‼️ الله اکبر الله اکبر‼️ بشنوید سخن تازه شیخ تیجانی را در مورد سنیان متعصبی که بخاطر ماجرای غزه شیعه شده اند .
هدایت شده از باقیات الصالحات
حاج ابراهیم غبیشی(عرفات) AEFmtConversion1595999508253_Default_1595999987.mp3
5.75M
غبیشی، عرفات نگاهی تحلیلی سیاسی به دعای عرفه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. کلاس عقيدتی سیاسی مربوط به چندسال پیش حدودا اوائل دهه نود کانال باقیات الصالحات در ایتا (کانال نشر آثار معلم بسیجی حاج ابراهیم غبیشی) https://eitaa.com/ghobeishi5071 کانال انتشارات هیئت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/sahebalzaman255
غبیشی،فضایل امام علی (شجاعت) AEFmtConversion1583577914212_Default_1583580554.mp3
5.18M
غبیشی، فضائل امیر المؤمنین علیه السلام (شجاعت)
هدایت شده از باقیات الصالحات
غبیشی، قيس بن مسهر.mp3
2.88M
غبیشی، قيس بن مسهر یاران پای کار ولی خدا کانال باقیات الصالحات در ایتا @ghobeishi5071
هدایت شده از ابراهیم غبیشی
نکته های ناب ⚡️ إِلٰهِی لَاتُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ، وَلَا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ، مِنْ أَیْنَ لِیَ الْخَیْرُ یَا رَبِّ وَلَا یُوجَدُ إِلّا مِنْ عِنْدِکَ ؟ وَمِنْ أَیْنَ لِیَ النَّجاةُ وَلا تُسْتَطاعُ إِلّا بِکَ ؟ لَا الَّذِی أَحْسَنَ اسْتَغْنیٰ عَنْ عَوْنِکَ وَرَحْمَتِکَ، وَلَا الَّذِی أَساءَ وَاجْتَرَأَ عَلَیْکَ وَلَمْ یُرْضِکَ خَرَجَ عَنْ قُدْرَتِکَ، یَا رَبِّ یَا رَبِّ یَا رَبِّ بِکَ عَرَفْتُکَ وَأَنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیْکَ وَدَعَوْتَنِی إِلَیْکَ، وَلَوْلا أَنْتَ لَمْ أَدْرِ مَا أَنْتَ . الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی أَدْعُوهُ فَیُجِیبُنِی وَ إِنْ کُنْتُ بَطِیئاً حِینَ یَدْعُونِی، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِینِی وَ إِنْ کُنْتُ بَخِیلاً حِینَ یَسْتَقْرِضُنِی، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی أُنادِیهِ کُلَّما شِئْتُ لِحاجَتِی وَأَخْلُو بِهِ حَیْثُ شِئْتُ لِسِرِّی بِغَیْرِ شَفِیعٍ فَیَقْضِی لِی حاجَتِی؛ دعای ابو حمزه ثمالی دعایی عرفانی از امام سجاد علیه السلام است. توصیه می‌شود هروقت خواستید حالتان خوب و ملکوتی شود آنرا بخوانید. این دعا عشق بازی با خداست.
