eitaa logo
تسبیح۵ (دعا و نماز)
207 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*دعای روز هشتم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ؛ ارْزُقْنِي فِيهِ:* (خدایا؛ در اين (روز و ماه) این موارد را *روزی* من قرار ده:) اول: *رَحْمَــةَ الْأَيْتَامِ،* (۱ـ مهرورزى به ايتـام)،(حمایت از اطفال یا زنانی که حامی اقتصادی و اجتماعی ندارند.) دوم: *وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ،* ۲ـ (خوراندن طعام)،(به تمام افرادی که نیازمند غذای مادی یا عاطفی یا معرفتی هستند.) سوم: *وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ،* ۳ـ (و اظهار سلام)،(و اینکه من *تسلیم* خدایم لذا همه از دست و زبانم در سلامتی‌اند.) چهارم: *وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ،* ۴ـ (و مصاحبت با اهل كرامت)،(تا مثل قلّه‌نوردان، به احاطه معرفتی و بزرگواری برسم و از هر *غفلت* و *کسالت* و *جهالت* و *تحجر* و *شک* و *تردیدی* رهائی یابم.) *بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ* (به عطايت ـ تو را سوگند می‌دهم ــ اى تنها پناهگاه آرزومندان.) 👈واژه: ۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*دعای روز نهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ؛ اجْعَلْ لِي فِيهِ نَصِيبا مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ* (خدايا؛ براى من در اين روز و ماه، سهم و بهره ه‏ای از رحمت گسترده‌‏ خودت قرار ده،)(یعنی *بفهمم* که بر سر سفره عنایت توام و *هر چه دارم* قطعا *رحمتی* از نزد *توست* زیرا اگر تمام ثروت دنیا را به من داده باشی اما من *نفهمم* که *از توست،* مانند *أنعام* خواهم بود و جز *زحمت* فایده‌ای برای من ندارد.)(آیا تمام *مسلمانان* که زیر *سایه اسلام* اند و تمام *شیعیانی* که در *سایه حضرت امیرالمومنین* صلوات الله علیه هستند، *قدر این رحمت و عظمت* را می‌فهمند؟) *وَ اهْدِنِي فِيهِ لِبَرَاهِينِكَ السَّاطِعَةِ* (و با دلايل‏ روشن و درخشانت مرا راهنمايى و رهبری كن،)(یعنی: کمکم کن تا *عاقل* شوم زیرا اگر عاقل نباشم و *ظاهربین* باشم، ممکن است قرآن *بخوانم* اما *دلایل روشن* و *براهین نورانی قرآن* را نمی‌فهمم و در *نورانیت* آیات آن *حق* را و *وظائف* خودم را *تشخیص* نمی‌دهم و *هدایت* نمی‌شوم و در *تاریکی* و *گمراهی* لحظات عمرم را *تلف* می‌کنم. فقط با *نور عقل* است که منطقی بودن براهین قرآن را می‌توانم بفهمم و *هدایت* و خودم *هادی* شوم و مصداق *حجت الاسلام* و *آیت الله* و *ورثه الأنبیاء* و *عبد صالح* و از *مخلصین* باشم.) *وَ خُذْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ* (و مرا به خشنودى فراگيرت بکشان،)(یعنی: علاوه بر *عاقل* بودن، *مؤمن* و *شاکر* و *عامل* هم باشم تا با *اطاعت* از *تمام دستورات تو* و *تبعیت* از *تمام رسولان و أولیاء تو* بتوانم تمام لحظات و فرصتها و توانائی‌هایم را در جهت *جلب رضایت تو* به کار گیرم.)(خدایا؛ منظورم از *خذ بناصیتی* این نیست که مرا به خوب بودن *مجبور* کنی، بلکه چنان *عقل و عزم* و *شوق ایمانی* مرا *تقویت* کن که *بندگی* برایم شیرین و آسان و *معصیت تو* برایم *سخت* و *تلخ* باشد تا با تمام رغبت و اشتیاق و عشقم دنبال *حسنات* و *أعمال صالح* باشم و از *محرمات* و حتی *مکروهات* بپرهیزم و از *سخط* و *غضب تو* به *غفران* و *رضوان تو* پناه آورم و *لایق قرب و لقاء تو* شوم.) *بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِينَ* (به مهر و محبتت (تو را سوگند می‌دهم) اى آرزوى مشتاقان.) 👈واژه: ۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*دعای روز دهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ* (خدايا؛ مرا در اين روز و ماه از آنهائی قرار ده که ـــ در همه امور ــــ تو را وكیل‏ خود قرار داده‌اند،)(متوکلین چه افرادی هستند؟)(آنها افراد *عاقل* و *عالم* و *مؤمنی* هستند که می‌فهمند نظم و انتظام تمام امور و زمام تمام کارها در دست خداوند است و مختار بودن انسان، دایره محدودی در نظام حکیمانه الهی دارد. پس: *متوکلین* به *نتیجه* رسیدن *تمام* زحمات مادی و معنوی و عاطفی و فردی و خانوادگی و اجتماعی *عاقلانه* و *مؤمنانه* خود را فقط به *خدا* سپرده‌اند. چرا؟ زیرا فقط او *خالق* آنهاست و تنها او می‌تواند در *تشخیص* و در *علم* و در *معرفت* و در *عمل* دستشان را بگیرد و آنها را به روشنائی برساند و حمایتشان کند.) *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ.* (و در این روز و ماه از آنهائی قرارم ده که پیروز شده‌اند،)(فائزین بر چه چیزی پیروز شده‌اند؟)