eitaa logo
نشر خوبی های کامیاران
53 دنبال‌کننده
169 عکس
87 ویدیو
2 فایل
اینجا هر روز مطالب جالبی براتون بارگذاری میشه که لذت ببرید مسابقه داریم وجایزه میدیم سوالات روبه دایرکت ادمین بفرستید
مشاهده در ایتا
دانلود
🔖امام على عليه السلام: مَن ساءَ خُلُقُهُ ضاقَ رِزقُهُ آن كه اخلاقش بد باشد، روزى اش تنگ مى شود. https://eitaa.com/ghorbani2596
🍀بسم الله الرحمن الرحیم🍀 🌺 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (مائده/6) 🌺 اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هنگامى كه براى نماز بپاخاستيد صورت و دستها را تا آرنج بشوئيد و سر و پاها را تا مفصل (يا برآمدگى پشت پا) مسح كنيد و اگر جنب باشيد خود را بشوئيد (غسل كنيد) و اگر بيمار يا مسافر باشيد يا يكى از شما از محل پستى آمده (قضاى حاجت كرده) يا با زنان تماس گرفته باشيد (آميزش جنسى كرده‏ايد) و آب (براى غسل يا وضو) نيابيد با خاك پاكى تيمم كنيد و از آن بر صورت (پيشانى) و دستها بكشيد، خداوند نمى‏خواهد مشكلى براى شما ايجاد كند بلكه مى‏خواهد شما را پاك سازد و نعمتش را بر شما تمام نمايد شايد شكر او را بجا آوريد 🌺 توضیح در اين آيه به" طيبات روح" و آنچه باعث پاكيزگى جان انسان مى‏گردد، اشاره شده است و قسمت قابل ملاحظه‏اى از احكام وضو و غسل و تيمم كه موجب صفاى روح است، تشريح گرديده، نخست خطاب به افراد با ايمان كرده، و احكام وضو را بيان مي كند. 🌺 چند مطلب 🌷مطلب اول: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ: کلمه (قیام )وقتی با حرف (الی )متعدی شود به معنای خواستن واراده چیزی است ، یعنی هنگامی که خواستید نماز بخوانید، وضو بگیرید.(المیزان) مطلب دوم: فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ: غسل ،شستن و جاری کردن آب بر عضومورد شستشو است به منظور تنظیف و پاک کردن و (وجه ) به معنای روی و ظاهرو سمت مقابل هر چیز است ، ولی اغلب در چهره آدمی استعمال می شود و حدشستن وجه که آیه حدود صورت را ، که باید در وضو شسته شود توضیح داده نشده ولی طبق روایات عبارت است از طرف طول بین ابتدای موی سر به پایین تا آخر چانه ، و از طرف عرض آن مقدار از صورت که میان دو انگشت شست و ابهام یا میانه قرار می گیرد، منتها به نسبت دست متعارف و وجه متعارف و معمولی 🌷مطلب سوم: وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ: حد دست که باید در وضو شسته شود، تا آرنج ذکر شده ، زیرا مرافق جمع (مرفق ) به معنى (آرنج ) است ، و چون هنگامى گفته شود دست را بشوئید ممکن است به ذهن چنین برسد که دستها را تا مچ بشوئید، زیرا غالبا این مقدار شسته میشود، براى رفع این توهم مى فرماید: تا آرنج بشوئید الى المرافق. یعنی شستن ازمرفق تا نوک انگشتان و شستن طبیعی همواره از بالا به پایین است که باعث زدودن کثافات می گردد و شیعیان اجماع دارد که وضوی کسی که از بالابه پایین دست خود را می شوید صحیح است ، چون (الی المرافق )قید برای موضوع یعنی (ایدیکم )است نه برای حکم یعنی (فاغسلوا) توضیح: کلمه (الى ) در آیه فوق تنها براى بیان حد شستن است نه کیفیت شستن ، که بعضى توهم کرده اند و چنین پنداشته اند که آیه مى گوید: باید دستها را از سر انگشتان به طرف آرنج بشوئید (آن چنان که در میان جمعى از اهل تسنن رائج است) این مثل این است که انسان به کارگرى سفارش میکند دیوار اطاق را از کف تا یک متر، رنگ کند، روشن است منظور این نیست که دیوار از پائین به بالا رنگ شود، بلکه منظور این است که این مقدار باید رنگ شود نه بیشتر و نه کمتر. بنابراین فقط مقدارى از دست که باید شسته شود در آیه ذکر شده ، و اما کیفیت آن در سنت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) که بوسیله اهلبیت به ما رسیده است آمده است و آن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان باید توجه داشت که (مرفق ) هم باید در وضو شسته شود، زیرا در این گونه موارد به اصطلاح غایت داخل در مغیا است یعنى حد نیز داخل در حکم (محدود) است . 🌷مطلب چهارم: وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ: کلمه (ب‍) که در (برؤ وسکم ) مى باشد طبق صریح بعضى از روایات و تصریح بعضى از اهل لغت به معنى (تبعیض ) مى باشد، یعنى قسمتى از سر را مسح کنید که در روایات ما محل آن به یک چهارم پیش سر، محدود شده و باید قسمتى از این یک چهارم هر چند کم باشد با دست مسح کرد - بنابراین آنچه در میان بعضى از طوائف اهل تسنن معمول است که تمام سر و حتى گوشها را مسح مى کنند، با مفهوم آیه سازگار نمى باشد. https://eitaa.com/ghorbani2596
🌷مطلب پنجم: وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن ِ: قرار گرفتن (ارجلکم ) در کنار (رؤ وسکم ) گواه بر این است که پاها نیز باید مسح شود نه اینکه آن را بشویند (و اگر ملاحظه مى کنیم (ارجلکم ) بفتح لام قرائت شده بخاطر آن است که عطف بر محل (برؤ وسکم ) است نه عطف بر (وجوهکم )). که موضع مفعولی و نصب می باشد و مراد از مسح پا کشیدن دست از نوک انگشتان تا برآمدگی پا است ، اما اهل سنت به استناد بعضی اخبار می گویند مراد از مسح شستن خفیف است و لذا در وضو پای خود را می شویند اما این معنا علاوه بر مخالفت با سنت ائمه اهل بیت با ظاهر عبارت در قرآن نیز منافات دارد. و کعب در لغت بمعنى برآمدگى پشت پاها و هم بمعنى مفصل یعنى نقطه اى که استخوان ساق پا با استخوان کف پا مربوط میشود آمده است . 🌷مطلب ششم: در این قسمت از آیه حکم غسل کردن را بیان می کند: وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا. آیه می خواهد بگوید ای مؤمنان زمانی که خواستید نماز بخوانید، صورت و دستهای خود را بشویید وسر و پای خود را مسح کنید،البته در صورتی که جنب نباشید، اما اگر جنب بودیدباید طهارت کسب کنید، روشن است که مراد از جمله (فاطهروا) شستن تمام بدن مى باشد، زیرا اگر شستن عضو خاصى لازم بود مى بایست نام آن برده شود، نظیر این در سوره نساء آیه 43 نیز آمده است که میگوید: حتى تغتسلوا. 🌳 (جنب ) مصدرى است که بمعنى (اسم فاعل ) آمده ، و در اصل بمعنى (دور شونده ) است زیرا ریشه اصلى آن که (جنابت ) بمعنى (بعد) و دورى است ، و اگر شخص جنب به این عنوان نامیده مى شود بخاطر آن است که باید در آن حال ، از نماز و توقف در مسجد و مانند آن دورى کند، و این کلمه (جنب ) هم بر مفرد، هم بر جمع و هم بر مذکر و هم بر مؤ نث اطلاق میشود، اطلاق (جار جنب ) بر همسایه دور بهمین مناسبت است . ممکن است از اینکه قرآن در آیه فوق مى گوید بهنگام نماز اگر جنب هستید غسل کنید استفاده شود که غسل جنابت جانشین وضو نیز مى شود. 