نکته های ناب ⚡️ دورکن اصلی جهت اصلاح جامعه ونصرت حق درنظام ولایی 👇 حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع سخنران مذهبی و پژوهشگر نهج البلاغه در جمع عزاداران هیئت ثارالله زنجان اصلاح اوضاع امت پیامبر صلی‌الله هدف اصلی حرکت امام حسین (ع) دانست و بیان کرد: برای اصلاح دو چیز لازم است؛ اولی یک اصلاح گر که دانش و توانایی لازم را داشته باشد و دیگری زمینه‌هایی که از طرف جامعه باید آماده شود. آنچه که وظیفه مردم و امت است در یک عبارت در معارف اهل بیت جمع می‌شود و آن هم نصرت امام است. وی تصریح کرد: خداوند امام را به گونه‌ای تأیید کرده که همه آنچه یک مدیر و رهبر نیاز دارد، داشته باشد. اما امام هم که باشی برای اصلاح جامعه نیاز به کمک داری. نصرت امام، مجموعه تکالیف ماست نسبت به تکالیفی که ما به امام نیاز داریم تا همه منابع را مدیریت و با همه موانع مبارزه کند و ما طعم شیرین زندگی معنوی را در این دنیا بچشیم. ما هر جا به اوج رسیدیم از نصرت و یاری امام رسیدیم اما هر جا به حضیض ذلت افتادیم در نتیجه یاری نکردن امام بوده است. این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه نصرت ولی حق در هر زمانی عیناً همان یاری خداست افزود: تفاوت اطاعت مردم از رهبر در دستگاه ولایی الهی با اطاعت مردم از حاکمانشان در دستگاه‌های دیگر از اینجا شروع می‌شود که در دستگاه ولایی، ولی حق، قبل از اینکه بر بدن‌ها حکمرانی کند بر دل‌ها حکومت کرده است. زمانی که امام قیام می‌کند چرا زیر پرچم او خلوت است؟ چون که آن‌ها دیگر قلب‌هایشان مرده است و لیاقت اینکه خدا به قلب اینها عنایت بکند را ندارند. نصرت امام یک مقام است و نه یک تکلیف صرف، کسی که به مقام نصرت امام برسد به اعلا ترین درجات انسانی رسیده است. وی در ادامه به ویژگی حضرت ابالفضل العباس (ع) به عنوان یکی از بزرگترین یاوران ولایت اشاره کرد و گفت: قمر بنی هاشم اسطوره و الگوی نصرت است. تکلیف اصلی ما هیئتی‌ها این است که هر چه آمده بر سرمان در تاریخ را جدی بگیریم، و بلند شویم برای اماممان یار جمع کنیم. یار جذب کردن با سر و صدا کردن نیست بلکه ما باید قلب‌ها را برگردانیم. برای همه ما تکلیف واجب عینی است که امام را نصرت کنیم. نصرت ولی، نقطه حساسی است، آنقدر باید مواظب خودمان باشیم که در لحظه نصرت خواهی امام نه گیج شویم نه بترسیم نه طمع کنیم. امیرالمومنین در نهج البلاغه می‌فرماید که اوضاع مردم اصلاح نمی‌شود مگر به دو رکن اولی والیان صالح که این شرط لازم است، و شرط کافی این است که امت پای نقشه و برنامه امام استقامت کنند، اما اگر مردم به حاکم چیره شوند و یا زمامدار بر مردم ستم کند بلایا آن‌ها را فرا می‌گیرند. ما دو وظیفه داریم: یک گسترش گفتمان نصرت ولی، دوم اینکه چگونه خیمه ولی را پر از یار کنیم. ما اگر پای نصرت امام نایستیم همه نعمت‌ها تبدیل به نقمت می‌شود. امروز تکلیف ما تبیین است. انتشارات هیئت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/sahebalzaman255
غبیشی، جبهه حق وباطل AETrim1723185972295 AEFmtConversion1723186082551.mp3
15.06M
غبیشی، جبهه حق وباطل، ما کدام سمت ایستاده ایم؟ کانال باقیات الصالحات در ایتا محل نشر آثار معلم بسیجی حاج ابراهیم غبیشی https://eitaa.com/ghobeishi5071