(چون *دشمن‌ترین دشمن* انسان، *نفسانیت* و *خودخواهی* اوست، پس بالاترین پیروزی که *جهاداکبر* نامیده می‌شود، *غلبه* عاقلانه و مؤمنانه انسان بر *خودخواهی* و *شهوترانی* و *ظاهربینی* و *سطحی‌نگری* و *دنیاطلبی* او و *وارسته* شدن او از هر گونه *تعلق* و *وابستگی* به غیر حق است.) *وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ.* (و در این روز و ماه مرا از آنهائی قرار ده که خود را به تو نزدیک کرده‌اند،)(مقربین چگونه به خدا نزدیک شده‌اند؟)(چون فقط *قرآن* و *أهل البیت* صلوات الله علیهم از *هر گونه رجس و پلیدی،* مبرا و در *اوج پاکی* قرار دارند، لذا انسان فقط از طریق همانها که *صراط مستقیم* اند و با اطاعت از *تعالیم قرآن* و تبعیت از *انعمت علیهم* و تمسک به *حبل الله المتین* و *عروه الوثقی* می‌تواند خودش را به *کمال مطلق* و *رضوان الهی* نزدیک کند.) *بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ* (به زیباآفرینی‌ات (تو را سوگند) اى مقصد و نهایت جويندگان.) 👈واژه: ۱۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
*دعای روز یازدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ حَبِّـــبْ إِلَــيَّ فِيهِ الْإِحْسَــــانَ* (خدایا؛ در اين روز و ماه زیباشناسی و زیباگزینی و زیباآفرینی با گفتار و رفتار را محبوب من قرار ده،)(چرا؟ زیرا إحسان، فرمان الهی است: *إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ* )(بیشترین احسان، به دستور قرآن باید برای *والدین* و بعد برای بستگان و افراد بدون حامی و بیچارگان و همسایگان باشد و باید با مردم *خوش‌زبان* بود: *وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً،* و *طلاق دادن* بانوان هم باید زیبا باشد: ... *فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْريحٌ بِإِحْسانٍ* )(احسان چگونه؟ یک راه احسان، از بین بردن *ایراد* دیگران با *آموزش غیر مستقیم* است، مثل: *وضو گرفتن* آن دو نازنین تا پیر مردی وضو گرفتنش اصلاح شود،)(یک راه احسان، از بین بردن *ابهام* و *جهل* دیگران با *پرسشهای مناسب* و *تفکر برانگیز* و *هنر هدایت نامحسوس* است و یک راه دیگر *پوشاندن زشتی‌های* گفتاری و رفتاری دیگران با *گفتار* و *رفتار زیبای خویش* است، یک راه دیگر *دفع بدرفتاریها* و *دفاع* از *تهاجم دشمنان و بدخواهان* با زیبائی است: *ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ* .... ) *وَ كَــرِّهْ إِلَــيَّ فِيهِ الْفُسُـوقَ وَ الْعِصْيَانَ* و هر نوع گفتار و رفتار ناحق و غیر مجاز و هر نوع نافرمانی را در این روز و ماه مورد نفرت من قرار ده،)(چرا باید از فسوق و عصیان متنفر باشم؟ زیرا خالق من از آنها بیزار است: *وَ لكِنَّ اللَّهَ ... كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ* )(چه کارهائی فسق است؟ اول: خوردن هر چیزی که *اسم خدا* بر آن برده نشده: *وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ،* دوم: تکذیب آیات الهی: *وَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا يَمَسُّهُمُ الْعَذابُ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ* سوم: تحریف شنیده‌ها: *فَبَدَّلَ الَّذينَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَيْرَ الَّذي قيلَ لَهُمْ ... بِما كانُوا يَفْسُقُونَ،* چهارم: دور زدن احکام شرعی: ... مثل *یهودیان ساحل‌نشین* که *شنبه* تور می‌انداختند و *یکشنبه* ماهیان صید شده را جمع می‌کردند ...)(عصیان و نافرمانی چند نوع است؟ نافرمانی دو نوع است: اول: در *ترک واجبات و مستحبات،* (مثل ترک ازدواج، ترک نماز ...) دوم: در *انجام محرمات و مکروهات.* مثل: شرابخواری ... ) *وَ حَـــــرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَـطَ وَ النِّيرَانَ* (و خشم خودت و آتش برافروخته را در این روز و ماه بر من حرام گردان،)(چه چیزی خداوند را خشمگین می‌کند؟ اینکه مسلمان کارگزار و مزدور کافران شود: .. *يَتَوَلَّوْنَ الَّذينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ،* )(آتش جهنم از کجاست؟ آتش جهنم، تجسم *غفلت* و *جهالت* و *عصبیت* و *حرص* و *حسادت* و *گناهان* خود انسان و *خوردن مال یتیم* است: *الَّذينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ في‏ بُطُونِهِمْ ناراً،* و تجسم *منافق* بودن است: *إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ،* و تجسم دشمنی با خدا و رهبر الهی است: *مَنْ يُحادِدِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ،* ...) *بِعَوْنِــكَ يَا غِــــــيَاثَ الْمُسْتَغِيثِـــينَ* (به يارى‏ ات (تو را سوگند) اى فريادرس نجات خواهان.) 👈واژه: ۱۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز دوازدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ زَيِّنِّي فِيهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ* (خدايا؛ مرا در اين روز و ماه به پوشش و پاكدامنى ــ که زیباترین زینت است ـــ آراسته کن،)(ستر چیست؟ ستر هر چیزی مثل: كاور، پالتو، چتر، ماسك، انواع وسائل استتار است که از *بیرون* اولا: مرا از *تحت تأثیر قرار گرفتن* و از هر *آسیبی* حفظ می‌کند، ثانیا: دیگران را از *دیدن عیوب* من و از *رسوائی* من بازمی‌دارد، ثالثا: دیگران را از *تجاوز* به *حریم من* بازمی‌دارد، رابعاً: مرا از *نفوذ وساوس شیطانی* و *اوهام نفسانی* در صدر و ذهنم بازمی‌دارد.)(عفاف چیست؟ عفاف، آن *معرفت درونی* انسان است از *شأن الهی* و *کرامت انسانی* خود که او را در *بدترین شرائط اقتصادی* و در *فوران شهوات غریزی* از هر *تخلّفی* حفظ می‌کند، به عبارت دیگر، *عفاف* نمی‌گذارد *نیازهای مهم* ـــ مثل: فقر و ازدواج ـــ مرا به *ابرازهای غیر مجاز* مثل: ـــ سرقت و زنا ـــ بکشانند.) *وَ اسْتُرْنِي فِيهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْكَفَافِ* (و در اين روز و ماه، لباس قناعت و اكتفا به اندازه حاجت را بر من بپوشان‏،)(قناعت یعنی: *حُسن تدبیر معاش* داشتن و *حرص* نداشتن و أهل *تکاثر* نبودن،)(چرا باید قانع باشیم؟ زیرا حضرت *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله فرمودند: *خِيارُ اُمَّتي، القانِعُ و شِرارُهُمُ، الطامِعُ* بهترین مردم افراد قانع و شرورترین آنها طمعکارند.)(کفاف یعنی: اکتفا کردن به داشت‌های خود و خودداری از *دست‌اندازی* به مال دیگران.) *وَ احْمِلْنِي فِيهِ عَلَى الْعَـدْلِ وَ الْإِنْصَافِ* (و در اين روز و ماه، رعایت عدالت و انصاف را برایم قابل اجرا قرار ده،)(عدل یعنی: گفتار و رفتار *به موقع* و *مناسب* و قرار دادن هر چیزی *در جای طبیعی* و *مجاز* و *قانونی* آن.)(انصاف یعنی: *خود* را در *شرائط دیگران* قرار دادن و آنچه را برای خودمان *می‌پسندیم* برای دیگران هم همان را *بپسندیم* و هر آنچه را برای خودمان *نمی‌پسندیم* برای دیگران هم *نپسندیم.* ) *وَ آمِنِّـــي فِيهِ مِنْ كُـــلِّ مَا أَخَـــافُ* (و مرا در اين روز و ماه، از هرچه مى‏ ترسم ايمنى بخش،)(من از *چه چیزهائی* باید بترسم؟ ۲ـ از اینکه *عظمت* و *نقش* و *مأموریت* و *وظائف خودم* را *نشناسم،* ۲ـ از اینکه *هوای نفسم* که *دشمن‌ترین دشمن* من است بر من غلبه پیدا کند، ۳ـ از *شر* تمام *مخلوقات* زیرا ممکن است من، *جاهلانه* آنها را *معبود* و *محبوب* خودم قرار دهم، ۴ـ از *هشتاد و هشت آتشی* که دعای *مجیر* به آنها اشاره کرده و از *صد آتشی* که با دعای *جوشن کبیر* باید به آنها توجه کنم. مثل: غفلت، جهالت، نخوت، ظاهربینی، سطحی‌نگری، دنیاگرائی، حرص، حسادت، شرک، کفر، نفاق، ظلم، تکبر، فحشاء، فسق، فجور، فساد، ریاء، ربا، زنا و تمام رذائل، ۵ـ از اینکه خودم را به *کری* و *کوری* و *لالی* بزنم و از *فکر* و *عقل* و *قلب* و *دقت* و *شعور* و *بصیرت* خودم استفاده نکنم، ۶ـ از اینکه در زندگی، *محبوب* و *معبود* و *مقصد* و *جهت* نداشته باشم، ۷ـ از اینکه *امام زمانم* و *نحوه ارتباط با او* را *نشناسم،* ۸ـ از اینکه *معنی زندگی* را ندانم و *اصول و مبانی* آن را *نشناسم* و بجای *زندگی انسانی،* زندگی *حیوانی* داشته باشم، ۹ـ از اینکه قبل از مُردن، *قبرم* را با عمل صالح مؤمنانه، *روشن* و *فرش* نکرده باشم، ۱۰ـ از اینکه در *آخرت* از *نظر* و *رضایت* و *لقاء الهی* محروم باشم.) *بِعِصْمَتِكَ يَا عِصْمَةَ الْخَائِفِينَ* (به نگهدارى‏ ات (تو را سوگند) اى نگهدارنده‏ هراسناکان.) 👈واژه: ۱۲ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز سیزدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ؛ طَهِّـــــرْنِي فِيهِ مِنَ الدَّنــَسِ وَ الْأَقْــــذَارِ* (خدايا؛ مرا در اين روز و ماه از تمام آلودگيها و ناپاكيها پاك فرما،)( *طهارت* یعنی: زدودن و جدا کردن تمام پلیدی‌های ظاهری و باطنی، بدنی و ذهنی و به *پاکی اولیه* برگشتن انسان.)( *دنس،* پلیدی‌ها و چرک‌های *بیرونی* هستند، مانند: جور، تعدی، سرقت، تکبر، ریا، ربا، زنا، تکذیب حق، استهزاء، تمسخر و سایر رذائل *بیرونی* )( *قــذر،* ناپاکی‌ها و نجاساتِ *درونی* هستند، مانند: جهل و حرص و بخل و حسد و شرک و کفر و نفاق و فسق و فجور و سایر رذائل *درونی،* )(چرا *انسان* باید *طاهر* و پاک باشد؟)(چون اولا: اگر انسان دائما *مراقب* ظاهر و باطن خود نباشد، مثل *آهنربا* پلیدی‌ها و *صفات رذیله* را به خود جذب می‌کند و باعث *ثقل* و *سقوط* خود می‌شود، ثانیاً: برای *لطافت* پیدا کردن و *پرواز* و *عروج* انسان به *ملکوت،* باید *أسماء و صفات الهی* و *معنویت* و *حقیقت* در او *متجلّی* شوند که تجلی آنها به میزان *طهارت درونی و بیرونی* او بستگی دارد.) *وَ صَبِّـــرْنِي فِيهِ عَلَى كَائِــــــنَاتِ الْأَقْــــــدَارِ* (و در اين روز و ماه یاریم کن تا در برابر *واقعیت‌هاى زمانه* که مورد تقدير توست،‏ مقاوم باشم،)(چرا انسان همیشه باید *صبور* باشد؟ زیرا *نتیجه قطعی* مثبت یا منفی هیچیک از اعمال او تا قیامت *معلوم نمی‌شود.* )(کائنات الأقدار، تمام *ابتلائاتی* هستند که خداوند *هر لحظه* توسط *افراد* نزدیک و دور و فقیر و غنی و سایر عناصر آفرینش، مرا با آنها *می‌آزماید* تا *فجور* و یا *تقوای* من ظهور پیدا کنند و میزانِ *عزّت* و *مقاومت* و یا *ذلّت* و *سستی* من و لیاقت *بهشتی* یا *جهنمی* بودن من بر خودم معلوم شود.) *وَ وَفِّقْــنِي فِيهِ لِلتُّـــــــقَى وَ صُحْبَـــةِ الْأَبْـــرَارِ* (و در اين روز و ماه به رعایت تقوا و هم‏نشينى با نيكان موفقم کن،)(چرا انسان باید *باتقوا* باشد؟ زیرا برخی از مردم داناتر، برخی فهمیده‌تر، برخی زیباتر، برخی مفیدتر، برخی شجاع‌تر، برخی مؤمن‌تر، برخی صالح‌تر، برخی صادق‌تر، برخی سالم‌تر و خلاصه هر فردی *فضائل مخصوص به خودش* را دارد، اما *تنها عامل گرامی‌تر بودنِ* انسان، *با تقوا بودن* اوست: * إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ* )(مصاحبت چیست؟ *مصاحبت،* یعنی: *همنشینی پایدار و همراهی همه‌جانبه،* مانند *أصحاب کهف* و *اصحاب الجنّه* )(أبرار چه افرادی‌اند؟ *أبرار،* سالم‌ترین و مؤمن‌ترین و صالح‌ترین و متعبدترین و متعهدترین و مطیع‌ترین و سخاوتمندترین و صبورترین افراد جامعه هستند که از بیشترین *انعطاف اجتماعی* برخوردارند.)(چرا باید دنبال مصاحبت با ابرار باشیم؟ زیرا تمام مردم *فقط* در *دو کاروان* از دنیا به آخرت منتقل می‌شوند: ۱ـ کاروان یکپارچه أبرار، ۲ـ کاروان پراکنده فجّار، *إِنَّ الْأَبْرارَ لَفي‏ نَعيمٍ* (۱۳) *وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفي‏ جَحيمٍ* (إنفطار۱۴)) *بِعَوْنِكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الْمَسَاكِينِ* (به يارى‏ ات (تو را سوگند) اى نورچشم درماندگان،) 👈واژه: ۱۳ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز چهاردهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِـذْنِــي فِيــــــــهِ بِالْعَثَــــــرَاتِ* (خدايا؛ مرا در اين روز و ماه به خاطر کارهای نسنجیده مؤاخذه مكن،)(عثرات کدامند؟ *عثرات،* کارهائی‌اند که فرد ناگهان و بدون دقت و تفکّر و سنجیدن در آنها وارد می‌شود و خودش را به *سقوط* و *دشواری* و *گرفتاری* می‌اندازند.)(بی‌گدار به آب زدن.)(لا تُؤَاخِذْنِي یعنی چه؟ *لا تُؤَاخِذْنِي* یعنی: با اینکه من در گذشته رفتارهای نادرست داشته‌ام، اما اگر واقعا *قصد إصلاح و تحول* خودم را داشته باشم، می‌توانم از خالقم بخواهم که مجازاتم نکند و به من *فرصت* دهد تا از *آمرزش* او برخوردار شوم و زندگیم را مانند نوزادی تازه به دنیا آمده یا فردی تازه به *بلوغ* رسیده از *نو* شروع کنم.)(در دعای کمیل هم عرض می‌کنیم: *وَ أَقِلْنِي عَثْرَتِي* و از کارهای نسنجیده‌ام صرفنظر کن.) *وَ أَقِـلْـنِـــي فِيــهِ مِنَ الْخَـطَـــايَــــا وَ الْـهَـفَــوَاتِ* (و در اين روز و ماه از هر خطا و لغزش من درگذر،)(چرا؟ زیرا همین خطاها و لغزشهای ظاهرا اندک و کوچک در مسائل فردی و عبادی و خانوادگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی، مرا به *تخلّفات* و *گناهان بزرگ* و *سقوط* و *محرومیت قطعی* می‌کشانند.)(زیرا هر سارق و ظالم و اختلاسگر و محتکر و قاچاقچی و جنایتکاری، از *تخلّفات کوچک* شروع کرده است.)(بی‌حیائی مردان و زنان هم از تخلفات کوچک آغاز شده‌اند.)(لذا در دعای کمیل عرض می‌کنیم: *اللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ الْبَلاَّءَ* خدایا؛ گناهانم را که بلاها را بر من فرود می‌آورند، بیامرز.)(خطا چیست؟ *خطا* هر گفتار و رفتاری است که من *ناخواسته* و از روی *غفلت* بطور *نادرست* آن را انجام داده‌ام و آن کار را *طبق دستور* و *قانون* انجام نداده‌ام.)(هفوات یعنی چه؟ *هفوات،* همه *لغزشهائی* اند که فرد ناخواسته در انجام *تکالیف* و *واجبات* و *عبادات* و *مستحبات* و یا در *ترک محرمات* و *مکروهات* مرتکب شده است.)(إقاله یعنی چه؟ *إقاله* یعنی *پس گرفتن* کالائی *بدون گرفتن خسارت،* انسان آنقدر نزد خداوند *عزیز* است که می‌تواند از او بخواهد که از *تمام اشتباهات و لغزشهایش* صرفنظر کند و او را به بارگاه خودش *بپذیرد* بدون آن حواشی زشت.)(در دعای کمیل هم می‌گوئیم: *وَ أَقِلْنِي عَثْرَتِي* و از کارهای نسنجیده‌ام صرفنظر کن.) *وَ لا تَجْعَلْنِي فِيهِ غَرَضـــا لِلْبَلايَـا وَ الْآفَــاتِ* (و در اين روز و ماه مرا هدف بلاها و آفات قرار مده،)(غرض یعنی چه؟ *غرض* یعنی: *هدف* و در معرض *تیر* قرار گرفتن. تمام حوادث مانند: زلزله و سیل و طوفان و انواع بیماریها، *تیرهائی* هستند که ممکن است انسان را *هدف* قرار دهند و به او *اصابت* کنند. قرآن می‌فرماید: *وَ مَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَن كَثِيرٍ* (شوری/30) هیچ حادثه‌ای به شما نمی‌رسد مگر به خاطر *عملکرد* خود شما، البته بسیاری را خداوند صرفنظر می‌کند.)(آفت چیست؟ *آفت* هر چیزی است که مانع نمو گیاه و *مانع رشد و تعالی انسان* و *مانع انجام وظائف* او شود.)(مثلا: *کسب* برای انسان *آفت* است، *مقایسه کردن* خود یا همسر یا فرزندان با دیگران، *آفت* است. *حرص* و *حسادت* و *طمع* و *توقّع* و *علاقه* و *وابستگی* و *دلبستگی* و *ظاهربینی* و *سطحی‌نگری* و سایر *رذائل* همگی *آفت* رشد و شکوفائی و بالندگی و تکامل و تعالی و تقرب انسان‌اند.) *بِعِزَّتِــــــــكَ يَا عِــــــزَّ الْمُسْلِمِينَ* (به عزّتت (تو را سوگند می‌دهم) اى تنها عاملِ عــزّت مسلمانان.) 👈واژه: ۱۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز پانزدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِينَ* (خدايا؛ در اين روز و ماه، طاعت فروتنان را روزی من قرار ده،) {کلمه *رزق* یعنی: جاری شدن عنایتِ الهی برای ادامه حیات هر مخلوق که از مجاری نامشخصی حتما به او می‌رسند: *وَ يَرْزُقْـهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ* .... (طلاق/۳)}{اگر هر مخلوقی قطعا به رزقش می‌رسد پس چرا ما باید *انواع رزق* را تقاضا کنیم؟}{زیرا *رزق دنیوی* قطعی است اما *رسیدن به مراتب عالی* و *مقامات جاودانه،* تابعِ قابلیت، لیاقت، ظرفیت، صلاحیتِ و تلاش مؤمنانه و *پیگیر* خود انسان است.}{کلمه *طاعت* یعنی: *عملی* همراه با: *رغبت* و *خضوع* و *طبق دستور.* پس *متطوّعین* یعنی: داوطلبان مشتاق.}{کلمه *خاشع* یعنی: فردی که *خودخواهی* ندارد اما *افتادگی* و *إنقیاد و پذیرش* دارد. *خشوع* ابتدا در *قلب* و بعد در *چشم* و *گوش* ظهور پیدا می‌کند، زیرا این دو، *مجرای واردات و پذیرش* هستند و *خشوعِ نگاه* و *خشوعِ صوت،* یعنی قرار گرفتنِ « چشم و گوش و زبان » در *مقامِ تسلیم* و *فرمانبرداری.* امام صادق صلوات الله علیه می فرمايند: ركوع‌ كن‌ در حاليكه‌ *قلبت‌، فروتن‌ و منقاد* است‌ و خود را در حضورِ معبودی مسلّط،‌ *ذليل‌* می بينی: *فَاركعْ ركوعِ خاشعٍ للهِ بقلبه متذلّلٍ وَجلٍ تحتَ سلطانِه.* پس هر قدر انسان، *عظمت الهی* را بيشتر بفهمد‌، *احساس‌ كوچكی* و *اطاعتش* بيشتر می شود‌:.... *الخضوعُ و الخشوعُ بِقدرِ اِطّلاعِ عَظَمَتِه‌ عَلي سرائِرِهم‌.* (مصباح الشريعة/جلد۱/صفحه۸۹) ضمنا *خشیت، معرفتی* است اما *خشوع، قلبی* است. لذا می‌گوئیم: *اللّهُمَّ؛ .... أَعُوذُ بِكَ مِنْ: قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ* ... (از دعای أبوحمزه ثمالی) پس *دعای قلبِ خودخواه،* *شنیدنی* نیست: *وَ مِنْ دُعَاءٍ لاَ يُسْمَعُ.‏* سئوال: *انتظار خداوند از مؤمنین چیست؟* (آيا وقت آن نرسیده که أهل ايمان قلبشان با ياد خدا و حقايقى كه نازل شده فروتن و پذیرا شود ... و از سنگدلی و فاسق شدن بپرهیزند؟) *أَ لَمْ يَأْنِ لِلَّذينَ آمَنُوا !!! أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ؟ ..... فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ* (حديد/۱۶) *خشوع عامل إجابت دعاست،* زیرا خداوند دعای حضرت زکریا علیه السلام را به همین دلیل إجابت فرمود: *وَ زَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ* ... *فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْـنا لَهُ يَحْيى‏ وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ* (چرا؟)(چون:) إِنَّهُمْ كانُوا: ۱ـ *يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ،* ۲ـ *وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً،* ۳ـ *وَ كانُوا لَـــنا خاشِعــينَ* (أنبياء/۹۰) *وَ اشْرَحْ فِيهِ صَدْرِي بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِينَ* (و خدایا؛ بر ظرفیت سینه‌ام همانند *مخبتین* بیفزا،) {کلمه *شرح* یعنی: گسترش و افزایش ظرفیت برای پذیرش کاری بزرگ.(مانند: ظرفیت: هارد، فلش، سی پی یو) }{کلمه *صدر* یعنی: *مرکز واردات و بارانداز انسان* معادل *ذهن* و صندوق *تمام خاطرات* و *علوم* و *تجربیات* دریافتی در *گذشته* و مرکز محاسبه و پنهان کردن آنها: *يَعْلَمُ .... ما تُخْفِي الصُّدُورُ* } {کلمه *إنابه* یعنی: *ترکِ هر آرزوئی که شأن آنرا ندارم* همراه با *قبول ولایت* أولیاء الهی: ... *وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ* ... (لقمان/۱۵)} {کلمه *مخبتین* یعنی: افرادی که: ۱ـ به *حقّ* ايمان و *خضوع قلبی* دارند، ۲ـ *فسادشناس* و *فسادگریز* و *فسادستیز* اند، ۳ـ *انس و معرفت شدید قرآنی* دارند، ۴ـ *با رضایت، تسلیم و تابع احکام شرعی،* ۵ـ و همواره *ذاکر،* ۶ـ *صبور،* ۷ـ *أهل انفاق،* ۸ـ *إقامه کننده نماز* هستند، ۹ـ *إنکسار قلبی* و *ترسی عاشقانه* از خدا دارند، ۱۰ـ *کمترین اعتراض و نافرمانی* ندارند: *اَللّهُمَّ؛ اِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتينَ اِلَيْكَ والِهَةٌ* ... (زیارت امین الله)(خدايا؛ دلهاى فروتنان درگاهت، شیفته و شیدای تو اند ...) ... *وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتينَ* (حج/۳۴ و ۳۵)} {پس خدایا؛ سینه‌ی مرا هم مثل دل گندگی مخبتین پر گنجایش کن تا حقایق بیشتری را بتوانم *هضم* کنم و آن *مقامی* را که شایسته آن نیستم (مثل نبوت و امامت)، آرزویش را هم نداشته باشم.} *بِأَمَانِكَ يَا أَمَانَ الْخَائِفِينَ* (به امان دادنت (سوگند) اى امان‌دهن‏ده‏ هراسناکان.) 👈واژه: ۱۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز شانزدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ؛ وَفِّقْنِـي فِيهِ لِمُوَافَقَـــةِ الْأَبْــــرَارِ* (خدايا؛ با لطف تو *سربالائی* را پشت سر گذاشته و اکنون در *آغاز نیمه دوم* این *ضیافت با شکوه قرآنی* قرار دارم ....) (پس خدایا؛ مرا در اين روز و ماه به *همراهى* دائم با افراد از هر نظر نیکو موفّق فرما،)(تا آنجا که *خصوصیات ابـــــرار* در *من* هم جاری شود و در من ظهور پیدا کند.) (خدایا؛ در دعای روز *سیزدهم* این ماه، من *صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ* و *هم‏نشينى با ابرار* را خواستم، اما امروز *همراهی* با آنان را از تو می‌خواهم که بسیار *سالم‌* و *مؤمن‌* و *صالح‌* و *متعبّد* و *متعهّد* و *مطیع‌* و *سخاوتمند* و *صبور* اند و طبق آیه ۱۷۷ سوره بقره، *بیشترین* و *سالمترین* و *مطمئن‌ترین* روابط را با *بستگان* و با *نیازمندان* و با *عموم مردم* دارند و مثل *خورشید* بر همه *می‌تابند* و مثل *ابر رحمت،* بر همه *می‌بارند،* پس خدایا؛ یاریم کن تا مثل آنها اینقدر بزرگوار باشم.) *وَ جَنِّبْنِـــــي فِيهِ مُرَافَقَــــةَ الْأَشْـــرَارِ* (و در این روز و ماه، مرا از همنشينى با بدکاران آشوبگر دور بدار،) (تا مبادا *خصوصیات اشرار* به من هم سرایت و در من ظاهر شود.) (خدایا؛ می‌فهمم که *شرط با ابرار بودن* اینست که با *اشرار* و *خودم* از اشرار نباشم، پس لطفاً اول *شرّ* را به من *بفهمان* تا بدانم: اگر *نگاه* من به *هر چیزي،* با *جهالت* و *خودخواهی* باشد، همان چیز برايم *شرّ* و عامل *غفلت* و *انحراف* و *انواع تخلّف* من می‌شود: *أَعُوذُ ... مِنْ شَرِّ مــا خَلَقَ،* یعنی: اگر با هر توجیه جاهلانه‌ای، حضرت *عیسی* علیه السلام و یا حضرت *أميرالمؤمنين* صلوات الله عليه را *خدا* بنامم، اين *ذهنيت غلط* برايم *شر* و تجلّی آن، *غضب تو* و *آتش جهنّم* می‌شود و یا اگر *خودخواهانه* چیزی را به *قرآن* نسبت دهم، همين قرآن نورانی و *شفابخش،* عامل *خسارت* من می شود: *وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً* (إسراء/۸۲) پس خدایا؛ کمکم کن تا خوب *بفهمم* که اگر از *هر نعمت* و *خيری* (مثل: سلامتی، توانمندی، داشتنِ: اصل و نسب، همسر، فرزند، دوست، همسایه، پول، مقام، قدرت، زیبائی، علم، مدرک، خانه، ماشین، ....) اگر *مطابق عقل و وحی و شرع* و بطور *مجاز* استفاده نکنم، همانها برایم *شر* و عامل *غفلت* و *خسارت* شده و خودم از *اشرار* می‌شوم.) *وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى (فِي‏) دَارِ الْقَـرَارِ* (و در این روز و ماه، مرا به حق رحمتت در آن « دار قرار » (حقیقی‌ام) جايم ده،) (خدایا؛ به من کمک کن تا *قرارگاه* خودم را به درستی بشناسم و بفهمم که *دار قرار* من *آخرت* است: *إِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دارُ الْقَرارِ* (غافر/۳۹) همانجائی که من ـ بر مبنای عبادتهای آگاهانه و موحّدانه دنیویم ـ و با عنایت تو، به *ثبات* و *آرامش پایدار* رسیده‌ام و آنقدر ـ مثل شیشه‌ای پاک که *قاروره* نامیده می‌شود ـ شفاف و زلال و *نورچشمی* شده‌ام که *جز آیت* و *جلوه الهی* بودن و *جز اطاعت مشتاقانه* از *سنّت‌ها* و *حجّت‌های الهی،* کمترین *نفسانیت* و *خودخواهی* و *چیز دیگری* هرگز در من *دیده نمی‌شود* و از من *بروز و ظهور* پیدا نمی‌کند.) (چه افرادی در نظام الهی، *حجّت الله* و *آیت الله* و *نورچشمی* اند؟ آنها که فقط با *چشم خدا* و از *منظر کلام الله* به همه چیز *نگاه* می‌کنند و در دعای ابوحمزه ثمالی می‌گویند: *سَيِّدِي؛ عَلَيْكَ مُعْتَمَدِي وَ مُعَوَّلِي وَ رَجَائِي وَ تَوَكُّلِي وَ بِرَحْمَتِكَ تَعَلُّقِي* ....... *فَإِنَّـــكَ قُـــرَّةُ عَيْــنِي.* ) *بِإِلَهِيَّتِــــــكَ يَا إِلَـــــهَ الْعَالَمِـــــينَ* (به معبود بودنت (سوگند) اى معبود محبوب جهانيان.) 👈واژه: ۱۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز هفدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ؛ اهْدِنِــــي فِيـــهِ لِصَالِـــــــحِ الْأَعْمَـــالِ* (خدايا؛ در اين روز و ماه مرا به *بهترین كارها* هدايت فرما،) *یعنی چه؟* *اولا:* یعنی: *ماه رمضان* فقط برای *خوردن* و *خوابیدن* و *شنیدن* قرآن یا دعا دیگران یا *خواندن* نماز و قرآن و دعای سحر و دعای افتتاح و دعای ابوحمزه ثمالی و احتمالا مقداری گریه و زاری، قطعا *نیست.* بلکه *نتیجه* انجام *تمام توصیه‌های عبادی* در این ماه، باید *زمینه‌ساز تحوّل* در نگاه و اندیشه و تحلیل و گفتار و رفتار و اخلاق *من* باشد و به *انجام صالح الأعمال* در زندگی فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگیِ من *منجر* شود و عامل *تحوّل* خانواده و جامعه من هم باشد. تا نه تنها *هیچ تنبلی* و *تخلّف* و *معصیت* و *شرارت* و *خیانت* و *فسادی* از من سر نزند بلکه من در *فسادستیزی* و *اصلاح نامحسوس محیط* و *جامعه* هم مفید باشم. ثانیا: تقاضای من *اعمال صالح نیست،* (زیرا عمل صالح بر هر مؤمنی واجب است،) بلکه خدایا؛ مرا از این به بعد به *صالح الأعمال* (بهترین و مناسب‌ترین و ضروری‌ترین و مفیدترین کارها) هدایت و راهنمائی و رهبری فرما. *صالح الأعمال* مثل: *عاقل* شدن، و اقدام برای ازدواج *اسلامی،* و *همسرداری،* و *فرزندآوری،* و *حفظ سنگر خانواده* از انحرافات درونی و دشمنی‌های بیرونی، و *قوی* کردن حداکثری خودم از نظر مطالعات علمی و معرفتی و توانمندیهای شغلی و فنی و هنری و غیره، و ایفاء *نقش سازنده و مفید* (مستقیم یا غیر مستقیم) در *ابعاد مختلف زندگی* برای *بهبود وضع خانواده‌ام* و *اصلاح جامعه‌* و *تحقق اُمت عاقل و مؤمن و منتظر* و فراهم آوردن *زمینه‌های ظهور و حاکمیت حق در جهان* و خلاصه *تلاش مفید* برای *اقتدار* روزافزون نظام اسلامی: *قَوِّ عَلَى خِدْمَتِكَ جَوَارِحِي* ... *وَ الدَّوَامَ فِي الاِتِّصَالِ بِخِدْمَتِكَ.* *اللَّهُمَّ؛ اهْدِنِي* یعنی چه؟ یعنی: بدون *نگاه عاقلانه* و *باور موحّدانه* و *بدون مبنا قرار دادن تعالیم قرآنی* و *بدون رعایت احکام شرعی* و *بدون تلاش دائمی و صبورانه،* هرگز به *صَالِحِ الْأَعْمَالِ* و انجام *بهترین و مفیدترین کارها* هدایت و حمایت و موفّق نمی‌شوم. *وَ اقْــــضِ لِـــي فِيـــهِ الْحَوَائِـــــجَ وَ الْآمَـــالَ* (و حاجتها و آرزوهاي (اجتماعی) مرا در اين روز و ماه برآورده ساز،) *چرا؟* زیرا انسان *بدون امید* و *آرمان،* از رختخواب بلند و از منزل بیرون نمی‌آید و هیچ تلاشی برای زندگیش نمی‌کند و هیچ مادری به فرزندش شیر نمی‌دهد و هیچ کشاورز و باغبان و صنعتگری کار نمی‌کند. *نکته مهم:* منظور از *آمال* حتماً *آرمان‌های جمعی* است. *چرا؟* زیرا *مؤمنی* که در *اُمت* حل شده و *مشتاق امامت* و *منتظر ظهور امام* و *حاکمیت حق بر جهان* است، و *مؤمنی* که در دعای دیروزش از خداوند: *وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ* را خواسته و می‌خواهد مثل مولایش *رحمه للعالمین* و مثل *مادر نازنین* خود *کوثر* باشد و مثل *خورشید* بر همه *بتابد* و مثل *ابر رحمت* بر همه *ببارد* و این همه *بزرگوار* و *مفید* باشد، قطعاً و هرگز هیچ *آرزوی خیالی و وهمی و فـــردی* ندارد. *يَا مَـــــنْ لا يَحْـــتَاجُ إِلَى التَّفْسِـيرِ وَ السُّـؤَالِ* (اى آنكه هیچ نيازی به‏ توضیح و تشریح و پرسش ندارد،) خداوند حتی نیازی به *گفتن* و *شناخت* ما هم ندارد: *یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ* ... اگر خدا نیازی به بیان حاجات ما ندارد پس چرا *دستور* داده *هر خیری* را فقط از او بخواهیم؟ *وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ* .... (غافر/60) زیرا غالب مردم *می‌پندارند* فکر، قلب، کلیه، کبد، دست، پا، زبان، چشم و اندام و جوارحشان را با *حول و قوه خود* به کار می‌گیرند و *نیاز دائمی* به *حول و قوه الهی* ندارند. لذا: *هر نماز* و *دعا* و *مناجات‌* و *زیارتنامه‌* و *ذکری* برای اینست که بشر *مخلوقیت* و *نیاز دائمی* خود به *خالقش* را در *هر أمر درونی* و *بیرونی* بفهمد و *اعتراف* کند تا از *غفلت* و *بی‌توجهی* و *لهو* و *لعب* و *لغو* و *انحراف* و *تخلّف* و *جهنّمی شدن،* خود را برهاند و *سرشار از عشق به لقاء حق* و *شور و شوق اطاعت* شود. *يَا عَالِـــــــــــما بِمَا فِي صُـــدُورِ الْعَالَمِـــينَ* (اى آنکه به آنچه در سينه جهانيان است، آگاهی،) این *اعتراف زیبا،* اگر *عاقلانه* و *آگاهانه* و با *دقت مؤمنانه* بیان شود، مؤمن را از حالت *طلبکار* در می‌آورد و از *کوچکترین غفلتی،* فراری می‌دهد و او را به انجام هر چه بیشتر *صالح الأعمال* مشتاق می‌سازد. *صَـــــــلِّ عَلَى مُحَــــمَّدٍ وَ آلِـــــهِ الطَّاهِرِينَ* (خدایا؛ تمام توجّه فیاض خود را بر محمّد و خاندان پاكش جاری ساز.) چرا؟ زیرا *فقط* آنان، *واسطه* هر *رزق* و *خیر* و *برکتی* به *من* و *