🌷مطلب هفتم: وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضى‏ أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ أَوْ جاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ فَلَمْ تَجِدُوا ماءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ در این قسمت از آیه می فرماید: اگر مریض بودیدو استعمال آب برایتان ضرر داشت و یا در سفر بودید که دسترسی به آب نداشتید باید تیمم کنید، یعنی اگر به حدث اصغر (رفتن برای تخلی ) ویا حدث اکبر(مثل جنابت )محدث بشوید باید وضو یا غسل یا تیمم کنید، پس دو شق آخری یعنی مسأله غائط و تماس با زنان در مقابل دو شق اول نیستند، یعنی مسافر و بیمار دو حالت دارند ،یا محدث به حدث اصغرند و یا حدث اکبر. به هر حال در همه موارد، اگر آب یافت نشود حکم تیمم است و (تیمم )به معنای (قصد) می باشد و (صعید)به معنای وجه و روی زمین است که خاک پاکیزه و طاهر باشد و چنین خاکی مانند آب طاهر کننده است و تیمم در واقع همان وضو است ، با این تفاوت که در وضو مسح سر و پاها واجب است ، اما در تیمم مسح سر و پا نیست ،همچنین شستن صورت و دستها که در وضو بود در تیمم از باب تخفیف ساقط شده و به مسح آنها اکتفا شده است ، آنهم مسح بعضی ازآنها، (که بوسیله بای بعضیّه مشخص شده بوجوهکم) فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ، خلاصه این قسمت از آیه طرز تیمم را اجمالا بیان کرده. 🌷مطلب هشتم: ما يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ: (خدا نمی خواهد شما دچار مشقت شوید ،ولیکن می خواهد پاکتان کند و نعمت خود را بر شما تمام سازد،باشد که شکر به جای آورید) یعنی براى این که روشن شود هیچ گونه سختگیرى در دستورات گذشته در کار نبوده بلکه همه آنها به خاطر مصالح قابل توجهى تشریع شده است، ،خداوند(خواستن حرج )را نفی کرده نه خود(حرج )را پس در واقع خدا نمی خواهد هیچ دشواری را بر بندگان تحمیل کند. لذا تمام دستورهاى الهى و برنامه هاى اسلامى بخاطر مردم و براى حفظ منافع آنها قرار داده شده و به هیچوجه هدف دیگرى در کار نبوده است ، خداوند مى خواهد با این دستورها هم طهارت معنوى و هم جسمانى براى مردم فراهم شود. 🌺 نکات تربیتی در حقیقت جمله‏هاى آیه مورد نظر این واقعیت را تأکید مى‏کند که تمام دستورهاى الهى و برنامه‏هاى اسلامى به خاطر مردم و براى حفظ منافع آنها قرار داده شده و هیچ حکم حرجی بر مردم بار نخواهد شد. خداوند عاشق انسان است و عاشق، خیرخواه معشوق است. او هر نوع پاكی و طهارت را برای انسان اراده كرده است هم طهارت ظاهر و هم طهارت باطن را. حضرت حق هم به تغذیه جسمی و هم روح ما توجه می‌كند. فقط كافی است بنده جایگاه والای معبود را از خاطر نبرد و در هر لحظه باور داشته باشد كه وی جز خیر، برای او چیزی طلب نمی‌كند.🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 https://eitaa.com/ghorbani2596
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🍃برشی از حرف های احسان یارشاطر ✨بنیانگذار و سرویراستار دانشنامه‌ی‌ ایرانیکا، بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی  ✨و استاد بازنشستهٔ مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا نیویورک دعا و پند قشنگی بود👌☺️ مگه نه؟😍😍 https://eitaa.com/ghorbani2596