دعای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. دراین دعا امام زمان درحق امت اسلامی دعا می‌کنند. دراصل درقالب این دعا یک جامعه ی مهدوی مورد توقع امام به تصویر کشیده شده است. 👇 اللهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ وَ صِدْقَ النِّیَّةِ وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ وَ أَکْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَةِ وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِکْمَةِ وَ امْلَأْ قُلُوبَنَا بِالْعِلْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ وَ طَهِّرْ بُطُونَنَا مِنَ الْحَرَامِ وَ الشُّبْهَةِ وَ اکْفُفْ أَیْدِیَنَا عَنِ الظُّلْمِ وَ السِّرْقَةِ وَ اغْضُضْ أَبْصَارَنَا عَنِ الْفُجُورِ وَ الْخِیَانَةِ وَ اسْدُدْ أَسْمَاعَنَا عَنِ اللَّغْوِ وَ الْغِیبَةِ وَ تَفَضَّلْ عَلَى عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِیحَةِ وَ عَلَى الْمُتَعَلِّمِینَ بِالْجُهْدِ وَ الرَّغْبَةِ وَ عَلَى الْمُسْتَمِعِینَ بِالاتِّبَاعِ وَ الْمَوْعِظَةِ وَ عَلَى مَرْضَى الْمُسْلِمِینَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى مَوْتَاهُمْ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ عَلَى مَشَایِخِنَا بِالْوَقَارِ وَ السَّکِینَةِ وَ عَلَى الشَّبَابِ بِالْإِنَابَةِ وَ التَّوْبَةِ وَ عَلَى النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّةِ وَ عَلَى الْأَغْنِیَاءِ بِالتَّوَاضُعِ وَ السَّعَةِ وَ عَلَى الْفُقَرَاءِ بِالصَّبْرِ وَ الْقَنَاعَةِ وَ عَلَى الْغُزَاةِ بِالنَّصْرِ وَ الْغَلَبَةِ وَ عَلَى الْأُسَرَاءِ بِالْخَلاصِ وَ الرَّاحَةِ وَ عَلَى الْأُمَرَاءِ بِالْعَدْلِ وَ الشَّفَقَةِ وَ عَلَى الرَّعِیَّةِ بِالْإِنْصَافِ وَ حُسْنِ السِّیرَةِ وَ بَارِکْ لِلْحُجَّاجِ وَ الزُّوَّارِ فِی الزَّادِ وَ النَّفَقَةِ وَ اقْضِ مَا أَوْجَبْتَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
اثرات گناه در انسان مروری بر بیانات امام خامنه ای که قابل تأمل است. [تاثیر گناهان]در انسان چیست؟ یکی از تأثیرات این است که وقتی انسان مبتلا است به گناه، در یک نقطه‌ی حسّاس و بزنگاه کم می‌آورد. آیه‌ی قرآن میفرماید که: اِنَّ الَّذینَ تَوَلَّوا مِنکُم یَومَ التَقَی الجَمعانِ اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشََّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا؛(۱) در جنگ اُحد، آن‌کسانی که نتوانستند طاقت بیاورند و دلشان در هوای غنیمت آن‌چنان تپید که فراموش کردند چه مسئولیّت حسّاسی در اختیار آنها و برعهده‌ی آنها است و جنگ پیروز را به جنگ مغلوب تبدیل کردند، اِستَزَلَّهُمُ الشََّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا؛ اینها قبلاً خطاهایی انجام دادند، آن خطاها اینجا خودش را نشان داد. این یک مرحله است؛ یعنی گناه ما موجب میشود که در یک نقطه‌ی حسّاس، در یک نقطه‌ی بزنگاه، نتوانیم تاب بیاوریم، نتوانیم مقاومت کنیم. خب، ما مسئول کشور هستیم؛ از این بنده‌ی حقیر گرفته تا مسئولین دولتی، مسئولین قضائی، مسئولین قوّه‌ی مقنّنه و همین‌طور سلسله‌مراتب مسئولیّتها، همه مسئولیم؛ اگر چنانچه کاری بکنیم که نتیجه آن باشد که «اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشََّیطان» و پایمان بلغزد و نتوانیم طاقت