eitaa logo
گفتمان سدید
772 دنبال‌کننده
195 عکس
56 ویدیو
9 فایل
🔸️گفتمان سدید زمینه‌ساز "تحول مردمی" در تبیین دین 🔹️قرارگاهی برای تبیین‌گران دین که دغدغه تحول دارند 🔺️کارویژه معاونت آموزشی نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها 🔴 سایت اینترنتی 🌐 https://goftemansadid.ir/ ارسال محتوا 👈🏻 @sadid2
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 📚 ادبستان مطهر 🖌 روح الله شهریاری 💠 رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید...
📚 ادبستان مطهر 🖌 روح الله شهریاری بی­‌تردید استاد شهید مرتضی مطهری(ره) در زمره مربیان ربانی است که در سه بعد علمی، عملی و اجرایی صلاحیت­‌های لازم جهت حیات مقام تربیت­‌گری را کسب نموده است. از یک سو دارای اندیشه‌ای منضبط، جامع، عمیق و برگرفته از معارف قرآنی، حدیثی و حکمی است و از دیگر سو به طهارت و تهدیب نفس موفق شده بود و نیز اسالیت تربیت گری را به نیکویی مواظبت نموده و نیز متذکر می‌­شدند. نوشتار حاضر که در شش فصل تدارک دیده شده است در تلاش است تا گامی هرچند کوتاه ولی جامع و منسجم در راه معرفی اندیشه­‌های تربیتی استاد مطهری(ره) در بعد عمل تربیتی و با رویکردی ناظر به فرزند بردارد. در انتخاب محتوای هر فصل به دیدگاه­‌های بدیع و ممتاز استاد اشاره شده و از ذکر مطالبی که به اقتضای زمان مکررا بحث و بررسی شده پرهیز شده است، بعلاوه از ارائه مباحث صرفا تئوری اجتناب شده است. سعی نگارنده بر آن بوده است تا در کل کتاب حیث کاربردی و ناظر به فرزند بودن رعایت شود. از این جهت حتی در بحث مبانی تربیت، به مبانی قریب تربیت که جنبه ناظر به عمل تربیتی دارند پرداخته شده است. تبویب، ترتیب و تنظیم مباحث و نیز تیترهای هر بحث از گردآورنده است. همچنین جهت ایجاد انسجام در مباحث، گاها تقطیع­ها و تقدیم و تاخیرهایی در کلام ایجاد شده است. بعلاوه موارد ملال آور و غیر مرتبط یا تکراری حذف شده است. با این وجود متن کتاب جز در موارد اندک که جهت بازسازی محتوا، از مضمون اندیشه‌­های استاد در مواضع مختلف بهره گرفته شده، تقریر استاد است و به مضمون کلام و شیوه تقریر استاد خللی وارد نشده است. لینک خرید کتاب 💠رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید...
💠 چگونه با زن امروزی سخن بگوئیم؟ 🖌علاه شهید محمدباقر صدر: زن وقتی می‌خواهد وارد جامعه شود و با مردم زندگی کند، خود را مجبور به ترک حجاب و دین می‌بیند؛ چون جامعه بی‌حجابی را بر او تحمیل می‌کند…. پس جامعه به این زن این طور تحمیل می‌کند که یکی از این دو راه را برگزیند: یا باحجاب باشد و گوشه‌نشینی اختیار کرده و همه میدان‌های فعالیت را رها کند و یا - اگر می‌خواهد که وجود و حیات داشته باشد - حجاب و کرامت و دینش را رها کند و بی‌حجاب و بی‌کرامت و بی‌دین به این میدان‌ها قدم بگذارد. در چنین وضعیتی ما نباید به موعظه و تهذیب فردی، بیندیشیم؛ چرا؟ چون تهذیب فردی تنها در صورتی می‌تواند موفق و مؤثر باشد که ظرفیت و توانی در حد ازخودگذشتگی و جانبازی به فرد بدهد... معلوم نیست که حتی اگر خود ما هم مخاطب حکمی شرعی باشیم که به موجب آن باید تمام زندگی را تعطیل کنیم، به چنین حکمی عمل خواهیم کرد یا نه؟ [آن وقت] توقع داریم که این زن در آن سطح از آگاهی [دینی] به این حکم گردن نهد و از آن اطاعت کند! پس اسلام چگونه می‌تواند این‌چنین فردی را به سطح ازخود‌گذشتگی‌های بزرگ ارتقا بدهد؟! 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص٧٣-٧۶ @shahidsadr 💠 رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید...
