eitaa logo
باقیات الصالحات
73 دنبال‌کننده
22 عکس
62 ویدیو
28 فایل
کانال نشر آثار معلم بسیجی، ابراهیم غبیشی ارتباط با مدیر @ebgh5071 نشانی کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
لینک کانال آپارات نشر آثار معلم بسیجی حاج ابراهیم غبیشی لطفا به عشق اهل‌بیت مبلغ باشید. دراین کانال کلیپ های عقیدتی سیاسی وگاها تخصصی مهندسی برق بارگذاری شده است. <br>https://www.aparat.com/entezar5071
http://rahyabnews.com/fa/news/75144/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A2%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86 مقاله ای با موضوع آبیاری درتابستان از مهندس ابراهیم غبیشی کارشناس برق و بهینه سازی مصرف انرژی با موضوع آبیاری درتابستان که درسال ۹۴ در چند خبرگزاری درج گردید و همان زمان تقدیم شورای شهر و شهرداری جهت طرح و اقدام تقدیم گردید. تقدیم به علاقمندان مبحث آب و انرژی
غبیشی، شعبان AETrim1647443883777 AETrim1647445468074.m4a
11.44M
غبیشی، شعبان مقدمه ای برای ورود به ماه رمضان سخنرانی در جمع دانش آموزان هنرستان کار آفرین ماهشهر سال ۱۴۰۰ کانال باقیات الصالحات در ایتا @ghobeishi5071
غبیشی، شرح دعای روز سه شنبه AETrim1605167669558.m4a
4.83M
غبیشی، شرحی بر دعای روز سه شنبه کانال باقیات الصالحات در ایتا @ghobeishi5071
https://www.aparat.com/entezar5071 کانال آپارات مهندس ابراهیم غبیشی حاوی مطالب مرتبط با مهندسی برق ومسائل عقیدتی سیاسی نشر وتبلیغ کانال از باقیات الصالحات است.
متن وترجمه خطبه ۲۱۵نهج البلاغه ومن دعاء له (علیه السلام) كان يَدعُو به كثيراً: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يُصْبِحْ بِي مَيِّتاً وَ لَا سَقِيماً وَ لَا مَضْرُوباً عَلَى عُرُوقِي بِسُوءٍ؛ وَ لَا مَأْخُوذاً بِأَسْوَإِ عَمَلِي وَ لَا مَقْطُوعاً دَابِرِي وَ لَا مُرْتَدّاً عَنْ دِينِي وَ لَا مُنْكِراً لِرَبِّي وَ لَا مُسْتَوْحِشاً مِنْ إِيمَانِي وَ لَا مُلْتَبِساً عَقْلِي وَ لَا مُعَذَّباً بِعَذَابِ الْأُمَمِ مِنْ قَبْلِي. أَصْبَحْتُ عَبْداً مَمْلُوكاً ظَالِماً لِنَفْسِي، لَكَ الْحُجَّةُ عَلَيَّ وَ لَا حُجَّةَ لِي، وَ لَا أَسْتَطِيعُ أَنْ آخُذَ إِلَّا مَا أَعْطَيْتَنِي وَ لَا أَتَّقِيَ إِلَّا مَا وَقَيْتَنِي. اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَفْتَقِرَ فِي غِنَاكَ، أَوْ أَضِلَّ فِي هُدَاكَ، أَوْ أُضَامَ فِي سُلْطَانِكَ، أَوْ أُضْطَهَدَ وَ الْأَمْرُ لَكَ. اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَفْسِي أَوَّلَ كَرِيمَةٍ تَنْتَزِعُهَا مِنْ كَرَائِمِي وَ أَوَّلَ وَدِيعَةٍ تَرْتَجِعُهَا مِنْ وَدَائِعِ نِعَمِكَ عِنْدِي. اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِكَ، أَوْ أَنْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِينِكَ، أَوْ تَتَابَعَ [تَتَتَابَعَ] بِنَا أَهْوَاؤُنَا دُونَ الْهُدَى الَّذِي جَاءَ مِنْ عِنْدِكَ.   فرهنگ لغت الدَّابِر: فرزند و نسل كه به منزله دنباله آدمى است، پشت. الِالْتِبَاس: اختلاط، زوال عقل. التَّتَابُع: خود رأيى، پى در پى چيزى را انجام دادن و بسوى آن شتافتن، «تتابع فى الامر»: با خود رأيى و بدون تأمل و مشورت كارى انجام داد.   أسوَء: بدتر مَقطوعاً دابِرى: نسل بريده، پشت بريده أُضامَ: ظلم زده شوم أضطَهَد: پايمال شوم كريمَة: چيز با ارزش تَنتَزِع: مى گيرى، بر ميكنى تَرتَجِع: بر مى گردانى   ترجمه از دعاهاى آن حضرت (ع) كه فراوان مى خواند: ستايش باد خداوندى را كه شبم را به روز آورد و من نه مرده ام و نه بيمارم و نه رگهايم دچار اضطراب و آفتى است و نه به بدى كردارم مورد مؤاخذتم. نه بى فرزندم نه از دين برگشته ام و نه منكر پروردگارم هستم و نه از ايمانم نگرانم و نه عقلم آشفته است و نه به عذاب امتهاى پيشين معذّبم. شب را به روز مى آورم، در حالى كه، بنده اى بى اختيارم و بر خود ستم كرده ام. تو توانى بر من حجت آورى و من نتوانم در برابر تو عذرى آورم. نتوانم گرفت جز آنكه تو مرا عطا كنى و نتوانم خويش را از بد نگه دارم مگر آنكه، تو مرا نگه دارى. بار خدايا، پناه مى برم به تو، از اين كه در عين بى نيازيت نيازمند و تهى دست مانم يا در عين راهنماييت گمراه گردم يا در عين توانمنديت بر من ستمى رود. يا در عين آنكه همه كارها به دست توست، خوار و بى ارج گردم. بار خدايا، جان مرا نخستين نعمت گرانبهايى قرار ده كه از نعمتهاى گرانبهاى من مى ستانى و نخستين وديعه اى از ودايع خود كه از من بازپس مى گيرى. بار خدايا، به تو پناه مى بريم از اين كه بخواهيم از سخن تو سر بر تابيم، يا كيش تو را وانهيم و به كيش ديگر گراييم، يا خواهشهاى نفسانى پيش از فرا رسيدن هدايتى كه از سوى تو آمده بر ما چيره گردد. انتشارات هیئت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/sahebalzaman255
نکته های ناب⚡️ روز قدس روز اسلام است. امام خمینی آيا وعده نابودی اسرائیل و صهیونیسم جهانی بدست مسلمانان در قرآن آمده است؟ این وعده وپیش گویی درآیات آغازین سوره مبارکه إسراء آمده است. آیات ۴تا ۷ الإسراء وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺗﻮﺭﺍﺕ، ﺑﻪ ﺑﻨﻲ‌ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﺧﺒﺮِ ﻗﻄﻌﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ: ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ، ﻭﺣﺸﻴﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭی ﻭ ﺳﻠﻄﻪ‌ﮔﺮی ﺩﺳﺖ ﻣﻲ‌ﺯﻧﻴﺪ! (٤) فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَكَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا ﻭﻗﺘﻲ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭی‌ﺗﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﻃﻮﺭی ﺯﻣﻴﻨﻪ‌ﺳﺎﺯی ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻋﺪﻩ‌ﺍی ﺑﻲ‌ﺭﺣﻢ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺳﺨﺘﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ‌ﺑﻪ‌ﺧﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺟﺴﺖ‌ﻭﺟﻮﻳﺘﺎﻥ، ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻗﺘﻞ ﻭ ﻏﺎﺭﺕ ﺷﻮﻧﺪ! ﺍﻳﻦ ﻭﻋﺪﻩ ﺭﺩﺧﻮﺭ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (٥) ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا ﻣﺪﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﮕﺬﺭﺩ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺍﻭﻟﺎﺩ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ، ﻛﻤﻜﺘﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺟﻤﻌﻴﺘﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ. (٦) إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا ﭘﺲ، ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻢ ﺑﺪی ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺪ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻳﺪ. ﻭﻗﺘﻲ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﺍﺯ ﺩﻭﻣﻴﻦ ﺧﺮﺍﺑﻜﺎﺭی‌ﺗﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﺩﺷﻤﻨﺎﻧﺘﺎﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﻤﻠﻪ‌ﻭﺭ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺗﺮﺱ، ﺭﻧﮓ ﺍﺯ ﭼﻬﺮﻩ‌ﺗﺎﻥ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺩ! ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺍﻭﻝ، ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺴﺠﺪ‌ﺍﻟﺎﻗﺼﺎ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻫﺮﭼﻪ ﺩﺳﺘﺸﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ، ﻛﺎﻣﻠﺎً ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ! (٧) تفسیر نور (محسن قرائتی) إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً «7» اگر نيكى كنيد به خودتان نيكى كرده‌ايد واگر بدى كنيد (باز هم) به خود بد كرده‌ايد. پس همين كه وعده‌ى (فسادگرى) دوّم فرا رسد (جنگجويان نيرومند و مؤمن را براى قلع وقمع شما مى‌فرستيم) تا سيماى (نظامى وعزّت دنيوى) شما را زشت نمايند و (براى گرفتن قدرت) به مسجدالاقصى وارد شوند، همان گونه كه بار نخست وارد شدند وتا آنچه را زير سلطه درآورده‌اند، به سختى ويران كنند. نکته ها آنچه در حوادث تاريخى اهميّت داشته و موجب سازندگى مى‌شود، عبرت‌ها و درسهاى آن است، نه جزئيات حوادث. ماجراى تارومار شدن مستكبران يهود به دست بندگان مؤمن خدا كه در دو آيه‌ى اخير بيان شده، براى اين است كه بگويد: استكبار وكفر، بى‌پاسخ نيست. جلد 5 - صفحه 23 چون همين هدف كلّى و تربيتى مقصود بوده است، لذا آيه به ذكر جزئيات درگيرى و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت يوسف عليه السلام كه چون هدف تربيتى و عفاف آموزى دارد، خيلى از جزئيّات داستان، حتّى نام زليخا نيز مطرح نشده است. گرچه بعضى تفاسير، استكبار و فساد يهود و قلع و قمع شدن آنان را در دو نوبت، به افرادى در گذشته‌هاى دور يا نزديك نسبت داده‌اند و مسجدالاقصى در طول چند هزار سال، بارها شاهد حوادث و خاطرات تلخ بوده است، ولى شايد با توجّه به آيات وروايات، بايد منتظر تجاوز و استكبار اسرائيل در آينده و ريشه كن شدن آنان از سوى بندگان صالح خدا باشيم. چنانكه از ظاهر آيه‌ى 5 و 6 بر مى‌آيد، كه هنوز چنين فساد گسترده‌اى در زمين از طرف بنى‌اسرائيل وچنين قلع و قمع مهمى توسط مردان خدا انجام نشده است. «1» روايات متعدّدى كه در ذيل اين آيه در تفاسير آمده است، برخى نابودى يهوديان متجاوز را به قبل از قيام حضرت مهدى عليه السلام توسط انقلابيون مؤمن دانسته است، كه شمشيرهاى خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پيش مى‌روند و زمينه‌ساز حكومت جهانى حضرت مهدى عليه السلام مى‌شوند. و برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان دانسته كه متجاوزان يهود، قلع و قمع خواهند شد بمناسبت روز جهانی قدس انتشارات هیئت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/sahebalzaman255
غبیشی، اختیارات ولی فقیه AEFmtConversion1674377621075.mp3
2.15M
غبیشی، اختیارات ولی فقیه. دراین صوت سعی شده درزمانی بسیار کم حدود ۲دقیقه بصورت موجز به شبهه ای پاسخ داده شود. با بازنشر آثار وبه اشتراک گذاشتن نشانی کانال باقیات الصالحات سهمی در نشر معارف اهلبیت علیهم السلام داشته باشید. کانال باقیات الصالحات در ایتا https://eitaa.com/ghobeishi5071
نکته های ناب⚡️ یه خاطره شیرین از مسجدی شدن یه جوون آبادانی. داداشم روحانیه، وتوی آبادان طلبه ومبلغه. تازه فیلم مارمولک اکران شده بود. وخیلی سرو صدا کرده بود. داداشی ما تعریف میکنه :یه روز از خیابون عبور میکردم که یه جوونی برای خندوندن رفقاش، با صدای بلند صدام کرد مارمولک. منهم که پیشکسوت کونگ فو وکیک بوکسینگ بودم. هیکل ورزیده ای داشتم با قد بلند وچهارشانه به سمتش رفتم. بنده خدا، هاج و واج مونده بود که عکس العمل من چی میتونه باشه؟ رفتم کنارش وبا خنده بهش گفتم بی انصاف، من با این هیکل. حداقل میگفتی تمساح، دایناسور. آخه به این هیکل میخوره بهش بگی مارمولک؟ یه دفعه همه با هم از خنده منفجر شدیم. وکلی خندیدیم. بنده خدا جوون آبادانی ما کلی معذرت خواهی کرد وگفت حاج آقا فقط خواستیم کمی شوخی کرده باشیم. خلاصه حلال کنید. منهم که فتح باب دوستی باز شده بود. بهش گفتم حلال حلالی فقط الان وقت اذانه بیایید باهم بریم مسجد نماز اول وقت. حالا پس از سالها اون جوون ودوستاش از بچه های هیئتی ومسجدی پای کار هستن. دمشون گرم. پرانی حداکثری
نکته های ناب ⚡️ قال علی بن ابیطالب (ع): الناس ثلاثه:فعالم ربانی، و متعلم علی سبیل نجاه، و همج رعاع اتباع کل ناعق، یمیلون مع کل ریح، لم یستضیئوا بنور العلم، ولم یلجووا الی رکن وثیق. مردم سه دسته اند:عالم ربانی،و آموزنده ای بر راه نجات و رستگاری، و گروهی مثل پشه هایی که دستخوش باد و طوفان هستند و همیشه سرگردانند، که به دنبال هر سر و صدایی می روند، و با وزش هر بادی حرکت می کنند.نه از روشنایی دانش نور گرفتند و نه به پناهگاه استواری پناه بردند. حکمت 147 نهج البلاغه %%%%%%%%%%%%%% همج الرعاع چه کسانی هستند؟ امام علی علیه السلام در درد دلی که با کمیل می کند. مردم رابه سه دسته تقسیم می نماید. که در این نوشتار میخواهیم به دسته سوم که جامعه و انقلاب اسلامی مبتلای به آنهاست بپردازیم. واما بعد 👇   همج رعاع :پشه های بی ارزش سرگردان! یعنی کسانی که با مختصر وزش بادی تکان می خورند و از جا به در می روند. دسته سوم مردمان «همج رعاع» هستند که «لم یستضیئوا بنور العلم و لم یلجاوا الی رکن وثیق» از نور علم پرتوی نگرفته اند و به پایگاه محکمی هم تکیه ندارند. یعنى انسانهاى سرگردان، بى‏ ارزش و بى‏ وزن. یعنی کسانی که بی وفا و بی حقیقت اند. اصطلاح فارسى بکار برده شده درباره این افراد همان اصطلاح ((اراذل و اوباش )) مى باشد که دشمن بر روى آنان کار مى کند، از نقاط ضعفشان استفاده کرده و هنگام لزوم آنان را به میادین پیش بینى شده مى فرستد تا به اهداف خود برسد. کسانی که از هر شایعه و سخن نابجایى متابعت مى کنند. با هر بادى به سمت و جهتى مى روند (جهتگیرى بادى دارند، اهل باد) با نور دانش الهى روشنى نمى گیرند و به پایگاه محکم و مورد اطمینانى پناه نمى برند. همج رعاع؛يا همان فرومایگان که امام علیه السلام، ازایشان به علت حقارت و پستی و سقوط ازانسانیت، تعبیر به همج رعاع نموده اند؛ یعنی پشه های ریز و کوچکی که حقیر وبی ارزش و پستند. اوصاف دیگر این گروه را در چهار جمله بیان می نمایند: اتباع کل ناعق: این گروه از شدت حماقت، هر صدایی از هر جایی برخاست دنبالش می روند، بدون این که حق یا ناحق بودن آن را بررسی نمایند؛ مانند گله گوسفندی می مانند که با آواز هر چوپانی حرکت می کنند و به علت عدم ثبات درعقیده، دعوت هر دعوت کننده ای را بدون تامل می پذیرند. یمیلون مع کل ریح: از شدت سستی و بی ارادگی و ضعف