بیاوریم در آنجایی که باید تاب آورد و طاقت آورد، خطر بزرگی ما را تهدید میکند. این یک مرحله است. مرحله‌ی بالاتر از این و بدتر از این، آن است که ما گاهی خطائی میکنیم، آن خطا موجب میشود که ما دچار نفاق بشویم؛ یعنی دلمان با زبانمان اختلاف پیدا کند. آیه‌ی شریفه [میگوید]: فَاَعقَبَهُم نِفاقًا فی قُلوبِهِم اِلی‌ یَومِ یَلقَونَه‌ُ بِمآ اَخلَفُوا اللهَ ما وَعَدوه؛(۲) [اگر] انسان با عهد خدایی در یک‌جا وفادار نمانَد و تعهّدی را که پیش خدا کرده عمل نکند، این موجب میشود که «فَاَعقَبَهُم نِفاقًا فی قُلوبِهِم»؛ البتّه این یک سازوکار کاملاً منطقی هم دارد که حالا وقت نیست من شرح بدهم که چطور میشود یک گناه در یک انسان به نفاق منتهی میشود. از این بالاتر، گاهی اوقات گناه ما و خطای ما و کج‌روی ما موجب میشود که -پناه بر خدا- به تکذیب ماانزل‌الله مبتلا بشویم؛ ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ اَسآءُوا السّوأَی‌ٰ اَن کَذَّبوا بِآیاتِ الله.(۳) راه علاج هم مراقبت است؛ باید مراقبت کنیم؛ باید نظارت کنیم بر خودمان، بر مجموعه‌مان، انگیزه‌مان را افزایش بدهیم، کارمان را متراکم‌تر کنیم، پُرکاری، پرهیز از لغزشگاه‌ها، خلاصه در یک جمله تقوا؛ تقوا. تقوا -که در ماه رمضان [به‌عنوان‌] فلسفه و غایت روزه شناخته شده- به همین معنا است. تقوا یعنی مراقبت از خویش؛ دائم باید مراقب خودمان باشیم. البتّه خطاب این حرفها در درجه‌ی اوّل به خود بنده است؛ همه‌مان مسئولیم؛ پس قدر ماه رمضان را بدانیم.۱۳۹۵/۰۳/۲۵ بیانات در دیدار مسئولان نظام
عمل بد، به عدم استقامت در میدان و تغییر باورها منتهی می‌شود. بیانات امام خامنه ای درمورد تأثیر گناه ما بایستی کاری کنیم که اخلاق اسلامی در جامعه رائج شود. وقتی میگوئیم انقلاب اسلامی، خب، اسلام یک بخشش اخلاق است. پس بایستی رسالت اخلاقی انقلاب در جامعه تحقق پیدا کند. یک بخش هم مربوط به عقاید و باورهاست. این عقاید و باورها باید در عمق جان مردم ما رسوخ و نفوذ کند. همین عقاید است که ما را به میدان می‌آورد و در میدان نگه میدارد. این عقاید باید روی رفتارهای ما اثر بگذارد. جامعه‌ی ما باید جامعه‌ی گناه نباشد. گناه باید در جامعه روزبه‌روز کم شود. گناه موجب میشود که ما نتوانیم در مقابل دشمن بزرگ خودمان - که شیطان انس و جن، دشمن ماست - مقاومت کنیم؛ «انّ الّذین تولّوا منکم یوم التقی الجمعان انّما استزلّهم الشّیطان ببعض ما کسبوا»،(۱) یا در آیه‌ی دیگر: «ثمّ کان عاقبة الّذین اساؤا السّوای ان کذّبوا بأیات اللَّه».(۲) عمل بد، به عدم استقامت در میدان منتهی میشود. عمل بد، به تغییر باورها منتهی میشود؛ «ان کذّبوا بأیات اللَّه». ما تعجب میکنیم گاهی اوقات وقتی می‌بینیم عقاید افراد دگرگونی پیدا میکند. حالا به عامه‌ی مردم و به متن جامعه خیلی کاری ندارم؛ انسان گاهی روی نخبگان نگاه میکند، وقتی یک خرده تفحص میکند، می‌بیند که این مربوط میشود به همین آیه‌ی شریفه‌ی «انّما استزلّهم الشّیطان ببعض ما کسبوا». یک پوسیدگی در دندان به وجود می‌آید، به آن نمیرسیم، یک وقت می‌بینیم زیر یک چیز سختی دندان شکست؛ میفهمیم ظاهر خوبی داشته، اما پوک بوده. انسان یک شکستگی‌های اینجوری را مشاهده میکند. خب، اینها همه‌اش مربوط به فرهنگ است.۱۳۹۰/۰۳/۲۳ بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