خردسالی بهترین زمان برای تربیت دینی فرزند است، قدر این فرصت را بدانیم. پیامبر خوبی ها(صلی ‏الله‏ علیه ‏و‏آله) فرمودند: «مروّا صبیانکم بالصلاه اذا بلغوا سبعا؛ فرزندان خود را هنگامى که هفت ساله ‏اند به نماز خواندن وادارید» 🌻در خانواده ها مذهبی، کودک وقتی چشم باز میکند (و خوب و بد را تشخیص میدهد) ، میبیند ✅پدر و مادر هنگام نماز، سجاده عبادت پهن میکنند و نماز میخوانند ✅مادر حجابش را مقابل نامحرم رعایت میکند ✅به حلال بودن لقمه اهمیت میدهند ✅از کسی بدگویی نمیکنند و بد کسی را نمیخواهند این دینداری پدر و مادر، نقش بسیار مهم و سازنده ای در تربیت دینی فرزندان دارد... اما این کافی نیست بلکه باید قدم به قدم آنها را به نماز و سایر دستورات دینی امر کنیم ☘انس و عادت به نماز و سایر عبادات بسیار مهم و کار گشاست به طوری که اهل بیت سلام الله علیم از همین الگوی تربیتی برای فرزندان خود استفاده میکردند و به ما سفارش کردند از این الگو استفاده کنیم. 🌸امام صادق (سلام الله علیه) فرمودند: ما کودکان خود را که در هفت سالگى‏ اند امر مى‏ کنیم که هرقدر طاقت دارند، نصف روز باشد یا بیشتر یا کمتر، روزه بگیرند و هرگاه تشنگى و گرسنگى بر آن‏ها غلبه کرد [امر مى‏ کنیم] افطار کنند، تا این‏که به روزه گرفتن عادت کنند و آن را تحمل نمایند. پس شما از کودکان خود بخواهید که در نه سالگى هرقدر که طاقت دارند روزه بگیرند و هرگاه تشنگى بر آن‏ها غلبه کرد افطار کنند https://eitaa.com/ghorbani2596
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 دروغ دروغ دروغ 🔸 دورغ شاخداری که از بس تکرار شد همه باور کردند! 🔶 کارشناسان مباحث تربیتی در مورد تعداد فرزند با مردم گفتگو کنند! ✅ استاد حجت الاسلام قرائتی https://eitaa.com/ghorbani2596
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان جالب امام جمعه چهاردانگه درباره حجاب زنان 👌 توصیه می کنم گوش بدید و نشر بدید. https://eitaa.com/ghorbani2596
آسیب های بازی های رایانه‌ای برکودک نوجوان: 1ـ کاهش روابط خانوادگی؛ با توجه به اینکه زندگی در کشور ما نیز به طرف ماشینی شدن پیش می رود و در بعضی خانواده ها زن و مرد شاغل هستند و یا بعضی از مردان بیش از یک شغل دارند خود به خود روابط عاطفی و در کنار هم بودن خانواده کمتر شده و عده زیادی از این وضع و وجود تلویزیون به عنوان جعبه جادویی که باعث سرد شدن روابط خانوادگی شده ناراضی هستند و حالا نیز جعبه جادویی دیگری با جاذبه سحرآمیزتری به نام رایانه اضافه بر این وضعیت شده و مشکلات را دوچندان کرده است. 2ـ تقویت حس پرخاشگری؛ مهم ترین مشخصه بازی های رایانه ای حالت جنگی اکثر آنها می باشد و اینکه فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بار می آورد. خشونت مهم ترین معرکه ای است که در طراحی جدیدترین و جذاب ترین بازی های کامپیوتری به حد افراط از آن استفاده می شود، چهره های معروف هالیود که در فرهنگ ما انسان ها ضد ارزش و غیر اخلاقی هستند، در این بازی ها به صورت قهرمان های شکست ناپذیر جلوه نمایی می کنند. 3ـ افت تحصیلی؛ به دلیل جاذبه ای که این بازی ها دارد، بچه ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می کنند، حتی بعضی از کودکان صبح، زودتر از وقت معمول بیدار می شوند تا قبل از مدرسه رفتن کمی بازی کنند و وقت های تلف شده را هم بدین صورت جبران می کنند. https://eitaa.com/ghorbani2596