تمام مخلوقات* اند. 👈واژه: ۱۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز هجدهم ماه مبارك رمضان:* *اللَّهُمَّ نَبِّهْـنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَــارِهِ،* (خدايا؛ در اين روز و ماه به بركتهاى سحرهايش، *بیدارم* كن،) همانطور که *یکنواختی جاده،* رانندگان را *خواب‌آلوده* و دچار *سانحه* می‌کند، *عادی* شدن زندگی و *روزمرّگی* و کارهای *تکراری* هر روز ما نیز، عامل *غفلت* و *خواب‌آلودگی* اند. کم نیستند مردمی که تا *نیمه شب* هنوز *انرژی* دارند و در مزرعه یا کارخانه کار می‌کنند یا به بازی مشغولند یا شب‌نشینی دارند یا درس می‌خوانند اما هر قدر به *صبح* نزدیکتر می‌شوند، *خستگی* بر آنها *مسلّط* و چشمها *سنگین* می‌شود و افراد کم کم در *خواب* فرو می‌روند. لذا *بسیاری از حملات نظامی* برای *غافلگیری* در زمان *سحر* که دیده‌بانها و نگهبانان و نیروهای دشمن *خواب‌آلوده* اند انجام می‌شود. پس با آنکه مردم در اکثر ساعات شبانروز می‌توانند *بیدار* بمانند اما *خواب سحر* چنان *مسحور* کننده و *پُر جاذبه‌* است که فقط افراد *با اراده* و *مؤمن* می‌توانند از آن بگذرند و بر *خستگی بدن* و *تمایل نفسانی* خود *غلبه* کنند و سحر خود را *بیدار* نگهدارند و *هشیار* بمانند و به *خودسازی* بپردازند و از *برکات* آن *معرفت* بنوشند و *لذت* ببرند. *سحر* در اسلام آنقدر مهم است که اگر حتی به دلایلی *روزه نمی‌گیریم* بازهم باید در سحرها بیدار شویم و کارهائی مثل: نوشیدن مفاهیم حیاتبخش قرآن و برخی دعاها و *خوردن سحری* را انجام دهیم تا از تفضلات خاص سحرهای این ماه مبارک بهره‌مند شویم. لذا بزرگان فرمودند: *سحرخیز باش تا کامروا شوی.* *الهی؛ نبهنی* یعنی: فقط با *توجه* به خدا می‌توانم به خودم *سیلی* و *شوک* بزنم و خودم را *إحیاء* کنم و به *أنگیزه لازم* برای *بیداری* در سحر برسم. زیرا یازده ماه این *طبیعت خواب‌آور* و *خواب مسحورکننده* در سحرها بر من *غلبه* دارد و من از *خودسازی* در سحر، *محروم* بودم، پس خدایا؛ از تو می‌خواهم که در سحرهای نشاط‌أنگیز این ضیافت باشکوه، *بیدارم* کنی و *نیاز* و *ضرورت* این *بیداری* را به من *بفهمانی* تا مثل *محسنین* توفیق *استغفار* پیدا کنم: ... *إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُحْسِنينَ* (16) ... (17) *وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ* (ذاریات/18) و به برکت *بیداری مفید* در سحرها، از افراد والامقام این *آیه* محسوب شوم: *وَ الصَّادِقِینَ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْمُنفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالاَسْحَارِ.* *وَ نَــــوِّرْ فِيهِ قَلْبِـــي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ،* (و در اين روز و ماه، با روشنايى انوار (این ضیافت با شکوه،) قلبم را روشنى بخش،) تمام رایانه‌ها با *دستگاه خاص برقی* به *اینترنت جهانی* متصل و از اطلاعات جهان برخوردار می‌شوند. *قلب* انسان هم *تنها رابط* انسان با *عالم غیب* است که اگر با *غفلت* و *رفتارهای غیرمجاز* من *زنگار* بگیرد و *خاموش* و *مسدود* شود از *تفقّه* در زندگی و *شنیدن* هر سروش غیبی و *دیدن* و *فهمیدن* هر *حقیقتی،* حتما *محروم* می‌شود و از چشم و گوش و زبانش دیگر *مراقبت* نمی‌کند و از *بندگی خالقش* و از *نماز* و *روزه* و *دعا* و کارهای *خیر،* هرگز *لذت* نمی‌برد. و *فقط* با توجه به *مقلب القلوب* می‌توان آنرا دوباره *شارژ* و *فعال* کرد، لذا ای خدا؛ از تو می‌خواهم که *قلبم* را برای ارتباط با غیب و دریافت *الهامات هدایت‌گر* با انوار *سحر* روشن نمائی و مرا از هر نوع *ظلمتی* برهانی. زیرا: *اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ اِلَی النُّوُرِ* *وَ خُـــذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّـــــبَاعِ آثَـارِهِ* (و تمام‏ اندامم را در اين روز و ماه به پيروى از برکات (سحرها) بگمار،) یعنی: در *سحرهای* این ماه باید با *قرآن* و *دعاها* چنان *معرفت* خود را افزایش و *اراده* خود را *تقویت* کنم که *چشم* و *گوش* و *دست* و *پا* و *زبان* و *ذهن* و تمام جوارحم را بتوانم *عاقلانه* و *مؤمنانه* مدیریت کنم و در هر شرائطی خودم را از *هوسرانی* و از *هر خطا و گناهی* بازدارم تا با تمام وجودم همواره در *صراط حق* و *خیرخواه* و *مفید* باشم. *بِنُـــــورِكَ يَا مُنَـــوِّرَ قُلُـــوبِ الْعَارِفِــينَ* (به نورانیتت (سوگند) اى روشنی بخش قلبهاى عارفان.) خدایا؛ منظورم از *عارف،* دم زدن از *عرفان* و خواندن *شعرهای عاشقانه* نیست، لذا *اعتراف* می‌کنم که *بدون تفکر* و *تعقل* و *مطالعه* و *بدون* بالا بردن *معرفتم* با قرآن و دعا و *بدون اطاعت* و *بدون* انجام *عبادتهای آگاهانه،* هرگز *لایق* دریافت *نورانیت تو* نمی‌شوم. پس خدایا؛ *معرفتی روشنی‌بخش* که باعث *تحول* گفتار و رفتار و اخلاق من در تمام زندگی می‌شود را روزیم قرار ده. 👈واژه: ۱۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2