بزرگترین دشمن، نفس و بزرگترین جهاد، جهاد با نفس آثار گناه در بیانات امام خامنه ای و اما دشمن پنجم. دشمن پنجم عبارت بود از دشمنی که در درون هر یک از افراد مسلمان و مؤمن وجود داشت. خطرناکتر از همه دشمنها هم همین است. این دشمن در درون ما هم وجود دارد: تمایلات نفسانی، خودخواهیها، میل به انحراف، میل به گمراهی و لغزشهایی که زمینه آن را خود انسان فراهم میکند. پیغمبر با این دشمن هم سخت مبارزه کرد؛ منتها مبارزه با این دشمن، به وسیله شمشیر نیست؛ به وسیله‌ی تربیت و تزکیه و تعلیم و هشدار دادن است. لذا وقتی که مردم با آن همه زحمت از جنگ برگشتند، پیغمبر فرمود شما از جهاد کوچکتر برگشتید، حالا مشغول جهاد بزرگتر شوید. عجب! یا رسول‌اللَّه! جهاد بزرگتر چیست؟ ما این جهاد با این عظمت و با این زحمت را انجام دادیم؛ مگر بزرگتر از این هم جهادی وجود دارد؟ فرمود بله، جهاد با نفس خودتان.(۱) اگر قرآن میفرماید: «الّذین فی قلوبهم مرض»،(۲) اینها منافقین نیستند؛ البته عده‌ای از منافقین هم جزو «الّذین فی قلوبهم مرض»اند، اما هر کسی که «الّذین فی قلوبهم مرض» است - یعنی در دل، بیماری دارد - جزو منافقین نیست؛ گاهی مؤمن است، اما در دلش مرض هست. این مرض یعنی چه؟ یعنی ضعفهای اخلاقی، شخصیتی، هوسرانی و میل به خودخواهیهای گوناگون؛ که اگر جلویش را نگیری و خودت با آنها مبارزه نکنی، ایمان را از تو خواهد گرفت و تو را از درون پوک خواهد کرد. وقتی ایمان را از تو گرفت، دل تو بیایمان و ظاهر تو باایمان است؛ آن وقت اسم چنین کسی منافق است. اگر خدای نکرده دل من و شما از ایمان تهی شد، در حالی که ظاهرمان، ظاهرِ ایمانی است؛ پابندیها و دلبستگیهای اعتقادی و ایمانی را از دست دادیم، اما زبان ما همچنان همان حرفهای ایمانی را میزند که قبلاً میزد؛ این میشود نفاق؛ این هم خطرناک است. قرآن میفرماید: «ثمّ کان عاقبة الّذین اسائوا السوأی ان کذّبوا بایات اللَّه»؛(۳) آن کسانی که کار بد کردند، بدترین نصیبشان خواهد شد. آن بدترین چیست؟ تکذیب آیات الهی. در جای دیگر میفرماید: آن کسانی که به این وظیفه بزرگ - انفاق در راه خدا - عمل نکردند، «فاعقبهم نفاقا فی قلوبهم الی یوم یلقونه بما اخلفوا اللَّه ما وعدوه»؛(۴) چون با خدا خلف وعده کردند، در دلشان نفاق به وجود آمد. خطر بزرگ برای جامعه اسلامی این است؛ هرجا هم که شما در تاریخ میبینید جامعه اسلامی منحرف شده، از این‌جا منحرف شده است. ممکن است دشمن خارجی بیاید، سرکوب کند، شکست دهد و تار و مار کند؛ اما نمیتواند نابود کند بالاخره ایمان میماند و در جایی سر بلند میکند و سبز میشود. اما آن‌جایی که این لشکرِ دشمن درونی به انسان حمله کرد و درون انسان را تهی و خالی نمود، راه منحرف خواهد شد. هرجا انحراف وجود دارد، منشأش این است. پیغمبر با این دشمن هم مبارزه کرد.۱۳۸۰/۰۲/۲۸ بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌
رهبر معظم انقلاب در مواقف و جلسات متعدد با اشاره به آیه ۱۰ سوره مبارکه روم اشاره به آثار سوء گناهان نموده اند. که ۳مورد آن تقدیم خوانندگان گرامی می شود. لطفا با دقت و تأمل خوانده شود. ونشر دهید که صدقه ی جاریه است.
غبیشی، قاطع سبیل معروف کیست؟ AETrim1724421067695 AEFmtConversion1724421102057.mp3
14.91M
غبیشی، قاطع سبیل معروف کیست؟ شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام