وَسَيَعلَمُ الَّذينَ ظَلَموا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبونَ
ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺸﺖ ؟ !(٢٢٧)
{أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ}
#طوفان_الاقصی
#سخن_خدا
ﻳَﺂ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﺍﺗَّﻘُﻮﺍْ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻭَﺍﺑْﺘَﻐُﻮﺍْ ﺇِﻟَﻴْﻪِ ﺍﻟْﻮَﺳِﻴﻠَﺔَ ﻭَﺟَﺎﻫِﺪُﻭﺍْ ﻓِﻲ ﺳَﺒِﻴﻠِﻪِ ﻟَﻌَﻠَّﻜُﻢْ ﺗُﻔْﻠِﺤُﻮﻥَ
ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ (ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻘﺮﺏ) ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺑﺠﻮﻳﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ.
#قرآن_سوره_مائده_آیه۳۵
#توسل
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﺪ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻭ ﺟﻬﺎﺩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ ﺍﺧﻠﺎﺹ ﻭ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻱ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺯﻛﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻭ ﺣﺞ ﻭ ﻋﻤﺮﻩ ﻭ ﺻﻠﻪ ﻱ ﺭﺣﻢ ﻭ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻫﺎﻱ ﭘﻨﻬﺎﻧﻲ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﺍﺳﺖ».(٢٩٥)
ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻳﺴﻤﺎﻥ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺗﻘﺮّﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. «ﻫﻢ ﺍﻟﻌﺮﻭﺓ ﺍﻟﻮﺛﻘﻲ ﻭﺍﻟﻮﺳﻴﻠﺔ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﻠّﻪ»(٢٩٦)
ﺗﻮﺳّﻞ، ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺳﻨّﺖ ﻣﺜﻞ «ﺻﻮﺍﻋﻖ» ﺍﺑﻦ ﺣﺠﺮ، «ﺳﻨﻦ» ﺑﻴﻬﻘﻲ، «ﺻﺤﻴﺢ» ﺩﺍﺭﻣﻲ ﻭ «ﻭﻓﺎء ﺍﻟﻮﻓﺎء» ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺁﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺿﻤﻨﺎً ﺁﻳﺎﺕ ٦٤ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻧﺴﺎء، ٩٧ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻳﻮﺳﻒ ﻭ ١١٤ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳّﻞ ﺑﺎﺷﺪ.
ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺍﻳﻤﺎﻥ «ﺁﻣﻨﻮﺍ»، ﺗﻘﻮﺍ «ﺍﺗّﻘﻮﺍ ﺍﻟﻠَّﻪ»، ﺷﻔﺎﻋﺖ «ﻭﺍﺑﺘﻐﻮﺍ ﺍﻟﻴﻪ ﺍﻟﻮﺳﻴﻠﺔ» ﻭ ﺟﻬﺎﺩ «ﻭﺟﺎﻫﺪﻭﺍ ﻓﻲ ﺳﺒﻴﻠﻪ»، ﺭﺍﻩ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ. «ﻟﻌّﻠﻜﻢ ﺗﻔﻠﺤﻮﻥ»
٢- ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻓﻠﺎﺡ، ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻛﺮﺩ، «ﺍﺗّﻘﻮﺍ ﺍﻟﻠَّﻪ» ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﻃﺎﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩ.«ﻭﺍﺑﺘﻐﻮﺍ ﺍﻟﻴﻪ ﺍﻟﻮﺳﻴﻠﺔ»
٣- ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻴﺮ، ﻫﻤﻪ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺳﻌﺎﺩﺗﻨﺪ. (ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺁﻥ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻧﺒﺮﻳﻢ.) «ﻟﻌﻠّﻜﻢ ﺗﻔﻠﺤﻮﻥ»
٢٩٥) ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ، ﺧﻄﺒﻪ ١١٠
۲۹۶) تفسیر صافی
(برگرفته شده از آثار حجتالاسلام قرائتی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن و ظهور امام زمان عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه55🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
(بياد آور) هنگامى كه خداوند فرمود: اى عيسى! من تو را (از زمين) برگرفته و به سوى خود بالا مىبرم و تو را از كسانى كه كافر شدهاند، پاك مىكنم و تا روز قيامت پيروان تو را بركافران برترى خواهم داد. سپس بازگشت شما به سوى من است، پس در آنچه اختلاف مىكرديد، ميان شما داورى خواهم كرد
آیه55🌹ازسوره آل عمران 🌹
إِذْ =وبه یاد آورآنگاه که
قالَ =گفت
اللَّهُ=الله
يا عِيسى=ای عیسی
إِنِّي=همانامن
مُتَوَفِّيكَ=برگیرنده ی توام
وَ رافِعُكَ=وبالا برنده ی توام
إِلَيَّ=به سوی( خودم)
وَ مُطَهِّرُكَ =وپاک دارنده ی توام
مِنَ =از
الَّذِينَ=کسانی که
كَفَرُوا=کفر ورزیدند
وَ جاعِلُ=و قراردهنده ام
الَّذِينَ=کسانی راکه
اتَّبَعُوكَ=پيروی کردند تورا
فَوْقَ=بالاتر از
الَّذِينَ=کسانی که
كَفَرُوا =کفر ورزیدند
إِلى=تا
يَوْمِ=روز
الْقِيامَةِ =رستاخیز
ثُمَّ=سپس
إِلَيَّ =به سوی من است
مَرْجِعُكُمْ =بازگشت شما
فَأَحْكُمُ=وداوری می کنم
بَيْنَكُمْ=میان شما
فِيما =در آنچه
كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ=درآن اختلاف می کردید
إِذْ قَالَ اللّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (55):
(بیاد آور) هنگامى كه خداوند فرمود: اى عیسى! من تو را (از زمین) برگرفته و به سوى خود بالا مىبرم و تو را از كسانى كه كافر شدهاند، پاك مىكنم و تا روز قیامت پیروان تو را بركافران برترى خواهم داد. سپس بازگشت شما به سوى من است، پس در آنچه اختلاف مىكردید، میان شما داورى خواهم كرد.
نمونه عینى و عملى تدبیر الهى در برابر مكر دشمنان، در این آیه بیان شده است.
امام باقرعلیه السلام فرمود: معراج حضرت عیسىعلیه السلام، در شب 21 ماه مبارك رمضان بوده است.[59]
-----
59) تفسیر نورالثقلین.
- براى سایر انبیا نیز معراج بوده است. «رافعك الىّ»
- زندگى در میان كفّار، مایهى آلودگى، و دورى از آنها، مایهى پاكى و طهارت است. «مطهّرك من الّذین كفروا»
- پیشگویى غیبى غلبهى مسیحیّت بر یهود، از معجزات قرآن است. «جاعل الّذین اتّبعوك فوق الّذین كفروا»
- پیروى از انبیا، رمز پیروزى است. «جاعل الّذین اتّبعوك فوق الّذین كفروا»
- جهانى بودن اسلام، منافاتى با وجود اقلیّتهاى مذهبى در پناه اسلام ندارد. از عبارت «الى یومالقیامة» استفاده مىشود كه یهود و نصارى تا قیامت مىباشند.
- بازگشت همه به سوى خداست و او داور بىچون و چراست. «الىّ مرجعكم»