👆👆👆👆👆 🔴 حاشیه سدید پاسخ شهید را می‌توان در الگوی زن انقلاب اسلامی بعنوان "الگوی سوم" پیدا کرد مقام معظم رهبری: «زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی؛ و در تعریف غالباً غربی، بمثابه‌ی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.» ۱۳۹۱/۱۲/۱۶ ⁉️چقدر توانسته‌ایم "زن انقلاب اسلامی" را روایت کنیم؟! 💠 رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آخرین وصیت امام جعفرصادق(ع) ▪️شهادت امام جعفرصادق (علیه‌السلام) تسلیت باد▪️ 💠 رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰 این یعنی ما نتوانستیم با زنِ امروز گفتگو کنیم ... ▫️او زیر بمباران رسانه‌ای از بدیهیات بی‌اطلاع مانده است ▪️او از "الگوی سوم زن" هیچ نمی‌داند ▫️او در دادگاه الهی یقه‌ی ما را رها نخواهد کرد 🔸راه گفتگو و سخن گفتن با او را می‌دانیم؟ 🔺مظلومیت زنِ امروز را دریابیم🔺 💠 رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید...
ما از بحث‌های متکلمین هیچکدامش را مطرح نمیکنیم. این شـما وایـن کتابهایـی کـه متکلمین نوشـتند، برویـد و بخوانیـد. هنوز ما اندر خم یـک کوچه ایم ... 🖌استاد سیدعلی حسینی خامنه‌ای خیلی از حرف‌های عالم درست است. ما باید ببینیم در میان درسـتها، کدام لازم اسـت؟ درمیان لازمها، کدام لازم‌تر اسـت؟ در میان لازم‌ترها، کدام فوریسـت؟ درمیان فوریها، کدام فوتی و حیاتی‌ست؟ اول آن را بگیریم، بعد از آنکه فراغت پیـدا کردیـم، بحثهـای بعد، و به همین ترتیـب، اینقدر پیش برویم، تا برسـیم در آخر کار، به بحثهایی که اگرچه درسـت هسـت،اما لزومش، ضرورتش، آن اندازه‌ها احساس نمیشود. 🔸دربارۀ بحث نبوت، درسـت اسـت که سـخن از اینکه نبی دارای چه اندازه از علوم الهی یا از علوم انسانیسـت، خودش یک بحثی‌سـت؛ 🔹یا دانسـتن ایـن مطلـب که آیا پیامبر ما که نمی‌نوشـت و نمی‌خواند ... بـرای خاطر ایـن بود که نمیتوانسـت؟ یعنی به تعبیر معمولی امروز، به‌کلی بی‌سـواد بود؟ یا نه،می‌توانسـت، درعین حال نمی‌نوشـت و نمی‌خواند؟ 👈خب، یک بحثی‌سـت بالاخره؛ یا سـخن دربارۀ اینکه پیغمبر اسلام، قبل از نبوت و بعثتش، به چـه دینـی، بـه چه آیینـی، از میان ادیـان و آیین‌های عالـم معتقد بود و عمل میکرد، البته یک بحثی‌ست، 👈اما این بحث چقدر برای ما الزم است؟ ... 🔺هیچ الزم نیست. البتـه آدم وقتی‌کـه همه چیزِ مربوط به نبوت و مربوط به دین را بلد شـد، مانعـی نـدارد کـه در آخر کار بفهمد کـه پیغمبر قبل از بعثت به چه دینی متدیـن بـود، 🔺اما هنوز ما اندر خم یـک کوچه ایم. جامعه ما هنوز مفهوم و معنای بعثت و هدف از بعثت و انجام و فرجام و راه بعثـت و شـعار نبـوت، را نمی‌دانـد؛ 👈نمیدانـد که به ایـن وضع دچار است، مسلمان هدف بعثت محمدی را نمیداند که اینگونه است کارش. اگـر هـدف بعثـت پیغمبـرش را میدانسـت، دنبال آن هـدف می‌رفت. ما هنوز در مسـائل ّاولی، مسـائل مقدماتی، مسـائل اصولی در زمینۀ نبوت گیریـم، بپردازیـم بـه مسـائل فرعـی و درجۀ چهـار و پنج؟ 🔹لذاسـت که ما در بحـث نبوتمـان، از بحثهایـی که معمولا متکلمیـن در کتابها انجام داده‌انـد و انجـام میدهنـد، هیچکدامش را مطرح نمیکنیم. 👈این شـما وایـن کتابهایـی کـه متکلمین نوشـتند، برویـد و بخوانیـد. و در لزوم آن بحث‌هـا هـم تردیـدی نداریـم و در خوبی‌اش، امـا باز تردیـدی نداریم که لزومـش بـه مراتب کمتر اسـت از لزوم بسـیاری از بحث‌هـای دیگری که امروز بایستی مطرح بشود، 🔺لذا آنها را ما بحث نمیکنیم🔺 📚طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ص ۳۵۸ 💠 رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید...