🔻اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ؛ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ؛ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِر الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ؛ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَة سوره المبارکهِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ 🔻شب جمعه، شب زیارتی حضرت سید الشهداء علیه السلام همه اموات مؤمنین، علما، امام راحل، شهدای والامقام، پدران و مادران، اساتید، حق داران همه درگذشتگان از محبین اهل البیت علیهم السلام را با ذکر فاتحه ای همراه با صلوات بر محمد و آل محمد یاد کنیم. https://eitaa.com/ghorbani2596
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراسم آئین تکریم و معارفه ریاست محترم اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کامیاران با حضور مدعوین و میهمانان این شهرستان و مدیرکل و معاونین محترم امور مالی وحراست استان برگزار شد. https://eitaa.com/ghorbani2596
🌹یک صلوات تبدیل به چنان نوری در عالم برزخ برای مردگان می شود که آنها را از گرفتاریهای آن عالم نجات میدهد. 🌺 شب جمعه است تا می توانید برای اموات و شهداصلوات بفرستید که چشم انتظارند. 🇮🇷https://eitaa.com/ghorbani2596
عاشق این قانون خدا هستم.❤️ که اگر به او نزدیک شوی حال خوبی داری. ولی اگر از او دور شوی حال بدی داری بهترین راهنما برای ما احساسمان است 🌱 هرکجا در مسیر زندگی دچار احساس بد شدی مطمئن باش که راه را اشتباه رفته‌ای برگرد و راه صحیح را برو احساس خوب ما به خدا وصل است هر چه به خدا نزدیک‌تر شویم ، احساس بهتری داریم و این یعنی که در مسیر صحیح حرکت می‌کنیم ✅ 🌹https://eitaa.com/ghorbani2596
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سعی کنیم و تلاش کنیم که در زندگی خوش اخلاق باشیم ، چون این صفت خوب 👇 🍃 با بودنش زندگی آرام و گوارا و با نبودش زندگی پر از تنش و تلخیه. ☂️ احساس رضایت از زندگی، وابستگی بسیار زیادی به خوش اخلاقی زن و شوهر داره. 🍃با وجود اخلاق خوش، انس زن و شوهر هر روز بیش از دیروز میشه. ☂️ یکی از نشانه‌های خانواده‌ای که مورد عنایت خاص خداوند قرار گرفته همین خوش اخلاقیه. 🍃درباره قدر و قیمت خوش اخلاقی همین بس که ملاک سنجش ایمانه. ☂️ مؤمن ملایمه و البته اولین عرصه بروز ملایمت و خوش اخلاقی هم محیط خونه‌س. 🍃به قدری این صفت در دینداری انسان نقش مؤثری داره که اون رو نصف دین بر شمرده‌‌ن. ☂️چرا فکر می‌کنیم آبادی خونه به قشنگی در و دیوار و فراهم بودن امکانات مادی اونه؟ خونه با زیبایی اخلاق اهالی اون آباد می‌شه. 🌹https://eitaa.com/ghorbani2596
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ هر صبح که سلامت میدهم و یادم می افتد که صاحبی چون تو دارم: کریم، مهربان، دلسوز، رفیق، دعاگو، نزدیک... و چه احساسِ نابِ آرامش بخش و پر امیدی است داشتنِ تو... سلام ای نور خدا در تاریکی های زمین 🌤اَلَّلهُمـ ّعجِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج🌤 https://eitaa.com/ghorbani2596