عقیده، دستخوش امواج وجوهای مخرب اجتماع می گردند، امروز بیعت کرده، فردا پیمان خود را می شکنند. لم یستضیئوا بنور العلم: در ظلمت و جهل و نادانی باقی مانده و در پی خروج ازتاریکی جهل به سوی فضای روشن علم و دانش نیستند. لم یلجؤوا الی رکن وثیق: به تکیه گاه محکمی پناه نیاورده اند، یعنی عقیده محکم وراسخی ندارند تا در قبال هجوم امواج هولناک جهل و فساد و تاریکی، خود رانجات دهند. در وقایع اخیر مشاهده مینماییم که این دسته چگونه بازیچه ی رسانه های دشمن شده وهرروز درفتنه ای جدید می افتند. مواظب باشیم. غربال های آخر الزمان ما را از غافله منتظران حقیقی عقب نیاندازند. ابراهيم غبیشی ۹۸/۱۰/۲۲
هدایت شده از باقیات الصالحات
غبیشی، قيس بن مسهر.mp3
2.88M
غبیشی، قيس بن مسهر یاران پای کار ولی خدا کانال باقیات الصالحات در ایتا @ghobeishi5071
نکته های ناب ⚡️ بسمه تعالی بررسی تفاوت معناشناختی واژگان «غیث» و «مطر» در قرآن برگرفته از مقاله وتحقیق مشترک، دکتر سید حسین سيدي، سیده فاطمه شاهمرادی ابوالفضل کاظمی دانش آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد. تلخیص، ابراهیم غبیشی معناشناسی واژگان قرآن این است که از طریق واژگان قرآن و ارتباط آنها، به جهانبینی نهفته در قرآن پی ببریم، چنانچه این ریشه یابی باعث فهم معانی و ارائه مفهوم لغات قرآن و بررسی تطور معنایی آنها می شود. در قرآن بین دو واژه غیث ومطر از نظر معنا تفاوت وجوددارد. در ارتباط با واژه «غیث» در قرآن کریم باید گفت که این واژه در آیات به معناي باران البته بارانی که مفید و پر فایده است- به کار رفته است، به عنوان نمونه در آیه ي 28 سوره شوري که میفرماید:(و هو الَّذي ینَزِّلُ الْغَیثَ منْ بعدما قَنَطُوا و ینْشُرُ رحمتَه و هو الْولی الْحمید( صریحاً با توجه به قرینه سیاق میتوان به این نکته ي ظریف دست یافت که منظور از باران، بارانی مفید و پرثمر است که بعد از ناامیدي مردم میبارد، بارانی که در وقت حاجت و خشکسالی می آید و باعث شادي کشاورزان میشود بعد این که آنها امیدشان را از دست داده اند و خداوند با نزول آن میخواهد یکی از مظاهر رحمت واسعه اش را بر مردم بگسترد. پس غیث دارای بار معنایی مثبت است. واماواژه مطر، مقصود از آیه اي که میفرماید:(و أَمطَرْنا علَیهِم حجارةً منْ سجیلٍ) را این چنین معنا کرده اند که سنگها مثل باران بر سر آنها می بارد. خداوند متعال به بیانی دیگر در آیه84 اعراف نیز میفرماید: (وأَمطَرْنا علَیهِم مطَراً فَانْظُرْ کَیف کانَ عاقبۀُ الْمجرِمینَ) که در این آیه هم روي سخن با قوم لوط و عذاب ایشان بوده که این عذاب را بوسیله باران فرستاده؛ البته باران معمولى نبوده، (چنان که در جاى دیگر قرآن در باره این باران توضیح داده و فرموده:( و أَمطَرْنا علَیهاحجارةً منْ سجیلٍ منْضُود مسومۀً عنْد ربک و ما هی منَ الظَّالمینَ بِبعید) (هود/83 (و همگی این آیات و آیات قبل و بعد آن که مربوط به داستان قوم لوط و سرگذشتشان است، در سیاق منفی ذکر شده است. همچنین در آیه40 فرقان نیز آمده است: (ولَقَد أَتَوا علَى الْقَرْیۀِ الَّتی أُمطرَت مطَرَ السوء أَ فَلَم یکُونُوا یرَونَها بلْ کانُوا لا یرْجونَ نُشُوراً)که در آن به قریه اى که باران بلا بر آن بارید اشاره شده است که همان قریه قوم لوط است که خداى تعالى بارانى از سنگ سجیل بر آن ببارید، که این آیه و آیات قبل و بعد آن نیز در سیاق منفی و عذاب اقوام ستمگر و بت پرست قبلی آمده است. بنابراین معانی که قرآن