🎥 📽 یتیم خانه ایران 🎬 سید ضیاءالدین طباطبایی 💠رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید ...
🎥 📽 یتیم خانه ایران 🎬 سید ضیاءالدین طباطبایی «یتیم‌خانه ایران» روایتی است واقعی اما از سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ یعنی در بحبوحه جنگ جهانی اول و اشغال ایران توسط دولت‌های بیگانه و . «یتیم‌خانه ایران» روزهای یتیمی ایران را روایت می‌کند در روزگارانی که ایران سرپرست مقتدر و دلسوزی نداشت و به همین سبب بیگانگان هرکدام هر طور که دلشان می‌خواست در آن جولان می‌دادند. داستان اصلی فیلم بر مبنای یک فاجعه انسانی تلخ ساخته‌شده، فاجعه‌ای که طی آن دولت انگلستان تصمیم به می‌گیرد و با مصادره آذوقه و مواد غذایی مردم ایران و ایجاد در کشور و به‌تبع آن بروز بیماری‌های کشنده و واگیردار نظیر حصبه، وبا، تیفوس، طاعون و… بدون حتی شلیک یک گلوله در حدود نیمی از مردم سرزمین عزیزمان ایران را به کام مرگ می‌کشاند. ماجرای «یتیم‌خانه ایران» شخصیتی داستانی است که از دارو دسته میرزا کوچک خان جنگلی بوده و بعد خیانت بعضی از افراد به تهران بازمی‌گردد و مسئولیت «یتیم‌خانه ایران» (یتیم‌خانه که فرزندان کشته‌شدگان مشروطه مشروعه در آنجا نگهداری می‌شدند) که تحت نظر پدرش اداره می‌شود را بر عهد می‌گیرد. این اثر فاخر سینمایی ابتذال سیاسی و بی‌کفایتی مسئولین وقت ایران را به خوبی نشان می‌دهد و همچنین خیانت منورالفکرهای آن برهه از تاریخ که برای رسیدن به آرزوی خود یعنی وابستگی کامل به غرب یا همان سرتاپا غربی شدن از هیچ کوشش و خیانتی نسبت به هم‌وطنان خود فروگذار نبودند. اقدامات تأثیر گذار سردمدار این روشنفکرنماهای خائن، نیز در این فیلم دیده می‌شود و نشان داده می‌شود که چگونه سید ضیاء با دارو دسته‌اش و به‌واسطه قدرتی که داشتند و همچنین روزنامه‌های وابسته‌ای مانند «رعد» و تشکیل «کمیته آهن» برای انگلیس‌ها دم تکان می‌دهند و آب در آسیاب آنها می‌ریزند. سیدضیاءطباطبایی و دیگر منورالفکران غرب‌زده اکنون نیز مابه ازای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز دارند و به همین سبب این فیلم توسط برخی از این جریان‌های فکری مورد بی‌مهری قرار گرفت و برخی سعی در تحریم آن داشتند. یکی از نکاتی که در این فیلم به چشم می‌خورد نشان ندادن شاه وقت ایران و دستگاه حکومتی در فیلم است، که کارگردان در اظهارتی گفته است که عمداً به موضوع دربار و مسئولین وقت کشور نپرداخته است چراکه در تمام فیلم‌هایی که در همین ژانر ساخته‌شده است صرفاً دربار شاه و کاخ‌های شیک آنها نشان داده‌شده اما هیچ‌گاه دوربین در میان مردم جامعه نبوده تا وضعیت مردم را نشان دهد و در این فیلم سعی شده که دوربین صرفاً در میان مردم کف جامعه باشد. هرچند این فیلم پرده از و کشتار سیاستمدارانه توسط انگلیس برداشت و بالطبع دل هر انسانی را با هر تفکر و اندیشه‌ای به درد می‌آورد اما عده‌ای که به قول کارگردان فیلم از ملکه الیزابت هم انگلیسی‌تر هستند، تمام تلاششان را می‌کنند که این فیلم دیده نشود و توجهی نسبت به آن صورت نگیرد. حال باید گفت اگر کشورهای غربی با بهانه‌ای افسانه‌ای مانند هولوکاست که خودشان می گویند ۵ میلیون یهودی کشته‌شده‌اند، به برخی کشورها یورش برده اند و دست به هر جنایتی می‌زنند، کشور ایران که هولوکاست واقعی و بسیار وحشتناک‌تر را تجربه کرده چه باید بکند؟ و چگونه خون‌بهای ۹ میلیون ایرانی را از انگلستان بستاند؟ لینک تماشای فیلم 💠رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید ...
🔴 نکته مهم برای نیل به تحول در تبیین دین باید از اسلام فردی بی‌خاصیت به اسلام اجتماعی شورانگیز که همان نسخه اصیل اسلام است روی بیاوریم باید کارکرد عینی و ملموس دین را هنرمندانه توصیف کنیم توضیح این دو راهبرد مهم را در کلام بخوانید 👇👇
چنین موعظه و توقعی معقول نیست ... 🖌علامه شهید محمدباقر صدر این‌که مسلمانان صدر اسلام جانشان را فدای اسلام می‌کردند... به‌خاطر بهشت و جهنم نبود، بلکه به‌خاطر این بود که به اسلام عشق می‌ورزیدند و می‌دیدند جاهل بودند که اسلام آمد و آن‌ها را عالم کرد، پراکنده بودند که اسلام آمد و آن‌ها را یکپارچه کرد.... اما امروز اسلام کجاست؟ چطور در راه اسلام فداکاری کنند؟ اسیرِ دست‌بسته‌ای که غرق ذلت و پستی است، چگونه ممکن است احساس کند که اسلام به او چیزی داده است؟! و واقعاً اسلام به او چه داده است؟! بله، اسلام مقصر نیست. اسلام به او چیزی نداده است؛‌ چون ظالمان مانع از این شدند که اسلام به او چیزی بدهد، اما در هر صورت نتیجه این بوده که اسلام وضعیت او را عوض نکرده و درعین‌حال از او می‌خواهد که زغال افروخته و آتش را به‌دست بگیرد؛ به او گفته می‌شود : این زغال افروخته را بگیر و من [در مقابل] به تو چیزی نمی‌دهم. این منطقی و معقول نیست. پس این موعظه و این درخواست از مردم که شما در حد فداکاری و ازخودگذشتگی هواخواه اسلام باشید، اما اسلام در برابر به شما چیزی نمی‌دهد، کاری ناشدنی و غیرممکن است. 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص٧۶-٧٧ @shahidsadr
باید به جامعه نشان بدهیم که قرآن آماده است مشکلات شما را در هرجا و در هر زمان حل کند و وارد زندگی شود ... دو اقدام‌ ضروری تحول آفرینی در تبیین دین 🖌علامه شهید سید محمدباقر صدر بنابراین، به‌ناچار باید این دو اقدام را انجام دهیم: یک: وقتی به شخصی می‌گوییم که این زغال افروخته را بگیر و حتی اگر دستت سوخت باز هم آن را رها نکن، ... در کنار این به او بگوییم که این اسلام،‌ این زغال را در دست تو به نور و رفاه و خوشبختی بدل می‌سازد؛ نه بعد از مرگ؛ چون این انسان در عالم حس و جهان مادی زندگی کرده است. این سخن [که فقط بعد از مرگ این کارها را برای تو می‌کند] هیچ زمان کافی [و مؤثر] نخواهد بود، حتی در زمان خود پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله؛ بلکه به او می‌گوییم تو امروز این زغال افروخته را به‌دست بگیر و [همین] فردا اسلام راه خوشبختی را پیش روی تو می‌گشاید، ... بدبختی و ذلت امروز تو ناشی از اسلام نیست، بلکه زیر سر دشمنان اسلام است، ناشی از فاصله بین تو و اسلام است. البته این‌که فقط به‌صورت نظری این اسلام را برای او بیان کنیم، کافی نیست؛‌ ... بلکه باید به جامعه نشان بدهیم که این قرآن آماده اجراست،‌ آماده است که مشکلات شما را در هرجا و در هر زمان حل کند و وارد زندگی شود.... اقدام دوم این است که ما به دیگر بخش‌های جامعه بپردازیم و با همراهی این مجاهدان تلاش کنیم که همه بخش‌های جامعه را به اجرای اسلام نزدیک کنیم؛ یعنی پس از آن مرحله [اول] نیازمند این هستیم که اسلام را بر دیگر افراد جامعه که به سطح جهاد نرسیده‌اند، تطبیق و اجرا کنیم و در این صورت همه افراد را مصون خواهیم کرد. با این دو اقدام می‌توانیم نقش خودمان را به‌عنوان واعظ و تحول‌آفرین و حافظ و حامی واقعی اسلام‌ ایفا کنیم. 📚 حوزه و بایسته‌ها، ص۷۷-۷۹ @shahidsadr 💠رسانه ایتا و بله 👇👇 🆔 @ghoftemansadid همراه ما باشید...