کریم براي این واژه در نظر گرفته عبارت است از باران عذاب و بلا، که خطاب این آیات متوجه کافران و بدکاران است که به عنوان عذاب براي آن ها میفرستد و این نشان دهنده ي آن است که این کلمه براي عقاب و عذاب علَم شده است. بنابراین در قرآن کریم واژه «مطر» مجاز و نماد از عذاب است. علاوه بر غیث و مطر، واژه هاي دیگري نیز در زبان عربی وجود دارند که برخی آنها را مترادف واژه هاي غیث و مطر دانسته، در صورتی که این سخن مورد قبول نیست. در ادامه به اختصار به آنها اشاره خواهیم کرد و به بیان تفاوتهاي آنها با هم نیز میپردازیم: یکی از آنها واژه «ودق» است که برخى آن را ذرات کوچک آبى دانسته اند که ابتدا از ابرها خارج و از پیوستگى آنها باران ساخته مىشود. واژه بعدي «وابل» یعنى باران تند، درشت، سنگین و شدید است که در آیات سوره مبارکه بقره به آن اشاره شده است. «طَلّ» نیز به معناى باران آرام با قطرات ریز یا بارانی خفیفتر از حد معمول و کم اثرتر است که به این واژه نیز در سوره بقره اشاره شده است. و واژه «صیب» که به معناي باران شدید همراه با رعد و برق آمده است. همانطور که مشاهده میگردد این واژه ها در یک حوزه معنایی هستند اما باز هم در معناي آنها تفاوتهایی وجود دارد بنابراین نمیتوان آنها را مترادف به حساب آورد. بنابراین تفاوت این دو واژه در قرآن دلیلی است بر نفی ترادف بین آنها و این دلیلی است بر اعجاز قرآن. (و این است آن تفاوتی که قرآن کریم از لحاظ فصاحت و بلاغت با دیگر کتب و اشعار فصحاي عرب دارد، و این همان وجهی از اعجاز است که به آن اعجاز ادبی میگویند. جاحظ در «البیان و التّبیین» مى نویسد: «مردمان با مسامحه الفاظى را در جاى هم به کار می‌برند. نتيجه :غیث باران رحمت، ومطر باران عذاب است. انتشارات هیئت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف واحد تحقیق و پژوهش https://eitaa.com /sahebalzaman255 کانال باقیات الصالحات محلی برای نشر آثار معلم بسیجی حاج ابراهیم غبیشی https://eitaa.com/ghobeishi5071
نکته های ناب⚡️ قال أمير المؤمنين علی عليه السلام :کان النبیُ طبیبٌ دوارٌ بطبه پیامبر مانند طبیب دوره گرد می‌گشت و جستجو می کرد. تا بیماری های اجتماعی مردم رو درمان کنه. عالم عوام زده با عالم دلسوز چه تفاوتی با هم دارن؟ عالِم عوام زده نگاه میکنه میبینه مردم چی دوست دارن، از اون براشون حرف میزنه. اما عالِم متعهدو دلسوز نگاه میکنه مردم چی نیاز دارن، وچی برای رشدشون خوبه، از همون براشون صحبت میکنه. حتی اگه به مذاق مردم تلخ به نظر برسه. طبیب دنبال درمانه. حتی اگه داروش تلخ باشه. عوام زده وعوام فریب دنبال جذب مرید، وتوی دل مردم جا شدنه. پس نگاه میکنه میبینه هوا و هوس مردم چی رو دوست داره، ازهمون تا میتونه براشون میگه. عالم عوام زده نه تنها طبیب نیست، بلکه خودش نیاز به درمان و خود سازی داره. دقت کنیم علم و دانش مونو از کی میگیریم. فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺍﮎ ﺧﻮﺩ ﺧﻮﺏ ﻧﮕﺎﻩ ﻛﻨﺪ. عبس (٢٤) انتشارات هیئت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف https://eitaa.com/sahebalzaman255
غبیشی،جامعه مهدوی دردعای امام زمان.mp3
1.11M
غبیشی، جامعه مهدوی در دعای امام زمان
این دو فایل صوتی برشی از جلسه عقیدتی سیاسی مربوط به سالها پیش است. که بنا به درخواست عزیزی باز نشر گردید. دراین صوت شرحی بردعای اللهم ارزقنا توفيق الطاعة آمده است
⚡️سعدی مردی برای تمام فصول ⚡️ این مقاله کوتاه درسال ۹۷درروز بزرگداشت سعدی نوشته شد. هرساله به همین مناسبت تقدیم به دوستان وخوانندگان عزیز می گردد. یکبار دیگر تقدیم به همه ی دوستداران مهربانی و انسانیت. به بهانه روز بزرگداشت شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی🌷 ⚡️سعدی مردی برای تمام فصول⚡️ به قلم ابراهیم غبیشی 💐 بی مقدمه ! گلستان وبوستان حکیم سعدی شیرازی، سراسر حکمت است. ودرجاهایی شیخ حتی نیم نگاهی به تفسیر قرآن واحادیث اهلبیت دارد. اگر انسان، فقط این چندبیت از سلطان سخن فارسی را سرلوحه زندگی قرار دهد. دیگر اینهمه خونریزی ونفرت پراکنی بین اقوام وملل ومذاهب نخواهیم داشت. آنجا که میفرماید: به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم برهمه عالم که همه عالم از اوست. سعدی دراین بیت سراسر حکمت اشاره به عشق وفنای فی لله دارد. ومی گوید: چون همه خلق وعالم ،صنع خداست پس من همه رادوست دارم. سعدی سنی مذهب است. ولی عاشق هموطنان وفراتر ازآن، عاشق همه ی مردم زمین است. درمرام سعدی شیعه و سنی ومسیحی ویهودی وگبروترسا وبودایی، انسان ومخلوق وبنده ی خدایند. وسعدی با ارسال پیام عشق همگان را به دوستی و محبت، علی رغم تفاوت های فرهنگی و مذهبی ، فرا می خواند. امروز که گروه های تکفیری وفریب خوردگان مستکبرین، درحال پاشیدن بذر نفرت بین مذاهب و اقوام مختلف هستند. وجنگ ونابودی سراسر زمین رافراگرفته است.ضرورت مطالعه آثار حکمایی چون شیخ مصلح الدین بیشتر احساس می‌شود. سعدی بااینکه از نظر مذهب ازبرادران اهل سنت به حساب می آید. ولی درجای جای گلستان و بوستان، اشارات وبرداشت هایی از کلام معصومین وبخصوص مولا علی علیه السلام دارد.واین نشان از انصاف وآزاد اندیشی این مرد بزرگ دارد. وهمچنین، نشان دوری از تعصب کور توسط این حکیم فرزانه وعشق اوبه خاندان عصمت وطهارت دارد. سعدی در این بیت سراسر ولاء که عشق واعتقاد بی حد ایشان به اهلبیت درآن موج می زند. چه زیبا فرموده است : سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی عشق محمد بس است وآل محمد. درجایی دیگر در وصف علی مرتضی آنچنان با عشق و صفا سخن می‌گوید. که عقل و هوش را حیران می نماید : کس را چه زور و زهره که وصف علی کند جبار در مناقب او گفته «هل اتی»  زورآزمای قلعه خیبر که بند او در یکدیگر شکسته به بازوی «لافتی» مردی که در مصاف زره پیش بسته بود  تا پیش دشمنان نکند پشت بر غزا شیر خدا و صفدر میدان و بحر جود جان بخش در نماز و جهان‌سوز در وغا دیباچه مروت و دیوان معرفت لشکر کش فتوت و سردار اتقیا فردا که هر کسی به شفیعی زنند دست ماییم و دست و دامن معصوم مرتضی! اوج انسان دوستی وعشق به هم نوع را دربرداشتی از نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر بیان می کند. که مانند خورشیدی تابان برسر در ساختمان سازمان ملل متحد نور افشانی میکند. آنجا که می فرماید : بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضو هارانماند قرار توکز محنت دیگران‌ بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی! براستی کسانی که با جنگ افروزی وهم نوع کشی ،لبخند را ازلبان کودکان بیگناه میگیرند. آیا سزاوار است که نام انسان بر آنها نهاد؟ وایکاش به این چند بیت شیخ اجل عمل می شد. آنوقت میدیدیم که جهان به چه گلستانی مبدل می گشت. به امید قدوم مبارک یوسف فاطمه اللهم عجل لولیک الفرج ابراهیم غبیشی یکم اردیبهشت 97 انتشارات هیأت صاحب الزمان https://eitaa.com/sahebalzaman255